TERKINI :

Tuesday, January 31, 2017

Mufti Penang tegur PAS sebab politikkan fatwa negeri telah diganggu urusannya oleh DAP

Assalamu 'alaikum.

Ustaz nak buat sedikit pernyataan mengenai dakwaan parti PAS bahawa fatwa Negeri Pulau Pinang perlu dikemukakan terlebih dahulu kpd mesyuarat EXCO Sebelum mendapat perkenan DYMM Yg Di-Pertuan Agong:

FATWA TIDAK WAJAR DIPOLITIKKAN

Saya amat berharap agar ahli2 politik khasnya dan masyarakat amnya dapat menghormati fatwa yg diputuskan oleh mana2 AJK Fatwa di negara ini sama ada di peringkat Muzakarah Majlis Fatwa Kebangsaan mahupun fatwa negeri2. Masyarakat hendaklah memahami bahawa keputusan fatwa dibuat berdasarkan kaedah2 tertentu di samping mempertimbangkan kepentingan awam dan situasi sekeliling.

Di Pulau Pinang khususnya, sesuatu fatwa yang hendak diwartakan dikemukakan terlebih dahulu ke dalam mesyuarat EXCO hanya untuk dimaklumkan, bukan untuk dibahaskan.

Kita ingin menjelaskan bahawa setakat ini belum pernah pihak exco atau Kerajaan Negeri Pulau Pinang menghalang pewartaan fatwa.

Apabila mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri memutuskan untuk mewartakan sesuatu fatwa, ia dikemukakan terlebih dahulu di dalam mesyuarat  exco oleh YB Setiausaha Kerajaan Negeri. Kemudian dihantar ke pejabat Penasihat Undang-undang Negeri untuk diperbaiki serta dihalusi susunan bahasanya. Kemudian dihantar ke Istana Negara  menerusi pejabat SUK untuk mendapat perkenan Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong. Setelah diperkenankan oleh Baginda maka pejabat SUK sekali lagi menghantarkannya ke pejabat Penasihat Undang-undang negeri untuk tujuan pewartaan.

Di harap penjelasan ni dapat menghilangkan kekeiruan masyarakat berhubung  proses pewartaan fatwa dan tiada lagi dijadikan sebagai bahan polemik oleh mana-mana pihak.

DATO' DR WAN SALIM WAN MOHD NOOR
MUFTI PULAU PINANG

ISU 1MDB & FOREX - SIASAT KEDUA-KEDUANYA MELALUI SURUHANJAYA DIRAJA

ELOK BENAR SURUHANJAYA DIRAJA DITUBUH MENYIASAT KERUGIAN AS$10 BILION FOREX, TAPI....

Kecoh benar laskar maya 6.6 peratus dalam sehari dua ini menjaja cerita mengenai kerugian dalam urusniaga forex sebagaimana yang ditimbulkan kembali oleh bekas Penolong Gabenor Bank Negara, Abdul Murad Khalid.

Tanpa menilai bahawa Abdul Murad sendiri sebenarnya tiada kredibiliti kerana pernah didenda RM500 ribu atau penjara enam bulan atas kesalahan gagal mengisytiharkan pemilikan saham dan 51 hartanah, laskar maya atau cybertrooper 6.6 peratus, senada dengan Abdul Murad yang mengatakan penyiasatan tidak pernah dijalankan terhadap kerugian AS$10 bilion itu, turut sama mendesak perlunya siasatan dijalankan dengan segera.

Dalam banyak-banyak desakan itu terpacul pula cadangan agar sebuah suruhanjaya diraja ditubuhakan untuk menyiasatnya.

Kata mereka, hanya dengan penubuhan suruhanjaya diraja dapat menentukan siapa yang bertanggungjawab terhadap kerugian tersebut. 

Kerugian sebanyak AS$10 bilion itu, tambah mereka, mesti diketahui punca dan siapa yang bersalah kerana dengan wang sebanyak itu berapa banyak rumah, sekolah, masjid, tajaan pelajaran dan sebagainya mampu mendapat manfaat daripadanya.

Walaupun difahami bahawa sasaran sebenarnya yang mahu ditembak oleh laskar maya 6.6 peratus dalam isu kerugian forex itu ialah Tun Mahathir Mohamad, namun ia sebenarnya belum tentu akan mengena. 

Ini kerana ketika itu Menteri Kewangan ialah Anwar Ibrahim, manakala orang yang bertanggungjawab menjalankan urusniaga forex itu difahamkan ialah Nor Mohamed Yakcob, yang kemudian dilantik menjadi Menteri Kewangan Kedua di era Tun Abdullah Badawi. Sekarang pula Nor Mohamed Yakcob ialah Timbalan Pengerusi Khazanah, badan pelaburan utama kerajaan, manakala Pengerusi Khazanah adalah Najib sendiri.

Tun Mahathir cuba dipersalahkan hanya kerana ketika itu beliau adalah Perdana Menteri. Jika Tun Mahathir sekarang ini tidak berbalah dengan Najib, pasti kes kerugian itu tidak diungkit dan Abdul Murad pula tidak akan dipedulikan sama-sekali untuk ditemubual oleh mana-mana media.

Jadi, tidaklah sukar untuk memahami mengapa isu kerugian urusiaga forex yang berlaku pada tahun 1994 tiba-tiba boleh muncul kembali.

Namun demikian, elok benar jika suruhanjaya diraja dapat ditubuhkan kerana Tun Mahathir, Anwar dan Nor Mohamed Yakcob masih lagi hidup dan boleh memberi keterangannya.

Semua orang tentu ingin tahu kebenaran yang sebenar-benarnya dalam kerugian forex itu.

Tetapi, untuk berlaku adil kepada seluruh rakyat, sementara kerugian forex mahu disiasat melalui sebuah suruhanjaya diraja, Najib juga mesti berani berbuat perkara yang sama untuk menyiasat kerugian 1MDB serta pengaliran wangnya yang menjadi bulan di seluruh dunia.

Hanya dengan berbuat demikian barulah ada keadilan dan Najib terlihat benar-benar inginkan kebenaran yang menyeluruh dalam semua perkara.

Apalah gunanya sembang kencang dan cakap berdegar-degar tentang kuman di seberang laut, namun buat-buat tak nampak tentang gajah di depan mata.

Beranikah cybertrooper 6.6 peratus menyokongnya?  (SH 30/01/2017).

Sunday, January 29, 2017

PAS BERAKSI DALAM ACARA PERSEORANGAN TIDAK BERMINAT DENGAN BERGU CAMPURAN

PAS Kedah kini sedang memberi sepenuh tumpuan didalam acara perseorangan dan tidak berminat dalam acara bergu campuran.

Pihak lawan terutama pasukan PH yang diketuai oleh Lim Kit Siang mengunakan beberapa pemain PAS menjadi proksi PH supaya dapat mempengaruhi ketua jurulatih supaya PAS Kedah bertanding dalam acara bergu campuran.

PH mulai sedar corak permainan yang diamal selepas PRU 13  semakin jelas bahawa PH tidak mampu bersaing dengan PAS dalam acara  perseorangan.

Mana-mana pemain  PAS yang berhasrat mahu beraksi dalam bergu campuran seperti  Ydp. Padang Terap Nasir Zakaria, dia perlu keluar dari team PAS dengan menyertai Kem pakatan harapan PH supaya namanya tidak tercicir dalam pertandingan PRU14 yang akan berlangsung tidak lama lagi.

Lebih pelik lagi Lim Kit Siang mahu menyaman PAS sekiranya PAS enggan beraksi bersama mereka dalam bergu campuran.

Pasukan PAS Kedah juga tidak akan menghadapi masaalah besar sekiranya Ydp. Padang Terap Nasir Zakaria keluar menyertai PH dan  pasukan PAS kedah tidak berminat dengan pemain yang menjadi duri dalam daging.

*gambar hiasan

Dahulu Melaka di tawan PORTUGIS, adakah kini CHINA pula..??

Projek OBOR dan Kejatuhan Kerajaan Melaka

1) Membaca laporan The Edge beberapa hari lepas tentang perjanjian yang baru termeterai dalam projek Malacca Gateway yang menelan belanja sebanyak RM 30 billion melibatkan kerajaan China di bawah projek One Belt One Road, sangat mengusarkan hati.

2) Bukan sedikit projek-projek ini telah berjaya termeterai dalam beberapa tahun kebelakangan ini dan bukan sedikit jumlah hekar tanah yang telah dibeli. Melaka Gateway ini sahaja merangkumi kawasan seluas 1,366 ekar (522 hektar) di Selat Melaka. Belum lagi jika kita lihat apa yang berlaku di Johor.

3) Sepanjang tahun 2012 hingga 2014, syarikat hartanah terbesar China seperti Country Garden, R&F Properties dan Greenland Group membeli aset-aset tanah yang strategik, jika kita lihat perancangan yang bakal mereka bangunkan seperti Forest City, 3400 ekar menghubungkan Nusajaya di Johor dan Tuas di Singapura , Greenland Group pula ingin membangunkan bandar sebesar 3000 ekar di Pasir Gudang.

4) Projek-projek ini juga mengambil model Hong Kong dan juga Shenzen untuk dibangunkan. Hal ini menimbulkan keraguan dan tanda tanya. Adakah sekadar satu “perniagaan” sahaja mereka masuk dan melabur besar membeli hartanah kita? Tanpa ada sebarang niat lain?

5) Jika kita melihat kembali catatan sejarah, iaitu Hikayat Hang Tuah, pada bab 28, iaitu bab terakhir hikayat ini dikisahkan mengenai episod tentang kedatangan Portugis dengan penuh tipu helah datang ke Melaka. Mereka, orang Portugis sibuk pada ketika itu membeli tanah di Melaka, kononnya untuk membina gedung perniagaan. Sultan dan orang Melayu percaya bahawa mereka tiada niat yang jahat, hanya sekadar mahu berniaga. Tetapi, sebaliknya berlaku, mereka telah membawa masuk senjata dan meriam ke gedung itu. Ketika sudah siap segala persiapan mereka, maka mereka menyeranglah Melaka. Jatuhlah sudah Melaka ke tangan Portugis disebabkan oleh kenaifan orang Melayu dalam memahami percaturan dan strategi musuh.

6) Lebih 500 tahun peristiwa ini berlaku, dan sepanjang belahan sejarah, peristiwa ini masih terus berulang, berulang dan terus berulang. Tidakkah kita mahu mengambil pengajaran?

Asyraf Farique
Penganalisis IRIS INSTITUTE

Rompak Bank Di Taman Ria Jaya Kerana Terdesak Nak Ganti Wang Disonglap


Gambar Hiasan

SUNGAI PETANI – Seorang bekas anggota tentera dilapor mengambil keputusan merompak cawangan sebuah bank di sini kelmarin bagi memperoleh wang untuk menggantikan wang syarikat tempatnya bekerja yang telah diselewengkannya sebelum ini.

Ketua Polis Kedah, Datuk Asri Yusoff berkata siasatan awal mendedahkan suspek yang berusia 50 tahun yang bekerja sebagai pengurus sebuah syarikat pengawal keselamatan mengalami tekanan selepas menyalahgunakan wang syarikatnya yang berjumlah lebih RM120,000.

“Sehari sebelum kejadian itu, satu laporan telah dikeluarkan oleh syarikat berkenaan dengan mendakwa lelaki tersebut telah menghilangkan wang hasil kutipan yang dilakukannya bagi pihak syarikat.

“Perbuatan suspek terbongkar selepas satu audit dilakukan syarikat berkenaan,” katanya pada sidang media di sini semalam.

Cubaan merompak bank itu berlaku pada pukul 8.43 pagi kelmarin di Taman Ria Jaya dekat sini, namun ia dapat dipatahkan seorang pengawal keselamatan yang bertugas di bank tersebut.

Asri berkata rompakan itu juga didapati dilakukan secara tidak terancang.

“Suspek dipercayai tidak tahu kedudukan bilik simpanan wang bank itu, sementara pemilihan bank untuk dirompaknya juga dipercayai dilakukan secara rambang, malah masa rompakan juga tidak tepat,” ujarnya.

Beliau turut menafikan terdapat orang dalam yang terlibat dalam kes itu dan dipercayai ia dilakukan secara berseorangan dalam keadaan terdesak dan tertekan.

“Kita telah lakukan siasatan di rumah dan pejabat suspek di mana pihak polis menemui komponen-komponen untuk membina senjata, senapang angin buatan sendiri serta beberapa kotak peluru hidup.

“Pihak kami juga percaya suspek mempunyai kemahiran membina senjata memandangkan suspek adalah bekas tentera,” katanya.

Mengenai dua das tembakan yang dilepaskan, katanya sebutir peluru mengenai dan menembusi paha pengawal keselamatan tersebut manakala sebutir lagi telah tersasar.

“Dipercayai tembakan itu dilepaskan ketika berlaku pergelutan antara kedua-duanya dan ia telah mengenai mangsa. Kini mangsa dirawat di Hospital Sultan Abdul Halim dan berada dalam keadaan stabil,” katanya.

