TERKINI :

Monday, February 29, 2016

Kumpulan penentang Najib mungkin ikut jejak Dr Mahathir keluar Umno


Kumpulan penentang dalam Umno, Gabungan Ketua Cawangan Malaysia (GKCM) tidak menolak akan mengikut jejak penaungnya Tun Dr Mahathir Mohamad yang bertindak keluar Umno hari ini.

Naib Presiden GKCM Rushdan Mohamed menyifatkan keputusan Dr Mahathir merupakan sesuatu yang serius dan akan memberikan kesan besar kepada Umno.

"Kami sudah adakan mesyuarat tertutup dengan Dr Mahathir sebelum ini dan memberi jaminan kepadanya akan sentiasa bersama beliau walaupun keluar parti Najib.

"Ia hari yang sedih apabila berlaku keadaan ini kerana individu bertanggungjawab membina negara ini membuat keputusan meninggalkan parti," katanya di Putrajaya hari ini.

Rushdan berkata, GKCM akan mengadakan mesyuarat tergempar malam ini bagi membincangkan keputusan dibuat Dr Mahathir sama ada akan mengikut jejak yang dibuat bekas perdana menteri paling lama berkhidmat itu.

"Kami akan bermesyuarat malam ini untuk membincangkan perkembangan terbaharu ini dan akan mengumumkan keputusan dalam masa terdekat nanti," katanya.

Sunday, February 28, 2016

Tolak NAJIB selamatkan NEGARA..bukan selamatkan UMNO..!!

Kenyataan Media

TURUNKAN NAJIB SEBAHAGIAN DARIPADA REFORMASI NEGARA.


1. Negara dan rakyat sudah tidak mampu bertahan menanggung beban maruah tercalar, ekonomi kewangan bernanar, rasuah berlegar menjadi makanan harian, salahguna kuasa bermaharaja lela, pembohongan makin menjadi-jadi, pembodek dihargai, yang salah disanjungi, yang benar dikeji dan beban hidup rakyat makin merempat akibat daripada keangkuhan Najib dan kerajaan Umno Bn memerintah negara tanpa menghirau benar atau salah dosa atau pahala.

2. Kedegilan dan keangkuhan Najib dan kerajaan Umno Bn untuk mengakui kesilapan dan kesalahan menjadikan negara ini terbabas daripada landasan keadilan dan demokrasi menuju menjerumus ke gaung kemusnahan. Serangan, pencerobohan dan pencabulan terhadap institusi perundangan dan kewangan negara PDRM, SPRM, PEGUAM NEGARA, BANK NEGARA dan sebagainya menjadikan negara sedang dikuasai oleh "INSTITUSI NAJIB".

TIADA REFORMASI NEGARA JIKA NAJIB SEORANG GAGAL DITURUNKAN.

Pemimpin berkualiti, bijak dan mesra rakyat, campak dimana pon tetap Hero Rakyat.

28 Februari 2016 | ARIF ATAN
Kawasan Parlimen Johor


Bekas Naib Presiden Pas, Datuk Husam Musa secara terbuka mengakui sedia bertanding di Johor pada pilihan raya umum ke-14 (PRU14) akan datang jika partinya tidak mengizinkan beliau berbuat demikian di Kelantan.

“Nasib saya rakyat yang tentukan. Bertanding di Johor, tak mengapa. Di mana-mana pun tidak mengapa. Keangkuhan pemimpin, kita jalan terus. Saya pernah berkorban bertanding di Putrajaya (pada PRU13 lalu).

“Saya belajar statistik. Cawangan Pas hanya tiga, macam mana nak menang tapi saya teruskan. Saya hanya berusaha naikkan mood,” katanya pada sesi dialog selepas Pidato Selamatkan Malaysia di Kulai, malam tadi.

Menghargai keprihatinan hadirin yang turut bertanyakan tentang masa depan politiknya di Kelantan, Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Salor itu ketawa ringkas apabila terdapat sorakan audiens menggesa beliau supaya bertanding atas tiket parti Amanah.

“Nasib saya di Kelantan… kalau Pas bersama (Umno) untuk menongkat kemungkaran, komitmen peribadi saya bersama pembangkang,” tegasnya.

UMNO oh UMNO - Biar derhaka daripada setia melulu

oleh ku seman


Keyakinan saya terhadap krisis ketelusan UMNO kini semakin memuncak apabila sesuatu keputusan besar mengenai parti mendapat persetujuan "sebulat suara" daripada kepimpina tertinggi. Saya fikir hampir semua pemimpin UMNO khususnya yang menduduki kerusi Majlis Tertinggi tidak memahami implikasi keputusan "sebulat suara" yang mereka buat.

Saya ada juga membaca buku-buku tentang politik dan kepimpinan. Daripada pembacaan itu sebahagian besarnya menekankan debat sebagai satu kaedah untuk mendapat keputusan yang terbaik. Keputusan yang dibuat secara "sebulat suara" memperlihatkan sesebuah organisasi itu bukan sahaja tidak demokratik malah menghampiri ciri-ciri diktator.

Saya menyokong tradisi debat yang subur dalam politik di Amerika Syarikat. Melalui debat rakyat dapat melihat ketokohan atau kemuflisan pemikiran seseorang pemimpin. Tetapi di negara kita debat diberikan gambaran negatif, padahal mereka sebenarnya yang takut berdebat.

Oleh yang demikian saya yakin sebahagian besar pemimpin UMNO memilih "sokong" membuta tuli kepada pemimpin utama kerana menjaga kepentingan lain. Sikap "membuta tuli" inilah yang akhirnya terhasil semua keputusan yang dibuat adalah "sebulat suara."

Gantung jawatan Muhyiddin tidak selesai masalah Najib

MINDA SORE

Nazri Aziz yang selamanya dikenali kawan rapat dan sepermainan Najib Razak terus melakukan perang saraf (psywar) ke atas Muhyiddin Yassin, mahukan timbalan presiden Umno itu keluar dari Umno. Tampaknya Nazri ada pelan dan perancangan tersendiri dalam usaha untuk memberi ketenangan kepada rakan baiknya itu (Najib), dan sekaligus mengurangkan tekanan dalaman terhadap Umno yang kini kian parah dan lelah.

Muhyiddin Yassin
Nazri Aziz
Bagi Nazri dia berpendapat selagi Muhyiddin berada dalam Umno, "menjadi duri dalam daging", selama itu kawannya tidak tenang dan terbuai-buai dengan kejelekan yang didakwa menyebabkan tidurnya tidak berapa "jenak". Dan Umno juga terus bekah dan pecah dari dalam perlahan-lahan serta membusuk gara-gara pemecatan Muhyiddin.

Sungguhpun Muhyiddin tidak menggerakkan serangan terhadap Najib secara terbuka, tetapi keberadaanya yang sekali sekala mengkritik Najib dengan mengungkit hal-ha belum beres (fatal) itu memedih dan menyakitkan Najib dan Umno. Kebenaran yang dituturkan Muhyiddin mulai ditelan oleh orang ramai.

Mungkin media massa milik Umno tidak memberi liputan meluas terhadap apa yang Muhyiddin katakan, kalau sekalipun benar dan bermutu, tetapi media sosial lain sangat mengambil berat dan menjadikan bahan laporan utama terhadap setiap isu yang Muhyiddin perkatakan tentang Najib dan masalahnya. Tengok sahaja twiter milik bekas TPM itu, sekali beliau membuat twiter puluhan ribu dijawab dan mendapat komen khasnya daripada anak-anak muda.

Mahkamah Persekutuan kekal keputusan TV3 bersalah fitnah Nizar

Mahkamah Persekutuan di sini hari ini memutuskan bahawa tiada unsur berat sebelah kehakiman dalam keputusan Mahkamah Rayuan yang mendapati Sistem Televisyen Malaysia Berhad (TV3) bertanggungjawab memfitnah bekas Menteri Besar Perak Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin.

Mohammad Nizar telah memfailkan saman fitnah RM50 juta terhadap stesen televisyen berkaitan komen beliau mengenai nombor pendaftaran kereta "WWW1", yang berjaya dibida dengan harga RM520,000 oleh Sultan Johor pada Mei 2012.


Panel lima anggota yang dipengerusikan oleh Hakim Besar Malaya Tan Sri Zulkefli Ahmad Makinuddin dengan sebulat suara menolak rayuan TV3 dan memerintahkan stesen televisyen itu membayar kos perundangan RM20,000.

Peguam Liew Teck Huat yang mewakili TV3 berhujah bahawa keputusan sebulat suara oleh panel Mahkamah Rayuan yang ketika itu dipengerusikan oleh Hakim Mohamad Ariff Md Yusof (sekarang sudah bersara) yang memutuskan TV3 bertanggungjawab memfitnah Mohammad Nizar, harus diketepikan atas alasan bahawa terdapat unsur berat sebelah kerana hubungan hakim (Mohamad Ariff) sebelumnya dengan PAS.

