TERKINI :

Saturday, October 31, 2015

Ali Rustam mahu perang dengan siapa?

Tan Sri Mohd Ali RustamAli Rustam tidak perlu menuding jari kepada pihak lain atas kegagalannya sebagai pemimpin Melayu.

Kenyataan Tan Sri Mohd Ali Rustam berhubung seruan kepada anggota persatuan silat untuk turun “berperang” adalah kenyataan yang tidak masuk akal dan juga memalukan bagi seorang bekas Ketua Menteri.

Soalnya sekarang, dengan siapa Ali Rustam ingin berperang? Adakah Ali Rustam ingin berperang dengan rakyat Malaysia berbilang bangsa yang bersama-sama menuntut beberapa perkara yang hanya akan membawa kebaikan kepada negara kita yang tercinta?

Siapakah sebenarnya yang memalukan Melayu? Bukankah Ali Rustam sendiri yang memalukan parti sendiri dan juga komuniti Melayu? Beliau terbabit dengan politik wang semasa pemilihan Umno beberapa tahun lalu sehingga dilucutkan pencalonan untuk jawatan timbalan presiden.

Kerajaan BN dayus dalam isu VAPE - memperlekeh keputusan fatwa yang dibuat mufti dan ulama.

vape-isma

PETALING JAYA: Keputusan kerajaan untuk tidak mengharamkan rokok dan vape dilihat sebagai memperlekeh keputusan fatwa yang dibuat mufti dan ulama.

Ketua Penerangan Ikatan Muslimin Malaysia (Isma), Mohd Hazizi Abd Rahman berkata, kalaupun ia tidak diharamkan kepada semua orang, paling tidak ia dikuat kuasa terhadap orang Islam.

“Sekurangnya-kurangnya diharamkan ke atas umat Islam.

“Kerajaan sendiri yang mengajar rakyat tidak menghormati fatwa,” katanya dalam satu kenyataan di akaun Facebook.

Menulis lanjut di kenyataan yang sama, dia menyifatkan kerajaan yang membiarkan rakyat merosakkan diri sendiri dengan rokok dan vape merupakan ‘dayus’.

“Seperti bapa yang tidak bertanggungjawab,” katanya.

Warkah buat Dato’ Husam : Pas adalah semalam, Amanah wadah masa depan

Warkah buat Dato’ Husam: Langit tidak selalunya cerah. Bumi pula tidak selalunya hujan. 

'Datuk Husam, Pas adalah semalam, Amanah wadah masa depan'
Begitulah sunantullah alam dan itulah hukum dominan yang menguasai maya sedari berkurun lamanya.

Begitulah metafora dengan perjalanan politik Dato’. Sebuah bintang yang bersinar terang, gah dan ampuh untuk kesekian lamanya telah mulai suram tampaknya.

Barangkali kedudukan magnitud dan latitudnya agak terpesong bagi memastikan cahaya malamnya terus sampai ke bumi. Kedudukan koordinat sebegitu tidak akan berupaya untuk menjamin sinarnya terus berwibawa kecuali meletakkan kembali kedudukan ia pada tempat yang sepatutnya.

Pemimpin cakna rakyat

Kami berasa amat bangga mempunyai seorang pemimpin yang cakna rakyat seperti Dato’. Mempunyai seorang pemimpin yang berkarisma, tajam fikirnya dan hebat daya juangnya lebih bernilai dari memiliki seribu penyokong yang kosong ideanya.

Merenung dengan mendalam, maka dapat dilihat betapa sukarnya Dato’ untuk terus bersilat dan berpencak secara bersendirian dalam memperjuangkan isu rakyat. Sehebat-hebat Laksamana Hang Tuah, beliau masih memerlukan teman-teman dalam memperkasakan perjuangan.

Tika ini, Dato’ memikul beban secara berseorangan. Tiada lagi sahabat dan teman yang sanggup bersama-sama Dato’ memikul beban isu rakyat untuk diketengahkan dek kerana menjaga kepentingan diri masing-masing. Tiada lagi manisnya peribahasa “Berat sama dipikul, ringan sama dijinjing”.

Jika DAP pergunakan orang ISLAM untuk politik, PAS pergunakan orang CINA/INDIA dalam DHPP untuk apa..??

DAP guna orang Islam untuk tujuan politik – Pas
Khairil Ashraf | October 31, 2015

DAP hanya mementingkan bilangan kerusi yang dikuasai dan membuat sasaran negeri yang boleh dikuasai supaya semua parti komponen yang lain menurut kehendak parti itu.

Ahmad-Amzad-Hashim_pas_600

PETALING JAYA : Pas mendakwa DAP hanya memperguna orang Islam untuk tujuan politik parti itu.

Pengarah Jabatan Penerangan Pas Pusat, Ahmad Amzad Hashim mendakwa parti itu mementingkan bilangan kerusi yang dikuasai dan mensasar agar untuk menguasai sesebuah negeri supaya semua parti komponen lain menurut kehendaknya.

“Selain kerusi mereka atau kerusi pihak yang taat pada mereka, DAP tidak kisah jika UMNO atau BN yang menang asalkan apapun pakatan politik, mereka yang paling banyak kerusi dan berkuasa.

“Jika ada negeri yang berjaya tewaskan BN. Maka DAP yang perlu berkuasa dan boleh tentukan itu dan ini, begitu dan begini. Parti komponen kena ikut kehendak mereka,” katanya menerusi kenyataan pada Sabtu.

Menurutnya, chauvinisme dalam kalangan pemimpin tertinggi DAP itu akan merosakkan perpaduan rakyat dan menimbulkan keresahan dan curiga mengenai cita-cita sebenar parti itu.

Peluang Umno, Pas cari titik persamaan

Mukhriz Mahathir
YAN - Penubuhan Parti Amanah Negara (Amanah) dipelopori beberapa bekas pemimpin PAS secara tidak langsung telah mewujudkan peluang kepada Umno untuk mencari titik persefahaman dengan Pas, kata Datuk Seri Mukhriz Mahathir.

Menteri Besar dan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kedah itu berkata, tindakan pemimpin PAS "melompat" ke Amanah merupakan peluang kepada Umno untuk menghidupkan semula usaha mencari titik persefahaman dengan Pas.

"Saya selalu sebut bahawa antara Umno dengan Pas ini begitu banyak sekali persamaan berbanding dengan perbezaan, (tetapi) malangnya, biasalah manusia yang perbezaan itulah kita ungkit, tetapi persamaan yang begitu banyak itu kita tidak sebut," katanya kepada pemberita selepas melawat daerah Yan hari ini.

Peluang untuk melihat kerjasama antara kedua-dua parti Melayu itu katanya, wujud selepas "unsur-unsur" yang tidak bersetuju terhadap permuafakatan antara Umno-Pas telah menyertai Amanah.

Beliau mengulas kenyataan Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) Datuk Ibrahim Ali semalam mencadangkan penubuhan Majlis Ukhuwah Islamiah Negara (MUIN) dianggotai Umno dan Pas selain pertubuhan bukan kerajaan yang memperjuangkan bangsa Melayu dan agama Islam.

AMANAH: Mana ada bas ekspres tak ada destinasi


  

Parti Amanah Negara (AMANAH) hari ini menempelak Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang menyifatkan Pakatan Harapan ibarat bas ekspres yang tidak ada destinasi.

Tegas timbalan pengerusinya, Salahudin Ayub destinasi Pakatan Harapan adalah jelas iaitu untuk mengambil alih Putrajaya melalui barisan pembangkang.

“Matlamat AMANAH jelas, kami bersama-sama rakan kita dalam barisan pembangkang mahu mengambil alih Putrajaya melalui Pakatan Harapan,” tegas bekas naib presiden PAS itu ketika dihubungi Malaysiakini.

Salahuddin adalah salah seorang pemimpin progresif yang pernah ada dalam PAS sebelum mereka disingkirkan secara pukal dalam muktamar parti itu di Kuala Selangor pada Jun lalu.

Mereka kemudian menyertai Gerakan Harapan Baru sebelum menubuhkan AMANAH yang kini diketuai bekas Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu.

Sebaliknya, bekas ahli Parlimen Kubang Kerian itu mendakwa sebenarnya 'bas' yang dinaiki PAS kini semakin kabur dan tidak tahu ke mana hendak dituju.

