TERKINI :

Monday, February 2, 2015

Ismail Sabri mula dok buat U-Turn pasal "Seruan Boikot Peniaga Cina"

'Saya hanya gesa boikot Cina enggan turun harga'

Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob menjelaskan bahawa gesaan kontroversinya untuk memboikot peniaga Cina tidak ditujukan kepada semua golongan itu.

Sebaliknya, katanya, ia hanya ditujukan kepada kumpulan itu yang enggan menurunkan harga barang seiring dengan harga baru petrol dan diesel bermula semalam.

“Ya, kenyataan itu bukan ditujukan kepada semua kaum Cina tetapi kepada pemborong dan peniaga Cina yang masih tidak mahu menurunkan harga walaupun harga minyak sudah turun,” katanya.

Harga baru bermula 1 Februari: RON95 RM1.70 seliter, RON97 RM2, Diesel RM1.70.

Harga baru itu ekoran penurunan 21 sen daripada harga asal untuk RON95, 23 sen untuk diesel dan 11 sen untuk RON97.

Penurunan itu berlaku ekoran kejatuhan berterusan harga minyak dunia.

Menulis di Facebook hari ini, Ismail Sabri berkata gesaan itu dibuat sebagai reaksi kepada kemarahan di Internet terhadap peniaga Cina yang degil.

Inilah antara puncanya PAKATAN RAKYAT berserabut sekarang nie..!!

PR Perak gesa konvensyen nasional diaktifkan semula
HARAKAHDAILY | 02 Februari 2015.

http://www.selangorku.com/wp-content/uploads/2013/02/pemimpin-tinggi-PR-konvesyen-01.jpg
KUALA LUMPUR: Ahli Majlis Pakatan Rakyat Perak memohon supaya Konvensyen Nasional Pakatan Rakyat diaktifkan semula sebagai satu platform pengukuhan, persefahaman dan solidariti Pakatan Rakyat di semua peringkat.

"Kami, Pakatan Rakyat Negeri Perak, mengharapkan agar kita bersama menyatuni aspirasi rakyat yang dahagakan perubahan dan mengimpikan sebuah negara yang Pakatan Rakyat pernah menjanjikan kepada mereka iaitu negara adil, aman, maju, progresif dan berkebajikan," ujarnya pengerusinya, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin.

Beliau menyatakan demikian dalam kenyataan media bersama Pengerusi PKR dan DAP negeri, Dr Mohd Nur Manuty dan Nga Kor Ming serta Pesuruhjaya PAS negeri, Razman Zakaria, hari ini, seperti di bawah.

Adalah kami, ahli-ahli Majlis Pemimpin Pakatan Rakyat Negeri Perak yang mewakili PAS, DAP dan PKR dalam mesyuarat bulanan pada Jumaat, 23 Januari 2015, telah dengan sebulat suara bersetuju untuk menyatakan beberapa pandangan kami berdasarkan penelitian dan tindakbalas situasi politik terkini.

Pimpinan PAS bercelaru dalam bab menterjemahkan KUASA VETO untuk menghalalkan kata PRESIDEN..!!



KETUA BOLEH BUAT KEPUTUSAN BILA-BILA - KATA NASARUDIN TANTAWI

link SUMBER

 KUASA VETO INI ADALAH DEMOKRASI BARAT MEMATIKAN HAK MAJORITI DALAM MEMBUAT KEPUTUSAN - KATA NIK ABDUH

habis sekarang nak ikut yang mana satu nie...

Sg Petani - Mangsa tsunami tuntut janji, mana rumah depa..??


Ismail dan isteri, Maznah Ismail meneliti dokumen berhubung senarai mangsa terlibat tsunami
yang merayu agar hak mereka ditunaikan.  
Ismail dan isteri, Maznah Ismail meneliti dokumen berhubung senarai mangsa terlibat tsunami yang merayu agar hak mereka ditunaikan.

SUNGAI PETANI – Seramai 108 mangsa tsunami Kuala Muda, Kedah kempunan untuk berpindah ke rumah baharu sepertimana yang dijanjikan 10 tahun lalu.

