TERKINI :

Wednesday, February 17, 2016

Najib Ke Amerika, Rakyat Kata "Jangan Balik Malaysia Lagi"

CERITA PANAS :

Tak balik lagi bagus, doa rakyat kepada Najib ke Amerika


Laman rasmi Facebook Perdana Menteri sejak semalam terus dihujani komentar rakyat berbaur makian termasuk berharap supaya Najib Razak tidak pulang lagi ke negara ini.

Presiden Umno itu dalam status yang dimuat naik di Facebook jam 7.01 malam tadi menyatakan Alhamdulillah selepas baharu tiba di Amerika Syarikat (AS) untuk lawatan kerja selama seminggu.

“Insya-Allah, selama di sini (AS) saya akan turut serta dalam Sidang Kemuncak Pemimpin US-Asean, berjumpa dengan golongan profesional dan para pelajar Malaysia yang sedang menuntut di sini,” ujarnya.

Walau bagaimanapun, khabar tersebut hanya mengundang cercaan dan sindiran orang ramai daripada majoriti lebih 600 komentar netizen setakat jam 8 pagi hari ini.

Antaranya Zainol Idrus, “Duduk sana terus la jangan balik-balik lagi. Itu yang rakyat harapkan” dan Muhamad Fadhil Suhaimi, “Pergi tak balik pun takpe. Kita orang kat sini ok je.”

Selain itu, ujar Man Ah Nan, “Pergilah mana dunia pun. Tak balik lagi bagus” manakala kata Roeshan Gill ringkas, “Jangan balik ya.”

Jawapan kepada Tuduhan AMANAH "Keldai DAP"


Masa berGEGAS di Sabak Bernam baru ni, ada sorang pakcik bgtau anak dia marah dia pergi dengar ceramah Amanah sebab Amanah ni kata anak dia "Kuda Tunggangan DAP".

Maka aku teringin nak coret sikit pasal isu ni.

1. Dulu tahun 2009, Umno kata PAS Kuda Tunggangan DAP. Hari ini PAS kata Amanah Kuda Tunggangan DAP. Tak kan otak orang PAS sama taraf je dengan UMNO ... jadilah cerdik sikit dari UMNO. Tuduhan tu ibarat meludah ke langit, terkena muka sendiri. Tuduhan kamu terhadap Amanah sekarang, hanya mengiyakan tuduhan UMNO terhadap kamu sebelum ini. Melainkan kamu sendiri memang mahu mengakui bahawa selama 6 tahun sebelum ini, kamu memang benar-benar Kuda Tunggangan DAP. Apa agaknya perasaan almarhum TGNA dengan tuduhan kamu ini? Apakah selama 6 tahun sebelum ini, TGNA adalah Kuda Tunggangan DAP?

2. Pakatan Harapan ada perjanjian yang ditandatangani bersama. Pernahkah ada perjanjian antara "Kuda" dan "Penungangnya". Apakah satu perjanjian yang bersifat "mutual interest" boleh dianalogikan sebagai kuda tunggangan? Ada akai ka?

3. Kamu kata DAP tolak Hudud maka tidak boleh lagi kerjasama dengan DAP. Cuba kamu beri nama satu parti yang kamu pernah bekerjasama sebelum ini dan sekarang ini yang menyokong perlaksanaan Hudud? Ada? Lalu tahaluf apa yang sebenarnya kamu adakan sebelum ini? Malah PKR sendiri menulis surat dalam bentuk dokumen rasmi membantah pembentangan enakmen hudud di Kelantan, tetapi kamu masih mahu bertahalluf dengan PKR. Kepura-puraan apakah ini? Kenapa ada double standard? Malah, satu-satunya parti yang pastinya menyokong dan tidak menentang perlaksanaan hudud ialah Parti Amanah yang kamu sangat musuhi sekarang. Padahal, cuma berbeza pendekatan dan fiqh awlawiyat sahaja. Maka, hentikanlah pembohongan ini. Bersikap benarlah!

"Mengapa Kami Pilih AMANAH..." - Dr Sulaiman Mohd Nor

Pas terbelakang, ahli akademik pilih Amanah


Tidak dapat menerima kepincangan pendirian politik Pas mutakhir ini yang hanya merencatkan keampuhan blok pembangkang, bekas pensyarah di universiti awam, Dr Sulaiman Mohd Nor mengambil keputusan menyertai Parti Amanah Negara (Amanah).

