TERKINI :

Wednesday, May 3, 2017

JOM TUKAR KERAJAAN BN, UNTUK KITA SEMUA MALAYSIA BARU..!!

JOM TUKAR KERAJAAN

Pakatan Harapan ajak semua parti pembangkang berpakat lupakan sengketa,  tumpu persamaan untuk mengalahkan Umno-BN. 

Pas yang wujud di barisan pembangkang pula tidak mahu berpakat bekerjasama bahkan mengisytihar pula PH sebagai musuh.

Pakatan Harapan tidak mampu memaksa Pas untuk kembali fokus menentang Umno-BN kerana Pas telah menganggap sahabatnya musuh.

Pakatan Harapan yang ingin melakukan reformasi terhadap kezaliman yang dilakukan oleh kerajaan Umno-BN terpaksa bertarung dengan Pas kerana Pas sendiri yakin akan menang lebih banyak kerusi walaupun bersendirian. 

Pertembungan tiga penjuru hampir mungkin terjadi,  maka PH vs Umno-BN vs PIGS (Pas Ikatan Gagasan Sejahtera).

Pilihan Pengundi :

1. Pilih Umno-BN maka tiada apa yang berubah.

2. *Pilih Pas yang hanya bertanding 80 kerusi yang walaupun menang kesemua kerusi tetap tidak boleh melakukan perubahan untuk mentadbir Malaysia,  mustahil nak kerjasama dengan PH kerana telahpun dianggap musuh,  maka kemungkinan besar proses 'taawun' bersama Umno-BN untuk memerintah Malaysia,  juga tiada perubahan,  kerana dalam muktamar sendiri, pemimpin parti itu sepertinya tiada idea baru yang ingin diperkenalkan selain dari melampiaskan hawa nafsu marah kepada PH semata* .

3. Pilih PH yang bertanding semua kerusi yang ditandingi Umno-Bn berjumlah 222 kerusi parlimen,  jika menang 112 kerusi sudah cukup untuk menjadi barisan kerajaan baru yang memungkinkan perubahan ke arah kesejahteraan dan kebaikan, lihat sahaja contoh di Selangor dan Pulau Pinang. Adapun jika bertambah buruk,  maka lagi lima tahun boleh tukar balik.

Pilihan tetap di tangan anda, undilah Pakatan Harapan walaupun anda Pas atau Umno-BN kerana undi anda sangat diperlukan untuk melakukan reformasi menyeluruh terhadap sistem pentadbiran serta urus selia negara Malaysia tercinta.

Pengundi Baru PRU14
Ke Arah Malaysia Baru

Masih ramai RAKYAT MALAYSIA Terhutang budi kerana terima BR1M?

Terhutang budi kerana terima BR1M? Cuba baca dan fikirkan

BARU-BARU ini aku ada berbual dengan seorang rakan yang bekerja sebagai tukang buat rumah. Sahabat aku ini adalah kawan lama, maka pelbagai cerita kami bualkan di dalam perbualan itu, daripada sekadar bertanya khabar tentang kehidupan masing-masing sampailah kepada cerita politik dalam dan luar negara.

Aku cuba ambil peluang bertanya tentang kecenderungan politiknya memandangkan pilihan raya umum nampaknya sudah tidak berapa lama lagi.

"Apa pendapat kau tentang Najib?" Tanya aku kepadanya, dia mengakui bahawa Najib telah mencipta banyak masaalah kepada dirinya, terutama berkaitan kos sara hidup, perlaksanaan cukai GST, dan pemotongan subsidi serta peruntukan badan-badan kerajaan.

Dia pun menghuraikan satu demi satu sebab kebenciannya dan penentangannya kepada Najib, aku tekun mendengar hujah dan butir-butir ucapannya.

Namun bila aku tanya adakah dia masih mahu mengundi Barisan Nasional pada PRU14 yang akan datang?

Sahabat aku itu menjawab ringkas, 

"Ya aku tetap akan pangkah BN macam dulu,"

Aku merasa hairan, macam mana dia yang tidak suka Najib kerana Najib telah menimbulkan pelbagai masaalah kepadanya tapi masih akan terus mengundi BN, jadi aku pun tanya apa sebab dia masih tetap mahu mengundi BN?

