TERKINI :

Wednesday, January 31, 2018

Mara digesa tampil jawab dakwaan beli bangunan pada harga terlalu mahal dari harga pasaran

 https://1.bp.blogspot.com/-blZz2CDV2L4/Wh5ec6c1eeI/AAAAAAAAfqs/yjOJo_2aKeo5P1HTJicf87_-bcqRNFMggCLcBGAs/s1600/Rasuah%2BMARA%2Bdi%2BMelbourne.jpeg
KUALA LUMPUR: Majlis Amanah Rakyat (Mara) perlu menjawab dakwaan yang dijalankan oleh badan media antarabangsa, yang melaporkan institusi kerajaan itu membeli sebuah bangunan di Jalan Swaston, Melbourne yang telah dibeli pada harga terlalu mahal berbanding harga jualan.

Pengerusi Jawatankuasa Perumahan Pemuda AMANAH Nasional Mohd Ammar Atan menjelaskan, harga yang dibeli seminggu sebelum itu adalah bernilai RM73.82juta (AS$23.5juta) dibeli oleh pihak Mara dengan harga jualan RM131.2juta (AS$41.8juta).

Pembelian hartanah oleh pihak MARA ujarnya, sangat mencurigakan apabila harga pembelian adalah 177% lebih tinggi daripada harga asal selang beberapa minggu sebelum transaksi jualan dilakukan.

Beliau yang merujuk kepada portal The Sydney Morning Herald di pautannya, dipetik menyatakan bahawa sejurus transaksi hartanah ini berjaya dijalankan oleh pihak Mara, wang sebanyak RM10.05juta (AS$3.2juta) telah dimasukkan ke dalam akaun bank peribadi Mohammad Lan yang merupakan bekas pengerusi Mara Inc sewaktu beliau memohon untuk ditingkatkan nilaian harga bangunan tersebut.

Bekas pemilik bangunan tersebut, Lionel Harber terkejut kerana baru sahaja menjualnya kepada sebuah syarikat luar persisir selang beberapa minggu dengan harga RM73.82juta (AS$23.5juta) yang kemudiannya dijual semula dengan Mara Inc. pada harga RM131.2juta (AS$41.8juta), terangnya.

“Ini adalah pembelian yang sangat mencurigakan dan telah memburukkan nama baik Malaysia di mata dunia.

“Jangan pula muncul kleptokrat baharu versi Jho Low 2.0 lain yang memalukan lagi nama baik Malaysia,” ujar Mohd Ammar dalam satu kenyataan.

Justeru Pemuda Amanah Nasional telah menghantar satu memorandum ke ibu pejabat Mara hari ini.

Kata Mohd Amar lagi, dalam situasi Mara kekurangan dana sehingga pinjaman dan biasiswa mahasiswa digantungpun Mara ujarnya, masih tergamak untuk melakukan transaksi yang cukup dicurigai ini.

“Soal pendidikan adalah prioriti, jangan disebabkan sikap ini, anak muda Malaysia terpaksa menerima tempiasnya.

”Pemuda Amanah menggesa Mara untuk bersikap jujur dan mendedahkan secara telus pembelian aset hartanah yang dibeli dengan 177 peratus lebih mahal supaya tiada wang rakyat yang tiris dan pembelian ini benar-benar mendatangkan keuntungan tinggi kepada rakyat,” ujarnya.

Janji Najib beri “one-off” RM1,500 kepada imam, bilal awal Januari belum tertunai

 
PERMATANG PAUH: Janji Perdana Menteri (PM) Datuk Seri Najib Razak untuk memberikan sumbangan ‘one -off’ sebanyak RM1,500 kepada imam dan bilal seawal Januari 2018 dilihat tidak menjadi kenyataan sehingga kini.

Seharusnya Perdana Menteri membuktikan bahawa apa yang dibentangkan dalam Bajet 2018 lalu bukannya janji politik menjelang pilihan raya umum, sebaliknya ia serius bertujuan untuk membantu golongan tersebut, lapor Malaysia Dateline.

Demikian kata Timbalan Ketua Pemuda AMANAH Nasional, Faiz Fadzil ketika ditemui selepas menyampaikan hadiah kepada pemenang kejohanan Sepak Penalti, Dun Permatang Pasir, Permatang Pauh kelmarin.

Faiz menyampaikan hadiah kepada salah seorang peserta kejohanan Sepak Penalti kelmarin.

Menurut beliau, adalah tidak wajar bagi Najib menjanjikan untuk memberikan elaun khas tersebut seawal Januari, sebaliknya laporan yang diterima imam dan bilal belum menerima janji tersebut walaupun Januari akan berakhir esok.

Semasa pembentangan Bajet 2018 Oktober lalu, Najib telah mengumumkan sebanyak RM588 juta bayaran elaun bulanan kepada imam, bilal, guru kafa dan takmir.

Kerajaan turut mengumumkan bayaran ‘one-off’ sebanyak RM1,500 dengan pembayaran sebanyak RM1,000 pada awal Januari dan RM500 lagi menjelang Aidilfitri.

“Sehingga kini dilaporkan bayang-bayang bayaran ‘one-off’ yang dijanjikan oleh Najib kepada imam dan bilal masih belum menjadi kenyataan dan hanya retorik.

“Rungutan imam dan bilal tentang janji manis Najib tersebut ada asasnya memandangkan sumber bayaran tersebut datang dari poket mereka sendiri iaitu hampir RM7,000 setahun melalui kutipan GST.

“Apabila Najib tidak dapat menunaikan janji dalam bajet yang dibentangkan pada OKtober 2017 yang lalu, sudah pasti ia memperlihatkan bagaimana kerajaan cuba menabur pelbagai janji-janji manis,” ujarnya.

Kata Faiz lagi, kesan daripada skandal dan korupsi yang semakin kronik, termasuklah 1MDB, Felda dan seumpamanya menyebabkan kantung negara semakin kering.

“Kerajaan kini terpaksa bergantung kepada poket rakyat bagi menampung perbelanjaan negara terutamanya pembayaran hutang akibat skandal rasuah dan ketirisan yang mencecah ratusan bilion ringgit setiap tahun.

“Namun begitu, janji yang ditaburkan kepada rakyat kononnya tidak harus diabaikan apatah lagi kehidupan imam dan bilal yang turut tidak ubah seperti segmen lain di mana rakyat terpaksa bergelut dengan beban kos sara hidup.

“Lebih dikesali apabila slogan kerajaan ‘rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan’ hanyalah sebuah nostalgia dongeng kleptokrat terburuk dunia tatkala ini,” jelasnya.

Tegas beliau lagi, sekiranya Najib menganjak tarikh pemberian bayaran ‘one-off’ sepertimana yang dijanjikan kepada imam dan bilal sehingga tarikh pilihan raya umum, maka ia boleh dianggap sebagai rasuah kerana mengharapkan balasan undi kepada BN.

Tambahnya lagi, seharusnya Najib segera mengotakan janji beliau bagi membuktikan ia tidak memperalatkan imam dan bilal demi kepentingan politik terdesak BN.

Faiz bersama-sama kumpulan yang menyertai kejohanan sepak penalti di Dun Permatang Pasir kelmarin.

“Sememangnya bayaran ‘one-off’ tidak mengubah nasib hidup rakyat kerana polisi BN telah menyebabkan kenaikan harga barangan, sedangkan polisi Pakatan Harapan (PH) adalah bagi mengubah kehidupan rakyat ke arah yang lebih baik.

“PH berilltizam ke arah pentadbiran yang lebih baik dengan penghapusan GST dan pembasmian rasuah.

“Telah terbukti rasuah serta GST menjadi penyebab utama kesusahan hidup rakyat ketika ini,” tegasnya.

Sehubungan itu katanya, jalan terbaik bagi menyekat penindasan terhadap rakyat yang sedang dilakukan oleh kerajaan BN berterusan, hanyalah dengan menukar kerajaan sedia ada.

Beliau juga berkata dengan memberi mandat kepada PH untuk menjadi kerajaan, nasib rakyat sudah pasti terbela, sebaliknya dengan mengekalkan BN untuk terus berkuasa, hidup rakyat akan semakin melarat dan terseksa.

GST HANYA MENYELAMAT KERAJAAN KLEPTOKRAT, BUKAN PENYELAMAT RAKYAT DAN NEGARA


1. Betapa 'bangangnya' pemimpin UmnoBN memerintah Malaysia apabila hanya bergantung pada pendapatan hasil negara daripada cukai GST sebagaimana PM Najib Razak ketika berucap pada majlis sambutan Hari Kastam Sedunia ke - 36 menyatakan negara selamat sebab GST, jika tanpa GST negara sudah tentu terjerumus dalam kancah kegawatan ekonomi.

Kenyataan pelaksanaan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) dapat menyelamatkan negara dari terjerumus dalam kancah kegawatan ekonomi negara menunjukkan bahawa kerajaan telah gagal dalam mengurus tadbir ekonomi negara sehingga terpaksa memerah keringat rakyat.

2. Saya berpendapat kenyataan beliau merupakan kenyataan pemimpin yang tidak bertanggungjawab terhadap rakyatnya. GST bukannya menyelamatkan negara, tetapi penyelamat pemimpin kerajaan Klaptokrat UmnoBN.

Justeru GST digunakan untuk menutup dan menampung kehilangan, ketirisan dan kecurian wang negara oleh pemimpin negara sendiri dimana ianya menjadi punca Malaysia terjerumus ke jurang kegawatan ekonomi.

Melalui GST kerajaan tidak perlu bersusah payah memerah otak dan keringat mencari sumber kewangan negara melalui pelbagai industri, menyuburkan ruang ekonomi dan pendapatan negara, meningkatkan produk dalam dan luar negara, tetapi cukup hanya dengan polisi yang menekan rakyat, kerajaan sudah boleh menuai hasil yang lumayan.

3. Sebegitu mudah seorang pemimpin negara menyandarkan kepada cukai terhadap rakyat sebagai pemangkin menyelamatkan ekonomi negara.

Jika begini mentalitinya, sesiapa pun boleh jadi pemimpin,apabila ekonomi berada dalam keadaan gawat akibat skandal 'rompakan mega' wang dan khazanah negara maka rakyat dijadikan sasaran paling utama untuk dimangsakan. Sepatutnya seorang pemimpin negara berjuang siang dan malam menjaga kebajikan rakyat dengan mendahulukan rakyat dan membiarkan diri dan kerajaan dalam keadaan susah, bukannya memangsakan rakyat untuk menyenangkan diri sendiri dan kroni serta kerajaannya.