Vape: Pandai kementerian buat lawak

Oleh Nik Aziz Afiq Abdul


Semalam saya diuji dengan kehabisan minyak di lebuh raya. Stres sungguh lebih-lebih lagi atas desakan mengejar masa yang tidak pernah cukup.Sementara menanti hero sejati (abah saya) datang membawa bantuan sempat saya yang penuh stres dan penat melayari portal berita.

Siapa sangka laporan berita mampu buat saya ketawa dan tersenyum riang. Seakan tiada masalah. Ibarat baru lepas menonton rancangan lawak pentas di kaca televisyen.

Geli hati sungguh baca kenyataan bahawa kementerian kesihatan berusaha untuk menyekat atau mengharamkan vape @ rokok eletronik.

Alasannya juga kelakar. Iaitu kerana vape membahayakan kesihatan maka ia perlu disekat. Untuk menambah rencah dikatakan pelajar sekolah juga mula terjebak dan ini membimbangkan.

Saya bukan penghisap vape. Malah tidak teringin pun nak hisap. Tapi saya tidak terlalu bodoh dalam menghidu hipokrit kenyataan sebegini.

Jika vape membahayakan kesihatan sehingga perlu disekat, maka adakah rokok itu elok bagi kesihatan?

Menteri, timbalan menteri kita banyak buang masa – NGO

Syed-Ali-Al-Attas_talk
KUALA LUMPUR: Sebahagian menteri dan timbalan menteri di negara ini didakwa tidak menyumbang apa-apa kepada rakyat malah mereka dikatakan lebih banyak membuang masa.

Presiden Dewan Perniagaan Melayu Malaysia (DPMM), Datuk Syed Ali Al-Attas berkata, keadaan itu merupakan contoh bagaimana kerajaan tidak menggunakan sepenuhnya sumber tenaga yang ada termasuk menteri dan timbalan menteri.

Katanya, walaupun negara ini mempunyai ramai menteri dan timbalan tetapi sebahagiannya tidak menyumbang apa-apa.

“Negara kita memiliki ramai menteri dan timbalan menteri. Tapi ada setengah daripada mereka tidak membantu apa-apa. Banyak menteri dan timbalan menteri kita hanya membuang masa,” katanya dalam sidang media sempena forum Pasca Bajet 2016 pada Jumaat.

Mengulas mengenai Bajet 2016 yang dibentangkan pada Jumaat lalu, Syed Ali berkata, Najib mengutamakan pembangunan bersifat kuantitatif dan mengabaikan pembangunan moral atau kualitatif.

Adakah PAS SELANGOR sudah tak wala' sebab mahu pakat dengan DAP semula..!!

Pas Selangor akan pastikan tiada pertandingan tiga penjuru
Faiz Zainudin | October 30, 2015

Pertandingan tiga penjuru akan menguntungkan BN sedangkan BN merupakan musuh utama Pas.

Datuk-Iskandar-Abdul-Samad-,pas,selangor

SHAH ALAM: Pas Selangor akan memastikan tiada pertandingan tiga penjuru pada Pilihan Raya Umum ke 14 (PRU14) untuk mengelak kemenangan kepada Barisan Nasional (BN).

Janji itu diberikan ekoran kenyataan DAP yang mahu bertanding di lapan kawasan milik Pas.

Pesuruhjaya Pas Selangor, Datuk Iskandar Abdul Samad berkata, ini kerana musuh utama Pas ialah BN.

“Kita melihat bahawa pertandingan tiga penjuru hanya akan menguntungkan BN

“Kita tidak mahu beri keuntungan kepada BN sebab BN adalah musuh kita. Kalau bertanding tiga penjuru itu akan mengakibatkan keuntungan kepada BN, sudah tentu Pas tidak akan bertanding tiga penjuru” katanya ketika ditemui pemberita selepas menghadiri pembentangkan Belanjawan Selangor 2016 di Dewan Negeri Selangor (DNS), pada Jumaat.

Cerita BAS Express yang telah di beli oleh TGNA & yang baru di beli oleh TGHH

Nordin Said


CERITA BAS EXPRESS..

Malam tadi dipelancaran Parti Amanah Negara(AMANAH ) Kawasan Macang kelantan..kebetulan saya pun hadir hebat sahabat2 semua, suka duka dlm Perjuangan..

Ada 3 rombongan bas express..

Tuan guru Nik Abdul Aziz ajak ke Putrajaya.. rombongan menaiki bas express menuju ke Putrajaya. Separuh perjalanan tu tiba2 TGNA sakit, nazak lalu sampai ajal arwah.

Setelah TGNA dikebumikan..sekumpulan penganti arwah mula berbincang, apa perlu ke Putrajaya? Kita istikomah dah lah.. lalu diarahnya pemandu bas pusing balik sparuh perjalanan tadi..

Para penumpang mula cuak..kenapa U turn? Bukan ke kita ke Putrajaya.. sambil melihat bas2 PKR,DAP dilorong bertentangannya.

Riuh rendah berlaku.. separuh penumpang membantah ketuanya kerana tidak memenuhi hasrat arwah TGNA. Separuh lagi diam tak berani bantah kerana bimbang melawan ulamak. Juragan baru bas tersebut.

9 soalan Umno Semporna untuk pimpinan


Ketika berita penyingkiran beberapa pemimpin kanan Umno semakin hangat diperkatakan, salah satu bahagian parti itu yang terlibat secara langsung dalam isu berkenaan hari ini tampil mengemukakan sembilan soalan secara terbuka.

Kenyataan dikeluarkan Umno bahagian Semporna itu juga mengingatkan pucuk pimpinan parti berkenaan bahawa tokoh yang dilihat kritikal terhadap Datuk Seri Najib Razak itu mempunyai penyokong tegar di seluruh negara.

"Tujuh pemimpin yang disebut-sebut itu - terutama Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Datuk Seri Mohd Shafie Apdal - bukan hanya mempunyai penyokong tegar di kawasan yang mereka wakili malah ada di seluruh negara.

"Perlu diingatkan bahawa setiap undi dan kerusi dalam pilihan raya umum ke-14 nanti adalah penting kepada survival Umno," kata kenyataan berkenaan.

Buktikan wujud 'harumanis' dalam Pas - TPJ III Kedah


ALOR SETAR - Pas Kedah tidak bimbang dengan dakwaan wujudnya kumpulan ‘harumanis’ yang dikatakan cenderung kepada Amanah walaupun masih bergelar ahli Pas.

Bagaimanapun, dakwaan itu perlulah berlandaskan kepada bukti, bukan sekadar cakap kosong.

Timbalan Pesuruhjaya III, Muhammad Sanusi Md Noor berkata, kenyataan Pengerusi Amanah Kedah, Datuk Dr Ismail Salleh yang melabel kumpulan itu umpama mempelam harumanis kerana secara senyap menyokong Amanah dan belum bersedia tinggalkan Pas, hanyalah kenyataan melulu dan tidak berasas.

“Tunjukkan bukti jika benar kumpulan ini wujud, termasuk dakwaan konon ramai ahli Pas sedang menunggu masa sesuai untuk sertai Amanah. Cakap-cakap seperti itu tiada nilai dalam politik sekarang,” katanya.

Menurutnya, amat lucu apabila ahli Pas dilabel dengan gelaran ‘hijau di luar oren di dalam’, kerana yakin majoriti masih setia pada parti dan perjuangannya.

Kenapa PAS Selangor perlu gelabah bila DAP nak bertanding kerusi mereka


Kenapa PAS harus gelabah apabila DAP umum nak bertanding di kerusi mereka..lantaklah nak jadi apa pun...sekarang bukan dah ada kerjasama antara satu sama lain jadi masing-masing ada hak nak bertanding dimana.

Ini adalag respon dari kenyataan PAS yang hendak meletak calon DHPP dikerusi PAS...jadi kenapa perlu PAS merasa gelabah. Lawan sahajalah kita tengok nak menang kepada siapa. Dah diajak untuk berbincang dan bekerjasama demi kepentingan rakyat terbanyak demi berhadapan dengan BN dan membawa harapan rakyat untuk melihat tertegaknya satu pemerintahan yang baru dibumi Malaysia.

Tapi nak buat camna, PAS sudha merasakan mereka kuat, hebat mendapat sokongan semua lapisan masyarakat di luar sana jadi bertembunglah tiada masalah..inikan negara demokrasi.