Asri turut mengesahkan pistol yang digunakan dalam kejadian itu adalah milik syarikat tempat suspek bekerja.

Suspek kini ditahan dan kes disiasat di bawah Seksyen 3 Akta Senjata Api, Seksyen 307 Kanun Keseksaan Cubaan Bunuh, Seksyen 8 Akta Senjata Api (Pemilikan Senjata Tanpa Lesen) dan Seksyen 8(A) Akta Senjata Api 1960 (Memiliki Peluru dan Amunisi). – BERNAMA

Saturday, January 28, 2017

Syed Saddiq memberi kenyataan balas keatas PAS yang menyuruh Tun M disiasat

Kenyataan balas ke atas "KETUA PEMUDA PAS WP"

Saya berharap Ketua Pemuda PAS Wilayah Persekutuan, Nurul Islam Mohamed Yusoff membaca terlebih dahulu laporan CIA dan penyata rasmi parlimen bertarikh 11 Mac 1987 sebelum mengeluarkan sebarang kenyataan yang berunsur provokasi. 

Kenyataan seperti ini sengaja ingin sabotaj usaha murni untuk menyatupadukan BERSATU & PAS. Saya percaya ia tidak sama sekali mencerminkan budaya politik PAS.

Dimanakah Ketua Pemuda PAS Wilayah Persekutuan disaat skandal Tan Sri Annuar Musa yang menggunakan duit MARA bagi menaja pasukan The Red Warriors? Dimanakah Ketua Pemuda PAS apabila seramai 40 orang asli ditahan di Gua Musang kerana mempertahankan hak mereka?

Banyak pihak yang hanya tahu menuduh tanpa menganalisa fakta fakta serta laporan laporan terlebih dahulu demi "kelarisan" cerita yang dirasakan mampu menarik perhatian beberapa pihak yang sememangnya menantikan cerita-cerita yang sebegini.

Namun, jika kita meneliti laporan agensi CIA yang bertajuk The Bank Bumiputra Scandal: More Trouble Ahead for Malaysia's Mahathir?yang berhalaman 9 muka surat, terdapat beberapa perkara yang saya boleh simpulkan:

1. Laporan agensi CIA tidak menyabitkan mahupun menyatakan YABhg Tun Mahathir terlibat dalam skandal BMF
2. Frasa "circumstancial evidence suggests that the scandal extends to Mahathir's administration" di halaman 3 laporan tersebut dan "thus far no direct links have been established between Mahathir and the corruption at BMF" di halaman 4.
3. Ini membuktikan bahawa tiada bukti jelas penglibatan YABhg Tun Mahathir Mohamad dan korupsi di BMF.

4. Tambahan pula, skandal tersebut berlaku di zaman Tun Hussein Onn, 1979

5. Pada zaman Tun, Tun terpaksa menangani skandal BMF ini bersama sama dengan Tun Daim dengan menjualnya kepada PETRONAS bagi menyelesaikan masalah ini. Pada masa ini juga, segala siasatan dan dakwaan tidak dimasuk campur oleh pihak pihak yang tertentu. Sisatan diselesaikan malah tidak dihalang mahupun diberhentikan seperti skandal 1MDB.  YABhg Tun hanya terpalit secara tidak langsung kerana ini berlaku dalam pentadbiran kerajaan  pada masa tersebut.

Terdapat jurang perbezaan yang ketara dengan 1MDB kerana;

1. Skandal ini bermula pada tahun 1979-1983 dimana RM 2.3 billion diselewengkan pada masa Tengku Razeleigh Hamzah menjadi Menteri Kewangan (kini: MP Gua Musang), Tun Hussein Onn merupakan Perdana Menteri dan Tun Dr Mahathir sebagai Timbalan dan merangkap sebagai Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri. Ini bermakna segala keputusan Tun pada waktu ini haruslah melalui dan mendapat persetujuan daripada Perdana Menteri pada waktu itu. Namun begitu, skandal ini berkesudahan dengan penahanan dan pendakwaan beberapa individu yang terlibat di mahkamah atas tuduhan menipu. Mereka termasuklah bekas Pengarah Eksekutif BBMB, Datuk Hashim Samsudin, bekas Pengerusi BBMB Lorraine Esme Osman dan bekas pengarah gantian BBMB, Dr Rais Saniman

2. Sedangkan, skandal 1MDB baru baru ini dimana lebih RM 2.6 billion diselewengkan dibawah pemerintahan DS Najib Razak yang juga merupakan Menteri Kewangan dan Pengerusi Lembaga Penasihat 1MDB dimana beliau mempunyai kuasa sepenuhnya terhadap 1MDB tidak didakwa? Siasatan dalam negara dihentikan. Kes ditutup.

3. Ini sangat berbeza jika dibandingkan bagaimana YABhg Tun Mahathir dan DS Najib Razak mengendalikan dua skandal ini.

Malah sebuah Jawatankuasa Penyiasatan Khas (Special Investigation Comittee) telah ditubuhkan dan segala laporan didedahkan kepada orang awam. Akan tetapi skandal 1MDB kerajaan DS Najib Razak tidak menubuhkan sebarang Jawatankuasa Penyiasatan Khas 
yang bebas daripada selia kuasa beliau.

4. YABhg Tun Mahathir menyelesaikan skandal ini demi rakyat. DS Najib mencipta skandal demi kepentingan peribadi beliau dan akhirnya menjerat rakyat Malaysia dalam skandal beliau sendiri.

Jika kita mampu mengiktiraf Laporan CIA yang jelas tiada mengemukakan apa apa bukti terhadap YABhg Tun mengapa kita tidak mampu mengiktiraf sama Laporan DOJ yang terang-terangan menunjukkan bukti skandal 1MDB? Adakah Laporan CIA lebih reliable berbanding Laporan DOJ?

Jangan dilupakan pencuri duit kita, Rakyat Malaysia yang diselewengkan sebanyak RM2.6 billion yang belum ditangkap sehingga kini kerana Duit Ini Kita Yang punya dan Malaysia Ini Kita Yang Punya.

Persoalannya, mangapa isu ini dibangkitkan hanya selepas 30 tahun? Biar rakyat yang menilai.

Syed Saddiq
Ketua ARMADA BERSATU

'Merusuh dengan menyerang banyak bezanya'


Pemandu lori, Nasrul Faiz Zul Fahmi diserang empat lelaki selepas terlanggar sebuah kereta Mercedes-Benz

Keputusan Mahkamah Majistret Ampang mensabitkan empat lelaki yang menyerang seorang pemandu lori, 14 Januari lalu atas tuduhan merusuh atau terlibat dalam rusuhan yang menyebabkan kecederaan dilihat mencetuskan pertikaian orang ramai.

Melalui media sosial, rata-rata netizen menganggap pertuduhan itu sebagai 'tidak kena' dengan nasib Nasrul Faiz Zul Fahmi, 25, yang cedera parah dibelasah di pos pengawal Kondominium Puncak Anthenaeum, Bukit Antarabangsa, Hulu Klang selepas lori dipandunya terlanggar Mercedes-Benz yang diparkir di situ.

Antaranya, pengguna Facebook Raja Zahar yang berkata, tidak timbul soal provokasi daripada pihak mangsa sebaliknya tindakan penyerang terbabit sudah jelas seperti dirakam kamera litar tertutup (CCTV) sebelum kemudiannya tular di media sosial.

"CCTV dah ada. Dah mula nampak macam ada yang tak kena. Peguam Negara, SPRM (Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia) tolong campur tangan," ujarnya.

Sementara itu, Low Kok Hua berpendapat sebarang pertuduhan perlu bersifat adil bukannya dipengaruhi status sosial individu.

"Mengapa bila hendak menuduh seseorang tu kena tengok pangkat dia? Mengapa tertuduh tidak didakwa menyerang? Kalau lori langgar kereta, sila buat laporan polis. Lepas tu 'claim' insurans, tidak payah pukul orang," katanya.

Nada simpati netizen terhadap mangsa yang mula memandu lori pada Mac tahun lalu bagi membantu ibu bapanya yang masih bekerja itu juga dikongsi bersama Borhan Din.

"Inilah nasib pemandu lori. Jika orang berada mungkin didakwa pelbagai, namun yang miskin pendakwaannya sekadar melepas batok di tangga sahaja. Inilah nasib rakyat Malaysia yang terus dihimpit," keluhnya.

Turut menarik perhatian netizen apabila salah seorang penyerang itu dilapor merupakan pegawai Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) manakala tertuduh yang lain adalah ahli perniagaan dan individu bergelar Tengku.

"Pegawai Dewan Bandaraya Kuala Lumpur? Biar betul Ku Nan, apa kau mau cakap sakarang?" kata Abaaz Ismail manakala Harun Abd Ghani menulis, "Merusuh dengan menyerang 'kan banyak bezanya".

Keempat-empat tertuduh didakwa mengikut Seksyen 147 Kanun Keseksaan tetapi kesemua mereka mengaku tidak bersalah dan minta dibicarakan. Majistret Mohamad Izwan Mohamed Noh menetapkan ikat jamin RM4,000 setiap seorang.

Terdahulu, Nasrul dilapor telah dimaklumkan oleh majikannya bahawa penyerang berkenaan membuat ancaman jika perkara itu dibawa kepada pihak berkuasa.

"Bos beritahu saya diaorang ni macam gangster besar," katanya seperti dipetik yang turut mengakui bimbang dengan keselamatan keluarganya.

Dakwa anti-Islam, Kit Siang cadang saman Abdul Hadi


Lim Kit Siang bercadang mengambil tindakan undang-undang terhadap Abdul Hadi

Penasihat DAP Lim Kit Siang bercadang mengambil tindakan undang-undang terhadap Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang kerana didakwa memfitnahnya sebagai seorang yang anti-Islam.

Anggota Parlimen Gelang Patah itu berkata beliau telah meminta peguamnya meneliti perkara itu.

Lim berkata beliau bukanlah seorang yang anti-Islam.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menghadiri Majlis Sambutan Tahun Baharu Cina anjuran Ketua Menteri Pulau Pinang di Spice Arena, hari ini.

Mengulas mengenai pendirian teguh Pas yang tetap menolak untuk bekerjasama dengan DAP, Lim berkata ia adalah hak Abdul Hadi untuk menolak apa-apa kemungkinan bekerjasama dengan DAP.

Semalam Abdul Hadi dilaporkan berkata Pas mengulangi pendirian untuk tidak menerima pelawaan Lim untuk bekerjasama dengan DAP bagi memastikan kemenangan pembangkang pada pilihan raya umum ke-14 akan datang.

Jangan habis madu sepah dibuang, pesan Zahid


Ahmad Zahid Hamidi

Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi hari ini mengingatkan pemimpin politik khususnya dari Umno supaya tidak mengamalkan sikap 'habis madu sepah dibuang'.

Beliau menegaskan seorang pemimpin perlu sentiasa menghargai jasa dan sumbangan anggota yang pernah menyokongnya dalam sesebuah organisasi walaupun tidak lagi memegang sebarang jawatan.

"Demi cinta dan sayang kepada parti, perlulah ada dasar kepedulian jangan sudah habis madu sepah dibuang. Siapa yang pernah berada di kemuncak kena ingat kembali kehebatan pada dirinya.

"Jangan lupa kembali kepada akar umbi, kenang jasa mereka yang sokong kita dan yang penting junjung agama kita," katanya ketika berucap merasmikan Mesyuarat Veteran Umno Bahagian Bagan Datuk hari ini.

Ahmad Zahid yang juga Naib Presiden UMNO menarik perhatian dengan berkata bahawa seorang pemimpin yang berjiwa besar tidak akan sesekali mengaibkan orang lain atau organisasi yang pernah diwakilinya.

Beliau memberikan contoh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang tidak memberi sebarang kenyataan buruk berhubung dakwaan kerugian tukaran asing sebanyak US$10 bilion pada awal 1990-an dalam satu sidang media di ibu negara semalam.

"Saya duduk sebelah beliau...beliau tidak sebut nak burukkan sesiapa. Beliau (Najib) cuma kata kita memandang serius mengenai kenyataan itu dan minta Bank Negara Malaysia (BNM) buat laporan," katanya.

Bekas Penolong Gabenor BNM Datuk Abdul Murad Khalid dilaporkan berkata bank pusat itu mengalami kerugian tukaran asing US$10 bilion pada awal 1990-an.

BNM dalam satu kenyataan bagi menjawab dakwaan itu berkata institusi itu sudah mencapai kemajuan yang lebih kukuh, telus dan lebih bertanggungjawab sejak kerugian tukaran asing berlaku hampir 25 tahun lepas.

Sehubungan itu, Ahmad Zahid yang menjalan tiga sebagai Timbalan Presiden Umno berkata:"Jangan aibkan orang. Kalau kita aibkan orang, ada orang yang akan aibkan kita. Jangan hina orang, nanti orang lain hina kita, ini hukum karma."

