TERKINI :

Sunday, May 31, 2015

Bila masa pula ada Pemimpin PAS Tolak Hudud ?

Oleh Aiman Athirah Al Jundi


Bila masa pula ada Pemimpin PAS Tolak Hudud? Jika kita berbeza pada peringkat bagimana untuk
menjayakan pelaksanaannya, maka ia sama sekali bukan bermaksud Menolak!

Watch "Ceramah Perdana Kukuhkan Pakatan Hancurkan Barisan" on YouTube - https://youtu.be/I9D1roC1BLo

Perhatian untuk TUAN/PUAN ceramah Kit Siang jam yang ke 1:24:00
Kit Siang bukan Islam... dia cerita pi melawat Timur Tengah jumpa ulamak Islam dan mereka berbeda pendapat dalam pelaksanaan hudud. Dia juga mengupas kitab Dr. Yusof Qardhawi .

Let us dont be too emotional. DAP study bab hudud di Timur Tengah... Apa pula kita nak kata...?

Susah bila mula berkempen dengan nafsu dan politik machiaveli ni.

Lihat Al-Hujurat : 6 - يٰٓأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوٓا إِن جَآءَكُمْ فَاسِقٌۢ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوٓا أَن تُصِيبُوا قَوْمًۢا بِجَهٰلَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلٰى مَا فَعَلْتُمْ نٰدِمِينَ
Hai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu.

Seterusnya Al-Hujurat : 11 - يٰٓأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا لَا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِّن قَوْمٍ عَسٰىٓ أَن يَكُونُوا خَيْرًا مِّنْهُمْ وَلَا نِسَآءٌ مِّن نِّسَآءٍ عَسٰىٓ أَن

يَكُنَّ خَيْرًا مِّنْهُنَّ ۖ وَلَا تَلْمِزُوٓا أَنفُسَكُمْ وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقٰبِ ۖ بِئْسَ الِاسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِيمٰنِ ۚ وَمَن لَّمْ يَتُبْ فَأُولٰٓئِكَ هُمُ الظّٰلِمُونَ

Hai orang-orang yang beriman, janganlah sekumpulan orang laki-laki merendahkan kumpulan yang lain, boleh jadi yang ditertawakan itu lebih baik dari mereka. Dan jangan pula sekumpulan perempuan merendahkan kumpulan lainnya, boleh jadi yang direndahkan itu lebih baik. Dan janganlah suka mencela dirimu sendiri dan jangan memanggil dengan gelaran yang mengandung ejekan. Seburuk-buruk panggilan adalah (panggilan) yang buruk sesudah iman dan barangsiapa yang tidak bertobat, maka mereka itulah orang-orang yang zalim.
Ini firman Allah. Jelas, terang, detailed. Ittaqillah!

Tidak patut HADI mengkategorikan perwakilan Pas sokong DAP atau PAS

Oleh Mohd Sayuti Omar


Bagi saya Abdul Hadi Awang (AHA)  tidak patut mengkategorikan perwakilan Pas kepada dua puak atau mazhab, yakni yang menyokong DAP dan tidak menyokong DAP.

 Buruk sangat anologi itu.

Kenapa begitu tergamak sekali beliau merendah-rendahkan rakan sesama Pas dengan menuduh mereka menolaknya kerana sokong DAP.

 Cara AHA berfikir beliau merendahkan kepimpinan beliau sendiri.

Apabila Pas boleh dibelahkan kepada dua mazhab, sepihak sokong DAP dan sepihak lagi tidak sokong DAP, secara tidak langsung menjelaskan beliau gagal menjadi pemimpin yang mampu mempersaudarakan ahli dan penyokong PAS.

Dalam kes ini tidak pula saya terjumpa yang AA melebelkan AHA sebagai disokong Umno?

Atas kelemahan itu pun AHA sudah perlu wacanakan semula kedudukan sebagai presiden.

 Mungkin kerana kelemahan itulah maka beliau dicabar pada tahun ke-13

Antara Suara Ahli PAS dan Suara Umno dalam PAS..!!!

Zolkharnain Abidin Al-Abyadhi


Ust Ahmad Awang tidak mewakili DAP, bukan pembawa suara DAP, jauh sekali utk menDAPkan PAS.

Beliau membawa suara ahli PAS yg tidak selesa dgn pemimpin utama PAS yg mahu memecahkan PR, mahu berselingkuh dan membekalkan pelampung penyelamat utk Umno.

DAP adalah DAP dan PAS adalah PAS, namun kedua-dua parti itu diikat satu persamaan iaitu menumbangkan BN yg banyak melakukan fasad politik, ekonomi dan sosial dlm negara.

Seburuk-buruk DAP, mereka mengundi PAS dlm pilihanraya, tetapi seikhlas-ikhlas Umno mereka sentiasa mencari jalan utk melingkupkan PAS.

Perwakilan wajar menolak calon yg membawa suara Umno dalam PAS.

Harga runcit petrol, diesel naik 10 sen seliter

HARGA runcit petrol dan diesel bagi Jun naik 10 sen seliter. - Foto NSTP 

KUALA LUMPUR: Harga runcit petrol dan diesel bagi Jun naik 10 sen seliter, berkuatkuasa mulai 12.01 minit tengah malam ini. 

Menurut kenyataan pada laman Facebook Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, harga baharu petrol RON95 ialah RM2.05 seliter, RON97 (RM2.35 seliter) manakala diesel (RM2.05 seliter).

Selanjutnya di : http://www.bharian.com.my/node/58325

Sarjana bayang kerajaan Pas akan tumbang

SEMBANG                                                                                                          

Tiga hari lalu saya turut minum tea bersama beberapa anak Kelantan yang terdiri daripada sarjana dalam pelbagai bidang. Ada sarjana dalam bidang sejarah, ekonomi, politik dan budaya. Walaupun saya bukan seorang sarjana Ph.D tetapi diajak sama untuk minum tea bersama mereka. Terima kasih.

Antara yang hadir dalam sembang kedai kopi di Bangi.
Antara sarjana yang hadir ialah Dr Muhammad Agus Yusof, pensyarah di UKM, Dr Shamsul Adabi Mamat juga dari UKM, Dr Mustapa Ahmad, pengawa yang satu-satunya memegang title (tangkai nama) Doktorat, Dr Wan Suhaimi Wan Daud, Ketua PKR Pasir Mas, dan lain-lain yang saya tidak begitu mengenali mereka, yang juga merupakan sarjana Ph.D. Seorang peguam juga turut hadir.


Yusuf Comel dan Mohd Sobree Shafii juga turut sama hadir. Walaupun beliau, (Yusof) tidak menggunakan "tangkai nama" Dr di pangkal namanya tetapi butir bicara, buah fikiran dan hujah yang dikeluarkan menunjukkan dia sebenarnya layak untuk menjadi pensyarah dalam bidang Ilmu kemanusiaan dan Sains Politik. Assumption dibuatnya melewati wataknya dimilikinya.

Menarik hujah yang dikemukakan Yusof, apa lagi gaya cakapnya berterus terang dan jujur menyebabkan orang suka mendengarnya walaupun terasa sikir lubang telinga. Bagi saya Yusof seorang yang out spoking dan bercakap ada hujah-hujah tersendiri yang sukar untuk ditepis.

Tudia....FGV bagi alasan banjir sebab apa harga saham mereka turun

Peneroka Felda tolak alasan banjir punca harga saham FGV turun, kata Anak
OLEH SHERIDAN MAHAVERA

Pemimpin Anak, Mazlan Aliman berkata peneroka juga khuatir kesan akibat penurunan harga yang jatuh sehingga lebih 50% sejak disenaraikan kira-kira tiga tahun lalu. – Gambar fail The Malaysian Insider, 31 Mei, 2015.
Pemimpin Anak, Mazlan Aliman berkata peneroka juga khuatir kesan akibat penurunan harga yang jatuh sehingga lebih 50% sejak disenaraikan kira-kira tiga tahun lalu. – Gambar fail The Malaysian Insider, 31 Mei, 2015.

Peneroka Felda menolak alasan Felda Global Ventures Holdings Berhad (FGVH) berkenaan kejatuhan harga saham dan prestasi syarikat yang lemah berpunca daripada insiden banjir tahun lalu, yang menjejaskan operasi ladang mereka, kata pertubuhan anak peneroka Felda (Anak).

Pemimpin Anak, Mazlan Aliman berkata peneroka juga khuatir kesan akibat penurunan harga yang jatuh sehingga lebih 50% sejak disenaraikan kira-kira tiga tahun lalu.

Beliau berkata, banjir besar melanda hanyalah di Kelantan yang tidak memiliki banyak ladang kelapa sawit.

"Banjir teruk di Kelantan, berapa banyak tanaman FGVH di Kelantan?" soalnya.

