TERKINI :

Monday, September 19, 2016

4 menteri besar bertukar atau PM ditukar oleh 4 menteri besar..???

Shahbudin Husin,


Tiba-tiba saja isu pertukaran Menteri Besar muncul kembali. Malah kali ini diberitakan Najib Razak mahu menukar empat ketua kerajaan negeri iaitu Kedah, Pahang, Negeri Sembilan dan Terengganu.

Selain faktor kesihatan dan sudah lama berkhidmat, Najib juga difahamkan merancang pertukaran itu kerana memerlukan pemimpin baru untuk menerajui parti dan kerajaan di negeri-negeri yang terbabit itu.

Sementara isu pertukaran ini mungkin menyebabkan penyandang sedia ada, terutama yang sedar memang ada masalah tertentu membelenggu mereka dalam menjalankan tugas seharian, mula menghitung hari-hari terakhir di puncak kuasa peringkat negeri, pemimpin yang lain barangkali mula mencatur strategi untuk mengisi kekosongan yang ada itu.

Tidak mustahil sudah ada yang mula berangan-angan, memasang badan dan menempah baju Melayu baru ketika ini. Yang melobi, merapatkan diri atau lebih kerap mencium tangan Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri juga tentunya bertambah ramai kebelakangan ini.

Menteri Besar sedia ada mungkin turut merasakan mereka sudah kekurangan penyokong dan pengampu sehari dua ini. Biasanya begitulah, bila pokok sudah mula senget mahu tumbang, kera dan monyet pun tidak lagi berminat bergayut di dahannya.

Menukar Menteri Besar adalah proses biasa bagi mana-mana kerajaan negeri. Pertukaran boleh dilakukan atas pelbagai sebab dan kadangkala juga direka sebab-sebabnya.

Tetapi sebelum Najib mahu menukar keempat-empat Menteri Besar itu, apakah UMNO dan BN begitu yakin akan terus berkuasa di negeri-negeri tersebut?

Apakah sokongan rakyat makin bertambah atau kian berkurangan dengan rancangan pertukaran Menteri Besar itu?

Begitu juga dengan peranan Menteri Besar-Menteri Besar yang tahu jawatan mereka akan ditanggalkan, apakah mereka akan bekerja bersungguh-sungguh sewaktu kempen PRU 14 nanti atau hanya bersikap sambil lewa sahaja?

Tidak mungkinkah juga berlaku lebih banyak unsur sabotaj, tidak mahu bekerja atau lepas tangan di kalangan penyokong atau orang kuat Menteri Besar yang digugurkan itu?

Lebih tidak mustahil ialah bagaimana jika sementara Najib merancang melakukan pertukaran pemimpin, rakyat atau pengundi pula membuat pertimbangan untuk menukar kerajaan di empat negeri terbabit?

Jika UMNO dan BN terumbang-ambing, hilang banyak kerusi dan mungkin juga gugur kuasa di peringkat negeri, tidakkah ia secara langsung akan menyukarkan lagi Najib mengekalkan kuasanya di Pusat?

Akhirnya, empat Menteri Besar yang dirancang untuk digugurkan itu mungkin juga merupakan sebab untuk Najib sendiri lebih mahu ditukarkan. Berbanding pertukaran empat Menteri Besar, lebih ramai sebenarnya yang mahu Najib digantikan.

Bahkan, pasti lebih ramai yang gembira jika Najib dan keempat-empat Menteri Besar itu dapat digugurkan secara serentak. (SH 19/09/2016).

ANUGERAH DITARIK BALIK, PENJELASAN ROSMAH AMAT2 DIPERLUKAN

Shahbudin Husin,

Berikut adalah petikan berita yang disiarkan secara meluas pada 17 September 2016 yang lalu:-

Isteri Perdana Menteri, Rosmah Mansor dipilih untuk menerima anugerah "Lead By Example" oleh Pertubuhan Pendidikan, Kebudayaan dan Saintifik, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu atau Unesco.