Pas Selangor pertikai hasrat DAP


SHAH ALAM - Pas Selangor hari ini mempertikaikan hasrat DAP yang mahu bertanding di lapan kerusi DUN yang disandang oleh parti itu pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14.

Pemimpin Pas Selangor memutuskan untuk mempertahankan kesemua lapan kerusi tersebut pada PRU akan datang kerana melihat tindakan DAP itu lebih kepada usaha bersama sekutunya iaitu Parti Amanah Negara (Amanah), yang merupakan parti serpihan Pas.

Pesuruhjaya Pas Selangor, Datuk Iskandar Abdul Samad berkata, Pas sedia maklum bahawa DAP mahu merebut kerusi parti itu, namun pihaknya berpendirian untuk mempertahankan kerusi berkenaan.

"Sebelum ini kita telah dengar ada ura-ura mereka akan masuk kawasan Pas...kita akan terus bertanding di situ dan akan pertahankan kerusi kita," katanya kepada pemberita di lobi Dewan Undangan Negeri di sini.

Jab Kesihatan Kedah sasar kumpul 55,210 pain darah | ada cerita pasal hospital Pendang..!!

darah
SUNGAI PETANI - Jabatan Kesihatan Negeri Kedah menyasarkan pengumpulan darah tahun ini meningkat kepada 55,210 pain darah, berbanding 53,592 pain darah pada tahun lepas.

Pengarahnya, Datuk Dr Norhizan Ismail berkata, pada 2013 pihaknya mengumpul 51,332 pain darah bagi menampung keperluan di seluruh negeri.

"Kami gunakan semua platform yang ada, bahkan hampir setiap minggu kami adakan program untuk menarik penderma baharu. Jika kami menerima 60 peratas penderma berulang, jumlah kutipan darah akan stabil," katanya hari ini.

Beliau berkata demikian kepada media selepas merasmikan Kempen Derma Darah Perdana anjuran bersama Persatuan Penderma Darah negeri Kedah dan VIP Board Sdn Bhd di sini.

Mengenai pembinaan Hospital Pendang dalam Bajet 2016 baru-baru ini, katanya, ia amat dinantikan penduduk daerah itu yang ketika ini, tertumpu di Hospital Sultanah Bahiyah (HSB), Alor Setar untuk mendapatkan rawatan.

Agihan projek Kedah sedikit menerusi Bajet 2016

Agihan projek Kedah sedikit

ALOR SETAR - Kerajaan Kedah menyifatkan agihan projek menerusi Bajet 2016 untuk negeri ini adalah terlalu sedikit jika dibandingkan dengan negeri lain yang melibatkan peruntukan berbilion ringgit.

Pegawai Kewangan Kerajaan Negeri, Datuk Bakar Din berkata, pihaknya masih mendahagakan lebih banyak projek mega dibina di negeri ini.

“Kedah hanya dapat pembinaan Hospital Pendang, sekolah berasrama penuh di Pendang, Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) Sik dan projek bandaraya getah (rubber city) yang dicadangkan kerajaan negeri sejak beberapa tahun lalu.

“Kita hanya dapat empat projek tapi perspektif negeri merasakan agihan itu tidak cukup berbanding pembangunan baru yang diberikan kepada negeri-negeri lain,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika mengambil bahagian pada forum Post Budget 2016 anjuran bersama Universiti Utara Malaysia (UUM) dan Institut Ekonomi dan Dasar Kewangan di TH Hotel, di sini, semalam.

Friday, October 30, 2015

Kata 3 juta ahli bersama dia, duit pulak ada orang derma RM2.6bil..tetiba boleh takut dengan 7 orang..!!!

DISOKONG 3 JUTA AHLI, PRESIDENNYA ADA WANG DERMA RM2,600 JUTA - KENAPA TAKUT DENGAN 7 ORANG?
 Shahbudin Husin,

UMNO hampir pasti akan mengambil tindakan menggantung atau memecat keahlian Timbalan Presiden UMNO, Muhyiddin Yassin dalam mesyuarat MT yang akan datang ini.

Mesyuarat MT yang sepatutnya diadakan hari ini, 30 Oktober tetapi telah ditangguhkan ke tarikh lain, dipercayai untuk memberi ruang kepada petugas UMNO mengumpul segala bukti sebelum pertuduhan dilakukan.

Bersama beliau yang bakal menerima tindakan serupa ialah enam yang lain yang dikenali sebagai Kumpulan 7. Nama selebihnya yang disebut-sebut dalam kumpulan itu ialah Tun Mahathir Mohamad, Tengku Razaleigh Hamzah, Shafie Apdal, Ahmad Said, Aziz Sheikh Fadzir dan Hamidah Osman

Ada juga menyebut Aziz Sheikh Fadzir dan Hamidah Osman tidak termasuk dalam senarai itu, sebaliknya yang terlibat ialah Sanusi Junid dan Rafidah Aziz.

Kesemua mereka ini dikatakan akan diambil tindakan bukan saja kerana serangan berterusan kepada Najib berkaitan 1MDB dan derma RM2,600 juta, tetapi juga kerana penentangan terbuka berkaitan Sosma, baru-baru ini.

Di antara ketujuh-tujuh itu, yang paling mendesak bagi UMNO untuk diambil tindakan ialah Muhyiddin Yassin yang mana tujuan terselindungnya ialah untuk menghalang beliau daripada merasmikan Perhimpunan Agung Wanita, Pemuda dan Puteri serta berucap di acara penggulungan Perhimpunan Agung UMNO, Disember nanti.

MP PAS Jadi Bahan Sindiran Di Laman Sosial Kerana Tanya Soalan Tak Berkaitan Di Parlimen


Ini pendapat aku secara peribadi.

- Lebih baik MP Temerloh atau mana-mana MP bahas perkara yang kita memang faham tentangnya.

- Kalau bukan bidang kita, tiada masalah. Kita serahkan kepada mereka yang memang arif dalam bidangnya. Kita pula bertanyala soalan atau perkara yang memang menjadi pengetahuan kita.

- Lebih baik MP2 kita sebelum buat soalan, perincikan kepada beberapa aspek ;

1. Buat soalan berkaitan kawasan/tempat yang kita wakili terlebih dahulu. Apa masalah2 setempat di kawasan berkenaan.

2. Kemudian, buat soalan berkaitan negeri yang kita wakili. Kadang2 ada masalah di sesetengah daerah, kawasan tetapi yang mewakili kawasan tersebut bukan dari kalangan kita, sebaliknya dari kalangan BN, kita bawa isu berkenaan ke peringkat nasional.

Apa yang 1MDB takutkan, Nik Nazmi terkilan syarat debat

 Ketua Pemuda PKR Nik Nazmi Nik Ahmad berkata 1MDB tidak perlu risau sekiranya syarikat sarat hutang itu tidak ada apa-apa yang perlu disembunyikan. – Gambar fail The Malaysian Insider, 30 Oktober, 2015.
Presiden 1Malaysia Development Berhad (1MDB) Arul Kanda Kandasamy tidak perlu gentar berdebat dengan Tony Pua jika syarikat itu tidak ada apa-apa hendak disembunyikan, kata Ketua Pemuda PKR Nik Nazmi Nik Ahmad.

Menurutnya, syarat Arul agar Pua meletak jawatan dalam Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) sebelum berdebat dengannya seolah-olah syarikat itu risau maklumat yang belum diketahui umum akan digunakan ahli Parlimen DAP itu di dalam debat itu.

"Bagi saya, antara hujah yang digunakan adalah, Pua akan guna maklumat dari PAC untuk berdebat. Tetapi kalau 1MDB tiada apa rahsia, tiada masalah. Apalah yang hendak ditakutkan?

"Jadi, itu bagi saya, hujah yang lemah. Seolah-olah dia (Arul) mengaku 1MDB ada masalah besar sehingga tak hendak bagi orang yang ada akses pada maklumat berdebat dengan beliau," katanya pada sidang media Pemuda Pakatan Harapan hari ini.

Sementara itu, Ketua Pemuda DAP Teo Kok Seong pada sidang media sama menggesa Arul agar memberikan penjelasan memuaskan tentang perjalanan 1MDB kepada seluruh rakyat Malaysia.

Ali Tinju ugut Mahathir supaya henti hasut rakyat benci Najib

PETALING JAYA: Mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad didesak supaya berhenti menghasut rakyat membenci Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Ingatan itu dibuat oleh Presiden Persatuan Veteran Angkatan Tentera Melayu, Ali Baharom atau Ali Tinju.