Menurut laman web FGVH, ladang terbesar mereka kebanyakannya terletak di Pahang dan Sabah.

PAS hormati semua dasar dalam PAKATAN RAKYAT

KHAIRIL ABDUL RAHIM | 31 Mei 2015.

TEMERLOH: PAS menghormati dasar semua parti dalam Pakatan Rakyat (PR) dan pada masa yang sama tidak pernah mengkritik dasar yang dianggap tidak dipersetujui parti itu.

Naib Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, sebaliknya parti itu mempunyai terlalu banyak isu yang disepakati bersama seperti menentang rasuah, menuntut keadilan, membela nasib semua kaum dan pelbagai isu rakyat.

“Jadi saya nampak pemimpin-pemimpin PR boleh duduk semeja berbincang isu-isu besar cuma kadang-kadang ulasan media baru terutamanya berlebih-lebihan sehingga menutup kebersamaan kita,” katanya.

Tuan Ibrahim yang juga Pesuruhjaya PAS Pahang berkata demikian ketika merasmikan Mesyuarat Agung Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) Negeri Pahang kali pertama bangunan PAS negeri, di sini pagi ini.

Turut hadir Timbalan Pesuruhjaya Md Jusoh Darus, Bendahari negeri Musaniff Abdul Rahman, Ketua Pemuda PAS Pahang Hazmi Dibok, Pengerusi DHPP Pusat dan negeri Pahang N. Balasubramaniam, Ketua Pemuda DHPP Balendran serta 50 ahli.

Tuan Ibrahim dalam ucapannya sebelum itu menceritakan sejarah perjuangan PAS sejak 1951.

Mengenai Enakmen Kanun Jenayah Syariah yang banyak dikritik oleh kawan dan lawan, Tuan Ibrahim berkata ia telah digubal di Dewan Kelantan sebelum wujud PR lagi iaitu pada tahun 1993.

“PAS telah 25 tahun memerintah Kelantan dan pelaksanaan hukum tersebut merupakan janji dan komitmen PAS jadi diharap tidak ada yang mempertikaikannya,” tegasnya.

Dalam majlis yang sama Tuan Ibrahim mewakili PAS Pahang turut menyumbangkan wang berjumlah RM5,000 kepada Balasubramaniam yang mewakili DHPP untuk tujuan melaksanakan gerak kerja.

Sementara itu dalam mesyuarat berkenaan turut memilih 10 orang ahli jawatankuasa bagi mewakili negeri ke Mesyuarat Agung DHPP Pusat pada 26 Julai akan datang. - HARAKAHDAILY 31/5/2015

RMK-11: Berapa unit rumah mampu milik untuk P.Pinang, Jagdeep tanya Putrajaya

 Oleh: ZAINULFAQAR YAACOB

JAGDEEP Singh Deo memberitahu wartawan bahawa beliau kesal dengan layanan dingin Putrajaya yang enggan membina PR1MA untuk dinikmati oleh rakyat Malaysia di Pulau Pinang, di sini baru-baru ini.

DATUK KERAMAT - Rancangan Malaysia Ke-11 (RMK-11) yang diumumkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada 21 Mei lepas hanya menyebut sejumlah 653,000 rumah mampu milik akan dibina di tanah air ini dalam tempoh lima tahun, tetapi masih tidak menyebut rancangan pembinaan Perumahan Rakyat 1Malaysia (PR1MA) di Pulau Pinang.

Justeru, Exco Perancangan Bandar & Desa dan Perumahan, Jagdeep Singh Deo menggesa sekali lagi Kerajaan Pusat supaya tidak terus menganaktirikan rakyat Malaysia di Pulau Pinang, sebagaimana pada perbentangan Bajet 2015 pada bulan Disember tahun lepas.

Katanya, Bajet 2015 memperuntukan sejumlah RM1.8 bilion untuk membina 80,000 unit perumahan mampu milik di tanah air, namun, sehingga kini tiada pembangunan PR1MA di negeri ini.

Manakala, RMK-11 menyebut pembangunan PR1MA di empat bandar utama yang diklasifikasikan sebagai bandar-bandar berdaya saing, iaitu Kuala Lumpur, Johor Bahru, Kuching dan Kota Kinabalu.

“Berapakah daripada jumlah 80,000 dan 653,000 unit rumah mampu milik ini yang akan dibina di negeri Pulau Pinang,” ujar Jagdeep kepada wartawan di sini baru-baru ini.

Najib kekal Umno parah?

Oleh Anuar Mohd Nor

Ramai yang mula mengatakan Datuk Seri Najib Razak akan berdepan dengan pintu yang mengarahkan beliau keluar – melepaskan jawatan perdana menteri serta turun takhta daripada memegang tampuk presiden Umno.

Adakah ini akan berlaku – adakah isu 1 Malaysia Development Berhad (1MDB) akan memaksa Najib melepaskan jawatan?

Adakah timbulnya video Tan Sri Muhyiddin Yassin – akan juga memberi kesan sehingga Najib terpaksa melepaskan jawatan – begitu juga PAC – dalam membuat siasatan dan Jabatan Audit Negara – adakah semua ini akan menghambat Najib untuk turun takhta.

Ada pendapat mengatakan masa Najib sudah sampai ke penghujung – ada pendapat yang mengatakan tidak – Najib tidak akan undur sebab beliau ada kuasa di atas kuasa yang beliau ada – kuasa Datin Seri Rosmah Mansur – kuasa Istana.

Bermacam-macam-macam pendapat yang timbul. Namun pengkhususan semua adalah sama ada Najib kekal sehingga Pilihan Raya Umum ke 14 (PRU14) atau tidak menjadi topik perbualan.

Isa Samad punca kehancuran Felda?

Oleh Zuraidi Abdullah

http://kualalumpurpost.net/wp-content/uploads/2012/07/isa-felda1.jpeg
Felda Global Ventures (FGV) kembali menjadi topik hangat apabila harga sahamnya menjunam teruk kepada RM1.93 berbanding harga IPO.

Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) mendesak Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak untuk segera menamatkan perkhidmatan Tan Sri Isa Samad sebagai pengerusi Felda dan FGV di atas kegagalan ini.

Singkap kembali sebelum penyenaraian FGV, Boston Consulting Group (BCG) telah melakukan kajian ke atas kakitangan pengurusan FGVH pada Jun 2012. Hasil kajian merumuskan :-

1. 65% daripada kakitangan pengurusan FGVH mempercayai bahawa IPO ini akan gagal.

2. 55% pula melihat bahawa FGVH tidak bersedia untuk pelan penyenaraian di KLCI.

3. Hanya 20% daripada Pengurusan Tertinggi FGVH menyokong pelan penyenaraian ini.

Beri cikgu rehat secukupnya, Sistem digital, guru terseksa?


Sistem digital, guru terseksa? 
 Tekanan tugasan boleh menjejaskan kualiti pendidikan. (Gambar hiasan)
 
KUALA LUMPUR – Baru-baru ini, heboh orang ramai bercakap mengenai tahap pencapaian pelajar Malaysia yang didakwa masih terkebelakang berbanding negara lain.

Tetapi kualiti pendidikan dijangka lebih terjejas pada masa depan jika tinjauan mengenai tekanan guru yang dilakukan Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) diambil kira.

Setiausaha Agung NUTP, Lok Yim Pheng berkata, tinjauan terbaharu NUTP yang dibuat tahun lalu menunjukkan tekanan dihadapi guru di Malaysia semakin meningkat sejak beberapa tahun kebelakangan ini, terutamanya disebabkan pengenalan pelbagai program pendidikan baharu serta penggunaan sistem elektronik (e-sistem) untuk merekodkan segala aktiviti di sekolah.

Menurutnya, keadaan fizikal dan mental guru yang ‘letih’ akibat beban tugas tambahan ini menyebabkan mereka tidak mampu menyampaikan pendidikan berkualiti kepada pelajar.

“NUTP tahun lalu ada minta guru senaraikan beban tugas mereka. Memang tugas masukkan data secara online ini antara yang paling menimbulkan tekanan hebat. E-sistem ini menyebabkan guru menderita,” katanya dalam temu bual eksklusif bersama Sinar Harian, baru-baru ini.

Sudah 15 tahun pelarian melintasi sempadan negara baru kerajaan terfikir nak buat tembok

Kerajaan berhasrat bina tembok dan benteng di sempadan Malaysia-Thailand


Kerajaan berhasrat membina tembok dan benteng di sempadan Malaysia-Thailand di samping meningkatkan pengawasan di pusat pemeriksaan Kastam, Imigresen dan Kuarantin (KIK), kata Timbalan Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar (gambar, kanan).

