TERKINI :

Friday, October 27, 2017

Bajet 2018 - Najib cedok apa yang negeri PAKATAN HARAPAN telah lakukan

Nampaknya Najib terpaksa akur dan mencedok apa yang dilakukan di negeri PAKATAN HARAPAN memerintah...

Jika dilihat Bajet 2018 kali ini banyak Najib bentangkan dari apa yang telah negeri SELANGOR & PULAU PINANG telah lakukan sejak 10 tahun dulu...

Sudah tiba masanya kita bakul sampahkan BN dan sekutunya dan berilah PAKATAN HARAPAN membuktikan apa yang mereka katakan.

ADAKAH PEMIMPIN PH HANYA SUKA-SUKA MERANGKA BAJET ALTERNATIF?

Petang ini Najib Razak selaku Menteri Kewangan akan membentangkan Bajet 2018 yang dilihat banyak pihak tidak lebih sebagai "gula-gula pilihanraya" untuk memastikannya terus berkuasa, di sebalik skandal mega 1MDB yang membelenggu dirinya.

Mahu tidak tahu, Najib harus memastikan beliau menang pilihanraya akan datang dan Bajet 2018 adalah senjata terakhirnya bagi tujuan itu, setelah satu lagi senjata - keputusan RCI Forex nampaknya mungkin tidak banyak membantu untuk mengaitkan Tun Mahathir Mohamad atas kerugian urusniaga matawang pada tahun 80an dan 90an dahulu.

Oleh yang demikian, bajet kali ini dipercayai bukan saja "gula-gula", bahkan juga penuh dengan tawaran yang "gila-gila".

Sementara itu, Pakatan Harapan sudah pun membentangkan bajet alternatifnya, Selasa lalu dengan 10 intipati - menghapuskan GST, pendidikan percuma, gaji minima, rumah mampu milik, menghapuskan rasuah, menangani isu Felda, menghapuskan tol, royalti minyak 20 peratus, untuk wanita dan kepentingan Sabah serta Sarawak.

Selain itu, dalam tempoh 100 hari menjadi kerajaan pula, Pakatan Harapan turut menjanjikan tangkapan terhadap MO1 dan jerung-jerung yang lain, RCI untuk 1MDB dan Felda, penubuhan badan bebas untuk mengembalikan aset dan wang rakyat yang dicuri, menjadikan SPRM sebagai badan bebas yang melapor terus kepada Parlimen dan terakhir, menghapuskan amalan runding terus bagi semua kontrak kerajaan.

Memandangkan tawaran PH itu terlalu menarik dan mampu mengujakan rakyat kepada perubahan, berbondong-bondong pemimpin UMNO dan kerajaan memperlekeh bajet alternatif tersebut.

Ada yang kata ia akan memufliskan negara, bersifat populis, tidak mungkin mampu dilaksanakan, tiada kredibiliti, hanya janji semata-mata dan pelbagai perlecehan lainnya.

Apakah PH hanya main-main atau suka-suka merangka bajet tersebut?

Kita harus sedar bahawa PH, berdasarkan penerimaan rakyat terhadap perubahan dan penolakan ketara terhadap Najib, hanya selangkah saja lagi untuk menjadi kerajaan dan menumbangkan UMNO serta BN dalam pilihanraya akan datang.

Dengan yang demikian, bajet yang mereka rangka itu sudah pasti sesuatu praktikal dan boleh dilaksanakan. Adalah tidak bijak jika PH merangka sesuatu yang tidak mampu dibuat, sedangkan peluang untuk menang memang dalam tangan.

Lainlah jika PH memang tiada peluang langsung untuk menubuhkan kerajaan, maka bolehlah dijanjikan bulan bintang dan gemerlapan lainnya.

Ketidakmampuan menunaikan janji atas tawaran yang sudah dibuat  pastinya akan menjadikan rakyat memberontak dan menolak secara serta-merta kepada PH.

Selepas itu, PH tidak akan dipercayai lagi oleh rakyat dan peluang untuk kembali sudah semestinya tertutup sama-sekali.

Adakah itu matlamat perjuangan PH?

