TERKINI :

Monday, February 13, 2017

Antara Kerajaan, Cikgu, Ibubapa dan murid-murid.. mana perlu faham langkah berjimat kerajaan..!!

Cikgu2 yg baca keratan Berita Harian nie jgn duk komen..:-)

Nak wat gena dah pilih nak kerja cikgu kena akurlah dgn apa jua arahan yg berkaitan. Saya tat pa lah kerja kilang ja, boleh la komen..:-)

Dak aih, melawak ja.

Sajalah nak cerita, hari Ahad kemarin saya pi mesyorat AJK PIBG sekolah anak nak bincang persediaan Mesorat Agung nak mai nie.

Mesyorat pi mesyorat mai, masuk bab lain2 hal.

Tu dia, mcm2 kertas kerja dan juga permintaan oleh wakil Guru dlm mesorat tu yg YDP garu kepala tak tau nak buat mcm mana...ya lah semuanya berkisar bab Dana.

Hat tu nak pakai duit hat nie nak pakai duit tapi duit tak dak !!

1. Ustazah yg ada sekali dlm tu bagi cadangan kita panggil Ustazah sekian sekian hat famos pandai bercakap satu Malaya kenai tu, Ustazah kata kalau jemput Ustazah tu mai ceramah mesti ramai org mai, boleh lah kita buat kutipan tambah dana utk Surau sekolah utk aktiviti itu ini dll. YDP Tn Hj tu cakap, nak panggil Ustazah tu ka? Bayaran dia saja dah sekian sekian ribu, tu tak masuk satgi dia minta duit hotel lagi duit kapai tobang lagi dll. Silap2 bukan ja tak balik modal, rugi lagi ada. Haru !!

2. Saya tak menyampuk bab cari dana nie sebab saya tau pi mai pi mai kalau serah kat AJK PIBG ja tapi ibubapa tak bagi kerjasama tak jadi apa haih. Kemudian masuk bab nak buat program utk Tahun 6; nak buat ceramah motivasi utk pelajar - hat nie pun nak kena guna duit gak nie tapi duit kena pekin (berjimat), byk program lagi nak kena pakai duit.

Belum sempat saya buka mulut, cikgu sorang tu kata ha bab ceramah motivasi tat pa, kita jemput En Monier bagi ceramah, dua sessi, satu utk pelajar dan satu untuk waris. Boleh kot En Monier? Boleh la.

Sip duit tang tu.

Nak habag kata kita sebagai ibubapa nie dlm keadaan negara duit tak dak sekarang nie, nak marah ka nak apa ka, kita tak dak pilihan, kalau nak sekolah anak kita ok, kita kena sama2 amik peranan. Hat tu lah mesej nak habagnya.

3. Ish panjang lah pulak tulis.

Last sekali timbul bab nak cari duit utk satu prasarana sekolah tu, lupa tak ingat. Cikgu sorang tu yg in charge kelas pendidikan khas, dua kali sepanjang mesyorat tu dia duk ulang cerita, naik segan saya.

Dia kata, kami di kelas Pendidikan Khas hari tu tikar getah terkoyak lantai simen tak selesa utk budak2 kelas pendidikan khas (anak2 istimewa) tu, En Monier dgn kwn2 dialah yg mai tolong, cuti baru nie dah siap ganti dgn lantai tiles, selesa budak2 tu. Baru2 nie Kawan En Monier sorang tu (Aznee Othman) mai bagi sumbangan komputer dgn printer, bla bla bla.

YDP kata, Tkasih byk2 En Monier dan kwn2 dia yg mai bantu. Dia cakap:

"Saya nak habag betoi lah, bukan saya tak pi PPD mana nu minta bantuan, tapi depa pun tak dak peruntukan. Depa suruh kita usaha cari sendiri, depa kata bukan kata dana itu dana ini, dana nak repair JAMBAN pun tak dak (maksudnya tak cukup)"

Lepas nie anak2 kita kalau nak pi sekolah pastikan depa berak cukup-cukup, kot kalau Jamban sekolah rosak tak lah sampai menganiayakan depa..:-)

Dak aih, melawak saja, nak habag kata dana utk sekolah2 sekarang ini memang sedang berada di tahap paling gaban.

Suka ka tak suka ka, sokong kerajaan ka sokong pembangkang ka, sebagai ibubapa kita kena ambil peranan dan tolong bantu apa yg patut terutamanya utk mereka yg ada anak2 di tahun 6. Pi ja jumpa cikgu tanya apa yg boleh dibantu, kalau cikgu perlu bantuan kewangan, pakat2 lah dgn waris2 tahun 6 tu, bukan utk anak2 org lain pun, utk anak2 kita juga.

Duk salak bukit pun tak jadi apa haih!!

Saja nak kongsi.

Tkasih.

Monier Mat Din

No comments:





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...