TERKINI :

Sunday, April 16, 2017

Jika wartawan Utusan bertanya soalan yang sama pada aku sepertimana dia tanya Presiden PAS, ini jawapannya..!!

BismillahirRahmanirRahim

JIKA SOALAN SAMA DITANYA

UTUSAN: Apakah pandangan Saudara mengenai kewujudan Parti Pribumi Bersatu Malaysia, apakah kesannya kepada kuasa politik orang Melayu memandangkan penubuhan sebuah lagi parti akan memecahkan lagi undi orang Melayu?

ARIS AWANG: Soalan yang baik, ini penjelasan saya

Pertama: Penubuhan Parti Pribumi Bersatu Malaysia adalah disebabkan menentang penyelewengan Dana Rakyat yang cukup besar dan menjadi rekod dunia, oleh itu tidak timbul soal Melayu akan berpecah, kerana seluruh orang Melayu dan Islam wajib menentang penyelewengan kerana kita diajar oleh Rasulullah saw wajib menentang Asobiyyah (Perkauman Sempit) iaitu tidak boleh menyokong kejahatan yang dilakukan walaupun oleh puak kita. Adakah saudara suka dana rakyat diselewengkan oleh pemimpin UMNO secara berleluasa tanpa sebarang penentangan?

Kedua: Melayu yang menubuh PPBM kerana menentang rasuah dan penyelewengan pemimpin UMNO/BN tidak akan menyebabkan perpecahan Melayu kerana mereka akan bergabung dengan Melayu yang keluar meninggalkan UMNO/BN pada tahun 1987 dan 1997 yang lalu dengan penuh kesedaran bahawa memerintah dan menjaga khazanah negara adalah amanah Allah yang sekarang ini berada dalam Pakatan Harapan samada dalam KEADILAN, AMANAH bahkan dalam DAP. Melayu lawan rasuah bersatu menentang Melayu makan rasuah. Baguskan? (wartawan mengangguk setuju)

Ketiga: Kita ambil contoh Parlimen Pekan akan ditandingi oleh Melayu UMNO iaitu Dato Seri Najib Razak sementara calon dari Pakatan Harapan akan diwakili oleh Melayu PPBM dan siapa pun yang kalah disitu yang menang tetap Melayu dan Islam, tidak mungkin tiba-tiba Cina yang akan menang di Parlimen Pekan. (sambil ketawa kecil)

Keempat: Jika dengan menubuh kumpulan baik untuk menentang kejahatan pemerintah dianggap pemecah belah perpaduan kaum, maka apakah sanggup saudara mengatakan Rasulullah saw adalah pemecah belah bangsa Arab kerana menentang kejahatan pemerintah Arab ketika itu? Sudah tentu tidak kan..... ? (sambil tersenyum)

Kelima: Ada banyak lagi point saya ingin ulas mengenai tohmahan PPBM adalah punca perpecahan Melayu, secara ringkas ingin saya nyatakan bahawa semua itu adalah propaganda jahat pemimpin UMNO/BN dan sekutunya untuk terus merompak khazanah rakyat dari satu tabung kesatu tabung, dari lembaga kesatu lembaga sehingga akhirnya rakyat terus derita dan untuk menutup itu mereka didendangkan dengan ketakutan yang entah apa-apa. Jika ingin lebih panjang saya syor Utusan boleh anjur wacana bertajuk Apakah PPBM punca perpecahan Melayu? dan panggillah Tun Mahathir sebagai panelis.

Sila semak pula jawapan Presiden PAS terhadap soalan yang sama yang ditanya oleh wartawan Utusan

UTUSAN: Apakah pandangan Datuk Seri mengenai kewujudan Parti Pribumi Bersatu Malaysia, apakah kesannya kepada kuasa politik orang Melayu memandangkan penubuhan sebuah lagi parti akan memecahkan lagi undi orang Melayu?
BismillahirRahmanirRahim

JIKA SOALAN SAMA DITANYA

UTUSAN: Apakah pandangan Saudara mengenai kewujudan Parti Pribumi Bersatu Malaysia, apakah kesannya kepada kuasa politik orang Melayu memandangkan penubuhan sebuah lagi parti akan memecahkan lagi undi orang Melayu?

