TERKINI :

Thursday, January 14, 2016

Rakyat perlukan rumah, bukan menteri lemah atau jahil mengenai kuasa yang ada padanya..!!

Oleh ZainalFaqar Yaacob


Perbadanan Pembangunan Pulau Pinang (PDC) pada 5 Oktober 2006 pernah meluluskan 163 unit rumah mewah di D'Residence Bayan Mutiara dekat Bayan Baru berharga antara RM800,000 hingga RM3.5 juta, kerana Barisan Nasional yang menguasai kerajaan negeri semasa itu.

Apabila kerajaan Pulau Pinang berpindah tangan pada 2008, pemaju-pemaju swasta sendiri diarahkan membina rumah mengikut harga siling yang ditetapkan Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan.

Tanah yang diambil untuk tujuan perumahan awam mesti dimajukan dengan rumah mampu milik sahaja, walaupun membabitkan pemaju swasta.

Harga siling rumah kos rendah RM42,500 dan rumah kos sederhana rendah (RM72,500) serta 3 kategori rumah mampu milik (RM200,000, RM300,000 dan RM400,000).

Sekarang tiada lagi pemajuan rumah mewah sebagaimana dilakukan oleh PDC pada 2006.

RAKYAT susah kerana RASUAH, PENYELEWENGAN PEMERINTAH

KENYATAAN MEDIA


RAKYAT SUSAH KERANA RASUAH, PENYELEWENGAN PEMERINTAH
www.amanah.org.my

Keadaan ekonomi negara ketika ini begitu meruncing dan bakal memberi kesan besar kepada kehidupan rakyat.

Terdapat dua faktor yang menjadi penyebab utama kepada keadaan ini. Pertama adalah disebabkan penyelewengan pembaziran, rasuah dan ketirisan pentadbiran kerajan Umno BN.

Hal ini perlu dibongkar dan didedah kepada masyarakat oleh ahli dan pimpinan AMANAH, NGO dan rakan-rakan parti Pakatan Harapan bahawa akibat daripada pemerintahan yang bobrok ini, rakyat berada di tahap yang paling susah, risau dan kerunsingan.

Golongan pertengahan dan bawahan amat merasai tekanan ekonomi yang berlaku sekarang ini.

Faktor kedua adalah akibat daripada turunnya harga minyak di pasaran antarabangsa yang turut memberi kesan besar kepada pendapatan negara.

Pemikiran politik Islam PAS terlalu sukar difahami

Oleh Rasyid Mansoor

http://media.therakyatpost.com/wp-content/uploads/2015/04/pasflagchempaka-L-940x470-940x470-940x470.jpg
PAS menegaskan ia parti politik Islam berasaskan dasar perjuangan Islamnya.Ditegaskan juga ia terangkum dalam sebuah jaringan mata rantai perjuangan Islam yang bermula sejak munculnya dakwah Rasulullah SAW.

Namun, pendirian dan sikap PAS sejak akhir-akhir ini sukar difahami dan sulit untuk dikaitkan dengan perjuangan Islam tadi.Apakah kini, PAS sendiri berhadapan dengan krisis identiti atau objektif politiknya sendiri kabur lantaran masalah yang diwujudkannya sendiri, gagal ditangani secara sempurna?

Apakah masalah yang dicipta PAS? Saya senaraikan sebahagiannya di sini.

Bermula dengan isu kaji semula keabsahan Pakatan Rakyat (PR) menurut syara’ sehingga terzahir persepsi PAS mahu undur daripada PR dan sedia bersendirian demi keredhaan Allah.

Sehingga kini tiada sebarang kajian atau hasilnya dibentang kepada umum atau ahli-ahlinya.

PAS juga melanggani idea umpanan Umno dalam usaha untuk melaksanakan undang-undang jenayah Islam termasuk hudud.

PAS beri amaran kepada PKR jangan terlibat dengan program AMANAH dinegeri Kelantan.. PAS Selangor bila pula??

Tok Ucin Ceroi


Parti tok di kelantan dah hantar surat kat PKR agar warning tokoh2 PKR yg selalu sgt melibatkan diri dgn Amanah dlm program mereka di kelantan.

Tok sdg tunggu parti tok warning PKR Selangor pulak agar PKR Selangor jgn main mata dgn Amanah. Kalau tak, parti tok akan tinggalkan PKR Selangor. Baru padan muka PKR Selangor.