Beliau berkata pembinaan struktur itu mungkin jauh lebih berkesan dalam mengawasi sempadan, kerana hakikatnya pasukan keselamatan memang tidak mampu untuk memantau lebih 100 'jalan tikus' di kawasan sepanjang kira-kira 700km sempadan negara yang memisahkan Malaysia dan Thailand.

Katanya beliau juga dijadualkan menemui menteri besar Perlis, Kedah dan Kelantan tidak lama lagi untuk memaklumkan arahan terbaru Kementerian Dalam Negeri kepada petugas keselamatan sempadan negara untuk meningkatkan lagi pengawasan.

Beliau berkata pemeriksaan di pusat pemeriksaan di sempadan perlu diperkukuhkan supaya tiada lagi individu yang boleh keluar atau masuk sesuka hati dengan hanya "mengangkat tangan atau menganggukkan kepala sahaja".

Ahmad: Serang peribadi bukti habis modal

Zulaikha Zulkifli

PuPencabar bagi jawatan presiden PAS Ahmad Awang kesal apabila budaya fitnah-memfitnah kini dilakukan pihak tertentu dalam parti itu khususnya menjelang pemilihan parti yang semakin hampir ke kemuncaknya.

Bekas naib presiden PAS itu mendakwa terdapat pihak yang melakukan "pembunuhan watak" dengan melakukan serangan peribadi kerana tidak mempunyai "modal" untuk mengecamnya berikutan keputusannya bertanding jawatan tertinggi parti.

"Mereka dah tak tahu nak kata apa lagi, sebab saya istiqamah dalam gerakan Islam, saya juga dah ceritakan kenapa lima tahun dulu saya tidak aktif, saya juga ulama.

"Jadi sekarang ini apa yang dilakukan ialah pembunuhan watak.

"Dulu orang Umno yang fitnah, tapi sekarang ini orang PAS pula," katanya dalam forum Mampukah PAS dilonjakkan Pasca Jun 2015 di Dewan Himpunan Cina Kuala Lumpur dan Selangor (KLSCAH) malam tadi. 

Kira-kira lima hari lagi sebelum muktamar, Ahmad kini diserang oleh kumpulan pendukung status quo dalam PAS sebagai mengetuai "kumpulan yang lunak dengan DAP" .

Malah, Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang turut memberi kebebasan kepada perwakilan untuk memilih pemimpin yang mengikut telunjuk DAP atau sebaliknya.

Turut hadir sebagai ahli panel pada forum itu ialah bekas menteri besar Perak Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin dan bekas menteri besar Selangoor Tan Sri Muhammad Mohd Taib.

Sementara itu bekas menteri besar Selangor Tan Sri Muhammad Mohd Taib berkata perpecahan yang berlaku dalam PAS kini turut melibatkan pihak luar daripada parti.

Profesional lari

Beliau juga mendakwa Umno tidak akan membiarkan PAS terus kuat bersama Pakatan dan menjadi punca berlaku perpecahan sehingga wujudnya dua kem dalam parti Islam itu.

"Politik adalah seni kepada kemungkinan. (Umno) kena buat sesuatu, kalau tidak imej Umno akan merudum. Jadi cara yang mesti dilakukan ialah pecahbelahkan Pakatan, PAS dan DAP perlu dilagakan.

"Dan cara nak pecahkan PAS pula ialah dengan memisahkan mereka dengan pihak ulama dan profesional. Saya tengok PAS jadi mangsa, sesetengah pemimpin PAS jadi mangsa.

"Selepas itu mereka kata golongan profesional nak menentang hudud. Mana ada pihak yang nak tentang hudud, yang saya tau (nak tentang hudud) Umnolah," katanya.

Justeru itu, bekas naib presiden Umno itu berkata lagi, menjelang muktamar PAS ke-61, beliau berharap agar parti itu tidak akan menyingkirkan golongan profesional.

Ini kerana, sekiranya PAS mengambil pendirian untuk menolak golongan profesional, dikhuatiri ia akan menjadikan parti itu lemah dan golongan tersebut tawar hati untuk menyertai PAS selepas ini.

"Kalau ulama buang profesisonal, lepas ini golongan ini tak nak masuk lagi ke dalam PAS. Yang tinggal hanya ulama.

"Lebih baik (PAS) jadi badan dakwah sahaja. Kita nak PAS dengan kekuatan yang boleh jadi alternatif kepada pimpinan negara," katanya lagi.

Tolong sedar wang 1MDB itu milik rakyat


1MDB 
 
SHAH ALAM – Ketua Umno Cheras, Datuk Seri Syed Ali Alhabshee membidas tindakan Ketua Pegawai Eksekutif 1Malaysia Development Berhad (1MDB), Arul Kanda Kandasamy yang gagal hadir pada prosiding Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC), Selasa lalu.

Syed Ali mendakwa, Arul boleh pula segera kembali ke tanah air daripada urusan di luar negara untuk menghadiri majlis makan malam sulit dengan orang-orang ternama.

“Arul Kanda tidak dapat hadir ke prosiding PAC pada Selasa. Tapi boleh balik ke tanah air dari urusan di luar negara itu untuk menghadiri sesi makan malam sulit dengan orang-orang ternama termasuk Pengerusi Kelab Penyokong Kerajaan Barisan Nasional (BNBBC), Tan Sri Shahrir Abdul Samad di Aloft, KL Sentral pada Rabu malam.

“Mengikut urutan cerita, Arul sepatutnya berada di luar negara, dia minta maaf tak dapat hadir ke prosiding sebab urusan di sana.

Nik Amar : Hudud: Masih awal nilai keikhlasan Umno


Mohd Amar Abdullah  
Mohd Amar Abdullah

KOTA BHARU - Timbalan Pesuruhjaya 1 Pas Kelantan, Datuk Mohd Amar Abdullah menegaskan masih terlalu awal untuk menilai keikhlasan dan kesediaan Umno dan kerajaan Pusat dalam isu pelaksanaan hudud di negeri ini.

Menurutnya, persoalan ikhlas atau tidak itu terlalu subjektif dan tidak siapa yang mengetahui adakah Umno bersedia dan ikhlas dalam melaksanakan Kanun Jenayah Syariah II itu ataupun sebaliknya.

“Sebab itulah Pas mengambil langkah memilih yang zahir sahaja. Contohnya, kita dijemput masuk ke rumah jiran, kita masuklah. Sama ada dia ikhlas atau tidak untuk mengajak kita ke rumahnya, itu terpulanglah. Asalkan kita masuk.

“Dalam isu ini saya melihat skopnya begitu, terlalu awal untuk kita mengatakan Umno ini tidak ikhlas dalam melaksanakan hudud. Sebab masa ada lagi, jadi kita tengok dulu setakat mana, selagi ada ruang itu kita kena tunggu lah dulu,” katanya kepada Sinar Harian di sini, hari ini.

'PR umpama tripod, patah satu kaki runtuhlah'


PR
PETALING JAYA – Ketua Whip PKR, Datuk Johari Abdul menyifatkan PR seumpama sebuah tripod yang mempunyai tiga kaki dan bakal runtuh sekiranya salah satu kaki itu ditolak atau ditarik.

Menurutnya, dalam PR, tidak ada mana-mana parti yang berhak menolak sesiapa atau menarik diri atas dasar percanggahan personaliti.

“Sesiapa juga. Jadi, awak tak boleh kata, ‘oh saya akan buang awak daripada PR atau ‘saya tarik diri’ kerana kita ada tiga kaki. Salah satu tarik, jatuhlah. Isunya, tiada sesiapa berhak untuk menolak (orang lain) atau menarik diri.

“Mungkin itu pandangan-pandangan yang dikatakan ‘saya tidak setuju dengan personaliti bukan tidak setuju dengan dasar parti’. Setakat ini tidak ada pemimpin yang mengatakan ‘saya tak setuju’ (dengan dasar parti),” katanya ketika ditemui selepas sidang media di ibu pejabat PKR, hari ini.

Tambah anak: Menteri dicabar hidup bergaji RM900

Datuk Rohani Abdul Karim
SHAH ALAM – Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Rohani Abdul Karim dicabar supaya menjalani kehidupan biasa dengan gaji minima sebanyak RM900 untuk tempoh 30 hari.

Ketua Wanita PKR, Zuraida Kamaruddin berkata, ia bagi merasai sendiri peritnya beban dan tekanan hidup yang terpaksa ditanggung oleh wanita bekerja yang berpendapatan minima dalam masa yang sama menanggung perbelanjaan dapur dan keperluan harian.

“Beliau (Rohani) pasti tidak pernah menikmati kesusahan dengan makan gaji. Kami ingin cabar beliau untuk hidup 30 hari sebagai seorang wanita yang memperoleh gaji minimum RM900 bersama-sama keluarganya.

