TERKINI :

Monday, May 2, 2016

Muhyiddin & Mukhriz - Benarkah kedua-dua mereka ini tidak cerdik..???

KEDUANYA DIKATA TAK CERDIK


KECERDIKAN dan pejuangan tidak semestinya duduki kerusi dalam kerajaan, malah yang duduk di kerusi pembangkang juga namanya berjuang sebab baik pemerintah ada pembangkang ada peranan masing-masing.

Kejayaan kepimpinan seseorang itu bukan macam mengukur adanya satu bangunan atau jalan raya tetapi bersuara dan membantai rasuah, perbuatan jahat, bobrok juga satu perjuangan seperti yang dilakukan oleh ahli-ahli agama yang membawa kesedaran dan kebenaran.

Merubah minda/pemikiran manusia tidak semudah membina jalanraya yang bisa siap esok hari tetapi merubah pemikiran dan cara manusia berfikir memerlukan masa bertahun yang kekadang ada sampai 1000 tahun atau lebih dari itu.

Dunia barat kala dulu memang gelap tetapi kesan raja Peranchis kedua yang belajar di andalusia terjemah semua buku karyawan Islam seperti Ibu Kindi, Sina dan banyak lagi di zaman Andalusia abad 4-11 ke bahasa barat barulah barat bercahaya dan menjadi seperti yang ada sekarang.


Ramai pemimpin terhebat di dunia kena penjara kesan berani pejuangkan sesuatu yang benar seperti Mandela/sepanjang usianya dalam penjara dan akhirnya kesan kesedaran ada di kalangan bangsanya maka bangsanya merdeka dan ia sempat duduki kerusi nombor satu dan dunia puji dia.

Keadaan yang saya maksudkan sama juga apa yang dihadapi olehj Anwar Ibrahim banyak masanya dalam penjara, padahal kalau dia mengampu dan menjadi pak turut sudah pasti dia berjaya duduki kerusi Perdana Menteri yang menjadi idaman semua orang.

Mantan TPM dan MB Kedah ada yang mengatakan tidak cerdik hingga terlepas jawatan dan kenyataan itu sebenarnya tidak benar. Kalau memang mereka tidak cerdik dan bodoh, mana mungkin mereka berjaya duduki kerusi TPM dan menteri besar Kedah.

Mereka dipecat dan satu berhenti bukan kerana mereka tidak cerdik sebalik merekalah bijak tidak mahu bersubahat dengan pemimpin yang rasuah salah guna kuasa sebab di dunia mereka bahagia tetapi di akhirat siap akan ditanya oleh Allah. Nampak itu?

Mereka melawan dan dipecat/dipaksa turun kerana mereka tidak mahu bersubahat dan tidak mahu berdosa itu makna mereka berdua bijak dan perlu dijelaskan menilai perjuangan seseorang itu tidak semestinya melalui jawatan sebalik kita lihat apa yang ia perjuangkan.

Nabi kita dihina sejak lahir, hingga dewasa malah sehingga wafatnya juga dihina dan kala wafatnya dia tidak meninggalkan istana raja atau segala ladang unta atau tanah berjuta ekar dan dia wafat tanpa apa-apa/yang ada hanyalah kesan agama islam itu sendiri melebar ke seluruh dunia. Nah, apakah kerana tidak kaya seperti para menteri kita Nabi tidak cerdik?

Sekadar catatan petang untuk semula kita menilai sejauh mana pejuangan kita sebenarnya dalam masa kita hidup ini.

ISMAILY BUNGSU
2 mei, 2016
6:00pm

No comments:





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...