Najib dan barisan pimpinan berjiwa fakir

oleh Aspan Alias


Kita sedang tercari-cari (soul searching) pemimpin yang berkualiti dalam kepimpinan untuk mendapatkan sebuah negara yang terurus dengan kepimpinan lurus dan ‘magnanimous’. Saya menyebut isu ini kerana apa yang sedang berlaku pada politik dan kepimpinan hari ini tidak mempunyai sedikit pun unsur yang ada dalam kepimpinan pemimpin terdahulu yang pernah dialami oleh rakyat. Rakyat yang sudah berusia mungkin masih ingat bagaimana pucuk pimpinan dahulu tidak mengambil teguran sebagai kesalahan. Tetapi untuk mendapatkan kepimpinan seperti ini ia tentulah datangnya dari seorng yang jujur dan berjiwa besar dan perjuangannya semata-mata untuk negara dan tidak ada kepentingan peribadi.

Saya masih teringat lagi semasa isu mengeluarkan Singapura dari Malaysia walaupun saya semasa itu masih terlalu muda pada waktu itu. Semasa Tunku Abdul Rahman mengambil keputusan untuk menolak Singapura dari gagasan Malaysia beliau mendapat tentangan dari Pemimpin Tertinggi UMNO sendiri dan pemimpin itu tidak lain dan tidak bukan adalah Tun Dr Ismail Abdul Rahman. Seorang lagi yang saya masih ingat ialah Syed Jaafar Albar. Kedua-dua pemimpin tersebut telah dengan cara terbuka telah menentang Tunku dan Tun Ismail yang bersifat tegas itu telah mengambil keputusan untuk meletakkan jawatan kerana tidak bersetuju dengan tindakan Tunku itu.

Saturday, February 27, 2016

Jika Anwar itu Muhyiddin, dia akan pimpin gerakan tuntut reformasi

 
Ahli Parlimen Pandan, Rafizi Ramli yakin Datuk Seri Anwar Ibrahim akan memimpin gerakan besar membabitkan semua pihak untuk melaksanakan reformasi jika ditakdirkan mengalami situasi serupa seperti apa yang dihadapi Tan Sri Muhyiddin Yassin sekarang.

Beliau yakin Anwar akan berjiwa besar dan mengenepikan perbezaan lampau untuk mengalu-alukan sesiapa pun menyertai gerakan besar ini sementara terus kekal pada prinsip menuntut reformasi dan perubahan sistem secara keseluruhan.

Mengulas keputusan Majlis Tertinggi Umno (MT Umno) menggantung jawatan Muhyiddin sebagai Timbalan Presiden Umno petang semalam, beliau melahirkan rasa sedih setelah meneliti kenyataan Muhyiddin yang dikeluarkan hari ini.

"Sesiapa pun yang telah menghabiskan masa dewasanya menyumbang kepada parti yang dianggotai tidak wajar diperlakukan begitu, apatah lagi setelah beliau cuba membetulkan sesuatu yang beliau rasa adalah salah.

"Sudah tentu pihak media bertanyakan reaksi saya kepada kenyataan beliau kerana saya pantas melahirkan kebimbangan apabila Dato’ Zaid Ibrahim menyeru rakyat Malaysia bersatu menyokong Tun Mahathir Mohamad untuk menjatuhkan Dato’ Seri Najib Tun Razak sebelum ini.

Ayuh.. Jom Tukar Sistem Bukan Hanya Tukar Orang....

 
Pakat riuh rendah kononnya Anwar Ibrahim bagi wasiat dari dalam penjara bahawa jangan hanya bertekad turunkan Najib tetapi jatuhkan keseluruhan dan tukar sistem.

Bagi aku yang kononnya wasiat tu bukan istimewa sangat pun kerana majoriti kita faham dan mempunyai niat & tujuan yang sama iaitu tukar, turunkan dan singkirkan Umno/BN dari pentadbiran Malaysia dan negeri seluruhnya.

Tiada apa yang istimewa melainkan kononnya dikeluarkan oleh Anwar Ibrahim. Kononnya apa saja yang Anwar Ibrahim buat, sebut itu sesuatu yang istimewa. Tidak. Biasa saja.

Aku nak tambah dan nak tunjukkan bukti jelas bahawa TUKAR ORANG BUKAN SISTEM tidak memberikan apa-apa kebaikan malah boleh menambah kecelakaan.

Buktinya bukan tukar Pak Lah kepada Najib kerana bukti melibatkan Umno ini juga bukan istimewa malah sudah basi. Aku nak tunjukkan bukti yang melibatkan PARTI REFORMASI. Parti yang kononnya perjuangkan perubahan.

Suatu ketika riuh seantero Malaysia strategi "Langkah Kajang" yang dibuat untuk menukar seorang Menteri Besar dari parti reform. Menteri Besar itu dikatakan mentadbir ikut suka hati dia dan kelompok dia tanpa mengambilkira pandangan parti dan rakan-rakan dalam pentadbiran. Menteri Besar itu dikatakan mentadbir bersendiri, angkuh, kedekut dan berbagai lagi tuduhan. 

Kurang Ajar Pada Timbalan Tak Boleh, Kurang Ajar Pada Presiden Boleh?

Marah sungguh seorang bekas Naib Ketua UMNO Bahagian, Dato’ Khairuddin Abu Hassan apabila Tan Sri Muhyiddin Yassin dicadangkan supaya digantung jawatan di dalam UMNO. Dia tempelak pula Ahli Majlis Tertinggi supaya ‘jangan kurang ajar’.

Hujahnya, Muhyiddin berjawatan Timbalan Presiden UMNO dan sesiapa pun tidak boleh berkurang ajar dengan pemegang jawatan nombor dua parti itu. Kononnya, lepas digugurkan dari jawatan Timbalan Perdana Menteri, Muhyiddin bebas untuk mengkritik apa saja.

Itu pandangan Khairuddin, seorang ‘bekas’ ahli UMNO. Dia kini bukan lagi ahli parti, tapi menyibuk tentang hal ehwal UMNO. Apa hak agaknya untuk dia bersuara untuk kepentingan parti keramat bangsa itu?

Merujuk kepada teori Khairuddin itu, penulis simpulkan bahawa mereka yang jawatannya lebih rendah tidak boleh kurang ajar pada Timbalan Presiden UMNO. Itu salah dari sudut pandang suami Umi Aida itu.

Jika merujuk pada hipotesis berkenaan, maka adalah kurang ajar juga bagi ahli, ketua cawangan, ketua bahagian, ahli majlis tertinggi, naib presiden mahupun Timbalan Presiden untuk mengkritik Presiden UMNO secara terbuka begitu, bukan?

Muhyiddin akan dipecat jika terus kritik Najib – Ku Nan

ku-nan-muhyidin
KUALA LUMPUR: Tan Sri Muhyiddin Yassin `tidak mustahil’ akan dipecat daripada UMNO jika beliau tetap meneruskan kritikannya terhadap Presiden parti Datuk Seri Najib Razak, kata Setiausaha Agung parti itu, Datuk Seri Tengku Adnan Mansor.

“Kita sudah pun menghantar surat laporan kepada Lembaga Disiplin (UMNO).

“Kalau dia terus dengan kaedahnya (membuat kritikan) yang menjejaskan parti, saya yakin Lembaga Disiplin boleh ambil tindakan untuk memecatnya (sebagai ahli),” katanya ketika ditemui wartawan selepas merasmikan Karnival Makanan Warisan 2016 di sini, hari ini.

Majlis Tertinggi (MT) UMNO semalam memutuskan untuk menggantung Muhyiddin daripada jawatan Timbalan Presiden sehingga pemilihan parti akan datang atas alasan gagal menjalankan tugas selaku Timbalan Presiden berdasarkan fasal 9.8.1 Perlembagaan UMNO.

Muhyiddin dalam satu kenyataan hari ini menyifatkan pemecatan itu tidak mengikut prosedur, memandangkan beliau tidak diberi surat tunjuk sebab dan peluang untuk membela diri.

Bekas Timbalan Perdana Menteri itu juga sekali lagi berkata yang beliau dihalang untuk menjalankan tugas sebagai timbalan presiden, seperti disekat untuk menghadiri program parti.

Gantung Muhyidin : Politik negara dalam bahaya bila berbeza dan kritik sang penguasa

Kenyataan Media

GANTUNG MUHYIDIN : POLITIK NEGARA DALAM BAHAYA, TIADA SIAPA BOLEH BERBEZA DAN KRITIK DENGAN ORANG YANG BERKUASA.

