TERKINI :

Friday, January 22, 2016

Mahfuz - Desakan undur Mukhriz drama arahan ‘Najib’

PETALING JAYA: Desakan supaya Datuk Seri Mukhriz Mahathir meletak jawatan sebagai Menteri Besar Kedah hanyalah drama yang diarah sendiri oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Dakwaan itu dibuat oleh Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar yang mengulas pendedahan dan pengakuan yang dibuat Ketua Wanita UMNO Kedah, Datuk Maznah Hamid yang menyatakan beliau tidak mengetahui sidang media yang disertainya itu.

Menurut Mahfuz, tindakan itu jelas menunjukkan satu penipuan untuk merampas kuasa secara tidak demokratik dan amat memalukan.

“Tindakan UMNO Kedah yang diketuai Datuk Bashah menyatakan hilang kepercayaan terhadap Mukhriz sebagai Menteri Besar Kedah dan Pengerusi UMNO Kedah akhirnya mendedahkan berbagai-bagai kejadian tipu muslihat yang dilakukan oleh mereka yang menganjurkan sidang media untuk menjatuhkan Mukhriz.

“Sidang media tersebut adalah satu usaha yang didramatik dalam episod drama bersiri yang diarah sendiri oleh Najib. Petang ini, 22 Januari 2016 Najib akan mengadakan pertemuan dengan semua pelakon dan pelakon tambahan di studio PWTC untuk memberi arahan agar menghafal skrip baru sebagai penamat drama bersiri ini,” katanya dalam satu kenyataan dibuat hari ini.

Mengulas lanjut, Mahfuz berkata, rampasan kuasa daripada kepimpinan Mukhriz itu tidak akan dapat menyelesaikan masalah yang sedang dihadapi rakyat dan negara.

“Rakyat yang berdepan krisis kepercayaan terhadap Najib dengan 1MDB, GST, TPPA, nilai ringgit rendah, kos sara hidup rakyat dan rasuah.

“Saya mengharapkan pertemuan kepimpinan UMNO Kedah dengan Najib pada jam 4 petang hari ini akan digunakan oleh mereka untuk menyatakan hilang kepercayaan mereka kepada Najib sebagai Perdana Menteri dan Presiden UMNO,” katanya.

Jamil Khir - Kami hanya lapor, PM akan tentukan nasib Mukhriz

KUALA LUMPUR - Umno Kedah berhak menyatakan pendirian termasuk mengisytiharkan hilang kepercayaan terhadap Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Mukhriz Mahathir.

Ahli Parlimen Jerai, Datuk Seri Jamil Khir Baharom bagaimanapun berkata, keputusan untuk menentukan nasib Mukhriz terletak kepada kebijaksanaan kepimpinan tertinggi Umno.

"Kami hanya melaporkan (kelemahan prestasi Mukhriz) namun segala-galanya (keputusan) itu terserah kepada Presiden Umno, Datuk Seri Najib Tun Razak untuk menentukannya," katanya kepada sumber Sinar Online, di Pusat Dagangan Dunai Putra (PWTC), di sini, hari ini.

Terdahulu, Najib menghadiri pertemuan tertutup bersama 14 Ketua Umno Bahagian, ketua sayap, Adun dan Ahli Parlimen Kedah di Dewan Tun Hussein Onn, PWTC, di sini, hari ini.

Perjumpaan tergempar itu susulan tindakan Umno Kedah melalui Timbalan Pengerusinya, Datuk Ahmad Bashah mengisytiharkan hilang kepercayaan terhadap Mukhriz dalam satu sidang media di Alor Setar, Kedah, pada Rabu lalu.

Sidang media itu mendesak Perdana Menteri melakukan perubahan pucuk pimpinan Kedah yang menurutnya dilihat gagal menggerakkan jentera Umno serta menjana ekonomi negeri.