“Kemudian setelah 30 hari berakhir, kami mahu beliau buat keputusan sama ada relevankah untuk mempunyai lebih ramai anak apabila kos kehidupan yang semakin meningkat,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Skim Bazar Ramadhan - 39% Pakai tak bayaq dah pinjaman tu nampaknya...!!

SBR: Bayar hutang atau disenarai hitam

 Ahmad Bashah Md Hanipah  
Ahmad Bashah Md Hanipah

ALOR SETAR - Sejumlah 4,500 peminjam Skim Bazar Ramadan (SBR) 2014 yang gagal membuat sebarang pembayaran kepada Bank Rakyat digesa membayar balik pinjaman itu dengan segera.
  
Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ahmad Bashah Md Hanipah berkata, sekiranya mereka gagal berbuat demikian, nama mereka akan disenarai hitam daripada menerima pelbagai pakej bantuan daripada kerajaan serta pinjaman perniagaan daripada bank.‎
  
Beliau berkata, setakat ini pihaknya berjaya mengutip balik pinjaman tersebut sebanyak RM13.27 juta daripada RM30 juta pinjaman yang diberikan kepada 11,589 peniaga bazar Ramadan tahun lepas.
  
"Setakat ini 35 peratus peminjam berjaya langsaikan pinjaman mereka kepada Bank Rakyat dan 26 peratus peminjam lagi sedang membayar baki pinjaman manakala 39 peratus atau 4,500 peminjam menghilangkan diri.
  

Alahai.. anak benih Pokok Harumanis pun depa curi....!!

Pencuri anak pokok harumanis resahkan Perlis

 Pencuri anak pokok harumanis resahkan Perlis 
 Penjual harumanis Norani Che Ismail, 30, menunjukkan buah di gerainya.

 Pencuri anak pokok harumanis resahkan Perlis  
Tanah sawah milik Nordin yang dijadikan tapak menanam harumanis.

BUNYI enjin kereta Viva putih yang sedang dipandu perlahan-lahan di tengah kegelapan malam di tepi masjid Kampung Alor Ara, Arau, Perlis langsung tidak mencuri perhatian jemaah masjid yang sedang khusyuk menunaikan solat Isyak.
 
Namun apabila semakin lama kereta misteri itu berhenti di tengah jalan, seorang penduduk kampung mula curiga lalu keluar untuk bertanya hala tuju pemandu yang menunggu bersendirian. Wajahnya juga bukan orang kampung di situ.
 
Tidak sampai seminit bersembang dengan pemandu tersebut, tiba-tiba seorang lagi lelaki muncul dari dalam kegelapan terus melompat masuk dan si pemandu memecut kenderaannya meninggalkan jemaah masjid terpinga-pinga.

Saturday, May 30, 2015

BUDAYA ‘TAK BOLEH BERTANYA’ SEDANG MEREBAK DI MALAYSIA


Sebenarnya budaya ‘tak boleh bertanya’ sudah lama merebak dikalangan orang Melayu semenjak zaman dahulu lagi. Aku tak tahu pula samada budaya ini diamalkan juga oleh bangsa-bangsa lain. Tetapi yang nampak jelasnya amalan sebegini berleluasa diamalkan oleh orang Melayu.

Jiwa dan naluri ingin tahu kanak-kanak Melayu misalnya sering ‘mati’ di separuh jalan disebabkan ‘dibunuh’ oleh anggota masyarakat yang mengamalkan bdaya ‘tak boleh bertanya’. Rata-rata masyarakat Melayu tidak menggalakkan ‘anak-anak’ untuk menanyakan sesuatu. Apabila belajar agama misalnya pernah dketemui guru-guru agama akan mengeluarkan ‘fatwa’nya menyatakan, ‘guru agama jangan disoal…berdosa’ Maka tidak adalah lagi soalan yang ingin disoalkan kepada ‘anak-anak’ kerana takut ‘dosa’ sebagaimana yang disarankan oleh “Ustaz’ berkenaan.

Sehingga kini masih diamalkan oleh sebahagian besar guru-guru agama yang mengamalkan budaya’ tak boleh bertanya’ itu. Mereka langsung tidak memberi peluang kepada ‘pelajar-pelajar’ untuk bertanyakan sesuatu. Dan sekiranya dibenarkan bertanya dan jawapan yang diterima pula kadang-kadang amat menyedihkan. Misalnya ada Ustaz yang memulakan jawapanya dengan mengatakan, ‘ soalan sedemikian sepatutnya tidak diajukan yang berkemungkinan si penyoal terkeluar daripada akidah Islam…..”. Justeru jawapan sedemikian sudah boleh ‘menutup’ hati dan perasaan yang menyoal agar tidak meneruskan lagi soalan-soalan walaupun dalam benak penuh dengan soalan-soalan yang masih belum berjawab.

The Malaysian Insider Menyiar Print Screen Palsu Untuk Buruk Dr Zuhdi


The Malaysian Insider (TMI) melalui artikel oleh Mohd Farhan Darwis berkenaan satu print screen kononnya dikeluarkan oleh satu kumpulan whatsapp yang disertai oleh dr Zuhdi marzuki adalah tidak benar. Print Screen itu dipercayai adalah ciptaan software.

Ramai orang mempersoalkan kesahah print screen itu yang sebahagian daripada atas print screen itu telah di padamkan.

preen Screen yang dikeluarkan oleh THE MALAYSIAN INSIDER ini banyak kesalahannya.

Pertama, masa print screen itu juga tidak sama dimana bagi posting yang pertama menunjukkan 10:00:00 PM sedangkan paparan menunjukkan 11:18 PM

Kedua masa posting untuk dr Zuhdi selang 2 minit iaitu 11:33PM dan 11:35 PM sedangkan ayatnya seperti bersambung.

Kenapa wartawan TMI sanggup menyiarkan berita PALSU?

SUMBER

Anak TG Nik Aziz dedah sifat dan prinsip unggul arwah yang menyebabkan Umno Kelantan mati kutu berdepan dengan Pas.

Nik Omar - Ayah hormat dan sanjung semua orang

ULASAN PAGI                                                                                

Bertempat di Shah Alam malam tadi telah berlangsung forum bertajuk, Pas dan Masa Depan Politik Islam di Malaysia yang menampilkan tiga anak bekas pimpinan tertinggi Pas sebagai ahli panel. Mereka ialah anak bekas dua presiden Pas, Yusuf Rawa, Mujahid Yusuf dan Fadzil Mohd Noor, Faiz Fadzil manakala seorang lagi anak bekas Mursyudil Am, Nik Abdul Aziz Nik Mat, Nik Omar Nik Abdul Aziz.

Tiga ahli panel bersama moderator, Dr Hamzah. Foto AA.
Meletakkan tiga anak bekas pemimpin tertinggi
Pas itu sudah tentu tujuan pengajur ialah untuk merungkai atau pun mendedahkan watak dan gaya perjuangan bapa mereka masing-masing kepada umum, khasnya kepada para perwakilan yang akan membuat pemilihan pemimpin Pas minggu depan.

Tetapi sedikit menjadi persoalan apakah kaitan dengan politik Pas masa depan? Apakah masa depan Pas kini kabur atau pun berada di persimpangan, justeru mereka ditampilkan untuk membuka "azimat" dipakai bapa-bapa mereka yang berjaya meletakkan Pas atas peta dunia selama ini? Bahawa mereka diminta berkongsi saksiah orang tua mereka yang berjaya menjanakan Pas?

Khabarnya anak presiden Pas kini, juga turut sama sama diundang, tetapi tidak hadir kerana ada halangan lain. Tidak wajar pun kalau anak presiden hadir, apa lagi untuk memperkatakan kehebatan bapanya, kerana bapanya masih menjadi presiden dan sedang berusaha mempertahankan kedudukannya. Ketidakhadiran itu sesuatu yang patut.

Sayang majlis malam tadi tidak begitu banyak maklumat yang diperolehi daripada putera-putera perjuang Pas itu. Apa yang sempat diceritakan mengenai detik-detik manis, kejayaan, tetapi tidak disebut mengenai kegagalan dan masalah serta tribulasi mencabar dihadapi ketiga-tiga tokoh Pas itu.

Ulamak DAP nak dan Ulamak DAP Tak Nak...

Oleh: Dr Tanaka Mustafa


1) Kenyataan terbaru TG Haji Hadi menjadi viral. Pertembungan pemilihan kali ini berubah wajah. Faktor DAP vs Faktor UMNO. Ada yang tuduh lawan mereka disukai DAP. Ada yang tuduh lawan mereka disukai UMNO.