EXCO AGAMA SANGGAH PRESIDEN PAS - Melayu & Islam terbela di Pulau Pinang

EXCO AGAMA PENANG SANGGAH PRESIDEN PAS

Melayu Dan Islam Terbela Di Pulau Pinang

Saya merujuk kenyataan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang, dalam media yang menyatakan Kerajaan Negeri Pulau Pinang gagal menjaga kepentingan Melayu dan Islam di negeri ini.
.
Hakikatnya selepas kerajaan Pakatan Rakyat yang kini Pakatan Harapan mengambilalih pentadbiran daripada Barisan Nasional pada tahun Mac 2008, Syiar Islam terus berkembang subur jauh melebihi kerajaan terdahulu.
.
Bajet hal ehwal agama, misalnya pernah  mencecah sehingga 300 peratus melebihi bajet agama  sewaktu Pulau Pinang ditadbir oleh Gerakan iaitu  rakan politik Umno.  Sehinggakan pimpinan Gerakan pernah mengecam secara terbuka pentadbiran kerajaan negeri, khususnya DAP kerana menyalurkan bajet agama yang besar berbanding zaman BN.  Bajet agama ini, sehingga kini tidak berkurang daripada keperluan semasa.
.
Selaku Exco Agama, saya ingin memaklumkan perkembangan pendidikan Islam khususnya Sekolah Agama Rakyat, KAFA, Maahad Tahfiz, Pondok dan TADIS terus dibantu berdasarkan keupayaan kewangan negeri. 
.
Selain bajet tahunan untuk Hal Ehwal Agama,  disediakan bajet khusus untuk institusi pendidikan Islam itu. Sehingga kini, lebih RM14 juta telah disalurkan untuk tujuan itu. Bahkan guru-guru dan kakitangan institusi pendidikan Islam menerima bonus tahunan yang tidak pernah diterima sebelum ini.
.
Bajet dan sumbangan itu, tidak termasuk pembinaan masjid, surau dan sekolah agama yang dibiayai oleh kerajaan negeri yang ketara berbanding kerajaan terdahulu.
.
Program-program agama diperkenalkan. Ijtimak dan Anugerah Al-Hufaz, bulan-bulan Al-Quran, Konvensyen Al-Islam Rahmatun Lil Alamin, adalah antara beberapa program untuk mengangkat martabat Umat Islam. 
.
Program keagamaan dan majlis ilmu di masjid dan surau berkembang subur. Para pendakwah dan ustaz-ustaz tidak disekat hanya kerana berbeza fahaman politik dengan kerajaan negeri.  Amalan yang tidak pernah berlaku pada zaman BN, di mana para ustaz PAS dihalang mengajar dan berkuliah di masjid dan surau di Pulau Pinang.
.
Bahkan, bekas  Pesuruhjaya PAS, Dato’ Salleh Man yang kini sebagai Yang Dipertua Majlis Agama Islam Pulau Pinang sendiri tidak dibenarkan menyampaikan kuliah di masjid pada zaman Barisan Nasional.
.
Pulau Pinang akan membina Hospital Islam setinggi 14 tingkat, yang pertama di negeri ini. Majlis pecah tanah telah disempurnakan oleh TYT Yang Dipertua Negeri  pada bulan Disember lalu. Projek pembinaan akan dimulakan pada Mac depan dijangka siap dalam tempoh 3 tahun.  Sementara, pembinaan Sekolah Islam Antarabangsa Pulau Pinang akan dimulakan pada pertengahan tahun ini.
.
Sebelum itu, kerajaan negeri telah menganugerahkan sebidang tanah bernilai lebih RM80 juta bagi pembinaan Ibu Pejabat Mahkamah Syariah setinggi 7 tingkat, yang tersergam indah dan megah di Jalan Scotland.  Ini adalah sebahagian usaha untuk memartabatkan Melayu dan Islam di negeri ini.
.
Sejak tahun 2008, kerajaan negeri di bawah pentadbiran Ketua Menteri, Lim Guan Eng ingin mempelajari  contoh pentadbiran Khalifah Umar Abdul Aziz, antaranya mengutarakan polisi ‘amar maaruf nahi mungkar’ dan  pembasmian kemiskinan.  Atas semangat itulah, kerajaan negeri melaksanakan ‘ Program Pembasmian Kemiskinan Tegar’ bagi menghapuskan miskin tegar di kalangan rakyatnya, tanpa mengira kaum dan agama. 
.
Kerajaan Negeri memperkenalkan program ‘Agenda Ekonomi Saksama.”  Keluarga yang berpendapatan di bawah RM750 sebulan, akan dibantu secara bulanan. Lebih 1000 keluarga yang dikenalpasti, 90 peratus adalah Melayu Islam.
.
Mana mungkin, Presiden PAS gagal melihat pencapaian dan pembaharuan ketara antara kerajaan Pakatan Harapan  Pulau Pinang dengan kerajaan Barisan Nasional sebelum ini.
.
Hakikatnya, syiar Islam terus subur di Pulau Pinang di bawah pentadbiran Pakatan Harapan yang diterajui oleh DAP dan PKR. Melayu dan Islam akan terus terbela di Pulau Pinang.

KENYATAAN MEDIA
YB DATO' ABDUL MALIK KASSIM
27 JANUARI 2017

UMI HAFILDA dedah bahawa Isteri Isa Samad ada "hun" dalam Felda

Tahniah sprm mencekup geng penyamun harta negara ni..dan amat berharap isa n isteri bibi juga di siasat dgn telus hingga ke lubang cacing tentang segala cerita yg timbul..sejauh mana kebenaran n kesahihan salah laku yg dah melampaui batas ini..

PENGALAMAN SAYA SENDIRI SATU KETIKA BERSAMA TEAM SAYA MENGADAKAN MESYUARAT DGN CHAIRMAN FELDA..T SRI ISA DI PEJABAT NYA SEBANYAK 2 X ..TUP TUP BINI NYA BIBI MEMANG DAH SIAP ADA DLM OFFICE CHAIRMAN N JOIN SEKALI MEETING YG MELIBATKAN BUSINESS PROPOSAL TO FELDA..

APA HAL APA JADAH DLM URUSAN FELDA ANGKUT BINI.SANA SINI..INI OFFICIAL BUKAN GI MAKAN ANGIN..dan saya juga ingin melontar kan beberapa persoalan yg baru saya dapat maklumat dari bekas org kanan felda..apa kah BENAR SEMUA YG SAYA DENGAR INI ATAU CERITA FANTASI???...YG SCARY..NGERII N MENJIJIK KAN...

HARAP SPRM SIASAT SAMPAI LUBANG CACING LAH..

1) Mengapa perlu felda menanggung segala perbelanjaan bibi isteri isa tiap kali keluar negara dgn tiket penerbangan kelas pertama...apakah benar..

2) Apa perlunya bibi isteri isa menggunkan khidmat polis pengiring felda untuk kesana kemari yg tiada kaitan langsung dgn kepentingan felda..apakah benar

3) siapa rahman sultan ni???..katanya contractor n interior yg mendapat jutaan kontrak untuk pembangunan semarak dan ada kaitan pemberian komisen kpd bibi..apakah benar...

4) Dlm pembelian tanah di bukit katil..katanya bibi berperanan di situ dan menerima sebahagian komisen..apakah benar tuduhan ini dari org dlm felda sendiri???

5) Dalam pembelian hotel grand plaza..di.london..apa kah benar Dato.David broker hartanah telah memberi komisen atau business dealing dgn bibi bini.isa..apakah benar..???

6) Apakah benar bibi juga telah melantik sepupunya yg bernama shidan sbg pegawai khas kpd Dato Zakaria arshad..Presiden n ceo felda...apakah benar???

7) Apakah benar bibi juga telah melantik kroni nya norazmin..bekas ketua puteri umno selangor sbg Ceo felda travel...apakah benar???

8) Apakah benar keluarga n suku sakat bibi telah mendapat kemudahan hutang/credit facility untuk tiket tiket penerbangan keluar negara melalui felda travel hingga mencecah ratusan ribu ringgit hingga 400k..apa kah benar???

9)apakah benar..norazmin kroni bibi juga mendapat kemudahan tiket penerbangan first class tiap kali keluar negara bersama bibi..serta kemudahan tiket untuk suku sakat nya juga..apakah benar???

10) Apakah benar rumah tsri.isa di nilai menggunakan khidmat polis felda 24 jam..apakah benar..????

11) Apakah benar rumah isa di senawang juga menggunakan khidmat polis felda 24 jam..apakah benar...????

12) Kita juga ingin bertanya status anak.tsri isa yg bernama Najib dlm kes yg terdahulu.. ketika ceo nya bernama zaid dicekup dan di reman.. dan.anak.isa juga di panggil.. di katakan anak.isa yg bernama najib menerima 200k dlm urusan penjualan hotel di port dickson.. apakah itu hanya fitnah  atau sememang nya tiada kes n bukti.. tapi kenapa sampai dua minggu ceo direman???.. apakah cerita ini sekali.lagi sampai ketelinga saya pagi ini benar atau cerita dongeng.. harap sprm.siasat lah.. apakah benar...

13).Siapakah Dato Lokman Mat Dan si jutawan ni di mata bibi???..apa kah benar yg di sampai kan pada saya pagi ni..dato ni org kanan bibi.org kepercayaan bibi untuk urusan urusan penting di felda...apa kah benar semua cerita yg di sampai kan ini dari org dlm felda sendiri???

14) Adakah benar projek renovation n interior design condo mewah trioka di kws segitiga emas next to klcc..iaitu antara pelaburan felda..diberikan kpd adik bibi..adik ipar isa yg di kata kan cecah jutaan ringgit juga..ADAKAH BENAR WAHAI ISA N BIBI????..

Tak perlu lah kamu laki bini menjawab nya lagi..semua maklumat yg saya perolehi dari org paling kanan tsri isa sendiri..biar lah sprm menjawab nya dlm bentuk tindakan yg seterusnya kerana saya telah pun menghubungi orang kanan sprm untuk di.persembah kan segala info n maklumat yg saya perolehi..berilah sprm masa dlm menegak kan keadilan n ketelusan tanpa mengira status n kedudukan..samada bilis or jerung..wajib berlaku adil n saksama..

DEMI KEPENTINGAN RAKYAT ..HAK RAKYAT ..HARTA NEGARA..N WARGA FELDA..DEMI AGAMA N DEMI NEGARA. MAKA WAJIB LAH SAYA MELAPURKAN BERITA YG SAYA DENGAR INI KE PENGETAHUN SPRM..

Fuh sesak nafas mendengar nya..menyirap..boiling..kecewa bagaimana salah guna kuasa di sana sini dlm kerajaan n tampuk kepimpinan..laknatullah.akan.sampai.kpd semua kiranya kita semua menghalalkan cara..its high time istihar PERANG PD SEMUA YG SALAH GUNA KUASA TERMASUK BAPAK BAPAK RASUAH YG BERMAHARAJALELA..  Kalau sampai isteri di bawak masuk kedlm kementerian..jabatan..pentadbiran..parti untuk.turut serta campur tangan n buat keputusan.lingkup negara..harta n aset negara ranap begitu saje..

Kalau dlm kes anwar ibrahim lapuran salah laku 22 muka surat yg ditulis oleh saya akhirnya tpm ketika itu tersungkur.. rebah n di heret kemuka pengadilan dan akhirnya ke penjara.. saya harap dlm KES FELDA INI KEADILAN N KETELUSAN JUGA DAPAT DI TEGAK KAN.TANPA MENGIRA STATUS..IKAN BILIS OR IKAN PAUS..HERET SEMUA KE MUKA PENGADILAN TAK.KIRA BAPAK BINI ANAK.KRONI ..KIRANYA MEMANG WUJUD ELEMEN SALAH LAKU DI SITU...DAH MELAMPAUI BATAS DAH..RAKYAT TERHIMPIT DGN GST N.KOS SARA HIDUP.YG TINGGI..

MEREKA YG DIATAS MCM SETAN MELAKUKAN PENIPUAN.. ROMPAKAN.. RASUAH.. SALAH GUNA KUASA TANPA RASA BERSALAH..ITS ENOUGH..WE HAD ENOUGH WITH ALL. THIS RUSCAL.. BETTER PUT A FULL STOP..HERET MEREKA SEMUA KALAU BENAR..JGN.BAGI.MUKA...

Umi Hafilda Ali
Link : facebook

Friday, January 27, 2017

Nampaknya tahun 2017, penyokong Kedah sudah tak boleh makan "kuaci" dalam Stadium Darulaman

Stadium Darul Aman adalah antara stadium berkapasiti tinggi dan penuh bersejarah di Malaysia.

Dari rekabentuk asal sehinggalah ketika ini dengan kemampuan untuk dipenuhkan kapasiti 30,000 orang penyokong, evolusi Stadium Darul Aman amatlah nostalgia kepada peminat bolasepak di Kedah.