Bekas Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Tepi Sungai, Ismail Othman berkata, kebanyakan mangsa masih menetap di lokasi asal rumah mereka yang rosak dan sebahagian lagi sudah pun dipindahkan melalui fasa pertama.

Beliau yang berpengalaman menjadi pengerusi JKKK selama 10 tahun dan setiausaha JKKK selama 12 tahun berkata, bagi fasa pertama iaitu bagi kategori rumah musnah teruk, 123 umah siap dibina di Taman Permatang Katong, Kota Kuala Muda, dua tahun selepas tsunami.

“Bagaimanapun, terdapat 108 mangsa (berdasarkan bancian terdahulu) yang masih menanti untuk dipindahkan kerana dijanjikan untuk terlibat dalam projek fasa kedua pembinaan,” dakwanya kepada Sinar Harian.

Bunuh Altantuya: Apakah wujud siasatan berasingan?

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t1.0-9/p417x417/10649635_10152673122077157_3673207769422650924_n.jpg?oh=d4cc2fcf01659eada32b88da5956b776&oe=555830DD&__gda__=1430956235_ea66920a3d7b619b59fc66239f6884a6
KUALA LUMPUR: Ketua Biro Guaman DAP Gobind Singh Deo menggesa Ketua Polis Negara (KPN) Tan Seri Khalid Abu Bakar menjelaskan sama ada wujud penyiasatan berasingan ke atas motif kes pembunuhan model Mongolia Altantuya Shaaribuu.

Katanya, adalah menjadi tanggungjawab polis untuk mendapatkan keterangan dan kemudiannya melalui pendakwa raya, mengemukakannya di mahkamah.

“Kemudian adalah bagi pihak pendakwa menghujahkan motif, dan bagi mahkamah untuk memutuskan sekiranya atau tidak, pendakwaan telah membuktikan motif melampaui keraguan munasabah,” kata Gobind dipetik Roketkini.com.

Dalam satu kenyataan semalam Khalid berkata, siasatan kes bunuh meliputi pelbagai aspek, termasuk mengukuhkan sebab di sebalik tindakan dan memastikan bukti cukup untuk tujuan pendakwaan.

Saya ‘lebih Melayu’ sebab orang Melayu takut bersuara, kata Ridhuan Tee

Dr Ridhuan Tee Abdullah berkata beliau tidak memusuhi golongan bukan Islam tetapi mereka yang beliau anggap 'ultra kiasu'. – Gambar fail The Malaysian Insider, 2 Februari, 2015.
Dr Ridhuan Tee Abdullah berkata beliau tidak memusuhi golongan bukan Islam tetapi mereka yang beliau anggap 'ultra kiasu'. – Gambar fail The Malaysian Insider, 2 Februari, 2015.

Penceramah kontroversi Dr Ridhuan Tee Abdullah menjelaskan dirinya yang sering dilabel "lebih Melayu daripada Melayu" adalah kerana orang Melayu sendiri takut bersuara kerana mahu menjaga kuasa politik.

Pensyarah Universiti Sultan Zainal Abidin (Unisza) di Terengganu itu turut menyifatkan dirinya tidak pernah membenci golongan bukan Islam, sebaliknya hanya bermusuh dengan golongan "ultra kiasu".

“Saya tidak pernah membenci bukan Islam atau kaum saya (Cina). Bagaimana Islam boleh berkembang jika kita bermusuh.

“Musuh saya adalah ultra kiasu yang menentang Islam dan undang-undang negara ini.

“Saya dilihat seolah-olah lebih Melayu dari Melayu, kerana orang Melayu sendiri takut untuk bersuara, hanya kerana untuk kuasa politik,” tulisnya dalam sebuah akhbar berbahasa Melayu hari ini.

Kata 1MDB tiada masalah, tapi pinjam RM2B dari Ananda Krishnan buat bayar hutang bank..

Rafizi Ramli

Dilaporkan bahawa 1MDB terpaksa berhutang RM2 bilion dari Ananda Krishnan untuk membayar hutangnya kepada Maybank dan RHB yang sudah tiga kali tertangguh. Dulu, Ananda Krishnan sudah mendapat durian runtuh kerana aset IPP dijual pada harga yang hampir dua kali lebih tinggi. 

