TERKINI :

Thursday, November 10, 2016

Pembangkang kita kena belajar daripada Donald Trump bagaimana mahu menang di Malaysia

Ada orang nak baca ka kalau saya ulas bab Donald Trump menang President Amerika nie?

Tat pa lah kebetulan hari ini bersimpang siur dlm FB kita semua berita pasal p.raya Amerika nie, kalau saya tumpang mencelah tak ada bezanya.

Saya seorang peminat politik, dulu rajin menulis dlm blog dan portal politik, la dah pencen duk fokus kat NGO tapi jiwa politik masih mmbara.

Saya melihat Donald Trumph adalah seorang pemain politik (mcm pemain bola atau main catur) yg hebat, kalah Dr M yg dah pencen boleh bangkit balik atau pun Datuk Najib yg masih tak tumbang2 wpun diserang bertubi3 kiri kanan atas bawah oleh lawan dan juga kawan, kira hebatlah tu tak jatuh2 lagi.

Hebatnya Donald Trumph sebab beliau berjaya mengeksploitasikan ketakutan (fear/phobia) dan juga kesengsaraan (suffering) rakyat biasa Amerika utk menagih undi p.raya.

Donald Trump betul2 menjadikan p.raya itu sebagai medan perang saraf yg matlamatnya utk mendapat undi. Ini yg gagal dimainkan oleh ahli2 politik khususnya team pembangkang di Malaysia, mereka gagal mengeksploitasikan perasaan amarah dan apa yg dilihat sebagai kesengsaraan rakyat jelata dlm kes peningkatan kos sara hidup dll ini ke tahap maksima utk memungkin rakyat mengundi mereka. Kerana itu parti pembangkang tak menang2.

Rakyat Amerika hari ini rata2 tertekan dgn kos sara hidup yg mencengkam hinggakan buat dua kerja dlm satu hari utk tampung hidup sudah tidak mencukupi. Waktu di Amerika dulu saya pnah jumpa kwn2 rakyat Amerika yg pagi sampai petang kerja tempat nie, petang sampai tgh mlm kerja tempat lain, memang sengsara.

Di celah2 tu sekarang ini byk syarikat2 dan kilang2 yg dah tutup sebab berpindah operasi ke luar negara, menambahkan teruk terlalu ramai pendatang asing masuk sama ada secara sah atau secara haram mcm di Malaysia juga mengambil peluang2 kerja yg ada dan mewujudkan masalah sosial dan di Amerika turut dikaitkan dgn islamic militant. Menambahkan parah ada pula pelbagai perjanjian dagangan bebas antarabangsa yg menyebab pasaran terbuka kpd semua. Di celah2 tu Amerika terpaksa berhabis duit utk ketenteraan dlm NATO dll utk jaga negara org. Rakyat Amerika juga sebetulnya tak senang duduk dgn perang dingin terbaru di mana Obama memilih utk menyokong kumpulan yg menentang Bashar yg dibantu Russia kuasa nuklear dunia.

Menyedari semuanya ini, Donald Trump amik jln mudah utk tarik undi rakyat Amerika yg dlm dilema ini.

Waktu pi melawat sebuah daerah yg ada kilang kereta antara yg terbesar di Amerika, D Trump ugut akan kenakan cukai 35% kpd syrikat keta itu utk bawa masuk keta2 mereka ke Amerika yg dipasang di Mexico. Begitu juga dgn sykt Iphone Amerika yg dipasang di China, semuanya atas nama nak jaga peluang kerja rakyat Amerika. Banyak lagi yg beliau cakap bab peluang kerja ini. Rakyat yg kehilangan kerja dan risau tiada ada kerja atau ada anak2 tgh cari kerja jadi teruja dgn tindakan beliau ini.

