TERKINI :

Friday, January 19, 2018

Nak mengundi atau tak nak mengundi?



Fa Abdul
19 Jan 2018, 11:38 tengahari (Dikemaskini 19 Jan 2018, 11:51 tengahari)


SATIRA | Aku menghabiskan petang Selasa lepas dengan melepak santai di kedai mamak bersama rakanku, Tajuddin.

Sambil membelek telefon bimbitnya, Din mula membebel.

Hang tengok ni Fa, ada saja makhluk-makhluk kat Malaysia ni yang tak mau mengundi. Bebal betul,” katanya.

Aku mengintai telefon bimbitnya, membaca beberapa komen yang tercoret di media sosial.

“Kalau tak mau undi, esok nanti jangan sibuk nak merungut,” kata Din lagi.

“Pasal apa pulak?” tanyaku.

“IyAlah, mengundi tu kan proses pemilihan kerajaan. Kalau dah tak mau ambil bahagian dalam proses pemilihan kerajaan, apa guna nak menyibuk?” terang Din.

“Mengundi itu hak asasi rakyat, kan?” tanyaku.

Dia mengangguk.

“Habis tak mengundi tu bukan hak rakyat juga?”

Din terus senyap.

“Kalau mengundi tu melambangkan dasar demokrasi serta kebebasan, tindakan tak mengundi atau membuang undi rosak adalah juga hak rakyat di bawah dasar demokrasi yang sama,” ujarku lagi.

“Eh Fa, takkanlah hang tak mengundi!” kata Din mencebikkan mulut.

Lebih menyampah dari malas

Aku menjegilkan mata bulatku yang sememangnya terlebih jegil ketika itu.

“Aku memang akan mengundi, hang tak payah nak risau,” kataku.

Rakanku itu ketawa kecil seolah-olah memerliku, “Silap haribulan, hang buang undi rosak tak?”

Aku tenung wajahnya yang tak hensem itu lama-lama. Aku malas nak menjawab. Sebenarnya aku lebih menyampah dari malas.

“Kalau aku buang undi rosak pun, hang peduli apa? Itu kan hak aku. Hang pi tunaikan hak hang senyap-senyap sudahlah,” bentak aku.

Hang jangan la marah. Aku cakap saja,” katanya cuba meredakan keadaan.

Sambil menjeling, aku memanggil pekerja di warung mamak lalu memesan teh halia untuk kami berdua.

“Halia sudah habis,”kata pemuda berwajah ala Raj Kapoor yang mengambil pesanan kami.

“Teh tarik lah untuk saya,” kataku sambil memandang Din.

“Kalau tak dak teh halia, tak mau order-lah,” katanya.

“Kau tak minum?” aku bertanya.

Din mengeleng kepala.

“Amboi, hang datang lepak kat kedai mamak, duduk kat kerusi depa, pakai free wi-fi depa, dapat kipas angin depa,tapi tak mau pesan apa-apa?” aku menyiku rakan aku itu.

“Ish, suka hati akulah,” katanya.

Aku tertawa.

Cuci guna air longkang

“Eh bukankah setiap pelanggan yang masuk kedai mesti buat pesanan? Tak bertanggungjawablah maksudnya kalauhang tak pesan apa-apa.”

“Alah, hang tu dah pesan teh tarik, kira OK-lah. Aku duduk temankan hang ja.”

“Pulak dah.”

Din kemudiannya mula menoleh ke kiri dan ke kanan.

Awat hang suka mai tempat macam ni? Kotoq la. Tepi longkang pulak tu. Ayaq yang dia pakai nak cuci gelas mungkin air setimba ja kot,” mulalah dia potpet-potpet.

Aku tersenyum sinis.

“Dah la hang tak bertanggungjawab, masuk kedai orang tapi tak pesan apa-apa, la ni yang hang sibuk komplen pasal kedai ni apa hal pulak?” kataku sambil mengebil mata. “Bukankah hanya pelanggan kedai ni saja yang berhak merungut?”