Ketua cawangan ancam demo bakar perlembagaan Umno

Gabungan Ketua Cawangan Umno Malaysia (GKCM) mengancam untuk membakar buku Perlembagaan Umno sekiranya tiada tindakan diambil terhadap pimpinan Umno Kedah.

Timbalan Presidennya, Datuk Mohd Zin Mustapa berkata, pihaknya akan membakar buku tersebut sekiranya Lembaga Disiplin Umno tidak mengambil sebarang tindakan terhadap ketua bahagian Umno Kedah yang mengadakan sidang media menyatakan 'hilang keyakinan' terhadap menteri besarnya Datuk Seri Mukhriz Mahathir.

"Kita akan buat bantahan besar-besaran atau buat demonstrasi bakar buku Perlembagaan Umno kerana bermain dengan buku perlembagaan (parti). Sebahagian ambil tindakan, (tetapi) ada yang tak ambil tindakan.

"Kalau tak ambil tindakan (kepada ketua bahagian Umno Kedah) kami akan bakar," katanya dalam sidang media di lobi Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) hari ini.

Malah, beliau juga sekali lagi menggesa supaya badan disiplin parti mengambil tindakan sama terhadap ketua bahagian Umno Kedah seperti yang dikenakan terhadap ketua cawangan Umno Teluk Kemang.

"Kita memohon tindakan sama diambil kerana mereka mengkritik Mukhriz sebagai menteri besar dan pengerusi perhubungan Umno negeri.

"Saya nak tengok ketua bahagian itu dipecat seperti ketua cawangan di Teluk Kemang," tambahnya lagi.

Pihaknya hari ini juga menghantar surat kepada Pengerusi Lembaga Disiplin Umno Tengku Ahmad Rithauddeen di PWTC bagi menggesa tindakan terhadap kumpulan yang mendesak agar Mukhriz ditukar.

Semalam, gabungan itu juga telah menghantar memorandum kepada Setiausaha Agung Umno Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor bagi mendesak tindakan sama.

Bagaimanapun, semalam Tengku Adnan mengatakan, isu tindakan disiplin terhadap 14 ketua bahagian Umno di Kedah yang menghadiri sidang media menggesa perubahan menteri besarnya tidak timbul.

Najib, PM paling bertuah dalam dunia...kini dapat lagi RM42 juta

Rafizi: Najib, PM paling bertuah dapat lagi RM42 juta

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak membuatkan orang ramai tertanya-tanya bagaimana wang RM42 juta disalurkan lagi ke dalam akaun bank peribadinya selepas beliau mengakui menerima wang itu tetapi tidak mendedahkan sumbernya.

Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli kurang yakin dengan penjelasan Najib yang berkata beliau menyedari mengenai wang itu tetapi tidak tahu dari mana sumbernya.

"Kita mempunyai seorang Perdana Menteri yang paling bertuah di dunia ataupun seorang badut yang berfikir orang ramai akan mempercayai alasannya bahawa beliau tidak tahu sumber yang menyalurkan RM42 juta itu," kata Rafizi ketika dihubungi.

Beliau mempersoalkan sama ada Najib kini akan mendakwa bahawa dana RM42 juta itu juga adalah sumbangan derma.

"Maksud saya - apa yang pelik, ada orang dalam tempoh yang singkat menerima derma RM2.6 bilion dan kemudiannya menerima lagi derma yang tidak tahu dari mana sumbernya ke aakaunnya?" kata Rafizi.

Najib pada Ogos tahun lalu mengaku menerima RM2.6 bilion yang disalurkan ke dalam akaun bank peribadinya yang didakwanya sebagai sumbangan politik dari Timur Tengah.

Ini selepas akhbar The Wall Street Journal sebulan sebelum itu mendedahkan mengenai deposit berkenaan.

Dalam laporan itu, WSJ mendakwa bahawa dua deposit sebanyak AS$620 juta dan AS$61 juta dimasukkan ke dalam akaun bank peribadi Najib pada Mac 2013 daripada sebuah syarikat pesisir luar, Tanore Finance Corp yang selepas itu telah ditutup.