Selain itu, kepada yang terus memperlekeh bajet alternatif tersebut, mereka seharusnya sedar bahawa di belakang PH tersenarai tokoh-tokoh hebat seperti Tun Mahathir, Anwar Ibrahim, Muhyiddin Yassin, Tun Daim dan sederetan nama yang lain yang telah terbukti sebagai pemimpin yang hebat dan berjaya sebelum ini.

Di Selangor dan Pulau Pinang pula, PH telah membuktikan kemampuan mereka dalam mentadbir dengan lebih baik berbanding kerajaan BN yang terdahulu.

Sudah tentu, jika mereka bersetuju terhadap isi atau intipati bajet alternatif itu untuk dibentangkan secara terbuka kepada rakyat, mereka sebenarnya punya keyakinan dan kemampuan untuk melaksana dan menunaikannya apabila diberi kuasa nanti.

Tidak mungkin mereka itu mahu "membunuh diri"  dengan menjanjikan sesuatu yang tidak mampu untuk dilaksanakan.

Sebagai rakyat yang sudah pun terasa perit dan sengsara di bawah Najib selama ini, tiada sebab untuk kita mahu meragui kemampuan PH dalam memberi kebahagiaan dan kesejahteraan melalui pembentangan bajet alternatifnya itu, kecualilah jika kita mahu melihat Jho Low, bukan saja terus bebas, malah bertambah lagi bilion-bilion masuk ke dalam poketnya selepas ini.

Aqim Abdul

"YB HARUMANIS" - Pas Pusat didakwa bimbang jumlah kerusi merosot jika memecat mereka

https://1.bp.blogspot.com/-TJ6xqDXhCKc/WXyfJaaPnfI/AAAAAAABSwU/4IQGtD-idPIbqFHuD8MIsGbF7xLWwinxACLcBGAs/s1600/pas.jpeg
ALOR SETAR - Pas Pusat didakwa tidak berani mengambil tindakan termasuk memecat keahlian tiga wakil rakyat Pas Kedah, yang dilihat ‘mesra Pakatan Harapan’, biarpun ketiga-tiga mereka secara terbuka menunjukkan sokongan kepada seteru Pas.

Tiga wakil rakyat terbabit, iaitu Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar; Adun Anak Bukit, Datuk Amiruddin Hamzah dan Adun Kubang Rotan, Mohd Nasir Mustafa turut hadir pada Konvensyen Nasional Amanah, Sabtu lalu.

Bagaimanapun, hanya berlaku ‘perang mulut’ antara pemimpin Pas Pusat dan Mahfuz dalam mempertahan tindakan masing-masing, namun sehingga kini tidak dikenakan sebarang tindakan.

Pengerusi Amanah Kedah, Datuk Dr Ismail Salleh berkata, berdasarkan kepada prinsip parti, mana-mana wakil rakyat yang secara terbuka menyatakan sokongan kepada perjuangan parti lain boleh dikenakan tindakan.

“Mereka secara jelas sokong agenda Pakatan Harapan, malah sertai beberapa program dan ceramah. Saya andaikan Pas hanya berdiam diri kerana mereka bimbang jika tiga wakil rakyat Pas itu dipecat, ia hanya akan mengurangkan jumlah kerusi milik Pas,” katanya.

Menurutnya, ini kerana Pas tidak lagi mampu berdepan situasi ‘hilang kerusi’ selepas beberapa wakil rakyatnya sertai Amanah.

“Jika Pas pecat mereka, Pas akan hilang satu kerusi parlimen dan dua kerusi Dun Kedah. Sebab itu sampai sekarang, Pas tak berani ambil tindakan, walaupun sudah pasti tiga YB itu tidak akan dicalonkan semula pada PRU14,” katanya.

Ismail berkata, Pas membiarkan ketiga-tiga wakil rakyat itu ‘gantung tak bertali’ dan nasib mereka hanya akan diumumkan menjelang PRU14.

“Faktor kedua mereka tidak dipecat mungkin kerana Pas bimbang pengikut wakil rakyat yang dipecat bakal ikut jejak tinggalkan Pas. Ia tidak mustahil berlaku kerana setiap wakil rakyat itu miliki pengikut tersendiri,” katanya.