Kini giliran Din pula untuk tertawa.

“Aku paham, aku paham,” katanya. “Pedas macam cili.”

“Alhamdulillah, hang paham. Ramai yang tak paham sebenarnya,” kataku.

image: https://i.malaysiakini.com/1187/0505162249224a01f63dfa2c51783636.jpeg

Setibanya teh tarik aku, mulalah aku menghirupnya perlahan-lahan sambil mendengar celoteh Din.

“Tapi kan Fa, kalau kita tak mengundi, macam mana kita nak ubah situasi kat Malaysia ni. Bukannya hang tak tau.Hang pun dah jenuh tulis artikel sana sini – sampai bila kita nak kritik tak habis-habis?”

Hang setuju tak kalau aku kata memang seluruh rakyat Malaysia nakkan perubahan ke arah sistem pentadbiran yang lebih baik?” aku bertanya.

Rakanku itu mengangguk tanda setuju.

Hang setuju tak kalau aku kata kemahuan dan kehendak rakyat Malaysia berbeza walaupun rata-ratanya mahukan sistem pentadbiran yang lebih baik?”

Jerit kopi O

Berkerut dahinya berfikir sejenak sebelum mengeyakan pertanyaan aku itu.

“Jadi rakyat Malaysia akan mengundi mengikut pendapat masing-masing, berpandukan senarai kepentingan masing-masing. Setuju?”

“Hhmmm,” gumamnya.

“Pastinya dalam berjuta-juta rakyat, akan ada golongan yang berpendapat tiada parti yang dapat menepati kemahuan serta kehendak mereka...”

Belum sempat aku habiskan ayat, Din memotong laju macam kereta F1: “Macam orang yang nak pesan teh halia tapi halia kat kedai mamak dah habis?”

Kami berdua tertawa.

“Sesetengah orang, macam aku, bila tak ada teh halia, akan OK saja dengan teh tarik. Tapi ada sesetengah yang perangai macam hang, terus tak nak pesan apa-apa,” kataku.

“Aku faham. Itu kebebasan namanya. Setiap orang bebas mengundi parti pilihan mereka ataupun tak mengundi. Dan yang tak mengundi juga bebas mengkritik kerajaan kerana undi atau tak undi, mereka tetap rakyat Malaysia.”

“Syukur ke hadrat Allah, Din sudah bijak berfikir,” usik aku sambil menghirup teh tarikku yang mula sejuk.

“Mamak, kopi O satu!” jerit Din secara tiba-tiba.

“Eh, kata tadi tak mau minum?”

“Suka hati akulah nak minum ke tak nak minum. Itu kebebasan namanya,” ujar Din, tersenyum sumbing.

Aku ketawa besar.

FA ABDUL kolumnis Malaysiakini edisi bahasa Inggeris.

Read more at https://m.malaysiakini.com/news/409241#CwC4wQTAlVfw4iew.99

Ambil pengajaran dari Brexit: Jangan kerana undi rosak BN akan terus berkuasa



Golongan muda di negara ini adalah ‘king maker’ sebenar pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14) dengan menyertai arus perubahan menjatuhkan BN, kata Ketua Pemuda Pakatan Harapan Kedah, Asmirul Anuar Aris.

Menurutnya, anak muda perlu mengambil iktibar daripada peristiwa Brexit dua tahun lalu yang kemudiannya membebankan kelompok tersebut.

“Keputusan referendum merekodkan jumlah orang muda yang keluar mengundi adalah rendah berbanding orang tua. Walaupun kira-kira 74 peratus anak muda berusia bawah 24 tahun dilaporkan mahu kekal dalam Kesatuan Eropah (EU), namun orang tua yang lebih ramai keluar mengundi akhirnya menentukan keputusan akhir referendum tersebut.

“Maka orang muda di UK diwariskan bukan sahaja dengan keadaan ekonomi yang lebih buruk berbanding dulu tetapi juga mereka perlu hidup dengan keputusan yang membebankan mereka yang dipaksa ke atas mereka oleh generasi yang lebih tua akibat daripada tindakan mereka sendiri,” jelasnya.