Perbadanan Stadium Negeri Kedah telah dipertanggungjawabkan untuk menyelia semua kemudahan stadium-stadium di negeri Kedah dan sentiasa memastikan kemudahan ini di tahap terbaik.

Bagi musim 2017, beberapa langkah turut dilaksanakan bagi memastikan Stadium Darul Aman kekal bersih dan selamat digunakan. Setelah mendapat persetujuan lembaga mesyuarat Perbadanan Stadium Negeri Kedah, pihak PSNK telah memutuskan supaya makanan ringan KUACI tidak dibenarkan dibawa masuk ke Stadium Darul Aman bagi semua perlawanan musim ini.

YB Dato' Aminudin Omar, Timbalan Pengerusi PSNK merangkap Setiausaha Kehormat KFA telah bersetuju dengan cadangan untuk larangan membawa masuk kuaci ke Stadium Darul Aman mulai tahun 2017.

Langkah memastikan ke arah stadium sentiasa bersih bersempena Jubli Emas Stadium Darulaman 1967-2017 dan selaras dengan Enakmen Perbadanan Stadium Negeri Tahun 1971 iaitu melalui peruntukan penguatkuasaan peraturan di bawah peruntukan seksyen 14(f) Enakmen Perbadanan Stadium Negeri tahun 1971.                       

Antara rasional langkah ini dibuat adalah sampah buangan kulit kuaci yang mereput di bawah kerusi terutamanya kawasan terbuka menyebabkan kotoran yang susah untuk dibersihkan.

Larangan membawa masuk KUACI bukanlah pertama kali dilaksanakan di Malaysia tetapi turut menjadi barang larangan di stadium-stadium lain seperti di Melaka dan juga stadium-stadium utama di luar negara.

Harap maklum.

Tiga penjuru pada PRU14 paling wajar, Pas sudah terperangkap, tersudut dan berada di jalan mati


Saya melihat politik Malaysia yang semakin menghampiri PRU14 ini memerlukan parti-parti gabungan dalam Pakatan Harapan termasuk Bersatu memuktamadkan pembentukan kolisi alternatif rakyat kepada BN yang merupakan kolisi gabungan lebih kurang 14 buah parti yang diketuai Umno.

Mutakhir ini, Pas beberapa kali telah menjelaskan pendirian tegasnya bahawa mereka sama sekali tidak akan menyertai Pakatan Harapan.

Dan pendirian tegas Pas ini seharusnya memberi kesedaran yang sebenar-benarnya kepada mana-mana pemimpin Pakatan Harapan dan Bersatu yang masih lagi mengharapkan komitmen Pas, bahawa sehingga “kucing bertanduk” sekalipun Pas akan tetap tidak akan bekerjasama dengan pembangkang utama kerana faktor wujudnya AMANAH dalam pentas politik Malaysia dan penglibatan DAP sebagai komponen utama dalam Pakatan Harapan.

Berundinglah lagi walau 48 jam tanpa henti sekalipun, selagi adanya AMANAH dan DAP, Pas tetap tidak akan berganjak untuk daripada mengorbankan pendirian atau menjilat kembali ludah mereka.

Jadi, biarlah noktahnya di sini sahaja. Tiada lagi perbincangan dan rundingan. Masa sudah terlalu suntuk bagi Pakatan Harapan dan Bersatu untuk memikirkan sebuah parti Sang Kelembai yang “sepak dok reboh, gocoh dok sakit” ini.

Biarlah Pas dengan cara politik mereka, ijtihad dan istiqamah mereka walaupun pada hakikatnya dalam sistem politik demokrasi Malaysia, parti Sang Kelembai itu sebenarnya sudah terperangkap, tersudut dan berada di jalan mati.

Dan seperti yang disebut oleh Datuk Husam Musa dan Tun Dr. Mahathir Mohamad bahawa tiga penjuru adalah pilihan yang wajar masa kini, dan berdasarkan senario politik semasa, peluang Pakatan Harapan yang menggabungkan empat parti politik utama iaitu Bersatu, AMANAH, PKR dan DAP tetap mempunyai peluang besar untuk mengalahkan BN.

Justeru dengan mengambil kira faktor-faktor berikut:

1. Dapatan kajian Invoke bahawa 24 peratus pengundi Pas akan menyokong Pakatan Harapan;

2. Bersatu akan mengalihkan (swing) undi (Melayu) BN dalam PRU13 kepada Pakatan Harapan sekurang-kurangnya 13 peratus;

3. Sokongan pengundi Cina terhadap Pakatan Harapan kekal 85-90 peratus;

4. Trend pengundi muda dan pengundi atas pagar memihak Pakatan Harapan ekoran terkesan dengan kos kehidupan dari kegagalan dasar-dasar ekonomi kerajaan serta skandal-skandal besar seperti 1MDB dan lain-lain;

Maka, saya menganbil kira bahawa strategi tiga penjuru seluruh negara adalah “praktik politik” yang paling wajar buat masa ini dan seharusnya bermula hari ini seluruh komponen Pakatan Harapan bersatu di bawah satu panji bagi menggerakkan kempen dan persiapan ke arah PRU14.

Dan takala di waktu pertandingan tiga penjuru telah berlaku yang menyaksikan persaingan antara BN, Pakatan Harapan dan Pas-Ikatan di seluruh kawasan di Malaysia, percayalah bahawa pada masa itu, rakyat hanya melihat dua pilihan yang wujud iaitu:

(1) Pakatan Harapan (PH)
(2) Barisan Nasional (BN)

Pas-Ikatan hanya akan dilihat dan dinilai oleh rakyat tidak lebih sebagai sebuah parti atau calon bebas yang hanya mencari peluang dan mencuba nasib.

>> Komentar bebas penganalisis politik tanahair, Dr A Zachary S dari sebuah ITPA di Kuala Lumpur I 27 Januari 2017

Dah Ku Nan kata Umno Tak Rasuah, Habis siapa yang Rasuah???

HABIS, SIAPA YANG RASUAH?

Di ketika Ketua Pesuruhjaya SPRM, Dzulkifli Ahmad memberi amaran kepada ahli-ahli politik yang korup bahawa masa untuk mereka ditangkap semakin dekat, Setiausaha Agung UMNO, Tengku Adnan Tengku Mansor sebaliknya mengatakan pemimpin-pemimpin UMNO bukanlah terdiri daripada kalangan yang mengamalkan rasuah.

UMNO tidak mengamalkan rasuah, kata Ku Nan lagi.

Beliau bagaimanapun menerima amaran SPRM itu sebagai langkah untuk lebih berjaga-jaga.

Rasuah selalunya dikaitkan dengan kuasa dan di negara kita UMNO adalah parti yang paling lama berkuasa berbanding parti-parti yang lain.

Oleh itu, bolehkah diterima kata-kata Ku Nan bahawa pemimpin-pemimpin UMNO tidak mengamalkan rasuah?

Kalau bukan pemimpin-pemimpin UMNO yang paling terpalit dengan amalan rasuah kerana kuasa paling dekat dengan mereka, siapakah lagi yang boleh dikaitkan dengan gejala buruk itu?

Atau mungkinkah kenyataan yang dikeluarkan oleh Ku Nan itu tidak lebih hanya memberi gambaran bahawa tidak mungkin walau seorang pun pemimpin UMNO yang ada dalam senarai untuk ditangkap SPRM?

Adakah kita hanya akan melihat ahli-ahli politik selain UMNO saja yang bakal ditangkap dan didakwa berkaitan rasuah?

Bagaimana pula dengan Malaysian Official 1?

Ada benarnya juga kenyataan DAP berhubung peringatan Dzulkifli yang mahu menangkap ahli-ahli politik yang korup bahawa amaran itu langsung tidak memberi makna selagi tidak ditujukan kepada Malaysian Official 1.

Ohhh SPRM....(SH 27/01/2017).

SPRM, KAMI PUN TAK SABAR MENUNGGU!!

Shahbudin Husin,

Susulan tanda-tanya orangramai mengenai bilakah ahli-ahli politik yang korup akan ditangkap selepas beberapa tindakan diambil terhadap penjawat awam,  SPRM hari ini tampil meredakan kebimbangan itu dengan mengatakan masa untuk mereka akan tiba tidak berapa lama lagi.

Kepada ahli-ahli politik yang korup, saya ada satu perkataan saja - tunggu, demikian tegas Ketua Pesuruhjaya SPRM, Dzulkifli Ahmad.

Ya, tunggu...tetapi siapakah ahli politi korup yang ada dalam senarai SPRM itu?

Ikan jerung, ikan gelama atau ikan bilis?

Jika di kalangan penjawan awam, mereka yang ditangkap sehingga ke taraf Ketua Setiausaha, apakah di kalangan ahli politik ia juga mencecah sehingga ke jawatan menteri dan timbalan menteri?

Sama seperti peringatan Dzulkifli kepada ahli-ahli politik iaitu "tunggu", rakyat juga tidak sabar menunggu siapakah yang bakal ditangkap oleh SPRM itu? 

Harap-harap "ikan" yang ditangkap nanti tidak mengecewakan semua yang menunggu-nunggu selama ini.(SH 27/01/2017).

Kisah "Kisah Kingmaker"...!!!!

"Kisah Kingmaker"

Dalam keadaan sekarang di mana ekonomi negara sedang berdarah dan salah guna kuasa berleluasa, saya menyeru dan memohon dengan serendah-rendah hati agar kepentingan sendiri diketepikan, ego disisihkan dan hasad dengki dimatikan.

1. Kita seharusnya sedar bahawa mana-mana parti pembangkang, tak kira lah DAP, PKR mahupun BERSATU juga boleh menjadi "kingmaker" seperti PAS sekiranya mahu. Namun, apalah guna prinsip digadaikan sebagai taruhan?

Baru-baru ini beberapa pemimpin PAS menyatakan bahawa mereka adalah "kingmaker" kerana mereka yang menentukan keputusan pilihanraya yang akan datang. Sekiranya PAS bersama pembangkang, pembangkang akan menang, tanpa PAS, pembangkang tak berpeluang untuk merubah tampuk pemerintahan negara.

2. Saya tak akan berdalih dan berlagak, saya mengaku bahawa amat sukar untuk pembangkang memperolehi kemenangan sekiranya perlawanan 3 penjuru terjadi. BN akan menjadi juara pasti sekali lagi.

3. Tapi, cuba kita gunakan logik ini terhadap PAS sendiri. PAS bersungguh menyatakan bahawa pembangkang memerlukan PAS untuk menang.

Logik yang sama boleh digunakan ke atas PKR. Pembangkang memerlukan PKR untuk menang.

PKR mempunyai 28 kerusi parlimen dan mentadbir kerajaan negeri Selangor. DAP mempunyai 37 kerusi parlimen dan mentadbir Penang.

Sekiranya mereka mengambil keputusan untuk meninggalkan pakatan pembangkang dan bermadah "politik matang" tapi pada masa yang sama mencecah kaki dan berdolak dalih antara parti pembangkang dan parti kerajaan, mereka juga boleh menjadi "kingmaker".

Selangor akan jatuh
Penang akan jatuh

Sekiranya mereka mengambil keputusan untuk menjadi penjuru ketiga dalam perlawanan ini, PAS mungkin akan kehilangan Kelantan dan kerusi kerusi parlimen sedia ada.

4. Sebagai parti bongsu di Malaysia, Bersatu sememangnya tidak boleh tandingi PKR & DAP dalam jumlah kerusi.

Namun,

A) Kami adalah jambatan bertemu Warisan yang merupakan parti terkuat di Sabah.

b) Kami ditadbir pemimpin penarik rakyat dan pengundi seperti Tun M, DSMY dan DSMM; Mantan PM, DPM dan MB Kedah. Kalau DS Anwar boleh tarik banyak kerusi bagi PKR bila tertubuhnya parti tersebut, bayangkan berapa banyak kerusi boleh dimenangi oleg gabungan 3M pada pilihanraya yang akan datang.

C) Parti Bongsu yang berjaya menganjurkan beratus ratus ceramah satu Malaysia yang dihadiri  beribuan rakyat Malaysia setiap ceramah.

D) Pelancaran parti yang dihadiri 10,000 penyokong (dilaporkan oleh Channel News Asia).

5. Bayangkanlah sekiranya BERSATU berpolitik dengan taktik PAS. Ke sana, ke sini bersembang politik matang tapi pada masa yang sama bermain mata dengan kedua-dua kerajaan dan pembangkang, mencipta penjuru ketiga di saat pertarungan sedang genting. Dimanakah kematangannya?

6. Percayalah, kita semua tak kira mana-mana parti boleh menjadi "kingmaker". Tapi gelaran itu tak didamba sebab kami tak nak jadikan BN semakin kuat. Tapi gelaran itu tak diketagihi sebab kami ada prinsip.

Kita perlukan satu sama lain.

Ini bukan masa untuk bermain api, bukan masa untuk menjual nama, bukan masa untuk berpecah belah. Ini adalah masa untuk kita bersatu.

Kita mahu teguh bukan roboh.