Ketua Setiausaha Kementerian Pendidikan merangkap Naib Presiden Unesco Malaysia, Alias Ahmad berkata, anugerah itu diberikan  atas usaha dan sumbangan Rosmah dalam membangunkan potensi kanak-kanak, terutama di bawah program Permata.

"Pengiktirafan ini sekaligus memberi penghormatan kepada Malaysia di atas keberkesanan dalam menyediakan pendidikan berkualiti dan pembangunan holistik kanak-kanak," katanya dalam satu kenyataan.

Beliau berkata, anugerah  sempena Persidangan Agung ke 71 PBB itu julung kali diadakan bagi mengiktiraf dan meraikan sumbangan beberapa individu di seluruh dunia yang telah menyumbang kepada keharmonian dan keamanan manusia sejagat.

Kata kenyataan itu lagi, anugerah akan disampaikan pada majlis Penghormatan Kepada Wira-Wira Dalam Kempen Global Menentang Keganasan pada 22 September ini di Muzium Keseniaan Metropolitan, New York.

Bagaimanapun, laporan New York Times hari ini  menyebut bahawa Unesco mengumumkan penarikan balik gelaran yang sepatutnya diberikan kepada Rosmah itu.

Punca ia ditarik balik ialah berkaitan dana Permata yang didakwa meragukan dan walaupun pihak penganjur tidak menyedari wujud sebarang salah laku, mereka juga tidak cukup masa untuk membuat pemeriksaan.

Penarikan balik gelaran itu tentu saja mengecewakan Rosmah yang mungkin sudah bersiap-siap untuk berlepas ke New York, walaupun Najib tidak hadir ke persidangan PBB kali ini dan mewakilkan Zahid Hamidi mengetuai delegasi Malaysia.
Persoalannya, mengapa dana Permata tiba-tiba diragui?

Apakah keraguan mengenai dana Permata itu ada kaitan juga dengan wang 1MDB yang dilaporkan hilang selama ini?

Jika selama ini kita diberitahu pembiayaan Permata datangnya daripada wang kerajaan, malah Najib sendiri mengumumkan peruntukan dalam beberapa ucapan belanjawan yang dibentangkannya,  bagaimana  Unesco boleh turut meraguinya dan kemudian membatalkan anugerah yang sepatutnya diterima Rosmah?

Mustahil wang kerajaan sendiri boleh diragui?

Mungkinkah Permata ada menerima dana 1MDB secara sembunyi-sembunyi dan tanpa kita ketahui?

Adakah penarikan balik anugerah itu juga ada kaitan dengan saman Jabatan Kehakiman AS atau berhubung-kait dengan sebarang penemuan penyiasat antarabangsa berkaitan wang 1MDB yang telah dilencongkan?

Satu lagi persoalan yang tentunya rakyat Malaysia ingin jawapan daripada Rosmah sendiri. (SH 19/09/2016).

Maafkan Dr M? Saya hargai sokongan dia, kata Anwar

Selepas jabat salam bersejarah Tun Dr Mahathir Mohamad dan Datuk Seri Anwar Ibrahim, mereka berdua hari ini mengeluarkan kenyataan bersama menentang Akta Majlis Keselamatan Negara (MKN).

Bagaimanapun, adakah Anwar sudah memaafkan musuh politik 18 tahunnya itu yang 'mencantas' masa depan politiknya hampir dua dekad lalu?

Tambahan lagi ketika berdepan gesaan mohon maaf terbuka anak perempuannya Nurul Nuha.

Berdepan soalan itu hari ini, Anwar kelihatan keberatan mengeluarkan kenyataan pasti bahawa beliau telah memaafkan bekas mentor yang membawa beliau menyertai politik pada era 70-an itu.

Pemberita: Susulan anak perempuan kamu buat kenyataan, kamu masih mahu beliau minta maaf?

Anwar: Saya sudah jelaskan. Masalahnya ia terjadi tiba-tiba; saya tiada peluang bercakap dengan anak-anak saya sebelum ini, tetapi sekarang oleh kerana saya sudah jelaskan keadaan pada mereka, cukuplah.

