TERKINI :

Saturday, October 15, 2016

Awat Yang Dok Nak Pie Usik Tanah Bendang Tu Mat Bashah Oiii.. Akai Tak Dak Kaaa..???

Sebagai anak jati Kedah saya nak kata tak kira parti mana yg merintah Kedah, Kedah memang macam ini dari dulu. Nak kata munduq dak, nak kata maju sangat pun dak. Yang pastinya saya bangga dengan Negeri Kedah.

Yang saya tak bangganya jurang pendapatan antara org2 miskin di kampung2 khususnya yg bergantung hidup kpd hasil menoreh getah pokok orang yg kadang2 cuma dapat RM30-50 seminggu amat jauh bezanya kalau nak dibandingkan dgn pendapatan "orang2 politik" yg kadang2 kita pun tak tahu apa kerja depa tapi hidup mereka kelihatannya begitu mewah dan senang sekali.

Ada pun mengenai jelapang padi, hasil pengalaman saya duk masuk merata kampung di negeri Kedah bantu asnaf nie, jarang2 sangat kami ketemu asnaf2 org2 susah di kawasan Bendang. Kami dah pernah masuk kawasan bendang Sidam, kawasan bendang Pendang, kawasan bendang Yan dll; sukar ketemu keluarga yg benar2 susah di kawasan jelapang padi nie kalau nak banding dengan mereka yg menoreh getah di pedalaman Sik, pedalaman Baling, Kuala Nerang, Padang Terap dll.

Di kawasan perkampungan penoreh getah tu, di situ memang betul kalau nak kata rakyat Kedah hidup mundur.

Makanya pasal pa yg duk pi kacau tanah bendang yg semua org tau kalau jadi apa2 kat bekalan Beras yg kita IMPORT itu, pakat makan PASIAQ lah kita.

Kerana itu, jangan ganggu tanah bendang sebab ia bukan setakat sumber makanan tapi juga adalah "senjata" negara andai berlaku sesuatu kpd Beras import.

Kalau nak kacau, pi lah kacau tanah2 getah nu, pi tukaq jadi pokok kelapa sawit ka pokok kurma ka ladang anggoq ka ladang tebu ka ladang sayoq ka apakabala ka yg hasilnya dapat meningkatkan pendapatan org2 kampung.

Ish, negeri Kedah hijau kunin warna darahku nie dah kekurangan tenaga pemikir ka?

Saja nak kongsi.

Tkasih.

No comments:





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...