ARIS AWANG: Soalan yang baik, ini penjelasan saya

Pertama: Penubuhan Parti Pribumi Bersatu Malaysia adalah disebabkan menentang penyelewengan Dana Rakyat yang cukup besar dan menjadi rekod dunia, oleh itu tidak timbul soal Melayu akan berpecah, kerana seluruh orang Melayu dan Islam wajib menentang penyelewengan kerana kita diajar oleh Rasulullah saw wajib menentang Asobiyyah (Perkauman Sempit) iaitu tidak boleh menyokong kejahatan yang dilakukan walaupun oleh puak kita. Adakah saudara suka dana rakyat diselewengkan oleh pemimpin UMNO secara berleluasa tanpa sebarang penentangan?

Kedua: Melayu yang menubuh PPBM kerana menentang rasuah dan penyelewengan pemimpin UMNO/BN tidak akan menyebabkan perpecahan Melayu kerana mereka akan bergabung dengan Melayu yang keluar meninggalkan UMNO/BN pada tahun 1987 dan 1997 yang lalu dengan penuh kesedaran bahawa memerintah dan menjaga khazanah negara adalah amanah Allah yang sekarang ini berada dalam Pakatan Harapan samada dalam KEADILAN, AMANAH bahkan dalam DAP. Melayu lawan rasuah bersatu menentang Melayu makan rasuah. Baguskan? (wartawan mengangguk setuju)

Ketiga: Kita ambil contoh Parlimen Pekan akan ditandingi oleh Melayu UMNO iaitu Dato Seri Najib Razak sementara calon dari Pakatan Harapan akan diwakili oleh Melayu PPBM dan siapa pun yang kalah disitu yang menang tetap Melayu dan Islam, tidak mungkin tiba-tiba Cina yang akan menang di Parlimen Pekan. (sambil ketawa kecil)

Keempat: Jika dengan menubuh kumpulan baik untuk menentang kejahatan pemerintah dianggap pemecah belah perpaduan kaum, maka apakah sanggup saudara mengatakan Rasulullah saw adalah pemecah belah bangsa Arab kerana menentang kejahatan pemerintah Arab ketika itu? Sudah tentu tidak kan..... ? (sambil tersenyum)

Kelima: Ada banyak lagi point saya ingin ulas mengenai tohmahan PPBM adalah punca perpecahan Melayu, secara ringkas ingin saya nyatakan bahawa semua itu adalah propaganda jahat pemimpin UMNO/BN dan sekutunya untuk terus merompak khazanah rakyat dari satu tabung kesatu tabung, dari lembaga kesatu lembaga sehingga akhirnya rakyat terus derita dan untuk menutup itu mereka didendangkan dengan ketakutan yang entah apa-apa. Jika ingin lebih panjang saya syor Utusan boleh anjur wacana bertajuk Apakah PPBM punca perpecahan Melayu? dan panggillah Tun Mahathir sebagai panelis.

Sila semak pula jawapan Presiden PAS terhadap soalan yang sama yang ditanya oleh wartawan Utusan

UTUSAN: Apakah pandangan Datuk Seri mengenai kewujudan Parti Pribumi Bersatu Malaysia, apakah kesannya kepada kuasa politik orang Melayu memandangkan penubuhan sebuah lagi parti akan memecahkan lagi undi orang Melayu?

DS HADI AWANG : Kuasa politik orang Melayu ada pada Pas dan UMNO. Jika mana-mana parti nak tadbir Malaysia, pilih Pas atau UMNO. Kita terbuka kepada mana-mana parti nak bersama dengan Pas, syaratnya terima Islam.

INI LINK RUJUKAN DI UTUSAN ONLINE : KLIK SINI

ARIS AWANG

Penyokong Kedah - Apakah ada agenda sedang diatur oleh LANGSIAQ untuk jatuhkan Kedah secara halus

Minggu lalu saya telah menulis Kedah bakal menghadapi jln berliku sejurus slps perlawanan Kedah vs PKNS..

Apakah ada agenda unyuk menyekat dan mensabotaj momentum Kedah telah diatur dgn licik.. ?

Mungkinkah episod ini bermula dgn krisis Tan Cheng Hoe, diikuti dgn karektor pelik pengadil perlawanan yg mengadili perlawanan membabitkan Kedah..!!!

seolah para pengadil takut kpd seseorang, atau bahasa lebih mudah pengadil mengambil sikap selamat dgn menjaga hati seseorang agar elaun dan imbuhan mereka dari FAM terjamin.. Terjamin sebab apa.. anda sendiri fikirkan...?