Katanya, jika Dr Mahathir berdegil dan meneruskan serangan terhadap Najib, pihaknya akan mendesak Perdana Menteri menggugurkan Datuk Seri Mukhriz sebagai Menteri Besar Kedah.

Katanya, dia tidak teragak-agak untuk menggerakkan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dikenali Gerakan Merah untuk melancarkan desakan itu.

“Jika Tun masih kacau dan menghasut rakyat supaya membenci Perdana Menteri Malaysia yang sah, Datuk Seri Najib Tun Razak, kami NGO Melayu #Gerakan Merah akan membuat bantahan supaya Perdana Menteri gugurkan anak Tun Mahathir sebagai Menteri Besar Kedah,” katanya kepada FMT.

Ali Tinju berkata, peringatan itu penting kerana Dr Mahathir masih ghairah menyerang kepimpinan Najib dengan melemparkan segala tuduhan dan tohmahan tidak berasas.

Phahrolrazi: Menantu Hadi hanya buat telahan sendiri

Menantu presiden PAS Zaharudin Muhammad tidak boleh mengaitkan kejatuhan PAS di Kedah dengan keadaan politik parti itu di Kelantan kerana ia langsung tidak sama, kata bekas exco Kedah, Datuk Phahrolrazi Zawawi.

Beliau berkata Zaharudin adalah orang luar yang hanya membuat telahan sendiri apabila mendapat maklumat dari pihak lain.

Semalam, Zaharudin mendakwa bekas exco Kelantan Datuk Husam Musa cuba menjatuhkan kerajaan negeri Kelantan seperti yang pernah dibuat oleh Phahrolrazi terhadap PAS Kedah.

“Saya tidak boleh nak komen bagaimana dia kata cara itu sama, jadi Zaharudin kena terangkan sikit. Adakah maksud dia kata Datuk Husam itu mendedahkan, mengkritik sesuatu benda yang agak spesifik.

“Saya tarik diri daripada kerajaan kerana berbeza pendapat, Datuk Husam tak sama dengan saya. Datuk Husam tidak ada tarik diri semasa exco tapi saya tarik diri. Jadi macamana dia nak kaitkan sama.

“Bila saya tidak mahu dilantik semula, itu yang dianggap satu krisis, ketika itu saya tidak berapa setuju dengan pemerintahan bekas menteri besar Kedah Datuk Seri Azizan Abdul Razak,” katanya ketika dihubungi Malaysiakini.

Sebelum kejatuhan PAS di Kedah, Phahrolrazi yang ketika itu merupakan timbalan pesuruhjaya PAS negeri, telah membidas pentadbiran Azizan.

Penyokong Azizan mendakwa ia sebagai komplot Pharolrazi untuk mengguling menteri besar.

Hari ini di negeri Kelantan pula, Husam lantang mendedahkan beberapa tindakan kerajaan negeri itu yang disifatkannya tidak wajar dan menyimpang dari konsep ketelusan.

Malah Husam yang juga ADUN Salor menuntut kerajaan negeri supaya tidak meluluskan permohonan sebuah syarikat untuk menebang kawasan seluas 1,400 hektar di hutan simpan Kekal Ulu Sat di Machang.

Zaharudin turut menjemput Husam untuk berdebat di Kolej Universiti Islam Zulkifli Muhammad (KUIZM) berkaitan perkara itu bulan depan.

Justeru, Phahlolrazi berkata, beliau sudi menjawab dakwaan yang dikemukakan oleh Zaharudin sekiranya turut dijemput dalam debat berkenaan.

“Saya tidak cadang untuk jawab dakwaan Zaharudin sekarang tapi kalau ada yang berbangkit mengenai Kedah, saya sedia hadir menjawab.

“Saya dengar-dengar ada satu debat Zaharudin dengan Datuk Husam, jadi kalau berbangkit perkara ini, saya akan jawab secara spesifik kerana apa yang ditulis oleh Zaharudin terlalu umum,” katanya.

Masa depan Umno ditentukan kumpulan sembang?

Sebahagian besar ahli akar umbi Umno dikatakan bimbang dengan perkembangan semasa parti itu yang dilihat membenarkan masa depan mereka ditentukan hanya melalui aplikasi kumpulan sembang.

Memetik laporan mendakwa 80 peratus pemimpin Umno bahagian mahu tindakan terhadap 'pemimpin derhaka', seorang ketua bahagian berkata, sangat lucu apabila pertimbangan itu dibuat melalui kumpulan sembang Telegram.

"Lebih penting, ia adalah penghinaan kepada parti apabila masa depan bangsa dan negara ditentukan oleh sekumpulan orang dalam kumpulan sembang Telegram," katanya kepada Malaysiakini hari ini.

Terdahulu Malaysiakini menyiarkan laporan mengenai bancian di kalangan 170 pemimpin bahagian dalam aplikasi sembang itu yang tidak menyebut sebarang nama secara khusus.

Ketua Umno Kapar, Datuk Faizal Abdullah mendakwa "sentimen menyeluruh mereka (ketua bahagian) adalah, cukuplah dengan apa yang dilakukan" oleh pengkritik perdana menteri.

Mengulas kenyataan itu, pemimpin bahagian yang enggan didedahkan identitinya itu berkata, agak aneh apabila kumpulan sembang Telegram itu tidak memasukkan semua ketua bahagian.

"Mengapa hanya 170 orang dan bukan semua pemimpin 191 bahagian Umno?

"Jika keahliannya berpilih-pilih mengikut kehendak pentadbir kumpulan itu, memang tidak anehlah sentimen mahu mengambil tindakan terhadap Tan Sri Muhyiddin Yassin, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal dan lain-lain begitu tinggi," katanya.

'Seseorang' di pejabat PM

Secara sinis beliau juga mencadangkan supaya Umno menggubal perlembagaannya untuk membenarkan sebarang keputusan parti dibuat melalui perbincangan dalam kumpulan sembang Telegram atau WhatsApp.

Ditanya mengenai identiti pengendali kumpulan sembang itu, beliau enggan memberi maklumat secara khusus namun menyatakan ia “seseorang” di pejabat perdana menteri.

Sementara itu sumber lain memberitahu, kecenderungan sesetengah pemimpin Umno menggunakan kaedah kumpulan sembang menentukan masa depan parti sangat bahaya.

"Keadaan kini menunjukkan sebahagian pemimpin lebih risaukan kedudukan dan kuasa Datuk Seri Najib Razak berbanding kesinambungan perjuangan Umno.

"Mereka sepatutnya lebih bimbangkan jika belanjawan dibentang perdana menteri ditolak di parlimen berbanding sibuk mendesak parti mengambil tindakan terhadap pengkritik Najib.

"Parti lebih perlukan penerangan mengenai belanjawan serta peruntukan besar diberi kepada Jabatan Perdana Menteri berbanding leka mencaturkan masa depan pemimpin yang tidak sehaluan dengan presiden," katanya.

Bagaimanapun, pemimpin akar umbi yang dihubungi Malaysiakini itu bersetuju apa yang berlaku ketika ini adalah cubaan pihak tertentu menghalang pengkritik Najib hadir dalam Perhimpunan Agung Umno akan datang.

"Apa yang kami katakan ini adalah suara majoriti senyap peringkat akar Umno yang masih lagi cuba mempertahankan integriti parti.

"Tetapi jika begini keadaan parti yang diajar oleh sesetengah pimpinan atasan, jumlah tiga juta ahli Umno yang ada sekarang memang tidak menjamin BN akan kekal berkuasa selepas pilihan raya umum akan datang," katanya.

Thursday, October 29, 2015

Akhirnya NAJIB fail saman terhadap Ling Liong Sik

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak telah memfailkan saman fitnah terhadap bekas Presiden MCA, Tun Dr Ling Liong Sik.

Bercakap kepada Malaysiakini, peguam Najib, Datuk Hafarizam Harun berkata saman itu telah difailkan kelmarin.

Ling merupakan pemimpin BN pertama yang disaman oleh Najib.

Najib yang juga pengerusi BN, juga memohon ganti rugi teruk dan ganti rugi teladan dari bekas presiden MCA itu.

Difahamkan saman tersebut difailkan pada hari Selasa.

Menurut sumber, pengurusan kes tersebut ditetapkan pada 16 November di hadapan Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur Datuk John Louis O 'Hara.