1. Pengantungan Tan Sri Muhyidin Yassin sebagai Timbalan Presiden Umno selepas penyingkiran beliau dari jawatan Timbalan Perdana Menteri adalah sangat tidak wajar dalam negara yang mendukung prinsip demokrasi.

2. Alasan penyingkiran dan pengantungan bermula daripada perbezaan pendapat serta kritikan Muhyidin terhadap penyalahgunaan kuasa Najib selaku PM menangani Skandal 1MDB. Muhyidin di gantung kerana terus menyentuh 1MDB khususnya skandal "derma" RM2.6 dan kes SRC RM42 juta selepas Peguam Negara memutuskan yang tiada kes ke atas Najib.

NAJIB DAN UMNO DIDAHULUKAN RAKYAT DAN NEGARA DITINGGALKAN.

3. Persoalannya, salahkah Muhyidin untuk bercakap secara terbuka demi untuk menyelamatkan negara dan rakyat? Sedangkan tindakan Najib dan Umno menyingkir  Muhyidin sebagai TPM dan mengantung beliau sebagai Timbalan Presiden Umno hanya atas perkiraan kerana hendak "SELAMATKAN NAJIB DAN UMNO". Bahaya apabila kepentingan melindungi Najib, Pemimpin dan parti mendahului negara dan rakyat yang ditinggalkan. Sedangkan Muhyidin mendakwa pernah mendapat taklimat khas atas isu skandal derma RM2.6 bilion dan kes SRC RM42 juta daripada bekas Peguam Negara Tan Sri Ghani, Tan Sri Abu Kasim, SPRM dan Tan Sri Zeti, Gabenor Bank Negara. Tentu Muhyidin mempunyai maklumat dan bukti yang cukup.

4. Kini PPO SPRM menggesa SPRM mengemukan semula kertas siasatan kes SRC RM42 juta kepada Peguam Negara serta meneruskan siasatan Skandal Derma RM2.6 bilion. Bukankah keputusan PPO itu bercanggah dengan keputusan Peguam Negara? Bukankah dengan pengarahan mengemukakan semula kertas siasatan kes SRC RM42 juta kepada Peguam Negara menunjukkan PPO mendapati ada bukti  yang mencukupi untuk mendakwa Najib?

DISIPLIN UMNO : BIAR PECAH DIPERUT JANGAN PECAH DIMULUT.

5. Salahkah Muhyidin terus mempersoalkan secara terbuka yang menyentuh kepentingan negara dan rakyat? Nampaknya Disiplin Umno kini mengkehendaki ahli umno mendiamkan diri walaupun pemimpin bersalah. Jangan riuh dan bising simpan rahsia jenayah pemimpin elok elok. "BIAR PECAH DIPERUT JANGAN PECAH DIMULUT". Inilah peraturan disiplin Umno dalam dunia politik baru Malaysia yang mahu Timbalan Presiden Umno membantu, menunaikan dan menjayakan tanggung jawab Presiden melakukan rasuah, salahguna kuasa dan  merompak wang rakyat atas nama GST, "Derma" serta 1MDB.

6. Politik mengenepi dan menyingkir pengkritik Najib yang berkuasa tanpa asas sangat merbahaya kepada masa depan negara. Apatah lagi adanya pemimpin sekeliling menjadi pengampu dan pembodek untuk kepentingan diri konon hendak jaga dan selamatkan parti. Pada siapa lagi rakyat bergantung harap untuk memperbaiki negara dan kehidupan rakyat? Paling dibimbangi Virus Bodek Najib sebagai pemimpin yang tak boleh dikritik, bebal dan salahguna kuasa merebak kepada parti-parti pembangkang. Siapa saja yang bertentangan dengan pemimpin yang berkuasa dalam kerajaan dan parti akan disingkir daripada kerajaan dan diambil tindakan atas nama kononnya disiplin. Hilanglah tempat untuk rakyat mengharap.

7. Rakyat perlu bangkit. Datuk Seri Anwar Ibrahim di sebalik jeriji besi terus berlawan. Tun M, Mukhriz dan pemimpin  pembangkang, budayawan, artis, pekerja, ulamak, petani, penoreh dan pekebun getah, nelayan, peneroka dan semua kelompok masyarakat tanpa mengira ideologi politik, kaum dan agama perlu bersatu bangkit demi negara dan rakyat. Jauhi dari Virus Najib menjangkiti parti, organisasi dan diri. Tan Sri Muhyidin perlu bangkit. Untuk apa ada jawatan digantung tugas. Ayuh bertindak bersama rakyat untuk "SELAMATKAN MALAYSIA".

#SelamatkanMalaysia
#SelamatkanRakyat.

DATO' HJ MAHFUZ HJ OMAR
Ahli Parlimen Pokok Sena
27 Februari 2016/18 Jamadilawal 1437H

Friday, February 26, 2016

Apabila KPN ibarat "Ditelan mati emak, Diluah mati bapa".

Ahmad Jailani Abdul Ghani


Tan Sri Dato' Sri Khalid bin Abu Bakar, Ketua Polis Negara, adalah rakan sekuliah saya semasa di UIAM. Bezanya, beliau dalam program LLB manakala saya pula dalam program double degree (LLB & LLB Shariah). Apabila beliau muncul di TV3 semalam, saya tertarik untuk memberi tumpuan kepada ulasannya berkenaan kes Tun Mahathir yg membuat posting mengkritik Peguam Negara.

Saya percaya beliau tersilap. Ketika ditanya oleh wartawan beliau tidak setuju dgn istilah soal siasat. Beliau sebut (lebih kurang) "Bukan soal siasat.. jangan kata macam tu... kita cuma rakam percakapan sahaja".

Mungkin beliau mempunyai maksud lain, tetapi sepanjang pengetahuan saya, merakam percakapan Tun M adalah sebahagian proses soal siasat.

Kedua, beliau nampaknya tak selesa dengan istilah soal siasat, tetapi di penghujung klip video itu beliau sendiri mengatakan bahawa oleh kerana ada banyak laporan polis terhadap Tun M, maka polis terpaksa membuat siasatan lah.

Kesimpulan saya: sukar sebenarnya bila berjawatan tinggi dan bila berhadapan dengan pemberita. Apatah lagi jikalau kita diletakkan dalam situasi "Ditelan mati emak, Diluah mati bapa".
Allah Al-Musta'an.

Umno sudah jadi parti Najib, tiada prinsip, kata Dr Mahathir


Tun Dr Mahathir Mohamad menyifatkan Umno kini tidak lagi merupakan parti politik untuk seluruh rakyat Malaysia, tetapi sudah menjadi "parti Najib" (Datuk Seri Najib Razak), kerana mengabaikan prinsip perjuangannya.

Bekas perdana menteri itu berkata, tidak menghairankan jika Timbalan Presiden Umno Tan Sri Muhyiddin Yassin disingkir daripada jawatannya kerana parti tersebut kini menjadi hak milik Najib sepenuhnya.

"Ia bukan lagi Umno, beliau (Muhyiddin) tidak akan disingkir dari Umno, tapi daripada parti Najib.

"Ia sama sekali berbeza dengan prinsiprinsip yang Umno perjuangkan selama ini," kata Dr Mahathir ketika ditemui wartawan selepas merasmikan Ehime Fair di KLCC hari ini.

Malah, Dr Mahathir berkata, apa yang lebih penting sekarang adalah "survival" (kelangsungan hidup) Najib sendiri, sambil berkata walaupun perdana menteri didakwa melakukan jenayah, beliau tetap akan dilindungi.

TMI disekat kerana siar artikel kritik Najib, kata menteri komunikasi

Datuk Seri Dr Salleh Said Keruak berkata penyiaran artikel berkaitan isu membabitkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang mengelirukan rakyat adalah sebab akses ke laman portal The Malaysian Insider (TMI) disekat. – Gambar  fail The Malaysian Insider, 26 Februari 2016.
Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Dr Salleh Said Keruak berkata, akses ke laman portal The Malaysian Insider (TMI) disekat kerana menyiarkan satu artikel memetik sumber yang tidak dinamakan daripada anggota Panel Penilaian Operasi (PPO) Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Salleh berkata, penyiaran artikel yang berkaitan isu membabitkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak itu boleh mengelirukan rakyat kerana bercanggah dengan kenyataan rasmi SPRM berkait isu sama.

"Ya, salah satu artikel memetik panel mengeluarkan beberapa kenyataan yang mengelirukan kerana bercanggah dengan kenyataan rasmi SPRM.

"Sumber itu pun tidak tahu daripada siapa. Itu akan mengelirukan masyarakat. Kita ambil tindakan dan buat siasatan.

"Sebab itu ketua polis negara keluar kenyataan hari ini panggil pengarang TMI," kata Salleh kepada pemberita selepas merasmikan Karnival Kumpulan Media Karangkraf, di Shah Alam, hari ini.