-SS-

Pengungkitan skandal BMF tidak berbekas kepada Dr Mahathir

ULAS ISU 


Isu skandal BMF tak berbekas buat Dr Mahathir.

Sekonyong-konyang skandal BMF yang merupakan skandal kewangan terhitam ditangung negara diungkit semula. Skandal itu berlaku dalam tahun  1979 hingga1983 dan ia asing kepada generasi muda hari ini. Pengungkitan semula skandal berkenaan dilihat bermotif politik bukan untuk kepentingan negara jauh sekali bertujuan menambah nilai ringgit. Ia diungkit semata-mata untuk menyerang Dr Mahathir Mohamad yang ketika ini menyerang Najib bertubi-tubi.

Apa yang dibangkitkan mengenai skandal itu, kononnya ada dokumen laporan Agensi Perisikan Pusat (CIA) yang mengatakan Dr Mahathir bertanggungjawab dengan skandal melibatkan wang ratusan juta itu dan menyebabkan seorang pegawai kewangan bernama Jalil Ibrahim mati dibunuh.

Dr Mahathir sudah memberi jawaban dan ulasan berkaitan perkara itu, dimana menurutnya pengungkitan semula skandal itu adalah tindakan politik kerana dia tidak henti-henti menyerang Najib.

Apa perlunya skandal berkenaan ditimbul balik? Dalam isu ini saya tidak nampak, Najib mendapat laba kalau benar seperti kata Dr Mahathir itu. Dr Mahathir sesekali tidak akan berhenti dan surunder daripada menyerang Najib. Beliau sudah nekad dan menandatangani dengan dakwat merah. Sign mati.

Apakah penimbulan semula skandal berkenaan kerana hendak mengimbangi isu atau skandal 1MDB yang dikaitkan dengan Najib? Ada penyokong Najib atau cybertrooper menulis membanding skdnal 1MDB tidak sehebat skandal BMF kerana skandal 1MDB tidak membunuh manusia. Perbanding itu dangkal dan tidak memberi nilai tambah kepada skandal ditanggung Najib itu. Bahkan cara itu ia mengesahkan Najib terlibat dengan skandal 1MDB. 

Sepatutnya apa yang jadi sejarah tidak diguna untuk menenggelam apa yang sedang berlaku hari ini. Pengungkitan semula skandal BMF dan cuba mengaitkan dengan bekas PM itu, memburukkannya memberi peluru dan modal baharu buat Dr Mahathir. Ia silap besar. Inilah kelemahan di kalangan penasihat Najib kerana peluru yang dibalingkan Dr Mahathir dibalingkan semula menyebabkan Dr Mahathir boleh menggunakan peluru yang sama. Sepatunya mereka mati atau nyahhapuskan peluru-peluru itu. 

Isu atau skandal BMF walaupun ia membabitkan kewangan negara, maruah negara dan kehilangan nyawa, ia sudah dikira tamat. Khalas. Mengungkitkannya tidak dapat melindungi apa yang sedang berlaku, sebaliknya tambah memalukan negara. Baik generasi muda tidak tahu sejarah hitam negara, ia menjadi tahu. Iya walaupun kebusukan itu tidak boleh diselindung sebab sejarah mencatatnya, tetapi mencium busuk dua kali dalam satu masa adalah suatu kebodohan dan kebebalan. 

Jika pun skandal yang sudah berlalu 33 tahun itu masih relevan untuk kepentingan politik Najib, apa pula nanti orang tidak membangkitkan semula tragedi pembunuhan Altantuya Sharribbuu? Walaupun dari segi tektikal dan proses undang-undang Najib terhindar dari terlibat dengan pembunuhan itu namun beberapa keadaan yang berlaku terhadap si pembunuh wanita itu boleh dipusingkan untuk mengaitkan dengan Najib. 

Bagi saya tidak ada untungnya skandal BMF dibangkitkan semula kalau tujuannya untuk menahan Dr Mahathir daripada menyerang Najib. Dr Mahathir tidak pernah berasa takut dengan apa yang dibuatnya. Psikologi tentang Dr Mahathir ini patut dipelajari. Dr Mahathir akan kering tanpa air, tetapi tidak akan lemas dalamn dalam air yang banyak. 

Untuk maklumat kepada yang tidak memahami skandal BMF ini suatu masa ia telah disuakan kepada Tengku Razaleigh Hamzah, kononnya bekas Menteri Kewangan itu terlibat. Ia ditimbulkan pada masa Tengku Razaleigh berlawan dengan Dr Mahathir untuk merebut jawatan presiden Umno. Mungkin ia diheret ke diri Tengku Razaleigh atas arahan Dr Mahathir juga. 

Ia berlanjutan dimainkan sehingga dalam Piraum pada tahun 1990. Sebuah akhbar luar negara; Times News Paper di London telah melaporkan dengan menuduh Tengku Razaleigh terlibat. Laporan itu yang digunakan oleh geng Dr Mahathir untuk memburukkan Tengku Razaleigh dan sehinggakan orang ramai mempercayainya. Tektik yang sama nampaknya diulang untuk mengenakan Dr Mahathir. Haha..

Apa jadi kesudahannya, Tengku Razaleigh menyaman akhbar berkenaan, beliau menang dan akhbar berkenaan memohon maaf dan diperintah membayar ganti rugi kepadanya. Apakah hal yang sama akan berlaku kepada Dr Mahathir mengenai skandal BMF ini? Tetapi Dr Mahathir seorang yang tidak suka melepaskan fitnah dan tuduhan ke atas dirinya menerusi mahkamah.

Dalam perhatian saya, skandal maut itu tidak akan merubah pendirian Dr Mahathir. Langkah mengungkitkan skandal itu tidak menjadi kudis gatal kepada Dr Mahathir. Kenapa, sebabanya, Najib juga ada skandalnya tersendiri yang boleh diguna Dr Mahathir pada bila-bila masa sahaja. Saya yakin dalam kepala dan pengetahuan Dr Mahathir banyak isu personal mengenai Najib dan beliau hanya tertarik untuk memperkatakan skandal 1MDB sahaja setakat ini.

Jangan paksa Dr Mahathir membuka peti besi rahsia yang ada kepadanya, bahaya.

Jadi sebelum Dr Mahathir jadi marah dan hilang akal kerana mengaitkan dia dengan cerita lama yang sudah dilipat sejarah itu, elok hentikan untuk menyelamatkan Najib dari terkait dengan skandal atau perkara lebih parah lagi dititikkan. Simpanlah sedikit segala rahsia dan sejarah hitam itu untuk genarasi akan datang dan bahan kajian sejarah. 

Dalam pada itu, saya percaya selepas ini tragedi Memali yang meragut 14 nyawa yang berlaku pada tahun 1985, di Kedah itu juga akan dibangkitakan. Akan ada nanti laporan fail-fail lama polis yang sebelum ini berstatus RAHSIA akan dibuka dan dilembelkan.  Tidak mustahil dokumen yang disiapkan oleh CIA atau KGB juga akan akan teburai hanya kerana nafsu sekarah politik.

Tidak mustahil tragedi Memali itu akan diungkitkan dalam usaha untuk membangkitkan kemarahan rakyat khasnya dari kalangan ahli parti agama agar "murih"  (marah) dengan Dr Mahathir dan sayang kepada Najib. Semua itu bukan dalam gagasan membina intergriti bangsa tetapi memusnahkan maruah bangsa. [wm.kl.4:32 pm 26/01/17]

mohd sayuti Omar 

Thursday, January 26, 2017

Pakatan Harapan, Bersatu harus lupakan Pas agar rakyat tidak keliru

Penasihat Umum Parti Amanah Negara (Amanah) Ahmad Awang menasihatkan pemimpin utama Pakatan Harapan dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) agar melupakan Pas dan memberi fokus kepada pengukuhan kerjasama menjelang Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14).

Beliau berkata, Pakatan Harapan dan Bersatu perlu meyakinan rakyat melalui satu gabungan yang kuat bagi melawan Umno-BN dan kerajaan yang kleptokrasi.

"Pakatan Harapan ini termasuklah Bersatu yang dah bersama jangan layan dah apa yang pemimpin Pas kata. Tak payah nak dipujuk-pujuk lagi sebab kita dah jelas pendirian Pas dan mereka pun kata mereka adalah parti yang terbaik. Jadi biarlah Pas terus mengangkat partinya sendiri.

"Saya nak melihat pemimpin Pakatan Harapan ini membuktikan mereka bersatu. Kalau dah tak ada apa-apa hubungan dengan Pas, orang PKR tak payah lagi berceramah dengan Pas. Orang Bersatu pun sama, tak payah nak bermesra-mesra lagi," katanya kepada Malaysia Dateline.

Menurut Ahmad juga, Pakatan Harapan dan Bersatu tidak harus membiarkan rakyat terus keliru dengan tindakan mereka yang tidak selari.

"Sesama pembangkang saya nasihatkan biar semuanya mempunyai satu pendirian yang tegas, hadapilah akan datang ini sama ada tiga penjuru ke empat penjuru ke, lima penjuru ke, hadapi sahaja.

"Biar Pas pandai-pandailah nak bersendirianlah atau nak pakat dengan Umno-BN, jangan kita campur.

"Supaya mengurangkan kekeliruan rakyat untuk memahami pembangkang. Orang dah tak boleh terima BN. Tapi kalau Pakatan Harapan tak menunjukkan kesepakatan betul-betul, satu kerugian untuk kita," katanya lagi.

Dalam perkembangan terbaharu, Pengerusi Bersatu Tun Dr Mahathir Mohamad berkata keputusan kerjasama antara parti itu dan Pas akan ditentukan selepas 2 Februari.

Sehingga kini Pas kelihatan lunak dengan Bersatu namun menolak Amanah dan DAP.

Malah 'salam perdamaian' yang dihulur oleh penasihat DAP Lim Kit Siang kepada Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang mendapat reaksi negatif daripada pimpinan utama parti itu termasuk Timbalan Presiden Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.

Tanam ketum tidak salah - KPN


PUTRAJAYA: Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar, berkata tidak salah untuk menanam daun ketum bagi tujuan komersial kerana ia tidak termaktub dalam peruntukan undang-undang.

Beliau berkata, seseorang boleh dikenakan tindakan hanya jika wujud aktiviti memetik, memproses dan mengedar daun ketum.

Justeru, kata Khalid, cadangan Pihak Berkuasa Kemajuan Pekebun Kecil Perusahaan Getah (RISDA) untuk menanam pokok ketum bagi tujuan eksport adalah dibenarkan, namun perbincangan perlu dibuat dengan Kementerian Kesihatan (KKM) bagi tujuan kawalan supaya ia tidak disalah guna. "Dalam undang-undang Seksyen 30(3) Akta Racun 1952, tidak dinyatakan menanam daun ketum adalah salah.

"Bagaimanapun, saya cadangkan kepada RISDA jika mereka mendapati daun ketum itu ada nilai dalam perubatan dan mahu mengeksportnya, mereka perlu dapat kebenaran dan pandangan daripada KKM kerana KKM saja yang dapat memutuskan perkara itu.

"Tambahan, ketum termasuk dadah berjadual yang boleh menyebabkan seseorang itu khayal jika diambil dalam kuantiti berlebihan," katanya ketika ditemui pada Majlis Penutup Persidangan ASEANA di Hotel Marriot, di sini, hari ini. Khalid berkata demikian ketika mengulas mengenai cadangan RISDA untuk menanam daun ketum.

Sementara itu, pada perkembangan berlainan, Khalid berkata, polis tidak boleh membuat kesimpulan atau kenyataan berhubung kehilangan MH370 sehingga kotak hitam pesawat itu ditemui. "Saya enggan dan tidak akan mengulas sebarang spekulasi berhubung kehilangan pesawat MH370.

Rumusan penuh mengenai insiden itu hanya akan dibuat hanya selepas kotak hitam pesawat malang itu ditemui," katanya.

Selanjutnya di : http://www.bharian.com.my/node/177864?m=1

Rundingan PAS-BERSATU gagal tanpa Ust Hadi

Oleh : AMNI JAGAT

Ketidakhadiran Dato Seri Abdul Hadi Awang dalam rundingan antara PAS dan BERSATU yang dijadual pada 2 Februari 2017 akan menyebabkan kegagalan rundingan tersebut. Begitulah pandangan Setiusaha Organisasi Parti Amanah Negara Suhaizan Kayat.

Menurutnya lagi wakil PAS Ust Tuan Ibrahim Bin Tuan Man,Timbalan Presiden PAS tidak mampu membuat sebarang keputusan dalam hubungan kedua-dua parti tersebut. Kegagalan ini akan menyebabkan penangguhan semula rundingan yang akan menguntungkan UMNO. Rakyat yang inginkan perubahan dalam PRU14 akan merasa derita dengan penangguhan-penangguhan ini.

Presiden PAS sangat berpengaruh dikalangan ahli PAS sehingga keputusannya boleh membatalkan sebarang keputusan-keputusan sebelum ini. Ini telah dilalui dalam krisis Menteri Besar Selangor oleh mantan Timbalan Presiden PAS Sdr Mohamad Sabu yang kemudiannya telah menubuhkan Parti Amanah Negara.

