TERKINI :

Monday, March 28, 2016

KPPHM Gesa Majlis Presiden Pakatan Harapan Lebih Pro-Aktif Hadapi Isu...

KENYATAAN MEDIA KPPHM
 

1)Demi keutuhan Pakatan Harapan di dalam menghadapi pelbagai kemelut yang melanda, Majlis Presiden Pakatan Harapan diminta untuk bertindak dengan lebih pro-aktif dengan mengeluarkan kenyataan bersama terhadap terhadap apa jua isu besar seperti kes penubuhan blog ketiga, isu tuduhan rumah KM Pualau Pinang, Presiden AMANAH yang dihalang memasuki Sarawak, isu penyelewengan dana kerajaan RM107 juta di dalam KKBS dan sebagainya.

2) Mana-mana pemimpin parti komponen Pakatan Harapan tidak sewajarnya mendahului Majlis Presiden di dalam membuat kenyataan sehingga ia tidak mencermin dan memperlihatkan pendirian dan keputusan Majlis Presiden. Apa-apa jua kenyataan yang dikeluarkan mengenai sesuatu isu oleh mana-mana pemimpin di dalam parti komponen PH hendaklah dianggao sebagai pandangan peribadi pemimpin tersebut dan tidak dilihat mewakili pandangan dan pendirian Pakatan Harapan secara keseluruhannya kecuali ianya telah dibincang, disokong dan disahkan oleh Majlis Presiden.

3) Parti-parti komponen PH perlu dilihat bekerja dan bertindak di dalam satu pasukan. Tidak membelakangkan pandangan dan pendapat ahli-ahli komponen yang lain. "Concentration of force" (kesepaduan dan tumpuan kekuatan) di kalangan ahli komponen PH perlu dihalakan ke arah mempertingkatkan kerjasama di kalangan komponen PH di dalam mengahadapi musuh utama iaitu Barisan Nasional.

Undi Yang Dipertua Dewan Penentu DUN Terengganu Jika 16-16

KUALA TERENGGANU: Undi Yang Dipertua Dewan Undangan Negeri (DUN) akan menjadi penentu status pemerintah di Terengganu jika kedudukan kerusi kerajaan pimpinan Barisan Nasional (BN) dan pembangkang terikat 16-16, suatu keadaan yang boleh berlaku apabila seorang daripada wakil rakyat BN keluar parti.

BN menguasai 17 daripada keseluruhan 32 kerusi manakala bakinya dimiliki PAS (14 kerusi) dan Parti Keadilan Rakyat (satu kerusi).

Yang Dipertua DUN, Datuk Mohd Zubir Embong berkata undi beliau mempunyai kuasa pemutus untuk memberi sokongan sama ada kepada parti pemerintah atau parti pembangkang.

Katanya keadaan itu jelas dinyatakan mengikut Perkara 116 (1) Peraturan-Peraturan dan Perintah-perintah Tetap DUN Terengganu.

"(Menurut peraturan itu): Dewan hendaklah, jika tiada dengan sebulat suara, membuat keputusannya di atas undian suara terbanyak daripada ahli-ahli yang hadir dan mengundi; dan Yang Dipertua Dewan atau ahli yang menjadi Pengetua Dewan hendaklah mengundi apabila dikehendaki untuk mengelakkan undian yang sama banyak, tetapi tidaklah boleh ia mengundi pada masa yang lain," katanya ketika dihubungi Bernama.

Intipati ucapan TUN M di "Pentas Muafakat Selamatkan Malaysia" di Padang MPAJ Pandan Indah.

Parti Amanah Negara


1. Ada orang bisik kat saya. Awak sudah tua. 22 tahun sudah jadi Perdana Menteri. Nak jadi perdana menteri lagi buat apa.

2. Saya kata saya sebelum ni letak jawatan. Ingin bagi peluang kepada generasi muda. Tetapi ini tidak berlaku.

3. Kita berada di sini kerana negara bermasalah. Negara tidak ditadbir dengan baik. Pemimpin hidup belanja mewah yang bukan duitnya sendiri.

4. GST dikutip untuk bayar hutang kerajaan. Tu pun tak cukup. Kerajaan tak ada duit. Negara kita ini sudah rosak.

5. Orang Umno marah saya kenapa sepentas dengan Kit Siang dan Mat Sabu.

6. Dulu dalam Umno apabila pemimpin buat salah Umno tegur. Umno kata undur lah, Tunku Abdul Rahman pun undur. Ini bila kita minta dia (Najib) turun, dia nak tangkap kita, ugut kita.