Jumlah yang dianggarkan sekitar RM2.6 bilion itu adalah berdasarkan kepada kadar pertukaran apabila laporan berkenaan pertama kali diterbitkan pada Julai tahun lalu.

Bagaimanapun, laporan itu juga mendedahkan terdapat deposit berasingan berjumlah RM42 juta yang berasal dari syarikat milik negara, SRC International, yang melalui firma perantara, Gandingan Mentari Sdn Bhd dan Ihsan Perdana Sdn Bhd pada bulan Disember 2014.

Mukhriz tetap akan tersingkir – ZAM

PETALING JAYA: Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Mukhriz Tun Dr Mahathir tetap akan tersingkir walaupun beliau cuba mempertahankan kedudukannya.

Bekas Menteri Penerangan, Tan Sri Zainuddin Maidin berkata, ini kerana Perdana Menteri yang juga Presiden UMNO, Datuk Seri Najib Tun Razak akan memperkukuhkan dirinya dengan apa cara sekalipun bagi mendapatkan kekuatan.

Beliau mendakwa, langkah itu adalah untuk melakukan pembersihan politik demi kepentingan diri Najib dan juga isterinya yang setia.

“Mukhriz mahu disingkirkan dari MB Kedah. Usaha ini sedang berjalan dengan sokongan dari PM Najib kerana gerakan tidak percaya pada Mukhriz ini dilakukan oleh orang-orang yang setia pada Najib dari sejak sekian lama.

“Bagaimanapun, hakikat yang tidak boleh dilupakan oleh rakyat Kedah bahawa mereka memberikan sokongan kepada BN dan menjatuhkan kerajaan PAS adalah kerana Mukhriz telah diwar-warkan sebagai bakal MB Kedah dalam pilihan raya lalu,” tulisnya menerusi entri terbaru di blog zamkata.blogspot.my.

Menurut Zainuddin lagi, rakyat Kedah tahu tentang apa yang dilakukan Mukhriz yang tidak lain mahu menghapuskan rasuah dan penyelewengan di bawah pimpinan terdahulu.

Katanya, Kedah sekarang bersih dari bermacam sampah dan keperluan rakyat biasa khususnya kepentingan orang Melayu diutamakan daripada memberikan projek-projek besar yang hanya mengisi tembolok beberapa orang sahaja. FMT

Modai Menyerok Pagi Nie - 'Duit beli jet ada tapi tiada biasiswa untuk pelajar?’

Berita bahawa Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) akan menggantung biasiswa memandangkan hasil kerajaan merudum akibat kejatuhan harga minyak mentah dunia menyaksikan ramai rakyat negara ini menjadi berang.

Ramai yang meluahkan rasa tidak puas hati mereka di laman media sosial Malaysiakini mengenai perkara itu dengan mendakwa ini adalah bukti tadbir urus yang lemah sehingga rakyat menjadi korban.

Paling mendukacitakan, kata mereka adalah hakikat bahawa pentadbiran Najib sanggup membeli jet peribadi mewah untuk kegunaan VVIP, tetapi memotong dana untuk aset negara yang paling berharga - pelajar pintar.

Berikut antara komen mereka.

Yeop Apis Kamil Najib kena jual jet2 kerajaan yg ada... kena mansuh jawatan penasihat2 bertaraf Menteri tu... kena masuh jk pemandu kat jpm tu dulu...potong sekurang kurang 30 % peruntukan untuk jpm, mansuhkan plkn, mansuhkan permata... ini yg patut di potong dulu peruntukannya.

Saudagar Unta sanggup dia sepak masa depan student kita semata-mata untuk bermewah-mewah...

Mohamad Rohim Silap yg lain di potong tapi yg di tambah peruntukkan melawat dan melancong ke luar negara..... main golf.