Semalam, selepas mesyuarat BERSATU, Tun Dr Mahathir telah menyatakan  perundingan antara PAS dan BERSATU akan diadakan pada 2 Februari 2017. Mesyuarat ini diharapkan oleh BERSATU dapat memutuskan perkara penting dalam hubungan keduanya.

Wednesday, January 25, 2017

Masa depan Pas-Bersatu diputuskan 2 Februari ini

PUTRAJAYA – Masa depan hubungan antara Pas dengan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) bakal dimuktamad pada 2 Februari depan.

Pengerusi Bersatu, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, pihaknya telah mengemukakan draf rangka perjanjian itu kepada Pas dan sedang menungggu maklum balas.

Difahamkan, rundingan itu nanti yang hanya melibatkan Pas dan Bersatu akan diketuai Timbalan Presiden Bersatu, Datuk Seri Mukhriz Mahathir Mohamad bagaimanapun tidak mendedahkan lokasi dan masa pertemuan tersebut.

“Bentuk kerjasama antara Pas dan Bersatu hanya lebih kurang sama dengan kerjasama yang kami (Bersatu) meteraikan dengan Pakatan Harapan.

“Rundingan yang akan berjalan antara Mukhriz dengan Timbalan Presiden Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man ini akan menentukan pendirian kami dengan Pas, ” jelas Tun Mahathir dalam sidang media di sini, hari ini.

Kes rompakan bank di Sg. Petani..seorang ditahan.

ALOR SETAR: Seorang bekas tentera yang bekerja sebagai pengawal keselamatan menggunakan pistol milik syarikatnya ditahan selepas cuba merompak Bank UOB di Tmn Ria Jaya, Sungai Petani dekat sini pagi tadi. 

Jurucakap polis berkata, cubaan suspek berjaya dihalang pengawal keselamatan bank terbabit selepas berlaku pergelutan antara mereka dengan dibantu kakitangan bank berkenaan, jam 8.40 pagi. 

"Anggota polis yang tiba dilokasi kejadian kurang seminit kemudian segera membantu pengawal keselamatan yang cedera akibat terkena tembakan di kaki yang sedang bergelut dengan suspek. 

Suspek yang bertopi keledar berjaya ditahan manakala pistol jenis jenis Smith Wesson yang digunakan untuk merompak juga berjaya dirampas," katanya di sini sebentar tadi. Beliau berkata, pengawal keselamatan terbabit dirawat di Hospital Sultan Abdul Halim dan kini dilaporkan stabil. 

"Suspek yang tidak mengalami sebarang kecederaan kini ditahan mengikut Seksyen 8 Akta Senjata Api (Penalti Lebih Berat) 1971 yang membawa hukuman penjara sehingga tujuh tahun atau denda maksimum RM10,000 atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan," katanya. 

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kuala Muda, Asisten Komisioner Md Zukir Md Isa mengesahkan kejadian dan pihaknya kini sedang menjalankan siasatan terperinci.

Kit Siang kini sedia bekerjasama dengan BN pula


Kit Siang kini sedia bekerjasama dengan BN pula

Selepas menimbulkan polemik bahawa beliau bersedia untuk bekerjasama dengan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang untuk menyelamatkan Malaysia, pemimpin veteran DAP Lim Kit Siang hari ini berkata beliau bersedia bekerja dengan pemimpin atasan BN.

Menurut Lim, beliau bersedia untuk bertemu dengan pemimpin kanan MCA, Gerakan, termasuk Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, untuk membincangkan cara untuk "membersihkan dan menyingkirkan” segala keaiban dan kehinaan Malaysia akibat dilihat sebagai negara kleptokrasi.

"Saya bersedia untuk bekerja bukan sahaja dengan Hadi, tetapi dengan Perdana Menteri dan Presiden Umno Datuk Seri Najib Razak, Presiden MCA Datuk Seri Liow Tiong Lai, Presiden Gerakan Datuk Seri Mah Siew Keong, Presiden MIC Datuk Seri Dr S Subramaniam dan semua pemimpin BN Sabah dan Sarawak.

"Saya bersedia untuk berjumpa dengan Liow dan Mah di sebarang tempat, bila-bila masa dalam tempoh 72 jam. Adakah mereka perlu mendapatkan kelulusan Umno sebelum bertindak?" soalnya pada sidang akhbar di Pulau Pinang hari ini.

Semalam, Lim menafikan salam perdamaian yang dihulurkannya itu hanya sekadar tindakan berpura-pura disebalik kelantangan Hadi untuk meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 atau Akta 355.

Lim berkata keutamaanya adalah menyelamatkan Malaysia sekarang daripada masalah kleptokrasi.

Berikutan itu, pemimpin BN, termasuk Ketua Pemuda MCA, Chong Sin Woon, menyelar Lim dan menuduh parti itu sedia mengabaikan hak masyarakat bukan Islam demi untuk merampas Putrajaya.

APA SUDAH JADI DENGAN NAJIB?

Hanya dalam tempoh seminggu yang lalu saja, Najib Razak didapati telah melakukan dua kesilapan fakta yang tidak sewajarnya sebagai seorang Perdana Menteri.

Kali pertama, beliau mengatakan tanah di Forest City adalah pajakan selama 99 tahun  dan ia tidak menjejaskan dari segi kedaulatan negara apabila orang-orang dari negara China menjadi pembeli utamanya.

Ternyata kemudian melalui papan iklan, billboard dan laman web Forest City sendiri, fakta Najib ternyata salah.

Tanah Forest City memang pegangan bebas dan ia akhirnya memaksa Bernama memadam fakta pajakan 99 tahun yang disebut Najib sebelum itu dalam berita yang disiarkannya.

Kali kedua, Najib menafikan dakwaan Tun Mahathir bahawa MCA pernah meminta jawatan Timbalan Perdana Menteri sedangkan terbukti pada 3 April 2009, parti Cina komponen BN itu pernah berbuat demikian.

MCA ketika itu menggesa Najib yang baru menjadi Perdana Menteri agar mewujudkan jawatan Timbalan Perdana Menteri dan Timbalan Pengerusi BN untuk Presidennya bagi mencerminkan "perkongsian kuasa"  yang sebenar dalam negara ini.

Bagaimanakah kesilapan fakta sedemikian boleh berlaku kepada seorang Perdana Menteri?

Adakah Najib tidak tahu atau begitu tertekan dan serabut fikiran sehingga "cakap main bedal saja"  menafikan sesuatu perkara tanpa mengira apa yang disebutnya itu betul atau salah?

Ataukah Najib memang suka cakap "hentam keromo" apabila fikirannya celaru dan tertekan sepertimana yang pernah dilakukannya mengenai wang RM2,600 juta dahulu?

Ketika itu Najib dengan selamba mengatakan, kalau pun mahu menyamun, takkankan beliau melakukannya dengan memasukkan wang ke dalam akuan sendiri di dalam negara, walhal menyedari perkara itu memang pun berlaku.

Adakah perlakuan-perlakuan Najib  yang tidak sewajarnya itu yang membuatkan Zahid Hamidi tiba-tiba mengatakan hanya tinggal 6.6 peratus saja "cybertrooper" yang bersama UMNO dan kerajaan sekarang ini?

Kata Zahid, akibat ketinggalan jauh dalam perang maya itu menyebabkan persepsi negatif yang buruk kepada UMNO dan kerajaan.

Adakah Zahid juga sedang cuba mengatakan bahawa UMNO dan BN di bawah pimpinan Najib hanya menunggu masa saja untuk menemui titik nokhtahnya?

Lalu, apa perancangan Zahid seterusnya? (SH 23/01/2017).

Tuesday, January 24, 2017

TABUNG HAJI RUGI RM64 JUTA AKIBAT PELABURAN DI DALAM PERISAI PETROLEUM TEKNOLOGI BERHAD

Saya masih menunggu saman dari Dato’ Seri Jamil Khir Baharom atau Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki, dua orang pemuka Umno yang berlatar belakangkan pengajian Islam dan diberi tanggungjawab memberi imej Islam kepada Umno. Kedua-dua mereka telah menuduh saya secara terbuka bahawa saya telah memfitnah Tabung Haji, malah menyebabkan ramai pendeposit hilang kelayakan untuk menunaikan haji kerana termakan dengan fitnah saya itu.

Selagi saya tidak mendapat surat saman daripada mereka untuk berjumpa di mahkamah agar perkara ini diselesaikan di mahkamah, saya akan terus mendedahkan satu persatu kerugian yang ditanggung oleh pendeposit akibat pelaburan-pelaburan Tabung Haji.

Pada 29 Disember 2016, secara senyap-senyap Tabung Haji telah melupuskan sebanyak 10.3 juta saham dalam sebuah syarikat minyak bernama Perisai Petroleum Teknologi Berhad (“PERISAI”). Sehari sebelum itu pada 28 Disember 2016, Tabung Haji telah pun menjual 8.8 juta sahamnya di dalam PERISAI.

PERISAI adalah sebuah syarikat yang menawarkan perkhidmatan menyewakan sistem carigali minyak (“rigs”) kepada syarikat-syarikat minyak yang terlibat di dalam aktiviti carigali minyak.

Penjualan pada 29 Disember 2016 itu penting kerana akibat dari penjualan tersebut, jumlah saham yang dipegang Tabung Haji jatuh ke bawah paras 5% lalu menjadikan pegangan Tabung Haji sebagai pegangan kecil di dalam PERISAI. Pelaburan yang tidak dikategorikan sebagai pelaburan penting (seperti ini) tidak perlu dilaporkan kepada Bursa Kuala Lumpur jika ada sebarang urusan jual beli.

Tabung Haji mula menjual saham-saham PERISAI secara bertubi-tubi akibat pelbagai masalah kewangan yang berlaku di PERISAI yang menyebabkan nilai pelaburan Tabung Haji susut dan mengalami kerugian besar.

Semakan berita-berita perniagaan memberikan kedudukan kewangan berikut mengenai PERISAI:

i. Pada 4 Oktober 2016, pemegang kertas hutang PERISAI (“bondholders”) menolak permohonan PERISAI untuk menangguhkan pembayaran hutang sebanyak RM377 juta

ii. Akibatnya, pada 13 Oktober 2016, PERISAI mengisytiharkan kedudukan kewangannya telah mencapai status PN17 (bagi kategori syarikat-syarikat yang disenaraikan tetapi tidak tidak mampu melangsaikan tanggungan hutang atau berhadapan masalah kewangan lain)

iii. Saham PERISAI terus jatuh menjunam pada sekitar harga 8 sen sahaja sesaham

Sudah tentu, Tabung Haji yang merupakan salah satu dari pemegang saham terbesar PERISAI sebelum itu mula menjual sahamnya secara agresif seperti yang saya tunjukkan di atas. Tabung Haji mula mengumpul saham-saham ini secara agresif di antara Oktober 2014 ke Disember 2014 sehingga menjadi salah satu pemegang saham terbesar di dalam PERISAI.

Mengikut anggaran The Edge yang disiarkan pada 25 Oktober 2016 (sebaik sahaja PERISAI diisytiharkan sebagai syarikat berstatus PN17), saham-saham PERISAI dikumpul oleh Tabung Haji pada nilaian purata 83 sen sesaham. Pada kemuncak pembelian Tabung Haji, jumlah terkumpul saham-saham PERISAI yang dipegang Tabung Haji adalah 79.88 juta saham yang melibatkan penggunaan wang pendeposit Tabung Haji sebanyak RM66.3 juta.

Sebenarnya Tabung Haji telah membeli saham-saham ini (sekitar Oktober ke Disember 2014) pada kala harga sahamnya telah jatuh menjunam dan telah ada tanda-tanda sektor minyak dan gas mengalami kemelesetan yang teruk (rujuk carta harga saham di bawah):

Sejak awal tahun 2015, harga saham PERISAI terus menjunam. Ini dijangka kerana kemelesetan yang berlaku di dalam sektor minyak dan gas.

Malangnya, pengurusan pelaburan di Tabung Haji terus memegang saham-saham ini dan hanya ada 2 penjualan di antara tarikh saham-saham ini dibeli secara agresif (Oktober ke Disember 2014) dan tarikh PERISAI diisytiharkan sebagai syarikat berstatus PN17, seperti berikut:

i. 7 Oktober 2015, Tabung Haji menjual sebanyak 600,000 saham pada harga sekitar 25 sen sesaham, iaitu kerugian yang dianggarkan sebanyak 58 sen sesaham atau RM348,000

ii. 4 Oktober 2016, Tabung Haji menjual sebanyak 1.75 juta saham pada harga sekitar 8.5 sen sesaham, iaitu kerugian yang dianggarkan sebanyak 74.5 sen sesaham atau RM1.3 juta

Saham-saham yang dlupuskan diantara 28 dan 29 Disember 2016 sebanyak 19.1 juta dianggarkan diniagakan sekitar 5 sen sesaham, menyebabkan kerugian 78 sen sesaham atau RM15 juta.

