TERKINI :

Friday, July 15, 2016

Kenapa harus dibantah duhai Pemuda Pas Kelantan, cuba bagi idea bagaimana nak 'islamik' kan pawagam itu.

1. Macam Pemuda Pas Kelantan juga, aku bukanlah kaki pawagam. Last aku tengok wayang rasanya 32 tahun yg lalu, di A Setar, gambar Indon, cerita lawan-lawan. Sampai sekarang pun aku tak izinkan anak-anak aku masuk pawagam.

2. Buat pawagam sama saja macam buat taman tema, taman bunga, karaoke, kedai urut yang hukum asalnya adalah harus sebab itu urusan muamalat bukan urusan ibadat. Bahkan benar buka kedai arak lebih teruk akibatnya drpd benar buka panggung wayang. Di Kelantan ada kedai jual arak kan?

3. Bagi aku pemuda Pas Kelantan tidak kreatif apabila mereka bantah buat pawagam di Kelantan. Sepatutnya mereka bukan bantah tetapi memberi idea bentuk pawagam yang 'Islamik'. Sebab, pawagam bukan tempat maksiat asalnya tapi tempat orang lepaskan tension, berehat, sama macam orang pergi taman bunga, air terjun atau masuk KFC dan McD.

4. Kalau ada jantan dan betina nak buat maksiat, depa tak perlu masuk pawagam di Kelantan. Lebih baik mereka masuk Siam ikut Sungai Golok. Sebab itu, bagi aku Pemuda Pas bantah sesuatu yg tak patut dibantah dlm keadaan itulah peluang Pemuda Pas buktikan keupayaan mereka mengislamikkan dunia seni dan hiburan.

5. Kini filem sudah jadi industri. Pembikin filem sudah buat filem hebat (kecuali pembikin filem Melayu) tentang kemanusiaan, kesenian, tamadun, tokoh yg menjadikan filem sebagai medium membina masyarakat bertamadun. Tengok wayang sama macam baca buku juga, iaitu meneroka sesuatu yg baru yg kita belum alami. Jadi, apa beza buat pawagam dgn buat perpustakaan?

6. Kalau mati dalam pawagam? Kalau pawagam itu beretika, apa bezanya dengan mati dalam restoran mamak nasi kandar? Tengok wayang bukan maksiat sama mcm tengok bola dan tengok gusti dlm rumah. Macam mana kalau mati di stadium bola atau stadium badminton?

7. Dunia semakin rencam dan keperluan manusia semakin tinggi. Manusia semakin stress. Sepatutnya Pemuda Pas tampil dgn model pawagam beretika dan menjadi model pawagam seluruh negara terutama di negeri DAP.

8. Pemuda Pas perlu melihat dunia dengan kacamata manusia global bukan melihat dunia melalui lubang yg ditebuk diketayap. Jika isu kecil spt buat panggung wayang ditangani dgn bantahan melulu, bagaimana nak tangani isu umat yg lebih besar yg memerlukan kretiviti yg lebih tinggi?

8. Anak muda habis duit tengok wayang? Depa tak tengok wayang, depa beli VCD atau pergi KL tengok wayang atau pergi Siam. Lebih kurang sajalah.

9. Apa pun, terpulanglah kpd Pemuda Pas Kelantan. Cuma jgn sampai org anggap Kelantan Serambi Mekah yg halang pawagam tapi tak cuci sampah padahal bahaya sampah lebih besar drpd bahaya pawagam.

10. Ini aku punya pandangan. Kalau lebai ada pandangan lain silakan.

Zolkharnain Abidin

No comments:





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...