Lantik Nasha yang masih ahli PAS menunjukkan Najib pinggir ahli UMNO

Persoalan itu ditimbulkan kerana Nasharuddin masih ahli Pas dan mempunyai hubungan yang baik dengan Haron Din dan Abdul Hadi

shahbuddin,najib,nasharuddin

PETALING JAYA: Keputusan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak melantik bekas Timbalan Presiden Pas, Nasharuddin Mat Isa sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Yayasan Kesederhaan Global (GMM) menimbulkan tanda tanya.

Meskipun tidak memegang sebarang jawatan dalam parti parti Islam itu, dia masih menjadi ahli Pas dan dikatakan masih mempunyai hubungan yang rapat dengan Mursyidul Am, Datuk Haron Din dan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

“Apakah dengan perlantikan Nasharuddin yang dikenali rapat dengan Hadi Awang dan Dr Haron Din ini merupakan laluan awal kerjasama politik antara UMNO dengan Pas?,” soal bekas Ketua Pemuda UMNO Wangsa Maju, Shahbudin Husin.

Dia yang mempersoalkan pelantikan itu dan menyifatkannya laluan awal kerjasama antara Pas dan UMNO.

Bagaimanapun, pelantikan yang dibuat Najib itu dipertikainya.

UMNO bukan parti gangster – Shahidan

 shahidan-UMNO
Kedudukan Muhyiddin Yassin selaku pemimpin nombor dua dalam UMNO masih kekal utuh dan sebarang tindakan menyingkir ahli perlu mematuhi perlembagaan parti.

shahidan-UMNOKUALA LUMPUR: Ahli Majlis Tertinggi (MT) UMNO, Datuk Seri Shahidan Kassim menafikan wujudnya komplot untuk menjatuhkan Timbalan Presiden UMNO, Tan Sri Muhyiddin Yassin seperti yang didakwa Datuk Jamal Yunos.

Malah, katanya, kedudukan Muhyiddin sebagai pemimpin nombor dua dalam parti masih kekal utuh.

Shahidan berkata, UMNO bukan parti gangster yang sesuka hati boleh memecat pemimpin yang tidak disukai kerana parti terbesar di negara ini mempunyai Perlembagaan yang perlu dipatuhi.

“UMNO bukan parti gangster tetapi parti yang mengamalkan panduan kehidupan, agama, bangsa dan negara. Saya selaku Ahli Majlis Tertinggi (MT) dan Pengerusi UMNO Perlis tidak pernah tahu mengenai rancangan untuk menjatuhkan Muhyiddin.

PAS dan BN tidak mungkin akan bersatu, kata setiausaha agung

Setiausaha Agung PAS Datuk Takiyuddin Hassan bercakap kepada pemberita di luar Parlimen, hari ini. – Gambar The Malaysian Insider oleh Seth Akmal, 29 Oktober, 2015.
PAS menegaskan hari ini, pihaknya tidak akan menjalinkan kerjasama politik dengan Barisan Nasional (BN) seperti dilaporkan media sebelum ini, sebaliknya menegaskan ia akan tetap menjadi parti politik pembangkang.

Setiausaha agungnya, Datuk Takiyuddin Hassan berkata kenyataan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang menyebut mengenai kerjasama membawa maksud kerjasama dalam perkara yang baik, dan bukannya kerjasama politik.

"Kami tidak akan kerjasama dengan BN di pilihan raya umum (PRU) akan datang. Kami akan tetap menjadi pembangkang.

"Yakin tidak yakin, kalau perlu, kita bersendirian, kita akan bersendirian. Kita pernah bersendirian," katanya ketika ditemui pemberita di lobi Parlimen, hari ini.

'Pemimpin lemah terpaksa pantau ahli supaya taat'

Pemimpin veteran Umno, Tengku Razaleigh Hamzah berkata, pemantauan terhadap ahli parti adalah perkara lumrah bagi pemimpin yang lemah.

Katanya, pemantauan ini bertujuan untuk memastikan setiap ahli sentiasa mematuhi peraturan.

"Semua pertubuahn mempunyai peraturan [...] pertubuhan seperti kesatuan sekerja dan parti komunis juga mempunyai peraturan seumpama itu.

"Mereka siasat, kesan pergerakan (ahli). Terutama organisasi yang mempunyai pemimpin yang lemah, yang mereka mahu memastikan ahli sentiasa taat kepada mereka," katanya kepada pemberita di lobi Parlimen.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas siasatan Umno terhadap kepada tujuh pemimpin yang dikatakan akan dihadapkan untuk tindakan disiplin.

Mempelam Harummanis Tunggu Masa Gugur...

Banyak ‘harum manis’ PAS tunggu masa gugur, kata Amanah Kedah


Parti Amanah Negara (Amanah) Kedah mendakwa akan ada lebih ramai individu yang dikategorikan sebagai ‘harum manis’ dalam PAS, yang hanya menunggu masa untuk keluar parti itu, lapor akhbar Sinar Harian hari ini.

Pengerusinya Datuk Dr Ismail Salleh berkata, kumpulan itu dilabel sedemikian kerana daripada segi luaran mereka merupakan ahli PAS, namun di dalam hati, mereka lebih cenderung kepada Amanah.

“Ibarat buah mempelam yang harum manis, kulit luarnya hijau, isinya oren. Inilah istilah tepat yang ditujukan kepada kumpulan ini.

"Walaupun masih bergelar ahli PAS, mereka secara senyap menyokong Amanah tetapi belum bersedia meninggalkan PAS,” katanya sambil menambah, golongan harum manis ini juga dipercayai wujud di kalangan wakil rakyat parti Islam itu di Kedah.

Ajar beruk kita dahulu sebelum ajar beruk orang

 JERKAH SENJA
 
 http://media.themalaysianinsider.com/assets/uploads/articles/pakatan_rakyat_leadership_council-HUSAM_MUSA_PAS-080215-TMI-MUKHRIZ.jpg

Mengutus surat kepada pembesar negeri agar menjelaskan sesuatu isu atau pun memaklumkan apa-apa yang mungkin tidak diketahui oleh pembesar negeri dengan harapan ia diambil perhatian dan tindakan sudah menjadi fenomena baru sekarang ini. Apabila pemimpin bersikap mendiamkan masalah, surat adalah mekanisme terbaik untuk mengatasinya.

Bagaimana pun sedih sedikit, hal ini berlaku bukan sahaja dalam grup whatsaap tetapi terecer keluar juga ke dalam media massa yang dapat diakses oleh ramai orang. Orang politik nampak percaya masalah perlu diselesaikan secara terbuka. Pergolakan dalaman perlu dipertontonkan kepada publik.

Jika dilepaskan dalam grup whatsaap ia boleh dianggap normal dan terpelihara lagi, tetapi apabila sudah diviralkan dalam medisa massa, ia dianggap melampau. Apakah perbuatan ini memberi kesan positif ataupun mencarik lagi "bekah" yanhg sudah ada?

Saya ingin merujuk atau mengambil contoh dalam beberapa kes yang berlaku di negeri saya, Kelantan Darulnaim dengan mengutik khusus kepada surat-surat Husam Musa kepada Menteri Besar dan Timbalan Menteri Besar Kelantan. Kalau tidak silap hitungan saya sudah dua atau tiga pucuk surat Husam yang tersebar.

“1MDB Berhantu, Malapetaka” - MP Sungai Petani


KUALA LUMPUR: Isu 1Malaysia Development Berhad (1MDB ) telah menjadi isu ‘berhantu’ dan ‘malapetaka’ di negara ini.

Ahli Parlimen Sungai Petani (PKR) Datuk Johari Abdul berkata ramai pemimpin politik dan pegawai kerajaan telah menerima kesan sejak isu ini ditimbulkan beberapa tahun lalu.

“Datuk Seri Anwar Ibrahim adalah orang pertama yang mula bercakap tentang 1MDB, akhirnya dia dipenjara.

“Yang kedua isu ini dibawa oleh ‘Pagoh’ (Tan Sri Muhyiddin Yassin) dan Semporna (Datuk Seri Shafie Apdal), apa jadi…mereka juga kena pecat,” katanya ketika membahaskan Rang Undang-Undang Perbekalan 2016 di persidangan Dewan Rakyat, di sini, Rabu.