Thursday, February 25, 2016

Kami profesional dalam kes babitkan PM, kata panel SPRM


Panel Penilaian Operasi (PPO) Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di bawah Tan Sri Dr Hamid Bugo berdepan tugas mencabar, terutamanya dalam mengendalikan siasatan melibatkan Datuk Seri Najib Razak yang terlibat dalam 2 skandal kewangan, kata salah seorang ahlinya.

"Saya boleh simpulkan, semuanya individu berintegriti yang mahu mengikut undang-undang," kata ahli panel itu, bercakap kepada The Malaysian Insider dengan syarat tidak mahu namanya disiarkan.

Beliau berkata, tidak mungkin mereka akan dilantik semula, setelah tempoh setahun mereka berakhir, berdasarkan pendirian yang tidak berbelah bahagi diambil PPO terhadap perdana menteri.

"Malang sekali jawatankuasa ini terpaksa berdepan dengan perkara seperti ini ketika skandal itu pertama kali dihebahkan Julai lalu.

"Tetapi, ahli PPO melakukan tugas mereka secara profesional dan ia kini disedari orang awam," katanya.

Kes saman Presiden Amanah berlaku ketika beliau dalam Pas


Semua pihak disaran berlaku adil ketika mengulas isu bayaran pampasan RM200,000 membabitkan Pesiden Amanah, Mohamad Sabu kerana ia melibatkan proses perbicaraan yang panjang dan berlaku ketika Mohamad menyandang Timbalan Presiden Pas.

Setiausaha Agung Amanah, Mohd Anuar Tahir berkata, keputusan mahkamah yang mengarahkan Mohamad membayar RM200,000 kepada bekas Timbalan Pengerusi SPR Datuk Wan Ahmad Wan Omar atau berdepan risiko muflis perlu dilihat dalam konteks yang betul.

"Ingin saya jelaskan bahawa kes tersebut adalah berkaitan laporan yang disiarkan akhbar Harakah edisi Jumaat, 1-3 Februari 2013 berhubung isu 'Projek IC Sabah', selepas beliau ditemu bual oleh akhbar itu pada 29 Januari 2013.

"Malah turut disaman dalam kes itu adalah bekas Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali yang juga Pengerusi Harakah ketika itu.

"Perlu dijelaskan bahawa setiap komen yang dibuat Tuan Haji Mohamad Sabu dalam temu bual itu adalah atas kapasitinya ketika itu sebagai Timbalan Presiden PAS. Ia juga sebagai mengambil tanggung jawab beliau sebagai orang nombor dua dalam PAS ketika itu," ujarnya dalam satu kenyataan media hari ini.

Potong bajet JPM untuk selamatkan pendidikan negara – PKR

sim-tze-tzin_idris-jusoh_jpm_600
PETALING JAYA: Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Idris Jusoh tidak boleh bersembunyi di sebalik alasan penamatan 156 profesor di universiti awam (UA) baru-baru ini ialah kuasa autonomi universiti.

Pengarah Strategi PKR, Sim Tze Tzin berkata, penamatan itu jelas disebabkan pengurangan bajet untuk UA yang terkandung dalam Bajet 2016.

Dalam Bajet 2016, pemotongan peruntukan kepada UA adalah sebanyak RM1.4 bilion, dan Universiti Malaya (UM) mengalami pemotongan terbesar iaitu pengurangan 27.3% berbanding peruntukan tahun sebelumnya.

“PKR telah menyeru kerajaan agar tidak memotong peruntukan kepada UA tetapi seruan itu langsung tidak diendahkan. Ahli-ahli Parlimen kami juga cuba menghalang bajet yang tidak mesra rakyat itu daripada diluluskan di Parlimen tetapi tidak berjaya kerana sokongan kuat daripada Ahli Parlimen BN terhadap Bajet 2016.

“Natijahnya, yang menjadi mangsa sekarang ialah kaum pelajar kita di UA kerana bilangan profesor telah berkurangan, dan di antara profesor yang dipecat itu sudah tentu termasuk mereka yang sudah bersara tetapi sangat berpengalaman,” katanya dalam kenyataan hari ini.

FBI siasat 1MDB – New York Post

fbi-1mdb
PETALING JAYA: Pegawai Biro Siasatan Persekutuan (FBI) Amerika Syarikat (AS) semakin hampir membongkar skandal kewangan berkaitan Goldman Sachs and 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

Penyiasat antarabangsa, L Burke Files memberitahu New York Post, FBI dalam usaha memperoleh dokumen sensitif dan mengenalpasti saksi dalam siasatan kes yang membabitkan pengerusi sebuah bank di Asia Tenggara iaitu Tim Leissner, 45

Perkara itu dilaporkan Bloomberg semalam, bahawa Leissner sudah meninggalkan firma perbankan dan ia disahkan jurucakap Goldman Sachs tanpa mengulas lanjut sebarang perkembangan mengenainya.

Sementara itu, Files dilaporkan sebagai berkata, “sumber memberitahu saya bahawa Kerajaan AS juga sedang menyiasat 1MDB meliputi pelbagai aspek dan aktif dalam mendapatkan dokumen dan mengenalpasti saksi berpotensi dari seluruh dunia.”

Pakatan Harapan akan mendapat manfaat sekiranya berlaku pertandingan 3 penjuru antara BN, Pas dan PH


Bekas Ketua Penerangan Pas Datuk Mahfuz Omar meramalkan Pakatan Harapan (PH) adalah gabungan yang paling mendapat manfaat sekiranya berlaku pertandingan tiga penjuru antara BN, Pas dan PH dalam pilihan raya umum (PRU) ke 14 kelak.

Mahfuz berkata, pemimpin tertinggi Pas dan PKR tidak perlu menyembunyikan realiti pergolakan politik pembangkang daripada para penyokong. Idea meneruskan tahaluf siyasi antara Pas dan PKR atau mewujudkan dua front politik PH dan Pakatan Rakyat menghadapi PRU 14, katanya, adalah tindakan merendah-rendahkan kebijaksanaan berfikir rakyat.

“Adakah parti pembangkang sekarang mahu menjadi pelawak untuk ditertawakan rakyat dengan aksi lawak mereka?

Atas perkiraan ini, PKR tidak akan sanggup meninggalkan PH yang diusahakannya. Inilah yang dijangka berlaku di mana Pas akan bersendirian. Inilah yang akan menyebabkan undi Melayu berpecah tiga.

“Jika undi Melayu berpecah tiga, ini akan memberi peluang pada PH untuk menang kerana PH mendapat kelebihan besar sokongan undi bukan Melayu Islam.

Wednesday, February 24, 2016

DAP - PKR, jangan sampai rakyat meluat!

Wan Ji Wan Hussin


Dalam laporan berita, 2 Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) PKR ditamatkan perkhidmatan mereka dalam GLC kerajaan Pulau Pinang.

Dilaporkan juga, penamatan itu punyai kaitan sikap berkecuali mereka daripada mengundi menentang usul Umno untuk menghentikan semua projek penambakan di Pulau Pinang sewaktu sidang Dewan Undang Negeri (DUN) pada November lalu.

Kesan daripada berita ini, berlaku serangan balas daripada pihak PKR yang dikepalai timbalan presiden, dan disambut sebilangan pimpinan tertinggi dalam AMK.

Dari sudut pandangan penyokong Pakatan Harapan, kejadian sebegini bukan perkara yang selesa. Terutama, melihat perpecahan Pakatan Rakyat (PR) sebelum ini berpunca daripada peperangan media antara parti-parti dalam PR tanpa berjaya diselesaikan dalam mesyuarat ekoran keegoan setiap wakil parti untuk atasi perbezaan secara matang.

Tuesday, February 23, 2016

PAKATAN HARAPAN - Kata nak selesai masalah berbangkit secara dalaman tapi hakikatnya masih guna media

ذوالحزم شاريف

MASALAH.

Masalah kita sekarang ialah terlalu banyak masalah. Masalah diri sendiri yang kita sendiri cari dan masalah diri yang bukan dicari tapi diletakkan kepada kita.

Setiap hari kita dihidangkan dengan masalah. Tak kira masalah baru atau masalah lama yang diperbaharui sehingga kita jadi menyampah, cemuih, melugai dan akhirnya kita jadi tak ambil peduli.

Masalah terbesar kita sekarang ialah Umno/BN. Lebih khusus ialah Umno. Umno pembuat segala masalah yang berlaku dalam Malaysia. Ya betul Umno membina dan memajukan negara tapi kalau orang lain parti lain yang memerintah, negara tetap dibina dan dimajukan.

