TERKINI :

Thursday, June 30, 2016

Alhamdulillah.. selepas menanti sejak 3 bulan dahulu akhirnya malam ini minyak naik

Harga petrol naik 5 sen, RON95 jadi RM1.75

Harga runcit petrol RON95 dan RON97 masing-masing akan meningkat sebanyak 5 sen seliter berkuat kuasa tengah malam ini.

Ini bermakna harga baru RON95 akan menjadi RM1.75 seliter manakala RON97 akan dijual pada harga RM2.10 seliter.

Bagi diesel pula, harga barunya adalah RM1.60.

Kali terakhir harga minyak naik adalah pada April lalu dan harga tidak berubah selama tiga bulan.

bolehkah dengan menyokong PAS yang hanya bersama Ikatan, kerajaan kita bertukar?

SEMENTARA MENUNGGU WAKTU BERBUKA (8)

Kawan UKM datang rumah baiki komputer saya yang diserang virus.

Masuk sahaja rumah beliau merungut tindakan kerajaan pusat menahan KM Pulau Pinang.  Kenapa perlu digari?  Kenapa perlu didakwa?  Kenapa tidak didakwa kes 1MDB?  Begitulah katanya.

Selepas itu, beliau merungut tentang keborosan pemimpin negara.  Sepanjang waktu bercakap, beliau menekankan kepada saya betapa pentingnya kita mengundi perubahan.

**********************

Saya setuju dengan kawan saya untuk memilih perubahan. 

Selepas itu, saya bertanya beliau, jikalah berlaku pilihan raya sekarang, parti apa yang hendak diundi?  Katanya, mesti PAS kerana dasar Islam PAS.

Seterusnya saya tanya, bagaimana jika PAS bekerjasama dengan UMNO?  Nak undi PAS juga ke?  Beliau terdiam seperti orang keliru, orang terkena candu. 

Selepas itu, beliau menasihati saya, kerajaan zalim BN mesti kita tukar dan kita mesti istaqamah menyokong PAS untuk mendapat keredhaan Allah dunia akhirat.

Pertanyaan saya, bolehkah dengan menyokong PAS yang hanya bersama Ikatan, kerajaan kita bertukar?  Ini yang saya belum faham.

***********************************

Selesai komputer saya dibaiki, hati saya berkata bagusnya jika selepas Raya ini diadakan pilihan raya. 

Saya hendak tengok siapa yang berubah.  Saya hendak tengok kerajaan mana yang berubah.

Mohammad Agus Yusoff

KAFIR HARBI - Kenyataan Jabatan Perdana Menteri Tidak Menyelesaikan Isu.

Jabatan Perdana Menteri dalam kenyataannya menyatakan bahawa warganegara bukan Islam Malaysia bukan kafir harbi seperti yang dikatakan oleh Mufti Pahang. Kata Jabatan Perdana Menteri lagi, kenyataan Mufti Pahang tersebut telah diseleweng pihak-pihak tertentu. Sebenarnya Mufti Pahang bukan minta diperangi kafir harbi tetapi ditentang sahaja.

Kenyataan yang dikeluarkan oleh JPM tersebut tidak menyelesaikan masalah tetapi menimbulkan lebih banyak persoalan.

a) Kenyataan Mufti Pahang merujuk kepada DAP sebagai kafir harbi dan kemudian berkata sesiapa yang menentang syariat Islam termasuk RUU Persendirian Hj Hadi dan hudud.

- Mufti Pahang jelas menyatakan bahawa DAP tergolong dalam kafir harbi yang wajar ditentang. Beliau menyebut dengan jelas iaitu DAP, sedangkan dalam DAP bukan semuanya bukan Islam atau kafir.

- Mufti Pahang berkata kafir harbi yang wajar ditentang hanya kerana tidak bersetuju dgn hudud dan RUU Persendirian Marang. Adakah benar hanya kerana tidak bersetuju dengan RUU Persendirian Marang terus boleh digolongkan sebagai kafir harbi?? Jika begitu Umno sejak dulu lagi sudah termasuk dalam kafir harbi. MCA, MIC, Gerakan dan lain-lain parti gabungan Barisan Nasional tidak pernah bersetuju dengan hudud juga sejak dulu lagi kafir harbi. Adakah Malaysia ditadbir dan dipimpin oleh kafir harbi??

b) Kenyataan Mufti Pahang diseleweng. Ditentang sahaja bukan diperangi.

- Ini menunjukkan bahawa sememangnya wujud kafir harbi di Malaysia, cuma yang membezakannya ialah dari segi tindakan. Kafir harbi di Malaysia tidak boleh diperangi tetapi ditentang sahaja. Pokok pangkalnya dengan kenyataan JPM itu, kafir harbi sememangnya wujud di Malaysia. Persoalannya siapa?

- Siapa yang menyelewengkan kenyataan Mufti Pahang? Sebenarnya bukan menyeleweng tetapi cara memahami kenyataan. Sebab itu kami menyatakan bahawa kenyataan Mufti Pahang itu amat bahaya dalam konteks negara Malaysia ini. Ada orang memahami begitu dan ada yang memahami begini. Apa akan berlaku jika ada orang memahami bahawa DAP sememangnya kafir harbi yang layak dibunuh? Kerajaan tidak boleh salahkan orang yang memahami kenyataan tetapi orang yang mengeluarkan kenyataan perlu dipertanggungjawabkan.

Malangnya Mufti Pahang bukan sahaja tidak mahu bertanggungjawab malah lebih dari itu memperluaskan istilah kafir harbi bukan hanya kepada DAP tetapi kepada sesiapa sahaja yang tidak bersetuju dengan hudud dan RUU Persendirian Marang termasuk UMNO dan Jamil Khir Baharom! Adakah Jamil Khir Baharom juga boleh diperangi nanti jika beliau tidak bersetuju dengan Marang??? Adakah Raja-Raja Melayu juga boleh digolongkan sebagai kafir harbi jika Majlis Raja-Raja menolak perlaksanaan hudud atau memperkenan pindaan Akta 355??

Mufti Pahang perlu bertanggungjawab!!

Sebagai penasihat agama Islam kawal la lidah. Jagalah integriti Islam supaya tidak dihina kerana kamu.

BERANI BERUBAH - TERUS BERUBAH

ZULHAZMI SHARIFF.
Ahli Biasa DAP
30 Jun 2016
25 Ramadhan 1437

Mahkamah benar Guan Eng diikat jamin RM1 juta

KHAMIS, 30 JUN 2016 - BH

GEORGETOWN: Mahkamah Tinggi sebentar tadi, membenarkan Ketua Menteri, Lim Guang Eng diikat jamin RM1 juta bersama seorang penjamin.

Mahkamah turut membenarkan Guan Eng menyimpan pasportnya, namun mengarahkan beliau memaklumkan kepada mahkamah sekiranya mahu ke luar negara.

Mahkamah juga membenarkan ahli perniagaan, Phang Li Khoon diikat jamin RM200,000 bersama seorang penjamin.

Putrajaya : ‘Selagi tak perangi pemerintah bukan kafir harbi’

Pejabat Perdana Menteri dalam satu kenyataan hari ini berkata jemaah menteri hari ini memutuskan bahawa rakyat bukan Islam negara ini tidak boleh dikategorikan sebagai kafir harbi selagi mereka mempunyai kerakyatan yang sah dan dilindungi oleh undang-undang negara serta tidak memerangi pemerintah.

Katanya, kenyataan oleh Mufti Pahang, Datuk Seri Dr Abdul Rahman Osman itu menimbulkan kontroversi kerana ia telah diselewengkan.

“Kenyataan sebenar Mufti Pahang bermaksud golongan kafir harbi wajib ditentang dan bukannya diperangi.

“Kenyataan ini juga bukan merupakan satu fatwa. Ini ialah kerana sesuatu fatwa rasmi mestilah melalui jawatan kuasa fatwa yang telah ditentukan.

“Isu ini telah menimbulkan kontroversi kerana ada pihak yang cuba menyeleweng kenyataan tersebut dengan menggunakan istilah diperangi,” katanya.

Pejabat Perdana Menteri dalam satu kenyataan hari ini berkata jemaah menteri hari ini memutuskan bahawa rakyat bukan Islam negara ini tidak boleh dikategorikan sebagai kafir harbi selagi mereka mempunyai kerakyatan yang sah dan dilindungi oleh undang-undang negara serta tidak memerangi pemerintah.

Menurutnya, dalam konteks agama Islam, kafir harbi adalah merujuk kepada golongan bukan Islam berdasarkan syarat-syarat yang telah ditetapkan dalam Islam dan kesediaan memerangi pihak yang memerintah

Namun, kenyataan oleh Mufti Pahang, Datuk Seri Dr Abdul Rahman Osman itu menimbulkan kontroversi apabila ia diselewengkan.

“Kenyataan sebenar Mufti Pahang bermaksud golongan kafir harbi wajib ditentang dan bukannya diperangi.

“Kenyataan ini juga bukan merupakan satu fatwa. Ini ialah kerana sesuatu fatwa rasmi mestilah melalui jawatan kuasa fatwa yang telah ditentukan.

“Isu ini telah menimbulkan kontroversi kerana ada pihak yang cuba menyeleweng kenyataan tersebut dengan menggunakan istilah diperangi,” katanya.

Akhbar Utusan Malaysia sebelum ini memetik Abdul Rahman sebagai berkata, DAP yang menentang hukum Islam dan mahu menubuhkan negara sekular tergolong dalam kalangan kafir harbi dan wajib ditentang umat Islam.

Mengikut tafsiran, kafir harbi merujuk kepada kumpulan bukan Islam yang memerangi Islam dan adalah halal untuk menumpahkan darah mereka.

Abdul Rahman dipetik sebagai berkata, haram dan berdosa besar bagi umat Islam bersekongkol dengan DAP.

Namun, Abdul Rahman kemudiannya menjelaskan beliau tidak merujuk istilah kafir harbi kepada DAP semata-mata, tetapi semua pihak yang menentang Islam.

Mengulas lanjut, kenyataan Pejabat Perdana Menteri berkata pandangan mengenai istilah kafir harbi oleh mana-mana pihak perlu diteliti dengan sewajarnya agar tidak menimbulkan kegelisahan di kalangan masyarakat, terutamanya kepada masyarakat bukan Islam.

“Sejak merdeka, masyarakat negara ini yang terdiri daripada pelbagai kaum dan fahaman politik telah dapat hidup dalam keadaan aman dan damai berdasarkan lunas-lunas demokrasi dan hak sebagai rakyat Malaysia yang dilindungi oleh Perlembagaan Persekutuan.

“Dari segi sejarah, masyarakat bukan Islam juga dapat hidup dengan harmoni di zaman pemerintahan Rasulullah SAW.