4. Alasan paling ampuh dan jengkel yang dinyatakan adalah GST digunakan untuk menyusun segala program untuk rakyat seperti Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) yang mana ianya produk kerajaan BN kepada rakyat dengan anggaran RM6 bilion setahun sedangkan projek BR1M bukan semua rakyat yang layak mendapatnya, manakala hasil GST yang berjaya dipungut dari semua lapisan masyarakat pada tahun lalu sebanyak RM 44 bilion berbanding RM 41 bilion tahun 2016

Jumlah yang diberi pula hanya ramuan kecil, sedangkan ramuan yang besar diambil oleh kerajaan, dan pelbagai subsidi lain ditarik balik. Adakah tindakan kerajaan ini cerdik dalam membuat polisi yang akhirnya menekan kehidupan rakyat?

RAKYAT TERJERAT DAN MEREMPAT KERANA GST!

5. Mengapa PM Najib Razak tidak menjelaskan sejak perlaksanaan GST, harga barang terutamanya barang keperluan, perkhidmatan, makanan dan lain-lain semakin mahal.

Belum ada lagi petunjuk harga barangan dan perkhidmatan menurun atau statik sejak GST diperkenalkan. GST dikenalpasti sebagai penyumbang terbesar kenaikan harga barang. Setelah rakyat terbeban dengan GST, dalam masa sama menanggung pula beban kos harga barang yang semakin meningkat, belum dikira lagi dengan pelbagai cukai yang terpaksa dibayar oleh rakyat demi kerajaan dan negara tercinta ini.

BR1M yang diberi hanya untuk mengenyangkan rakyat beberapa hari, tetapi rakyat perlu menanggung penderitaan ini selama setahun pula kemudiannya untuk hadapi kehidupan harian mereka akibat GST dan penarikan balik subsidi harga barang.

6. Sepatutnya pendapatan negara tanpa sumber GST dan salah guna kuasa, rasuah dan rompak curi khazanah negara sudah pun mencukupi untut meringan kos sara hidup rakyat dan memastikan pendapatan boleh guna rakyat bertambah dengan mengembalikan subsidi harga barangan keperluan utama, memberikan pendidikan tinggi percuma tanpa PTPTN, mengawal harga barangan dan keperluan, mengawal serta mesubsidikan harga minyak.

Sebaliknya apa yang berlaku masakini taraf pengangguran semakin meningkat, ruang pekerjaan semakin terhad, kadar inflasi semakin tinggi, jurang antara yang kaya dan miskin semakin ketara.

Adakah ini menunjukkan kedudukan ekonomi negara semakin stabil, atau GST hanya menstabilkan ekonomi pemimpin negara?

7. PM Najib Razak tidak perlu berdolak dalik dengan mendendangkan GST menyelamatkan ekonomi negara.

PM Najib Razak perlu akui bahawa beliau sudah kekeringan idea dan tidak tahu bagaimana hendak menguruskan negara yang berada di jurang kehancura.

Malaysia kaya dan banyak hasil daripada pelbagai sektor dan industri, tetapi kerana ketidak cekapan pengurusan dan salahguna kuasa pemerintahan kerajaan Klaptokrasi UmnoBN, mereka gagal menyuburkan ekonomi negara. Situasi ini menandakan tempoh kerajaan BN sudah sampai ke penghujung nyawa dan mandat pemerintahan perlu diserahkan kepada Pakatan Harapan, agar rakyat melihat sinar baru yang menyelamatkan mereka selepas PRU ke-14 nanti.

DATO' HJ MAHFUZ OMAR
Ahli Parlimen Pokok Sena
30 Jan 2018/13 Jamadilawal 1439H.

Momentum Pakatan di luar bandar naik selepas Dr Mahathir jadi calon PM



Timbalan Pengerusi Institut Darul Ehsan (IDE) Prof Dr Mohammad Redzuan Othman berkata mengikut kajian badan pemikir itu, pencalonan Dr Mahathir sebagai calon PM pembangkang dipersetujui ramai responden kerana pengalaman mentadbir negara. – Gambar The Malaysian Insight oleh Hasnoor Hussain, 31 Januari, 2018.

MOMENTUM sokongan terhadap Pakatan Harapan (PH) meningkat selepas Dr Mahathir Mohamad dinamakan sebagai calon perdana menteri, kata penganalisis.

Timbalan Pengerusi Institut Darul Ehsan (IDE) Prof Dr Mohammad Redzuan Othman berkata kebanyakan responden yang bersetuju Dr Mahathir sebagai calon perdana menteri PH kerana pengalamannya memerintah negara.

“Tetapi masyarakat nak tengok, apa yang Dr Mahathir nak tawarkan sebagai alternatif kepada kerajaan Barisan Nasional (BN) pimpinan Najib Razak,” kata Redzuan dalam satu wawancara bersama The Malaysian Insight di Shah Alam baru-baru ini.

“Selain itu, sokongan kepada dia meningkat kerana di Malaysia pada hari ini, hanya Dr Mahathir yang dilihat paling berani menyerang Najib.”

Selepas PH menamakan Dr Mahathir sebagai calon perdana menteri dan Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai calon timbalan perdana menteri pada 7 Januari lalu, IDE menurunkan pasukan penyelidiknya di seluruh negara untuk melihat sentimen rakyat.  

IDE akan mendedahkan dapatan daripada tinjauan kepada umum tidak lama lagi.

Dr Mahathir merupakan perdana menteri Malaysia keempat dari 1981 hingga 2003. Sekarang beliau memimpin PH yang dianggotai Bersatu, PKR, DAP dan Amanah.

Katanya, pada peringkat awal selepas Dr Mahathir dinamakan sebagai calon perdana menteri, terdapat reaksi negatif kerana faktor umur pengerusi PH itu yang sudah lebih 90 tahun.

“Tetapi yang menariknya, 80 peratus yang tak terima Dr Mahathir itu kerana usia dia sudah tua. Itu bagi yang tidak terima. Bagi yang terima Dr Mahathir sebagai calon perdana menteri, kerana pengalaman dia memerintah Malaysia.

“Yang terima kerana pengalaman memerintah, yang tak terima kerana dia sudah tua,” kata Redzuan yang juga naib cancelor Universiti Selangor (Unisel).


Ada juga yang tidak bersetuju dengan pencalonan Dr Mahathir kerana faktor usianya, sesuatu yang tidak menjadi isu kerana kesihatan negarawan berusia lebih 90 tahun itu masih lagi baik. – Gambar fail The Malaysian Insight, 31 Januari, 2018.

Bersatu dikenali kerana faktor Dr Mahathir

Menurut Redzuan, yang menjadi kebimbangan responden yang ditemui IDE dengan usia tua Dr Mahathir kerana ia dikaitkan dengan keuzuran.

“Tetapi walaupun tua, kalau kita berhujah balik umur 92 tahun, masa konvensyen PH, Dr Mahathir berucap selama 41 minit. Umur 92 tahun boleh bercakap lama macam tu. Biasanya orang umur 50 pun tak larat nak bercakap lama macam tu.

“Maknanya umur tu dikaitkan dengan keuzuran. Tetapi ini tidak terpakai kepada Dr Mahathir. Kenapa orang tak nak umur tua? Kerana bila dah tua ni, uzur dan sebagainya, tetapi tidak bagi Dr Mahathir,” kata Redzuan yang pernah menjadi dekan fakulti sastera dan sains sosial Universiti Malaya (UM) dan pengarah Pusat Kajian Demokrasi dan Pilihan Raya UM (UMcedel).

Redzuan berkata, disebabkan Dr Mahathir, parti serpihan Umno dipimpinnya dikenali dengan begitu cepat di kawasan luar bandar walaupun baru ditubuhkan pada Ogos 2016.

“Dalam survey kita, kita tanya soalan begini, apa pandangan tuan terhadap Umno? Mereka kata Umno ini parti yang memerintah. Apa pandangan terhadap PAS? Mereka kata PAS parti yang perjuangkan Islam.

“Bila kita tanya tentang Bersatu, mereka kata parti Dr Mahathir. Maksudnya mereka dah kenal. Menunjukkan itu dia punya trade mark dia. Ini yang ada dalam kepala mereka.

“Tanpa perlu fikir mereka dah boleh jawab. Sekali je. Jadi itulah dalam kepala dia. Kalau Bersatu parti Dr Mahathir. Itu je, dia tak kata parti bunga raya, parti serpihan Umno. Ada banyak option.

“Tapi yang paling top sekali mereka jawab parti Dr Mahathir. Ini menunjukkan bahawa, Dr Mahathir ada kekuatan dia di luar bandar,” katanya.

Menurut Redzuan, disebabkan Umno sudah memerintah Malaysia selama lebih 60 tahun dan mempunyai kekuatan akar umbi yang kukuh, PH memerlukan sosok yang kuat dan dikenali untuk melawannya.

“Sebab itulah, menamakan Dr Mahathir sebagai calon perdana menteri pada waktu ini sebagai satu-satunya orang yang paling layak.

“Sebab sekarang kita nampak Dr Mahathir menjadi tarikan di mana sahaja beliau pergi, di kawasan Felda, kawasan luar bandar,” katanya. – 31 Januari, 2018.

Tuesday, January 30, 2018

PERTEMUAN DENGAN EU : CAMPUR TANGAN ASING, ATAU TAKUT RAHSIA PENIPUAN PRU14 TERDEDAH?

KENYATAAN MEDIA

*PERTEMUAN DENGAN EU : CAMPUR TANGAN ASING, ATAU TAKUT RAHSIA PENIPUAN PRU14 TERDEDAH?*

1. Pertemuan antara pemimpin Pakatan Harapan (PH) yang diketuai Tun Dr Mahathir Mohamad  dengan 16 duta Negara-Negara Kesatuan Eropah (EU) menyebabkan *pemimpin UMNO-BN gabra, panas punggung* dan tidak senang duduk. Mengenai pertemuan itu, Presiden Parti Amanah Negara (AMANAH) Mohamad Sabu menjelaskan bahawa mereka meminta delegasi EU mendesak Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak *melaksanakan pilihan raya umum ke 14 dengan adil dan saksama*.

2. Seperti biasa, akan ada *hulubalang macai UMNO yang melompat ke tengah gelanggang membela ketua mereka*.

Menteri Luar, Datuk Seri Anifah Aman menyifatkan pertemuan PH dengan duta besar EU sebagai politik terdesak yang mengundang campur tangan dan tekanan kuasa asing terhadap prinsip demokrasi negara. Naib Presiden UMNO manakala Datuk Seri Hishammuddin Hussein pula membidas Tun Dr Mahathir Mohamad dengan menyifatkan beliau sebagai pemimpin tidak berpegang pada prinsipnya dan ia membuktikan pemimpin berkenaan hanya memperjuang agenda peribadi.