Menurutnya, tindakan Pas keluar dari Pakatan Rakyat pada tahun lalu sehingga memusnahkan gabungan parti pembangkang itu akan menyukarkan usaha rakyat untuk mencapai sistem dwi-parti.

“Kajian yang dibuat Umcedel (Kajian Pusat Demokrasi dan Pilihan Raya Universiti Malaya)selepas PRU13 mendapati bahawa suara rakyat bertambah kuat dengan peningkatan jumlah MP (Ahli Parlimen) atau Adun Pakatan Rakyat ketika itu.

“Saya amat percaya negara memerlukan sistem dwi-parti agar yang betul-betul mendapat faedah adalah rakyat. Pemerintah hanya dipilih mengurus, bukan menjadi tuan.

“Namun apabila Pas keluar dari PR (Pakatan Rakyat), itu adalah tindakan ke belakang. Saya bersama Amanah kerana ingin mengukuh PH (Pakatan Harapan) agar sistem dwi-parti betul-betul dapat tercapai demi faedah dan nikmat sebenar kepada generasi akan datang,” ujar bekas pensyarah di Fakulti Kejuruteraan Elektrik Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Skudai itu ketika dihubungi Malaysia Dateline.

Apabila Timb Ketua Ulama PAS Trengganu tegur pimpinan PAS yang terima jawatan dari organisasi luar Pas

Pas digesa teliti sebelum terima jawatan

Dr Abu Bakar Abdullah
KUALA TERENGGANU – Pemimpin Pas dicadang mempertimbangkan sesuatu jawatan secara teliti dalam mana-mana organisasi khusus di luar Pas bagi mengelak ia memberi kesan terhadap perjuangan politik parti itu.

Timbalan Ketua Dewan Ulama Pas Terengganu, Dr Abu Bakar Abdullah berkata, sekalipun ia dilihat memberi kepentingan kepada ummah, namun semua aspek perlu diambil kira terlebih dahulu.

“Kita perlu bersikap terbuka dalam apa-apa tindakan yang boleh memberi kepentingan kepada umat dan juga agama Islam iaitu kepentingan tanpa merugikan perjuangan Islam. Kalau merugikan, kita tidak setuju.

“Tetapi aspek yang merugikan itu perlu dilihat dalam bentuk yang luas. Walaupun mungkin mendatangkan faedah tetapi kalau dari segi politik boleh menjejaskan perjuangan (parti), itu pun perlu dilihat sama. Perlu lihat dalam pelbagai aspek untuk masa depan Islam dan ummah,” katanya kepada Sinar Harian, di sini.

Beliau berkata sebagai mengulas laporan berhubung Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi melantik Mursyidul Am Pas, Datuk Dr Haron Din sebagai Ketua Kluster Dakwah dalam Mesyuarat Jawatankuasa Induk Majlis Perundingan Islam (MPI) yang diadakan beberapa hari lalu.

Kalau oposisi nak menang di Sarawak ikut formula Azmin

PANDANGAN


Pendapat penganalisa politik akademik daripada Sarawak bahawa Pas jangan bermimpi untuk mendapat sebarang kerusi dalam pilihan negeri Sarawak yang dijangka akan diadakan April nanti adalah terlalu sombong dan bongkok.

Pandangan itu seakan mendahului takdir. Walaupun ia beralasan, tetapi kenyataan itu agak keras dan ia semacam satu tektik untuk menakut-nakutkan pembangkang dan mahu memberi kemenangan selesa kepada parti yang memerintah Sarawak kini.

Parti oposisi tidak perlu bimbang dengan pendapat berkenaan.

Memang kalau dilihat kepada trend politik waktu ini, susah untuk pembangkang terutamanya Pas memenangi sebarang kerusi di Sarawak. Masalah yang berlaku dalam parti itu, seperti perpecahan sehingga tertubuhnya Parti Amanah Negara (AMANAH) menyukarkan harapan parti itu menang. Apa lagi Amanah pula menyatakan kesediaannya untuk ikut sama bertanding dalam pilihan raya nanti.

Mungkin penyertaan Amanah dan perpecahan dalam Pas itu dilihat oleh penganalisa akademik itu sebagai menyukarkan keadaan kepada Pas. Beliau mengira apabila berlaku hal itu, maka harapan Pas untuk mendapat kerusi musnah sama sekali.

SAMPAI BILA KITA HARUS TERTINGGAL BERBANDING NEGARA JIRAN?