TAHNIAH percaturan mereka berjaya setakat ini, kita tak kisah kalau kalah dgn pemain lawan, tapi majoriti besar peminat bolasepak dapat melihat Kedah tewas dgn percaturan pengadil perlawanan..

tidak hairanlah bagaimana pengadil pada malam ini sepantas kilat melayangkan kad merah kpd Rizal Ghazali tanpa mengambil kira langsung provokasi melampau terjahan sgt keras kpd Rizal yg blh mendatangkan kecederaan serius..

Sekurang2nya dua-dua pemain dilayangkan kad merah kerana seorang buat terjahan bahaya dan seorang bertindak balas... itu baru nampak keadilan... namun kenapa pengadil tidak bertindak sedemikian?

bertambah menarik pengulas perlawanan juga seolah kurang bersetuju dgn layangan kad merah tersebut..

Sesuatu yg jarang berlaku apabila pengulas perlawanan turut kurang bersetuju dgn tindakan pengadil..kalau game mcm tu, aku tak ghalat langsung kalau Kedah kalah 100- 0 sekalipun..

nampaknya telah bermula kancah cacamerba bolasepak tanah air..
Lepas ni jgn hanya melihat rasuah dikalangan pemain, perlu diperhatikan juga sogokan pelbagai bentuk dan cara kpd pengadil..

TAHNIAH KPD TUKANG KAROT BELAKANG TIRAI ATAU BHS SAINTIFIKNYA " LANGSIAQ"..

Peminat Setia Hijau Kuning
PULUN KEDAH PULUN

POLITIK MALAYSIA : KAMU SAJAKAH YANG HEBAT?

KAMU SAJA YANG HEBAT?

Tertubuhnya kerajaan adalah disebabkan rakyat mengundi BN bukan undi UMNO saja, MCA saja, PGRM saja, MIC saja atau lain2 parti komponen. Kamu menang atas tiket BN bukan satu parti.

Begitu juga Pakatan Rakyat menang bukan sebab PAS saja, atau PKR saja, DAP saja. Bila berjaya bentuk kerajaan di Selangor, Pulau Pinang dan Kelantan ertinya undi diberi atas dasar konsensus pengundi dan keyakinan mereka akan dibela oleh pakatan tersebut samada BN atau PR.

Bila menang kenapa pula nak lanyak dan wujudkan kebencian antara rakyat berbilang kaum. Cuba semak kembali manifesto masing2 samada janji kamu untuk perkayakan suku sakat, anak bini dan diri sendiri saja?

Kalau atas tiket MCA saja mereka tak akan menang di kawasan pengundi Cina hanya 30% misalnya seperti di Titi Tinggi Perlis. MIC satu kerusi pun tak akan menang sebab India berapa % saja? UMNO pun tak akan menang jika bukan dibantu kaum lain dalam pilihanraya.

Begitu juga dengan PR di mana PAS tak akan menang hanya atas tiket PAS seperti Selangor, Pulau Pinang. Sejarah dah membuktikan semua ini sejak PRU pertama 1955 apabila PAS berseorangan berapa kerusi yang dapat? Pengundi mengundi bukan sebab keegoan yang dimiliki parti2 bertanding tapi atas kepercayaan gabungan parti2 tersebut mampu memberi kesejahteraan kepada semua kaum tanpa mengira bangsa, suku kaum dan agama serta jantina.

Bila menang dah besar kepala macam partinya saja yang menyumbang kepada kemenangan. Formula kersama parti2 politik dipinggirkan.

Memang keturunan Si Tanggang yang belum jumpa cucu cicit Hang Jebat.

Sani Ahmad

Sokong tindakan akuan bersumpah Rafizi namun apa ertinya jika Pas terus dijadikan teman bermukah di Selangor

Kenyataan Media

13 April 2013

1. Sebaik sahaja Abdul Hadi Awang bangun membacakan usul pindangan RUU 355 di parlimen yang mana kemudian ditangguhkan oleh speaker untuk didebatkan, Rafizi Ramli telah memulakan serangan baru ke arah memperkuatkan kepercayaan orang ramai bahawa Hadi Awang dan Pas itu sedang diperkuda Umno - Bn (lebih tepat lagi Najib Razak). Rafizi menyatakan akan mengumumkan seorang pemimpin Pas (kemudian mengubah kenyataannya kepada bekas pemimpin Pas) yang menerima dana terus dari akaun Najib Razak.