Demikian juga dengan Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Seri Mahadzir Khalid menjelaskan standard *sistem  PRU di Malaysia yang sekian lama diguna pakai adalah hampir sama seperti di negara lain malah turut mempunyai tatacara operasi standard (SOP) yang ketat*. Justeru beliau menegaskan *tiada keperluan untuk pemantau pilihanraya umum (PRU) antarabangsa* dihantar ke negara ini.

3. Begitu cepat mereka mereka memberi respon terhadap pertemuan itu yang seolah-olah pertemuan itu amat merbahaya kepada  keselamatan negara.

Saya berpendapat, apabila pemimpin UMNO-BN cepat bertindak balas  terhadap sesuatu isu, yang melibatkan antarabangsa, bererti sememangnya mereka dalam masalah. *Mereka kelihatan gabra dan resah seolah-olah mahu menyembunyikan sesuatu lantas terus berpencak menyalahkan pihak PH mengadakan pertemuan tersebut*.

4. Pilihanraya Umum ke 14 dijangka berlangsung *dalam tempoh 5 bulan dari sekarang*.

Umum melihat seperti mana PRU sebelum ini, pasti ada isu yang menghambat kemenangan pembangkang. *Kekangan terhadap media yang bebas, sekatan terhadap parti-parti politik selain pemerintah, politik ugut dan ancam, rasuah pilihanraya, salah guna  kuasa dan penyelewengan ketika pilihanraya, mengerah seluruh jentera kerajaan berkempen politik untuk parti pemerintah, persempadanan pilihanraya yang penuh muslihat dan pertikaian, pemenjaraan  terhadap tokoh politik dan pelbagai macam tipu muslihat* dijalankan bagi memenangkan pemerintah.

5. Ketika Pakatan Harapan (PH) bertemu delegasi Duta Kesatuan Eropah (EU) bagi mengharapkan agar dunia memberi perhatian, memantau, menjenguk dan memerhatikan perjalanan pilihan raya di Malaysia, *sepatutnya kerajaan Malaysia berterima kasih atas keprihatinan pihak antarabangsa terhadap demokrasi di Malaysia*.

Jika benar Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) telah mengikut tatacara operasi standard (SOP) yang ketat dan standard antarabangsa, maka  *kerajaan tidak perlu gusar dengan pemantauan negara luar*.

Ia akan menguatkan lagi hujah bahawa kerajaan benar-benar telus dan adil dalam soal perjalanan pilihanraya, *apatah lagi, SPR sendiri pernah diundang menjadi pemantau pilihan raya antarabangsa* ketika negara-negara lain mengadakan pilihan raya di negara masing-masing.

*Mengikut reload,pada Pru13 SPR pernah menjemput 5 negara Asean menjadi pemantau pru13 di Malaysia*.

Oleh demikian, apa masalahnya jika pru 14 *wakil dari negara - negara Kesatuan Eropah (EU) juga di jemput bersama wakil Seketeriat Negara - negara Asean untuk memantau dan memerhati perjalanan PRU negara ini?*.

6. Sebaiknya jemput semua delegasi ini dan berikan mereka hak untuk memerhatikan perjalanan pilihan raya. *Buktikan kepada dunia bahawa pilihan raya di Malaysia antara terbaik di dunia*.

Nafikan hujah pembangkang pada dunia yang pembangkang *hanya ‘mereka-reka cerita’ bahawa perjalanan pilihan raya di negara ini tempang, berat sebelah, rasuah dan salah guna kuasa*.

Selepas PRU ke 14 pula benarkan pemerhati antarabangsa membuat kesimpulan, menulis dan bercakap soal ‘ketelusan’ pilihanraya di Malaysia.

7. Namun begitu,kita mengetahui itu semua hanyalah *khayalan politik di Malaysia*.

Para pemimpin UMNO terus melenting dan melompat semacam mereka mahu menjadi jaguh mempertahankan kedaulatan negara hingga keluar dari mulut *UmnoBn yang mendakwa mengajak pemerhati asing memantau PRU  umpama membiarkan negara dijajah dan demokrasi negara dicemar maruah*.

Walhal, itulah amalan di mana-mana negara lain di dunia. Memberikan hak kepada pemantau memerhati pilihan raya adalah satu *cara berkesan belajar dan mengajar negara lain menyuburkan demokrasi*.

8. Hakikatnya, tanpa berselindung mereka *mahu terus berkuasa dan memerintah negara, dengan membuli, menindas, menipu dan memperdaya rakyat melalui sistem pilihan raya yang ada*.

Namun apakan daya, inilah jalan yang ada, dan PH akan terus meredah arus bersama rakyat. *Doakan PH berjaya melauinya kali ini!*.

"Ini Kalilah!"

#ReformasiPilihanraya
#RakyatNakPru14YangAdil
#RakyatTakNakUmnoBn
#UndiPakatanHarapan
#BinaSemulaNegara

*DATO' HJ MAHFUZ OMAR*
Ahli Parlimen Pokok Sena
2.30pm Taman Al Walid Alor Setar
30 Jan 2018/13 Jamadiawal 1439H.

Jumpa duta EU bukan ancam maruah negara, meminta pemantau luar akan ancam BN


PETALING JAYA - Pembangkang mempersoalkan kerasionalan kenyataan Menteri Luar, yang menyifatkan pertemuan gabungan pembangkang dengan diplomat Kesatuan Eropah (EU), pada 25 Januari lalu sebagai mengancam martabat negara.

Presiden Pakatan Harapan, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail bagaimanapun berkata, apa yang mengancam maruah negara adalah seperti yang berlaku kepada 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

Dakwa Wan Azizah, mengancam maruah Malaysia itu adalah seperti apa yang berlaku kepada 1MDB dimana semua pergi ke mahkamah.

"Lalu menyalahkan negara kita dan kepimpinan negara kerana mengancam kedaulatan negara ini," katanya dalam satu sidang media di ibu pejabat PKR, hari ini.

Pada 25 Januari lalu, Pakatan Harapan yang diketuai, Pengerusi Harapan, Tun Dr Mahathir Mohamad dan barisan tertinggi kepimpunan itu mengadakan pertemuan dengan kontinjen duta EU.

Semasa pertemuan selama dua jam itu, EU disertai 14 duta dan tiga Kuasa Usaha Tetap di kediaman Ketua Delegasi EU ke Malaysia, Maria Castillo Fernandez.

Media melaporkan pada pertemuan tersebut Pakatan Harapan menggesa negara-negara Eropah memohon kepada kerajaan Malaysia untuk membenarkan pemantau pilihan raya antarabangsa dihantar untuk PRU14.

Semalam, Menteri Luar, Datuk Seri Anifah Aman menyifatkan pertemuan Pakatan Harapan hanya mengundang campur tangan asing.

"Ia menunjukkan pertemuan dengan duta itu adalah langkah terdesak pakatan pembangkang yang mengancam kedaulatan negara,"kata Anifah.

Berhubung hal tersebut, Wan Azizah berkata, ia adalah normal untuk memohon bagi membenarkan mereka menghantar pemantau pilihan raya antarabangsa untuk PRU14.

"Ianya normal. Adalah normal anda meminta pemantau luar," katanya.

Sementara itu, Pengarah Strategi PKR, Sim Tze Zin pula menjelaskan, perkara itu adalah amalan antarabangsa yang biasa dilakukan negara-negara lain seperti Indonesia, Kemboja dan Filipina.

"Semua kawasan pilihan raya dalam negara ini dilihat oleh pemerhati bebas antarabangsa.

"Saya sendiri ke Taiwan untuk memerhati pilihan raya mereka dijalankan. Ia sangat normal," katanya.


Sokong BN? Itu tak betul: Masyarakat Siam Baling


BALING - Kreadibiti yang ada pada bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dan anaknya Datuk Seri Mukhriz Mahathir antara sebab masyarakat Siam Kampung Tas memilih Bersatu sebagai parti pilihan bagi PRU14 kali ini.

Ketua Komuniti masyarakat Siam Kampung Tas, Cheng Din Chong berkata, masyarakat Siam percaya kepimpinan Tun Mahathir mampu memberikan nafas baharu kepada pentadbiran negara selain selesa dengan pentadbiran Mukhriz sebagai Menteri Besar Kedah sebelum ini.

"Rekod Tun Mahathir memerintah negara selama 22 tahun berjaya membangunkan negara dengan begitu pesat. Ketika itu masalah ekonomi juga tidak seteruk era sekarang.

"Itu menyebabkan masyarakat Siam lebih percaya kepada Tun Mahathir. Pimpinan menjadi garis panduan kepada kami mengiktiraf Bersatu," katanya.

Menurutnya, Umno tidak boleh menafikan, masyarakat Siam kekal bersama parti itu kerana realitinya benar.

"Masyarakat Siam mempunyai kesedaran awal tentang politik semasa, jadi seiring dengan penubuhan Bersatu, kami masyarakat Siam yang dahulu penyokong tegar BN mengambil keputusan beralih kepada Pakatan Harapan khususnya Bersatu.

"Walaupun Umno cuba membuat kenyataan, masyarakat Siam tidak lari daripada menyokong mereka, sebenarnya itu tidak betul," katanya.


25 bakal jemaah umrah kerugian RM178,600 ditipu 'ustazah'


ALOR SETAR - Seramai 25 bakal jemaah umrah kerugian kira-kira RM178,600 apabila mendakwa ditipu seorang wanita dipanggil 'ustazah' yang mengaku wakil sebuah syarikat pengendali pakej umrah di ibu negara.

Setiausaha Persatuan Pengguna Kedah (CAKE) Mohamad Yusrizal Yusoff berkata, kebanyakan mangsa terdiri daripada pesara kerajaan, peniaga dan petani di sekitar Alor Setar dan Guar Chempedak dekat Yan itu merasa ditipu selepas beberapa kali jadual penerbangan ditunda serta belum menerima semula bayaran yang telah dibuat.

"Selepas CAKE mendapat laporan daripada mangsa, saya menghubungi wanita itu yang berjanji akan memulangkan semula bayaran yang dibuat mangsa sebelum ini, namun hingga hari ini pengadu mendakwa tidak menerima bayaran lagi dan datang membuat laporan polis," katanya kepada pemberita di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kota Setar di sini, hari ini.

Seramai 12 mangsa hadir di IPD Kota Setar petang tadi untuk membuat laporan bagi membolehkan pihak polis menjalankan siasatan dan mengambil tindakan terhadap individu tersebut.

Mohamad Yusrizal berkata mangsa yang terbabit berusia 14 hingga 65 tahun dan kebanyakan mereka adalah  kali pertama ingin mengerjakan umrah dan sangat teruja untuk ke tanah suci.