Dari jawapannya barulah aku faham, rupa-rupanya dia merasa terhutang budi kerana dia merupakan salah seorang penerima BR1M sebanyak RM450.

Dia merasa terhutang budi kerana dia percaya walaupun Najib punca kepada kenaikan kos sara hidup, tetapi Najib telah berjasa memberikan sedikit bantuan duit saku sebanyak RM450 kepadanya setiap tahun.

Maka aku pun bertanya kepadanya, 

"Berapa gaji kau sebulan?"

Dia menjelaskan gajinya tak menentu secara purata pendapatannya setiap bulan adalah sekitar RM2,000.

Aku bertanya lagi, 

"Setiap bulan gaji kau habis dibelanjakan atau masih ada tinggal sedikit untuk simpanan?"

Dia menjawab,

"Setiap bulan bukan setakat habis, tak cukup lagi adalah, selalu terpaksa pinjam duit orang untuk tampung keperluan,"

Maka aku pun jelaskan kepadanya, 

"Kalau kau habiskan kesemua gaji kau setiap bulan sebanyak RM2,000 maknanya dalam masa sama kau bayar RM120 cukai GST kepada kerajaan (6% daripada RM2,000), setiap bulan,"

"Setiap bulan kau bayar RM120, maknanya dalam setahun kau bayar cukai GST sebanyak RM1,440,"

"Kau bayar kepada Barisan Nasional RM1,440 setahun, kemudian BN bayar balik kepada kau RM450 setahun. Sebenarnya dia bayar BR1M pakai duit siapa?" Tanya aku kepadanya.

Mendengar penjelasan ringkas itu, wajah sahabat aku itu tiba-tiba berubah, dia mulai sedar bahawa selama ini emosinya telah dipermainkan dengan pemberian BR1M.

"Pergh, baru aku perasan aku dah kena 'game' depan batang hidung, rasa terhina sial, sebenarnya BR1M tu duit aku sendiri," jawabnya seperti baru tersedar dari mimpi.

Aku kongsikan perbualan ini kerana aku percaya ramai lagi sahabat-sahabat di luar sana yang selama ini tak sedar bahawa BR1M itu bukanlah duit kocek Najib yang diberi kepada rakyat, seperti seorang ayah memberi duit saku kepada anaknya, tetapi sebenarnya ia adalah duit rakyat itu sendiri.

Contohnya dalam isu kawan aku ini, kerajaan BN kutip GST daripada dia sebanyak RM1,440 setahun kemudian BN bayar balik sebanyak RM450, hitung bersih sebenarnya dia bayar RM990 kepada kerajaan BN (RM1,440 - RM450 = RM990).

"Sebenarnya aku yang bagi BR1M RM990 kepada Najib, bukan Najib bagi BR1M kepada aku," katanya mengakhiri perbualan dalam isu tersebut.

Mohon sebarkan

Read more: http://www.milosuam.net/2017/05/terhutang-budi-kerana-terima-br1m-cuba.html#ixzz4fu0ZdJSh

Misi membawa Kit Siang sebagai PM MALAYSIA.. reality atau persepsi?

Tidak habis-habis orang ini buat propaganda yang Lim Kit Siang hendak jadi PM Malaysia. Apakah dia sedar dan tahu apa yang dia perkatakan. Mungkin dia tidak memahami isi Perlembagaan negara ini dan juga hak-hak istimewa yang ada kepada Raja-Raja Melayu.

Apabila dia mengatakan Cina Lim Kit Siang hendak jadi PM secara tidak langsung dia seakan menafikan kuasa dan kedaulatan Raja-Raja Melayu. Apakah dia fikir Raja-raja Melayu akan jadi papet dan ikut sahaja apa yang dikehendaki oleh Kit Siang.

Dia juga jahil dan buta mengenai sistem politik demokrasi negara ini dimana seseorang yang boleh diangkat menjadi PM mestilah parti orang berkenaan menang besar.

