TERKINI :

Sunday, October 25, 2015

Barisan Nasional (BN) Penentang Sebenar Hudud

OLEH MUHAMMAD ZAKI BIN SUKERY


1) Membaca dan meneliti tulisan Pengarah Jabatan Penerangan PAS Pusat, saya kira ada beberapa pencerahan yang perlu dicermati agar seluruh rakyat Malaysia mendapat gambaran komprehensif tentang apa sedang berlaku dan tidak prejudis kepada mana-mana pihak tanpa asas pertimbangan rapi.

2) Ini selari dengan firman Allah Ta’ala dalam Surah Al-Maa’idah, ayat 8, “Dan janganlah kebencian kamu kepada satu-satu kaum mendorong kamu untuk berlaku tidak adil. Berlakulah adil kerana ia lebih mendekatkan kamu kepada ketaqwaan”.

3) Secara peribadi, saya kira di luar sana masih banyak isu yang perlu diulas. Isu 1MDB, isu kejatuhan nilai matawang, isu liberalisasi ekonomi dek TPPA, isu keselamatan LPT 2 dan sebagainya. Namun tidak adil kiranya jika dibiarkan apa yang telah diviralkan menjadi ratiban harian tanpa informasi yang tepat dan tuntas.

Depa Kata : 3 jenis ahli PAS lanie...!!

Istana Kristal

3 JENIS AHLI PAS MASA LONI

Ahli-ahli dan pimpinan Pas loni terbahagi kepada 3 jenis kategori:

1) HARUMANIS
Luar hijau tetapi dalam oren. Di luar masih ahli Pas tapi dalam hati sudah sokong Amanah. Jaga baik-baik kalau boleh pujuk sebab jenis harumanis ni mahal harganya sebab berkualiti tinggi. Mahfuz, Husam, Raja Iskandar, Zaidy Templer, Idris Ahmad, Amzad Hashim tentu senyum kalau baca ni.

2) TEMBIKAI
Luar hijau tapi dalam merah. Pakai kopiah jubah bagai tapi hati sebenarnya Umno. Puak tembikai ni lah yang usahakan Ibrahim Ali boleh berpeluk dengan Haji Hadi. Zuhdi Marzuki rasanya lebih maklum siapa puak tembikai dalam Pas loni. Kena pegang molek sebab kalau jatuh tembikai mudah hancur macam terjadi pada Nasharudin Mat Isa dan Hasan Ali.

3) PETAI
Luar Pas dalam pun Pas. Puak ni memang Pas tulen tapi jenis bercakap ikut sedap mulut. Kata kat orang kafir munafik hanya mainan sahaja. Sebab tu mulut busuk.

Sebar-sebarkan.

Yuran universiti awam dijangka naik

Sim-Tze-Tzin_yuran_600
PETALING JAYA: Kadar yuran kemasukan ke universiti awam (UA) dijangka naik mulai tahun depan susulan tindakan kerajaan memotong peruntukan kepada UA seperti yang diumumkan dalam Bajet 2016.

Peratusan kenaikan yuran dijangkakan dalam lingkungan 20% untuk menampung defisit yang dialami oleh UA yang akan melibatkan 534,569 mahasiswa.

Pengarah Strategi Parti Keadilan Rakyat (PKR), Sim Tze Tzin berkata, pihak universiti juga mungkin menaikan yuran-yuran bukan akademik seperti yuran asrama, yuran pendaftaran, fi perkhidmatan dan sebagainya.

“Dalam keadaan pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Negara (PTPTN) dipotong, kenaikan yuran universiti akan menjadi sangat tidak popular di kalangan mahasiswa,” katanya dalam kenyataan media.

Antara Najib dan Muhyiddin: Siapa pengkhianat?

Salleh Said Keruak mendedahkan Najib tetap setia kepada Pak Lah walaupun diminta mengkhianati ketuanya.

salleh-keruah,-muhyiddin,najib-razak

PETALING JAYA: Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak tidak mengkhianati Tun Abdullah Ahmad Badawi yang ketika beliau menjadi Timbalan Perdana Menteri.

Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Dr Salleh Said Keruak mendedahkan Najib tetap setia kepada ketuanya walaupun dipujuk oleh Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Perkara itu diperincikan di entri terbaru blognya, sskeruak.blogspot.my hari ini berjudul “Tan Sri Muhyiddin is forgetting history” bagi menjawab tohmahan yang dibuat ke Timbalan Presiden UMNO itu kepada Najib.