“Kerajaan berharap agar kenyataan ini akan dapat menyelesaikan kegelisahan di kalangan masyarakat terutama golongan bukan Islam lebih-lebih lagi dalam menjaga keharmonian dan keselamatan Negara bertepatan dengan prinsip-prinsip dalam maqasid syariah,” katanya.

Rahman Dahlan yakin Guan Eng bersalah

PETALING JAYA: “Saya yakin berlaku salah laku,” begitu kata pengarah komunikasi strategik Barisan Nasional (BN) selepas Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng, ditangkap Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) petang semalam.

Datuk Seri Abdul Rahman Dahlan berkata disebabkan keyakinan itulah beliau kerap membangkitkan isu penjualan dan pembelian banglo oleh Lim.

“Tindakan menegakkan keadilan mesti dilakukan dengan pantas,” katanya malam tadi.

“Saya berharap SPRM akan meneruskan kelazimannya dalam menjalankan tugas tanpa kebimbangan atau pilih kasih. Pada akhirnya, semua ini diharap membawa kebenaran dan keadilan.”

Lim ditahan SPRM di pejabatnya di Komtar.

Bekas tuan rumahnya, Phang Li Koon pula ditahan di pejabatnya di Menara Penang Garden sekitar waktu yang sama.

Mereka ditahan selepas menerima arahan Peguam Negara Tan Sri Mohamed Apandi Ali, dan akan didakwa di Mahkamah Sesyen Pulau Pinang pagi ini.

Pengerusi DAP Pulau Pinang, Chow Kon Yeow berkata Lim berdepan dua pertuduhan iaitu dibawah Seksyen 23 Akta SPRM kerana meluluskan permohonan zon semula tanah pertanian di Balik Pulau kepada tanah perumahan milik syarikat Li Koon, Magnificent Emblem; dan di bawah Seksyen 165 Kanun Keseksaan kerana membeli hartanah pada harga bawah nilai pasaran.

Apandi sendiri dilaporkan akan mengetuai pendakwaan.

Sementara itu, Timbalan Pengerusi Perhubungan UMNO Sabah Datuk Seri Salleh Said Keruak pula membidas sikap dwi-standard pembangkang, selepas kerajaan dituduh sedemikian sejurus penangkapan Guan Eng.

“Apabila seseorang daripada kerajaan atau parti pemerintah ditahan atas apa jua alasan, pembangkang dengan pantas bercakap mengenai keadilan, urustadbir yang baik, kebenaran dan sebagainya.

“Mereka tidak akan akui kemungkinan berlakunya perbuatan jenayah,” katanya dalam catatan blog malam tadi.

Muhyiddin, Husni sehaluan?

Muhyiddin, Husni sehaluan?
TATKALA isu pemecatan Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Datuk Seri Mukhriz Mahathir masih panas menggelegak, arena politik tanah air dikejutkan pula dengan peletakan jawatan Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah sebagai anggota Kabinet.

Berikutan itu, selepas tarawih, di serata kedai kopi di seluruh negara, orang tertanya-tanya, apa puncanya?

Apakah asbab yang mendorong Husni tiba-tiba membuat keputusan begitu drastik, meninggalkan jawatan menteri yang jadi igauan setiap ahli politik?

Lebih mengejutkan, beliau bukan setakat melepaskan jawatan menteri malah kesemua jawatan dalam parti, dari peringkat nasional, negeri hingga bahagian. Bagi orang politik bertaraf elit, apa yang tinggal padanya kini seumpama sehelai sepinggang.

Tidak dapat tidak, kedudukannya sebelum ini sebagai Menteri Kewangan II, yang boleh dikira sebagai orang paling tahu hal ehwal perjalanan 1MDB, terus ditelan sebagai halwa cerita yang paling enak.

Ini ditambah pula dengan apa yang didakwa sebagai mesej Whatsapp antara Husni dengan seorang rakannya yang bertebaran di media sosial, konon itu adalah daripada Husni sendiri menyatakan sebab-sebab beliau melepaskan jawatan.

Sama ada benar ataupun tidak dakwaan itu, tiada siapa boleh mempastikan melainkan yang empunya diri. Ironinya, Husni sendiri setakat ini masih berdiam diri!

Apa yang pasti, situasi inilah yang paling tidak disukai oleh PMO. Membiarkan dakwaan seumpama itu terus berlegar hanya akan memburukkan lagi persepsi terhadap Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Apabila Tan Sri Abdul Wahid Omar, Menteri di Jabatan Perdana Menteri sebelum ini dilaporkan enggan menyambung penggal khidmat sebagai senator untuk membolehkan beliau terus berada dalam Kabinet, pun ada cakap-cakap konon penolakannya itu ada hubung kait dengan isu prinsip dan integriti.

Seperti sinetron yang mana tarikannya adalah bergantung pada bagaimana plot cerita-ceritanya dijalinkan, begitulah juga apa yang berlaku dalam politik tanah air kita.

Setelah Muhyiddin dan Mukhriz dipecat daripada Umno, manakala Datuk Seri Mohd Shafie Apdal pula digantung keahliannya, kemunculan isu mengenai Husni menjadi bertambah menarik apabila kesemua plot cerita itu dijalin oleh tukang gosip dan para spekulator kedai kopi.

Kononnya ada usaha sedang dibuat untuk menarik Husni menyertai kumpulan Muhyiddin- Mukhriz.

Jika ini benar-benar berlaku, ia sudah tentu apa yang paling tidak dimahukan oleh rejim Najib.

Apa pun, cerita itu setakat ini masih kekal sebagai gosip kedai kopi!

Muhyiddin sendiri setakat ini belum dapat dipastikan arah tuju masa hadapannya dalam politik.

Namun kenyataannya selepas disingkirkan bahawa beliau, juga Mukhriz akan terus berjuang, membawa gambaran bahawa drama politik tanah air akan jadi lebih mendebarkan. Teka-teki terus berlegar sama ada Muhyiddin - Mukhriz akan berpencak menentang Najib dari sudut gelanggang parti pembangkang sedia ada, ataupun menubuhkan parti baharu.

Muhyiddin sebelum ini menyatakan bahawa beliau ada terima tawaran daripada pakatan pembangkang namun masih belum memberikan jawapan.

Dalam kenyataannya, Muhyiddin turut menyentuh mengenai keperluan mewujudkan platform politik baharu yang diandaikan oleh sesetengah pemerhati, seolah-olah hint mengenai rancangannya sendiri mahu menubuhkan parti politik baharu.

Bagaimanapun dalam reaksi selepas itu, sebilangan penganalisis menyatakan cadangan untuk menubuhkan parti politik baharu dalam keadaan sekarang – jika itu yang mahu dilakukan oleh Muhyiddin - Mukhriz – bukan langkah yang sesuai kerana ia hanya akan memecahbelahkan lagi orang Melayu.

Tambahan pula dalam tempoh yang hanya berbaki sekitar dua tahun menjelang pilihan raya, itu sudah tentu bukan jangka masa yang mencukupi bagi sesebuah parti politik mencapai tahap matang dan cukup persediaan untuk menghadapi pertempuran pilihan raya.

Itu belum lagi dikira soal kelulusan ROS. Takkan begitu mudah untuk sesebuah parti politik yang ditaja oleh Muhyiddin diluluskan dalam keadaan sekarang!

Melainkan jika benarlah Muhyiddin mahu berjuang atas platform baharu sebagaimana yang dikatakannya, beliau mungkin boleh mengambil alih mana-mana parti yang tidak aktif untuk diterajuinya sendiri.

Bagaimanapun, ini tidaklah lebih mudah berbanding beliau memilih mana-mana parti sedia ada, dan yang masih aktif untuk dijadikan platform baharu kerana mereka sudah mempunyai ‘crowd’ yang diperlukan untuk menyokong perjuangannya.

Sungguhpun demikian, yang tetap jadi persoalan ialah bagaimana beliau mahu menyesuaikan diri dengan parti politik yang ada dalam carta hari ini dari segi prinsip dan agenda perjuangan?

Adakah Muhyiddin, juga Mukhriz sedia untuk ‘telan’ segala ketidaksesuaian seandainya mereka memilih untuk bersama Amanah, yang terang-terangan telah menjadi proksi DAP dalam pasaran politik orang Melayu?

Dan jika mereka memilih PKR pula, meskipun Muhyiddin pernah berada dalam Team Wawasan diterajui Datuk Seri Anwar Ibrahim – bersama Najib, Tan Sri Muhammad Muhd Taib dan Tan Sri Abdul Rahim Tamby Chik – ketika menentang kem Tun Ghafar Baba pada pemilihan Umno 1993, terlalu banyak rekod hitam yang perlu dipadam jika mereka membuat keputusan untuk bergabung.

Soalnya, bagaimana pula dengan Mukhriz?

Anwar sampai sekarang masih tidak dapat menerima kehadiran Tun Dr. Mahathir memperjuangkan Deklarasi Rakyat bersama pakatan pembangkang, dan sudah tentu sukar juga baginya untuk menerima Mukhriz jika bekas Menteri Besar Kedah itu mahu memilih platform PKR.

Benarlah apa yang disebut Muhyiddin pada sidang media 26 Jun lalu bahawa keputusan yang harus dibuatnya sekarang adalah “keputusan besar dan tidak pernah termimpi oleh kami”.

Mereka boleh juga memilih untuk kekal sebagai wakil rakyat Bebas dan bertanding pada PRU14 atas tiket Bebas namun itu bukanlah platform yang kuat bagi mereka untuk memperjuangkan agenda yang begitu besar. Ada juga pilihan bagi mereka untuk meneruskan perjuangan menerusi NGO, namun itu juga bukanlah tapak yang kukuh.

Muhyiddin, Husni sehaluan?Mahu tidak mahu, Muhyiddin sebagai satu nama besar dalam politik negara, harus membuat langkahan yang tepat, dan kemudian memijak pada tapak yang tepat juga untuk terus mengekalkan namanya dalam politik. Beliau sama sekali tidak boleh tersilap!

Muhyiddin juga tidak boleh terlalu lambat untuk mengumumkan langkah besar yang mahu dilakukannya. Jangan menunggu sehingga klimaks cerita yang sedang hangat ini menurun. Malah beliau sebaiknya jangan bercuti raya pun. Biarlah pada musim perayaan ini, orang menjamah kuih raya sambil berkongsi cerita mengenai agenda besar Muhyiddin - Mukhriz dengan platform baharu politik mereka.

Justeru, langkah pertama yang harus dilakukannya ialah mencari tempat 'persembunyian' Husni, mengajaknya berjumpa dan berbincang. Mana tahu kalau-kalau cerita mereka sama, cuma plotnya sahaja yang berbeza!