Gamaknya bila parti tok nak warning PKR Selangor ye?



Malaysia, tiada kepimpinan yang layak!

 leader
Pemimpin yang ada sekarang hanya pandai berkata-kata, ada yang katanya berbunga-bunga, ada yang katanya berharapan, ada yang katanya berkeyakinan tetapi kebanyakannya, hanya berbuih dan berbau.

Tak kiralah, yang memerintah atau yang membangkang, rata-rata ahli politik hanya mahu menjaga kepentingan peribadi. Kalau lebih daripada itu pun, kepentingan parti, itu sahaja.

Saya merasakan, kita tidak mempunyai pemimpin yang benar-benar layak untuk memacu semula sosio-ekonomi negara yang semakin suram ini.

Sekarang, kita sibuk menyerang kepimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak, anak kepada bekas Perdana Menteri kedua Malaysia, yang terpalit pelbagai skandal politik dan kewangan.

Dan saya tahu, selagi tidak dibuktikan, tiada yang bersalah, jadi saya tidak mahu bersikap judgemental di sini.

Bagaimana pula dengan pakatan politik alternatif? Selepas berjaya merampas kerajaan di dua negeri penyumbang ekonomi utama, Selangor dan Pulau Pinang, serta Kelantan, apa halatuju kepimpinan yang ditunjukkan oleh mereka?

"Siapa bakal malu besar - Najib atau Ling"

'Ling, awak menang pusingan di mahkamah pendapat umum'

Tokoh wartawan Negara Datuk A Kadir Jasin memuji bekas pemimpin MCA Datuk Seri Dr Ling Liong Sik mencatatkan "kemenangan" di mahkamah pendapat umum dalam pertarungan beliau dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

"Bravo, Tun Dr Ling Liong Sik," tulis Kadir dalam blognya hari ini dan memberi pujian kepada bekas menteri pengangkutan itu.

"Awak menang pusingan pertama pertarungan (di mahkamah pendapat umum) dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak,” katanya.

Beliau mengulas arahan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur supaya kes saman fitnah Najib terhadap Ling dibawa ke mediasi.

Ia adalah berhubung kenyataan Ling dalam satu laporan di Malay Mail Online pada 3 Oktober lalu yang bertajuk 'MCA's Liong Sik joins call for Najib's ouster for allegedly putting people's money in his own pocket'.

Apabila DAP Sahut Cabaran PAS Untuk "Berperang"

Kami pun sedia ‘berperang’ dengan Pas

https://lh5.ggpht.com/R7qtt7ve0-j5P7QvMz2xzDJa1crmeAB_3B4JSgQrR2EWeWZS5Rhl7_1H9zOiR5_i32lEwkgGLVT0JkmMhQ
SHAH ALAM – DAP Selangor menyahut baik cabaran Pas untuk ‘berperang’ setelah Pas mengumumkan DAP merupakan musuh terbaharu mereka selain Umno.

Menegaskan perkara tersebut, Naib Pengerusi DAP Selangor, Datuk Teng Chang Khim, berkata, Pas boleh meneruskan niat tersebut.

“Itu memang keadaan yang sebenar. Apabila orang dah isytihar perang...kita terpaksa perang. Orang isytihar, kita sambut.

"Apabila ada pengisytiharan musuh, kita kena sahut. Jadi kalau nak lawan, lawan la...,” katanya kepada Sinar Harian ketika mengulas kenyataan Pesuruhjaya Pas Selangor, Datuk Iskandar Abdul Samad susulan dakwaan beliau DAP bakal bertanding kerusi milik Pas pada PRU akan datang.

Selain itu, Adun Sungai Pinang itu juga menjawab kepada kenyataan Iskandar bahawa DAP merupakan musuh baharu Pas selain Umno setelah DAP mengumumkan akan meletakkan calon pada pilhan raya akan datang.

Beliau ditemui selepas hadir ke istiadat Angkat Sumpah Pengurniaan Watikah Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor, Orang Besar Kuala Langat, Ketua Pendaftar Perkahwinan Penceraian dan Rujuk Orang Islam di Istana Bukit Kayangan, semalam.