Umno membina negara dan memajukan negara di samping membina dan memajukan kelompok tertentu malah membina dan memajukan diri sendiri. Kita kerugian masa dan khazanah negara dgn pembinaan negara oleh Umno. Ini masalah yang semua orang tau.

Tapi ada satu lagi masalah yang orang tau cuma buat-buat tak tau ialah masalah tidak menyelesaikan masalah.

Kronologi pemecatan 2 Adun PKR di Pulau Pinang dan disebalik apa yang berlaku

Kronologi pemecatan 2 Adun PKR di Pulau Pinang
– Muammar Qaddafi | 21 February 2016 10:46 PM


Ketua Menteri Pulau Pinang hari ini dilaporkan memecat 2 Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) PKR yang memegang jawatan pengarah syarikat berkaitan kerajaan negeri (GLC) berikutan kegagalan mereka berdiri menyokong pentadbiran kerajaan negeri dalam isu tebus guna tanah di Pulau Pinang.

Kronologi isu ini tidak boleh dinilai pada peringkat usul yang dibawa Adun Umno untuk menangguhkan projek tebus tanah yang memudaratkan alam sekitar lalu beberapa Adun PKR bertindak untuk berkecuali dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) demi kepentingan alam sekitar membelakangi kerajaan negeri seterusnya membawa kepada pemecatan mereka secara diktator Lim Guan Eng.

Sebaliknya isu ini perlu dinilai pada peringkat awal ia diluluskan dan kesan jika ia ditangguhkan.

Rakyat perlu tahu yang meluluskan projek ini demi kepentingan kroni adalah Umno dan Barisan Nasional (BN) sewaktu mereka memerintah Pulau Pinang.

Ya, BN sebenarnya meluluskan projek ini dan yang menyokong kelulusan dulu adalah parti Adun sama membawa usul penangguhan ini iaitu Umno.

Rakyat perlu tahu juga asalnya seluas 3,241 ekar diluluskan untuk projek ini oleh BN namun kerajaan Pakatan Harapan di bawah pimpinan Guan Eng hanya 744 ekar sahaja boleh ditebus guna.

MP Merbok buat laporan polis, team Ahmad Bashah bertelagah sesama sendiri?

Satu laporan polis telah dibuat membabitkan Ketua Umno Bahagian Merbok Datuk Tajul Urus Mat Zain kerana didakwa memfitnah timbalannya dalam satu program bersama ketua-ketua cawangan bahagian itu.

Timbalan Ketua Umno Bahagian Merbok Prof Dr Ismail Daut membuat laporan polis kerana berasa terancam dan difitnah oleh Tajul Urus.

Tajul Urus yang juga Exco Kerajaan Negeri Kedah didakwa memfitnah Dr Ismail ketika berucap di hadapan ketua cawangan dalam satu program yang diadakan di Sungai Petani, 12 Februari lalu.

Ismail mendakwa ketika berada di Pekan Merbuk beliau menerima maklumat daripada beberapa individu yang merujuk kepada ucapan Ketua Bahagian Merbok yang mempertikaikan kewibawaannya sebagai Ahli Parlimen Merbok.

Menurut sumber Malaysia Dateline, Tajul Urus yang juga Adun Tanjong Dawai, dalam ucapannya dihadapan ketua-ketua cawangan telah mempertikaikan kewibawaan Dr Ismail yang didakwa tidak melaksanakan tugas sebagai ahli parlimen.

Kajiselidik memihak Mukhriz, Dr Haniff ditukar jawatan?


Bekas Pengarah Jabatan Penerangan Negeri Kedah Dr Haniff Hassan menafikan khabar angin beliau ditukarkan ke Putrajaya ekoran tersebarnya kajiselidik dilakukan Jabatan Penerangan Negeri Kedah di media sosial ketika berlaku krisis kepimpinan Menteri Besar Kedah pada Januari lalu.

Dr Haniff yang berkhidmat selama empat tahun di Jabatan Penerangan Negeri Kedah berkata, pertukarannya adalah prosedur biasa bagi seorang penjawat awam.

“ Saya sudah empat tahun di Kedah pertukaran dalam perkhidmatan awam adalah pertukaran biasa walaupun orang kata pertukaran itu bersebab.

“ Ini spekulasi orang, macam-macam mereka boleh nak kata,” ujarnya ketika dihubungi Malaysia Dateline hari ini.

Menurut Dr Haniff lagi, prosedur biasa fungsi Jabatan Penerangan adalah untuk melakukan kajiselidik terhadap isu-isu semasa dan keselamatan.

Tan Cheng Hoe - Belum taraf tiki-taka tapi cuba kawal bola


Sejak mula mengendalikan Kedah Tan Cheng Hoe faham benar apa yang diingininya.

Dia mahu setiap pemainnya memberi fokus kepada aspek penguasaan bola pada setiap perlawanan kerana ia akan membuka peluang lebih besar untuk mereka membina gerakan dan memburu jaringan.

Sebab itu, kata Cheng Hoe, sejak mula lagi dia menekankan gaya hantaran-hantaran pendek di atas padang.

"Kaedah itu juga diambil sebab kami tidak mempunyai ramai pemain tinggi lampai.

"Dengan hantaran pendek, pemain lebih mudah menerima bola dan tidak kehilangannya dengan mudah," katanya kepada Malaysiakini.

Kedah menjadi antara pasukan tumpuan pada musim ini kerana beberapa faktor.

Satu daripadanya ialah kerana status mereka sebagai naib juara Piala Malaysia 2015.

Kemampuan skuad Helang Merah juga dikagumi ramai. Bermain di Liga Perdana, Kedah muncul membawa cabaran besar dan menumbangkang satu demi satu lawannya untuk tiba di perlawanan akhir Piala Malaysia dan mendepani Selangor.

Monday, February 22, 2016

Menteri makin gila..Haritu minta ‘halal’kan ganja, harini lumba haram, esok apa?

Adnan
Jika baru-baru ini seorang pemimpin akar umbi UMNO mengeluarkan kenyataan supaya mengesyorkan pemindaan ganja daripada dadah terlarang, hari ini seorang pemimpin kanan parti Melayu itu pula mahu meng’halal’kan lumba haram.

Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor berkata pihaknya sedang berbincang dengan Datuk Bandar Kuala Lumpur, UMNO dan Barisan Nasional untuk melaksana program untuk ‘Mat Motor’ berlumba secara sah.

Berita itu menjadi johan segala berita pada hari yang suram ini.

Saya sendiri berasa terkejut dengan pengumuman itu. Menteri yang sepatutnya mencari penyelesaian mengurangkan aktiviti lumba haram tiba-tiba menjadi pejuang Mat Motor, jenama baharu yang diberikan kepada Mat Rempit.

Dalam berita yang sama, Tengku Adnan atau lebih dikenali sebagai Ku Nan menyatakan majoriti daripada Mat Motor ini bekerja dengan kerajaan sebagai PA (Pembantu Rendah Awam). Ia satu lagi fakta yang membuatkan saya, sekali lagi terkejut beruk!

Rafizi - Apabila UMNO cuba korek balik isu CINCIN ROSMAH...inilah penjelasan

TUDUHAN SAYA MEMFITNAH DATIN SERI ROSMAH MANSOR MENGENAI CINCIN DAN KES-KES SAMAN TERHADAP SAYA


- Ada segelintir penyokong Najib Razak dan pemimpin UMNO yang gemar menuduh kononnya saya mengaku saya memfitnah Datin Seri Rosmah Mansor mengenai cincin beliau dengan memberi alasan saya "hanya bergurau" di dalam mahkamah.

- Mulanya saya tidaklah mahu melayan kerana saya tahu mereka diupah untuk mereka-reka cerita begitu. Namun, saya juga bimbang ada orang yang tidak tahu menahu dan tanpa usul periksa menyebarkan berita tersebut lalu terpalit sama.

- Saya tidak pernah kalah lagi di mahkamah setakat ini apabila disaman oleh pemimpin UMNO. Saya juga tidak pernah meminta maaf setakat ini. Kedua-dua kes saman oleh pemimpin UMNO terhadap saya yang telah selesai berakhir apabila pemimpin UMNO yang menyaman menarik balik saman tersebut.

- Kedudukan saman-saman terhadap saya adalah seperti berikut:

1) Saman Dato' Seri Shahrizat Jalil mengenai NFC - beliau menarik balik saman tanpa saya dipanggil memberi keterangan dan beliau tidak menuntut kos daripada saya. Kes ditutup.

2) Saman Dato' Seri Zahid Hamidi mengenai skandal Puspahanas yang diberikan kepada syarikat pemimpin Wanita UMNO - beliau menarik balik saman setelah kami (beliau dan saya) bersetuju penjelasan beliau bahawa beliau tidak terbabit di dalam keputusan LTAT membeli syarikat milik pemimpin Wanita UMNO itu adalah benar dan membuat kenyataan bersama. Saya tidak meminta maaf dan beliau tidak menuntut kos daripada saya. Kes ditutup.

