TERKINI :

Tuesday, May 19, 2015

Apabila Haji Hadi suka menggunakan perkataan-perkataan kesat dan pelbagai bahasa penghinaan untuk jamaah

ULASAN GB


Nampaknya bahasa kesat sudah menjadi-jadi di kalangan kumpulan UG. Presiden PAS sendiri, sebelum ini menuturkan perkataan BARUA di dalam mutamar PAS tahun lepas, hari ini keluar lagi bahasa kesat dari bibirnya... TOLOL... yang ditujukan kepada mereka "yang tidak menerima kaedah bermesyuarat untuk menyelesaikan masalah" dan meminta mereka keluar dari PAS.

Persoalan kini, benarkah ada pihak dalam PAS yang menolak kaedah bermesyuarat di dalam menyelesaikan masalah?

Apa yang sebenarnya berlaku sebelum ini ialah PAS sentiasa bermesyuarat, tetapi apabila sesuatu keputusan telah diambil, tiba-tiba ada pihak menggunakan kuasa VETO untuk mengubah atau membatalkan keputusan itu dan pihak yang menggunakan kuasa veto itu tidak lain dari Tuan Presiden sendiri. jadi dimanakah letaknya kredibiliti keputusan mesyuarat?

Berbalik kepada perkataan TOLOL yang diucapkan. Selepas BARUA, kita melihat mereka yang taksub kepada Haji Hadi begitu galak menggunakan perkataan-perkataan kesat dan pelbagai bahasa penghinaan seperti JEBON, PARASIT, SYAITAN, MUNAFIK HARAKI dan lain-lain.

Apakah ini akhlak yang diajar di dalam Islam?

Segenting Kera - Adakah Mukhriz duk pikiaq nak majukan Kedah disebalik projek Thailand & China buat terusan

SEGENTING KERA

Oleh: Dr Tanaka Mustafa


1) Dulu Pak Lah bijak, mahu laksana Projek Zipy (Zon Industri Petroleum Yan) di Kedah yang berhubung terus melalui jalan darat ke pelabuhan di pantai timur.. memendekkan transportation bahan mentah ke China. Idea ini hampir sama dengan idea Thailand mengorek segenting kera.

2) Singapura murka dengan projek Pak Lah itu. Projek itu tergendala apabila PAS menguasai Kedah, Zipy ditukar menjadi SULIHH dan tertangguh akibat masalah teknikal pelabur.

3) Jarak transport bahan mentah dari Asia Barat ke China akan dipendekkan sebanyak lebih 600 KM, tentu menjimatkan kos perdagangan berbanding selama ini terpaksa melalui Pelabuhan Klang, Pelabuhan Singapore dan sebagainya.

4) Thailand tentu tidak akan mensia-siakan projek yg akan memberi laba besar, dan disokong oleh China yang tentu sangat berminat menyertai Thailand sebagai rakan kongsi projek pembinaan itu.

5) Singapore akan gigit jari. Dan pertolongan Amerika ke atas Singapore akan menghiasi pergelutan politik blok China vs blok Amerika.

Abaikan cherita konspirasi perang.

Pandikar Amin Mulia suruh hapuskan jawatan menteri Shahidan Kasim

Tan Sri Pandikar Amin Mulia mengeluh isu menaiktaraf badan Parlimen Malaysia masih tidak dilaksanakan sejak beliau memegang jawatan itu tujuh tahun lalu.

"Semua perkara ini adalah tekad saya sejak saya dilantik sebagai Speaker Dewan Rakyat pada 2008. Jika selepas tujuh tahun, saya tidak boleh lakukan, baik saya tinggalkan jawatan ini," katanya kepada wartawan di kediaman rasminya di Kuala Lumpur hari ini.

Antara transformasi yang beliau mahukan ialah memansuhkan jawatan menteri hal ehwan Parlimen, yang kini dipegang Tan Sri Shahidan Kassim.

Menurut beliau transformasi itu akan membantu memulihkan persepsi awam terhadap kebebasan seorang Speaker Dewan Rakyat.

"Untuk menghilangkan persepsi rakyat bahawa institusi Parlimen dan Speaker bertugas atas arahan pihak kerajaan sebagai Badan Eksekutif bertentangan dengan doktrin pengasingan kuasa, makanya jawatan

Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang menjaga hal ehwal Parlimen ditiadakan," kata beliau.

Selepas "BARUA" kini timbul "TOLOL" pula ditujukan kepada ahli jemaah..!!

Yang hendak berpecah keluar dari PAS

KUALA LUMPUR: Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang menegaskan tidak ada perselisihan faham di kalangan ahli dan pimpinan parti itu di dalam perkara yang melibatkan dasar parti.

Sebaliknya Ustaz Abdul Hadi tidak menafikan wujudnya perselisihan faham di kalangan mereka yang melibatkan furuk (cabang).