“Apa yang Muhyiddin tidak sebut di dalam cerita ini ialah Najib tidak mahu mengkhianati Perdana Menteri dengan menentangnya.

“Najib rasa seorang timbalan perlu setia kepada ketuanya,” kata Salleh dalam tulisannya.

Pakatan Rakyat sudah lama berkubur, kata PKR kepada PAS

Pengarah Pilihan Raya PKR Datuk Saifuddin Nasution Ismail berkata, PR yang terdiri daripada PKR, DAP dan PAS, tidak lagi mempunyai dasar rangka kerja menyebabkan ia sudah mati. – Gambar fail The Malaysian Insider, 25 Oktober, 2015.
Pakatan Rakyat (PR) sudah mati, demikian kata seorang pemimpin PKR hari ini selepas timbalan presiden PAS mengatakan gabungan pembangkang itu masih hidup walaupun hanya mempunyai 2 ahli.

Pengarah Pilihan Raya PKR Datuk Saifuddin Nasution Ismail berkata, PR yang terdiri daripada PKR, DAP dan PAS, tidak lagi mempunyai dasar rangka kerja, mahupun Majlis Presiden yang membuat keputusan bersama, begitu juga urusetia yang menyelaraskan program dan aktiviti pakatan itu.

Semua itu wujud selepas PR ditubuhkan pada 1 April, 2008 berikutan pilihan raya umum tahun itu, dengan dasar rangka kerja bersamanya disediakan pada 19 Disember, 2009.

"Hari ini semuanya itu tidak lagi wujud dan ini bermakna PR tidak lagi berfungsi," kata Saifudin yang juga bekas setiausaha agung PKR.

Beliau mengulas kenyataan Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man malam tadi yang PR masih hidup seperti mana terbukti melalui sokongan dan kerjasama politik di Selangor dan Kelantan.

"PR tanpa DAP adalah platform politik yang masih utuh dan kekal sehingga kini. PR masih lagi wujud," katanya.

Mengapa saya tinggalkan PAS dan sertai AMANAH ?

Oleh Mohammad Tazli Azizan


Baru-baru ini saya diajukan soalan oleh beberapa orang junior saya di UK, apakah yang menyebabkan saya berubah pandangan dan menyertai AMANAH.

Saya berpeluang menyambung pelajaran di United Kingdom 3 kali. Semasa ijazah sarjana muda di University of Sheffield (1 tahun di UMIST, Manchester), graduasi pada 2003, ijazah sarjana di University of Newcastle upon Tyne, graduasi pada 2005, dan seterusnya saya melanjutkan pengajian PhD saya di Imperial College dari tahun 2009 - 2013.

Sejak dari zaman undergraduate, saya telah bergiat aktif di dalam jemaah al-Hizbul Islami (HIZBI), dan pernah memegang jawatan di peringkat pusat ketika di tahun akhir pengajian. Ketika itu juga, Dato Seri Noh Omar mengumumkan bahawa Hizbi ini gerakan haram, dan sejurus selepas itu, kami semua bergerak 'bawah tanah'.

Setiap kali saya ke UK untuk menyambung pengajian, saya akan mencari rakan-rakan sejemaah untuk memudahkan urusan saya, apatah lagi untuk meneruskan kesinambungan gerak kerja dakwah semasa di sana.

Banyak kenangan manis, Alhamdulillah, yang membentuk diri saya. Daripada situ, saya mengenal dakwah dan tarbiah. Daripada situ, saya mengenali PAS. Daripada situ, saya mengenali isteri saya Putri Nurizatulshira.

Hansard Parlimen bukti BN ‘twist’ perkataan Kit Siang

azalina-kit-siang

KELMARIN, Lim Kit Siang mengamuk di Dewan Rakyat, beliau berang dengan usul penggantungan yang dicadangkan Datuk Azalina Othman​.

hansard kit siangUntuk rekod, usul itu diluluskan selepas 107 menyokong dan 77 tidak menyokong. 9 ahli parlimen pembangkang tidak hadir sewaktu pengundian dilakukan, dan daripada 9 itu, 7 dari PAS dan 2 dari PKR.

Sewaktu Kit Siang berucap mempertahankan diri, beliau ada mengatakan Ahli Parlimen (BN) tidak pandai membaca hansard, kerana menuduh beliau melakukan tuduhan seperti yang dicadangkan Azalina.

Apa yang saya perhatikan, memang benar apa yang dipertahankan oleh Kit Siang. Tiada satu pun ayat yang menuduh speaker salah guna kuasa, sabotaj atau diktator.

hansard kit siangSetelah saya membaca hansard Dewan Rakyat 19 Oktober, 2015, maka jelaslah Kit Siang bertanyakan soalan, bukan menuduh.