Apabila GUAN ENG & AZMIN bodoh menyelesaikan perbezaan antara parti

Pecat ADUN PKR : Yusmadi Pulak Bantai Guan Eng..


Isu pemecatan dua Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) PKR Pulau Pinang daripada syarikat berkaitan kerajaan negeri (GLC) harus diselesaikan di Majlis Presiden Pakatan Harapan, kata bekas Ahli Parlimen Balik Pulau, Yusmadi Yusof.

Beliau berkata, Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng dengan Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali sepatutnya mencontohi bekas Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim, Datuk Nik Aziz Nik Mat, Karpal Singh dan Lim Kit Siang yang sentiasa menyelesaikan sebarang masalah di peringkat dalaman dan secara aman.

“Isunya bukan pemecatan, tetapi kepemimpinan. Anwar sebelum ini berhadapan cabaran dan isu yang lebih sukar seperti hudud dan pilihan raya kerajaan tempatan.

“Isu sebenarnya adalah bagaimana untuk menguruskan perbezaan antara parti. Kedua-dua Azmin dan Guan Eng patutnya berusaha lebih lagi untuk menunjukkan kepemimpinan yang berwibawa,” katanya kepada FMT di sini, hari ini.

NAZRI pertahan NAJIB atau mahu menambah keselesaan buat ZAHID

Shahbudin Husin, 

Tiba-tiba saja Nazri Aziz bersuara bahawa beliau akan mencadangkan penggantungan Muhyiddin Yassin sebagai Timbalan Presiden UMNO dalam mesyuarat MT akan datang berikutan tindakannya yang dilihat berterusan mengkritik kepimpinan Najib Razak.

Beliau yang menyifatkan tindakan Muhyiddin sebagai melampau, turut menggesa agar bekas Timbalan Perdana Menteri itu segera meninggalkan parti jika sudah tidak mahu bersama kepimpinan sedia ada.

Yang menjadi persoalan, kenapa kritikan cuba dibalas dengan ancaman penggantungan? Apakah ruang untuk berkata benar sudah tertutup dalam UMNO sekarang ini?

Tidak bolehkah persoalan-persoalan yang dibangkitkan Muhyiddin yang sebenarnya juga merupakan pertanyaan paling bersarang di kepala rakyat, dijawab dengan tenang dan dengan jiwa yang lapang?

Apatah lagi, Nazri yang berlatarbelakangkan seorang peguam, seharusnya lebih arif bahawa hujah seharusnya dilawan dengan hujah, fakta mesti ditundukkan dengan fakta dan soalan semestinya dibalas dengan jawapan.

Apakah ancaman penggantungan yang disuarakan Nazri itu menunjukkan kepimpinan sedia ada tidak mampu lagi berlawan hujah dengan Muhyiddin dan menjawab persoalan yang ada di fikiran rakyat?

Saya tidak pakai jubah dan mencuri duit rakyat - TMJ


Saya dimaklumkan oleh laman rasmi kelab yang terdapat banyak komen negatif berkenaan bagaimana isteri Safiq Rahim bersalaman dengan saya.

Terdapat beberapa individu yang cuba untuk menjadi ustaz atau mufti negeri di laman facebook. Bagi saya, apabila berkaitan agama, kita tidaklah semulia Rasul dan Allah SWT.

Oleh itu hanya Allah SWT yang boleh menilai kita dan bukannya kita sesama manusia. Hanya Allah SWT boleh membuat keputusan sama ada amalan kita diterima atau tidak.

Hanya Allah yang boleh menilai sama ada kita ke syurga atau neraka.

Kita hanya manusia dan oleh itu tidak perlu menghukum orang lain terutama perkara-perkara kecil. Islam adalah tentang kasih sayang dan menghormati antara satu sama lain, bukan tentang menghakimi orang lain terutama apabila ia melibatkan kebencian.

Masalah sekarang adalah terlalu ramai yang cuba menjadi lebih bijak daripada Al-Quran.

Walaupun saya dilahirkan untuk menjadi raja, saya juga hanya seorang manusia. Saya tidak mempunyai hak untuk mengadili sama ada Allah SWT akan menerima anda atau sebaliknya.

Isu LGE vs AZMIN - Kembali kepada cerita pokok dan asas kenapa semua ini berlaku..


Adakah Lim Guan Eng mahu dikenang sebagai orang yang membiarkan Kerajaan Negeri Pulau Pinang menjadi bankrap berikutan terpaksa membayar pampasan besar kerana menghentikan projek-projek tebus guna tanah yang telah diluluskan oleh Kerajaan BN dahulu yang hanya menguntungkan kroni-kroni BN?

Adakah Lim Guan Eng mahu dikenang sebagai orang yang membiarkan Kerajaan Negeri Pulau Pinang menjadi bankrap berikutan terpaksa membayar pampasan besar kerana menghentikan projek-projek tebus guna tanah yang telah diluluskan oleh Kerajaan BN dahulu yang hanya menguntungkan kroni-kroni BN?

Nampaknya ini yang menjadi kesimpulan tulisan seorang kolumnis Malaysiakini yang menyokong tindakan seorang ADUN DAP Tanjung Bungah, Teh Yee Cheu, yang memberi undi kepada usul UMNO, dan tindakan 5 ADUN PKR yang berkecuali (iaitu tidak memberi sokongan kepada Kerajaan Negeri Pakatan Harapan Pulau Pinang) sewaktu sidang Dewan Undangan Negeri baru-baru ini.

Lima ADUN PKR tersebut adalah Ong Chin Wen (Bukit Tengah), Norlela Ariffin (Penanti), Cheah Kah Peng (Kebun Bunga), Dr T Jayabalan (Batu Uban), dan Lee Khai Loon (Machang Bubuk).

Sultan beri amaran keras pada 2 ahli politik Umno


Sultan Johor Sultan Ibrahim Iskandar hari ini memberi amaran keras kepada dua ahli politik Umno.

Baginda “menasihatkan” ahli politik, khususnya anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kempas Tengku Putra Haron Aminurrashid Tengku Hamid Jumat supaya tidak campur urusan istana atau membuat kenyataan mengaitkan istana.

Sultan Ibrahim juga memberi amaran keras kepada menteri pelancongan Datuk Seri Nazri Aziz yang sebelum ini memberi amaran untuk “membelasah” Tengku Mahkota Johor (TMJ) jika baginda campur tangan dalam politik.

“Ada juga pemimpin kerajaan yang langsung tidak beradab apabila bercakap, dengan melabelkan orang lain sebagai orang gila; dan lebih teruk lagi dengan angkuh dan sombong hendak “whack” anakanda saya (TMJ).

“Adakah pemimpin seperti ini patut dihormati? Ingatlah pepatah Melayu sering menyebut “kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa”.

Muhyiddin bidas peguam negara takut ambil tindakan pada Najib

Tan Sri Muhyiddin Yassin membidas Peguam Negara Tan Sri Mohamed Apandi Ali kerana tidak berani mendakwa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dalam isu SRC International Sdn Bhd. – Gambar fail The Malaysian Insider, 22 Februari, 2016.
Tan Sri Muhyiddin Yassin membidas Peguam Negara Tan Sri Mohamed Apandi Ali yang disifatkannya tidak berani mendakwa dan menjalankan siasatan terhadap Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengenai isu syarikat milik Kementerian Kewangan, SRC International Sdn Bhd.

Bekas timbalan perdana menteri itu mendedahkan, panel pengawasan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sendiri mengkaji semula perkara tersebut dan mempunyai kes yang kukuh terhadapnya.

"Tetapi pihak peguam negara beritahu, tak payah ambil kes. Tutup. Apa sebab? Peguam negara beritahu, perdana menteri tidak mengetahui tentangnya," kata Muhyiddin pada majlis di Port Dickson, Negeri Sembilan, Sabtu lalu.

Beliau berkata, Apandi sepatutnya memaklumkan kepada rakyat Malaysia, terdapat bukti mencukupi untuk tindakan diambil selanjutnya terhadap Najib.

"Takkan dia (Najib) tak tahu, dia dah belanja pun. Ada bukti-bukti. 3 juta bayar kredit kad. Dan bayar yang lain-lain.

"Dunia mempersoalkan kenapa peguam negara tidak mengambil tindakan," kata Muhyiddin dalam video yang dimuat naik di blog Din Turtle Original.

Cermin Gelap - Apa rasionalnya menaikkan hukuman sampai penjara tidak lebih 6 bulan..penjenayahkah mereka??

PERATURAN BARU CERMIN GELAP – APA RASIONAL MENAIKKAN HUKUMAN?