Baki saham-saham PERISAI yang masih dipegang Tabung Haji selepas 1 Januari 2016 yang dianggarkan sebanyak 60 juta saham mungkin telah dilupuskan secara diam-diam tanpa perlu dilaporkan kepada Bursa Kuala Lumpur. Pada anggaran harga 5 sen sesaham iaitu kerugian 78 sen sesaham, kerugian yang tidak dilaporkan akibat dari baki saham-saham yang telah ditanggung oleh Tabung Haji adalah RM47 juta.

Maka, jumlah kerugian yang telah ditanggung oleh pendeposit Tabung Haji atas pelaburan ini sahaja dianggarkan (berdasarkan harga saham semasa) mencecah RM64 juta (dari pelaburan asal sebanyak RM66.3 juta).

Wang RM64 juta ini adalah milik pendeposit yang sewajarnya digunakan untuk mengurangkan kos menunaikan ibadah haji atau pun dikembalikan kepada pendeposit dalam bentuk dividen yang lebih tinggi.

Kenapa pengurusan kanan Tabung Haji tidak mengambil langkah lebih berhati-hati dengan melupuskan saham-saham PERISAI lebih awal kerana ketika Tabung Haji mula membeli saham-saham itu, harganya memang pun telah jatuh merudum kerana kemelesetan sektor minyak dan gas yang telah berlaku?

Apa tindakan yang telah diambil terhadap pegawai-pegawai kanan dan Ahli Lembaga Pengarah yang bertanggungjawab ke atas kerugian ini? Apa tindakan yang telah diambil terhadap Dato' Seri Jamil Khir Baharom sendiri yang diberi amanah untuk mengawalselia perjalanan Tabung Haji?

Rakyat hilang keyakinan dengan Tabung Haji akibat pengurusan pelaburan yang menyebablan kerugian beribu juta wang pendeposit, bukannya kerana saya mereka-reka cerita. Esok saya akan tunjukkan lagi pelaburan-pelaburan lain yang merugikan Tabung Haji.

RAFIZI RAMLI
AHLI PARLIMEN PANDAN
NAIB PRESIDEN KEADILAN

PAS, Umno ‘menderita’ dalam pertandingan 3 penjuru di Kedah, kata PKR

GEORGE TOWN: PKR Kedah tidak melihat masalah sekiranya belaku pertandingan 3 penjuru pada pilihan raya umum akan datang.

Sebaliknya, Pengerusi PKR Kedah, Dr Azman Ismail mendakwa Pakatan Harapan mempunyai kelebihan dan “PAS dan Umno yang akan menderita”, katanya kepada FMT.

Ini kerana, kata Azman, Umno Kedah berdepan masalah dalaman sejak Parti Bersatu Pribumi Malaysia (PPBM) ditubuhkan, sementara PAS Kedah tidak lagi sekuat dulu.

Azman berkata ramalannya berdasarkan keputusan simulasi dan kajian senario berbeza pilihan raya dan sentimen pengundi di Kedah.

Penganalisis politik berkata, lebih separuh daripada 36 kerusi DUN dan 15 kerusi Parlimen boleh menyaksikan pertandingan 3 penjuru pada pilihan raya umum akan datang.

Barisan Nasional (BN) Kedah baru-baru ini berkata ia tidak bimbang dengan PPBM dan akan menang di negeri itu dengan majoriti 2/3.

Umno kini memegang 18 kerusi negeri, dan MCA 2. PAS mempunyai 8, PKR 4, DAP 2, manakala PPBM dan Amanah masing-masing 1.

“Daripada kaji selidik kami, tidak mungkin ada kerusi selamat untuk PAS lagi, walaupun ia mungkin mempunyai kubu kuat di Tokai dan Sungai Limau.

“Politik PAS dan politik Umno masih berdasarkan agama dan bangsa. Mereka bersaing dalam kumpulan pengundi yang sama,” kata Azman.

Beliau berkata PAS sama ada harus sedar dan melihat risiko bertanding sendirian atau ia boleh terus berjuang seperti tidak tahu apa-apa.

“Terpulang kepada Hadi untuk membuat keputusan,” katanya, merujuk kepada Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

“Dalam 2 bulan atau lebih, PPBM akan menjadi lebih kuat dan pertandingan 3 penjuru ini akan berpihak kepada Pakatan dan PPBM.”

Beliau berkata BN mungkin berharap PAS akan memecahkan undi pembangkang seperti yang berlaku pada pilihan raya kecil Sungai Besar dan Kuala Kangsar tahun lepas.

Bagaimanapun, Azman berkata ia harapan palsu, dan menambah BN perlu mengambil kira populariti PPBM dan pengerusinya, Tun Dr Mahathir Mohamad.

“Terdapat kemarahan orang Melayu semasa pilihan raya kecil, tetapi ia tidak terlalu jelas. Suara Dr Mahathir tidak begitu lantang ketika itu dan belum ada PPBM lagi.”

Pengerusi DAP Kedah, Tan Kok Yew bersetuju pertandingan 3 penjuru boleh menguntungkan pakatan pembangkang.

Adun Derga itu berkata Pakatan ditolak sebelum ini apabila mula berganding dengan PPBM.

“Kini kami boleh pergi ke mana-mana sahaja kubu kuat Umno,” katanya.

“Pertandingan 3 penjuru akan menguntungkan kami, dan itu penyebab Umno merasa terancam.

“BN bimbang. Jika tidak, ia tidak akan memberi tumpuan begitu banyak untuk menyerang Dr Mahathir dan DAP, sebaliknya menumpukan ekonomi dan pembangunan.”

Penyelaras PPBM negeri, Anuar Abdul Hamid berkata parti itu diterima baik rakyat Kedah semua peringkat umur kerana menghormati Dr Mahathir dan anaknya Datuk Seri Mukhriz Mahathir, bekas menteri besar.

Anuar mendakwa PPBM paling berjaya di Kedah dalam kempen menambah keahliannya.

Menurutnya, sentimen pengundi terjejas disebabkan pergolakan politik di Kedah yang mengakibatkan penyingkiran Mukhriz.

“Ramai yang kecewa. Terdapat penyokong Umno dan Perkasa mengalih sokongan terhadap Pakatan.”

Pengarah Pilihan Raya Amanah Kedah, Datuk Phahrolrazi Zawawi berkata rakyat Kedah, seperti kebanyakan rakyat Malaysia, terjejas akibat kos sara hidup yang meningkat dan kejatuhan nilai ringgit.

“Ramai rakyat Kedah pergi ke Thailand untuk membeli-belah,” katanya.

“Mereka terkesan akibat kesan penurunan ringgit. Banyak sayur-sayuran dari Thailand yang mahal.”

Azman dan Phahrolrazi berkata parti Pakatan Harapan mengenal pasti kerusi yang mereka mahu tetapi perbincangan dengan PPBM masih berjalan.

“Kami masih dalam perbincangan; jadi kami tidak boleh memberi butiran mengenai pengagihan kerusi,” katanya, sambil menambah Pakatan Harapan mengandaikan PAS tidak akan bekerjasama dengannya.

Pesuruhjaya PAS Kedah, Ahmad Fakhruddin Syeikh Fakhrurazi memberitahu FMT, parti itu tidak mempunyai hubungan politik dengan Umno dan tidak akan bekerjasama dengan BN.

“Umno adalah saingan PAS dalam pilihan raya,” katanya.

“Kami tidak mempunyai hubungan dengan Pakatan, kecuali jika PKR Kedah masih mahu mempunyai hubungan politik dengan PAS Kedah.”

Beliau berkata PAS tidak menolak kerjasama dengan PPBM di bawah gabungan Gagasan Sejahtera yang dianggotai sebuah parti kecil dipimpin bekas menteri Tan Sri Abdul Kadir Sheikh Fadzir.

Beliau berkata, pihaknya mengakui Dr Mahathir mempunyai “aura sendiri dalam politik Kedah” dan PAS perlu menanganinya “dengan bijaksana”.

“PAS mempunyai pengalaman pergi ke pilihan raya secara sendirian dan dalam blok. Kami bersedia dan mampu menghadapi BN atau Pakatan. Jentera kami di semua peringkat sudah bersedia untuk menghadapi pilihan raya.”

Beliau berkata PAS Kedah merancang bertanding di 24 negeri dan 8 kawasan Parlimen, sambil menambah ianya tertakluk kepada persetujuan kepimpinan bahagian pusat.

SIAPA YANG UMNO LEBIH SAYANG?

Shahbudin Husin,

Menjelang pembentangan Rang Undang-Undang Akta 355 yang dijangka Mac depan, Pas dan UMNO sehingga ini nampaknya selesa dalam menjalinkan kerjasama antara mereka.

Tidak saja Pas dan UMNO dijangka bersama dalam Himpunan Akta 355 pada 18 Februari ini, malah mengunjungi pejabat menteri dan mengembara hingga ke London juga tidak lagi kekok untuk dilakukan.

Apatah lagi  UMNO turut akan membincangkan penyertaan dalam himpunan itu dalam mesyuarat Majlis Tertingginya pada penghujung bulan ini. Jika Himpunan Akta 355 pada 18 Februari berjalan seperti yang dirancang, bermakna ia acara kedua selepas perhimpunan Rohingya,  di mana Pas dan UMNO saling bekerjasama.

Terlihat segala-galanya nampak lancar, senyum pemimpin UMNO dan Pas juga terserlah makin melebar.

Tetapi, di ketika DAP yang digembar-gemburkan anti Islam dan lain-lain dakwaan hanya berdiam diri, MCA ternyata makin garang memberi penentangan.

Terbaru, menjelang PRU 14 yang tarikhnya bila-bila masa dan kedudukan Najib Razak tidak menentu keadaannya, MCA tampil memberi amaran bahawa tindakan UMNO membenarkan usul tersebut dibentangkan hanya berisiko menyebabkan perpecahan BN.

Akhirnya, jadikah usul itu dibentangkan pada Mac nanti?

Antara Pas dan MCA, siapa yang Najib dan UMNO lebih sayang? (SH 24/01/2017).

Azmin kepada Hadi - 'Jika nak ikut rentak sendiri saja, itu kuku besi'

Kerjasama politik yang cuba diusahakan antara Pakatan Harapan, Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) dan PAS setakat ini masih belum jelas titik temunya.

Mengulas gesaan PAS untuk mengikut rentak mereka jika ingin bekerjasama, Timbalan Presiden PKR Azmin Ali berkata gesaan tidak demokratik, tetapi “kuku besi”.

"(Bekas presiden Amerika Syarikat Barack) Obama pun pernah katakan proses demokrasi adalah satu proses yang riuh. Ada yang setuju ada yang tak setuju. Tapi itu demokrasi.

"Tetapi kalau paksa kamu kena ikut cara aku, rentak aku itu bukan demokrasi, tetapi itu kuku besi," tegas Azmin.

Azmin berkata demikian dalam sidang media selepas Majlis Pelancaran dan Pendaftaran Skim Peduli Sihat di Pejabat Tanah dan Daerah Gombak, Gombak hari ini.

Beliau ditanya sama ada ada PKR masih mahu bekerjasama selepas Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang 'menasihatkan' mana-mana pihak yang berhasrat untuk itu perlu rentak mereka.

Ini kerana, hujah Hadi, PAS sudah bertapak lama dalam arena politik negara dan melalui pelbagai pengalaman pahit manis, sekali gus menjadikan mereka berbeza dengan parti-parti lain.

PAS setakat ini tidak menolak kerjasama dengan PKR tetapi menentang keras kerjasama dengan DAP dan serpihannya Parti Amanah Negara (AMANAH).

'Strategi tak boleh didedah'

Mengulas lanjut, Azmin yang juga menteri besar Selangor itu bagaimanapun berkata pembangkang mempunyai strategi yang tidak boleh dihebahkan kepada media.

“Kita tak tahu tarikh pilihan raya. Ini kan strategi. Ia tak boleh cerita dengan media," kata Azmin.

Azmin bagaimanapun berkata menegaskan pihaknya akan terus berbincang meskipun rumit.

"Dalam mana-mana proses rundingan ia merupakan satu proses yang rumit. Bukan boleh selesai dengan hanya satu pertemuan.

"Kita teruskan perbincangan malam tadi bertemu dengan Pengerusi dan Presiden BERSATU untuk lihat bagaimana boleh maju ke depan," kata anggota parlimen Gombak itu.

Azmin juga mengajak semua pihak berlapang dada.

Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) Tun Dr Mahathir Mohamad pada Sabtu berkata tempoh perbincangan parti itu dengan PAS sudah berakhir.

PAS kepada DAP: Cukuplah 2 kali

FMT Reporters


PETALING JAYA: PAS hari ini mempersoalkan kenyataan Lim Kit Siang yang menyatakan kesediaan DAP menjalinkan semula kerjasama melawan Barisan Nasional (BN), menyifatkan parti itu terbukti tidak jujur dan tidak sabar.