Pindaan AKTA 355 baru dalam peringkat penelitian & tak tahu bila akan dibentangkan - JAMIL KHIR

CADANGAN PINDAAN AKTA 355 BARU DI PERINGKAT PENELITIAN DAN TIDAK TAHU BILA LAGI AKAN DIBENTANGKAN - JAMIL KHIR


YB Dato' Seri Jamil Khir, ketika menjawab pertanyaan lisan YB Dato' Mahfuz Omar, MP Pokok Sena dlm persidangan Parlimen pada 24/3/2016 (khamis) berhubung bilakah pindaan Akta 355 akan dibuat berkata, Kerajaan sedang meneliti cadangan tersebut supaya ianya dibuat secara teratur mengikut Perlembagaan Persekutuan. 

Rundingan dgn Majlis Agama Islam Negeri2 juga perlu dibuat kerana semua negeri ada kepentingan berhubung cadangan pindaan ini.

Jawapan ini menunjukkan:

1. Usul pindaan Akta 355 yg dikemukakan oleh MP Marang yg peringkat awalnya dikaitkan dgn pelaksanaan hukum hudud di Kelantan, kemudian ditukar kpd memperkasakan mahkamah syariah tidak tahu bila akan dibentangkan,

2. RUU Persendirian untuk meminda Akta 355 yg dikemukakan oleh MP Marang tidak lengkap dan bercanggah dgn Perlembagaan serta prosedurnya yg lazim,

Air mata negeri Kedah

MUHAMMAD AMMAR MUBASSYIR ABD HADI
28 Mac 2016

Air mata negeri Kedah

KEGEMILANGAN Kedah sebagai sebuah kerajaan Islam yang kuat dan dihormati ketika era Sultan Muhammad Jiwa Zainal Adilin Mu’adzam Shah II (1710-1778) gagal diteruskan oleh pemerintah lain selepas berakhirnya zaman baginda.

Hasil sentuhan Sultan Muhammad Jiwa Zainal Adilin Mu’adzam Shah II dengan kerjasama puteranya, Tunku Anjang, empayar Kedah diperluaskan hingga ke utara Thailand dan sempadan Burma (Myanmar).

Namun, atas beberapa faktor, negeri yang sebelumnya digeruni oleh lawan dan kawan ini akhirnya jatuh dan mudah ditawan oleh pihak musuh.

Pengerusi Persatuan Sejarah Malaysia Cawangan Kedah, Datuk Dr Wan Shamsudin Mohd Yusof berkata, Kedah menerima tentangan begitu hebat oleh pihak musuh iaitu Siam dalam peristiwa serangan 12 November 1821 ketika diperintah oleh Sultan Ahmad Tajuddin Halim Shah II (1804-1845).

Menurutnya, sebelum peristiwa itu berlaku, Kedah sudah menghadapi tekanan daripada pihak Siam sewaktu pemerintahan Sultan Abdullah Mukarram Shah (1778-1797).

“Suasana politik Kedah ketika itu adalah Pulau Pinang dan Seberang Perai sudah dipajak kepada Inggeris. Tujuan pajakan itu kerana Kedah perlu kepada pertahanan yang kuat bagi menghadapi musuh.

Betulkah PAS Nak Saman Utusan.. atau sembang sahaja kerana Berita Harian sebelum nie tak saman pun..!!

Betulkah PAS Nak Saman Utusan?



KENYATAAN AKHBAR MENYANGGAH SALAH LAPOR ARTIKEL UTUSAN MALAYSIA TERHADAP UCAPAN PRESIDEN PAS MELALUI ARTIKEL “BERSATU TENTANG AGENDA DAP – HADI”

Saya ingin menegaskan bahawa Utusan Malaysia melalui artikel “BERSATU TENTANG AGENDA DAP – HADI” yang disiarkan pada 22 Mac 2016 adalah laporan yang salah dan berniat jahat. Laporan yang ambil daripada ucapan YB Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang, Presiden PAS semasa menyampaikan ucapan semasa merasmikan Markaz Tarbiyah PAS Kawasan Bandar Tun Razak.

Ada beberapa salah lapor yang bersifat fitnah dalam laporan artikel tersebut iaitu:


1. Datuk Seri Abdul Hadi Awang menyeru umat Islam supaya bersatu menentang agenda politik yang diperjuangkan DAP dan menggagalkan usaha parti itu yang berhasrat untuk memerintah negara ini.

2. DAP tidak berhak untuk memerintah negara ini memandangkan kaum Cina hanya mewakili 30 peratus sedangkan jumlah umat Islam adalah 60 peratus. DAP mempunyai cita-cita lebih besar daripada sekadar menguasai ekonomi.