Pada 5 Februari 2016, Kementerian Pengangkutan telah mewartakan Kaedah-Kaedah Kenderaan Motor (Larangan Mengenai Jenis-Jenis Kaca Tertentu) (Pindaan) 2016 bagi menggantikan peraturan lama di bawah Kaedah-Kaedah Kenderaan Motor (Larangan Mengenai Jenis-Jenis Kaca Tertentu) 1991. Mengikut Peraturan 1 (2) Kaedah baru 2016 ini mula berkuatkuasa pada 6 Februari 2016.

Kaedah baru ini adalah hasil Bengkel Khas Kajian Semula Penggunaan Cermin Gelap Kenderaan yang telah dianjurkan oleh Kementerian Pengangkutan selama dua (2) hari di Glenmarie, Shah Alam pada 2 dan 3 Jun 2014. Bengkel tersebut juga dikendalikan sendiri oleh Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Ab Aziz Kaprawi.

Isu utama yang dibincangkan ialah mengenai kadar ketelusan cahaya (VLT) bagi kenderaan. Majoriti peserta bercakap berkaitan isu tersebut dan meminta Kementerian meminda Kaedah sedia ada dan secara tidak rasmi bersetuju kadar ketelusan cahaya bagi kenderaan adalah seperti yang diwartakan di dalam Kaedah baru.

Rujukan kepada Peraturan 5 Kaedah baru jelas bahawa keputusan Bengkel digunapakai di mana kadar ketelusan cahaya bagi cermin hadapan hendaklah sekurang-kurangnya 70% manakala bagi cermin sisi hadapan sebanyak 50% dan bagi cermin sisi belakang serta cermin belakang 30%. Peraturan 5 Kaedah lama ketelusan cahaya bagi cermin hadapan ialah 70% manakala cermin-cermin lainnya ialah 50%.

Najib, jangan ‘buat-buat lupa’ titah Majlis Raja-raja

 tuan-ibrahim,apandi-ali,najib
PETALING JAYA: PAS mengingatkan kerajaan agar tidak ‘buat-buat lupa’ titah Majlis Raja-raja untuk mengkaji semula beberapa peruntukan dalam Rang Undang-undang Majlis Keselamatan Negara (MKN).

Timbalan Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan Peguam Negara, Tan Sri Mohamed Apandi Ali sudah pun menyatakan komitmen untuk berbuat demikian.

“Pada 18 Februari, Apandi berkata beliau akan mengkaji semula beberapa seksyen dalam RUU itu. Najib pula berkata beliau mengambil maklum desakan Majlis Raja-raja.

“Diharap Perdana Menteri dan Peguam Negara tidak menggunakan taktik membisu sehingga saranan Majlis Raja-Raja dilupakan sama sekali,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Beliau mendesak Perdana Menteri dan Peguam Negara menunjukkan komitmen mereka terhadap titah tersebut dengan memperincikan pindaan yang dijangka akan dibuat serta tarikh pembentangan semula di Parlimen.

Aduhai UMNO..Timb Presiden hangpa pun boleh main ugut macam tu aja....

Nazri nasihat Muhyiddin tutup mulut atau digantung

nazri,muhyiddin
PETALING JAYA: Datuk Seri Nazri Aziz mengingatkan Tan Sri Muhyiddin Yassin supaya tutup mulut daripada mengkritik Perdana Menteri atau berdepan digantung jawatan dalam parti.

Memetik laporan Malay Mail Online, Menteri Pelancongan dan Kebudayaan itu berkata, beliau memberi peluang terakhir kepada Muhyiddin untuk berhenti mengkritik Datuk Seri Najib Tun Razak.

“Ini amaran terakhir kepada Muhyiddin. Kita tidak lagi terima sikapnya.

“Jika beliau tidak boleh bekerja sebagai satu pasukan dan berterusan menyerang Presiden parti, saya akan usulkan pada mesyuarat Majlis Tertinggi (MT) akan datang supaya menggantung jawatannya sebagai Timbalan Presiden,” kata Nazri seperti dilaporkan portal itu.

Beliau yang juga Ahli Majlis Tertinggi UMNO berkata, sebagai pemimpin nombor dua, tugas Muhyiddin adalah membantu Presiden menjalankan tugas dan tanggungjawab.

‘Wawasan 2020 gagal sebab Tun M sendiri’

Tun Musa Hitam.

SHAH ALAM – Kesalahan diletakkan kepada bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad sekiranya Wawasan 2020 yang dicetuskan ketika zaman pemerintahannya itu gagal dicapai.

Bekas Timbalan Perdana Menteri, Tun Musa Hitam mendakwa, Tun Mahathir lupa bahawa jika Wawasan 2020 mahu dijayakan beliau perlu melatih pemimpin di semua peringkat terutamanya pemimpin politik.

“Adalah ironi Wawasan 2020 pasti gagal kerana Dr Mahathir sendiri. Sebijak mana pun beliau, Dr Mahathir lupa bahawa untuk berjaya beliau perlu melatih pemimpin dari semua peringkat terutamanya di kalangan pemimpin politik,” katanya pada majlis memperingati ulang tahun ke-113 Perdana Menteri Pertama Malaysia, Tunku Abdul Rahman semalam, lapor Astro Awani.

Wawasan 2020 diumumkan oleh Tun Mahathir ketika membentangkan Rancangan Malaysia Keenam pada tahun 1991 yang bermatlamat menjadikan Malaysia sebuah negara maju.

Barisan exco Kedah angkat sumpah hari ini

Ahmad Bashah Md Hanipah

ALOR SETAR - Barisan Anggota Majlis Mesyuarat Kerajaan (exco) Negeri Kedah yang dijadual mengangkat sumpah jawatan mereka di Istana Anak Bukit, Isnin ini, dilihat penamat kepada krisis kepimpinan Umno negeri itu sejak bulan lepas.

Selepas Datuk Seri Ahmad Bashah Md Hanipah mengangkat sumpah sebagai menteri besar Kedah yang baharu menggantikan Datuk Seri Muhriz Mahathir pada 4 Februari lepas, tumpuan kini menjurus kepada senarai barisan exco yang bakal dilantik.

Penganalisis politik melihat pelantikan exco itu penting dalam hala tuju kepimpinan Ahmad Bashah dalam mengemudi pentadbirannya.

Sumber yang rapat dengan kerajaan negeri memberitahu Bernama bahawa Ahmad Bashah kemungkinan akan mengekalkan sembilan exco yang ada sebelum ini.

"Rombakan mungkin tidak ada dan bersesuaian dengan permintaan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak," kata sumber itu.

Exco Kedah mungkin kekal, hanya berubah portfolio

Kedah

ALOR SETAR - Majlis angkat sumpah Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (Exco) Kedah yang baharu di bawah pentadbiran Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Bashah Md Hanipah dijadual berlangsung esok pagi.

Pelantikan Exco itu selaras dengan Perkara 37(2)(b) Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri Kedah berikutan pelantikan Ahmad Bashah sebagai Menteri Besar pada 4 Februari lepas menggantikan Datuk Seri Mukhriz Mahathir.

Majlis angkat sumpah dan pengurniaan tauliah pelantikan akan diadakan di hadapan Pengerusi Jemaah Pemangku Sultan Tan Sri Tunku Sallehuddin Ibni Almarhum Sultan Badlishah, di Balai Penghadapan Istana Anak Bukit di sini pada 9 pagi.

Mukhriz meletakkan jawatan sebagai menteri besar pada 3 Februari lepas setelah hilang sokongan majoriti Adun berikutan krisis yang bermula pada 20 Januari lepas apabila majoriti Adun dan ahli Parlimen Umno Kedah serta beberapa pemimpin kanan Umno negeri menyuarakan hilang keyakinan terhadapnya.

Sunday, February 21, 2016

PAS nak jadi ketua macamana.. menang kerusi pun ciput..!!

 

Ala DAP lawan 50 kerusi jaa PAS tu bodoh dari dok boleh lock DAP jangan lawan lebih bilamana PAS keluaq PR maka DAP berpeluang ada 70 lebih kerusi PAS untuk ditandingi...skrg siapa yg bagi peluang untuk DAP berkuasa....kerusi selamat parlimen PAS skrg cuma dalam 15shj ada lagi 55 kerusi yg terbuka untuk berentap semasa pru14 nanti...PAS tiada hak nak halang mana2 parti berlawan dikerusi mereka kerana PAS skrg sudah bersendirian...jadi siapa yg cerdik dalam percaturan politik ini...

