TERKINI :

Wednesday, November 29, 2017

ANAK: Selesaikan segera isu hutang peneroka!

Kenyataan Media ANAK: Selesaikan segera isu hutang peneroka!

Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan(ANAK) mengalu alukan dan menghargai usaha yang dilakukan Dato' Dzulkifli Abd Wahab selaku Pengerusi Felda Technoplant Sdn Bhd(FTPSB)yang dipertanggungjawabkan menguruskan ladang seluas 239,909.49 hektar milik 59,569 peneroka Felda seluruh negara.

Beliau dilantik mulai 1 Jun 2017.

Beliau menamatkan perkhidmatan lebih 30 tahun di Felda sebagai Pengarah Besar Felda yang bermula dari bawah.

Malangnya, beliau dilayan dengan begitu buruk oleh Tan Sri Isa Samad, hanya kerana mempunyai pandangan berbeza mengenai penyenaraian FGV di Bursa Malaysia.

Tuan Hj Abd Ghani Ali pula adalah Pengarah Besar Felda yang baru, mulai 5 september 2017. Pengalaman berkhidmat dengan Felda sejak tahun 1981.

Memulihkan keyakinan para peneroka diketika Felda dan Felda Technoplant sedang bermasalah adalah misi sangat sukar.

Isu hutang peneroka tidak kunjung reda, samalah juga soal penyelenggaraan kebun peneroka yang tidak sempurna, yang mengakibatkan pendapatan peneroka rendah dan tidak berbaloi dengan harga yang agak stabil.

Pengalaman luas kedua dua tokoh ini seharusnya mampu menangani isu isu di atas yang telah lama menghantui para peneroka.

ANAK tidak tahu apa jaminan yang dibuat oleh TS Shahrir ketika berkali kali memujuk Dato Dzulkifli menerajui FTPSB. Juga kesediaan Hj Abd Ghani,60, yang berada di ambang pencen.

Antara Felda dengan FTPSB mestilah sekata dan sepakat dalam isu hutang peneroka. Kegagalan kedua dua pihak menyelesaikan isu ini telah menimbulkan kemarahan peneroka.

Dengan tidak menafikan hak Felda/FTPSB mendapatkan semula kos tanam semula dan pinjaman Sara hidup, mestilah disusuli dengan tindakan profesional dan adil bagi kepentingan bersama.

Pendekatan dua hala dan situasi menang menang(win win situation) dimanfaatkan tanpa emosi dan ego.

Ugutan untuk mengambil tindakan Undang Undang dan arahan bayar dalam tempoh 14 hari hutang peneroka kepada Felda, akan mengeruhkan lagi keadaan sedia ada.

ANAK mengulangi kesediaan dan ruang kerjasama dengan berbagai pihak, bagi mempastikan isu isu utama yang di alami peneroka dapat diselesaikan secara baik.

Menerajui Perubahan.

Mazlan Aliman
Presiden ANAK
28 Nov 2017

No comments:





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...