​​​​​​​"Mereka sepatutnya berlepas pada 6 Disember tahun lepas, namun ditunda pada 9 Disember dan kemudiannya 17 Disember dan hingga hari ini dengan alasan tiada tiket serta mula merasa tertipu apabila tidak mendapat maklumat tepat daripada individu berkenaan," katanya.

Seorang mangsa, Siti Fatimah Osman, 68, berkata beliau kerugian RM7,200 apabila ditipu wanita itu yang hanya dikenali di sebuah masjid di sini, yang menawarkan pakej menarik dan harga berpatutan.

"Saya ajak rakan yang lain kerana ia menarik, namun rasa tertipu apabila tarikh asal ke Tanah Suci Mekah selalu ditunda walaupun telah memperolehi visa dengan alasan masih tidak mendapat tiket penerbangan dan tempat penginapan, malah sering berdolak-dalik apabila ditanya tentang perkara itu," katanya.

Beliau berharap pihak polis dapat menjalankan siasatan dan mengheret wanita itu ke muka pengadilan.

Bagi pasangan suami isteri, Ismail Hashim, 55, dan Siti Hawa Kasim, 54, pula mereka sangat kecewa kerana wang yang dibayar kepada wanita itu adalah hasil titik peluh membuat kerja sawah sejak sekian lama.

"RM13,800 kami berdua ditipu dan saya harap wanita itu dapat memulangkan semula wang kami agar kami dapat pergi selepas ini," katanya. – Bernama


Monday, January 29, 2018

Agenda peribadi kacau Pakatan Harapan Selangor


MUAMMAR QADDAFI

Agenda peribadi kacau Pakatan Harapan Selangor
Berbaki kurang 80 hari sebelum parlimen dibubarkan penyokong Pakatan Harapan (PH)1 dikhabarkan dengan berita kurang menyenangkan dari Selangor, memetik laporan dari The Malaysian Insight, rundingan kerusi Dun di Selangor masih belum berjalan walau hanya berbaki kurang seminggu tempoh untuk memuktamadkan pembahagian.

Apa yang lebih menarik, diberitakan yang menjadi punca kegagalan rundingan ini untuk berlangsung walaupun wakil parti AMANAH telah menulis surat kepada Pengerusi PH Selangor, merangkap Menteri Besar Selangor Azmin Ali untuk segera menubuhkan jawatankuasa rundingan adalah kerana pihak Azmin masih cuba untuk menarik kerjasama dengan Pas.

Alasannya, kerana kurang keyakinan bahawa PH mampu memenangi pilihan raya termasuk di Selangor tanpa Pas.

Saya secara peribadi merasakan alasan tersebut adalah alasan yang dibuat-buat, untuk menghalalkan usaha perundingan bersama Pas yang secara rasminya telah pun tertutup sejak pertengahan tahun lalu apabila Bersatu sah menyertai PH.

Alasan sebenar PKR Selangor “berkeinginkan” Pas adalah kerana bimbang tiada sokongan majoriti dari parti-parti lain untuk menyokong Azmin Ali kembali sebagai menteri besar Selangor sekiranya PH berjaya mengekalkan Selangor pada PRU14 akan datang.

Andaian tersebut sebenarnya lebih mendekati kebenaran, hujahnya; apabila turut dilaporkan bahawa PKR baru-baru ini telah menuntut untuk bertanding di 30 kerusi Dun Selangor daripada 56 kerusi Dun, sekiranya mereka percaya PH akan tewas tanpa Pas, apa rasional menuntut pertambahan jumlah kerusi? Tidak lain untuk mendapatkan sokongan majoriti Adun bagi kembali mengangkat Azmin Ali sebagai menteri besar.

Di sini kita dapat simpulkan bahawa kemungkinan wujud agenda peribadi sesetengah kumpulan yang telah memberi kesan yang jelas kepada kelancaran pergerakan PH, yang mana jika tidak dibendung dengan serius, ia akan membawa kepada lebih banyak masalah sehinggalah pada hari pilihan raya.

Saya tidak yakin, sekiranya Majlis Presiden yang merundingkan kerusi di Selangor akan diterima semua pihak lebih-lebih lagi PKR yang lebih dahulu menuntut 30 kerusi untuk mereka. Bahkan saya mempunyai keyakinan pertembungan tiga penjuru boleh berlaku kerana ia pernah berlaku pada pilihan raya negeri Sarawak sebelum ini yang mana nama pemimpin PKR dari Selangor itu turut dikaitkan sebagai dalangnya.

Rakan parti lain tidak boleh dianggap sebagai bawahannya yang terpaksa mengikut telunjuk Azmin semata sebaliknya harus dihormati sebagai pihak yang setara, Azmin tidak boleh berperangai seperti seorang “Bos” kerana dia bukanlah “Bos”, dia hanyalah Menteri Besar yang diangkat secara terpaksa apabila calon Menteri Besar yang utama dipenjarakan dan calon kedua turut menghadapi kesulitan.

Banyak masalah yang telah ditimbulkan termasuklah melambatkan proses rundingan kerusi, dengan baki kurang 3 bulan parlimen bakal dibubarkan, sudah terlambat untuk perbaiki segala kerosakan yang dilakukan terhadap PH.

Azmin Ali sebagai Pengerusi PH Selangor wajar mengambil tanggungjawab sekiranya pembahagian kerusi Dun terpaksa diserah kepada Pusat kerana ia sekali gus Azmin gagal sebagai Pengerusi PH Selangor, tindakan ini bukan sahaja merencatkan perjalanan PH sebaliknya dilihat merendah rendahkan rakan kompenen lain. Letak jawatan dan serahkan kepada yang mampu menjalankan tanggungjawab dengan lebih baik.

Jika BN 95, PH 105 dan Pas 22 – Siapa Hadi sokong untuk jadi PM?


SHAHBUDIN HUSIN

http://malaysiagazette.com/v2/wp-content/uploads/2016/12/tiga-penjuru-681x511.jpg
Pas masih lagi mahu berdolak-dalik berhubung cabaran yang dilontarkan oleh Tun Mahathir Mohamad, baik mengenai siapa calon Perdana Menteri bagi Gagasan Sejahtera mahu pun siapa yang bakal disokongnya.

Setiausaha Agung Pas, Takiyuddin Hassan berkata, pihaknya hanya akan berbuat demikian apabila tiba waktunya nanti.

Namun yang pasti, Pas tidak akan memilih sama ada Najib Razak atau pun Tun Mahathir, ujar Takiyuddin lagi.

Dalam hal ini, tegas beliau, Pas berpegang kepada Hadis Rasulullah yang bermaksud, “Kepimpinan itu adalah milik Allah, Dia yang akan menentukan siapa yang dikehendakiNya.”

Meskipun cuba berpegang kepada Hadis Rasulullah untuk mengukuhkan hujahnya, Pas nampaknya masih mahu bermain politik di sebalik kata-katanya itu.

Kenapa susah sangat mahu berterus-terang?

Cuba kita ambil suatu sifir mudah berhubung keputusan PRU14 akan datang.

Daripada 222 kawasan Parlimen seluruh Malaysia, katalah BN menang cuma 95 kerusi, PH menang 105 kerusi, manakala Pas akan beroleh 22 kerusi.

Dalam kedudukan itu, siapakah yang akan Pas sokong untuk menubuhkan kerajaan dan menjadi Perdana Menteri?

Masihkah Pas berpegang kepada pendirian tidak menyokong sama ada Najib mahu pun Tun Mahathir atau ia akan berubah ketika itu?

Adakah pilihan yang dibuat Pas ketika itu merupakan keputusan yang benar-benar dikehendaki Allah?

Atau kita sudah boleh meneka siapa yang akan Pas sokong ketika itu?

Bolehkah Takiyuddin atau mana-mana pemimpin Pas memberikan jawapan tepat mengenainya?

Sunday, January 28, 2018

Kerajaan gabungan dengan BN, PAS belum buat keputusan rasmi


Datuk Takiyuddin Hassan berkata sebarang kenyataan tentang kerajaan campuran antara PAS dengan BN yang dibuat mana-mana individu termasuk dari dalam parti itu sendiri, tidak mewakili pandangan rasmi parti.

Setiausaha agung PAS itu berkata, setakat ini, belum ada perbincangan di mana-mana peringkat parti untuk menubuhkan kerajaan campuran dengan BN atau Pakatan Harapan (HARAPAN), sebelum mahupun selepas pilihan raya umum (PRU) ke-14.

"(Semua pandangan) bersifat peribadi dan hipotetikal semata-mata, tidak sama sekali mewakili pendirian PAS dan Gagasan Sejahtera," katanya dalam kenyataan, hari ini.

Beliau berkata, rakyat tidak seharusnya dihadkan dengan dua pilihan sahaja - BN dan HARAPAN - tetapi mempunyai pilihan lain melalui PAS dan Gagasan Sejahtera.

PAS sebelum ini bertegas mengatakan akan menyertai PRU ke-14 bersama-sama gabungan yang dipeloporinya iaitu Gagasan Sejahtera, sebagai kuasa ketiga kepada BN dan HARAPAN.

Beberapa pemimpinnya namun tidak menolak kemungkinan parti itu menjadi penentu kepada pembentukan kerajaan, terutama jika BN atau HARAPAN tidak mendapat majoriti mudah untuk berbuat demikian.

Antaranya adalah timbalan presiden Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dan pengarah pusat penyelidikan parti Dr Mohd Zuhdi Marzuki.

Bagaimanapun, Takiyuddin tidak menolak kemungkinan parti itu sekali lagi menjalankan tahaluf siyasi, iaitu kerjasama politik dengan pihak lain.

"(Namun) Ia akan diputuskan secara demokratik dengan mendapat persetujuan ahli terlebih dulu melalui muktamar khas, sebelum disahkan Majlis Syura Ulama," katanya yang juga anggota parlimen Kota Bharu.

Read more at https://m.malaysiakini.com/news/410275#sILqr5gwMSkRiZIW.99

Saturday, January 27, 2018

KALAU PDRM BOLEH SIASAT TUN DR SITI HASMAH KENAPA PIHAK POLIS TAK BOLEH SIASAT ROSMAH MANSOR SERTA KUNCU-KUNCUNYA??



Saya sudah buat banyak laporan polis dan sprm terhadap rosmah mansor dan kuncu-kuncunya!!

Namun, sehingga kini pihak pdrm dan sprm hanya diam seribu bahasa!! Mengapa begitu?!

Sekiranya pdrm boleh siasat seorang tokoh negarawan terulung negara yang berumur 92 tahun; mengapa pdrm tak berani siasat rosmah mansor?!

Sejak tahun 2014, saya sudah buat banyak laporan-laporan polis keatas rosmah mansor!! Sampai hari ini pihak pdrm tidak pernah memaklumkan pada saya dengan status laporan saya keatas rosmah mansor!!