Zaman TGNA dulu dia nak DAP dalam satu gagasan antaranya sebab inilah dimana DAP kita bagi dia tanding kerusi dia sahaja..dan kerusi tersebut dah ditetapkan 50 maka 50 itulah kerusi DAP yg layak bertandingnya... dan PAS ada 70 lebih untuk bertanding dan kerusi ini juga dah dilock hak milik PAS...DAP tak boleh nak mai ambil dah....

tapi disebabkan kecerdikan pimpinan PAS yg ada hanya nampak satu hala sahaja sampai sanggup berpatah arang dan dengan apa dilakukan itu DAP berpeluang menjadi dominan sekiranya mereka bertanding di 70 kerusi PAS dan menang.....

kalau menang banyak bukan kata ketua PM pun boleh jadi tapi nak buat camna dah bodoh sombong...

PAS setelah setengah tahun muktamar yang ke 61 dibawah pimpinan baru

 – Muammar Qaddafi 

Setelah lebih 7 bulan PAS dipimpin satu kepimpinan baharu yang majoritinya muka baru berlatar belakang pendidikan agama menggantikan tokoh profesional,tidak ada satu tindakan parti yang dilihat mampu berdepan Umno Barisan Nasional menjelang Pilihan raya Umum ke-14 (Pru14).

Bahkan walaupun lebih setengah tahun berlalu,satu kajian mendapati pemimpin muka baharu Pas majoritinya tidak dikenali ahli akar umbi dan rakyat kebanyakan.

Barisan kepimpinan profesional yang tersingkir sepenuhnya pada muktamar tahun lepas seperti Mohamad Sabu,Salahudin Ayub, Hanipa Maidin,Mazlan Aliman dan Khalid Samad lebih dikenali umum dan dikenang berbanding barisan baru kerana mereka adalah tokoh yang sentiasa di depan menjuarai rakyat.

Manakala tokoh seperti Mujahid Yusof Rawa dan Dr.Dzulkifly Ahmad pula adalah tokoh pemikir dan yang menghubungkan PAS dengan bukan Muslim turut digantikan dengan individu yang tidak berpengalaman.

Pimpinan baru juga tidak berusaha untuk menjadi lebih ke depan dengan muncul menjuarai dan membela isu rakyat sebaliknya mereka lebih gemar di depan dalam pertahankan sosok presiden mereka.

Bekukan pendatang Bangla - dengar boleh, nak percaya nanti dulu..!!

Shahbudin Husin,

Daripada beberapa komen dalam blog ini,  berbual dengan rakan-rakan dan luahan yang didapati di media sosial, ternyata banyak sekali keraguan berhubung pembekuan pengambilan pekerja asing sebagaimana yang diumumkan oleh Ahmad Zahid Hamidi,  semalam.

Kesimpulan yang boleh diambil daripada semua suara-suara itu ialah, "dengar bolehlah, nak percaya nanti dulu."

Ramai yang tanpa ragu-ragu menyatakan penangguhan itu sebenarnya tiada kaitan sama sekali dengan sebarang kajian mengenai keperluan pekerja asing, sebaliknya hanya untuk "menanti kabus berlalu pergi" sahaja.

Paling-paling dua tiga bulan selepas ini, kata mereka, akan keluarlah semula kenyataan kononnya banyak industri kekurangan pekerja dan belia kita masih tidak minat merebutnya. Walhal, tiada usaha pun yang dibuat untuk menggalak dan merangsang golongan belia dan anak muda tempatan mengambil alih ruang pekerjaan itu.

Jika ada yang rajin, simpanlah keratan kenyataan atau rakaman video Zahid sejak beberapa hari yang lalu dan cuba bandingkan dengan apa yang bakal dikatanya dua atau tiga bulan akan datang nanti.

UMNO Sedang Menukar Tabung Haji Menjadi Skim Pak Man Telo


Surat Gabenor Bank Negara mengesahkan bahwa Tabung Haji sekarang ini mempunyai liabiliti yang melebih aset.

Secara mudahnya, kalau kita ambil contoh orang meniaga, wang yang masuk ke perniagaan tu kurang dari wang yang keluar.

Dengan kata lain, Tabung Haji dah mula mengalami kerugian yang nyata.

Dengan kata lain juga, Tabung Haji tidak ada wang untuk bayar keuntungan kepada pencarum lagi.

Bagaimana nak bayar dividen kalau duit keluar lebih banyak dari duit masuk?

Ertinya, segala dividen yg dibayar oleh Tabung Haji sekarang ini adalah dari duit yang disimpan oleh pencarum juga.

Maksudnya, Tabung Haji dah mula menyerupai Skim Pak Man Telo.

Dalam Bahasa Inggeris, ia dipanggil sebagai "Ponzi Scheme"

Dana RM2.6 billion dan MH370..???

SELOKA SORE


Wang dana RM2.6 billion yang tidak dinafikan Najib Razak ianya dimasukkan ke dalam akaun peribadinya menjadi satu seloka perkara benar yang berlaku dalam negara ini. Kenapa dikatakan seloka sebab perbicaraan mengenainya ada kalanya penuh sinisme, lelucoh dan memelikkan.

Buat masa ini kejadian ini suatu seloka yang sama tarafnya dengan nasib pesawat Mas MH370 yang hilang dan masih belum dijumpai sampai kini yang juga sudah menjadi seloka.

Rakyat Malaysia teringat-ingat akan pesawat berkenaan, apa lagi daripada kalangan anggota yang waris warahnya menjadi mangsa. Mereka bermimpi-mimpi dan berharap pesawat malang itu akan ditemui dan semua yang berada dalam pesawat itu pulang dengan selamat penuh dengan girang gembira.

Mereka juga mencari-cari dan tercari-cari pesawat itu. Ia jadi igauan dan phobia. Ia jadi mimpi dan harapan. Sebab itulah pantang ada berita penemuan serpihan besi buruk hanyut atau bersepahan yang berupa anggota pesawat dilaporkan, mereka akan obses dan mendoakan semoga ianya adalah bangkai pesawat itu. Mereka mahukan kepastian. Itu sahaja, kandati pun harapan untuk mangsa hidup sudah musnah.

PKR bela ADUN di PP yang disingkirkan daripada jawatan lantikan kerajaan negeri.


Timbalan Presiden PKR Datuk Seri Mohamed Azmin Ali berkata biro politik parti berkenaan mempertahankan keputusan mereka membela dua ADUN di Pulau Pinang yang disingkirkan daripada jawatan lantikan kerajaan negeri.

Bercakap kepada media di majlis sambutan Tahun Baru Cina PKR Bukit Lanjan sebentar tadi Azmin berkata keputusan biro itu dibuat kerana kedua-dua ADUN terbabit memainkan peranan mereka sebagai wakil rakyat.

November lalu lima daripada wakil rakyat PKR di Pulau Pinang mengambil sikap berkecuali pada sesi undian terhadap rancangan kerajaan negeri melaksanakan projek tebus guna tanah pinggir laut di negeri berkenaan.

Pengarah Komunikasi PKR Fahmi Fadzil berkata kelima-lima wakil rakyat parti itu "mengikut suara hati" untuk mengambil pendirian berkenaan kerana ia melibatkan isu alam sekitar yang rumit.

Pada masa sama parti itu tidak bersetuju mengenai usul dibawa Umno di DUN Pulau Pinang.

Mukhriz dijerut langkah Berani Berubah?

  

Apa khabar 'otai' Kedah?

Sudah hampir sebulan Datuk Seri Ahmad Bashah Md Hanipah menduduki kerusi menteri besar dan sudah hampir sebulan juga kelibat Datuk Seri Mukhriz Mahathir tersingkir daripada pentas politik ketara negeri itu.

Berbanding Mukhriz, Ahmad Bashah adalah pilihan yang lebih digemari ketua-ketua bahagian Kedah - dibuktikan apabila mereka bersekutu untuk mendesak perdana menteri menggantikan Mukhriz.

Ketika anak Tun Dr Mahathir Mohamad itu mendakwa dia mendapat sokongan rakyat terbanyak Ahmad Bashah pula menggunakan dukungan ketua-ketua bahagian untuk mengabsahkan tuntutan kepada kepimpinan di Putrajaya.

Realitinya - ketika ini - bagaimana?

Seorang ahli jawatankuasa bahagian Umno Kedah memberitahu sebenarnya kebanyakan pemimpin peringkat negeri 'terkejut' dengan cara baru dibawa Mukhriz di Wisma Darul Aman.

"Sebab itu, barisan exco kerajaan negeri yang dipilih Mukhriz sebelum ini dibarisi muka-muka baru. Mengapa? Sebab Mukhriz cuba membentuk gaya kepimpinan baru," katanya.

Namun ironisnya "gaya baru" itulah yang mendorong Mukhriz terkorban di pentas politik arus perdana.

Sumber dari Pemuda Umno bahagian pula memaklumkan pedekatan Mukhriz menyebabkan sesetengah pemimpin di Kedah sukar 'mencari makan' melalui projek kerajaan negeri.




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...