Beliau berkata, 'malapetaka' turut diterima oleh beberapa individu lain seperti bekas peguam negara, Tan Sri Abdul Gani Patail, bekas timbalan ketua pengarah Cawangan Khas Datuk Abdul Hamid Bador dan beberapa pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang mengkritik atau mempunyai kaitan dengan siasatan syarikat itu.

1MDB dalam bahasa paling mudah takut ada lagi yang tak faham – A Kadir Jasin

Oleh Datuk Abdul Kadir Jasin

Saya minta izin bincang hal 1MDB dalam bahasa paling mudah sebab takut ada lagi orang yang tak faham.

muhyiddin-yassin-mahathir-kadir-jasin

1. 1MDB diasaskan pada tahun 2008 sebagai Terengganu Investment Agency (TIA) dengan tujuan melabur hasil minyak negeri itu. Pada tahun 2009 ia ditukar jadi 1MDB. Dalam pengumuman pada 22 Julai, 2009, Perdana Menteri, (Datuk Seri Mappadulung Daeng Matti­mung Karaeng Sanrobone) Mohd Najib Abdul Razak, kata TIA diubah jadi 1MDB dengan tujuan perluaskan faedah kepada seluruh rakyat Malaysia dan bukan Terengganu saja. Dengan itu, 1MDB jadi syarikat milik penuh Kementerian Kewangan di bawah kawalan lansung Perdana Menteri.

2. Low Taek Jho atau lebih dikenali sebagai Jho Low jadi agen bebas (free agent) sejak zaman TIA lagi dan tambah berpengaruh bila TIA jadi 1MDB. Dia anak kepada jutawan Cina Pulau Pinang, (Tan Sri) Larry Low Hock Peng. Larry Low adalah antara pengasas dan peneraju syarikat Malaysia Weaving Printing Dyeing Factory Limited yang sekarang dikenali sebagai WME Holdings Berhad. Nenek Jho Low, (Datuk) Low Meng Tak lahir di Guangdong, China pada tahun 1922 dan bina kekayaan di China, Thailand dan Malaysia melalui perlombongan bijih besi, pengilangan arak dan kemudiannya hartanah.

HUSAM vs ZAHARUDDIN : I don't Think So..!!!

Oleh: Dr Tanaka Mustafa


1) Saya melihat serangan Ustaz Zaharuddin terhadap Dato Husam agak kasar dan melebihi apa yang sepatutnya sebagai seorang yang jauh lebih muda terhadap seorang yang lebih tua. Orang akan nampak itu budak kurang ajar.

2) Mungkin Ustaz Zaharuddin sudah nekad bahawa biar kurang ajar dengan orang tua itu daripada membiarkannya merosakkan PAS Kelantan dan pentadbiran kerajaan negerinya.

3) Dato Husam pula mengambil jalan istiqamah mengkritik kerajaan negeri yang ditadbir oleh PAS, sehingga membuatkan beberapa pemimpin PAS tidak senang. Saya tidak pasti apakah faktor yang membuatkan mereka tidak senang.

4) Serangan Ustaz Zaharuddin turut mengaitkan kejatuhan Kedah bersebab Pharorazi ke atas kerja buat Dato Husam ke atas kerajaan PAS Kelantan pada pandangan saya agak tidak kena. Mungkin Beliau ada sumber keyakinan yang berbeza dengan saya.

5) Kejatuhan Kerajaan PAS Kedah bukan kerana kritikan Pahrorazi. Bagi saya Pahrorazi bukan mengkritik, tetapi membuat satu pakatan untuk menjatuhkan MB ketika itu, kerana ada projek yang dimintanya tidak dilulus oleh MB tersebut. Mereka menyerang prebiadi MB itu sebagai garang, cengei, keras kepala dan sebagainya. Jesteru itu, sukar untuk pemimpin PAS menjawab isu garang, cengei dan keras kepala itu.

Panas | Talian hayat politik BN kini ada pada SPRM..!!!


Pada hari ini, Malaysiakini telah melaporkan betapa Tony Pua (DAP) telah berkata bahawa peluang menggulingkan Perdana Menteri adalah terlalu tipis — sekurang-kurangnya bukan melalui undi tidak percaya ataupun melalui undi menentang bajet di Parlimen.

Pergerakan anti-Najib turut berpendapat dan telah menerima hakikat seandainya Najib mahu digulingkan, maka Umno dan Barisan Nasional terpaksa ditumpaskan sekaligus.

Ini bererti Umno dan Barisan Nasional mesti dikalahkan dalam pilihanraya umum yang akan datang.

Perkara ini memang hampir tidak munasabah sebelum ini. Malah, pihak pembangkang telah menyebut demikian. Begitu juga pendapat beberapa orang penganalis politik. Akan tetapi, mulai hari ini, senario itu sudah semakin menghampiri kenyataan dan menjadi semakin besar kemungkinannya. Ini adalah disebabkan berlakunya satu gerakan SPRM hari ini keatas syarikat di Damansara Perdana yang bernama Brandworth Corporation.

Brandworth Corporation merupakan sebuah syarikat yang menguruskan strategi media Barisan Nasional semasa pilihanraya umum yang lalu, dan dalam pilihanraya umum yang akan datang juga. Keseluruhan strategi pilihanraya, bajet, pembiayaan, dan apa juga maklumat rahsia mengenai pilihanraya umum yang lalu dan yang akan datang , kini sudah berada dalam tangan SPRM.

Mana pie Projek Lapangan terbang KULIM..tak ada pun dalam bujet 2016???

Oleh Zulkifli Yahaya

1) Lapangan Terbang Antarabangsa Kulim (KXP) tidak tersenarai dalam Rancangan Malaysia Ke-11 (RMK-11) seperti yang diumumkan Perdana Menteri Datik Seri Najib Razak. Tidak juga muncul dalam ucapan Bajet 2016 di Parlimen baru-baru ini.

2) Mukhriz Mahathir membayangkan bahawa Kerajaan Negeri mampu untuk meneruskan projek pembinaan Lapangan Terbang Antarabangsa Kulim (KXP) jika tanpa pembiayaan Kerajaan Persekutuan sekalipun.

3) Kata Mukhriz: "Sekiranya kerajaan Persekutuan ada sebarang masalah soal kewangan, jangan menolak cadangan kami. Hal ini kerana (kami) masih boleh menerokai pelbagai opsyen yang lain untuk membiayai projek itu. Kenyataan itu jelas membuktikan kita tidak bergantung harap walaupun kita mengalu-alukan bantuan kewangan, jangan menolak cadangan kami".

4) Kenyataan Mukhriz itu tidak berpijak di bumi nyata. Pembiayaan untuk membina sebuah lapangan terbang bertaraf antarabangsa adalah memakan belanja yang sangat besar - dianggarkan melebihi RM2 billion. Jumlah tersebut adalah bajet negeri Kedah kira-kira untuk dua tahun.

Malaysia gesa Indonesia tidak kompromi terhadap syarikat lakukan pembakaran hutan


JAKARTA: Malaysia menggesa kerajaan Indonesia mengambil tindakan tegas terhadap mana-mana individu atau syarikat perladangan termasuk dari Malaysia jika didapati sengaja melakukan pembakaran hutan dan ladang di negara ini sehingga mengakibatkan jerebu ke negara jiran.

Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar Datuk Seri Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar berkata, pendirian kerajaan Malaysia adalah jelas iaitu tidak akan menyebelahi mana-mana syarikat pelaburan dari negaranya yang melakukan kesalahan dan tidak mematuhi undang-undang di negara lain.

"Syarikat Malaysia yang beroperasi di sini berada di bawah undang-undang Indonesia, jadi terserah kepada kerajaan republik itu untuk mengambil tindakan sewajarnya ke atas mereka sekiranya bersalah," katanya kepada pemberita selepas mengadakan perjumpaan dengan beberapa anggota Dewan Perwakilan Rakyat (DPR) Indonesia, di sini hari ini.

Delegasi Malaysia yang diketuai oleh Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor mengadakan lawatan kerja sehari ke Jakarta hari ini sebagai utusan khas kabinet Malaysia bagi mengadakan perbincangan mengenai masalah jerebu.