Tentang point tulisan pertama, ingin saya tegaskan di sini, Presiden PAS tidak pernah menyebut dalam ucapan beliau tentang seruan kepada umat Islam untuk bersatu menentang agenda politik yang diperjuangkan DAP dan menggagalkan usaha parti itu untuk memerintah negara.

Khazanah negara pupus jika pemimpin rasuah – Sultan Selangor

Khairil Ashraf | March 28, 2016

Selain budaya rasuah dan fitnah yang berleluasa, kegemilangan sesebuah negara juga akan runtuh akibat kehidupan bermewah-mewah dalam kalangan pemimpin.

sultan-selangor,rasuah

SHAH ALAM : Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah bertitah khazanah negara yang dianugerahkan Allah akan pupus sekiranya pemimpin bergelumang dengan amalan rasuah, salah guna kuasa dan tamak haloba.

Baginda bertitah, hawa nafsu manusia tidak mempunyai batasnya seperti mana yang dikatakan oleh pemimpin besar India Mahatma Gandhi ‘The world has enough for everyone’s need, but not enough for everyone’ greed’.

Sultan Sharafuddin turut mengambil contoh ahli sejarah Edward Gibbon dalam karya agungnya ‘The Decline and Fall of the Roman Empire’ yang menceritakan bagaimana Empayar Rom yang besar, kuat dan gemilang menjadi runtuh dan hancur akibat budaya rasuah serta fitnah yang berleluasa.

“Dan menjadi barah di kalangan pimpinan tertinggi akibat daripada gaya kehidupan bermewah-mewah.

“Beta mahu seluruh rakyat bersatu padu dan kekuatan perpaduan rakyat beta digerakkan berlandaskan nilai dan prinsip yang murni demi kedaulatan negeri dan kesejahteraan,” titah baginda pada Istiadat Pembukaan Persidangan Penggal ke-4 Dewan Negeri Selangor yang ke-14 tahun 2016 di sini, hari ini.

Aliran luar biasa dana ke akaun Najib - 'Four Corners'

Dokumentari Australia - Four Corners memamparkan laporan apa yang didakwanya sebagai butiran akaun bank peribadi Perdana Menteri Najib Abdul Razak.

Menurut program terbitan, Australian Broadcasting Corporatin (ABC) itu, kru penerbitannya telah melihat dokumen-dokumen bank yang dibekalkan oleh 'sumber pada peringkat tertinggi’ yang tidak dinamakan.

"Dokumen-dokumen perbankan mendedahkan aliran luar biasa dan berterusan wang antara tahun 2011 dan 2014," kata suara latar program ini.

Antara lain, menurut Four Corners, AS$75 juta (RM301 juta berdasarkan kadar pertukaran hari ini) yang kononnya datang daripada seorang putera Saudi, manakala AS$80 juta (RM321 juta) lagi berasal daripada Kementerian Kewangan Arab Saudi.

Sebanyak AS$120 juta (RM482 juta) pula yang kononnya datang daripada sebuah syarikat di Kepulauan British Virgin yang tidak dinamakan.

Demi Malaysia walaupun bermusuhan, semua mereka bersatu untuk memaksa Najib Razak berundur sebagai PM

SEKITAR KONGRES RAKYAT YANG PENUH GEMILANG


Kongres rakyat yang berlangsung di Shah Alam Convention Centre pada petang tadi dianggap penuh dengan kejayaan dan kegemilangan serta mencipta satu lagi detik bersejarah bagi politik tanahair.

Ia bukan saja berjaya membariskan ahli-ahli politik daripada UMNO, pembangkang dan mereka yang tidak berparti untuk berada di pentas yang sama, dengan tujuan yang sama dan bercakap juga dengan satu nada yang sama.

Pentad, tujuan dan nadanya tidak lain ialah untuk memaksa Najib Razak berundur sebagai Perdana Menteri dengan seberapa segera.

Sebanyak 1,500 tag nama untuk perwakilan yang disediakan juga habis diserahkan kepada para peserta daripada pelbagai kelompok, usia dan latar belakang yang datang seawal jam 10 pagi serta sekurang-kurangnya antara 200 hingga 300 peserta lagi tidak memperolehi sebarang tag nama, tetapi tetap dibenarkan masuk dengan sanggup berdiri sepanjang program.

Bermula pukul 2.00 petang apabila Zaid Ibrahim memulakan pembukaannya sehinggalah Tun Mahathir menamatkan ucapannya pada kira-kira 6.45 petang, para peserta tetap tidak berganjak daripada dewan untuk mendengar dengan penuh teliti dan ghairah setiap hujah-hujah yang dilontarkan oleh para pembahas.