Menurutnya, ini akan menyebabkan undi Pas yang diberikan kepada wakil rakyat terbabit turut beralih kepada parti baharu yang disertainya.

“Sebab itu Pas tengok sahaja, tak berani buat apa-apa walaupun Mahfuz agak lantang bersuara,” katanya.

Pada masa sama, Ismail mengulangi pendirian parti itu terhadap Mahfuz, Amiruddin dan Mohd Nasir untuk meneruskan perjuangan politik bersama Amanah.

“Kami mengalu-alukan kehadiran mereka sekiranya berhasrat mengubah haluan politik. Saya andaikan jiwa mereka sudah pun bersama Amanah, cuma fizikal sahaja masih bersama Pas,” katanya.

Gelagat ‘tiga sekawan’ ini seolah-olah menunjukkan kecenderungan terhadap parti politik tertentu walaupun masih bergelar ahli Pas. Gerak kerja dan pemikiran mereka juga dilihat berlawanan dengan kehendak Pas.

YB PAS - Ahli Pas perlu undi Pakatan Harapan secara terbuka

Mahfuz Omar
SHAH ALAM -Ahli Pas perlu menyokong dan memberi undi secara terbuka mahupun sebaliknya terhadap Pakatan Harapan.

Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar berkata, hanya itu sahaja langkah yang ada bagi membolehkan peralihan kuasa berlaku pada PRU14 nanti.

"Pas hanya menyasarkan kemenangan 40 kerusi. Ini tidak membawa kepada peralihan kuasa politik dan sudah tentu tidak dapat menyelesaikan masalah yang dihadapi rakyat dengan beban kos sara hidup akibat GST penarikan subsidi dan segala macam masalah negara.

"Sudah tentu ahli Pas sudah boleh berfikir, mengundi parti itu yang menyasarkan kemenangan 40 kerusi tidak mengubah kuasa politik negara sebaliknya mengekalkan BN untuk terus berkuasa," katanya menerusi kenyataan, hari ini.

Jawatankuasa Disiplin Pas memutuskan tidak memecat Mahfuz memandangkan pilihan raya boleh dipanggil pada bila-bila masa, kata Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.

Timbalan presiden itu berkata Pas mahu menumpukan kepada kemenangan PRU14 daripada “membuang masa” dengan Mahfuz.

Terdahulu, Pas Kedah mengesahkan Mahfuz tidak ada dalam senarai calon PRU14 di Kedah.

Timbalan Pesuruhjaya Pas Kedah, Muhammad Sanusi Md Nor berkata, Mahfuz boleh mencari platform lain untuk bertanding pada PRU nanti dan Pas akan meletakkan calon lain di kerusi Parlimen Pokok Sena.

Mahfuz dalam kenyataan sama hari ini mengucapkan penghargaan ke atas keputusan Tuan Ibrahim yang dianggap matang.

"Kenyataan Tuan Ibrahim untuk tidak mempedulkan apa yang saya lakukan bersama Pakatan disambut baik.

"Ini bermakna, Pas tidak ada masalah sekiranya ahli-ahlinya menyokong dan mengundi Pakatan untuk merubah kuasa politik negara," katanya.

Empangan Muda Ulu Muda di Kedah kini mengecil akibat penebangan hutan

Empangan Muda mengecil akibat penebangan hutan
Jaseni menunjukkan gambar aktiviti penebangan hutan di Ulu Muda, Kedah.

GEORGETOWN - Kawasan tadahan air di Empangan Muda, Ulu Muda di Kedah kini semakin mengecil berikutan aktiviti penebangan hutan yang makin banyak dijalankan.

Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang (PBAPP), Datuk Jaseni Maidinsa berkata, empangan yang menyalurkan air ke tiga buah negeri iaitu Pulau Pinang, Kedah dan Perlis itu kini semakin mengecil sebanyak 87.3 peratus.

Menurutnya, pada tahun pertama Empangan Muda dibuka iaitu 1969, keluasan kawasan tadahan airnya dilaporkan 98,400 hektar.