PAS & PH - Berbeza Dalam Damai, Berkawan Dalam Dendam

Oleh Ridzwan Abu Bakar

Sekiranya kita menyorot sejarah ummah dalam apa bidang dan cabang pun, kita akan dapati bahawa ummat sentiasa 'berbeza', kerana perbezaan itu adalah sebahagian dari sunnatullah.BERBEZA

Kerana 'berbeza'lah yang menyebabkan lahirnya pelbagai mazhab dan aliran kalam, kerana 'berbeza'lah lahirnya pelbagai manhaj perjuangan yang telah dilakukan oleh tokoh hebat zaman berzaman, kerana 'berbeza'lah hari ini kita punya pilihan untuk memilih dan terus memilih antara pelbagai 'legasi' yang ditinggalkan untuk diambil manfaatnya pada zaman ini.

Ketika 'berbeza', mereka masih mampu untuk 'berdamai', soalnya apa rahsia besar yang menyebabkan mereka mampu berdamai dalam perbezaan?

Kerana mereka mampu untuk 'tahu' dan 'faham' ketika mana dan apa sebab untuk 'berbeza'..... yang membezakan mereka adalah metodologi, manhaj, cara fikir dan kaedah memahami zaman, lalu mereka terus berbeza dengan saling tidak mengisytiharkan sesiapa antara mereka sebagai musuh.

HARI INI, 'ada' kalangan ummat yang hanya kerana 'berbeza' manhaj terus diisytiharkan 'bekas' sahabat sebagai musuh.

Pakatan Harapan, tolonglah jangan kecewakan rakyat !

http://www.roketkini.com/wp-content/uploads/2016/01/Logo-Pakatan-Harapan-650x400.jpg 

http://malaysiadateline.com/images/mydateline/Jan2016/Persidangan_Pakatan_Harapan_4.jpg

Sewaktu pemimpin tertinggi Pakatan Harapan menandatangani Perjanjian PH, disusuli sesi bergambar beramai ramai; saya kekal memerhati dari tempat duduk saya.

Tinggalkan politik Pas yang sentiasa membingungkan rakyat..

PEKELILING PEJABAT AGUNG PAS

Menghadiri majlis UMNO, MCA, MIC atau mana-mana majlis komponen Barisan Nasional tidak menjadi halangan. Kini, yang menjadi halangan hanyalah menyertai majlis anjuran Amanah dan DAP.

Pas harus sedar apabila bermusuh dengan Amanah dan DAP bukan bermakna hanya nermusuh dengan dua parti itu sahaja malah melibatkan PKR yang kini telah memetrai Perjanjian Pakatan Harapan(PH) untuk bekerjasama.

Maknanya semua kerjasama politik PH kini menyeluruh termasuk menyediakan kerjasama yang lebih kukuh menghadapi serta mempertahan kekuatan politik komponen PH dari sebarang serangan BN atau mana-mana jua parti politik yang tidak mempunyai ikatan kekeluargaan termasuk Pas.

Pas seharusnya sedar Pakatan Umno-Pas akan bertembung secara berhadapan dengan PH di dalam pilihanraya umum ke-14 nanti. Tiada lagi masa menoleh kebelakang agar bersama politik Pas yang kurang matang akibat dari sikap mereka yang tidak pernah mantap ketika membuat keputusan bersama.

Apabila Pengarah Strategi P/Raya DAP menegur pimpinan DAP yang 'bodoh' mengulas isu MELAYU

DAP perlu berhenti singgung perasaan orang Melayu

Ong Kian Ming
PETALING JAYA: Demi memulihkan imejnya dalam kalangan orang Melayu, DAP perlu berhenti membuat tindakan yang boleh menyinggung perasaan mereka.

Malah, Pengarah Strategi Pilihanraya DAP, Ong Kian Ming menambah, tindakan itu juga menyusahkan parti komponen Pakatan Harapan yang lain.

“Persepsi orang Melayu terutama golongan muda boleh diubah, dengan syarat DAP perlu berhenti membuat tindakan yang merugikan diri sendiri (shoot ourselves in the foot),” katanya dalam forum bertajuk ‘Mampukah parti pembangkang memenangi undi Melayu pada PRU 14′, di sini, malam tadi.

Beliau mengambil contoh Setiausaha Pemuda DAP Perak, Chong Zhe Min yang mengkritik kerajaan kerana menghalang kemasukan dua atlet warga Israel ke negara ini, bulan lalu.