Beliau menjadi mangsa konspirasi ahli Parlimen BN untuk menggantung beliau. Sudah tentu, apabila didesak untuk meminta maaf, Kit Siang tidak berbuat demikian, kerana memang jelas beliau tidak melakukan tuduhan tersebut.

Mengapa perlu minta maaf kalau kita tidak membuat salah. Ahli Parlimen BN jelas menjadi pembuli di sini!

Takkanlah kewujudan pelbagai parti Islam ditolak oleh Islam?

Zolkharnain Abidin Al-Abyadhi

https://lh3.googleusercontent.com/-zb0xk-Xog9Y/UP7xNLx07wI/AAAAAAAAAAc/uT6heAiW7EM/s630-fcrop64=1,20243c3cdf47c30b/528043_237308316390506_1420986008_n.jpg
Kewujudan lebih daripada seorang nabi atau rasul pada masa dan tempat yang sama adalah perkara biasa dalam sejarah perjuangan kebenaran. Allah mentaqdirkan begitu untuk meraikan kepelbagaian dan kerencaman kehidupan manusia.

Nabi Musa dan Harun hidup pada zaman yang sama dan bumi yang sama, Mesir. Musuh mereka sama, Firaun. Pada masa yang sama juga, Syuib menjadi rasul di Madyan.

Ibrahim dan Lut, menjadi rasul pada masa yang sama, cuma lokasi yang berbeza. Mereka berdepan dengan musuh masing-masing, iaitu pembesar yang menebarkan kerosakan di bumi.

Matahari tidak pernah menyalahkan bulan dan ribuan bintang yang memberi cahaya pada waktu malam. Bunga Raya Merah tidak pernah menyalahkan kewujudan Bunga Raya Putih, walaupun kedua-duanya bunga raya.

Di dunia ini, seorang ulama tidak pernah menafikan kewujudan ulama lain, seorang doktor pakar tidak pernah menafikan kepentingan doktor pakar yang lain.

Najib telah hilang kelayakan sebelum beliau menjadi Perdana Menteri lagi

Aspan Alias


Jika negara kita dan kepimpinannya mengambil etika dan moral sebagai penentu kepada kewibawaannya untuk terus memimpin atau bersara, negara kita tidak akan berada dalam situasi yang kita alami sekarang. Sesungguhnya Najib dan ramai lagi yang berada dipesada kepimpinan negara kita sekarang sepatutnya tidak berada diatas itu dari dahulu lagi.

Menjadi pemimpin bukannya perkara mudah terutamanya bagi sebuah negara yang berdaulat dan maju. Seseorang yang hendak menjadi pemimpin mesti bersih dari isu peribadi yang buruk kerana peribadinya itu akan membuahkan persepsi samada baik atau buruk bagi seseorang yang memimpin itu. Persepsi buruk terhadap pemimpin utama itu akan membuatkan negara tidak dihormati oleh masyarakat antarabangsa dan ia juga akan membawa padah yang tidak baik bagi negara dan rakyat di dalamnya.

Di sini kita telah lalai dan tidak mengambil perhatian tentang etika dan moral ini walhal negara kita lah yang paling hampir kepada moral dan etika yang tinggi semasa kita mula-mula mendapat kemerdekaan dahulu. Kita telah menjadi negara utama bagi Asia dan Asia Timur. Kita lebih maju dari Korea pada suatu ketika dahulu tetapi sekarang kita telah diletakkan di belakang Vietnam dan banyak negara membangun yang lain.

Apabila TMB & Exco Kerajaan Kelantan cuba sapu bawah karpet soalan Husam bab YIK..!!

DPedas fm


Info bahawa Kerajaan PAS Kelantan telah gagal mencarum potongan gaji kakitangan Yayasan Islam Kelantan (YIK) sejak sekian lama sehingga telah berjumlah RM14.6 juta. TMB Kelantan berkata amaunnya tidak besar. 

EXCO Agamanya dalam dialog di Kelana Jaya 2 hari lepas (lihat gambar) berkata Dato Husam tidak perlu bising-bising kerana tunggakan itu berlaku sejak zaman dia jadi EXCO lagi. 

Anda boleh teliti sendiri info di bawah dan lihat tarikh bermula tunggakan. Sebagai panduan Dato Husam tidak lagi menjadi EXCO selepas PRU 13 iaitu Mei 2013.