Nazeli Zahid Program utk pkerja kjaan, wakil rkyt patut dkurangkn. Jgn la amik peruntukn utk rkyt...

Peter Yuen Kalau mcm ini habislah negara pendidikan pun tak mampu tanggung padahal ini adalah yg paling penting utk sesebuah negara, bagi saya sepatutnya dibubarkan ialah jpm sebabnya kalau tak jpm sekalipun sudah ada menterinya , jadi bagi saya jpm cuma kementerian yg menbazir

Insan Dhoif Jaq INI BARU BETUL.BUBAR SEMUA JAWATAN PENASIHAT TU, TAK BERGUNA LANGSUNG

Dewa Perang Mansuhkan tol free utk peg kerajaan,kereta sendiri minyak sendiri....org lain pn keje gak,tapi semua byar sendiri...lg satu hapuskan terus elaun keraian utk peg kerajaan.. Tiket pegi melancong pn harap dihapuskan.

Prasath Ramakrishnan Cuba gantung buat majlis secara besar besaran kerajaaan dan potong gaji semua menteri kabinet..ni lagi boleh menjimatkan banyak duit.

Pa Rok Kesian ank2 yg belajar. Ada kerajaan pun x boleh pakai. Pentingkan hal peribadi dri rakyat.

Khalid Shariff Bila bagi bantuan pengajian berlagak murah hati.Yg. kaya pun dapat.Dah susah yg. miskin pun terjerat.

Azahar Mohd Isu spt ini yang patut di bela oleh Umno...

Abdul Syakur Elaun menteri bila mau gantung????

Imran Hasanan Iimm Biasiswa boleh gantung,keborosan pmimpin tak berani tegor???

Mukhriz bertindak terhadap pihak cuba aniaya rakyat

JERLUN: Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Mukhriz Mahathir memberi amaran untuk bertindak terhadap mana-mana pihak yang dilihat cuba menganiayai dirinya dan rakyat Kedah.

Beliau berkata, apa yang akan dilakukan selama ini bukanlah atas sebab kepentingan peribadi tetapi selepas memikirkan kepentingan rakyat Kedah.

Katanya, beliau akan mengambil tindakan atas tindakan terburu-buru pihak berkenaan dan pada masa sama berikrar tidak akan melepaskan jawatan serta akan terus berkhidmat untuk kesejahteraan rakyat.

"Macam Pak Abu cakapkan kalau nak tukar pun tunggu dulu dan buat cara elok. Saya bukan susah sangat tetapi kalau aniaya saya terpaksa juga kita bertindak. Saya rasa seperti rakyat negeri Kedah teraniaya sedangkan tidak buat salah apa-apa," katanya ketika berucap pada majlis perjumpaan bersama anggota UMNO Bahagian Jerlun di sini, hari ini.

Pada majlis itu Mukhriz mengulangi tegasannya bahawa kedudukan beliau sebagai menteri besar adalah atas mandat dan kepercayaan yang diberikan oleh rakyat Kedah pada Pilihanraya Umum ke-13.

Malah tambahnya lagi, ia telah mendapat perkenan Sultan Kedah seperti yang dicadangkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Katanya, sekiranya hendak menukar menteri besar ia harus dibuat dengan teratur dan bukan dengan menghebahkan kepada media apabila keputusan yang dibuat tanpa perbincangan.

Sementara itu, Mukhriz mengingatkan mana-mana pihak supaya tidak mempengaruhi beliau untuk bersama-sama dengan parti lain selain UMNO atau lompat parti.

Kesetiaan beliau tidak akan berubah sebaliknya akan terus berkhidmat dan mengukuhkan lagi jentera parti pada pilihanraya umum ke-14 nanti.

Pada Rabu kepimpinan UMNO negeri yang diketuai Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kedah, Datuk Seri Ahmad Bashah Md Hanipah menyatakan hilang keyakinan terhadap kepimpinan Mukhriz dan merayu perdana menteri supaya bertindak membuat perubahan segera.





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...