Apabila Tun Mahathir Mohamad mengatakan beliau tidak akan putus asa daripada berusaha mengundurkan Najib Razak, ia seharusnya merupakan berita gembira buat kita semua.

Ini kerana ia menunjukkan masih ada harapan untuk menyelamatkan negara ini dan memulihkan kepercayaannya di peringkat antarabangsa yang kita semua sedari telah terjejas teruk sejak timbulnya isu 1MDB dan derma ribuan juta yang masuk ke akaun peribadi Perdana Menteri.

Yang kita paling bimbang ialah jika Tun Mahathir tiba-tiba berhenti daripada mahu menyingkirkan Najib, malah lebih mendukacitakan jika ada khabar-khabar beliau pun terkulai sama dengan "umpan dedak" yang kini banyak ditaburkan di merata-rata sasaran.

Tetapi dengan bekas Perdana Menteri itu mengatakan, "akan terus bangun, cuba dan cuba lagi", sekurang-kurangnya perjuangan menyelamatkan negara ini masih lagi ada sinarnya.

Harus disedari bahawa sejak merdeka pada tahun 1957, inilah kali pertama negara dibelenggu dengan imej paling buruk yang berpunca daripada skandal peribadi melibatkan seorang pemimpin yang kemudian diletakkan seluruh negara untuk menanggung bebannya.

MUKHRIZ baru mendapat GRADUATE UNIVERSITI POLITIK

https://lh3.googleusercontent.com/93UHc_l_CD9yf7oe2M_I9DcAj8McCbAIQ7pOOSz3Z-twH8-KwGJ5KiOf6ShOHoThZj7nn1JDpxExYiv76A
Anak warisan Mahathir terpaksa akur dengan tekanan parti UMNO dan istana untuk letak jawatan sebagai MB Kedah biarpun hakikatnya rakyat jelata negeri Kedah suka pada beliau.

Percaturan politik adalah mainan yang licik seperti belut di dalam selut. Kelayakan, kejujuran, keikhlasan dan jasa bukan jadi pertimbangan kelayakan untuk jadi pemimpin sebaliknya mainan kotor dan hanyir adalah pra syarat utama. Politik tidak ada sekolah yang tak sekolah pun boleh berjaya dalam politik.

Mukhriz konon apabila diangkat menjadi MB Kedah mahu main politik bersih, musuh-musuh beliau yang terang-terangan menentang beliau diangkat menjadi exco kerajaan negeri konon pendekatan menjinakkan musuh. Hakikatnya formula itu gagal.

Keputusan-keputusan beliau tergagap-gagap ingin menjaga hati musuh beliau. Pegawai-pegawai sekeliling beliau yang muda-muda langsung tak menghormati politikus tua. Setiausaha politik yang rapat dengan beliau langsung tidak dapat menghidu komplot untuk mengguling beliau kerana sibuk menjaga saku sendiri.

Jelek memperlekeh saman ke atas Mat Sabu, kata Aiman Athirah

Sikap pihak tertentu yang memperlekehkan tindakan undang-undang dengan bayaran saman berjumlah RM200,000 ke atas Presiden Amanah, Mohamad Sabu dianggap sebagai menjelekkan ketika rakyat menuntut pilihan raya yang bersih dan adil.

Aiman Athirah Al JundiAhli Jawatankuasa Amanah, Aiman Athirah Al-Jundi berkata, reaksi pihak terbabit berhubung keputusan mahkamah tersebut lebih menyedihkan ketika Mohamad memegang jawatan sebagai Timbalan Presiden Pas pada 2013.

“Amat malang seolah-olah langsung tiada pembelaan ke atas beliau (Mohamad) dan kebajikannya tidak diutamakan sehinggalah kita semua dikejutkan dengan berita kemungkinan muflis ini jika gagal membayar RM200,000 itu,” ujarnya ketika dihubungi Malaysia Dateline.

Menurut beliau, isu kad pengenalan palsu di Sabah seperti dibangkitkan Mohamad sebelum ini adalah berkaitan kedaulatan negara dan legitimasi sesebuah kerajaan dalam memastikan proses pilihanraya yang bersih, adil, telus dan diyakini rakyat.

“Tentulah tumpuan kita adalah institusi yang bertanggungjawab iaitu SPR (Suruhanjaya Pilihan Raya) dan seluruh penjawat jawatan penting di dalamnya.




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...