PAS boleh berkerjasama dengan UMNO dalam perkara kebajikan untuk rakyat - Ahmad Yakob


AHMAD: Contohnya dalam masalah banjir yang melanda Kelantan akhir tahun lepas, kita boleh berkompromi, kita boleh bincang dan ketepikan dari segi politik untuk menyelamatkan rakyat kita...itu perkara berkebajikan. - Gambar fail
KOTA BAHARU: PAS hanya bersedia menjalin kerjasama dengan UMNO dan Barisan Nasional (BN) dalam perkara yang membawa kebaikan dan kebajikan kepada rakyat dan bukan atas dasar politik.

Pesuruhjaya PAS Kelantan Datuk Ahmad Yakob berkata perkara tersebut telah menjadi dasar PAS sejak sekian lama.

"Contohnya dalam masalah banjir yang melanda Kelantan akhir tahun lepas, kita boleh berkompromi, kita boleh bincang dan ketepikan dari segi politik untuk menyelamatkan rakyat kita...itu perkara berkebajikan.

"Jadi pada pokoknya itulah yang dikehendaki presiden PAS (Datuk Seri Abdul Hadi Awang)," katanya yang juga Menteri Besar Kelantan kepada pemberita selepas Mesyuarat Exco Kerajaan Negeri di sini, hari ini.

Kerjasama BN-PAS mantapkan agenda pembangunan dan kemajuan rakyat


"BN terima sesiapa mahu kerjasama kerana sebelum ini pun mana-mana negeri yang tidak diperintah Kerajaan Pusat sentiasa membuka pintu kepada sebarang bentuk kerjasama - Annuar Musa
KUALA LUMPUR: Beberapa anggota parlimen Barisan Nasional (BN) menyifatkan kesediaan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang untuk bekerjasama dengan kerajaan BN adalah tindakan proaktif dan harus dipuji demi kepentingan rakyat.

Anggota Parlimen Ketereh, Tan Sri Annuar Musa berkata pelbagai agenda pembangunan dan kemajuan untuk kehidupan rakyat boleh dimantapkan sekiranya PAS serius dengan pendirian kerjasama itu.

"BN terima sesiapa mahu kerjasama kerana sebelum ini pun mana-mana negeri yang tidak diperintah Kerajaan Pusat sentiasa membuka pintu kepada sebarang bentuk kerjasama.

"Kita yakin PAS parti yang mempunyai akar umbi kukuh tidak seperti parti pembangkang lain yang wujud hanya atas keperluan tertentu," katanya ketika ditemui di lobi Parlimen hari ini.

PERKASA - Hentam, perlekeh Tun M hanya rugikan Umno


SHAH ALAM - Perkasa menegaskan tindakan menghentam dan memperlekehkan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad sehingga mahu menyingkirkan beliau daripada Umno adalah satu tindakan yang tidak bijak.

Malah kata Yang Dipertua Perkasa Selangor, Abu Bakar Yahya, tindakan itu juga akan mengurangkan lagi sokongan orang Melayu terhadap parti tersebut.

"Di kalangan pemimpin parti seharusnya membuat pendekatan yang lebih bijak untuk menambahkan sokongan dan memperbanyakkan lagi ahli supaya parti tersebut lebih kuat, bukannya membuat penyelesaian dengan menyingkirkan ahli yang ada," katanya dalam satu kenyataan medianya hari ini.

Sejak kebelakangan ini, tindakan Dr Mahathir yang begitu lantang mengkritik kepimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mendapat pelbagai respons daripada pemimpin Umno.

Adu diekori, polis jawab 'kami bukan superman'

Adu diekori, polis jawab 'kami bukan superman'
SEORANG pelayar bertindak berkongsi kekecewaannya apabila didakwa diberi jawapan yang mengecewakan oleh seorang anggota polis selepas mengadu diganggu sekumpulan mat motor.

Dalam perkongsian semalam, pelayar wanita berkenaan mendakwa diganggu tiga penunggang motosikal yang bertindak mengacah dan menyimbah cecair ke cermin kereta yang dipandu ketika melalui daerah Kahang, Johor.

Walaupun sudah menelefon polis, mangsa terpaksa meneruskan perjalanan sambil diganggu dan akhirnya berjaya singgah di Balai Polis Kahang.

Pelayar berkenaan juga berkongsi dialog perbualan yang didakwa berlaku antara mangsa dengan seorang pegawai polis yang dikatakan berpangkat Inspektor.

Mangsa: Jadi, pihak tuan tidak dapat pergi cari suspek itu sekarang, memandangkan kita ada no plat salah seorangnya, jadi kita boleh kesan alamatnya? Saya risau kalau mereka tidak ditahan sekarang, mereka mungkin mengekori saya lagi sekejap lagi. Keselamatan kami sekeluarga dalam ancaman.

Polis: Saya tahu apa yang saya kena buat puan.

Kulim - Gagal larikan lembu guna kereta

 Gagal larikan lembu guna kereta

KULIM - Seorang pencuri yang cuba mencuri lembu seorang penternak di Kampung Bukit Sarang Ayam berjaya diberkas penduduk dalam kejadian kira-kira jam 1 petang kelmarin.

Penternak yang hanya ingin dikenali Pak Andak berkata, kejadian berkenaan berlaku ketika dia sedang memantau haiwan ternakannya meragut rumput di dalam ladang kelapa sawit.

"Kemudian datang empat lelaki, seorang daripada mereka terus menyumpit lembu saya dengan ubat pelali dan cuba memasukkannya ke dalam kereta Proton Waja.

"Mungkin mereka tidak perasan saya ada berhampiran kawasan berkenaan. Saya kemudiannya terus hubungi penduduk kampung,"katanya.

Pak Andak berkata, setelah menyedari kehadiran penduduk, tiga lelaki berkenaan melarikan diri, manakala pemandu kereta tidak sempat berbuat demikian.

Yan - Warga Emas Jumpa bayi perempuan baru lahir dalam mesin basuh

‘Ingatkan hantu, rupanya bayi dalam mesin basuh’
bayi
YAN - Seorang warga emas terkejut menjumpai seorang bayiperempuan yang baru lahir di dalam mesin basuh di rumahnya di Kampung Ulu Dulang Kecil, di sini, malam semalam.

Zainol Hamid, 71, berkata, dia terdengar seperti bayi menangis dari arah bilik air di bahagian dapur rumahnya semasa menonton televisyen kira-kira pukul 10.30 malam.

"Pada awalnya, saya ingatkan bunyi hantu kerana tiada bayi dalam rumah. Semua cucu saya sudah besar. Saya beranikan diri mencari bunyi tersebut dan terkejut apabila menemui bayi tersebut kemudian," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Zainol berkata bayi itu tidak berpakaian dan masih bertali pusat serta dalam keadaan sihat semasa ditemui.

Katanya bayi seberat dua kilogram lebih itu menangis mungkin kerana kesejukan.

Wednesday, October 28, 2015

Video | Sessi Dialog bersama Timb. Presdien Parti Amanah Negara Sdr. Salahuddin Ayub


"Saya ingat tak payahlah ada kerjasama PAS-UMNO, kita ikut haluan masing-masing" - Nazri Aziz


Menteri Pelancongan dan Kebudayaan, Datuk Seri Nazri Aziz secara jelas menolak kerjasama antara Umno dengan PAS.

Anggota Majlis Tertinggi Umno itu berkata ini kerana bagi mengelak berlakunya perebutan kerusi antara kedua-dua parti itu dalam pilihan raya akan umum (PRU) akan datang.

"Saya ingat tak payahlah (kerjasama), kita ikut haluan masing-masing.

"Kalau datang pilihan raya nanti berebut kerusi, kerusi yang Umno bertanding dia nak tanding. Dah kena rebut kerusi, gaduh pula," katanya kepada pemberita selepas meraikan pembukaan Festival Filem Eropah di ibu negara sebentar tadi.

Sebelum ini dilaporkan seorang timbalan menteri masih berharap kerjasama antara PAS dan Umno direalisasikan demi agama Islam dan bangsa Melayu.

Malah, ia berdasarkan pertimbangan perjuangan kedua-dua parti dianggotai orang Melayu itu yang dikatakan selari.

Saya menunggu penuh sabar saman Najib – Liong Sik

ling-liong-sik_najib_law_600 
 
PUTRAJAYA: Bekas Presiden MCA, Tun Dr Ling Liong Sik mengakui beliau menunggu penuh sabar saman yang mahu difailkan Perdana Menteri terhadap dirinya.

Datuk Seri Najib Tun Razak baru-baru ini menghantar notis meminta Liong Sik menarik balik atau meminta maaf kerana mengeluarkan kenyataan fitnah terhadap dirinya.