Pegalaman Ustaz Husam dengan Almarhum Pror. Izzi Hj Ali dan sebatang pen

Ustaz Ahmad Husam - Official added 2 new photos.
2 hrs ·

Malam nie teringat pula ana kepada Alm prof izzi haji ali..bila terbaca kisahnya daripada FB.teringat betul padanya..Ana tidaklah rapat dengan beliau..cuma berkesempatan 4,5 kali berjumpa dengan beliau...Antara kisah yang pernah berlaku antara ana denganya...

1)Pernah ana berjumpa dengan beliau di kedai gulai ikan yang terkenal di kodiang..masa itu ana bersama 3 sahabat sedang makan..tiba2 beliau datang berjumpa duduk sembang dgan kami macam dah lama kenal..pada hal itu kali pertama kami berjumpa..ana hanya kenal beliau dalam TV dan beliau hanya mengikuti ceramah ana dalam youtube je...sebelum pulang beliau kata"ustaz tak nak ke bagi apa2 dekat saya tnda ingatan"..ana bg jam ana pada dia dan dia bagi sebatang pen dekat ana...

2) Prof pernah datang ke pejabat ana di yayasan ar riyaadah dan menyumbang sebanyak RM 5000.00 untuk perjalanan yayasan..lalu beliau kata "saya teringin sangat ustaz untuk mencurahkan tenaga dan ilmu untuk pelajar2 ustaz" ana dah plan dengan beliau untuk kelas mingguan beliau dengan pelajar ana selepas raya ini dengan beliau TANPA BAYARAN beliau minta...bahkan beliau cakap awal-awal ustaz jangan bagi apa2 yer,cuma tolong doakan saya mati dengan cara baik...Alhamdulillah Allah swt dah makbulkan...

3) Ana pernah berforum dengan beliau di pulau pinang..habis forum kami makan di bilik VIP.lalu beliau menyerahkan wang saguhati ceramah itu kepada ana..ana tanya wang apa nie prof? Dia cakap ustaz guna untuk sekolah ust..saya pun tak tau ustaz dalam nie banyak mana..ustaz guna yer...ana balik buka dalam tu RM 2500.00...subhanallah....

Itulah sedikit cerita yang ana boleh berkongsi sedikit berkaitan prof izzi haji ali...semoga allah merahmati beliau di sana..Al Fatihah...

 

Wednesday, June 29, 2016

Perlukan 2 negarawan segera bergabung untuk selamatkan Malaysia..???


Pengalaman bekas Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Kewangan Datuk Seri Anwar Ibrahim yang pernah dianugerahkan Menteri Kewangan Terbaik oleh majalah perniagaan luar negara, sepanjang perjuangan politiknya menyebabkannya beliau keluar masuk penjara sebanyak 4 kali semenjak 1974 tidak sepatutnya di bazirkan begitu sahaja.

Anwar bermula dengan perjuangan rakyat termiskin di Baling membawa ke zaman reformasi 1998 dan zaman pemerintahan kerajaan sekarang.

Begitu juga dengan pengalaman YABhg Tun Dr Mahathir Mohamad yang menjadi Perdana Menteri ke 4 negara patut di manafaatkan untuk memulihkan kebinasaan teruk pada negara.

Sepatutnya pihak berkuasa tidak perlu menunggu titah perintah Yang Di Pertuan Agong untuk menahan ahli politik utama negara yang melakukan jenayah dan juga sepatutnya pihak berkuasa tidak memerlukan arahan daripada pejabat peguam negara untuk menahan mana mana penjenayah sekalipun berjawatan tinggi dalam kerajaan memandangkan jenayah tetap jenayah sekalipun di lakukan oleh mereka yang berkedudukan tinggi dalam arena politik tanahair.

Mengimbas kembali kedua dua kes Datuk Seri Anwar Ibrahim iaitu yang melibatkan Azizan Abu Bakar dan kemudiannya Saiful Bukhari benar terbukti di mata rakyat yang Anwar tidak melakukan apa apa kesalahan seperti yang di dakwa.

Pemenjaraan Anwar seterusnya ketika itu dilakukan atas kesalahan salah guna kuasa juga lemah bila dengan cuma menyebut perkataan , ‘Gempaq’, beliau dianggap menyalahguna kuasa dimana intrepetasinya sepatutnya tidak dilakukan secara literal.

Justru mana mana kes yang menyebabkan Anwar terpenjara adalah satu bentuk pengainayaan yang Allah SWT menjamin pembalasan di akhirat nanti terhadap setiap perbuatan yang menzalimi Anwar.

Ketika Anwar di bebaskan dan diputuskan tidak bersalah atas kesalahan terhadap Azizan Abu Bakar, Anwar disiar media antarabangsa yang beliau telah memaafkan semua pihak termasuk Tun dengan berkata, “we forgive but let us not forget’’.

http://www.malaysiakubaru.com/wp-content/uploads/2016/03/1-4.jpg
Pada 23hb Jun 2016 ketika berucap ringkas selepas majlis berbuka puasa dan Terawikh di kediaman Datuk Seri Anwar Ibrahim, YB Nurul Izzah berkata yang ianya bukan lagi soal memaafkan kerana Anwar telah lama memaafkan tetapi ianya mengenai perjuangan terhadap reformasi dasar keseluruhan sistem pentadbiran.

Justru perubahan dan pembetulan keseluruhan sistem yang sudah rosak amat perlu di sokong oleh YABhg Tun Dr Mahathir Mohamad.

Ketika mula memperjuangkan deklarasi rakyat baru-baru ini, Mahathir merayu berulang kali agar dilupakan permusuhan lama malah dalam satu temubual dengan Roketkini yang turut dilapor semula oleh Malaysiakini, Tun mengatakan ianya hak rakyat untuk memilih Anwar sebagai Perdana Menteri.

Malaysia Dateline pada 24hb Jun 2016 turut menyiarkan ketegasan Tun yang disiar oleh program Up Front Al Jazeera pada hari yang sama dimana Tun menegaskan beliau tidak mempunyai apa apa masalah lagi dengan Anwar malah kata Tun lagi, yang mempenjarakan Anwar kini ialah kepimpinan sekarang bukan beliau.

Justru jika kita lihat kenyataan demi kenyataan daripada kedua dua pihak ianya mempunyai bibit-bibit yang seakan akan inginkan pemulihan hubungan hakiki dan ikhlas namun ianya dilakukan dengan amat tertib dan berhati hati sekali.

Rakyat sedia faham pengainayaan yang di hadapi Anwar. Ketika di tangkap 20hb September 1998, Anwar di belasah oleh Rahim Noor bekas Ketua Polis Negara (KPN) yang akhirnya membawa kepada pendakwaan Rahim dan sabitan bersalah sekaligus hukuman penjara di jalani oleh seorang bekas KPN.

Ini sebenarnya patut menjadi pengajaran pada penjawat-penjawat jawatan KPN selepas zaman Rahim agar berhenti daripada melakukan sebarang salah laku.

Malah ketika di bicarakan kes Azizan Abu Bakar, mendiang Karpal Singh berulang kali bertanya soalan yang sama kepada Azizan yang dijawap Azizan, “Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak meliwat saya tetapi SAC 1 Musa Hasan yang suruh saya kata macam ni."

Ini mengejutkan Mahkamah namun akhirnya pasukan pendakwaan yang di ketuai Allahyarham Tan Sri Mokhtar Abdullah yang turut dibantu oleh Gani Patael telah memohon kepada hakim Augustine Paul untuk memadamkan kenyataan Azizan itu daripada rekod Mahkamah.

Karpal Singh dengan jayanya memusnahkan kes pendakwa bila berjaya membuktikan yang ketika masa dan tarikh tuduhan liwat itu, Tivolli Villa masih dalam pembinaan dan alat penghawa dingin yang disebut dalam pertuduhan dipasang lama kemudian selepas tarikh tuduhan dengan mengatakan, “If it is true then it must have been carried out in full view of construction workers’’ yang berjaya menukar Mahkamah jadi sessi program lawak jenaka dengan hilai ketawa sekalipun sepatutnya sessi mahkamah sepatutnya serius.

Ketika perkara ini berlaku, Tun masih menjadi Perdana Menteri. Namun ketika siri ceramah reformasi yang bermula selepas 2hb September 1998, Datuk Seri Anwar Ibrahim berulang kali menegaskan penglibatan penasihat-penasihat yang berkepentingan peribadi dalam menasihati Datuk Seri Dr Mahathir ketika itu dan kemungkinan cerita Azizan direka cipta oleh musuh musuh politik yang berdendam dengan Anwar atas ketegasan Anwar sebagai Menteri Kewangan dan Timbalan Perdana Menteri yang menyebabkan banyak agenda kepentingan peribadi penasihat penasihat berkenaan gagal.

Malah pendedahan konspirasi pernah dilakukan secara terbuka oleh seorang bekas komando ketika itu serta kaset kaset rakaman yang dijual meluas di Kampong Bharu mengenai perbualan seorang perempuan murahan yang berterus terang mengaku dalam rakaman berkenaan akan kejadian yang menimpa Anwar akibat rancangan beberapa orang.

Justru Tun ketika itu lebih dilihat mendengar apa sahaja yang dituduh namun tiada bukti penglibatan Tun dengan skrip lemah drama swasta itu.

Namun penderitaan dipenjara dan penderitaan kesakitan belakang akibat di belasah masih di alami Anwar hingga ke hari ini sekalipun Mahkamah telah membebaskan Anwar daripada tuduhan meliwat Azizan.

Justru, amat wajar dan tepat sekali kini untuk keluarga Datuk Seri Anwar Ibrahim menuntut perubahan dasar yang total bukan sekadar menukar seorang pemimpin semata-mata kerana jika dasar tidak diubah, cara penganiayaan terhadap Anwar dan rakyat tidak mustahil akan berterusan.

Kini di tahun 2016 ini di bulan Ramadhan 1437 Hijrah penuh keberkatan ini, rakyat sedang menyaksikan detik-detik bersejarah kemungkinan pemulihan hubungan dua negarawan yang juga satu hubungan akrab satu ketika dulu seperti anak dan bapa.

Malah Tun juga baru-baru ini mengejutkan keluarga Datuk Seri Anwar Ibrahim apabila hadir di kediaman Allahyarham ayah Anwar menziarahi jenazah Allahyarham ayah Anwar malah jika tidak kerana protokol panjang penjara yang perlu dipatuhi untuk membawa Anwar pulang mungkin Anwar sempat bertemu Tun yang sudah berada kira-kira sejam di kediaman Allahyarham ayah Anwar.