“Kenyataan itu mengejutkan ramai pemimpin parti. Akhirnya kita perlu buat banyak kerja untuk pulihkan keadaan (internal containment). Ia juga menyusahkan rakan-rakan (Pakatan Harapan),” kata Ahli Parlimen Serdang itu lagi.

Pembangkang berpecah bukan bererti lemah

SEMPORNA - Pemimpin dan ahli Umno diingatkan supaya tidak terpedaya dengan sandiwara parti pembangkang yang dilihat sering bergolak sesama sendiri.

Naib Presidennya, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal berkata, walaupun Pakatan Rakyat sudah berpecah, namun ia tidak bermakna parti pembangkang itu lemah untuk menghadapi PRU14.

"Jangan anggap pembangkang itu berbalah dan berpecah, kerana kemungkinan itu kita (Umno) boleh menang dengan mudah.

"Kita perlu ambil iktibar bahawa tidak bererti kelemahan parti pembangkang itu menjadi kelebihan (Umno), kita juga perlu perkuatkan perjuangkan kita," katanya kepada pemberita selepas memberikan taklimat kepada Ketua-Ketua Umno Cawangan Semporna serta menyerahkan bantuan dan sumbangan kelengkapan persekolahan, hari ini.

Isnin lalu, Naib Pengerusi DAP Selangor, Datuk Teng Chang Khim, mengisytiharkan bahawa Pas sebagai musuh utama parti itu.

Kata Chang Kim, ia susulan kenyataan Naib Presiden Pas, Datuk Iskandar Abdul Samad, pada Ahad lepas yang menganggap DAP sebagai musuh parti berkenaan.

Dalam pada itu, Mohd Shafie juga mengingatkan wakil rakyat Umno supaya melaksanakan tugas dan amanah kepada rakyat jika tidak mahu hilang sokongan pada PRU14. SH

"Jangan hanya mengejar projek, mengejar naik pangkat, mengejar naik jawatan.

"Kalau kita tidak melaksanakan amanah ini dengan baik, sudah pasti ianya akan mengubah sokongan (PRU14)," katanya lagi.

Pokok Sena - Ayaq dah tak dak 2 minggu dah MB oiii....!

Beli air minum, basuh guna perigi
Wartawan Sinar Harian

POKOK SENA - Ketiadaan bekalan air yang dialami di empat kawasan di sini sejak dua minggu lalu menyebabkan penduduk terpaksa membeli air untuk diminum di kedai.

Empat kawasan yang terlibat adalah Batu 17, Jalan Naka, Kampung Bendang Lanjut, Kampung Charok Kelubi dan Kampung Padang Siput.

Penduduk, Husin Abdullah, 70, berkata, ketiadaan bekalan air mengganggu aktiviti harian penduduk malah mereka terpaksa membeli air minuman di kedai.

“Masalah ini memang membebankan kami, malah ada penduduk terpaksa guna perigi usang untuk membasuh walaupun airnya berwarna kemerahan.

"Kami juga terpaksa bawa pakaian untuk dibasuh ke rumah saudara terdekat. Walaupun sebelum ini pernah berlaku masalah bekalan air, tapi tak adalah lama macam ni,” katanya.

Penternak puyuh, Mohd Nasir Mahmud, 49, pula berkata, masalah yang dihadapi ini menyebabkan penduduk di situ terpaksa mencari pelbagai sumber air.

Jelasnya, penduduk juga pernah membuat aduan pada Syarikat Air Daru Aman Sdn Bhd (Sada) dan pihak berkenaan telah memaklumkan masalah itu akan diselesaikan pada Ahad lalu.

"Tapi sampai sekarang masalah tak selesai, puyuh yang saya ternak mati setiap hari. Ini menyebabkan saya kerugian.

“Keadaan cuaca yang panas seperti hari ini menyebabkan pertumbuhan ternakan saya terjejas akibat ketiadaan air sejak dua minggu lalu,” katanya. 

Sementara itu, Pegawai Perhubungan Awam Sada, Rofedi Sulaiman berkata, masalah itu berlaku kerana pihaknya telah mengadakan sistem agihan air di kawasan baharu.

Beliau berharap orang ramai terutamanya di kawasan berkenaan dapat bersabar kerana Sada sentiasa menaik taraf bekalan air dan masalah itu akan diselesaikan secepat mungkin.





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...