TERKINI :

Saturday, April 23, 2016

Abdul Hadi: Pandangan Zakir perlu dihormati

Abdul Hadi Awang

SHAH ALAM – Pandangan penceramah terkenal, Dr Zakir Naik dalam bidang agama adalah berdasarkan pengamatan secara ilmu dan prihatin terhadap umat.

Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, ia wajib dihormati memandangkan beliau juga menjadi pengamat politik yang peka terhadap ummatnyaserta tidak memisahkan politik daripada agama dan dakwah.

“Beliau bukan sahaja memahami perbandingan agama-agama dengan Islam, bahkan beliau memahami perbandingan Islam dengan Ideologi. Oleh kerana itu beliau mencadangkan kerjasama Pas dan Umno berpandukan al-Quran dan as-Sunnah.

“Pas sudah lama meletakkan al-Quran, as-Sunnah bersama Ijmak Ulamak dan Qias yang nyata menjadi rujukan tertinggi dalam Undang-Undang Tubuh (Perlembagaan) Pas (Fasal 5). Bagi merealisasikannya secara kenyataan Pas mewujudkan Majlis Syura Ulamak yang bukan hanya mengiyakan semua keputusan Pas Pusat, bahkan boleh membatalkannya sekiranya menyanggah hukum tertinggi,” katanya menerusi kenyataan hari ini.

Hikayat Orang Politik - Prinsip orang politik 'amat' semasa dan ia sentiasa berubah. (2)

Oleh Ridzwan Abu Bakar


Prinsip?

Orang politik adalah antara kelompok manusia yang banyak bercakap tentang prinsip. Tapi, awas! Anda jangan faham makna prinsip secara harfiah, kerana bagi orang politik, prinsip ada takrifannya yang tersendiri yang hanya difahami oleh kelompok orang politik

Ambil dua contoh ini; peristiwa yang serupa, reaksi awam juga serupa dan komenkator pun adalah orang yang sama.

1. Demostrasi jalanan
Tempat : Jalan Tunku Abdul Rahman
Masa : 12 tgh hari sabtu
Tahun : 1998

Komentar orang 'pikun' politik

"Demostrasi ni bukan budaya kita apa nama.... Demostrasi ni ditaja oleh Amerika, Demostrasi akam menyebabkan ekonomi negara merudum, jadi apa nama saya haraplah pihak polis boleh jalankan tanggungjawab depa"

Tempat : Jalan Tunku Abdul Rahman
Masa : 2 ptg
Tahun : 2016

Komentar orang 'pikun' politik

"Demostrasi ni bagus, bertujuan untuk bagitau kepada Najib bahawa rakyat dah tak mau kat dia.... apa nama, saya tengok semua orang ada, cina ada, india ada, melayu ada..... tak dak sapa guna sapa"

Mohd Amar mulakan tugas pemangku MB, umum elaun khas pengetua pondok


Dato' Mohd Amar Abdullah, yang dilantik sebagai pemangku Menteri Besar Kelantan sepanjang Dato' Ahmad Yakob bercuti memulakan tugas semalam dan mengumumkan kerajaan negeri akan memberi elaun tetap bulanan kepada pengetua-pengetua dan penolong pengetua pondok seluruh negeri Kelantan.

"Elaun ini akan diberi secara bulanan cuma jumlah dan bila nak dimulakan belum dibincangkan lagi," kata beliau semasa makan tengahari bersama media, lapor portal penerangan kerajaan negeri.

Menurutnya, buat masa ini pihak kerajaan hanya berbincang dari segi peruntukan dahulu. Jika sempat tahun ini dapat diselesaikan dari segi bajet dan sebagainya insya Allah tahun ini akan mula.

"Elaun bulanan ini akan di berikan kepada pondok-pondok yang berdaftar di bawah Pusat Pembangunan Pondok Berhad sahaja," katanya.

Menteri Besar, Ahmad Yakob yang selamat menjalani pembedahan mengeluarkan darah beku di bahagian kepala kini berehat di kediaman beliau dan sedang bercuti atas nasihat doktor.

Hikayat Orang Politik...Rakyat hendakkan pemimpin yang ikhlas, jujur dan sederhana (1)

Oleh Ridzwan Abu Bakar


Abang Awang, seorang pengikut setia orang politik, menghadiri kuliah perdana yang disampaikan oleh orang politik itu di sebuah pusat tarbiah.... berkatalah orang politik "kalaulah pemimpin kita ikhlas, jujur dan sederhana macam Umar bin Abdul Aziz nescaya negara kita makin bertambah makmur, kita ada ramai jurutera, peguam, doktor, guru dan peniaga... masaalah kita, kita tak dak pemimpin yang sederhana dan jujur" tegas orang politik itu, orang politik sambung lagi "tuan2!

Umar bin Abdul Aziz punya sederhana sampai baju yang hanya berharga 5 dirham pun, beliau rasakan mahal... bayangkan saudara!

Alangkah indahnya kalau pemimpin kita ikut Umar bin Abdul Aziz", kerana sewaktu orang politik itu 'tekankan' perkataan 'bayangkan', maka Abang Awang pun bayangkan..... "ieshh kalau kita menang nanti, mesti pemimpin kita macam Umar bin Abdul Aziz "

Sampai masa dan ketikanya, orang politik itupun menang, Abang Awang amat seronok 'tentu dalam zaman ini kita boleh tengok Umar Abdul Aziz moden' bayang Abang Awang.

Tunggu PRU14, NAJIB lemah maka kita boleh menang..??