Sekarang Ananda tambah untung dari faedah atas pinjaman yang diberikan. Lebih teruk, dilaporkan pinjaman dari Ananda itu beserta syarat bahawa beliau akan menjadi pemegang saham utama dalam syarikat tenaga 1MDB yang mahu disenaraikan.

Saya pun akan jadi billionaire kalau saya dapat layanan macam Ananda!

Di mana suara-suara yang dengan angkuh mengaku kononnya 1MDB ada aset yang cukup jadi jangan dibimbang walaupun hutangnya besar.

Sekarang telah terbukti hutang RM2 bilion pun tak boleh dibayar dan sudah kena jual harta, apatah lagi bila hutang itu RM41 bilion.

Gelagatnya sama seperti skandal lembu dan kondo dahulu. Mulanya dipertahankan sehingga ke titisan darah lembu terakhir tetapi bila sudah kantoi: saya yang dedahkan pula didakwa di mahkamah.

‪#‎rakyatbukamata‬

Koi merapu dah Anak Nik Aziz sekoq nie, inilah bahana jika gila bercakap..!!

oleh Budak Kangsar


Koi merapu dah Anak Nik Aziz sekoq nie.. mula2 aku nak sentuh bab KUASA VETO & kedua bab KEPUTUSAN PENDIRIAN PAS..?

Apakah amalan kuasa veto di barat ada kaitan dgn p'raya PBT ? bukankah pilihanraya PBT itu adalah jln2 menuju keadilan yg lebih baik contohnya dimana warga kota dpt memilih pemimpin yg berwibawa dan bekerja utk rakyat. Jgn jadikan alasan agama utk menghalalkan cara.

Kalau PAS tak mahu bertanding dalam pilihanraya PBT kerana takut huru hara, tak payah lah bertanding dalam mana-man pilihanraya pun, dalam pilihanraya pada 10hb Mei 1969 PAS bertanding sebagai pembangkang dan menang banyak kerusi, jangan-jangan sama-sama menghantar wakil berarak menyambut kemenganan yang mencetuskan rusuhan kaum, lepas tu dapat bertanding sebagai calon BN pulak sampai jadi menteri. 

Perangai ikan kembong, bila dah kuat jadi ikan duri, musa lemah bertanding sebagai pembangkang, bila nak kuasa besar join BN jadi menteri..

UMNO BN meneruskan budaya malas orang Melayu..

http://suarainsan.net/wp-content/uploads/2014/10/Melayu-Pendatang.jpg
Aku ingin juga menyingkap peristiwa sejarah.‘ The Malays were lazy’ kata R.O. Winstedt dan Maxwell (penjajah British yang pernah menjajah Tanah Melayu). Berasa ‘panas’ juga apabila ada bangsa lain mengatakan bahawa orang Melayu itu malas dan ‘easy-going’. Berasa marah juga apabila mereka memperkatakan perkara yang buruk mengenai bangsa aku. Sekiranya ada orang Melayu (tulin) yang tidak terasa dan ‘terhangat’ dengan kenyataan sedemikian, maka jelaslah bahawa ‘dia’ bukan orang Melayu tulin. Bukan orang ‘Melayu’ yang emak bapaknya orang Melayu tulin. Bukan orang ‘Melayu’ yang emak bapaknya keturunan sakai dan orang Darat. ‘Orang asli’ mengikut kata orang sekarang.

Mengikut pemerhatian R.O. Winstedt, (seorang pentadbir dalam zaman penjajahan British ) itulah rupa keadaan orang Melayu ketika beliau memulakan pentadbirannya di Tanah Melayu. Dan juga semasa beliau menjalankan pentadbiran. Begitulah rupa orang Perak ketika James birch mula menjalankan pentadbirannya di sana selepas tertandatangannya Perjanjian Pangkor 1874. Begitulah juga rupa orang Pahang ketika Dato Bahaman dan Mat Kilau menentang British. Dan begitu jugalah keadaan orang Kelanatan, Terengganu ketika Abdullah Munshi mengembara ke Kelanatan dan Terengganu.

