TERKINI :

Friday, December 2, 2016

Antara Khutbah Jumaat & Khutbah Politik...

Monier Mat Din,

Khutbah jumaat siang tadi saya kira yg terbaik sejak saya duk bawa anak2 mai solat jumaat di masjid ini.

1. Sebelum2 ini kalau nak tulis jadi mcm mengumpatlah pula, tak larat duk dengar khutbah jumaat jadi mcm persidangan Agung Parti Politik, jadi tempat Tok Khatib luah perasaan.

Pernah sekali tu, sebelum2 tu Tok Khatib duk tembak parti lawan ja, tapi hari tu dia semboq bertalu2 parti baru yg asal dulunya kwn2 yg makan satu salam yg ber-ana anta satu usrah.
Terkedu gak saya dengar Tok Khatib menyeru sahabat2 dia yg lari keluar jemaah tu supaya kembali ke pangkuan parti asal, kalau tidak nanti azab yg teruk di Akhirat. Saya yg duk tengok jam bila la nak habis "ceramah politik" ini sebab ada meeting dgn Jepun kat tempat kerja pukul 3 pm tu, jadi rasa mcm tak ikhlaslah pula. Haru.

2. Hari ini best.

Tok Khatib jemputan rasanya, dia ulas bab Selawat bab Cintakan Rasul SAW dan bab persaudaraan sesama Islam dari mula ke sudah.

Antara yg saya ingat dia kata kalau kita nak cek sama ada kita nie cintakan rasul atau tidak cuba cek tengok adakah ada dlm hati kita rasa RINDU rasa rindu sangat2 nak tengok nak tatap wajah Baginda Junjungan, manusia istimewa yg namanya disebut2 sejak zaman Nabi Adam lagi lama sebelum baginda dilahirkan. Andai kita tiada rasa rindu itu, maka kita sendiri boleh tahu sama ada kita cinta rasul atau pun tidak.

Yg saya ingat juga dia kata, kita orang Islam ini tak kira di mana kita berada, di Rohingya ka di Mesir ka Syria ka mana ka, orang Islam ini semuanya adalah satu JASAD, satu ROH. Maknanya kalau jasad kita diperlakukan sewenang2nya kita semua akan terasa. Kata Tok Khatib, kita mungkin tak mampu nak bantu tapi kita boleh bantu melalui DOA.

Lepas tu waktu DOA dlm khutbah jumaat Tok Khatib berdoa utk org2 Islam yg tertindas di merata tempat khususnya di Rohingya. Antara ingat saya dengar Tok Khatib cakap:

"Ya Allah Ya Tuhan kami, Engkau tolonglah saudara2 kami di Rohingya, berilah ketabahan kpd mereka, bantulah mereka utk terus kekal dlm AKIDAH Mu Ya Allah"

Tu dia, minta doa bagi kekal dlm akidah, nak kena semelih nak kena semelih dah, nak kena kelar nak kena kelar dah, nak kena bakaq nak kena bakaq dah. Nak mati nak mati dah, alang2  mati biaqlah mereka mati dalam Akidah.

Hebat DOA Tok Khatib ini, menusuk di kalbu.

3. Last sekali yg saya ingat Tok Khatib ulas sikit pasal perbalahan antara Ummat Islam di Malaysia ini, dia tak kondem mana2 parti politik. Dia kata lebih kurangnya:

"Kita merasa hairan dgn perbalahan sesama kita ini kerana kita hanya ada SEORANG manusia sebagai pemimpin, dengan SABUAH Kitab sebagai panduan, dan SATU arah Kiblat tempat kita semua mengadap, tetapi kenapa kita semua masih berpecah belah?"

Kata2 beliau ini memang makan dalam, terlintas di pemikiran saya, rkn2 kita di seluruh Malaysia bila solat tak kira hang duk mana, Permatang Pauh ka, Kota Bharu ka, Shah Alam ka, Pagoh ka, Kubang Pasu ka, Pekan ka, Bagan Dato ka, Dataran Merdeka ka mana ka, kita semua bersolat ke satu arah yg sama tetapi seperti kata Tok Khatib, kenapa kita masih berpecah belah?

Tepuk dada tanya selera.

Saja nak kongsi.

Tkasih.

No comments:





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...