TERKINI :

Wednesday, February 22, 2017

Apabila rakyat berhadapan dengan kerajaan yang korup dan jahat dengan ulama politik yang bodoh.

Tenat nya Ekonomi Rakyat, sementara menanti kan dan mengemis duit Gaji dan BRIM -

1- Semalam aku makan tengahhari lewat, pukul 3 ptg pergi kedai makan, lauk tengah hari banyak lagi tak habis, tak bersentuh, parking selalu penuh depan kedai, kali ni kosong..

2- Malam tadi aku jalan keluar makan, Jalan Lengang.. Kedai Makan boleh kata takda orang, fenomena yg sama kedai2 lain... aku dapat bayangkan yg duduk rumah makan Maggie.. atau hanya berjimat goreng telur sementara menantikan gaji dan BRIM..

3- Pergi Pasaraya.. Lengang dan Kosong..Member Cina aku mengadu jualan teruk, orang nak beli barang nilai RM 30 pun ramai yg kata tunggu, Gaji, tunggu dapat BRIM.. dia siap cakap Melayu mcm mengemis duit BRIM..

4- Aku ke UTC pagi tadi, terdengar orang tua 2-3 org sembang Kat LIF pasal BRIM, dia kata Najib penipu kata masuk 18hb.. tapi tunggu dari pagi sampai jam 4 masih tak boleh tunai, dpt Baucer.. Bank penuh dgn orang, Org Bank tu kata, mcm mana kami nak bagi..Kerajaan Masih belum bayar.. kawan aku suruh sampuk bila org tua tu kutuk Najib, aku kata tak payah la.. org tua mcm tu..minggu depan masuk duit BRIM ,dia puji balik Najib.. ingatan org Melayu ni Singkat..

tak tahu bagaimana nak menghadapi tahun2 seterusnya..Bila Ekonomi teruk, Kilang dan Perniagaan ditutup.. berapa ramai Ketua Keluarga akan kehilangan Pekerjaan dan pendapatan.. Ketua Keluarga yg terdesak dan perlu kan duit, mula berfikir untuk melakukan Jenayah.

anak di rumah terabai, Kebajikan tidak terlaksana di sinilah punca2 berlaku nya Jenayah.. anak2 yg terbiar bila mak bapak sibuk cari duit, akan lahir lah generasi yg dekat dgn Zina, Minum arak, merokok, Dadah dan pelbagai aktiviti jenayah..

melihatkan ekonomi hari ini.. inilah kebimbangan kita.. tetapi ada kelompok Takfiri dan Khawarij masih bicaral soal Potong tangan, Sebat kepada pengzina..

kata depa, laksana semua ini, segala masalah ini akan selesai.. sedang punca segala masalah jenayah adalah ekonomi, kebajikan dan pemerintah yang mengabaikan hak rakyat..

Ulama hilang Kebijaksanaan bagi melihat keutamaan.. Saidina Umar sendiri menangguhkan perlaksanaan Hudud di kala musim kemarau..aku bimbang melihatkan nasib  generasi Melayu Islam akan datang...

kini kita bukan lagi hanya berhadapan dgn Kerajaan yg korup dan jahat untuk buat perubahan..,

Tetapi Ulama politik yg Bodoh dan Jahat..!!

No comments:





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...