Ku Li akui Malaysia hadapi krisis pemerintahan


Sehari selepas Kongres Rakyat berlangsung di Shah Alam semalam, Ahli Parlimen Gua Musang Tengku Razaleigh Hamzah hari ini mengaku negara ini sedang mengalami 'krisis pemerintahan'.

Katanya, keadaan itu menyebabkan negara kini mengalami masalah 'ekonomi yang dahsyat' terutamanya berkaitan isu hutang negara.

"Negara kita kini sedang mengalami krisis genting mengenai pemerintahan dan kepimpinan.

"Ini menyebabkan kita mengalami masalah ekonomi yang dahsyat terutamanya berkaitan dengan isu hutang negara

"Ia mengakibatkan beberapa masalah ekonomi serius seperti kenaikan mendadak kos sara hidup yang membawa kesan buruk kepada rakyat," katanya dalam kenyataan media hari ini.

Menyedari desakan terhadap perubahan semakin lantang, Tengku Razaleigh berkata sekiranya cara berpolitik tidak ditukar, Malaysia akan terus menghadapi krisis seperti berlaku sekarang.

"Saya konsisten dan berkali-kali menyatakan bahawa kita pasti tidak dapat mengelak perubahan.

Najib turun sekarang..yang naik ganti juga UMNO BN...apa untungnya?

KALAU NAJIB LETAK JAWATAN AHLI PARLIMEN BN AKAN GANTI PM

Deklarasi Rakyat yang sebelum ini namanya Deklarasi Anti-Najib antara lain mendesak supaya Najib Tun Razak meletakkan jawatan sebagai Perdana Menteri Malaysia segera.

Semalam dalam Kongres Rakyat yang meluncurkan Gagasan Deklarasi Rakyat mendesak perletakan jawatan Najib, Mukhriz dilaporkan berkata jika Najib meletakkan jawatan maka penggantinya adalah dari kalangan Ahli Parlimen BN juga. Maksudnya Kerajaan Umno/BN tidak jatuh, yang jatuh hanya Najib.

Maka naiklah status-status kat fb yang aku boleh baca ada yang bersorak, ada yang bertepuk tangan (walau pun dlm fb blh tepuk tangan juga), ada yang itu dan ada yang ini yang kebanyakkannya ke arah padan muka pembangkang yang kononnya bersekongkol dengan Tun Mahathir.

Kadang2 aku rasa seronok baca status2 yg naik tu. Seronok kerana tak sedar bahawa depa bersama dlm sistem.

Jika Najib letak jawatan sekarang, esok, lusa, minggu depan, bulan depan atau tahun depan, majoriti Ahli Parlimen ialah daripada BN. Maka yang menggantikan Najib wajarlah daripada BN kerana mereka mempunyai majoriti. Takkan la Najib letak jawatan yang nak ganti Najib tu Azmin Ali?? Mustahil kerana Azmin adalah Ahli Parlimen PKR. Azmin boleh jadi PM klu dia pindah daripada Ahli Parlimen PKR ke Ahli Parlimen Umno tetapi ianya mustahil.

Jika tak mahu BN yang menggantikan Najib maka perlu bubar Parlimen dan adakan pilihanraya kemudian jangan undi BN. Tapi adakah itu boleh berlaku? Fikir sat....

Ada orang kata kalau yang ganti tu adalah daripada BN juga apa faedahnya? Pegi balik tetap BN, tetap Umno.

Betul yang ganti Najib dari BN tak ada faedahnya tetapi jika kita berusaha lebih sikit daripada yang kita buat sekarang, faedahnya insyaAllah akan lebih daripada itu.

Kalau kita fikir positif insyaAllah kita akan dapat yang positif dan kita akan usahakan kepada faedah positif. Kalau kita asyik fikir negatif maka kita akan usaha supaya negatif itulah natijahnya.

Tun Mahathir berundur digantikan Tun Abdullah kemudian didesak Tun Abdullah berundur digantikan dengan Najib dan sekarang didesak Najib berundur. Selama proses itu yang kita tengok ialah Umno semakin hari semakin teruk, bukan semakin baik. Malah sekarang Umno di tahap paling teruk. Siapa ada bukti bahawa selama proses ganti mengganti sebelum ini daripada Tun Mahathir ke Tun Abdullah dan ke Najib, Umno semakin kuat?? Kalau ada boleh kongsikan.

Adakah kita yang nak jatuhkan Umno/BN nak tunggu tengok saja sambil fikir negatif? Pilihan di tangan kita bagaimana kita nak usahakan untuk jatuhkan bukan sekadar Najib tapi Umno keseluruhannya termasuk Tun Mahathir.

BERANI BERUBAH.

Zulhazmi Shariff
Ahli Biasa DAP
S05-1417-0168203





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...