“Sikap tidak jujur dan tidak sabar DAP membuatkan 2 kali mereka meninggalkan PAS malah menikam dan menyerang PAS,” kata Ketua Penerangan PAS Nasrudin Hassan.

PAS pernah menyertai Barisan Alternatif pada 1999 bersama Parti Keadilan Nasional, Parti Rakyat Malaysia dan DAP. Gabungan itu bagaimanapun gagal selepas DAP bertindak keluar sebelum pilihan raya 2004 yang menyaksikan kemenangan besar BN.

Susulan kemenangan pembangkang pada 2008, PAS, PKR dan DAP sekali lagi menubuhkan gabungan di bawah Pakatan Rakyat. Ia bagaimanapun tamat selepas PAS dan DAP kembali bertikam lidah mengenai hala tuju pelaksanaan undang-undang Islam termasuk hudud.

“Kali ini, sekali lagi DAP mahu menghulurkan salam kerjasama? Kenapa? Apakah DAP benar-benar terdesak?” soal Nasrudin.

Nasrudin mengulas kenyataan Kit Siang Ahad lalu, di mana pemimpin veteran itu berkata DAP boleh bekerjasama sekali lagi dengan PAS sekiranya presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, memberi komitmen untuk “menyelamatkan Malaysia daripada menjadi kleptokrasi dunia”.

“Itu akan menjadi agenda negara bagi tempoh 5 hingga 10 tahun. Adakah Hadi sedia membuat komitmen itu,” kata Lim.

Nasrudin bagaimanapun berkata PAS punya maruah “yang tidak mungkin sesiapa lagi boleh memperdaya dan memperkotak-katikkannya”.

Beliau menyamakan pelawaan Kit Siang itu kepada “wayang opera bernilai murah” oleh DAP

“Cukuplah pengalaman 2 kali diperlakukan DAP sedemikian rupa,” katanya.

“Sampaikan salam perjuangan kami buat YB Lim Kit Siang bahawa prinsip dan dasar perjuangan PAS bukan kostum untuk diperagakan di pentas opera DAP.”

Anina mahu polis siasat identiti Jho Low, RM2.6 bilion ke akaun PM


Anina (dua dari kanan) hadir bersama ahli Bersatu ke IPD Putrajaya hari ini.-Foto Malaysia Dateline Wan Zahari Wan Salleh.

Anina Saadudin mahu pihak polis menyiasat usahawan Jho Teak Low yang memiliki dua identiti dan pasport dengan nama berbeza dan dana RM2.6bilion yang dimasukkan ke akaun peribadi perdana menteri seperti didedahkan bekas pengurus Falcon Private Bank, Jens Sturzenegger.

Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) itu hadir ditemani beberapa ahli parti itu ke Ibupejabat Daerah Polis (IPD) Putrajaya jam 2.45 petang tadi.

"Saya mohon pihak polis supaya menyiasat bagaimana Jho Teak Low boleh memiliki dua identiti melalui dua pasport dengan dua nama berbeza dari negara yang sama iaitu Malaysia.

"Mengikut laporan itu mahkamah Singapura telah merekodkan dapatan bahawa Sturzennegger telah membuat akuan berkaitan lelaki yang mempunyai dua identiti bernama Eric Tan @Eric Tan Kim Loong dan Jho Low @Jho Taek Low.

"Saya juga mohon pihak polis menyiasat keputusan mahkamah Singapura baru-baru ini berhubungan sejumlah USD1.7bilion wang dari 1MDB telah disalurkan ke akaun Bank Tanore Finance di Falcon Private Bank Singapura yang mana ia merupakan sumber kepada dana RM2.6bilion yang dimasukkan ke akaun peribadi perdana menteri di Ambank," ujarnya dalam sidang media di hadapan perkarangan IPD Putrajaya petang tadi.

Pada 5 Januari lalu bekas pengurus cawangan Singapura Bank Falcon Private Bank, Jens Sturzenegger, menghadapi 16 pertuduhan berkaitan siasatan ke atas dana pelaburan Malaysia, 1Malaysia Development Bhd (1MDB).

Menurut Anina isi kandungan laporan yang dibuatnya itu juga akan diserahkan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan Pejabat Peguam Negara esok.

Jelas Anina beliau membuat laporan polis hari ini setelah membaca laporan Malaysiakini pada 14 Januari lalu yang bertajuk 'Jho Lows Alias Revelation Brings New Twist to 1MDB'.

Beliau mengharapkan siasatan itu dapat dijalankan oleh pihak polis.

"Esok saya akan ke SPRM dan ke pejabat peguam negara untuk menyatakan atas perkara yang sama. Saya harap siasatan itu dapat dilakukan oleh pihak polis," ujarnya.

Menurut Anina lagi beliau terpanggil untuk membuat laporan di atas keputusan mahkamah di Singapura itu kerana isu membabitkan dana RM2.6bilion itu cukup dekat di hatinya.

"Derma politik daripada penderma Arab RM2.6bilion begitu dekat di hati saya kerana isu inilah saya saman Datuk Seri Najib pada 2015.

"Perjuangan saya tidak pernah mati. Isu ini saya akan terus bawa ke hadapan selagi termampu. Ia perlu diselesaikan kerana ia membabitkan kepentingan negara dengan penyelewengan kewangan 1MDB.

"Isu ini wajib saya perjuangkan bersama keseluruhan rakyat Malaysia," ujarnya.

Sturzenegger orang kelima tetapi warga asing pertama didakwa di Singapura di tengah-tengah siasatan global ke atas kegiatan pengubahan wang haram dan rasuah syarikat Malaysia itu. Bagaimanapun 1MDB secara konsisten menafikan sebarang salah laku.

Kit Siang tak perlu bermadah mahu selamatkan Malaysia dari BN, kata ulama Pas

23 Januari 2017 | MALAYSIA DATELINE


Khairuddin Aman Razali

Penasihat DAP Lim Kit Siang tidak perlu 'bermadah' mahu menyelamatkan Malaysia kerana pengkhianatan parti itu terhadap Pas ketika dalam Pakatan Rakyat adalah isyarat DAP bukan rakan politik baik bagi menggantikan BN.

Ketua Penerangan Dewan Ulamak PAS Pusat, Datuk Dr Mohd Khairuddin Aman Razali berkata, agenda anti-Islam DAP tidak mungkin dapat diterima Pas kerana akan merosakkan kerangka bernegara Malaysia.

Sebaliknya beliau menasihatkan DAP untuk mengajak parti lain yang boleh berkompromi dengan dasar sosialis dan pragmatik parti itu, khasnya Parti Amanah Negara (Amanah) yang setia kepada DAP.

"DAP boleh mengajak mana-mana parti yang boleh berkompromi dengan dasar sosialisdan pragmatik DAP khususnya PAN (Amanah) yang merupakan serpihan Pas yang setia kepada DAP," katanya dalam kenyataan hari ini.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas pendapat peribadi Lim semalam bahawa dirinya sedia bekerjasama dengan Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang jika beliau berkongsi komitmen sama dalam memerangi kleptokrasi.

Menurut Khairuddin yang juga ahli Parlimen Kuala Nerus, Pas akan terus bergerak dengan agenda Islam bagi menyelamatkan negara ini daripada kegagalan BN.

Mengulas kenyataan Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), Tun Dr Mahathir Mohamad semalam bahawa masa untuk berunding dengan Pas sudah tamat, Khairuddin berkata, Pas tidak memerlukan bekas perdana menteri itu kerana dasar pemerintahannya yang diwarisi Umno kini adalah punca negara rosak.

“Dr Mahathir hanya nak menyelamatkan Umno daripada (Datuk Seri) Najib (Razak), tetapi Pas nak menyelamatkan negara daripada sistem diwarisi Umno yang merosakkan negara,” tegasnya.

Ketika Harakah umpama kapal bocor, Pas lagi menyedihkan, kata bekas ketua pengarang

24 Januari 2017 | BORHAN AHMAD


Harakah umpama kapal yang bocor menunggu masa untuk tenggelam, kata Ahmad Lutfi.

Bekas ketua pengarang Harakah, Ahmad Lutfi Othman menyifatkan akhbar milik Pas itu kini umpama 'kapal yang bocor menunggu masa untuk tenggelam' manakala nasib partinya pula, Pas, lagi menyedihkan. 

Dalam tulisan pertamanya selepas 26 bulan tidak menulis, Lutfi dalam tulisan pertamanya di Malaysia Dateline berkata, "Gugatan media baru memang satu faktor besar tetapi kurangnya persiapan untuk mencabar ancaman baru itu, bagi saya, lebih berperanan untuk menjatuhkan lagi jumlah cetakan akhbar."

Lutfi yang tidak sihat sejak beberapa tahun lalu tamat perkhidmatannya secara rasmi dengan Harakah akhir Disember tahun 2016 lalu.

Kini beliau menyertai akhbar mingguan Amanah yang dimiliki oleh parti pecahan dari Pas itu sebagai Penasihat Editorial mula menulis dengan Malaysia Dateline mulai hari ini.

Ahmad Lutfi menjadi ketua pengarang Harakah yang ketiga di kalangan kakitangan akhbar itu selepas Zulkifli Sulong dan Suhaimi Mokhtar. Sebelum itu, Ketua Pengarang Harakah adalah pemimpin politik Pas.

Harakah mencapai puncak kegemilangannya pada tahun 1998 - 2000 apabila edaran Harakah ketika itu adalah antara 300,000 hingga 380,000 setiap keluaran. 

Dalam tulisan ini, Lutfi berkata, ketika sedih dengan apa yang berlaku kepada Harakah, beliau lagi sedih dengan apa yang berlaku kepada Pas.

"Dari jauh saya mengikuti perkembangan dalaman Pas yang cukup menyedihkan. Saya masih sempat mengheret kaki ke muktamar Pas di Batu Pahat pada 2014. Beriyani gam tidak lagi dapat memikat selera.

"Suasana perbahasan tawar dan ada kalanya menjengkelkan. Saya terasa kehilangan yang amat sangat sepanjang hadir di situ," tulis Lutfi.

Menurut Lutfi yang kini menjalani hemodilisis tiga kali seminggu, beliau pulang lebih awal dari muktamar 2014 itu.

Dalam perjalanan balik ke Kuala Lumpur, yang diiringi hujan lebat, beliau mencuri dengar ucapan pimpinan Pas melalui radio internet.

"Harapan saya, biduk lalu kiambang bertaut. Pembahas boleh menimbulkan apa saja yang terbuku di dada, termasuk membacakan "doa yang pelik-pelik" untuk diaminkan, tetapi keadaan diharap menjadi reda dengan ucapan penutup pimpinan.

"Air mata saya mengalir dan dada berkocak kencang mendengar ucapan penggulungan Presiden. Retak tidak lagi menunggu pecah, malah sudah terburai.

"Gurau senda anak-anak dan isteri sepanjang perjalanan hilang ditelan kegelisahan. Minda saya mula menjangka, Pas sudah tidak sama seperti dulu. Sedih, sebak dan marah bersilih-ganti," katanya.

Sejak saat itu, katanya, secara perlahan-lahan, beliau seolah-olah tidak lagi mengenali watak dan keperibadian Pas walhal itulah parti Islam yang beliau yakin wajib disokong dan didukung seawal zaman kanak-kanak, tanpa pilihan.

"Episod ini cukup melukakan. Peluang untuk mencipta sejarah baru politik tanahair menjadi kabur. Kekuatan oposisi merosot teruk," katanya.

Sekarang ini Pas yang bermasalah dalam nak berpakat sesama pembangkang

Amanah tolak cadangan kerjasama dengan DAP

ATIRAH HASLI

23 Januari 2017

Khalid Abdul Samad

SHAH ALAM - Tidak perlu untuk Pas mencadangkan Parti Amanah Negara (Amanah) untuk bekerjasama hanya dengan DAP.

Pengarah Komunikasi Amanah, Khalid Abdul Samad berkata, Amanah tidak mempunyai masalah untuk kerjasama dengan mana-mana parti pembangkang yang lain.

"Amanah tiada masalah sama ada mahu kerjasama dengan DAP, PKR, atau Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu).

"Kenapa pula hanya dikhususkan hanya DAP? Padahal, Pas lah yang bermasalah dengan PKR, Bersatu dan DAP," katanya kepada Sinar Online, hari ini.

Khalid dalam masa sama turut membidas Pas dengan mengatakan Pas hanya tahu menuntut  pihak lain mengikut rentaknya, bagaimanapun tidak pandai mencari jalan untuk bermuafakat.

"Pas tidak diterima oleh mana-mana pemimpin. Pas yang tidak pandai berpakat, nak beri nasihat pada Amanah bab berpakat?" soalnya sinis.

Amanah dicadang supaya membentuk gabungan kerjasama atau pakatan politik dengan DAP.

Ini kerana menurut Pesuruhjaya Pas Selangor, Datuk Iskandar Abdul Samad , kedua parti itu lebih rapat dan mesra dalam fahaman politik masing-masing.





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...