Pihak pdrm mesti bertindak secara professional, adil dan saksama!! Pdrm tak boleh pilih bulu!!

Sebagai sebuah badan penguatkuasa undang-undang yang sepatutnya membela keseluruhan rakyat di malaysia; pdrm tidak harus bertindak secara terpilih macam sprm!!

Pada hakikatnya, pdrm selaku sebuah badan penguatkuasa undang-undang mesti bertindak secara bebas tanpa dipengaruhi oleh badan politik khususnya!!

Sekarang saya nak tanya ketua polis negara; apa sudah jadi dengan semua laporan-laporan polis saya terhadap rosmah mansor?!

Sudahkah pdrm panggil atau pergi mengadap rosmah mansor untuk rakam kenyataan kearah menyiasat beliau?!

Selaku pelapor, saya minta ketua polis negara memaklumkan status laporan-laporan saya terhadap rosmah mansor dari tahun 2014!!

Sepertimana sprm; imej dan kredibiliti pdrm pun amat tercemar kini!! 32 juta rakyat malaysia sedang memerhati gelagat pdrm dari dulu sehingga kini!!

Malahan, semua lapisan masyarakat di negara kita sudah hilang keyakinan pada pdrm!! Imej pdrm pun sudah mengalir ke longkang yang paling busuk!!

Lihatlah apa terjadi pada saya!! Saya mahu jadi pemimpin akar umbi yang yang bertanggungjawab dan rakyat yang amanah!!

Bila saya buat laporan polis, sprm serta pihak penguatkuasa undang-undang di singapura, hong kong, peranchis, switzerland, united kingdom dan fbi untuk selamatkan dana kerajaan mahupun duit rakyat dalam kes skandal 1mdb; akhirnya pdrm tangkap saya seterusnya sumbat ke lokap dan terus ke penjara sg buloh selama 2 bulan!!

Inilah stail pihak penguatkuasa undang-undang kerajaan kleptokrasi!!

Sepertimana ungkapan Presiden parti Amanah tuan haji mohamad sabu, "Inilah Malaysia tanah tumpah darahku!!"

Ikhlas dari;
KHAIRUDDIN ABU HASSAN
Koordinator
Deklarasi Rakyat
27 Januari 2018

Kenapa Pas tidak sahut cabaran Tun M namakan calon PM, soal AMANAH Jerai



Kenapa Pas masih belum menyahut cabaran Tun Mahathir Mohamad mengenai siapakah calon Perdana Menteri (PM) yang Pas cadangkan.

Sehingga ke hari ini Pas masih lagi menyepi seribu bahasa dengan pelbagai macam helah dan dolak-dalik.

Demikian soalan yang dilontarkan oleh Setiausaha AMANAH kawasan Jerai, Ahmad Fuuad Khasim.

Ahmad Fuuad Khasim


Menurut beliau lagi, sekiranya Presiden Pas tidak dapat menjawab cabaran Tun, apakah pimpinan Pas yang lain tidak mampu untuk menjawab soalan yang sama.

“Sememangnya Pas tidak mampu untuk menjawab cabaran Tun kerana sasaran mereka hanyalah 40 kerusi sahaja.

“Lebih menjadi igauan apabila mereka berhasrat pula ingin menjadi ‘king maker’.

“Seharusnya Pas mengimbau kembali ketidakmampuan mereka untuk memegang janji-janji yang telah mereka luahkan,” ujarnya.

Malah kata Ahmad Fuuad lagi, ketika Pas berada dalam Pakatan Rakyat (PR) suatu masa dahulu, ketika semua parti bersetuju bahawa Datuk Seri Anwar Ibrahim dicalonkan sebagai PM, Pas juga bersetuju.

“Namun begitu dalam diam-diam Pas bermain kayu tiga dengan memujuk Tengku Razaleigh Hamzah yang masih berada dalam Umno untuk menjadi calon pilihan Pas.

“Persoalannya kenapa Pas sendiri tidak mencalonkan Hadi Awang sendiri sebagai calon PM?

“Tidak percayakah Haji Hadi pada diri sendiri atau tidak yakinkah sebahagian pimpinan Pas ketika itu atas kemampuan Presiden mereka sendiri?” tanya beliau.

Tegas beliau lagi, yang jelas lagi ketara kini ialah Pas ingin mengekalkan Najib sebagai PM.

“Buktinya segala tindak-tanduk Pas kini seakan-akan memberi talian hayat kepada Umno apabila mereka kerap berkecuali dalam pelbagai isu yang bersangkutan dengan kepentingan rakyat.

“Sejak kebelakangan ini ucapan yang sering dikeluarkan oleh Presiden Pas sendiri tidak konsisten.

“Pada awalnya Pas bercadang untuk merampas lima negeri termasuk Terengganu, kini ia beralih pula untuk menawan Selangor dan Pahang yang dianggap sukar bagi Pas untuk merealisasikannya,” jelasnya lagi.

Tanya beliau lagi, strategi manakah yang diguna pakai oleh Pas sehingga memberi keyakinan kepada mereka untuk menawan negeri-negeri tersebut.

“Secara logiknya Pas tidak mampu untuk menawan negeri-negeri tersebut.

“Sebaliknya mereka hanya sekadar ingin memberi kemenangan kepada Umno untuk mengekalkan kuasa di samping bercita-cita untuk menjadi sebuah kerajaan.

“Apakah Pas masih tidak serik dengan pelbagai tipu muslihat Umno sehinggakan mereka akhirnya akan turut kehilangan Kelantan dan Terengganu dalam pilihan raya umum yang akan datang,” tambahnya lagi.

Sehubungan itu katanya, Pas harus cermin diri dan bermuhasabah sebelum melabelkan parti lain dengan pelbagai label yang tidak sewajarnya, yang dizahirkan oleh pimpinan mereka tatkala ini.

Mufti Pulau Pinang persoal cadangan fatwa haram undi DAP

Mohamad Fadli



PETALING JAYA: Mufti Pulau Pinang menolak gesaan daripada felo kanan sebuah badan berkait Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) menggesa para mufti mengeluarkan fatwa tentang menyokong, membantu dan mengundi DAP yang didakwa membawa agenda sekularisme dan anti Islam.


Datuk Wan Salim Wan Mohd Noor menegaskan seorang mufti tidak perlu mengeluarkan fatwa seperti itu kerana menyokong dan mengundi sesebuah parti politik adalah hak individu.

“Terserah pada pertimbangan masing-masing untuk menentukan parti mana dia rasa lebih bermanfaat pada umat Islam,” katanya kepada FMT.

Beliau mengulas gesaan seorang felo kanan Institiut Kajian Strategik Islam Malaysia (IKSIM), Engku Ahmad Fadzil Engku Ali yang berkata, fatwa seperti itu perlu kerana ia melibatkan aktiviti mengundi, menyokong dan membantu mana-mana individu atau parti politik yang berhasrat menggunakan undi, sokongan dan bantuan yang diberikan bagi tujuan yang bercanggah dengan tuntutan Islam.

Engku Ahmad dilapor berkata demikian selepas penceramah kontroversi, Zamihan Mat Zin mendakwa pengundi beragama Islam haram mengundi DAP kerana parti itu menolak hukum Islam apabila membantah usaha PAS meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah), dalam wawancara dengan sebuah portal baru-baru ini.

Iksim adalah sebuah badan yang ditubuhkan oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Majlis Kebangsaan Hal Ehwal Islam (MKI) dan majlis-majlis agama Islam negeri demi memelihara kedaulatan Islam.

Mufti Wan Salim sebaliknya meminta pengundi untuk mengkaji dan menilai semua parti dari segi amalan dan bukan pada lambang dan slogan semata-mata.

Ini kerana dalam banyak bidang ada pihak yang menggunakan label Islam tetapi tidak mengamalkan Islam.

“Ini bukan pasal politik sahaja, lain-lain juga. Kita guna nama Islam tetapi tak buat amalan Islam dan itu boleh menimbulkan tanggapan tak baik kepada agama kita sendiri.

“Kita buat tak semestinya sebut Islam tetapi jika berlaku adil dan buat kebajikan kepada rakyat sudah baik.

“Pada pandangan saya tidak perlu mufti keluarkan fatwa,” katanya.

Friday, January 26, 2018

CARA TAUBAT TUN MAHATHIR ADALAH DENGAN MENJADI PM SEMULA


Oleh: Dr Tanaka Mustafa

1) Ada seorang mufti berpendirian, cara terbaik untuk Tun M bertaubat adalah dengan menjadi PM semula. Taubat itu ada empat syarat - Berazam tidak buat lagi, menyesali dosa itu, bersegera meninggalkan dosa itu dan jika berkait dengan manusia lain, segera mohon maaf.

2) Ia adalah sesuatu yang logik. Dengan menjadi PM semula, step pertama bertaubat automatik berlaku - yakni menumbangkan Najib dan BN. Najib dan BN adalah antara legasi daripada dosa-dosa Tun M.

3) Step kedua, hentikan projek-projek yang merosakkan negara dan umat hasil daripada perbuatan Najib dan BN. Projek-projek Najib adalah derivatives kepada dosa Tun M menaikkan Najib.

4) Step ketiga, perbaiki kesilapan-kesilapan beliau sendiri semasa jadi PM selama 22 tahun terdahulu. Pakatan Harapan mesti bentangkan dosa-dosa Tun M terdahulu untuk diperbaiki dan mendatangkan solusi yang terbaik untuk negara dan umat. Step ni kalau tak tau, boleh tanya PAS.

5) Step keempat, mohon maaf kepada semua mangsa kezaliman beliau. Tun M mungkin tidak rasa beliau yang menzalimi sebab bukan beliau yang buat. Contohnya, bukan beliau yang penjarakan Anwar, tapi Mahkamah dan Polis. Tapi ia still derivatives dosa Tun M.

6) Step kelima, memohon maaf kepada mangsa Tragedi Memali. For sure, ini part paling Tun M sukar untuk tunduk dan mengakui salah. Jika jadi PM semula, akui kesilapan, mohon maaf, salurkan pampasan yang banyak sebagai tanda mohon maaf. Nak kasi hidup balik orang yang dah mati tak dapat lah bro walaupun jadi PM balik sepuluh kali pun.

7) Step keenam, setelah yakin dah bertaubat dosa-dosa terdahulu semuanya, Tun M sila letak jawatan. Kasi orang lain pula. Bcoz, masa beliau sudah berlalu. Zaman hari ini bukan lagi zaman generasi beliau. Biarlah orang generasi hari ini ambil alih. Trust us, old man!

Sekian

Thursday, January 25, 2018

DBKL buat penjelasan.. Bukan RM4bilion hanya RM4juta sahaja..