Phobia dan rasa marah rakyat terhadap pndatang luar dan militan islam pula, Donald Trump buat gempaq kata nak pasang tembok di sepanjang sempadan Amerika/Mexico dan ugut nak stop kemasukan org Islam ke Amerika dan bercadang nak usir keluar berjuta pndatang asing dari bumi Amerika. Nampak extreme tapi itu yg bergolak di dlm hati rakyat Amerika, sama seperti di Malaysia dlm kes pekerja asing nie, rakyat tak puas hati tapi tak boleh buat apa. Tidak seperti ahli politik pembangkang di Malaysia, di Amerika D Trump bijak memanipulasinya. Ini barulah namanya ahli politik!!

Satu lagi benda yg beliau buat gempak yg org mcm tak percaya ialah nak tarik diri drpd pnjanjian perdagangan bebas antarabangsa yg di beberapa kawasan yg mana membuka peluang niaga samarata utk semua negara. Dulu nampak mcm Amerikalah yg nak kuasai semua negara tu tapi hari nie dlm bab ekonomi dan perdagangan antarabangsa negara2 lain pula ke depan terutamanya China, perjanjian2 dgangan semua ini mkn diri, natijahnya rakyat Amerika yg terkena, bila dia kata nak tarik diri, ini pun antara yg rakyat harap2kan, ekonomi Amerika utk Amerika.

Satu lagi yg rakyat tak puas hati tapi sebelum nie tak leh buat apa ialah perbelanjaan ketenteraan yg entah berjuta billion tu, duit rakyat semua tu, setengah tu bukan buat pa pun, pi tolong NATO jaga langit depa ja.

Sekarang D Trump gempaq kata Amerika akan tarik ikatan dia dgn Nato, Nato pandai2lah jaga langit depa sendiri dari ancaman Rusia ka apa, seronok rakyat Amerika dengarnya, jimat billion2 tu, bab nak tarik diri sungguh ka tidak itu lain cerita. Rakyat teruja, ini baru namanya ahli politik, berjaya memainkan sentimen rakyat.

Bab Syria, sebelum nie rakyat duk risau jadi perang dunia ke 3, perang nuklear Rusia Amerika sbb Rusia sokong Bashar tapi Obama back up ISIS dan musuh Bashar. Masuk mai Donald Trump, dia kata yg kita nak gaduh dgn Putin/Rusia pasai pa, dia join Rusia dan Syria lwn ISIS dll, lega rakyat Amerika. Donald Trump bergerak ikut citarasa dan kehendak rakyat jelata. Dia fokus pada isu dan bagi jln pilihan.

Di Malaysia pembangkang lemah tang bab ini tapi D.Najib cekap. Rakyat marah kos sara hidup naik, dia bagi BR1M. Saya pernah pi bagi crmah PRU waktu saya bergiat atas pentas pembangkang di sebuah kg pedalaman, sebelum ceramah Pengerusi Majlis pesan kat saya, dia kata:

"Ustaz (dia panggil saya ustaz, dlm parti nie siapa yg pandai cakap dipanggil ustaz, dlm parti satu lagi siapa yg pandai cakap kena cantas awal2 takut org lama jatuh), Ustaz tak payah ceramah bab tinggi2, Ustaz cerita bab BRIM dah la. Kami tak reti nak jawab dah depa duk kata Tok Najib ada juga bagi kat kami BRIM, hangpa bagi apa?"

Nak habag kata, teruk2 D Najib pun sebagai ahli politik dia pandai main saikologi rakyat.

Berbalik kpd praya presiden Amerika, saya melihat jika sungguhlah pembangkang nak tumbangkan D Najib dan UMNO/BN, pembangkang kena belajar daripada Donald Trump, attack kat isu, jgn attack orang dan jgn attack bini atau anak tiri orang...:-)

Kalau tidak mai PRU14 nie D.Najib akan terus perintah Malaysia, tambah hebat lagi sebab Donald Trump Presiden Amerika kawan dia.

Itu ja yg saya dapat ulaskan.

Saja nak kongsi.

Tkasih.

Monier Mat Din

No comments:





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...