TERKINI :

Tuesday, April 12, 2016

Apakah MIC, MCA & HINDRAF adalah belaan Umno maka mereka tidak boleh disentuh?

Ruzaihan Junit


Prof. Dr. Ramasamy adalah seorang individu dalam DAP. FB postingnya adalah atas kapasiti individu. MIC, HINDRAF dan MCA adalah organisasi. Penentangan mereka adalah dalam bentuk organisasi.

Peliknya DAP dihentam kuat. Manakala hentaman terhadap MIC, HINDRAF dan MCA hanya sayup². Mengapa? Apakah MIC, MCA & HINDRAF adalah belaan Umno maka mereka tidak boleh disentuh?

Atau mungkinkah apa yang dikatakan oleh Khalid Abdul Samad bahawa ada orang yang mengambil kesempatan dari isu ini untuk kepentingan politik? Rasanya begitulah. Kerana selain DAP, AMANAH juga menjadi cercaan. Walaupun yang membatalkan program itu adalah IGP di bawah KDN yang mana Zahid Hamidi dari Umno adalah menterinya.

Aku mengutuk kenyataan Prof. Dr. Ramasamy. Tapi dalam masa yang sama aku tidak gemar dengan perbuatan menjadikan ini sebagai isu politik. Jangan bersifat hipokrit dalam isu ini.

Pun begitu, perlu diingat MCA, MIC & HINDRAF tidak lagi mewakili suara majoriti kaum Cina dan India. Kaum Cina dan India sekarang bersama PARTI BERBILANG KAUM DAP. Maka kita sebagai orang yang beriman jangan menghalakan api kemarahan secara borong. Ramai dari penganut Hindu, orang India dan Cina yang tidak mempunyai masalah dengan kehadiran Dr. Zakir Naik. Berhati² apabila menulis komen dan posting.

Apabila SHAHIDAN buat Undian popularity NAJIB di FB beliau

CUBA SEMUA MENTERI BUAT UNDIAN SEPERTI SHAHIDAN INI

 Rasanya bagus juga jika lebih ramai yang sudi membuat tinjauan serta undian, baik secara maya atau pun nyata,  mengenai populariti Najib Razak yang sekarang ini kian ketat dibelenggu isu 1MDB dan wang RM4,200 juta yang dipercayai masuk ke akaun peribadinya.

Ia mungkin boleh menjadi kayu ukur sama ada Najib perlu berundur atau sebaliknya dan adakah UMNO dan BN masih selamat dalam pilihanraya ke 14 nanti?

Sebuah kumpulan anak muda, Challenger  telah membuat tinjauan di kalangan kira-kira 5,000 mahasiswa dan mendapati 90 peratus daripadanya tidak menyokong kepimpinan Najib.

Barangkali ini tidaklah terlalu menghairankan kerana kita semua tahu anak-anak muda memang terlalu nipis kepercayaan dan sandarannya kepada Najib sejak awal lagi.
 
Tetapi seorang menteri, Shahidan Kassim yang turut membuat undian yang sama di laman Facebooknya barangkali kini lebih memahami realiti mengenai Najib di mana hasil dapatan di kalangan rakan dan pengikut mayanya ialah 172 sokong BN, 107 sokong pembangkang, 585 mahu perubahan dan 39 memberi lain-lain pandangan.

Majoriti yang mahukan perubahan itu tidak lain bermaksud mereka tidak menyokong Najib dan mahukan pemimpin lain menggantikannya.

14 DUN, 11 Parlimen Umno bakal tumbang di Johor jika...


Pakatan Harapan mampu menawan 14 kawasan Dewangan Undangan Negeri (DUN) dan merampas 11 kawasan Parlimen milik Umno di Johor pada pilihanraya umum akan datang, kata DAP.

Pengerusi DAP Johor yang juga Ahli Parlimen Kluang, Liew Chin Tong yang baru pulih sepenuhnya dari Bell's Palsy yang dihidapinya sejak bulan Januari yang lalu berkata, untuk mencapai sasaran itu, hanya lima hingga sepuluh peratus sahaja anjakan undi diperlukan.

"Jika 5 peratus undi Umno beralih ke Pakatan Harapan, kita mampu menguasai 7 DUN dan 7 kawasan Parlimen manakala jika anjakan itu bertambah 5 peratus lagi ke 10 peratus, kita mampu merampas 7 lagi DUN dan 4 lagi Parlimen," katanya dalam kenyataan, hari ini.

Johor yang dikatakan kubu kuat Umno selama ini, baru-baru ini, dipalitkan dengan warna gelap politik tanahair apabila Tan Sri Muhyiddin Yassin dilucutkan jawatan sebagai Timbalan Perdana Menteri secara drastik.

Keadaan ini dikatakan menyebabkan Umno Johor berpecah belah dan ianya turut disusuli oleh khabar angin yang menyebut akan berlakunya pertukaran Menteri Besar Johor tidak lama lagi.




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...