Dewan Bandaraya Kuala Lumpur


Baru-baru ini telah tular satu artikel daripada Harian Metro bertarikh 25 Oktober 2017 berkenaan peruntukkan RM4 Billion untuk laluan basikal di Kuala Lumpur Dimaklumkan bahawa laporan tersebut adalah tidak tepat dan pembetulan telahpun di buat oleh Harian Metro dan diterbitkan melalui Harian Metro online pada 25 Oktober dan akhbar Harian Metro pada 27 Oktober 2017. Kos sebenar adalah lebih kurang RM4 juta dan bukannya RM4 billion seperti dalam artikel terdahulu.

https://www.hmetro.com.my/setempat/2017/10/276520/bina-lorong-basikal-di-kl-siti-fatimah-nasir

Biaq Betoi.. Kos bina lorong basikal DBKL melebihi bujet belanjawan negeri Selangor..??





Lorong basikal DBKL (BN) sepanjang 6km: RM4 BILION
Belanjawan negeri Selangor (Pakatan) sepanjang tahun 2018: RM3.12 BILION sahaja

Dana membuat lorong satu projek kecil BN jauh melebihi peruntukan mengurus & membangun negeri termaju di Malaysia.

*RM3.12 bilion Selangor termasuk pembinaan masjid, surau, jalan dan jambatan, perbelanjaan program rakyat seperti Peduli Sihat & KISS, tanggung biasiswa anak-anak Selangor, bayar gaji lebih 17,000 penjawat awam; RM4 bilion BN hanya dapat laluan basikal.

HEBAT DEPA NIE PERABIH DUIT...

Wednesday, January 24, 2018

MATANG DAN SEJAHTERA DENGAN GST, 1MDB

MATANG DAN SEJAHTERA DENGAN GST, 1MDB
Oleh : Wan Ji bin Wan Hussin



1. Semenjak Tok Guru Nik Abdul Aziz meninggal dunia, kewujudan PAS sudah berubah. Malahan, semua mengetahui bahawa perubahan PAS itu amat ketara. PAS yang dulu, bukan lagi PAS yang sekarang.

2. Dahulu, tiada slogan matang dan sejahtera, PAS tidak kelihatan mesra UMNO/BN. Namun berubah selepas kemangkatan Allahyarham Tok Guru Nik Abdul Aziz, slogan matang dan sejahtera mula dimainkan, dan PAS pula kelihatan semakin mesra UMNO/BN.

3. Atas alasan matang dan sejahtera, PAS menampilkan dirinya seakan-akan berseteru dengan warga bukan Melayu. Jika dahulu, keris dijulang oleh UMNO dalam majlis rasmi mereka, Tok Guru Nik Abdul Aziz selalunya mengeluarkan kenyataan menolak amalan perkauman. Namun, semenjak slogan Matang dan sejahtera lahir selepas kemangkatan Tok Guru Nik Abdul Aziz, keris dan sundang sudah dijulang oleh Presidennya sendiri dalam majlis rasmi.

4. Tidak ada siapa yang dapat nafikan, bahawa semenjak slogan matang dan sejahtera, ugutan kalah oleh PAS hampir tidak keluar lagi terhadap UMNO/BN. Yang ada pula, ugutan kalah terhadap sesiapa sahaja yang melawan BN, malahan menjadi agenda slogan matang dan sejahtera yang diperkenalkan oleh PAS.

5. Semenjak dua ini, kelihatan PAS jadikan Parlimen Permatang Pauh sebagai serangan PAS. Namun, atas alasan matang dan sejahtera, tidak hairan pada kala ini hampir tidak kedengaran langsung serangan terhadap Parlimen Pekan yang diketuai bapa GST, Najib Abdul Razak.

6. Atas alasan matang dan sejahtera, PAS seakan-akan kabur bahawa sebarang tindakan mereka pada hari ini banyak memberi keuntungan kepada UMNO/BN. Ekoran itu, walaupun mereka tidak mengakuinya, tetapi dari sudut tindakan PAS kelihatan seakan-akan redha dengan tekanan kehidupan rakyat Malaysia yang terbeban dengan GST, seakan-akan redha imej negara rosak atas isu 1MDB, seakan-akan redha dengan peluang pekerjaan rakyat semakin merosot dan banyak lagi kebobrokan yang sedang menimpa negara.

7. Lebih menarik untuk diperhatikan, bahawa mereka seakan-akan tidak suka andai ada pihak yang berlawan dengan UMNO/BN, lawan GST, lawan 1MDB, lawan penyelewengan felda dan banyak lagi. Malahan, seakan-akan PAS anggap pihak ini seperti musuh.

8. PAS seakan-akan tidak bersetuju andai ada "orang-orang berdosa" membantu dalam usaha melawan GST dan 1MDB. Seakan-akan mereka tidak anggap imej negara yang dirosakkan oleh UMNO-BN ini seperti berdosa.

9. Sedarkah PAS, bahawa mereka bukanlah kalangan yang suci, walaupun tindakan menampilkan mereka seakan-akan suci. Malahan, andai mereka membaca wahyu, pasti mereka sedar bahawa Islam mengajar bahawa melawan kejahatan itu adalah baik, walaupun ia dari orang jahat; mendokong kejahatan adalah jahat walaupun ia datang dari Orang yang digelar baik.

10. Peliknya, mereka seperti tidak sedar apabila mereka mendakwa bahawa mereka adalah golongan yang melakukan pembaikan negara, sedangkan hakikat tindakan mereka memberi keuntungan kepada UMNO BN yang sedang merosakkan negara. Mungkin PAS perlu renung Firman Allah dalam surah Al-Baqarah, ayat 11 dan 12 - Dan apabila dikatakan kepada mereka: "Janganlah kamu membuat bencana dan kerosakan di muka bumi", mereka menjawab: " Sesungguhnya kami orang-orang yang hanya membuat kebaikan" * "Ketahuilah! Bahawa sesungguhnya mereka itulah orang-orang yang sebenar-benarnya membuat bencana dan kerosakan, tetapi mereka tidak menyedarinya"

Wallahu A'lam.

#IslamPenang

1MDB : Akhirnya Najib mengaku jua...!!!!

https://m.malaysiakini.com/news/409726



AKHIRNYA.....MENGAKU PUN

Pengakuan Najib akan kegagalan 1MDB di hujung hayat politiknya *MENUNJUKKAN BAHAWA SEGALA APA YANG PEMBANGKANG UTARAKAN ADALAH BENAR*.

Dari tahun 2015 , Najib *BERTERUSAN MENIPU DAN MENGELAK* berkaitan 1MDB.

Pengakuan Najib berkenaan kegagalan 1MDB jelas menunjukkan semua barisan kabinetnya *TIDAK BOLEH LAGI DI PERCAYAI* kerana mereka semua adalah *PENIPU*.

*PENGAKUAN NAJIB* itu tidak lain dan tidak bukan adalah *PENGAKUAN MINTA NYAWA* kerana Najib dan hamba abdinya tahu mereka sudah tidak ada modal lagi untuk menipu.

Dan dengan *PENGAKUAN NAJIB* berkenaan *KEGAGALAN 1MDB* itu membuka satu peluang di Parlimen untuk *DIBAHASKAN*.

Najib dan hamba abdinya telah hilang segala modal untuk mempertahankan 1MDB.

Dengan *PENGAKUAN NAJIB* itu juga menunjukkan bahawa apa yang di dakwa oleh TUN MAHATHIR adalah *BENAR*.

Secara tidak langsung pengakuan Najib itu menunjukkan bahawa *BARISAN NASIONAL DAN UMNO* sudah tidak layak lagi untuk menerajui pemerintahan negara ini.

Rakyat Malaysia bukan bodoh untuk simpati atas pengakuan Najib tersebut , telah banyak masa di berikan kepada kerajaan Najib untuk mengakuinya.

Selama ini amat mustahil kalau Najib kata dia tidak tahu apa-apa tentang masalah 1MDB.

1MDB itu penasehatnya Najib , maka jelas segala kegagalan yang 1MDB hadapi itu berpunca dari Najib sendiri.

Sidang parlimen yang akan datang ini Speaker Dewan *JANGAN*
pula menolak untuk di bahaskan berkenaan 1MDB , PAC juga boleh di bubarkan dan di keluarkan dari status OSA.

Jika dalam persidangan parlimen akan datang ini Speaker Dewan masih menghalang ahli dewan untuk membahaskan *KEGAGALAN 1MDB* , maka dalam PRU akan datang ini kita tolak Najib dan BN / UMNO nya kerana masih lagi *BERBOHONG*.

Dengan *PENGAKUAN NAJIB* ini maka jelaslah bahawa kerajaan sedia ada ini *TIDAK LAYAK* lagi untuk menerajui negara.

Dengan *PENGAKUAN NAJIB* itu juga menunjukkan bawaha *NAJIB MENGAKU DIA BERBOHONG* selama ini.

Dengan *PENGAKUAN NAJIB* itu marilah kita menolak Najib dan BN / UMNO dalam PRU ini.

Tidak perlu lagi untuk menyokong *PENIPU* di dalam PRU akan datang ini.

*JOM UBAH*

*SHUKUR MOHAMAD*

Pakatan Harapan bakal rampas Parlimen, 3 Dun di Jerai pada PRU14



AMANAH Kawasan Jerai yakin kerusi Parlimen Jerai yang dimenangi oleh Datuk Seri Jamil Khir Baharom dan tiga lagi kerusi Dewan Undangan Negeri (Dun) akan dirampas kembali dalam PRU ke 14 oleh Pakatan Harapan (PH).


Ketua Pemuda AMANAH Kawasan Jerai, Mohd Ridzwan Arshad Ahmad berkata, parti itu menyasarkan kemenangan PH bukan saja bagi Parlimen Jerai, sebaliknya turut menyasarkan kerusi Dun Gurun, Sungai Limau dan Guar Chempedak yang menang majoriti tipis pada PRU13 lalu.


Mohd Ridzwan Arshad Ahmad


“Kemenangan tipis Datuk Seri Jamil Khir Baharom dengan hanya memperolehi majoriti 1,196 undi bukan suatu yang sukar untuk ditawan semula.

“Berdasarkan kepada gerak kerja dan turun padang menemui pengundi, majoriti sudah bosan dengan wakil rakyat BN yang mewakili Parlimen Jerai, ” ujarnya kepada Malaysia Dateline selepas menziarahi beberapa pesakit dalam program peduli rakyat di Hospital Yan, kelmarin.

Katanya, pengundi bukan saja muak dengan pelbagai masalah infrastruktur dan kemudahan awam yang gagal dilaksanakan oleh wakil rakyat BN tersebut, sebaliknya sikap pilih kasih yang menjadi amalan mereka amat mengecewakan.