2) Saya tidak mahu ulas persepsi yang ditimbulkan. Saya mahu buat persepsi sendiri, berkisar kenapa TG Haji Hadi sebut "hok DAP nok, hok DAP tak nak"

3) Pertama, kita boleh tafsir sebagai TG haji Hadi sebagai manusia biasa yang ada perasaan. Serangan bertali arus golongan pro-DAP terhadap beliau sedikit sebanyak mempengaruhi emosi. Saya agak lah. Tentu ada walaupun sebanyak 0.01%, walau beliau seorang yang sangat penyabar.

4) Ia tidaklah mengganggu emosi beliau jika 100% serangan itu daripada DAP, tetapi ia sedikit sebanyak terasa jika serangan terhadapnya turut dikongsi bersama oleh pimpinan PAS sendiri.

Kemukakan Bukti Atau Henti Fitnah, PASMA nasihat Zuhdi

Kenyataan media
30 Mei 2015


KEMUKAKAN BUKTI ATAU HENTI FITNAH, PASMA NASIHAT ZUHDI MARZUKI

Saya kesal dengan kenyataan berbaur fitnah Dr Zuhdi Marzuki baru-baru ini yang menuduh PasMa terbabit dalam 'grand design' satu-satu calon pada musim saingan Muktamar PAS kali ini.

Dari awal lagi, telah saya tegaskan bahawa PasMa tidak akan mencampuri proses pemilihan dalam Muktamar PAS, kerana kami adalah NGO penyokong Pakatan Rakyat sahaja.

Lagipun, semua tuduhan Zuhdi kepada mana-mana pemimpin PAS yang menawarkan diri pada muktamar PAS ini adalah tidak adil kepada mereka yang berkenaan.

Tuduhan Zuhdi ini yang mensasarkan kepada calon-calon berkenaan dilihat lebih pada memberi reputasi buruk kepada mereka. Ini suatu tindakan terancang di saat-saat akhir menjelang muktamar.

Kalau ada ahli PasMa menunaikan kewajipannya sebagai ahli PAS sempena musim pemilihan kali ini sekalipun, itu hak peribadi mereka yang PasMa sendiri tidak boleh larang.

Malangnya Suhaizan Kaiat apabila ente tidak pakai LEBAI PUTIH

STAIL POLITIK JOHOR





Aku kalau jumpa dengan Ketua Pemuda PAS, Suhaizan Kaiat, satu je aku nak pesan kat beliau. Pakailah kopiah, please lah. Kau buat kerja untuk rakyat dah best dah, masa belum jadi Ketua Pemuda, kau lead himpunan Gabungan Mansuhkan PPSMI (GMP), lepas tu letuskan isu Mismah (pengundi ragu), memang legend habis masa tu.


Bila jadi Ketua Pemuda, isu-isu seperti kenaikan harga barang, isu antarabangsa, dan sudah semestinya isu kebusukan pemerintah yang ada hari ini. Kau memang konsisten lead anak-anak muda, samada menerusi himpunannya, atau bantahannya. Isu GST, team Pemuda PAS pergi jumpa Ketua Pengarah, isu bolasepak, mengadap Presiden FAM, isu apa lagi ntah, banyak lagi lah geng-geng Pemuda PAS buat engagement dan duduk semeja dengan pegawai berkenaan. Dengan geng-geng Pakatan Rakyat, yang suka mengata kat pimpinan, kau pergi jumpa direct, buat table talk. Silap kau satu je, tak buat Kenyataan Media. Itu je. Bagi kebanyakan ahli PAS, kenyataan Media itulah bukti kau buat kerja. LOL!

Bekas MT Umno kecewa RMK11 masih bincang kemiskinan Bumiputera

 Bekas Timbalan Menteri Umno Datuk Saifuddin Abdullah berharap kerajaan mengambil inspirasi daripada Laporan Pembangunan Malaysia 2013 yang menekankan pembasmian kemiskinan meliputi seluruh rakyat Malaysia.- Gambar fail The Malaysian Insider, 30 Mei, 2015.
Bekas Timbalan Menteri Umno Datuk Saifuddin Abdullah berharap kerajaan mengambil inspirasi daripada Laporan Pembangunan Malaysia 2013 yang menekankan pembasmian kemiskinan meliputi seluruh rakyat Malaysia.- Gambar fail The Malaysian Insider, 30 Mei, 2015.

Bekas Timbalan Menteri Umno Datuk Saifuddin Abdullah kecewa pendekatan kerajaan yang masih cuba menyelesaikan masalah kemiskinan menurut garis perkauman dalam Rancangan Malaysia ke-11 (RMK 11) ketika cabaran itu kini merentasi garis perkauman.

Beliau berharap Malaysia mengambil inspirasi daripada Laporan Pembangunan Malaysia 2013 yang menekankan pembasmian kemiskinan meliputi seluruh rakyat Malaysia.

"Saya mengharapkan RMK11 akan meneruskan perbincangan itu. Malangnya tidak.

"Maka kerana itu saya sangat sedih RMK11 masih mempunyai agenda Bumiputera.

"Saya mengharapkan RMK11 sebagai pelan pertama yang tidak menangani masalah ini berdasarkan kaum tetapi berdasarkan keperluan," katanya sewaktu berucap pada forum anjuran pertubuhan bukan kerajaan (NGO) baharu, Persatuan Promosi Harmoni Malaysia (Harmony Malaysia), di Petaling Jaya petang ini.

Zuhdi perlekeh anak Nik Aziz pula....

Zuhdi buat hal lagi, kali ini perlekeh anak Nik Aziz 
Perbualan Ahli Jawatankuasa PAS Pusat Dr Ahmad Zuhdi Marzuki menerusi kumpulan WhatsAp yang memperlekehkan anak bekas Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, Nik Omar Nik Abdul Aziz yang bercakap pada sebuah forum malam tadi. – Gambar WhatsApp, 30 Mei, 2015.

Ahli Jawatankuasa PAS Pusat Dr Ahmad Zuhdi Marzuki sekali lagi menimbulkan kontroversi kali ini memperlekehkan anak bekas Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang mengatakan ayahnya lebih mengutamakan Pakatan Rakyat (PR) daripada anak-anaknya sendiri.

Melalui perbualan di sebuah kumpulan WhatsApp, Zuhdi dikatakan mengkritik Nik Omar Nik Abdul Aziz yang bercakap pada sebuah forum malam tadi.

"Bila TGNA meninggal dunia, yang solatkan dia dan menguruskan jenazahnya adalah anak-anak dia, tak nampak pula Lim Kit Siang dan Lim Guan Eng lakukan semua itu," kata Zuhdi, di dalam kumpulan WhatsApp tersebut.

Sempadan bolos, kedaulatan negara tergugat..siapa jaga negara sekarang nie..??

KUALA LUMPUR: Penemuan lebih 100 kubur warga asing di Bukit Wang Burma yang didedahkan baru-baru ini oleh media sebagai salah satu bukti bahawa kedaulatan negara tergugat berikutan sempadan negara senang di bolosi.

Pengerusi Lajnah Antarabangsa Dewan Pemuda PAS Malaysia Dr Raja Ahmad Iskandar Al-Hiss berkata, berlakunya penyeludupan dan perdagangan manusia amat mencemaskan dan ia dilihat sebagai petanda hitam yang memberikan gambaran bahawa kedudukan sempadan Malaysia adalah negara yang paling mudah untuk dicerobohi.

"Sama ada di antara negeri Perlis, Perak dan juga Kelantan dengan Negara Thailand di Utara Malaysia, di sebelah Sabah dan Sarawak dengan Filipina dan Indonesia serta di selatan Johor dengan Singapura.

"Kerajaan Malaysia dan Pasukan Keselamatan yang menjaga semua sempadan kita perlu peka dengan cabaran yang ada dan memerlukan satu teknologi terkini sebagai peralatan sokongan bagi tujuan pemantauan," katanya kepada Harakahdaily.

Habuan RM1 juta 'bongkar' harta Dr Mahathir

Pertubuhan Warga Untuk Tata Kelola Pemerintahan Bertanggungjawab (CAGM) menawarkan habuan sehingga RM1 juta kepada mana-mana pihak yang tampil memberi maklumat mengenai wang tunai dan aset tersembunyi  Tun Dr Mahathir Mohamad .

Jika itu tidak cukup menggiurkan, CAGM sebenarnya berjanji untuk memberikan habuan lumayan itu kepada setiap individu yang membantu menemukan harta milik bekas perdana menteri selama 22 tahun itu.

Pengerusinya, Md Zainal Abidin berkata, pihaknya akan merahsiakan segala butiran identiti pemberi maklumat terbabit.

"CAGM menjalankan penyelidikan dan merujuk kepada laporan media, Dr Mahathir mampu menjadi perdana menteri selama 22 tahun kerana memiliki kemewahan yang banyak.

"Kebanyakannya disembunyi di luar pesisir pantai melalui pelbagai lapisan proksi," katanya dalam kenyataan hari ini.