Mengulas tindakan kumpulan anak muda tertentu yang akan membuang undi rosak sebagai tanda protes, beliau berpendapat sikap tersebut hanya akan mengembalikan BN untuk terus berkuasa.

“Persoalannya, apakah ia langkah terbaik bagi sebuah negara yang belum pernah mangalami peralihan kuasa di peringkat persekutuan?

“Apakah anak muda bersedia membayar harganya, jikalau undi rosak mereka menyumbang kepada kembalinya majoriti dua pertiga kepada Barisan Nasional (BN) di Dewan Rakyat?” soal Ketua Pemuda AMANAH Kedah itu.


Lebih memburukkan keadaan, kata Asmirul, statistik terbaru Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) mendedahkan sejumlah 3.6 juta rakyat Malaysia yang berusia 21 tahun ke atas masih belum mendaftar sebagai pemilih setakat September 2017.

“Sejarah dunia juga merakamkan peranan besar anak muda seperti yang direkodkan dalam peristiwa pemuda gua (Ashabul Kahfi), Usamah bin Zaid yang mengetuai peperangan pada usia muda serta ketokohan Sultan Muhammad Al Fateh yang menakluki Kota Konstantinopel pada usia 21 tahun.

“Nasi sudah menjadi bubur bagi anak-anak muda UK. Ayuh anak muda marilah sama-sama menyertai arus perubahan ini. Sedarlah kalian bahawa nilai undi anda amat berharga ke arah Malaysia yang lebih baik,” ujarnya dalam satu kenyataan hari ini.

Yusuf al-Qaradawi dijatuhi hukuman penjara seumur hidup oleh mahkamah tentera Mesir





Mahkamah tentera Mesir menjatuhkan hukuman mati kepada lapan tertuduh, termasuk empat orang tanpa hadir, atas dakwaan terlibat dengan keganasan pada 2015.


Sejumlah 17 individu dijatuhi hukuman penjara seumur hidup termasuk ulama terkemuka dunia Sheikh Yusuf al-Qaradawi.

Sheikh Yusuf yang hidup dalam buangan di Qatar bersama tujuh individu lain dibicarakan tanpa kehadiran mereka pada Rabu lalu.

Tuduhan melakukan keganasan itu termasuk membunuh pegawai polis di Kaherah, sumber mahkamah memberitahu agensi berita Anadolu.

Maklumat berhubung sumber dirahsiakan ekoran larangan pihak berkuasa untuk bercakap kepada media, lapor Aljazeera.

Sheikh Yusof al-Qaradawi, ulama kelahiran Mesir yang mengetuai Kesatuan Ulama Islam Sedunia berpusat di Dhoha, Qatar didakwa atas tuduhan ‘menghasut sehingga membawa pembunuhan, menyebarkan berita palsu dan memusnahkan harta awam’.


Sejumlah 26 tertuduh (defendan) dalam kes yang sama dilepaskan daripada hukuman termasuk empat pemimpin kanan Ikhwanul Muslimin Mesir.

Bagaimanapun keputusan mahkamah itu masih boleh dirayu dan defendan yang dibicarakan tanpa hadir (tried in absentia) akan dibicarakan semula jika mereka ditangkap atau menyerah diri kepada pihak berkuasa.

Mesir dilanda keganasan sejak pertengahan 2013 apabila Mohamed Morsi, pemimpin Ikhwanul Muslimin yang dipilih sebagai presiden dalam pilihan raya bebas pertama negara itu, digulingkan dan ditahan dalam rampasan kuasa tentera berdarah.

Pada Sept tahun lalu, Interpol mengeluarkan nama Sheikh Yusof al-Qaradawi, 91, dari senarai ‘orang yang dikehendaki’.

Tindakan polis antarabangsa itu dibuat setelah menilai dakwaan Mesir terhadap ulama yang hidup dalam buangan itu.





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...