"Ada perkara cabang yang kita boleh berbeza pendapat dan bertolak ansur, tetapi perkara dasar kita kena bertegas.

"Jika pertelingkahan berlaku maka kita kena kembali kepada Allah dan Rasul sebagai jalan yang terbaik dan ini ada disebut dalam nas," katanya dalam program Bicara Harakah Edisi Khas Bersama Presiden PAS di MyHarakah Bazaar Jalan Pahang, di sini.

Namun katanya perbezaan pendapat di kalangan PAS bukanlah perkara baru dan ia telah berlaku sejak tahun 60-an dan berjaya diselesaikan atas kematangan ahli dan parti itu sendiri.

"Perbezaan pendapat, kita bermesyuarat. Perselisihan faham adalah perkara biasa di dalam sebuah parti, yang hendak berpecah keluarlah dari PAS," katanya yang juga Ahli Parlimen Marang.

Beliau mengakui PAS kini telah mengorak langkah lebih jauh apatah lagi mempunyai ahli dengan pelbagai latar belakang.

"Oleh sebab itu, ada yang berfikiran lebih maju, ada yang menzalimi diri sendiri dan bermacam-macam jenis manusia di dalam PAS hari ini ," katanya. - HARAKAHDAILY 19/5/2015

" Apabila disebut saja perkataan "Tolol' yg ditujukan kpd saudara2 kamu, maka hendaklah kamu segera bertakbir" kerana itulah sebaik2 gelaran". ( Rujuk kitab "Label Lil Insani" Jil IXIXX).

Posted by Usin UG Ceroi on Tuesday, 19 May 2015

Kenapa saya cabar presiden PAS



Ketika kenyataan rasmi ini ditulis, saya baru sahaja selesai mengikuti program Global Convention Of Scholars For Palestine yang berlangsung di Beirut selama seminggu bermula 16 Mei lalu.

Mudah-mudahan kenyataan ringkas ini mampu menjawab persoalan rakan-rakan dalam PAS dan rakyat umumnya berhubung sebab dan tujuan saya menerima pencalonan untuk bertanding presiden PAS sesi 2015-2017.

PAS sebagai sebuah gerakan Islam yang dipandu perlembagaan, telah menetapkan dalam Kaedah 4.8.6, Peraturan-Peraturan Pemilihan PAS 2013 (Pindaan 2014), bahawa “Hanya calon-calon yang mendapat sekurang-kurangnya dua pencalonan sahaja yang layak bertanding di dalam pemilihan kecuali bagi kawasan yang mempunyai kurang daripada lima (5) cawangan dan negeri yang mempunyai kurang daripada 5 kawasan di mana satu (1) pencalonan sahaja sudah memadai bagi Kawasan dan Negeri tersebut”.

Justeru penerimaan pencalonan ini secara asasnya kerana diizinkan bahkan diraikan dalam jemaah yang kita sayangi ini.

Bahkan jika sahabat-sahabat lama PAS masih ingat, pertandingan seumpama ini pernah berlaku antara Dr Burhanuddin Al-Helmy dan Prof Zulkifli Muhammad sekitar tahun 1956.

Menariknya pertandingan ketika itu menatijahkan kesan yang baik kepada jemaah dan meningkatkan ukhuwah dan mahabah sesama anggota PAS.

Mujahid Yusof Rawa - Teima pencalonan AJK PAS Pusat dan menolak pencalonan NAIB PRESIDEN

PENCALONAN UNTUK PEMILIHAN MUKTAMAR PAS 2015


Perjuangan memakan masa yang lama, ia tidak dinamakan perjuangan tanpa perjalanan yang panjang dan sebuah pengorbanan yang mahal harganya. Perjalanan Parti Islam Se-Malaysia (PAS) untuk kekal di persada perjuangan menyaksikan ramai pemimpin PAS yang datang dan pergi, tidak ketinggalan yang pergi ‘meninggalkan’ perjuangan atau yang istiqamah hingga di titik akhir nafasnya.

Patah tumbuh, hilang berganti, begitulah pewaris PAS meneruskan galas-ganti amanah menetapkan garis perjuangan supaya tetap di paksinya. PAS tidak pernah kemarau dengan pelapis yang senantiasa memenuhi ruang legar kepimpinan yang cukup untuk semua kerana setiap individu dalam parti dalam setiap posisinya ada peranan masing-masing, yang utama ialah mencurahkan kebaktian untuk parti.

Almarhum Pak Yusof Rawa senantiasa menitipkan kepada saya, “Jika Allah SWT mengkehendaki anda berada di dalam kepimpinan, tiada sesiapapun yang mampu menghalang anda, tetapi jika DIA tidak mengkehendaki anda berada di sana, walaupun seluruh ahli parti mahukan anda berada di sana, anda tidak akan sesekali berada di sana.