Kelmarin, pertubuhan sama menyatakan rancangan mereka untuk menyaman Dr Mahathir sebanyak RM50 bilion kerana membazirkan wang pembayar cukai.

Tidak banyak yang diketahui mengenai pertubuhan itu dan Md Zainol mendakwa, ia baru ditubuhkan sebulanlalu namun mempunyai kira-kira 2,000 ahli.

Kata Md Zainol semakan di Wikipedia pada Disember 2012 juga menunjukkan Dr Mahathir adalah bekas pemimpin negara yang kedua terkaya di dunia selepas Hosni Mubarak.

Kenyataan CAGM bagaimanapun mengingatkan, mereka meletakkan beberapa syarat kepada pemberi maklumat sebelum habuan RM1 juta itu boleh diserahkan.

Nak pilih proksi PR atau Proksi BN..?

Kata dua Hadi untuk perwakilan

Menjelang Muktamar Tahunan PAS di Kuala Selangor Khamis ini, Datuk Seri Abdul Hadi Awang tampil mengemukakan formula mudah untuk perwakilan membuat pilihan pelbagai jawatan yang dipertandingkan.

Bagi Abdul Hadi, calon yang bertanding dalam muktamar kali ini terbahagi kepada dua, iaitu yang ingin mengikut telunjuk DAP atau  sebaliknya.

Sambil menyatakan perwakilan "bebas" membuat pilihan, bekas Menteri Besar Terangganu selama satu penggal itu berkata, barisan calon yang menawarkan diri untuk diundi perwakilan kali ini tidak lagi boleh dibahagikan kepada kumpulan ulama dan bukan ulama.

Memetik laporan Harakahdaily, Abdul Hadi berkata, kedua-dua kumpulan mempunyai ulama.

"Cuma satunya yang DAP hendak, satunya DAP tak nak... pilihlah," katanya.

Muktamar kali ini dianggap antara yang paling panas pernah dialami PAS sejak ia ditubuhkan pada 1951.

Berlaku pertembungan di antara kumpulan dikenali sebagai proulama yang semakin jelas  menjarakkan diri dengan gabungan Pakatan Rakyat.

Satu kumpulan lagi ialah beraliran sederhana - kebanyakannya disokong golongan profesional.

Abdul Hadi sendiri berdepan dengan bekas Yang Dipertua Persatuan Ulama Malaysia, Ahmad Awang.

Berdasarkan kenyataan Abdul Hadi disiarkan Harakahdaily, secara tidak langsung Ahmad dilabelnya sebagai ulama yang mengikut telunjuk DAP.

Ahli Parlimen Marang itu berkata, jika ada mana-mana parti lain - termasuk DAP - yang mempunyai  pandangan mengenai PAS dan mahu  kehendaknya diikuti, terpulang kepada ahli  PAS sendiri untuk membuat keputusan.

"Terpulang kepada ahli-ahli PAS hendak pilih. Hendak ikut dasar dia atau hendak ikut DAP,” tegasnya kepada media di Marang, Terengganu, semalam.

Ayah ambil berat Pakatan lebih daripada anak sendiri, kata anak Nik Aziz

OLEH HASBULLAH AWANG

Anak kepada bekas mursyidul am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata ayahnya lebih mengambil berat hubungan dalam Pakatan Rakyat (PR) berbanding kepentingan anak sendiri.

Menurut Nik Omar Nik Abdul Aziz, menjelang muktamar PAS, perwakilan tidak seharusnya memikirkan sama ada memilih golongan ulama atau profesional diangkat sebagai pimpinan, sebaliknya mereka yang dapat memberi sumbangan kepada parti.

“Ulama ada takrifan tersendiri. Maknanya bagi dia (Nik Aziz), pimpinan PAS semua ulama cuma mengikut tahap masing-masing.

“Ulama ini orang yang takut, maknanya dengan ilmunya, dia takut pada Allah. Pengajiannya dalam bidang sains atau sejarah, yang dia belajar menyebabkan dia kembali kepada Allah. Dia termasuk dalam ulama,” katanya dalam sebuah forum “PAS dan Masa Depan Politik Islam di Malaysia” malam tadi, yang turut dihadiri Ahli Parlimen Parit Buntar Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa dan Faiz Fadzil, anak kepada bekas presiden PAS, Datuk Fadzil Noor.

Ditanya ciri-ciri yang dimiliki bapanya sehingga dapat menarik sokongan pelbagai kaum di Kelantan, Nik Omar berkata terdapat tiga ciri utama yang dipegang bapanya.

Katanya, tiga ciri tersebut ialah warak, zuhud dan istiqamah yang ditonjolkan semasa mentadbir negeri Kelantan dan juga ketika bersama keluarga.

“Dia ada sifat atas sikit makamnya, iaitu zuhud. Zuhud biasa orang terjemah tak nak pada dunia. Saya perhati Tok Guru seolah-olah tak ada segelumit pun dia minat pada dunia tetapi dia duduk atas dunia.

“Dunia duduk di tangannya bukan pada hatinya. Dia urus dunia, bukan dunia yang urus kehidupannya.

“Apabila dia menang (menteri besar), antara benda yang dia buat untuk diri dia, dia potong gajinya 45% untuk khazanah negeri dan parti. Dia cakap pada saya, sampai akhir pun 'ayah tidak tahu gaji ayah berapa'. Dia nak guna duit, dia beritahu pegawai dia,” katanya mengenang kenangan bersama allahyarham.

Sementara Faiz (gambar, kiri) berkata, ulama atau profesional bukanlah menjadi kriteria utama pemilihan dalam muktamar kali ini, sebaliknya pimpinan beraliran pragmatik perlu diangkat mempelopori PAS untuk tempoh dua tahun akan datang.

Faiz yang juga merupakan peguam syarie berkata, ciri pemimpin berkenaan penting dalam memastikan PAS terus relevan dan bergerak maju ke depan.

“Untuk kita bergerak sebagai sebuah parti politik untuk perintah negara ini, kita perlu pilih pemimpin beraliran pragmatik, yang tajdid yang boleh berfikir ke depan bukan sekadar buka kitab dan baca apa yang ada dalam kitab.

“Kalau tuan-tuan sayang pada PAS, sayang pada agama Islam, wajib memilih pemimpin yang tajdid sama ada mereka yang berkelayakan agama atau profesional.

“Kalau pragmatik menang, kita akan tarbiah golongan ekstrim, reform model tarbiah, usrah dan bawa mereka kenal budaya Malaysia. Kita bukan tinggal di Mongolia, Arab Saudi, nak jadi ekstrem, kita bukan duduk di Syria. Kita tinggal di Malaysia. Kita anti keganasan,” katanya.

Faiz berkata PAS perlu terus bersama PR dan menunjukkan kepada DAP bahawa Islam sebuah agama yang universal dan boleh dikongsi untuk bersama-sama membentuk kerajaan.

Katanya, mereka yang berpandangan jumud dan sempit sahaja akan menganggap kerjasama di antara PAS dan DAP akan menggadai maruah Islam.

“Perlulah kita berdakwah kepada orang bukan Islam tetapi sekarang seolah-olah kita nak benci orang Cina, bila kita nak berdakwah dengan mereka?

“Kalau dilihat Buku Jingga, ia mengiktiraf Islam sebagai agama rasmi. Kalau DAP tolak Islam, dia akan buang.

“Polisi bersama dalam PR memperjuangkan keadilan, membanteras penyelewengan, rasuah dan kita nak bentuk kerajaan yang mengamalkan urus tadbir yang baik. Ini (diajar) dalam Islam,” katanya.

Menurut Mujahid, PAS kini sudah terbawa-bawa budaya Umno yang bimbangkan masalah perpaduan Melayu.

Katanya, bagi memastikan parti Islam itu terus relevan maka keahlian perlu dibuka kepada bukan Islam dan bukan sekadar Dewan Himpunan Penyokong PAS.

“Sebab itu dalam PAS saya memikirkan visi pada masa depan, PAS perlu menjadi (parti) pelbagai kaum dan agama.

"Pemikiran ini bukan baharu. Saya akan meneruskan perjuangan itu. Saya kata bukan sekadar Dewan Himpunan, saya mahu bukan Islam jadi ahli PAS.

“Saya akan lawan siapa-siapa saja yang hijack PAS untuk kepentingan sempit. Saya akan lawan.

“Jangan bimbang dengan suara-suara ekstrem, Isis, Taliban, sebab suara ini akan berlalu. Yang akan memimpin PAS, insya Allah, suara yang melihat masa depan negara dan melihat satu sumbangan untuk meletakkan rahmat sekalian alam sebagai dasar utama yang diperjuangkan parti,” katanya. – 30 Mei, 2015.