Laporan Tunggakan Potongan Gaji YIK Sehingga 30 September 2015

A) Institusi Kewangan/Bank

1. Biro Angkasa RM 159,873.62
(Tertunggak sejak 8/2015)

2. Bank Islam RM 32,353.41
(Tertunggak sejak 8/2015)

3. Bank Rakyat RM 435,426.62
( Tertunggak sejak 8/15)

Tembelang Bayaran Tambahan RM50 Untuk BR1M Terbongkar?


Ahli Parlimen pembangkang menyifatkan nilai tambahan sebanyak RM50 dalam pemberian Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) yang diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, hari ini tidak bermakna apa-apa.

Ahli Parlimen Kelana Jaya, Wong Chen berkata, ia kerana nilai itu tidak dapat mengawal inflasi. "Saya rasa RM50 itu tidak bermakna apa-apa pun kerana kadar inflasi sekarang lebih daripada 5 peratus.

"Jika dia naik daripada RM950 kepada RM1000, kadar naik 5 peratus sahaja, tidak boleh 'cover' inflasi...maknanya? Kosong," katanya kepada Sinar Online ketika ditemui di lobi Parlimen, semalam.

Dalam pembentangan bajet 2016, pemberian BR1M untuk isi rumah berpendapatan RM3,000 ke bawah akan ditingkatkan daripada RM950 kepada RM1,000 dan isi rumah berpendapatan antara RM3,001 hingga RM4,000 akan ditingkatkan daripada RM750 kepada RM800.

Amanah elak pertandingan 3 penjuru, ia ditubuhkan untuk melawan Umno dan BN

Timbalan Pengerusi Amanah Perak Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin berkata, bersaing dengan PAS hanya akan memberi manfaat kepada kerajaan pemerintah Barisan Nasional (BN). – Gambar fail The Malaysian Insider, 24 Oktober, 2015.
Parti Amanah Negara (Amanah) akan mengelakkan pertandingan 3 penjuru dalam pilihan raya umum akan datang, kata Timbalan Pengerusi negeri Perak Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin.

Bersaing dengan PAS hanya akan memberi manfaat kepada kerajaan pemerintah Barisan Nasional (BN), katanya.

“Amanah ditubuhkan untuk melawan Umno dan BN, bukan menentang PAS,” katanya pada sesi soal jawab selepas perasmian pejabat Amanah Bukit Gantang merangkap pusat perkhidmatan Amanah Changkat Jering oleh Timbalan Presiden Amanah Salahuddin Ayub di Simpang, Perak hari ini.

Beliau mengulas komen seorang penduduk yang mengatakan pertandingan tiga penjuru seperti di Bukit Gantang hanya akan memecahkan undi dan memberi manfaat kepada calon BN pada pilihan raya umum yang akan datang, dijadualkan pada pertengahan 2018.

'Saya pengarah pilihan raya 18 kali tapi...'

JOHOR BAHRU - Walaupun pernah menjadi pengarah pilihan raya sebanyak 18 kali, namun dakwa Timbalan Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin, beliau tidak pernah mengetahui tentang soal pembiayaan politik parti Melayu itu.

Muhyiddin berkata, beliau tidak mengetahui soal duit kerana seluruh kepimpinan parti memberi kepercayaan sepenuhnya kepada Presiden Umno, Datuk Seri Najib Tun Razak.

"Saya pengarah saja, duit pun saya tak tengok (sebab) Presiden ini ada kelebihannya, kita percaya pada dia, sebab itu saya tidak mengetahui soal duit ini, kalau nak, saya pun nak tahu juga.

"Bila sudah terdedah, dan terburai, maka apa jadinya? Saya pun tak tahu, ya ALLAH banyaknya duit," katanya pada program Bicara Minda anjuran Sinar Harian bertajuk 'Berani Kerana Benar'  di Hotel Bluewave, di sini, semalam.

Muhyiddin berkata demikian ketika mengulas pendedahan Wall Street Journal (WSJ) berhubung derma RM2.6 bilion yang disalurkan ke dalam akaun bank peribadi milik Perdana Menteri.

Bekas Timbalan Perdana Menteri itu berkata, beliau hanya bertanyakan soal derma tersebut selepas pendedahan yang dibuat WSJ.

"Bila saya bertanya? Bila Wall Street Journal keluar berita RM2.6 bilion dalam akaun bank Perdana Menteri.

"Pagi itu saya masih ingat saya teks Najib dengan telefon bimbit murah saya Nokia, saya beritahu dia, ini satu cerita yang menggemparkan, besar dan kita tak boleh biarkan begitu," katanya lagi.





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...