Justeru  ujarnya lagi, AMANAH optimis kerusi Dun Sungai Limau dan Guar Chempedak yang akan ditandingi parti itu, mampu diraih menyebelahi PH.

“Begitu juga bagi kerusi Dun Gurun yang akan ditandingi oleh PKR, mampu dirampas kembali dari BN yang hanya berjaya menang dengan majoriti 1,296 undi dalam PRU yang lalu.

“Sementara itu bagi Parlimen Jerai yang akan ditandingi oleh Bersatu, kesemua komponen PH akan memberi kerjasama dan komitmen yang bersungguh-sungguh bagi memastikan kerusi tersebut tidak jatuh kepada BN sekali lagi,” ujarnya.

Jelas Ridzwan lagi, kemenangan kerusi Dun Sungai Limau dalam pertandingan empat penjuru sebelum ini adalah hasil kerjasama semasa berada dalam Pakatan Rakyat.

Namun begitu dalam situasi terkini, PH telah berjaya menambat hati pengundi dan optimis dengan kemenangan yang mampu diperolehi daripada hampir 28 ribu pengundi bagi Dun tersebut.

“Majoriti yang diperolehi oleh BN bagi Dun Guar Chempedak dengan kelebihan 2,298 undi dalam PRU yang lalu bukan suatu yang sukar untuk dirampas oleh AMANAH.

“Untuk Dun Sungai Limau yang merupakan kerusi Pas tidak sukar untuk ditawan semula oleh AMANAH dalam PRU yang akan datang.

“Saingan hebat bagi Parlimen Jerai dan ketiga-tiga Dun dalam kawasan tersebut mampu memberi tamparan hebat bukan saja kepada BN, tetapi juga Pas yang menjadi rakan mesra Umno, ” ujarnya.

Akhirnya NAJIB mengaku bahawa 1MDB ialah satu kegagalan..

Najib kata 1MDB ialah satu kesilapan kerajaan ?



- Tubuh 1MDB senyap-senyap.
- Pinjam 42 bilion senyap-senyap.
- Samun pun dah tentu senyap-senyap.

Lepas itu bila dah Tun Dr Mahathir,Tony Pua,Rafizi Ramli dan ramai lagi pemimpin pembangkang kata macam-macam pasal 1MDB sehinggakan Tan Sri Muhyiddin Yassin,Mukhriz kena buang,Najib tetap kata 1MDB mana ada masalah - semuanya okay on track.Tetapi semalam 23hb Jan 2018 barulah Najib kata IMDB itu satu kesilapan kerajaan ?

1MDB bukan kesilapan kerajaan tapi ianya SALAH NAJIB ! Najib yang sain semua benda kalau ikut PAC report ! Tiada siapa dalam kerajaan yang suruh buat IMDB itu ! Tiada siapa yang suruh 1MDB itu pinjam 42 billion ! Tiada siapa juga yang buleh terfikir dana IMDB telah diseleweng dan disamun sebegitu rupa sehinggakan ianya dikenali sebagai KLEPTOKRASI TERBESAR DIDUNIA !

Ramai pencarum Perkeso tidak tahu hak mereka


Zainal Ismail

SHAH ALAM – Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso) mengakui sebahagian besar pencarumnya tidak mengetahui hak mereka.

Timbalan Pengarah Perkeso Selangor, Zainal Ismail berkata, pencarum turut layak menerima pencen meskipun sudah berhenti kerja.

“Andai kata seorang pekerja itu sudah berhenti atau bekerja sendiri tapi masih berumur di bawah 60 tahun jika mereka sakit, kemalangan hingga hilang anggota badan, mereka layak menerima skim pencen ilat walaupun dia tidak mencarum lama,” katanya kepada Sinar Harian Online.

Menurutnya, Perkeso turut membantu dari segi kos perubatan seperti dialisis dan bantuan peralatan pemulihan.

“Jadi, mana-mana pekerja yang ada kematian, sakit yang teruk, kemalangan atau apa-apa jenis penyakit yang membuatkan dia tidak boleh bekerja, boleh hubungi kami dan kami akan semak untuk lihat kelayakan bagi skim pencen ilat.

“Untuk kematian, memang kita akan bagi pencen tapi kalau lumpuh, kita bukan setakat bagi pencen malah juga beri alat bantuan seperti kerusi roda, tongkat atau kalau perlukan dialisis.

"Kita cuba bantu supaya keluarganya tidak terbeban dan dia pun boleh hidup selesa hingga akhir hayatnya,” katanya.

Katanya, pencen skim ilat boleh diwarisi meskipun pencarumnya sudah meninggal dunia ketika berusia 100 tahun.

“Sekiranya penerimanya meninggal walaupun ketika itu dia berusia 100 tahun, pencen itu boleh diwarisi oleh warisnya. Ramai orang tak tahu tentang perkara ini.

“Ini bentuk kebajikan yang kami pulang balik kepada pencarum.

"Kita mahu menjaga kebajikan pekerja dan orang yang ditanggungnya,” katanya.


Tuesday, January 23, 2018

Husam ucap 'terima kasih' pada Hadi, PAS Kelantan



Datuk Husam Musa hari ini 'gembira' apabila Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang serta exco Kelantan memperjuangkan haknya untuk mendapatkan peruntukan sebagai wakil rakyat.

Kata Husam teguran Abdul Hadi mengenai pembekuan peruntukan untuk anggota dewan undangan negeri (ADUN) PAS di Selangor disambut pula oleh pemimpin parti terbabit di Kelantan.

"Saya gembira dengan dua kenyataan pemimpin parti Islam itu. Saya selaku ADUN Kelantan nampaknya akan memperolehi semula hak saya mengagihkan peruntukan DUN Salor," katanya melalui kenyataan terbuka petang ini.

Husam adalah bekas pemimpin kanan PAS yang pernah dilantik anggota parti itu menjadi naib presiden mereka.

Dilihat dekat dengan Allahyarham Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, Husam bagaimanapun diketepikan anggota PAS pada penghujung pentadbiran bekas menteri besar Kelantan terbabit.

ADUN Salor itu akhirnya dipecat oleh PAS dan menyertai Parti Amanah Negara (AMANAH) sekali gus menjadi pembangkang di DUN Kelantan.

Langkah tak matang

PAS tidak lagi mempunyai sebarang hubungan politik dengan PKR, DAP dan AMANAH yang membentuk kerajaan Selangor, namun pada masa sama mereka kekal mengisi tiga jawatan exco di negeri berkenaan.

Pada 18 Jan lalu PAS Selangor menyatakan mereka tidak menolak kemungkinan untuk mengadap Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah jika peruntukan dana kepada ADUN parti itu dibekukan.

“Jadi kalau beku, mengadap tuanku adalah sebahagian daripada cadangan. Itu pun jika tuanku berkenan. Kalau tak berkenan tak boleh buat apa kerana ini adalah isu politik,” kata Pesuruhjaya PAS Selangor, Sallehen Mukhyi kepadaMalaysiakini.

Peruntukan itu dikatakan berjumlah RM800,000.

Pada Ahad lalu pula Abdul Hadi mengingatkan Menteri Besar Selangor Datuk Seri Azmin Ali supaya tidak mencampuradukkan isu politik dalam urusan pentadbiran kerajaan negeri.

Setiausaha Perhubungan PAS Kelantan yang juga exco negeri itu, Datuk Che Abdullah Mat Nawi, hari ini turut menyokong kenyataan Abdul Hadi.

Bagaimanapun Azmin menyifatkan tindakan PAS Selangor itu sebagai tidak matang.

Semakan Malaysiakini di Kelantan pula mendapati kerajaan negeri tidak memberikan peruntukan kepada wakil rakyat pembangkang.

Kelantan, Selangor berbeza

Dihubungi hari ini ADUN Galas, Abd Aziz Yusoff, berkata wakil-wakil rakyat dari BN di negeri itu tidak pernah mendapat peruntukan daripada Kelantan.

"Memang tidak pernah ada sebarang peruntukan daripada kerajaan negeri.

"Saya tak pernah dapat, semua (ADUN BN) pun tak dapat," katanya.

Kata Husam ekoran kenyataan dan sokongan diberi Abdul Hadi serta Che Abdullah berkaitan peruntukan kepada pembangkang, beliau akan menghantar senarai peruntukan untuk rakyat Salor ke kerajaan negeri.

Selain itu, Husam juga secara sinis menggesa agar kerajaan Selangor mengikuti tindakan Kelantan.

"Saya berharap kerajaan Selangor mengikuti tindakan adil, demokratik dan Islamik kerajaan PAS Kelantan," katanya.

Sementara itu dalam sidang media di Kota Bharu malam tadi, Che Abdullah berkata, ada perbezaan antara Kelantan dan Selangor.

Kata ADUN Wakaf Baru itu di Selangor wakil rakyat PAS tidak menyerang kerajaan negeri.

Menurut Che Abdullah Kelantan tidak memberikan peruntukan kepada mana-mana ADUN yang berusaha menjatuhkan "kerajaan Islam" di negeri berkenaan.

"Saya rasa ADUN PAS masih lagi menyokong kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor, maka tidak ada sebab untuk disekat peruntukan mereka.

"Mereka tidak menyerang kerajan (negeri), berbeza dengan apa yang berlaku di Kelantan," katanya.

Read more at https://m.malaysiakini.com/news/409722#RDs2XsWulWHtHH63.99

Hilang buat selama-lamanya Tanah Felda Jalan Semarak, dakwa Rafizi




Naib Presiden PKR Rafizi Ramli mendakwa tanah Felda Kuala Lumpur Vertical City (KLVC), diJalan Semarak telah hilang buat selama-lamanya.


Menurut Rafizi apabila bidang tanah milik Felda itu diserahkan kepada sebuah syarikat pemaju Symphony Promenade Sdn Bhd (SPSB) untuk membangunkan beberapa menara pejabat dan kediaman mewah, maka, lot-lot bangunan itu akan dijual kepada pembeli-pembeli.

Manakala hakmilik bangunan bertingkat itu akan bertukar dari hakmilik tanah kepada hakmilik strata (satu hakmilik strata setiap satu ruang pejabat atau kediaman mewah yang dijual kepada pembeli).

Katanya lagi, hakmilik bangunan tersebut akhirnya adalah milik pembeli-pembeli persendirian dan bukan lagi hakmilik Felda, walaupun kini hakmilik tanah masih lagi dalam pegangan Felda

“Sebab itu saya mahu mengingatkan Tan Sri Shahrir Samad bagaimana pendirian beliau sendiri telah berubah dalam tempoh sebulan mengenai pembangunan tanah-tanah tersebut.