Pandikar akui serah surat letak jawatan..........


Tiada sesiapa berbohong dalam isu peletakan jawatannya, yang dibatalkan kemudian, sebagai speaker Dewan Rakyat sebelum ini, kata Tan Sri Pandikar Amin Mulia.

“Tun Mahathir (Mohamad) tidak berbohong, saya tidak berbohong kerana semua ini diketahui perdana menteri,” katanya.

Mahathir semalam mengeluh Pandikar memalukan dirinya dengan menafikan kenyataannya bahawa beliau menyatakan hasrat untuk berundur ketika mereka berdua bertemu.

Dalam sidang media di rumahnya hari ini, beliau mengakui telah menghantar surat peletakan jawatan kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Bagaimanapun, katanya, Najib tidak membuka surat itu dan berjanji untuk menangani rungutannya dan mentransformasikan Parlimen.

Najib mengaku duit KWSP & KWAP pun telah bagi hutang kepada 1MDB

Rafizi Ramli

Hari ini Najib Razak mengesahkan bahawa Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) juga telah memberi hutang kepada 1MDB. Juga kita tahu sekarang bahawa Kumpulan Wang Amanah Persaraan (KWAP) telah memberi dana yang jauh lebih besar dari yang kita jangka sebelum ini. Saya akan terus kaji untuk pertahankan dana KWSP dan KWAP. Esok saya bagi respons saya kepada perkara ini.

 

China pintas Terusan Kra Isthmus ancam Selat Melaka?

 

Tersebar berita yang masih ditahap memerlukan pengesahan berhubung pembinaan Terusan Kra. Ia menjadi viral apabila dilaporkan oleh portal China Daily Mail semalam (17 Mei 2015) bahawa suatu memorandum kerjasama telah ditandatangani bersama oleh pelbagai pengusaha perniagaan di Guangzhou, China untuk membina sebuah terusan sepanjang 102 kilometer dengan kelebaran 400 meter dan kedalaman 25 meter di Kra Isthmus, Thailand.

Portal itu sebelum ini, pada 16 Mac 2014 telah menjelaskan antara kewajaran China memerlukan laluan alternatif dengan pembinaan Terusan Kra Isthmus adalah kerana laluan perdagangan ke Lautan Hindi melalui Selat Melaka mempunyai masalah lanun, bangkai kapal, jerebu, mendapan dan beting.

Kadar kemalangan pula dilaporkan dua kali lebih tinggi berbanding di Terusan Suez dan empat kali lebih tinggi berbanding di Terusan Panama.

Sejauh mana ketepatan berita tersebut memerlukan satu pengesahan kerana ia tidak dilaporkan secara meluas oleh portal berita ternama dan lebih berkredibiliti.

Namun, berita cadangan terusan ini sudah lama berlegar dan dibicarakan tetapi masih tertangguh sehingga kini. Apa yang perlu ialah kita meninjau kesannya terhadap Malaysia.

Sampai sekarang masih belum ada BUKTI diberikan kata KIT SIANG hina hukum Islam?


WAHAI NIK ABDUH MANA BUKTI?


WAHAI MAJLIS SYURA PAS.. NAK MOHON MAAF SEBAB APA?

DIA TANYA KENAPA JORDAN YG RAKYATNYA ISLAM 90% TAK BUAT PUN HUDUD..? JADI BERILAH HUJAH PERSOALAN TERSEBUT... 

ADAKAH BERTANYA SUDAH JADI "HARAM" DALAM PAS SEKARANG NIE..?

Apakah Mahathir akan istyharkan keluar Umno?

 – Mohd Sayuti Omar


Perang antara Mahathir Mohamad dengan Najib Razak masih berterusan. Kini giliran Najib pula menjadi hilang sabar dengan terus mengkritik Mahathir sampai mendedahkan apa yang ada dalam kain. Terbaru, Najib mendedahkan macam mana Mahathir menjadi seorang presiden Umno yang hebat dengan menggunakan tektik mengubah perlembagaan parti untuk mengekalkan kedudukannya sebagai presiden Umno.

Kenyataan dan dakwaah Najib itu menunjukkan Mahathir seorang autokrasi.

Katanya, Mahathir selamat menjadi presiden Umno selama 22 tahun apabila dia menggunakan sistem kouta dan bonos dalam pemilihan Umno. Mulanya perlembagaan Umno mengenakan bonos kepada mereka yang dicalonkan untuk merebut jawatan presiden, timbalan presiden dan lain-lain kemudian selepas itu dikenakan syarat seseorang yang hendak bertanding jawatan presiden mesti mendapat pencalonan sebanyak 63 bahagian. Keadaan ini dinamakan sistem kouta.

Tempelak Najib kalau cara yang diamalkan Mahathir itu dia lakukan dia juga akan dapat jadi presiden Umno selama 22 tahun.

