TERKINI :

Thursday, February 11, 2016

Perasaan ketika bawa turun gambaq MB LAMA dan nak penaik gambaq MB BARU..!!!

Mohd Monier added 2 new photos.


Atas tugasan kerja, saya diminta menurunkan frame gambar jejaka tampan berbaju Melayu kala biru gelap ini daripada dinding lobby di tempat kerja.

Gambaq penggantinya belum ada, tapi kena bawa turun dulu.

Entah kenapa waktu nak bawa turun tu perasaan di hati tak lah rasa bercelaru sangat seperti mana waktu nak bawa turun frame seorang Ustaz utk digantikan dgn gambar jejaka ini hari tu.

Mungkin selepas beberapa siri MB berganti ini, dan melihat hidup rakyat kebanyakan tak banyak berubah, orang dah lupa dah kata di Kedah ini ada MB.

Mlm tadi bila kami pi hantar 900 kg beras dan brg2 mknan kiriman kwn2 utk 30 keluarga penoreh getah di sebuah kampung di pedalaman Kedah, waktu duk bersembang dgn org2 kampung di situ termasuklah cikgu2 yg tolong aturkan program kami tu, tak dengar pun ada yg sembang pasal politik atau pun pasal MB, yg duk ulang dengarnya kisah getah harga RM1.70-1.80 sekilo, kisah 10 kilo getah baru boleh dpt RM18, kisah harga temenung di pekan hari baru ni juga RM18, sekilo.

Dema kata - teruk haih menoreh getah sekarang ini, motong teruk2 baru boleh beli ikan temenung sekilo !!

Beras tak beli lagi, gas habis tak beli lagi - kena pakai dapur kayu back up, tak apalah ada juga kayu utk dibakar, dah berundur jadi tahun 60an dah.

Makin koi duk teruk.

Entahlah, dah cemuh kot orang baca cerita pasal penoreh getah ini.

Rasanya org2 kampung yg duk motong getah nie depa tak perlu MB kot, tak perlu Menteri Besar.

Bukan pasai pa, naik pi lah sapa jadi MB pun 2x5 ja.

Esok lusa saya mungkin kena bawa naik frame gambar MB baru; dan berdasarkan sok sek sok sek kat bawah ini saya ramalkan mai PRU 2017 nie Kedah bakal jatuh ke tangan PAS, dan lepas nie saya kena bawa naik pula frame MB Pas ganti MB Baru.

Duk 3 bulan, Pas BERGADUH pula sesama depa, saya juga kena bawa turun dan bawa naik gambar MB yg lebih baru - sabuah proses yg berulang2.

Dan, waktu tu harga getah sekerap masih tetap RM1.70-1.80 sekilo tapi harga Ikan Temenung mungkin dah naik jadi RM28 sekilo !! - haru.

Makna kata, perubahan politik ke kiri ka ke kanan ka tak membantu isu penoreh getah ini.

Yg boleh bantu ialah mereka yg terlibat dlm memberi idea dan membantu kementerian2 berkenaan menggubal dasar di peringkat pusat.

Boleh kot tolong lobi minta pihak2 yg berkenaan utk setahun dua ini sehingga keadaan reda boleh kot adjust org2 tengah kompeni besar2 yg beli getah tu adjust sikit harga getah bagi pakat dapat makan sorang sikit.

Org mungkin kata, hang duk merapu apa aih kat FB nie Monier? Depa tarak nak baca aih.

Insyaallah depa baca.

Saya dapat maklumat program Beras dua kampit sebulan utk keluarga miskin berdaftar itu adalah mengambil inspirasi drpd kerja buat NGO-NGO duk masuk kampung hantar beras selama ini.
Tkasih byk2.

Wallah hu aklam.

Ok lah stop kat sini, esok nak pi cari gambar MB Baru nak bawa naik pula.

Saja nak kongsi.

Tkasih

No comments:





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...