Bagi pelajar pelajar UIA di kampus asal Petaling Jaya, ketika kedua duanya masih Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri tentunya ingat kedua-dua negarawan ini berdiri di atas pentas Dewan Al Malik Faisal berkongsi rostrum seorang setengah bergurau senda sesama mereka dalam menjawap soalan-soalan mahasiswa dan pensyarah UIA Petaling Jaya ketika itu.

Kenangan itu masih di ingati semua yang memenuhi setiap ruang Dewan Al Malik Faisal ketika itu.

Justru pemulihan kembali hubungan kedua dua negarawan ini amat dinantikan rakyat dan yang cuma akan menentang dan memberi komen negatif ialah mereka yang mempunyai agenda kepentingan diri samada mengejar kuasa dan harta ataupun takut menghadapi hukuman atas segala jenayah yang dilakukan oleh kumpulan yang berkuasa dalam pemerintahan dan pentadbiran serta penguatkuasaan undang undang.

Abaikan saja kenyataan-kenyataan pencacai angkat najis berjawatan tinggi kerana barangkali itu sahaja cara yang mereka nampak nak menyara anak isteri mereka kot.

Malaysia tidak memerlukan superman, batman, ultraman dan sebagainya.

Malaysia cuma perlu kedua duanya baik kembali justru sekaligus seluruh dunia akan amat menghormati kedua dua negarawan ulung negara ini.

Sayangnya, Al Marhum Tuan Guru Nik Aziz dan mendiang Karpal Singh sudah tiada lagi kerana kedua kedua mereka ini berperanan besar dalam menghalang pakatan pembangkang daripada diresapi anasir anasir pemecah belah dari dalam seperti yang berlaku sekarang.

Namun gandingan YABhg Tun Dr Mahathir bersama Datuk Seri Anwar Ibrahim sekalipun masih berada di penjara serta di bantu oleh veteran berpengalaman Lim Kit Siang, Lim Guan Eng, Gobind Singh, Ram Karpal Singh, Mat Sabu, Nurul Izzah, Rafizi dan Datuk Seri Wan Azizah dan ramai lagi akan dihormati rakyat namun akan digeruni oleh penjenayah-penjenayah yang bila bila masa menghadapi hukuman oleh mahkamah yang adil.

Usahlah takut dengan Lim Kit Siang dan pelbagai pemimpin bukan Islam lain kerana mereka tidak melakukan apa apa jenayah.

Mereka juga tiada bezanya dari segi fiizikal dengan pemimpin bukan Islam yang berada dalam Barisan Nasional yang baru baru ini mengugut meletak jawatan.

Lim Kit Siang takda tanduk di kepala dan takda ekor di belakangnya begitu juga pemimpin bukan Islam dalam Barisan Lim Tiong Lai juga takda tanduk di kepala dan takda ekor di belakang.

Jika kita cuba melabel Lim Kit Siang sebagai Kafir Harbi jadi apa istimewanya Lim Tiong Lai untuk tidak turut dilabel sebagai Kafir Harbi.

Justru hentikan saja taktik label melabel kerana rakyat tahu siapa berada di pihak yang benar, cakaplah apa sahaja tapi rakyat bukan bodoh.

Pemenjaraan dan pengainayaan Anwar dibawah pemerintahan sekarang telah pun di bincangkan dalam artikel lepas, silalah google, “Imbas kembali perbicaraan Anwar Ibrahim” yang jelas mengandungi pelbagai fakta yang menunjukkan Anwar tidak bersalah dan menjadi mangsa konspirasi terkini.

Pemulihan hubungan hakiki kedua dua negarawan ulung negara amat perlu di sokong oleh pelbagai pihak yang mesti melihat kebenaran daripada semata mata sentiasa memaksa diri untuk percaya cerita kartun syarikat hutang negara.

Ambillah sedikit risiko dalam tugas masing masing untuk memperjuangkan kebenaran.

Usah risau tentang rezeki kerana rezeki itu kuasa Allah swt semata mata. Ingatlah tanggungjawap amar makruf nahi mungkar sebagai ummat Islam.

Kita patut malu jika negara bukan Islam kadang kadang di lihat lebih Islamik dalam mentadbir negara.

Lihat sahaja tanggungjawap Perdana Menteri Britain bila dilihat rakyat menolak pentadbirannya, David Cameron telah mengumumkan pada 24hb Jun 2016 untuk meletak jawatan selewat lewatnya bulan Oktober 2016 kerana beliau berpandangan Britain kini perlu pasukan pentadbiran yang baru.

Manakala kita pula masih berterusan ditadbir penjenayah dan mereka mereka yang bersubahat melindungi jenayah demi untuk sama sama berkongsi kek serba sedikit daripada puluhan billion ringgit yang di hilangkan dan muncul menerusi ‘money trails’ kepada pelbagai akaun tertentu dan menjadi agenda siasatan pihak berkuasa 9 negara dunia dimana pembekuan wang di lapor telah di lakukan oleh negara negara berkenaan dibawah undang undang penggubahan wang haram yang dikeluarkan oleh Konvensyen Bangsa Bangsa Bersatu yang kemudiannya diterima pakai hampir diseluruh dunia termasuk Malaysia dan telah dijadikan satu akta yang diluluskan Parlimen Malaysia pada tahun 2001 dan mengalami beberapa pindaan terkini. (AMLATFAPUAA 2001)

Rakyat patut sama sama menyokong usaha pemulihan hubungan kedua dua negarawan ini dengan memastikan ianya menjadi realiti secepat mungkin.

Dalam kaedah perundangan Islam, Islamic Legal Maxims atau Qawaid Fiqqiyah terdapat satu prinsip, antara dua kemudaratan pilihlah yang kurang mudarat dan kini Tun bukan sahaja kurang mudarat malah dilihat memberi faedah kepada rakyat untuk menyelamatkan negara jika dibandingkan pentadbiran suami isteri dan kuncu kuncu kini yang amat memudaratkan negara.

Tekanan terhadap kedua dua negarawan kita ini amatlah hebat yang kini kedua-duanya di peringkat kronik dizalimi justru eloklah kedua duanya saling bermaafan seikhlas hati dan bergabung menyelamatkan negara daripada berterusan ditadbir oleh para penjenayah. Legasi Tun di pelbagai projek utama negara termasuk di Proton dan Petronas umpamanya cuba dimusnahkan dengan sengaja namun ianya gagal kerana ianya telah tersemat di hati sanubari rakyat. Begitu juga dengan apa saja kejayaan Tun tidak dapat dimusnahkan dengan kata kata ucapan penjenayah yang berkuasa.

Amat molek sekali segolongan para pegawai tinggi kerajaan bertaubat nasuha, kerana tiada siapa akan menongkat langit.

Ingat siksa kubur, Ingat siksa ketika nyawa di cabut ibarat kulit yang di siat siat ketika masih bernyawa. Ingatlah dalam kubur takda kemewahan untuk bergaya lagi cuma amalan Soleh dan doa anak anak asalkan anak anak berkenaan tak dididik menjadi anak hantu lah kot.

Selamat mencari malam penuh keberkatan di penghujung Ramadhan ini, Malam Al Qadr, InshaaAllah sama sama kita renung-renungkan dan selamat beramal meminjam kata kata Allahyarham Prof Izi yang popular di stesen radio hotfm sedikit masa lalu. Al Fatihah Prof Izi.

Dr Syed Iskandar Syed Jaafar Al Mahdzar adalah Peguambela & Peguamcara di Kuala Lumpur

http://www.suara.tv/wp-content/uploads/2016/03/mahathir-anwar.jpg

Malaysia macam negara koboi perlu 'Ops Cantas', kata Musa



Polis perlu melaksanakan semula "Ops Cantas" berikutan semakin banyak kes-kes tembakan menggunakan senjata api, kata presiden Pertubuhan Keperihatinan Jenayah Komuniti Malaysia (MCCC) Tan Sri Musa Hassan.

Katanya, kes-kes tembakan yang berleluasa kebelakangan ini mendatangkan kegusaran kepada masyarakat.

"Negara kita dah macam negara 'koboi', kita tak mahu jadi begitu.

"Pagi tadi pun ada satu kes tembak di Sungai Besi, saya berharap pihak polis mengambil tindakan yang tegas dalam perkara ini.

"Saya juga berharap pihak polis menjalankan Ops Cantas termasuklah melibatkan kongsi gelap," katanya pada sidang media di Petaling Jaya hari ini.

Musa berkata kejadian kes tembak itu mungkin kerana wujudnya persengketaan atau dendam antara ahli kongsi gelap ataupun mereka ingin mendapatkan sumber kewangan dengan menakutkan mangsa.

"Itu sebab saya harap PDRM mengambil tindakan lebih serius supaya perkara ini dicegah dan menyelamatkan nyawa dan ketenteraman negara kita," katanya.

http://4.bp.blogspot.com/-HpCSlf2ecHY/VTXjOgrceNI/AAAAAAABGz4/8SoqPR5Zzmg/s1600/musa%2Bhasan%2Btmi%2Bba.JPG

Musa juga mahu pihak berkuasa terutama polis menjalinkan hubungan kerjasama dengan MCCC untuk membasmi jenayah.

Katanya, MCCC pernah membuat cadangan kerjasama dengan polis untuk menubuhkan satu pusat pemprosesan data agar maklumat risikan boleh dikongsi oleh semua authoriti tetapi ditolak.

"Kita ada perjumpaan sekali dengan polis mengenai cadangan itu tetapi tiada perkembangan selepas itu," katanya.


Syirik cium 'barang peninggalan' Nabi, kata Mufti Perak

http://www.sinarharian.com.my/polopoly_fs/1.23130.1337475684!/image/image.jpg_gen/derivatives/landscape_624/image.jpg
Perbuatan mencium atau menjunjung objek yang didakwa barangan peninggalan Rasulullah boleh membawa kepada syirik (menyekutukan Allah), kata Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria.

“Umat Islam tidak usah bertabarruk dengan peninggalan Rasulullah,” katanya dipetik Utusan Malaysia.

Beliau mengulas program “Latunan Mahabbah Rasulullah” di Alor Setar, Jumaat lalu, di mana beberapa artifak kononnya milik Nabi Muhammad dipamerkan, seperti bekas tapak kaki dan rambut baginda.

Antara penganjur program itu ialah Majlis Bandaraya Alor Setar dan penerbit Al-Quran, Yayasan Restu.

https://s31.postimg.org/57mk2pq3f/muftikedah1.jpg
“Kalau ada pameran pun, pergi tengok sahaja, tidak perlu buat macam itu sekali kerana boleh membawa kepada syirik.

“Lagipun kita tidak tahu sama ada sahih atau tidak barang-barang peninggalan Rasulullah itu. Jadi tidak perlu berbuat begitu, banyak lagi amalan dan sunah Rasulullah yang boleh diikuti,” kata Harussani.