“Sudah tentu kami menderita...”

Jadi kamu sudah maafkan beliau?

[…] sangat hargai, sudah tentu saya terima kasih pada beliau dan beliau beri sokongan bukan saja pada (isu) MKN tetapi juga reformasi. Ini yang penting.

Boleh kami kata kamu sudah maafkan beliau?

Saya sudah banyak kali maafkan banyak orang, tetapi yang saya bimbangkan adalah keadaan sekarang ini, kerana masyarakat pada masa ini harus hentikan gangguan dan ketidakadilan.

Anwar berkata demikian ditemui di Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur.

Beliau memberi keterangan dalam saman melawan Menteri Belia dan Sukan Khairy Jamaluddin.

‘MB Kedah terima manfaat terbesar persempadanan semula’

ULASAN l Persempadanan semula sempadan kerusi yang dicadangkan oleh SPR akan memberi kesan kepada 13 kerusi negeri di 7 kawasan Parlimen di Kedah.

Kerusi-kerusi dewan undangan negeri yang terlibat ialah Kuah, Ayer Hangat, Derga, Bakar Bata, Kota Darul Aman, Alor Mengkudu, Anak Bukit, Kubang Rotan, Pengkalan Kundor, Bukit Selambau, Sidam, Merbau Pulas dan Lunas.

Penerima manfaat terbesar dari keseluruhan persempadanan semula di Kedah adalah tidak lain daripada Datuk Seri Ahmad Bashah, Menteri Besar Kedah yang memenangi kerusinya, Bakar Bata dengan majoriti tipis 895 undi pada PRU lalu.

SPR telah mencadangkan untuk memindahkan keluar 1,785 pengundi yang terdiri daripada 63 peratus pengundi bukan Melayu di kawasan MB, dan memasuki 1,365 pengundi yang terdiri daripada pengundi Melayu 91 peratus daripada kerusi DUN itu bersebelahan Anak Bukit ke dalam kerusi MB.

Tiada penjelasan diberikan oleh SPR untuk pemindahan pengundi-pengundi sewenang-wenangnya mengikut kaum di kerusi MB, yang kelihatan dibuat hanya untuk meletakkan MB dalam kedudukan yang lebih selamat untuk menghadapi pilihan raya akan datang.

Cadangan lain oleh SPR kelihatan disasarkan kepada kerusi yang dimenangi pembangkang dengan majoriti tipis dengan memindah keluar pengundi bukan Melayu dari kerusi-kerusi.

Sebagai contoh, di kerusi Alor Mengkudu, SPR telah mencadangkan untuk memindahkan keluar daerah mengundi yang mempunyai jumlah tinggi pengundi bukan Melayu seramai 2,186 pengundi, dan memasuki 1,188 pengundi, yang terdiri daripada pengundi Melayu 77.5 peratus daripada kerusi DUN Pengkalan Kundor.

Di kerusi Bukit Selambau dimenangi oleh PKR dengan majoriti tipis 530 undi, SPR telah mencadangkan untuk memindahkan 8,145 pengundi dari daerah mengundi Taman Ria Jaya yang terdiri daripada 52 peratus pengundi bukan Melayu.

Di kerusi Merbau Pulas dimenangi oleh PAS dengan majoriti 633 undi, SPR telah cadangkan untuk memindahkan keluar daerah mengundi dengan peratusan pengundi bukan Melayu tinggi berjumlah 3,838 untuk meningkatkan peratusan pengundi Melayu di kerusi itu.

Kecuali apa yang kelihatan mensasarkan kerusi yang dimenangi pembangkang dengan memindahkan pengundi perkauman, SPR tidak membuat apa-apa cadangan jua di Kedah untuk menangani kritikan awam terhadap pembahagian "malapportionment" kerusi tidak adil yang melanggar prinsip sejagat satu pengundi, satu undi dan satu nilai.