“Apabila beliau mula-mula mendedahkan sandiwara tanah ini, beliau dilaporkan oleh Berita Harian bertarikh 21 Disember 2017 bahawa Felda tidak berminat untuk meneruskan projek pembangunan KLVC di atas tanah-tanah Felda itu kerana sekiranya projek diteruskan, hakmilik akan bertukar kepada hakmilik strata dan keseluruhan bangunan dan lot-lot yang dijual itu akan berpindah milik kepada pembeli-pembeli yang mendapat hakmilik strata tersebut,” terangnya.

Hanya dengan tidak meneruskan projek pembangunan KLVC itu barulah Felda ujarnya lagi, dapat mengekalkan tanah-tanah tersebut menjadi pegangan Felda.

“Malangnya tidak sampai sebulan Tan Sri Shahrir telah buat pusingan-U demi menjual sandiwara tanah Felda diperolehi kembali.

“Saya memberi ruang sepenuhnya kepada kepimpinan Felda untuk meneruskan sandiwara mengenai tanah Felda yang dilaporkan hilang hakmilik dan kemudiannya telah mendapat kembali hakmilik.

“Sepanjang sebulan sandiwara ini dimainkan, saya menunggu sama ada Tan Sri Shahrirakan menjelaskan perkara yang sebenarnya kepada rakyat.

“Malangnya, beliau terus terjebak dengan sandiwara politik untuk meredakan kemarahan rakyat mengenai kerosakan yang telah berlaku ke atas Felda, sehingga beliau sempat mengeluarkan sindiran seolah-olah “kejayaan” Felda mendapatkan kembali tanah tersebut adalah hasil doa Perdana Menteri di Mekah,” ujarnya.

Justeru Rafizi berkata beliau bersedia untuk berdebat dengan Shahrir mengenai beberapa perkara yang menimbulkan persoalannya.

“Pertamanya mengenai Hakmilik tanah yang diperolehi oleh Felda yang diwar-warkan sejak minggu lepas sebenarnya tidak bermakna kerana dengan pembangunan KLVC yang diteruskan, hakmilik strata akan dikeluarkan kepada pembeli lot-lot bangunan dan ruang pejabat/kediaman. Merekalah pemilik sebenar hartanah itu kelak, bukannya lagi Felda

“Keduanya episod Felda mendapatkan kembali tanah adalah satu sandiwara kerana keadaan sekarang (walaupun Felda dilaporkan mendapat balik hakmilik ke atas plot tanah tersebut) tidak berbeza dengan keadaan sebelumnya; iaitu tanah-tanah tersebut telah diserahkan kepada Felda.

Ahli Parlimen Pandan ini juga berkata mempunya beberapa dokumen yang akan didedahkannya bagi menguatkan lagi hujahnya bahawa tanah Felda itu telah hilang selama-lamanya.

“Esok atau lusa saya akan dedahkan beberapa dokumen lagi. Episod tanah Felda diperolehi kembali hanyalah sandiwara politik yang dimainkan oleh Tan Sri Shahrir,” tegasya lagi.

Proton tak sensitif budaya Malaysia, kata pakar ekonomi

ho-ke-ping-proton
PETALING JAYA: Pakar ekonomi, Prof Hoo Ke Ping mendakwa rakan kongsi Proton berpangkalan di China tidak sensitif dengan tawaran diskaun kepada masyarakat Cina Malaysia baru-baru ini.

Bercakap kepada FMT, beliau berkata, pembuat kereta China, Zheijiang Geely yang memperoleh 49.99% saham Proton daripada DRB-Hicom tahun lepas, menunjukkan ia kurang memahami kepelbagaian budaya di Malaysia.

Jumaat lepas, Ketua Pegawai Eksekutif Proton yang baharu, Li Chunrong mengumumkan diskaun sehingga 10% kepada ahli Persekutuan Persatuan Hokkien Malaysia. Beliau dipetik sebagai berkata, mana-mana rakyat Malaysia yang berasal dari Fujian akan menikmati diskaun istimewa itu.

Hoo berkata, tawaran itu berpotensi memburukkan lagi perpecahan kaum di Malaysia.

“Proton sangat tidak sensitif. Ia tidak memahami Malaysia. Ini akan menyebabkan kaum lain memboikot Proton.”

Beliau menyifatkan tawaran itu “bodoh” kerana Proton dilaporkan akan membuat perubahan besar terhadap sistem pusat servis dan pengedarannya.

The Malaysian Reserve baru-baru ini melaporkan perubahan itu termasuklah menggabungkan pusat pengedaran dan servis yang mungkin menyebabkan penutupan beberapa syarikat.

Hoo berkata, ketika Proton dibentuk pada pertengahan 1980-an, hak pengedaran dijual atau diberikan berdasarkan “sistem vendor kroni”.

“Dahulu, mereka yang berminat mengendalikan pengedaran atau bengkel servis perlu memohon lesen khas dan membayar yuran naungan kepada kroni ini untuk mendapatkan lesen.

“Dua puluh tahun kemudian, Proton mencipta rangkaian pusat pengedaran yang tidak dilengkapi perkhidmatan bengkel.

“Perkhidmatan bengkel sedia ada mendapat keuntungan dengan menyelenggara kereta Proton di bawah jaminan, tetapi tidak boleh membaiki kereta Proton.”

Hoo berkata, Geely jelas tidak memahami keadaan di Malaysia.

“Kenyataan Li mengenai rancangan untuk merombak bengkel servis ini menunjukkan beliau tidak mengkaji tentang Proton dengan mendalam.”

PAS masih pertimbang sertai BN selepas PRU

Azman-Ibrahim-pas-bendera
PETALING JAYA: Seorang pemimpin PAS enggan menjawab sama ada PAS akan menyertai Umno dan Barisan Nasional (BN) untuk membentuk kerajaan dengan kerusi yang dimenanginya pada pilihan raya umum akan datang.

Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat, Azman Ibrahim berkata ia akan hanya diketahui selepas PRU, tetapi berkata PAS akan memilih rakan yang serasi dengan perjuangan PAS.

“Langkah ke seberang jambatan dulu baru kita bincang,” katanya dalam penulisan diterbitkan portal rasmi parti Harakahdaily, menjawab beberapa pertanyaan lazim mengenai hala tuju PAS.

Menurutnya, PAS membuat keputusan berdasarkan “dosa pahala” dan “adab-adab persahabatan”.

“PAS ada pertimbangan yang sangat matang serta cukup kenal, siapa yang lebih berminat dengan Islam yang menjadi dasar perjuangan PAS. Tentunya kebaikan kepada rakyat dan negara adalah neraca utama yang menjadi ukuran PAS,” katanya.

Sebelum ini, Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata pihaknya mendapati lebih senang mengadakan kerjasama dengan Umno di bawah Datuk Seri Najib Razak, berbanding ketika zaman Tun Dr Mahathir Mohamad menjadi perdana menteri.

“Kalau dulu zaman Dr Mahathir, dia hina Islam. Tutup aurat pun dia kata bukan agama suruh, tetapi adat saja. Dia tak nak kita laksanakan hukum Islam,” katanya dalam wawancara bersama Berita Harian awal bulan ini.

“Perdana menteri sekarang, kita boleh berbincang, kerana kita perlu kepada perubahan. Kalau zaman Mahathir, dia tak mahu fikir kita nak laksanakan Islam.”

PAS beberapa kali berkata ia akan meneruskan kerjasama dengan Umno “demi kepentingan ummah”.

Kedua-dua parti dilihat semakin mesra sejak muktamar 2015 yang menyaksikan kebangkitan pemimpin pro-Hadi dan pengusiran pemimpin yang mahu bekerjasama dengan PKR dan DAP.

link

Najib akui kegagalan 1MDB dan kesilapan kerajaan

najib_1mdb_6002
KUALA LUMPUR: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak hari ini mengakui kegagalan 1MDB dan ada “sebab sah untuk bimbang” mengenai hal ehwal syarikat milik Kementerian Kewangan itu sehingga menyebabkan siasatan dijalankan di beberapa negara lain.

“Sekarang, saya tidak akan menafikan isu ini. Memang berlaku kegagalan dalam syarikat itu, ada kesilapan kerajaan,” katanya kepada kira-kira 1,000 hadirin pada persidangan Invest Malaysia 2018, hari ini.

Tetapi, Najib berkata, isu 1MDB dieksploitasi secara politik dan ada “kempen khas” untuk mensabotaj ekonomi Malaysia.

Katanya, kerajaan sedar terhadap kegagalan 1MDB dan itu sebabkan ia menjalankan siasatan membabitkan banyak pihak berkuasa.

“Hasil siasatan mereka diterima – dan lembaga pengarah syarikat itu dibubarkan, pasukan pengurusan dirombak dan operasinya dikaji semula,” katanya.

Sunday, January 21, 2018

#MSONews : TIGA CALON IMPORT PAS BAKAL JADI MENTERI?

#MSONews : TIGA CALON IMPORT BAKAL JADI MENTERI?

Tiga tokoh “ulama” Pas Tuan Ibrahim Tuan Man, Nik Muhammad Zawawi Nik Salleh dan Nasaruddin Hassan disebut-sebut akan dibawa oleh Pas untuk bertanding di kerusi  parlimen di Kelantan.

Ketiga-tiga nama mereka terdapat dalam senarai awal calon Pas yang telah bolos. Memandangkan Pas diberitakan ada harapan untuk membentuk kerajaan, pembawaan mereka ke Kelantan dianggap sebagai kerusi selamat bagi persiapan untuk dilantik menjadi menteri.

Tuan Ibrahim disenaraikan untuk bertanding di parlimen Kubang Kerian sebagai mengganti Ahamd Baihaki Atiqullah yang tiada dalam senarai. Baikai dikaitkan sebagai bakal bertanding atas tikit parti lain.

Nik Zawawi pula diletakkan untuk bertanding di parlimen Pasir Puteh. Khabarnya Setiausaha Majlis Syura Ulama ini sudah beberapa kali turun ke Pasir Puteh. Jika beliau dicagarkan Pas bertanding di situ, Nik Zawawi bakal berentap dengan “ulama’ muda Umno Asyraf Wajdi Dusuki.

Manakala Nasaruddin Hassan pula akan meninggalkan kerusi Temerloh disenaraikan akan diletak bertanding di kerusi parlimen Bachok, wakil Bachok sebelum ini berpindah ke kerusi Dun.

Jika Nasaruddin diletakkan di Bachok bermakna pengundi Bachok disogokkan dengan seorang lagi calon luar Pas yang namanya berakhir dengan “Din”. Sebelum ini bekas timbalan presiden Pas, Nasharuddin pernah dicagr oleh Pas bertanding di Bachok dan beliau menang. Bersambung lewat petang nanti dengan senarai muka baru calon Pas. Trims.





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...