Bagaimanapun, Mufti Wilayah Persekutuan, Datuk Dr Zulkifli Mohamed Al-Bakri, yang berkata acara seumpama itu dibolehkan dengan syarat artifak tersebut tidak dapat dibuktikan kesahihannya oleh sejarawan.

“Saya mengalu-alukan mana-mana tokoh yang dapat mengkaji dan menekuni isu janggut Rasulullah SAW atau rambutnya yang dimansubkan kepada Rasulullah SAW pada masa kini adakah benar atau sebaliknya, dengan kajian yang sahih dan dipercayai untuk meleraikan sebarang kekusutan dalam penisbahan ini,” katanya seperti dilaporkan FMT hari ini.



Saya tak kata Najib bunuh orang, kata Dr M selepas siasatan polis

Polis sedang menyoal-siasat bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berhubung kenyataannya yang menyifatkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak sebagai 'Idi Amin Malaysia'.

Mengesahkan perkara itu, peguam Haniff Khatri berkata Mahathir kini disoal siasat di pejabatnya di Yayasan Kepimpinan Perdana di Putrajaya.

Mahathir pada ucapannya pada pilihan raya kecil di Kuala Kangsar berkara Najib ibarat diktator Uganda itu kerana menggunakan harta negara sehingga dia ditolak oleh rakyat.

Idi Amin adalah Presiden Uganda yang memerintah dari tahun 1971 hingga 1979. Beliau dikenali kerana pencabulan hak asasi manusia, rasuah dan pembunuhan.

http://www.freemalaysiatoday.com/wp-content/uploads/2015/08/mahathir-najib1.jpg
Najib pada malam kemenangan BN di Sungai Besar dan Kuala Kangsar pada 18 Jun lalu secara berseloroh membidas Mahathir dan berkata “Idi Amin Malaysia lebih popular” dan keputusan pilihan raya menunjukkan bahawa rakyat menolak Deklarasi Rakyat.

Bercakap kepada pemberita selepas itu, Mahathir berkata beliau tidak akan menarik balik kenyataannya.

"Saya tidak akan tarik balik. Saya tak kata dia (Najib) bunuh orang, tetapi saya kata dia bukan presiden baik," katanya.

Mahathir juga memberitahu pemberita bahawa soal siasat hari ini tidak berlangsung lama, kerana beliau enggan menjawab kebanyakan soalan.


Katanya, beliau hanya mengakui membuat perbandingan di antara Najib dan Idi Amin, dan butiran seperti masa dan tempat beliau membuat kenyataan itu.

"Bagi tuduhan khusus ke atas saya, saya akan jawap di mahkamah," katanya.

Beliau berkata polis akan mengunjungnya sekali lagi selepas sambutan Aidilfitri dan kali ini, beliau akan disoal mengenai tulisan di blognya.

Dr M: Yayasan Kepimpinan Perdana untuk semua bekas PM

Kerajaan tidak akan mengusir Yayasan Kepimpinan Perdana di pejabatnya di Putrajaya walaupun terdapat spekulasi mengenai perkara itu, kata presiden kehormatnya Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini.

Beliau berkata bangunan yayasan dan tanah itu diduduki di atas harta persendirian yang ditaja oleh komuniti perniagaan, dan dengan itu kerajaan tidak mempunyai sebab campurtangan bagi mengosongkannya.

"Tanah ini tergolong dalam kumpulan orang-orang perniagaan yang pada mulanya mencadangkan bahawa mereka membina perpustakaan dengan nama saya. Saya menolak kerana orang akan berfikir bahawa orang-orang ini adalah kroni saya.

"Kata saya bahawa jika mereka mahu mempunyai sebuah bangunan yang khusus untuk kajian semua perdana menteri terdahulu dan bukan sahaja saya, saya bersetuju.

"Jadi, daripada menjadi peringatan kepimpinan saya, ia kini untuk semua (bekas) perdana menteri, termasuk (Tun) Abdullah Badawi dan semua orang-orang yang akan datang," kata Mahathir kepada pemberita di pejabatnya hari ini.

"Mereka membeli tanah itu; mereka membina bangunan itu, "katanya, sambil menambah bahawa komuniti perniagaan turut membayar penyelenggaraan.

Bagaimanapun, Dr Mahathir berkata, kerajaan menyewa beberapa ruang pejabat di bangunan Yayasan Kepimpinan Perdana dan akan berhenti berbuat demikian.

http://www.malaysiastylonews.com/wp-content/uploads/2016/06/mahathir-yayasan-perdana.jpg

Kilang Roti High 5 milik Tabung Haji ditutup, 60 pekerja dibuang

 http://www.freemalaysiatoday.com/wp-content/uploads/2016/06/high5_workers.jpg
Kilang roti jenama High 5 ditutup serta merta mulai hari ini tanpa sebarang makluman awal dan tiada pampasan serta baki gaji dilunaskan.

Jurucakap pekerja yang dibuang, Cik Jani berkata seramai 60 pekerja diberhentikan serta merta dengan bayaran saguhati setengah bulan gaji sahaja.

"Para pekerja diberikan notis satu bulan bermula 23hb.Jun,2016 tetapi diarahkan supaya tidak datang kerja lagi dari hari ini, 24hb.Jun,2016," katanya.

Pekerja katanya amat tidak berpuashati kerana hanya ditawarkan gaji 1/2 bulan tanpa apajua jaminan bahawa pampasan berhenti kerja dan baki gaji akan dibayar.

Menurutnya, Roti jenama High 5 ini adalah jenama syarikat Siverbird Group Berhad yang meruapakan syarikat pelaburan Tabung Haji (TH).

"Ini bakal mengundang kontroversi kerana TH membeli saham-saham di dalam Siverbird Group yng kini telah gulung tikar dan mengalami kerugian RM90 juta," katanya.

https://4.bp.blogspot.com/-ZswVLMQ24pQ/V24EkmLQA5I/AAAAAAACXTg/h-BNzHJGjH03NcoVNytlom0NmSddci3rACLcB/s640/12524257_573148349530353_1906126192791723156_n.jpg

Pengerusi NGO disambung reman sehingga Khamis

KUALA LUMPUR - Tempoh reman pengerusi sebuah badan kerajaan (NGO) berkaitan pencegahan jenayah dan pemandunya seorang lelaki warga India, dilanjutkan sehingga Khamis ini bagi membolehkan pihak polis melengkapkan siasatan kes peras ugut.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Seri Mohmad Salleh ketika dihubungi Bernama mengesahkan perkara berkenaan.

Pada 22 Jun lepas, mereka ditahan polis berdekatan Plaza Tol Nilai kerana dipercayai melakukan ugutan jenayah dan peras ugut.

Menurut laporan portal berita, pengerusi NGO bergelar berumur 32 tahun itu yang tinggal di Kajang, ditahan oleh pasukan Bahagian Kongsi Gelap, Judi dan Maksiat Bukit Aman, sebaik menerima wang perlindungan RM25,000 daripada pengadu, seorang pengusaha perjudian haram berumur 38 tahun.

Menurut laporan itu, dalam tangkapan pukul 10.50 malam itu, polis turut menemukan wang tunai RM16,080 di dalam kereta suspek. - Bernama

Wang perlindungan: Pengerusi NGO direman

Rahim Tamby Chik - PM perlu lepas jawatan

SITI NURSYAHIDAH ABU BAKAR
6 Julai 2015

Rahim Tamby Chik
SHAH ALAM - Datuk Seri Najib Tun Razak disaran melepaskan jawatan Perdana Menteri buat sementara waktu sehingga siasatan terhadapnya selesai.

Bekas Ketua Menteri Melaka, Tan Sri Rahim Tamby Chik berkata, Bank Negara dan Ambank juga perlu mengesahkan kewujudan akaun peribadi Najib seperti yang didakwa oleh The Wall Street Journal (WSJ) dan Sarawak Report (SR) dalam laporan beritanya.

“Jika tiada, apa lagi ditunggu-tunggu untuk tindakan undang-undang terhadap WSJ, SR dan lain-lain pihak yang bersubahat membuat fitnah yang sangat teruk ini. Tapi jika ada (masih wujud atau pernah wujud), tindakan segera menyiasat akaun-akaun ini perlu dimulakan untuk menilai kebenaran tuduhan-tuduhan yang dibuat.

“Mungkin semasa penyiasatan dibuat, Najib perlu melepaskan jawatan Perdana Menteri buat sementara sehingga beliau dibersihkan oleh penyiasatan ini,” katanya dalam status di Facebooknya, semalam.

Menurut Rahim, beliau sendiri pernah meletakkan jawatan sebagai Ketua Menteri Melaka dan Ketua Pemuda Umno ketika berdepan dengan tohmahan rasuah dan skandal suatu ketika dulu.

“Saya lepaskan kedua-dua jawatan buat sementara bagi membolehkan penyiasatan. Setelah penyiasatan dibuat bersihkan diri saya, saya menyambung semula mandat jawatan Ketua Pemuda Umno, tapi tertipu oleh (Datuk Seri) Anwar Ibrahim (Timbalan Perdana Menteri ketika itu) untuk letak jawatan Ketua Menteri Melaka,” dakwanya.

Dalam status Facebook yang berasingan, Rahim turut menyarankan agar Najib memohon certificate of urgency (sijil perakuan segera) bagi menyegerakan perbicaraan kes mahkamah terhadap WSJ.

“Bayangkan jika tindakan undang-undang ini mengambil masa dua atau tiga tahun, apa akan jadi kepada situasi politik negara dan kepentingan rakyat umumnya?

“Sebab itulah permohonan bagi certificate of urgency untuk segerakan tindakan undang-undang terhadap WSJ dan lain-lain media sosial amat penting dan tiada pilihan lain,” katanya.

Laksana segera AES agar jalan raya selamat

AES

GEORGETOWN - Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) hari ini menggesa kerajaan persekutuan melaksanakan Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) dengan secepat mungkin.

Presidennya S.M Mohamed Idris berkata langkah itu perlu bagi mengelak ramai yang kehilangan nyawa akibat nahas jalan raya pada musim sambutan Aidilfitri yang bakal tiba.

"Jumlah kemalangan maut semasa Hari Raya ialah lebih kurang 22 sehari, kemalangan pula 1,450 sehari, manakala jumlah kematian paling tinggi ialah di jalan perbandaran dan persekutuan.

"Pengguna motosikal pula menyumbang 60 peratus daripada jumlah kematian," katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.

Idris berkata, dengan meningkatkan persepsi orang ramai bahawa mereka akan ditangkap sekiranya melakukan kesalahan di jalan raya, kesalahan trafik akan berkurangan, manakala jalan raya pula menjadi lebih selamat.