Ku Li: Beri peluang rakyat pilih sendiri PM

Prestasi kerajaan mungkin boleh diperbaiki lagi jika sistem pemilihan perdana menteri diubah, kata veteran Umno, Tengku Razaleigh Hamzah hari ini.

Berbanding pelantikan perdana menteri dibuat oleh parti yang memenangi pilihan raya, beliau yang lebih dikenali sebagai Ku Li berkata, ia mungkin boleh ditentukan oleh rakyat secara langsung.

“Kita perlu meneroka sistem lain dalam kerajaan dan melihat jika ia lebih baik,” katanya dalam ucapan di Petaling Jaya hari ini.

Ku Li berkata, rakyat mungkin boleh diberi kebenaran melantik sendiri perdana menteri (melalui pilihan raya seperti yang dijalankan di beberapa negara lain).

Menurut beliau, amalan Westminster yang sedang dipraktikkan di negara ini sudah tidak lagi sesuai.

Ketika ini amalan demokrasi di negara ini membenarkan seseorang  dilantik sebagai perdana menteri melalui persetujuan majoriti parti yang memenangi pilihan raya.

Indonesia adalah antara negara mengamalkan pilihan raya umum yang membenarkan setiap pengundi berdaftar memilih sendiri presiden mereka.

Pemuda PAS Kuantan gesa Guan Eng mohon maaf terhadap Hj Hadi

Gesa Guan Eng minta maaf

KUANTAN – Pemuda Pas Kuantan menggesa agar setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng meminta maaf dan menarik semula tuduhan yang dilemparkan terhadap Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi demi kelangsungan PR.

Ketuanya, Fadhli Ibrahim berkata, sebagai sebuah parti gabungan sepatutnya semangat setia kawan perlu diperkukuhkan dalam usaha menjernihkan hubungan parti dalam PR.

“Di mana semangat setia kawan dalam PR, dan kami kecewa apabila DAP tidak henti-henti menyerang Pas terutamanya terhadap Abdul Hadi. Malah pelbagai tuduhan liar dan berniat jahat dilembarkan kepada Pas,” katanya dalam satu kenyataan mengenai dakwaan Guan Eng yang mengatakan Abdul Hadi lebih condong kepada Umno.

Beliau mengingatkan Dap supaya tidak mencampuri urusan Pas memandangkan parti itu hanya jiran dalam PR.

“Saya minta jangan sesuka hati masuk ke dalam kamar tidur ayah dan ibu kami kerana mereka (DAP) hanya berjiran,” katanya.

Fadhli berkata sepanjang Pas menyertai PR tidak pernah timbul isu pemimpin parti Islam itu mengkhianati PR.

“Tidak pernah berlaku seperti yang didakwa, sebaliknya ia berlaku oleh parti lain dalam PR itu sendiri,” katanya.

Jelasnya, pemilihan Pas tahun ini menunjukkan parti itu semakin berkembang dan berpengaruh apabila wujudnya campur tangan dari parti lain termasuk DAP.

Katanya, campur tangan berkenaan menunjukkan Pas dilihat mampu menggantikan Umno untuk menggalas amanah kepimpinan negara.

NGO ancam saman Dr Mahathir RM50 bilion

Ketika pertelagahan di antara Tun Dr Mahathir Mohamad dan Datuk Seri Najib Razak terus tegang, sebuah pertubuhan bukan kerajaan baru - dan misteri - muncul membuat tuduhan ke atas bekas perdana menteri itu.

Dikenali sebagai Warga Untuk Tata Kelola Pemerintahan Bertanggungjawab (CAGM), pengerusinya Md Zainal Abdin berkata, berbilion ringgit wang pembayar cukai dibazirkan ketika Dr Mahathir menjadi perdana menteri antara 1981 hingga 2003.

"Sudah sampai masa untuk Dr Mahathir menjelaskan semua skandal kewangan dan menjawah pertanyaan rakyat Malaysia mengenai kesilapan pentadbirannya.

"Jika beliau gagal CAGM yang mewakili sekumpulan warga Malaysia yang prihatin tidak teragak-agak memfailkan saman sehingga RM50 bilion terhadap Dr Mahathir," katanya dalam kenyataan hari ini.

Di bawah pentadbiran Dr Mahathir, kata Md Zainal, ada banyak skandal kewangan yang dibiarkan berlalu dan menyebabkan kerugian kepada negara.

Najib pun tak terlepas

"Malaysia terdedah kepada usaha penyelamatan berbilion ringgit, projek mewah dan pembaziran melalui usaha sama sangat diragui ketika Dr Mahathir berkuasa," katanya.

Menurut Md Zainal, rakyat Malaysia berhak mendapat jawapan daripada pemimpin dan ia mesti dimulakan dengan Dr Mahathir kerana "dianggarkan RM100 bilion salah laku terjadi di bawah pengawasan" beliau.

Ia juga, kata Md Zainal, dilaporkan meluas dalam media tempatan dan luar negara.

"Kami akan menuntut jawapan daripada Najib juga nanti," katanya. Ketika dihubungi, Md Zainal menafikan CAGM menyasarkan Dr Mahathir secara khusus.

Katanya, Najib juga akan dituntut memberikan penjelasan apabila Dr Mahathir dapat memberikan jawapan memuaskan.

"Kami tidak memihak kepada sesiapa," katanya.

Md Zainal berkata, Najib belum dijadikan sasaran kerana perdana menteri sudah melakukan apa yang sepatutnya, seperti mengarahkan Ketua Audit Negara dan Jawatankuasa Kira-kira Wang Awam (PAC) menyiasat syarikat 1Malaysia Development Bhd.

"Jadi kami memberi sedikit masa kepada Najib sementara kami terus menuntut jawapan daripada Dr Mahathir dan Tun Abdullah Ahmad Badawi," katanya.

Menurut peguam itu, CAGM ditubuhkan sebulan lalu dan dianggotai kira-kira 2,000 ahli.

Jawi seru boikot program realiti TV

SHAH ALAM - Program hiburan berasaskan realiti TV perlu diboikot berikutan rancangan itu tidak mematuhi garis panduan syariat Islam.

Demikian kata Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) menerusi khutbah Jumaat, semalam.

"Kita disajikan dengan pelbagai program atau rancangan televisyen dan radio yang tumbuh bagaikan cendawan selepas hujan.

"Setiap masyarakat dapat memperoleh rangkaian penyiarannya walaupun berada jauh di kawasan pedalaman," katanya menerusi khutbah Jumaat itu.

Namun, berapa banyak program yang disajikan itu menepati kehendak dan aturan syariat Islam?

Katanya, jika diamati ada daripada rancangan-rancangan itu berbentuk fitnah sesama artis, mengumpat atau mengeji, melaga-lagakan sesama artis dan membuka aib artis.

Menurutnya, rancangan realiti itu membawa  kesan negatif seperti membuat lawak lucah, pendedahan aurat dan lelaki berpakaian wanita.

"Inilah salah satu bentuk gejala hedonisme yang diwujudkan semata-mata untuk merosakkan pemikiran umat Islam terutama  remaja.

"Sebagai umat Islam wajib bagi kita menangani gejala-gejala negatif ini," katanya.

Jawi menyeru ibu bapa, mengawal minat anak terhadap hiburan melalaikan dan asuhlah anak meminati hiburan berteraskan syariat Islam.

Friday, May 29, 2015

Umno mempermainkan PAS dalam isu hudud

Calon presiden PAS, Ahmad Awang bercakap mengenai hudud, Umno dan parti Islam itu dalam satu temubual di rumahnya di Batu Caves, Selangor, baru-baru ini. – Gambar The Malaysian Insider oleh Afif Abd Halim, 29 Mei, 2015.
Calon presiden PAS, Ahmad Awang bercakap mengenai hudud, Umno dan parti Islam itu dalam satu temubual di rumahnya di Batu Caves, Selangor, baru-baru ini. – Gambar The Malaysian Insider oleh Afif Abd Halim, 29 Mei, 2015.

Calon presiden PAS, Ahmad Awang mempertikaikan keikhlasan Umno dalam menyokong hasrat Kelantan melaksanakan hudud di negeri pantai timur itu, mengatakan ia merupakan permainan politik parti Melayu itu.

Ahli politik veteran itu percaya, ketiadaan rang undang-undang persendirian PAS dalam aturan urusan mesyuarat sepanjang 2 minggu Dewan Rakyat bersidang sejak 18 Mei lalu, membuktikan Umno mempermainkan mereka.

"Dalam sidang Parlimen yang lepas, usul ini dikatakan akan dibincang dalam sidang kali ini. Tetapi sehingga sekarang, ia tidak ada pun. Saya yakin, kita berjaya dipermainkan Umno," kata Ahmad kepada The Malaysian Insider.