Isu tifo anjing: Polis nafi tangkapan

 
Polis Johor menafikan menahan dan mereman 12 penyokong pasukan bola sepak Johor Darul Takzim (JDT) ekoran insiden menghina Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) dengan gambar anjing semalam.

Perkara itu bertentangan sama sekali dengan kenyataan Johor FA dan FAM bahawa 12 orang direman lima hari bagi membantu siasatan polis.

Ketua Polis Daerah Johor Bahru  Sulaiman Salleh berkata tiada tangkapan dibuat seperti makluman dalam Facebook rasmi  Johor Southern Tigers.

“Tetapi kami tidak tangkap sesiapa pun, jadi bagaimana boleh ada yang direman pula?” katanya.

Sulaiman patut berkata pihak terbabit patut merujuk kepada polis terlebih dahulu sebelum membuat sebarang kenyataan.

Alhamdulillah... UMNO sudah INSAF dah wahai ANWAR..!!!

Apabila "ANWAR" salah jangkaan kepada UMNO BN lakukan sekarang ini..!!!

Biaq betoi hang nie anwar....sekarang nie jika hang nak tau semua dah baguih dah apa yg hang katakan tuuu...

pihak polis dah baguih...mana ada tangkap ikut suka mcm dulu dah..mana ada yg mai halang ceramah dah...mana ada yg jenih dok tumbok hg dulu dah...semua sekarang dah baguih dan terbaik....

Pihak yg menjalankan siasatan semua dah terbaik jika tak takan pembunuh altantuya tak kena tangkap w.pun motif bunuh kita tak tau sampai skrg... Mahkamah pun serupa semua dah terbaik....

Media pun serupa cuba tgk mcmana depa bagi liputan semua dah boleh masuk dlm media mainstream dah...dan tak kena tekan dan manipulasi mcm dulu dulu dah....

Jika Nak Bagi Harga Barang Turun, Menteri Kena Buat Kerjalah...!!

oleh Shahbudin Husin,


Apabila harga minyak turun lagi, semakin ramai yang bersungut mengenai harga barang-barang keperluan yang tidak juga turun-turun. Malah ramai juga menyalahkan pembangkang berkaitan perkara ini.

Berikutan penurunan harga minyak dunia, harga terbaru minyak petrol RON95 dan diesel kini adalah RM1.70 seliter manakala RON97 pula adalah RM2.00 seliter.

Ramai yang berkata, oleh kerana dulu pembangkang mengatakan harga barang tidak mungkin naik jika kerajaan tidak menaikkan harga minyak, tetapi kini semuanya seperti tidak bermakna apa-apa kerana penurunan harga minyak tidak pula menyebabkan harga barang turun sama.

Mereka yang pro kerajaan lantas menjadikan ini sebagai peluang menyerang pembangkang dengan alasan bahawa penurunan harga minyak yang diperjuangkan itu tidak memberi kesan langsung kepada harga barang-barang keperluan.

Cuaca bukan alasan lambakan padi


Laporan Sinar Harian sepanjang Januari.  
Laporan Sinar Harian sepanjang Januari.

ALOR SETAR - Menyalahkan faktor cuaca tidak menentu sebagai punca krisis lambakan padi di Kedah dan Perlis adalah tidak logik.

Ahli Parlimen Alor Setar, Gooi Hsiao Leung berkata, penjelasan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob kelmarin, sekadar alasan remeh.

“Cuaca atau lewat jadual penanaman dan menuai bukan penyebab lambakan padi. Semasa musim penuaian terbaik, kedua-dua negeri mampu menuai sehingga 650 metrik/tan padi setiap musim, sedangkan pengilang di Kedah dan Perlis ada kapasiti memproses dan mengilang sehingga 950,000 metrik/tan padi setiap musim,” katanya.

Hsiao Leung mendakwa, Ismail Sabri mengelak daripada mendedahkan punca sebenar pengilang beras tidak membeli padi.




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...