Menurut beliau, jumlah kereta di jalan raya meningkat daripada 22.6 juta kepada 31.2 juta dalam masa 10 tahun lepas dan ini menjadikan jalan raya sesak, terutama pada musim cuti.

http://www.selangortimes.com/images/user//img_2247.png
Di samping melaksanakan AES, Idris juga mencadangkan agar semua kenderaan pengangkutan awam diwajibkan menjalani pemeriksaan mekanikal sebelum memulakan perjalanan.

"Bukan setakat kenderaan sahaja yang perlu menjalani pemeriksaan, pemandu juga perlu menjalaninya untuk memastikan mereka tidak terlibat dengan dadah," katanya.

Idris juga menasihati semua pemandu supaya mendapatkan rehat secukupnya sebelum memandu ke kampung halaman masing-masing untuk menyambut Hari Raya. - Bernama

Kajian: Cina kurang puas hati dengan prestasi Azmin

Tinjauan terbaru mendapati 65 peratus rakyat Selangor berpuas hati dengan pentadbiran Menteri Besar Datuk Seri Azmin Ali.

Berdasarkan kajian Merdeka Center, seramai 51 peratus berpuas hati manakala 14 peratus lagi sangat berpuas hati.

Hanya 21 peratus tidak berpuas hati dan selebihnya tidak pasti (13 peratus) dan enggan menjawab (1 peratus).

Daripada pelbagai latar belakang, termasuk bangsa, jantina, kawasan perbandaran, kawasan berinternet, had umur, pendapatan isi rumah, pekerjaan dan tahap pendidikan, Azmin rata-rata berada di tahap 60 peratus.

Tinjauan melalui telefon dibuat antara 28 Mei hingga 5 Jun lalu.

Ia melibatkan 1,011 responden daripada pelbagai kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) seluruh Selangor.

Sementara itu, merujuk kepada prestasi kerajaan negeri, seramai 73 peratus berpuas hati, manakala 23 peratus pula sebaliknya.

Kajian juga menunjukkan bahawa responden Cina agak hambar dengan prestasi Azmin berbanding dengan kumpulan etnik yang lain.

Empat puluh empat peratus daripada responden Cina merasakan bahawa Selangor berada di landasan yang betul, berbanding dengan 68 peratus Melayu dan 64 peratus India.

Ada juga berpendapat kerajaan negeri menuju ke arah yang salah kerana keadaan ekonomi, iaitu kos sara hidup yang tinggi, kekurangan wang, GST, kenaikan harga rumah dan pengangguran.

Walau bagaimanapun, 53 peratus responden Cina berkata mereka berpuas hati dengan transformasi dan perubahan yang dibawa oleh Azmin dalam menguruskan negeri itu.

Kajian yang sama mendapati 72 peratus Melayu dan 66 peratus India berpuas hati dengan transformasi dan perubahan oleh pemimpin PKR itu.

Hanya 56 peratus responden Cina bersetuju bahawa kerajaan negeri mengutamakan rakyat, manakala 74 peratus masyarakat Melayu percaya ia adalah mesra rakyat.

Tuesday, June 28, 2016

Benarkah BN begitu kuat sekarang?

Benarkah BN begitu kuat sekarang?

MUHAMAD MAT YAKIM
28 Jun 2016

Adakah Muhyiddin, Mukhriz dan Mohd Shafie akan berkolaborasi dengan pembangkang untuk terus memperjuangkan agenda mereka menentang Najib?

PETUNJUK bahawa pimpinan Umno kini berada pada tahap keyakinan diri yang amat tinggi adalah tindakan memecat Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Datuk Seri Mukhriz Mahathir yang dibuat dalam tempoh tidak sampai seminggu selepas BN menang besar PRK Sungai Besar dan Kuala Kangsar.

Bagi menyerlahkan lagi sikap itu, mereka turut menggantung keahlian Datuk Seri Mohd Shafie Apdal.

Tanpa keyakinan diri yang tinggi, Umno tidak akan berani melakukan tindakan seperti itu kerana ketiga-tiga pemimpin berkenaan diketahui mempunyai pengaruh yang kuat, di dalam dan luar parti. Ini seakan mengiyakan andaian bahawa Umno/BN berada pada tahap yang cukup kuat sekarang berdasarkan keputusan PRK berkenaan.

Soalnya, adakah BN sudah benar-benar kuat? Adakah keputusan PRK Sungai Besar dan Kuala Kangsar cukup untuk dijadikan indikator penerimaan rakyat terhadap BN yang boleh dibawa hingga PRU14?

Adakah pola pengundian dan geopolitik Sungai Besar, juga Kuala Kangsar sesuai dijadikan model untuk seluruh negara hingga membuatkan pemimpin Umno/ BN yakin parti itu kini berada pada kedudukan yang cukup mantap untuk mengekalkan pemerintahan?

Seorang ketua Umno bahagian sehari selepas pilihan raya itu, terang-terangan menolak andaian bahawa perpecahan undi propembangkang jadi faktor kemenangan BN. Sebaliknya kata beliau, kemenangan itu disebabkan BN sememangnya kuat dan kembali diterima rakyat. Dan satu lagi kenyataan wajib: "Mereka sudah muak dengan propaganda pembangkang!"

Untuk sesetengah perkara, pandangan itu boleh diiyakan tetapi untuk mengatakan BN telah benar-benar kuat, masih boleh dipersoalkan.

Apa yang paling munasabah untuk diperkatakan ialah bukan BN yang kuat tetapi kucar-kacir yang berlaku dalam blok pembangkang cukup memberikan BN kelebihan dalam situasi sekarang.

Sebenarnya, banyak faktor yang mempengaruhi keputusan PRK Sungai Besar dan Kuala Kangsar. Perpecahan undi propembangkang secara terang lagi jelas telah 'membantu' kemenangan besar BN.

Dalam siaran langsung TV1 pada hari penamaan calon, Ketua Pegawai Eksekutif Majlis Profesor Negara, Prof. Datuk Dr. Raduan Che Rose berkata seseorang tidak perlu jadi penganalisis politik untuk menjangkakan BN akan menang mudah di Sungai Besar dan Kuala Kangsar, melainkan jika berlaku sesuatu yang luar biasa.

Apabila dua parti pembangkang, Pas dan Amanah masuk bertanding, sudah tentu undi menentang BN terpecah. Apatah lagi sepanjang tempoh kempen, kedua-dua parti dilihat lebih memberi tumpuan untuk menyerang sesama sendiri berbanding usaha melawan BN. Ini sudah pasti memberikan kelebihan kepada BN.

Selain itu, pemilihan calon yang tepat juga amat mempengaruhi keputusan. Di Sungai Besar, Budiman Mohd Zohdi dikira cukup menepati kriteria winnable candidate. Pada PRU13, Budiman menang kerusi Dun Sungai Panjang dengan majoriti 2,183 undi. Ini jadi bekalan mantap baginya untuk menghadapi PRK kerana telah sedia mempunyai deposit sokongan yang kuat.

Wanita

Selain itu, Budiman juga dikenali sebagai wakil rakyat yang mengamalkan pendekatan strategik dalam memenangi hati pengundi berdasarkan latar belakangnya sebagai lulusan sarjana komunikasi dan juga bakal siswazah doktor falsafah dalam bidang sains politik.

Dalam pada itu, sejak dipilih menjadi wakil rakyat tiga tahun lalu, beliau telah meningkatkan usaha mendekati penduduk Cina yang tidak menyokongnya pada PRU13, Sejak itu, perhatian kaum Cina terhadapnya semakin meningkat dan itulah hasil yang diperolehinya pada PRK ini.

Di Kuala Kangsar, faktor calon tidak boleh diketepikan meskipun Datin Mastura Yazid hanya berkempen dari rumah disebabkan masih dalam tempoh iddah. Bagaimanapun, inilah yang dipercayai mendorong beliau mendapat banyak undi simpati terutama kematian suaminya, Allahyarham Datuk Wan Mohammad Khair-il Anuar Wan Ahmad adalah berkait dengan tragedi.

Selain itu, Wan Mohammad Khair-il Anuar juga dikenali sebagai wakil rakyat yang digemari. Selain sebagai ahli Parlimen, beliau juga pernah berkhidmat sebagai Adun Bukit Chandan dan sepanjang tempoh itu, Mastura sering mengiringi suaminya dalam program turun padang. Justeru, Mastura bukanlah orang asing bagi penduduk Kuala Kangsar.

Di Kuala Kangsar, seramai 17,002 atau 51.6 peratus daripada jumlah keseluruhan 32,949 pengundi adalah wanita. Penduduk Kuala Kangsar juga sememangnya sudah lama menerima wanita sebagai pemimpin. Bekas menteri, Tan Sri Rafidah Aziz adalah ahli Parlimen kawasan itu selama tujuh penggal (1982-2008) sebelum digantikan Wan Mohammad Khair-il.

Jika Mastura mempunyai kelebihan untuk mendapat undi wanita terutamanya, anak-anak beliau, Wan Emir Astar, 26; Wan Imar Izzat, 25; Wan Iskandar, 23, dan Wan Mohamad Amar, 19, yang aktif turun berkempen untuk ibu mereka pula berjaya mencuri perhatian golongan muda. Mereka memainkan peranan penting menarik undi golongan itu.

Sepanjang tempoh kempen, didapati tidak ada poster atau sepanduk Datuk Seri Najib Tun Razak di Sungai Besar. Di Kuala Kangsar pun begitu juga. Adakah ini petanda BN sendiri meragui imej dan persepsi terhadap Najib akan mempengaruhi pengundi?

Amanah juga dalam sepanduknya cuba mengaitkan Budiman dengan Perdana Menteri menerusi kempen 'Tolak calon Najib, pilih calon Amanah'. Berkempen tanpa poster Orang No. 1 parti bukan sesuatu yang biasa dalam pilihan raya. Ini pun sesuatu yang menghairankan juga!

Kejutan

Mengenai keputusan yang di luar jangkaan, sistem pilihan raya kita menetapkan majoriti dikira berdasarkan perbezaan undi diperoleh calon menang dengan calon yang mendapat undi kedua terbanyak.

Dalam konteks Sungai Besar, calon Amanah, Azhar Abdul Shukur di tempat kedua selepas Budiman. Justeru, perbezaan antara keduanya, 9,191 undi dikira sebagai majoriti.

Dengan itu, undi diperoleh calon Pas, Dr. Abdul Rani Osman tidak masuk dalam perkiraan. Inilah yang menjadi petunjuk jelas perpecahan undi propembangkang telah membesarkan angka majoriti. Meskipun dicampur undi dua calon pembangkang itu, Budiman masih menang besar, 2,289 undi.