“Saya masih menunggu. Saya seorang penyabar. Tak Perlu kelam kabut, hanya perlu tunggu” katanya selepas menghadiri majlis penyampaian anugerah Kiwanis di Putrajaya, lapor The Star Online.

Bekas Menteri Pengangkutan itu berkata, beliau terkejut mengapa Perdana Menteri mengambil masa terlalu lama untuk mengambil tindakan itu.

“Saya juga terkejut mengapa mengambil masa lama tetapi saya akan terus bersabar,” katanya.

'Sokong siapa saja PM asal bukan Pekan'


Pembangkang sedia menyokong beberapa anggota parlimen Umno, termasuk Tan Sri Muhyiddin Yassin (Pagoh) sebagai perdana menteri.

Anggota parlimen PKR Datuk Johari Abdul bagaimanapun berkata langkah itu akan diambil asalkan Datuk Seri Najib Razak meletakkan jawatan.

Johari berkata demikian ketika mengulas isu berkaitan pembahagian kekayaan dengan Sabah dan Sarawak yang sepatutnya sebanyak 40 peratus.

Wakil Sungai Petani itu berkata sehingga kini, Sabah cuma mendapat RM26.7 juta setahun sejak menyertai Malaysia pada 1963.

Beliau mempersoalkan faktor penghalang untuk kerajaan persekutuan menyerahkan 40 peratus hasil kerajaan persekutuan kepada kerajaan negeri di bawah bayu itu.

"Berkali-kali (saya sebut), Sabah bukan (sahaja) salah satu daripada negeri di Malaysia, Sabah ialah sebahagian dan wilayah yang menyertai Malaya untuk menjadikan Malaysia.

"Sebab itu, saya amat meminta teman-teman daripada Sabah, Sarawak, ini masanya terbaik untuk teman-taman di sebelah sana, untuk minta daripada kerajaan persekutuan. Kita nak jatuhkan BN, tak apalah, kita tunggu pilihan raya umum.

Menantu Hadi, anak didik Nik Aziz 'perang' balak

Bekas exco Kelantan Datuk Husam Musa dan menantu presiden PAS Zaharudin Muhammad menjadikan laman sosial sebagai medan perang terbuka mereka berkenaan isu pembalakan di negeri itu.

Husam yang juga adalah ADUN Salor mendedahkan beberapa tindakan kerajaan negeri hari ini yang disifatkannya tidak wajar dan menyimpang dari konsep ketelusan.

Zaharudin pula melalui posting Facebook menuduh anak didik bekas Mursyidul Am Datuk Nik Aziz Nik Mat itu cuba menjatuhkan kerajaan negeri Kelantan.

“Demi Allah! saya akan lawan Husam selepas ini demi selamatkan Kelantan. Cukup saya melihat Kedah dijatuhkan oleh puak-puak Phahrolrazi dengan fitnahnya.

“Saya menyeru rakyat Kelantan bersama-sama mempertahankan Kelantan,” tulisnya.

Zaharuddin merujuk kepada kekalahan PAS yang kehilangan negeri Kedah pada pilihan raya umum ke-13 lalu.

Isu kerajaan negeri dijawab dalam sidang Dun Kelantan

KOTA BHARU: Menteri Besar berharap mana-mana Adun yang mempunyai soalan berkaitan kerajaan negeri boleh mengemukakan soalan pada persidangan Dun yang akan bermula 2 November ini.

Setiausaha Akhbarnya Mohd Asri Mat Daud berkata, Ustaz Datuk Ahmad Yakob telah meneliti soalan yang diemailkan kepada pejabatnya dan akan menjawabnya di persidangan Dun nanti.

“Oleh itu Menteri Besar berharap wakil-wakil rakyat dapat mengemukakan soalan sepanjang persidangan tersebut diadakan.

“Begitu juga isu dibangkit Adun yang dihantar melalui surat akan dijawab pada persidangan Dun 2 hingga 5 November ini,” katanya di sini.

Difahamkan Adun Salor, Datuk Husam Musa antara Adun yang aktif menghantar surat kepada kerajaan negeri dengan membangkitkan isu termasuk pembalakan di Hutan Simpan Ulu Sat dan pembalakan laluan lebuh raya rakyat.

Selain itu Kompleks Perkayuan Kelantan (KPK, fakta-fakta isu penswastaan tebangan balak KPK dan pemberian hutan simpan kekal untuk ladang hutan.

Surat tersebut yang sebelum ini diviral di media baru kini dicetak setebal 24 halaman diedar pihak tertentu difahamkan program anjuran PAN Sabtu lepas.

Mohd Asri berkata apabila isu membabitkan kerajaaan negeri diviralkan di laman sosial ia akan mengundang kekeliruan orang ramai yang tidak tahu kedudukan sebenar. - HARAKAHDAILY 26/10/2015

Bajet 2016 kurang beri tumpuan kepada Kedah

ALOR SETAR – Bajet 2016 yang dibentangkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak umpama ‘kain pendek yang serba tidak cukup’ kerana kurang memberi perhatian kepada Kedah.

Pesuruhjaya Pas Kedah, Dr Ahmad Fakhruddin Syeikh Fakhrurazi berkata, perkara itu jelas membuktikan kelemahan ketara Najib dalam pengurusan kewangan negara.

“Rakyat Kedah, khususnya penduduk Pendang pasti merasa terkilan kerana sehingga kini hospital daerah yang diura-urakan oleh kerajaan hampir satu dekad lalu belum menjadi kenyataan.

“Bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi semasa pembentangan Bajet 2006 mencadangkan pembinaan Hospital Pendang dan Hospital Shah Alam. Tetapi sehingga kini tapak pembinaannya masih berhutan, sedangkan Hospital Shah Alam sudah siap,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Menurutnya, lebih aneh apabila projek Bandaraya Getah (Rubber City) yang baru diura-urakan tersenarai untuk dilaksanakan sekalipun tiada jaminan bahawa kewujudannya akan meningkatkan harga komoditi getah, sekaligus meningkatkan taraf hidup pekebun dan penoreh.

“Sehingga kini, kerajaan masih kabur untuk menjelaskan keperluan kewujudan Bandaraya Getah serta keupayaannya untuk memberi faedah terhadap rakyat di negeri ini.

“Pemberian subsidi RM300 setan metrik kepada pesawah juga pengumuman yang kelakar dan seolah-olah mempersenda 155,000 keluarga pesawah kerana sejak 15 tahun lalu mereka mendapat subsidi RM248.10 setan metrik,” katanya.

Beliau berkata, penyelarasan harga padi iaitu RM1,200 bagi setiap tan metrik juga bukan perkara baru yang diperkenalkan kerajaan.

“Ia sudah pun diselaraskan sebelum ini. Cuma isu yang menjadi kemusykilan pesawah ialah piawai sebenar dalam pemutuan harga padi.

“Kerajaan mesti memberi penjelasan perkara itu supaya rakyat memahami dan menerima baik kaedah pemutuan yang sebenar,” katanya.

Ahmad Fakhruddin berkata, secara umum rakyat Kedah dilihat tidak mendapat apa-apa keistimewaan tersendiri dari bajet kali ini.

“Menteri Besar, Datuk Seri Mukhriz Mahathir pernah menyarankan agar Kedah dikecualikan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) enam peratus dalam perkara tertentu nampaknya langsung tidak mendapt perhatian Perdana Menteri.

“GST dikenakan bukan atas lebihan atau keuntungan, bahkan dikenakan atas transaksi yang majoritinya melibatkan orang miskin. Semoga kerajaan yang ada insaf mengenai tindakan keterlaluan mereka,” katanya.

Beliau berkata, sepatutnya dengan pertambahan hasil negara melalui GST sebanyak RM39 bilion (berbanding cukai jualan dan perkhidmatan hanya RM18 bilion) lebih banyak manfaat yang diperolehi.

“Malangnya banyak pula perbelanjaan penting negara terpaksa dipotong. Misalnya peruntukan untuk universiti awam dalam Bajet 2016 dikurangkan RM1.44 bilion berbanding 2015.

“Saya ucapkan ‘tahniah’ kepada Najib kerana berjaya mengalihkan kebergantungan sumber pendapatan negara dari hasil petroleum kepada poket rakyat iaitu dengan memperkemaskan lagi pelaksanaan GST,” katanya.





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...