DI DALAM menguruskan kerja untuk menjatuhkan Najib dan Umno, Keadilan mempunyai banyak pendapat dan pandangan yg lojik dan didokong ramai ahlinya. Kali ini aku mahu ulas tentang pendapat pertama, iaitu kita mesti jatuhkan Najib dan Umno dalam Praya dan biarkan Najib terus lemah sekarang untuk memudahkan kita melawannya di dlm PRU14 nanti. 

Pendapat ini kurang popular di dlm Keadilan dan mungkin agak popular di dalam Pas. Persoalannya, benarkah jika dibiarkan Najib sehingga PRU14 maka beliau dan partinya bertambah lemah? Najib memang lemah tapi orang yg zalim tidak bodoh untuk terus mengekalkan rejimnya. Dia akan terus mengukuhkan kuasa dan tajamkan taringnya utk melakukan lebih byk kezaliman lagi? Lihat, waktu terdekat YB Rafizi telah menjadi mangsa. 

Siapa selepas ini? Nurul Izzah, Mat Sabu, Guan Eng ? Selepas semua mereka itu nanti ditangkap dan mungkin terpenjara, bagaimana kita mahu hadapi PRU14 tanpa mereka? Kita telah pun kehilangan Anwar. Bukankah dia memiliki banyak dedak untuk ditaburkan di dalam tempuh dua tahun lagi? Apakah kita tidak yakin di dalam Umno masih ramai suka makan dedak? Salah satu sebab kita gagal jatuhkan Najib melalui Parlimen (undi tidak percaya), adalah kerana masalah dedak ini lah. 

Pas tolak Amanah kerana 'derhaka', serta baik dengan DAP, kata pakar strategi Dr Zuhdi Marzuki

Dr Zuhdi dan Hisomuddin dalam forum di Universiti Malaya semalam.
Pakar strategi Pas, Dr Zuhdi Marzuki berkata, parti itu tidak boleh bekerjasama dengan Amanah kerana ia sebuah parti yang bughah (zalim atau penderhaka) di samping bekerjasama dengan DAP yang bagi beliau mempunyai agenda Kristian dan Zionis.

Zuhdi, pengarah Pusat Penyelidikan Pas (PPP) ketika berucap dalam forum "Blok ketiga: Keperluan dan Cabaran" di Universiti Malaya semalam mendakwa, DAP kini didalangi oleh Kristian dan Zionis yang bercita-cita untuk memerintah negara ini.

Zuhdi juga berkata, tokoh-tokoh korporat Cina juga kini menyumbang dana kepada DAP bagi menjayakan hasrat mereka itu.

Antaranya, kata beliau adalah pemilik Berjaya Group, Vincent Tan yang dulunya menjadi penyumbang dana untuk Umno kini menjadi penyumbang dana untuk DAP.

Zuhdi berkata demikian ketika menjawab soalan peserta forum itu yang bertanya kenapa tidak berusaha mendamaikan pihak yang bertelagah termasuk mendekatkan Pas dengan Amanah.

'PAS perlu faham maksud perpaduan Islam Dr Zakir' - Tajuddin


KUALA LUMPUR: PAS perlu jelas bahawa ceramah pendakwah terkenal dari India, Dr Zakir Naik, mengenai perpaduan parti itu dengan UMNO adalah berkaitan perpaduan Islam.

Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman berkata, PAS sendiri jelas bahawa Dr Zakir tidak memahami landskap politik negara dan kenyataannya hanya berdasarkan pandangan umum semata-mata.

"Dr Zakir adalah seorang pendakwah. Dia melihat ceramahnya sebagai usaha menyatupadukan Islam secara keseluruhan. Kenapa PAS seolah-olah tidak dapat membezakan isu ini?

"Apa yang diperkatakan Dr Zakir tidak ada kena-mengena dengan politik negara. Dia sendiri tidak mempunyai sebarang kepentingan dalam isu politik negara," katanya kepada Astro AWANI di sini hari ini.

Sebelum ini, Dr Zakir dalam sesi temu bual sebuah stesen televisyen memberitahu kerajaan campuran UMNO dan PAS akan memberi banyak kebaikan kepada Malaysia dalam memacu negara ke hadapan serta mengukuhkan Islam.

Ia sekali gus menimbulkan reaksi dalam kalangan kepimpinan Pas yang berbelah bagi dalam menyambut seruan Dr Zakir.

Mahfuz - 'Hapuskan denda wang pesalah trafik'

 Mahfuz Omar

SHAH ALAM - Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar menggesa kerajaan menghapuskan denda wang terhadap pesalah trafik sekiranya ingin melaksanakan Sistem Keselamatan Kesedaran Automatik (Awas).

Menurut Mahfuz, ini kerana perlaksanaan Awas bakal menyebabkan pesalah trafik terpaksa menerima dua hukuman daripada satu kesalahan yang mereka dilakukan.

"Pertama, pesalah trafik berkenaan akan dihukum dengan membayar denda oleh mahkamah atau kompaun tidak kurang RM300 dan tidak lebih daripada RM2,000 di bawah Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES).

"Hukuman kedua pula, pesalah trafik berkenaan akan digantung lesen memandunya di bawah Sistem Pemberian Mata Demerit Kesalahan Jalan Raya (Kejara) apabila mencapai 60 mata demerit.

“Jika kerajaan ikhlas mahu didik pemandu mematuhi undang-undang jalan raya, hapuskanlah hukuman denda wang ringgit ini.




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...