Adakah tanah-tanah ladang sawit negara kita akan menjadi kepunyaan orang asing bila saham FGV jatuh ?

King Jason


Harga masa buka dulu : RM5.39
Harga harinie : RM2.06

Peneroka diberi 800 unit saham. 5.39 x 800 bayar ansur ansur.

Khabarnya 22 Jun bakal kena kick dari bursa saham.

Umno BN sentiasa kata parti dia bela melayu. Ok bila saham jatuh gila camni..yang rugi siapa? Melayu peneroka ya?

Pinjaman modal beli lot saham fgv dah habis bayar belum?

Pendapatan jadi sikit sebab bayar pinjaman untuk beli lot saham. Last2 saham kelaut!

Belum habis lagi cerita ni, apa jadi pada FGV? Fgv rugi.. pinjam KWSP 6000 juta@6 bilion tu dah bayar blom? Duit kwsp tu bai!!

Belum habis lagi cerita ni,bila Felda takde duit.. harga saham dah rendah...masa ni org membeli... siapa yang akan beli?

Masa tu..baru kita sedar..tanah2 ladang sawit negara kita....hehehehe.. orang asing punya ek?

Tanya ni....

Najib kata beliau juga boleh jadi PM paling lama tapi...

 
  Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata hakikat beliau adalah presiden Umno pertama yang dipilih melalui sistem yang lebih terbuka dan demokratik selepas pindaan perlembagaan parti, perlu dihormati kesemua anggota parti.

Justeru, katanya desakan beberapa pihak untuk beliau melepaskan jawatan tidak wajar kerana ia membelakangkan kehendak majoriti anggota parti.

"Sebagai presiden parti, saya amat  berterima kasih atas sokongan anda dan saya dipilih kerana apa? Melalui apa? Melalui permilihan dalam parti, di mana perlembagaan parti telah dipinda (pada tahun 2009)," katanya ketika berucap dalam Majlis Veteran Umno Sepetang Bersama Presiden, di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) hari ini.

Najib berkata, sistem pemilihan pucuk pimpinan pada masa kini adalah lebih terbuka dan telus berbanding sistem terdahulu, yang mana ia menggunakan undi bonus dan kuota untuk mengekalkan jawatan tertinggi parti.

IGP: Indeks jenayah turun sejak mansuh ISA

 
Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata indeks jenayah negara menunjukkan trend menurun sejak Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dimansuhkan pada 2009.

Beliau memberikan contoh pada tahun lepas, polis berjaya mengurangkan kadar jenayah di negara ini sebanyak 12.6 peratus.

Katanya dakwaan kononnya terdapat peningkatan kadar jenayah sejak ISA dihapuskan sebenarnya dimainkan oleh segelintir pihak tidak bertanggungjawab yang mempunyai kepentingan tertentu.

"Sejak pengumuman Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) pada 2009, indeks jenayah terus menunjukkan penurunan. Polis juga buat penambahbaikan iaitu anggota yang bertugas di pejabat turut diarahkan bertugas di lapangan," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Program Kepolisan Komuniti bersama-sama kira-kira 300 penduduk Kampung Rambai Lama di Tanah Merah semalam. Hadir sama Ketua Polis Kelantan Datuk Mazlan Lazim dan ADUN Gual Ipoh, Mohd Bakri Mustapha.

Bekas Menteri dedah Najib penipu besar!!


“Dia bohong sokong Dr Mahathir 1987. Dia mula sokong TR (Tengku Razaleigh) saya masih ingat lagi. Masa itu dia timbalan AI (Anwar Ibrahim). AI yang tekan dia sokong Dr M, banyak saksi yang masih hidup. ‘He is really desperate’ (dia benar-benar terdesak). Dr M menang dengan 44 undi . ‘He didn’t campaign at all. He is playing safe’ (dia tak berkempen langsung, dia ambil jalan selamat),” tulis Zam memetik pesanan bekas pegawai berkenaan.

Tan Sri Zainuddin Maidin mendakwa Datuk Seri Najib Tun Razak tidak menyokong Tun Dr Mahathir Mohamad dalam Pemilihan UMNO pada 1987.

Bekas Menteri Penerangan itu sebaliknya mendakwa, Najib menyokong Tengku Razaleigh Hamzah bagi merebut jawatan Presiden UMNO.

Sehubungan itu, Zam mendakwa Najib berbohong apabila membuat pengakuan beliau menyokong Tun M dalam Pemilihan UMNO 1987.

“Saya tahu kerana saya adalah Ketua Pengarang Kumpulan Utusan Melayu masa itu yang mendapat maklumat yang sah daripada wartawan yang bertugas di lapangan. Jika tidak kerana tekanan Anwar Ibrahim, Najib takkan sokong Mahathir,” tulisnya di blog zamkata.blogspot.com.




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...