"Pada tahun 2008, kawasan tadahannya semakin mengecil dengan keluasan 22,611 hektar dan terkini (2017), keluasannya hanya 12,484 hektar. Kawasan itu seolah-olah mengecil yang mana, kawasan pengeluaran kayu semakin bertambah besar. Perkara ini amat membimbangkan khususnya pada musim kemarau.

"Sehubungan itu Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar mesti bertindak sekarang untuk mencegah lebih banyak penebangan hutan. Jika tidak, ia akan dianggap sebagai 'penyokong' kepada kemusnahan hutan hujan," katanya kepada media tadi.

Beliau menambah, dengan aktiviti pembalakan di Ulu Muda itu, ia menjejaskan kuantiti dan kualiti air yang disimpan di Empangan Muda.

Tambahnya, penyelesaian terbaik bagi isu pembalakan Ulu Muda adalah dengan pemberian pampasan kepada Kedah.

Jaseni berkata, mengikut Laporan Ketua Audit Negara 2014, Kedah meluluskan 46,264 hektar hutan untuk pembalakan dalam tempoh 2009 hingga 2014, untuk premium hutan sebanyak RM230.34 juta.

Penoreh Getah tempatan hilang punca pendapatan sejak FELCRA guna warga asing

 Hilang punca pendapatan
PENDAPATAN penoreh tempatan di Kampung Kota Aur dalam kawasan Dun Belantik terjejas selepas punca pendapatan utama mereka diambil alih warga asing sejak tiga tahun lalu.

Seorang wakil penduduk, Mohd Mahazan Yahya, 40, berkata, penduduk hilang punca pendapatan selepas Felcra mengambil sepenuhnya warga asing bekerja.

Menurutnya, situasi berbeza apabila kira-kira 80 penoreh tempatan diterima bekerja selama ini.

“Sebelum ini orang tempatan yang bekerja. Sampai pokok getah lama ditebang dan tanam pokok baru pun orang kampung masih bekerja.

“Tapi bila pokok tu dah boleh ditoreh dalam tiga tahun lalu, Felcra ambil sepenuhnya warga asing sampai kami orang kampung hilang pekerjaan,” katanya di sini, semalam.

 
Salah satu penempatan warga asing.

Menurutnya, tiada alternatif diambil Felcra bagi mengembalikan hak pekerjaan kepada penduduk biarpun aduan telah dibuat.

“Dah banyak kali orang kampung mengadu masalah ini pada Felcra, tapi tiada perubahan. Penduduk dinafikan hak untuk bekerja.

“Saya juga ada melakukan aduan kepada Jabatan Imigresen di Putrajaya agar lakukan siasatan terhadap pekerja yang mungkin tiada permit sah. Tapi sampai sekarang tiada apa-apa dibuat,” katanya.

Hilang punca pendapatan

Penduduk, Ahmad Man, 78, berkata, pendapatannya yang selama ini bergantung kepada menoreh, terjejas selepas Felcra tidak menerimanya bekerja.

“Dah la Sik susah nak cari makan, getah tu pun rezeki utama kami. Bila jadi macam ni kami ni nak cari makan di mana?

“Pak cik memang tak suka dengan apa yang berlaku sekarang ni,” katanya.

Menurutnya, lebih janggal apabila Felcra menerima warga asing yang tidak mampu bertutur dalam bahasa Melayu sebagai pekerja, sedangkan ramai penduduk tempatan tidak diterima bekerja kerana tidak lulus sesi temu duga.

 
Mohd Tarmizi

“Pak cik ada dipanggil temu duga lebih setahun lalu, tapi tak dapat.

Tapi warga asing tak boleh cakap bahasa Melayu boleh pula bekerja,” katanya.

Ketua Angkatan Muda Keadaan Sik, Mohd Tarmizi Ishak berkata, ketiadaan peluang pekerjaan menyumbang kepada gejala tidak sihat.

“Perkara ini menjejaskan periuk nasi orang kampung.

"Golongan muda khususnya yang tidak dapat bekerja, akhirnya tertekan dan mungkin akan mencuri ataupun mengambil dadah,” katanya.




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...