Sebagai contoh di bawah cadangan SPR baru, kita mempunyai kerusi DUN seperti Lunas dengan 44,938 pengundi, yang mempunyai lebih daripada dua kali ganda bilangan pengundi berbanding Kota Darul Aman, yang terletak di ibu kota Alor Setar, dengan hanya 21,480 pengundi.

Malah kerusi DUN Lunas mempunyai lebih ramai pengundi daripada kerusi-kerusi Parlimen tertentu seperti Padang Terap dengan 42,877 pengundi dan Langkawi dengan hanya 37,645 pengundi, di mana wakil rakyat ADUN akan dikehendaki untuk berkhidmat untuk lebih ramai pengundi daripada ahli-ahli parlimen.

Sebaliknya kita mempunyai kawasan Parlimen besar yang tidak berjustifikasi dengan wajaran pengundi yang tidak sama rata seperti Sungai Petani (101,829 pengundi), Baling (94,809 pengundi) dan Kuala Kedah (91,478 pengundi) berbanding Padang Terap (42,877 pengundi), Sik (47,045 pengundi) Jerlun (51,718 pengundi), Kubang Pasu (65,893 pengundi) atau Alor Setar (73,687 pengundi).

Rakyat Malaysia tidak seharusnya ditipu lagi menerusi penipuan pilihan raya dan manipulasi persempadanan semula memihak satu pihak seperti yang disaksikan kami dalam PRU ke-13 di mana pembangkang telah mendapat 51 peratus undi popular tetapi hanya memenangi 40 peratus kerusi parlimen.

Oleh itu saya menyeru rakyat Kedah untuk keluar sepenuhnya memberi sokongan kepada konvoi BERSIH 5 yang akan bermula di Kangar pada 1 Oktober ini yang akan menuju ke arah selatan melalui Alor Setar dan kawasan lain di Kedah untuk membantah pengekalan amalan terkini SPR yang sama sekali tidak demokratik dan tidak adil dalam merangka sempadan pilihan raya.

GOOI HSIAO LEUNG adalah ahli parlimen Alor Setar merangkap timbalan pengerusi PKR Kedah dan ahli majlis pimpinan pusat PKR.

Rupa-rupanya PAS yang akan melutut pada kuasa rakyat

Mat Alishah

Nie nak habaq kat PAS dan HAJI HADI kita tengok sapa yang berlutut nanti ok...

So far pada aku...aku skrg tak heran dah.. 2 penjuru ka 3 penjuru ka... kalau PAS nak duduk dengan dunia dia..dipersilakan...

Aku yakin jika 2 penjuru BN berkubur dan jika 3 penjuru pun BN berkubur...cuma PH & BERSATU ken wujudkan satu kerjasama yg jitu... insyaallah....

Cth mudah kira2 bangang aku jika 3 penjuru..

Masa PRU13.. katakan satu kawasan BN menang majority 2000 undi dengan jumlah pengundi dikatakan 10,000....

Jadi masa tu BN dapat 6000 undi dan PR dapat 4000 undi...

Katakan masa PRU14 nanti BN berpecah PR berpecah...

katakan undi BN berpecah ke BERSATU dan anggaran dia dalam 40% undi swing ke BERSATU... jadi undi diperolehi BERSATU ialah 2400...dan yg tinggal BN ialah 3600 undi...

Dalam PR dah pecah jd PH & PAS...cth undi diperolehi ialah berdasarkan 2 prk baru2 nie dimana didapati ia sudah berpecah 50/50.. dari itu berdasarkan undi PRU13 maka PAS akan dapat 2000 undi dan PH akan dapat 2000 undi...

Berdasarkan kiraan ini..
BN = 3600
PH = 2000
BERSATU = 2400
PAS = 2000

cuba hgpa campoq tengok jikamana PH & BERSATU ada kerjasama...

Jadi pakat pikiaq ambik laa nooo....

#SHARE #LIKE
ikut suka hagpa laaa ���





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...