Keupayaan Budiman memperoleh majoriti yang begitu besar mengikut hujah penganalisis adalah bersabit dengan kembalinya sebilangan pengundi Cina mengundi BN di Dun Sekinchan. Sekinchan adalah kubu kuat DAP. Bagaimanapun perolehan undi menunjukkan ada pengundi Cina dari kawasan itu mengundi BN pada PRK lalu.

Ada dua faktor yang berkaitan. Pertama, kejayaan kerajaan membawa balik dua nelayan dari Bagan Sekinchan, Chua Lee Teck dan Heng Chee Yong yang ditahan pihak berkuasa Indonesia sejak 3 Mac, telah menjadi faktor sentimental untuk sebilangan pengundi Cina Sekinchan berpaling tadah. Kedua-duanya selamat kembali pada petang 16 Jun, dua hari sebelum pengundian.

Kedua, pengundi Cina lazimnya mengambil kira advantage atau kelebihan yang akan mereka peroleh menerusi sesuatu pilihan raya. PRK lalu tidak mengubah kerajaan. Pada masa yang sama berbagai tawaran dihulurkan kerajaan kepada mereka.

Justeru, tidaklah menghairankan jika mereka memilih BN baru-baru ini bagi memastikan apa yang ditawarkan itu mereka perolehi. Bagaimanapun pada pilihan raya umum akan datang, mereka mungkin akan kembali mengundi parti pembangkang untuk mengekalkan kuasa memerintah negeri di tangan PKR dan DAP.

Selain itu, faktor peratusan keluar mengundi yang rendah turut mempengaruhi keputusan.

Di Sungai Besar, peratusan keluar mengundi hanya 74.4 peratus berbanding 88 peratus pada PRU13 manakala Kuala Kangsar, 71.4 peratus berbanding 84.3 peratus. Ini lebih rendah berbanding jangkaan 75 peratus oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Peratusan yang rendah terutama di Kuala Kangsar dipercayai melibatkan pengundi Islam di luar kawasan yang mungkin berasa tidak berbaloi untuk mereka balik mengundi sedangkan mereka akan pulang untuk berhari raya pula dalam tempoh masa kurang lebih dua minggu sahaja.

Bagaimanapun di Sungai Besar, perangkaan yang lebih tinggi mungkin bersebab jarak kawasan itu dengan Kuala Lumpur yang tidak begitu jauh memungkinkan pengundi balik mengundi dan berbuka puasa bersama keluarga sebelum kembali semula ke tempat mereka pada hari yang sama.

Sebagai kesimpulan, BN tidak boleh terus bersorak dengan kemenangan besar pada PRK Sungai Besar dan Kuala Kangsar. Lebih membahayakan jika kemenangan itu seakan memberi ruang untuk mereka melakukan tindakan yang sukar diterima rakyat ataupun yang boleh memecahbelahkan lagi parti.

Pemimpin di peringkat pertengahan juga seharusnya menyalurkan maklumat secara jujur kepada pucuk pimpinan agar pemimpin di atas mendapat maklumat yang tepat, bukan teori plastik yang sekadar menyedapkan hati tetapi lari daripada realiti.

Ada syaratnya jika 3M - Mahathir, Muhkriz & Muhyiddin mahu menyertai AMANAH

Ada syarat jika Amanah mahu terima Dr M
RAZIATUL HANUM A.RAJAK
28 Jun 2016

http://www.freemalaysiatoday.com/wp-content/uploads/2016/06/mahathir-mukhriz-muhyiddin.jpg
‎SHAH ALAM - Parti Amanah Negara (Amanah) menyatakan kesediaannya membuka pintu untuk Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Datuk Seri Mukhriz Mahathir yang dipecat dari Umno Jumaat lalu demi menyelamatkan negara.

Namun Naib Presidennya, Hasanuddin Mohd Yunus berkata, kesediaan pihaknya itu bersyarat .

"‎Amanah bukan hanya sekadar boleh terima dan pertimbangkan permohonan keahlian daripada Tan Sri Muhyiddin, Datuk Mukhriz, malah Tun Mahathir Mohamad dan Datuk Mahfuz Omar sendiri ke dalam Amanah dengan syarat mereka memahami falsafah perjuangan parti kita.

‎“Kami nak bina negara yang dirahmati dan memberi kesejahteraan kepada semua, bina suasana kasih sayang sesama rakyat Malaysia, membina kehidupan yang murni serta mengelakkan rakyat hidup berpura-pura dan curiga-mencurigai dari segi perkauman.

‎“Kita juga nak membanteras bagaimana negara diurus dalam keadaan pecah amanah, rasuah ketirisan, pembaziran, pembohongan dan menyusahkan rakyat. Kalau mereka memahami falsafah yang ada dalam Amanah ini, bila-bila sahaja kami bersedia untuk memproses keahlian mereka,” katanya kepada Sinar Online.

‎Semalam, penganalisis politik berpendapat pilihan yang terbaik untuk Muhyiddin dan Mukhriz ialah menyertai Amanah dan parti tersebut perlu melakukan penstrukturan semula untuk menerima sebilangan besar ahli-ahli Umno yang menyokong Tun Mahathir serta dua pemimpin tersebut.

‎Menurut Hasanuddin lagi, sekiranya mereka masih belum bersedia bersama Amanah, sekurang-kurangnya pemimpin-pemimpin itu bersedia bekerjasama dengan Amanah dalam Pakatan Harapan untuk menyelamatkan negara.

‎“Memahami di mana mereka ini lebih menekuni isu dalam negara sebab mereka pernah berada dalam saf kepimpinan negara. Mereka tahu apa yang berlaku dan mereka sendiri bercita-cita untuk selamatkan dan membaiki negara. Jadi, tidak ada sebab untuk parti amanah tidak bersama dengan mereka.

“Apa yang penting, kami dapat memanfaatkan mana-mana rakyat Malaysia bukan empat orang ini sahaja. Malah teman-teman daripada ahli Umno, Pas, MCA, MIC, PBB di Sabah Sarawak dan sebagainya.

‎“Sekiranya mereka merasa parti mereka sudah tidak jelas lagi, keliru dengan hala tuju parti mereka, mereka boleh beramai-ramai bersama dengan kami,” katanya.

Menyentuh soal tanggapan orang ramai di mana keempat-empat pemimpin itu pasti diberi kedudukan dalam parti sebaik penyertaan mereka, Hasanuddin menegaskan jawatan bukan isunya.

‎“Yang penting di sini bukan jawatan dalam parti tapi kita akan bukakan gelanggang seluas-luasnya untuk sesiapa sahaja untuk selamatkan negara.

‎“Sudah pasti kami akan aturkan peranan Tun Mahathir yang telah berusia tapi masih sanggup berjuang...sudah tentu kita akan sediakan ‘tempat’ yang sesuai untuk dia. Tak mungkin kita nak lantik jawatan-jawatan yang tidak sesuai dengannya,” katanya.

Pasca selepas 2 PRK : Di Antara Pemulangan Kerusi dan Pemulangan Semangat Setia Kawan

Antara pengajaran utama yang tidak dapat dinafikan dari pilihan raya kecil Sungai Besar dan Kuala Kangsar adalah bahawa kerusi yang dimenangi mana-mana parti komponen PR pada pilihan raya 2013 telah dimenangi atas sebab sokongan rakyat terhadap PR.

Ianya TIDAK dimenangi atas sokongan terhadap parti tersebut semata-mata dan oleh itu, setelah dimenangi, semua pihak seharusnya bertindak berdasarkan semangat PR dan bukan atas semangat parti masing-masing. Ini merupakan satu perkara yang jelas dan nyata tetapi ada juga yang sengaja cuba buat tidak faham atau seolah tidak penting.

Dalam erti kata lainnya, PAS menang atas sebab sokongan terhadap PR sebagaimana juga DAP dan Keadilan. Oleh itu tiada ‘kerusi PAS’ atau ‘kerusi Keadilan’ atau ‘kerusi DAP’ tetapi sebaliknya semua adalah kerusi PR.

Kebenaran kenyataan ini adalah disokong dengan fakta bahawa walaupun semua bertanding dengan logo parti masing-masing tetapi Manifesto PR digunapakai oleh setiap calon samada dari PAS, Keadilan mahu pun DAP. Hanya yang berkepentingan dan mempunyai agenda tersembunyi sahaja yang akan cuba menafikan kebenaran kenyataan ini.

Saya ingin menegaskan perkara ini kerana ada yang masih beranggapan bahawa kerusi Parlimen Shah Alam adalah ‘kerusi PAS’. Pada hari mengundi pilihan raya kecil di Sungai Besar saya telah bertemu seorang petugas PAS. Selepas saling mengucap salaam beliau terus bertanya “Bila YB nak pulangkan kerusi PAS?” Saya pun tersenyum sambil menjawab, “mana ada kerusi PAS?”.

Jika berdasarkan kekuatan PAS semata-mata, sudah hampir pasti tiada pihak yang akan memenangi kerusi Parlimen Shah Alam, kecuali BN. Keputusan di Sungai Besar jelas sebagai bukti terhadap kebenaran dakwaan ini.

Pada pilihan raya kecil ini, jumlah undi yang diperolehi PAS adalah hanya 6,902 undi, kurang dari apa yang diperolehi PAS pada 2004 iaitu sebanyak 7,988 undi! Ini bererti prestasi baik PAS di Sungai Besar pada 2013 apabila PAS kalah dengan hanya 399 undi berbanding BN adalah di atas dasar PAS telah bersama PR.

Kalau digunakan Sungai Besar sebagai ukuran, maka ini bermakna keputusan 2004 akan juga berulang di Shah Alam apabila saya sebagai calon PAS pada tahun itu telah kalah dengan majoriti BN melebihi 13,000 undi. Tetapi apabila bersama BA+DAP pada 2008 dan PR pada 2013, maka majoriti BN sebanyak 13,000 undi itu telah berjaya dilenyapkan dan kemenangan tercapai dengan majoriti melebihi 10,000 undi pada dua-dua pilihan raya umum tersebut.

Oleh yang demikian, sebagai seorang ‘pejuang Islam’, biarlah kita bercakap benar. Siddiq adalah sifat Nabi (SAW) dan ianya perlu dicontohi setiap Muslim, apatah lagi seorang ‘pejuang Islam’. Biarlah bersedia mengakui bahawa kerusi Shah Alam sebagai contoh, sepertimana juga kerusi yang lain yang dimenangi sebagai komponen PR pada 2013 telah berjaya dimenangi di bawah PR dan bukan di atas dasar ‘kekuatan’ parti masing-masing sahaja.