Dia menipu dan memperolok-olokan rakyat negara ini secara hidup-hidup. DAP bertanding hanya 60 kerusi daripada 222 kerusi parlimen. Apakah otaknya tidak tahu dengan jumlah kerusi itu (60) boleh DAP mempersembahkan kepada Agong untuk Kit Siang mengangkat sumpah jadi PM.

Kalau pun benci kepada Cina DAP dan Kit Siang kerana nak kekalkan Najib dan Umno jadi PM, tetapi cubalah kemukakan hujah yang tidak menunjukkan kita tidak cerdik. Orang-orang seperti inilah yang menjadi guru memperbodohkan orang Melayu.

Sifat dan perangai inilah menyumbangkan kepada kelemahan akal dan maklumat orang Melayu. Ia bersifat seperti biawak yang menutup lubang fikir orang Melayu selepas melindungi bangkai dalam lubang. Cis. Trims.

MSO

Dengan GST sekarang nie, kehidupan masyarakat kampung semakin senang dan selesa..!!

Rakyat Malaysia tak mahu berubah sebenarnya, mereka lebih suka jadi kuli untuk parti politik.

Tak percaya ? Cubalah lihat sikap rakyat Malaysia, Najib buat GST 6% pun mereka ini tak bantah. Sekarang sudah dipalu akan berjayanya GST & rakyat yg menyokong cukup suka bila sdra Najib tunjuk 1 jari telunjuk, bila jari tu naik saja.....gegak gempitalah sekalian bani Melayu. Itu baru 1 jari, dia tunjuk 5 jari pun sudah tersyukur makcik di kampung.

Tapi rakyat di kampung lupa, 1 jari itu RM1 bilion hilang.... kalau 5 jari tu sudah RM5 bilion lagi. Kalau dia angkat 10 jari, tak ke susah Malaysia ?

Taklah.... mereka mendakwa GST itu bagus untuk negara. Inilah petualang negara yg berkongsi kasih dengan penjenayah kleptokrasi.

Ya, keras pertuduhan ini, tapi itulah hakikat. Alasan GM....

Global Financial Integrity (GFI) telah anggarkan aliran keluar wang haram dari Malaysia ke negara asing sebanyak USD44.3 bilion. Lebih kurang nilai ringgit pada masa sekarang jika di convert adalah sebanyak RM194bilion hilang!

Ya, RM194 bilion hilang.. Bank persisiran antarabangsa menjadi simpanan mereka. Hasil wang cukai makcik & pakcik di kampung. Potong getah jual ke peraih pun makcik kena gst. Tolak basikal minum teh di warung pun pakcik warga tua kena gst.

Ehhhhh!!!!!!! kamu tipu lah! Minum teh kena gst ? Betul lah pembangkang ni, asyik menipu saja.. ;)

Pakcik oii, syarikat kilang buat susu cair dah kena gst, kilang susu itu pun ambil tin dari sykt lain pun kena gst. Keluar hantar ke pemborong, pemborong cas lagi gst. Sampai ke pekedai, pon kena cas gst. Tak masuk lagi kos pengangkutan lori kena cas gst. Belum kira tol lagi kena gst. Lori punya sparepart tukar minyak hitam, tukar tayar, tukar benda rosak semua kena gst.

Maka pakcik & makcik, cuba teka kalau Najib berjaya PRU14 GST akan naik ke 8%, susu makcik minum tu kilang buat baru RM80sen-RM1.20 setin, sampai di tangan makcik dah jadi RM3. Kalau naik gst, susu makcik pakcik minum tu boleh cecah RM4 setin.

Pembangkang tipu kot mana ni pakcik ? Cuba kira dah berapa kali gst untuk 1 tin susu tu..

Harap kalian yg berkarya, terangkan cara mudah sebegini kepada mereka di luar sana. Agar mereka faham.. tak perlu nak kata statistik, jika mereka kata untung rugi.....itu dah cukup untuk mereka menolak pentadbiran regime kleptokrasi.

Yang berkarya:
Gino Marvela aka Gin Marvel.





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...