2. Sebaik sahaja pengumuman Rafizi tersebut saya telah menulis bahawa sangat tidak pelik kerana sejak dari awal jauh lebih awal dari beberapa pihak che'GuBard sudah mengumumkan bahawa Hadi Awang, Azmin Ali malah Shafie Aphdal sudah ada rundingan sulit dengan kem Najib kerana itu tampil lah apa bukti dan laporan bagi membongkar penyelewengan bersangkutan mereka pasti buakn sekadar tidak disiasat malah agensi seperti SPRM akan tampil membersihkan mereka. Bayangkan berkilo wang tunai ditemui di Sabah namun SPRM nyatakan tidak rasuah sebaliknya pendakwaan bawah pengubahan wang haram (AMLA) sahaja. Bukti korupsi balak Kelantan disenyapkan, bukti korupsi di Selangor kaitan MB SPRM tampil membersihkan. Namun kalau di Pulau Pinang tak perlu tunggu lama dengan bukti kabur SPRM bertindak mengepung, serbu dan tahan.

3. Saya telah awal lagi sebut nama yang Rafizi akan sebut ialah Nasaruddin Mat Isa. Walaubagaimana pun tindakan pendedahan Rafizi tersebut saya sokong dan tindakan membuat surat akuan bersumpah itu tepat. Surat Akuan Bersumpah tertakluk kepada undang - undang siapa sahaja yang punya bukti akuan tersebut palsu boleh melaporkan kepada polis untuk yang bersumpah ditangkap dan didakwa. Ia sama seperti tindakan saya membawa Azharuddin Othman pengatur cara komputer yang muncul terlibat dalam membekalkan pengkalan data bagi memalsukan senarai sokongan atas talian terhadap deklarasi Mahathir pada Jun 2016. Selepas terdedah akuan bersumpah membuktikan Deklarasi Mahathir menipu, ramai yang melompat kemarahan tetapi selepas dicabar siapa tidak berpuas hati sila tampil buat laporan polis kerana membuat akuan bersumpah palsu ialah jenayah namun semua menikus terus melalak di media sosial dan pentas ceramah tidak ada seorang pun pendokong deklarasi Mahathir berani tampil buat laporan polis. Maka tuduhan deklarasi mahathir menipu itu terbukti benar. Begitu juga juga dakwaan Rafizi dalam akuan bersumpahnya tersebut akan kekal benar sehingga ada yang tampil membuat laporan polis membuktikan akuan bersumpah yang didedahkanya itu palsu dan dia didakwa kerana akuan bersumpah palsu.

4. Namun dari aspek politik domestik apa ertinya tindakan Rafizi ini ? Ia hanya memeningkan dan mengelirukan rakyat lagi. Di kebanyakan negara demokrasi ahli politik seharusnya memikirkan masalah rakyat namun di Malaysia rakyat yang sudah banyak dihimpitkan banyak masalah dipaksa memikirkan masalah ahli politik yang tidak sudah sudah. Pemimpin pembangkang seperti PKR tampil atas beberapa pentas khususnya bersama AMANAH menyatakan Pas alat Bn tetapi dalam masa sama ada pula sekumpulan pemimpin PKR lain muncul atas pentas Pas meminta rakyat terus menyokong Pas.

5. Tindakan Rafizi  bagi membuktikan usaha pembentangan RUU 355 Hadi Awang merupakan 'permainan' politik Bn. Itulah yang 'dinyanyikan' oleh kebanyakan ahli politik pembangkang sejak beberapa lama kebelakangan ini. Namun rakyat sendiri keliru kalau sudah majoriti pemimpin Pakatan Harapan yakini Pas menjadi alat Bn kenapa di Selangor mereka terus seronok 'bermukah' ?