Apabila difahami perkara tersebut dan mengakuinya maka perlu juga diakui bahawa atas sebab itu perlu digunakan kemenangan dan kedudukan sebagai YB dan kerajaan, mengikut kehendak PR dan bukan atas kehendak parti masing-masing.

Jika melihat dari satu sudut, menggunakan kedudukan mengikut kehendak parti, setelah menang di bawah PR adalah pengkhianatan sebenar! Sepatutnya berpegang kepada janji yang telah disepakati bersama dan mengurus serta mentadbir kemenangan mengikut manifesto bersama dan bukan atas kehendak masing-masing. Kehendak dan kepenting parti masing-masing hendaklah diusahakan dalam kerangka dasar PR yang telah dipersetujui bersama.

Oleh itu, saya ulangi kembali, tiada kerusi PAS yang perlu dipulangkan. Sebaliknya yang perlu dipulangkan adalah semangat setia kawan PR yang telah mendatangkan kemenangan pada asalnya dengan izin Allah.

Kami yang sekarang bersama AMANAH adalah bekas ahli PAS yang ingin kekal istiqamah dengan janji untuk bersama Keadilan dan DAP membentuk kerjasama antara tiga parti demi menjatuhkan BN dan membentuk kerajaan yang bersifat adil dan berkebajikan.

WaLlahu 'Alam 
KHALID SAMAD

Ya'Allah.. kembalikanlah Malaysia kami yang aman damai seperti dulu, bukannya yang 'bom' seperti ini...

Bom meletup dekat pusat hiburan, mangsa parah

Sekurang-kurangnya lapan cedera, seorang daripadanya parah, dalam insiden letupan dipercayai berpunca daripada bom tangan dekat sebuah premis hiburan di IOI Boulevard, Puchong, awal pagi ini.

Kejadian itu berlaku kira-kira 2.15 pagi ketika pengunjung premis menyaksikan perlawanan kejohanan bola sepak Euro 2016.

Lima daripada mangsa yang cedera dihantar ke Hospital Serdang untuk menerima rawatan manakala tiga lagi dihantar dan Hospital Sunway, kata Timbalan Ketua Polis Selangor Datuk Abdul Rahim Jaafar kepada pemberita di lokasi kejadian.

"Sebuah kereta yang diletakkan kira-kira 30 meter dari premis itu turut rosak akibat letupan tersebut," katanya.
 
Sekumpulan anggota Unit Forensik polis dilihat melakukan siasatan di lokasi kejadian.

Suspek kejadian itu masih dijejaki.

- Bernama

Najib yan sepatutnya undur, bukannya 2 menteri penting dalam kabinet!!

Kenyataan Media

*APA MESEJ DARI 2 MENTERI PENTING KABINET NAJIB: LETAK JAWATAN DIWAKTU MALAYSIA DILANDA KRISIS EKONOMI DAN SKANDAL KEWANGAN NEGARA 1MDB*

1.Rombakan kabinet yang diumumkan PM Najib semalam sangat mengejutkan.Ini disebabkan *2 orang menteri penting kepada ekonomi dan kewangan negara meletakan jawatan*.Datuk Seri Husni Hanadzlah meletakan jawatan sebagai menteri kewangan ke2 serta semua jawatan dalam umno dan Datuk Abd Wahid menteri di JPM yang menguruskan EPU tidak mahu menyambung tugas menteri setelah tamat tempoh senator sebelum ini.

2.Persoalan yang timbul sekarang ialah *kenapa mereka meletakan jawatan diwaktu negara sedang dilanda krisis ekonomi dan kewangan yang meruncing .Persoalan 1MDB yang makin rumit dan membebankan negara dan rakyat* tanpa penyelesaian adalah sesuatu yang sedang menghantui negara dan rakyat.  *Kenapa mereka berdua melarikan diri dari skandal besar negara 1MDB*

3.Saya berkeyakinan kedudukan mereka dalam kabinet mempunyai banyak pengetahuan yang tersembunyi berkaitan perkara penting yang membabitkan Najib dalam skandal besar negara sehingga mereka tidak lagi bersedia bersekongkol dengan kejahatan Najib.Perletakan jawatan Husni menimbul dan meninggalkan *seribu satu persoalan*.Yang pasti bagi saya ini adalah *protes senyap dan undi tidak percaya terhadap Najib*.

*NAJIB YANG SEPATUT DIGUGUR*.

4. *Perletakan jawatan 2 menteri kewangan dan ekonomi negara beserta pemecatan Muhyidin,Mukhriz dan pengantungan Shafie atas isu yang sama menjadikan krisis ekonomi negara makin parah*.Keyakinan masyarakat antarabangsa terhadap Malaysia makin pudar dan tidak dapat membantu pertumbuhan ekonomi yang lebih segar.

5.Sepatutnya *Najib yg digugurkan dari jawatan PM melalui satu desakan dalaman umno dan undi tidak percaya dikalangan MT Umno,kabinet dan Parlimen*.Namun tiada keberanian dikalangan ahli MT Umno,anggota kabinet dan MP BN untuk berbuat demikian. *Pemimpin Umno Bn seperti  tak dak teloq berdepan dengan Najib*.

6.Sebagai sahabat baik saya dalam IPU cawangan Malaysia saya mengharapkan Husni berjiwa Malaysia. *Beliau mesti berani tampil untuk berkata benar untuk negara dan rakyat*.Tidak cukup sekadar melepaskan semua jawatan tanpa terus berjuang. *Demi Malaysia Husni perlu bersama rakyat Selamatkan Malaysia*.

#UndurNajib
#SelamatkanMalaysia
#MertabatkanKuasaRakyat

*DATO'HJ MAHFUZ HJ OMAR*
Ahli Parlimen Pokok Sena
00.30am 28 Jun 2016/23 Ramadzan 1437H
Restoran Taqwa Taman Malewar KL.

Benarkan Husni tak setuju ditukarkan, sebab itu beliau meletak semua jawatan..!!

HUSNI BERSARA KERANA TIDAK SETUJU DITUKARKAN, BUKANNYA SUKARELA

Berita yang paling tidak disangka-sangka dalam rombakan kabinet yang diumumkan Najib Razak kali ini, selain perlantikan semula Noh Omar sebagai menteri ialah berkaitan pengunduran Husni Hanadzlah daripada jawatannya sebagai Menteri Kewangan Kedua.

(Terkini - menerusi kenyataan yang dikeluarkan oleh Shamsul Zairil Kamaruddin, bekas Setiausaha Politik Husni beberapa jam kemudiannya, Husni juga mengumumkan perletakan jawatan sebagai Bendahari UMNO Malaysia, Bendahari BN Malaysia, Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri Perak, Ketua UMNO Bahagian Tambun dan Pengerusi  BN Tambun)

Tanpa ribut dan tanpa sebarang khabar angin sebelumnya, tiba-tiba saja diberitakan beliau memilih untuk bersara daripada jawatannya.

Najib dalam pengumuman rombakan itu memberitahu, Husni telah memilih untuk bersara dan beliau menghormati keputusan tersebut.

Tempat Husni kini digantikan oleh Johari Abdul Ghani, Ahli Parlimen Titiwangsa yang sebelum ini merupakan Timbalan Menteri Kewangan.

Benarkah Husni memilih untuk bersara secara sukarela?

Kenapa beliau bersara sekarang dan tidak berundur saja pada pilihanraya umum akan datang yang hanya kira-kira dua tahun lagi tempohnya?

Adakah beliau tidak sihat atau ingin berehat?

Seorang rakan memberitahu, Husni sebenarnya tidak memilih untuk bersara secara sukarela tetapi terpaksa membuat keputusan itu sebagai tanda protes, kecewa dan kecil hati terhadap Najib.

Beliau dikatakan tidak setuju dengan hasrat Najib mahu menukarkannya daripada Kementerian Kewangan ke Jabatan Perdana Menteri bagi mengambil alih tempat Abdul Wahib Omar yang sebelum ini sudah pun memilih tidak mahu dilantik lagi menganggotai kabinet.

Kata rakan tersebut, beliau diberitahu mengenai perkara itu oleh salah seorang pembantu Husni sendiri pada petang semalam lagi.

Katanya, Husni agak kecewa dengan pertukaran itu memandangkan beliau selama ini telah dengan baik memainkan peranan sebagai Menteri Kewangan Kedua dan jurucakap yang dilantik oleh kabinet untuk menjawab dan menangani hal-hal berkaitan 1MDB.

Lantaran itu, Husni dikatakan berasa pertukarannya itu seolah-olah beliau tidak begitu penting lagi di sisi Najib sekarang ini, meskipun sebahagian isu berkaitan 1MDB sudah berjaya diselesaikan.

Dalam rombakan kabinet yang diumumkan Najib, empat menteri terlihat dalam rombakan iaitu Johari Abdul Ghani dilantik sebagai Menteri Kewangan Kedua, Abdul Rahman Dahlan sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang bertanggungjawab kepada Unit Perancang Ekonomi (mengisi tempat Abdul Wahid Omar), Noh Omar dibawa kembali menyertai kabinet memegang jawatan Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan dan Mah Siew Keong sebagai Menteri Perusahaan, Perladangan dan Komoditi. (SH 27/06/2016).

Shahbudin Husin

Monday, June 27, 2016

300 ketua cawangan Umno Semporna keluar parti

FMT

SEMPORNA: Naib Ketua Umno Bahagian Semporna Datuk Dr Jaujan Sambakong hari ini mengumumkan keluar parti.

Turut mengambil tindakan sama ialah tiga ketua sayap iaitu Ketua Pemuda Mohd Aziz Jamman, Ketua Wanita Manis Muka Dara dan Ketua Puteri Zakiah Kalipunya dan 300 ketua cawangan bahagian itu.

Keputusan itu dibuat mereka selepas mesyuarat Ahli Jawatankuasa (AJK) bahagian itu di sini yang dipengerusikan Jaujan yang juga Adun Sulabayan.

Pada sidang media, Jaujan berkata keputusan itu dibuat susulan tindakan Majlis Tertinggi (MT) Umno pada Jumaat lepas menggantung keahlian Naib Presiden Umno yang juga Ketua Umno Bahagian Semporna Datuk Seri Mohd Shafie Afdal.

Beliau berkata Shafie tidak diberi peluang membela diri dengan diberikan surat tunjuk sebab terlebih dalu sebelum MT membuat keputusan menggantung keahliannya.

Bagaimanapun, Shafie tidak hadir pada mesyuarat itu kerana sedang mengerjakan umrah. Turut tidak hadir Timbalan Ketua Bahagian Datuk Nasir Tun Sakaran.

Umno Bahagian Semporna mempunyai 481 ketua cawangan.

-BERNAMA





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...