6. Selepas Rafizi dan beberapa ahli parlimen Bn siap membuat sidang parlimen olok - olok bagi menolak usul Hadi Awang tiba - tiba Anwar mengeluarkan surat  menyatakan menghormati hak Hadi Awang dalam membentang usul tersebut yang mana kemudian PKR membuat pusingan U dengan menyatakan atas semangat surat dari penjara itu maka PKR menyatakan pendirian menyokong usul Hadi Awang. Rakyat makin pening nak sokong ke nak bantah ? Tindakan Hadi Awang ni betul atau hanya dia sekadar boneka Bn ?

7. Hari ini sekali lagi Rafizi cuba menyakinkan rakyat Pas merupakan boneka Bn tetapi apa erti pendedahanya kerana di Selangor Pas masih bersama dalam kerajaan. Pendedahan Rafizi yang juga selaku Naib Presiden PKR nampaknya turut menunjukkan kepada rakyat Pkr itu sendiri terpecah kepada dua kem yang sangat serius.

8. Jom kita bayangkan kalau dalam Umno Timbalan Presiden dan beberapa pemimpin Umno sokong tindakan Mca tetapi Naib Presiden dan Setiausaha Agong Umno pula menentang tindakan Mca pasti gegak gempita kita dendangkan Umno berpecah.... tetapi kini majoriti pemimpin Pakatan Harapan mengutuk Pas dengan menyakinkan kepada rakyat Pas itu alat Bn tetapi di Selangor Pakatan harapan bermesra bermukah bersama. Rakyat akan keliru, bila tiba PRU 14 maka berlaku 3 penjuru apa akan jadi ? Sejarah kemenangan bertambah besar Bn dalam PRK Sungai Besar 2016 pasti akan berlaku di banyak tempat sebab rakyat keliru.

9. Tindakan sewajarnya kini ialah tegas dan berprinsip, keluarkan Pas dari Kerajaan Negeri Selangor dan istihar Pas ialah alat Umno secara serius. Rakyat akan jelas kalau berlaku 3 penjuru maka undi yang akan pecah ialah undi Bn tetapi undi pembangkang akan padu memilih calon Pakatan Harapan. Namun yakinlah ia tidak akan berlaku keadaan akan terus tergantung seperti ini meletihkan rakyat maka bila tiba pilihanraya Bn akan menang lebih besar. Bukan Najib atau Bn tu kuat tetapi kebijakan Najib membuat hubungan sulit dengan orang seperti Hadi Awang, Azmin Ali dan Shafie Apdhal akan menyelamatkan dia.

10. Sekali lagi che'GuBard tegaskan laporkanlah korupnya kartel Azmin atau korupnya Kelantan atau bongkarlah skandal sindiket kaitan Safiee Apdhal pasti SPRM akan tampil membersihkan kerana peranan mereka penting dalam memastikan pembangkang tidak siap bersatu untuk PRU maka selagi itu keselamatan mereka terjamin. Jika kemenangan Bn masih tidak lebar dan besar, mereka yang ada rundingan sulit dan beberapa kerat kartel mereka yang menang PRU nanti akan membentuk kerajaan campuran. Analisis Bn telah membayangkan, Bn akan menang hampir majoriti kawasan Melayu, kawasan bukan Melayu Bn akan tewas dikebanyakan kawasan. Maka Kerajaan majoriti besar Melayu dan pembangkang majoriti besar bukan Melayu. Isu perkauman dan agama lebih mudah terbakar. Maka Akta MKN akan digunakan, darurat mula diumumkan dibeberapa kawasan. Ketika inilah mereka yang punya rundingan pintu belakang akan ditawarkan memasuki kerajaan campuran demi #negaraku.

11. Ramai pasti mengatakan perkara tersebut tidak akan terjadi sebab tidak mungkin Najib boloeh diterima. che'GuBard tegaskan ingatkah kita dengan kezaliman Mahathir ? Namun demi negara Mahathir sudah menjadi pejuang kerana diterima majoriti pimpinan pembangkang. Begitulah kita sudah dilatih demi negara kononya kita kena ketepikan sentimen dan prinsip tetapi kita kena bersatu. Begitulah temanya nanti BERSATU #NEGARAKU akan berlaku.

Akhirnya rakyat hanya alat !!! Orang politik yang bijak menjilat dan letak tepi prinsip, orang politik pakar spin keliling akan terus hidup mewah menyedut keringat dan jeritan rakyat.

catatan che'GuBard SAMM





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...