Sebelum ini, pada mesyuarat pertama penggal ketiga Parlimen ke-13 yang berakhir pada 9 April, alasan yang diberikan ialah banyak rang undang-undang perlu diutamakan.

Ia menyebabkan rang undang-undang persendirian yang dibawa Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang itu terpaksa diletakkan di hujung sekali, dan akhirnya tidak sempat dibincangkan.

1MDB - Berapa Banyak Bohong Daa...

Shahbudin Husin,


Kemelut 1MDB terus menghantui rakyat dengan jalan keluar yang masih kabur dan berliku-liku. Sama ada syarikat pelaburan itu mampu dipulihkan atau sebaliknya, yang nyata beban hutang RM42 bilion tetap menjadi tanggungan rakyat.

Selain hutang yang tinggi dan wang RM27 bilion tidak dapat dijelaskan ke mana perginya, setelah penyiasatan mencari kebenaran memasuki fasa audit oleh Ketua Audit Negara dan pendengaran di depan Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara atau PAC, isu pembohongan nampaknya mula mengambil tempat ketika ini seolah-olah untuk melindungi cacat-cela 1MDB.

Bermula dengan jawapan berbeza Najib Razak di Parlimen mengenai kedudukan wang USD1.103 bilion yang dibawa balik daripada Pulau Cayman ke Singapura, Najib selaku Menteri Kewangan ditaktif ramai telah melakukan perbuatan bohong dan memberi kenyataan tidak benar mengenainya.

Ramai yang garu kepala dengan jawapan berbeza Najib yang memiliki paling ramai pegawai dan penasihat sehingga keliru sama ada wang tunai, aset atau unit yang dipindahka dan disimpan di Singapura itu. Yang lain pula bimbang jika sebenarnya tidak ada apa-apa yang dibawa balik daripada Pulau Cayman.

Antara khemah, rumah dan hukum hudud


kelate2
KUALA LUMPUR, 29 MEI: Dalam kesibukan kerajaan bergelut dengan perkara sekeliling, sehingga kini masih ramai penduduk yang terpaksa tinggal dalam khemah di Gua Musang akibat banjir Disember lalu.

Perkara itu dinyatakan Koordinator Impian Kelantan Young Syefura Othman selepas meninjau kawasan sekitar dalam misi bantuan banjirnya baru-baru ini.

Gambar dari FB Ladin Nuawi
Gambar dari FB Ladin Nuawi

“Kalau di bandar Gua Musang masih banyak lagi yang tinggal dalam khemah,” katanya kepada Roketkini.com

Selepas banjir besar yang berlaku Disember tahun lalu, ratusan mangsa banjir masih tinggal dalam khemah ketika Ramadan akan datang menjengah beberapa minggu saja lagi.

Dilaporkan, di Bandar Gua Musang, ada hampir 60 keluarga masih menghuni khemah sumbangan Majlis Keselamatan Negara (MKN) dan saban hari terpaksa menghadapi cuaca yang tidak menentu, dengan harapan ia akan berakhir segera.

Di Dabong juga masih ramai yang tinggal dalam khemah di pusat pemindahan kecil.

Pemuda yang baca doa laknat keatas Timb. Presiden PAS masa muktamar lalu kenal siapa Tuc Usin Ceroi

BismillahirRahmanirRahim

NURUL ISLAM SILA DEDAHKAN SIAPA TUC


Saya telah mendengar sendiri rakaman audio yang kononnya berlaku di antara seorang yang memakai nama samaran Toc Usin Ceroi dan Ketua Pemuda PAS Kawasan Batu yang juga Exco Pemuda PAS Pusat, Sdr. Nurul Islam Mohamed Yusoff. Saya tidak dapat mempastikan sama ada individu-individu di dalam rakaman tersebut adalah tulin atau sebaliknya, sehingga ia disahkan sendiri oleh individu yang berkenaan. Namun sekiranya rakaman tersebut adalah asli, beberapa perkara perlu dilakukan khususnya oleh sahabat saya, Sdr. Nurul Islam.

http://2.bp.blogspot.com/-NBgD4nJeQaY/VBvNu-6lx4I/AAAAAAABuJM/FK6USdaVuLc/s1600/azhari.jpg
Pertama, melalui rakaman tersebut, jelas Sdr. Nurul Islam mengenali siapa individu disebalik nama Tuc Usin Ceroi atau TUC. Pada 08 April 2015, Naib Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man telahpun mengarahkan agar pemilik akaun facebook palsu khususnya TUC menutup akaunnya. Beliau juga secara jelas menyatakan bahawa akaun tersebut telah merosakkan hubungan di dalam jemaah PAS dan mengajak orang ramai mendekati dosa dengan membuka ruang fitnah dan buruk sangka sesama ahli. Namun sehingga hari ini, arahan berkenaan terus diingkari.

Prestasi Najib terburuk sebagai PM, kata Dr M


Tiada salahnya jika gesaan dibuat kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak untuk berundur, kata bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad. – Gambar fail The Malaysian Insider, 29 Mei, 2015.
Tiada salahnya jika gesaan dibuat kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak untuk berundur, kata bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad. – Gambar fail The Malaysian Insider, 29 Mei, 2015.

Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata tiada salahnya menggesa Datuk Seri Najib Razak untuk berundur kerana masalah dalam negara yang dibuat perdana menteri itu lebih buruk berbanding penyandang jawatan berkenaan sebelum ini.

Dr Mahathir berkata pemimpin yang dipilih rakyat juga tidak terlepas daripada gesaan meletakkan jawatan walaupun penggal pemerintahannya belum berakhir.

“Perdana menteri sebelum ini juga dipilih (menerusi pilihan raya) malah dengan majoriti yang lebih besar.

“Namun beliau juga dipujuk untuk berundur oleh perdana menteri sekarang,” kata Dr Mahathir menerusi blog popularnya, chedet.cc hari ini.

Siapalah pelabur dari UAE yang duk pie selamatkan hutang 1MDB

Pelabur dari UAE selamatkan 1MDB

 
Sebuah syarikat dari Emiriah Arab Bersatu (UAE), International Petroleum Investment Company (IPIC) akan membayar AS$975 juta (RM3.57 bilion) daripada hutang ditanggung 1Malaysia Development Berhad (1MDB), kata Menteri Kewangan Kedua Datuk Ahmad Husni Hanadzlah hari ini.

Menurut Ahmad Husni, bayaran itu dibuat kepada sebuah konsortium bank antarabangsa yang membuat tuntutan empat bulan lebih awal daripada 1MDB.

Ahmad hari ini menyerahkan satu kertas cadangan mengenai pelan penstrukturan semula 1MDB kepada kabinet hari ini.

Katanya, 1MDB kini memasuki fasa menyempurnakan perjanjian dengan IPIC dan anak syarikatnya Aabar Investments.

"Dan sebagai sebahagian daripada perjanjian itu, IPIC akan membuat bayaran AS$1 bilion (RM3.66 bilion) pada atau sebelum 4 Jun 2015.

"Wang ini akan digunakan untuk membayar semula pinjaman AS$975 juta sebelum tarikh sepatutnya kepada bank peminjam," katanya.

Ahmad Awang ada kredibiliti satukan ahli Pas - Pensyarah Kanan Pusat Pengajian Antarabangsa UUM

RAZIATUL HANUM A. RAJAK
29 Mei 2015


Bekas Pesuruhjaya Pas Perak, Ahmad Awang

SHAH ALAM – Calon Presiden Pas, Ahmad Awang disifatkan mempunyai kredibiliti untuk menyatupadukan kembali perpecahan dalaman Pas dan PR namun kemampuannya untuk melaksanakan perkara tersebut tidak dapat dijangka lagi.

Pensyarah Kanan Pusat Pengajian Antarabangsa Universiti Utara Malaysia (UUM), Dr Mohammad Fuad Othman berkata, pengalaman Ahmad kira-kira 17 tahun dalam Persatuan Ulama Malaysia menjadi antara bekalan buat bekas Naib Presiden Pas itu.

“Ahmad Awang ini mempunyai kredibiliti atau ada nama dalam ulama. Dia dulu merupakan pemimpin Persatuan Ulama Malaysia selama 17 tahun. Jadi, dari situ mungkin dia ada kapasiti atau pengaruh untuk menyatukan ketiga-tiga golongan dalam Pas (ulama, profesional dan aktivis) sebab dia dikatakan keluar daripada kelompok yang pro ulama walaupun dia ulama.

“Jadi, mungkin atas dasar itu, dia melihat sebagai orang luar yang boleh menyatupadukan ketiga-tiga golongan itu. Jika melihat kepada pengalamannya dalam Pas sebagai Naib Presiden dan Persatuan Ulama Malaysia ini, mungkin dia ada peranan yang boleh dimainkan di situ,” katanya kepada Sinar Online.

Siasat siapakah gerangan promoter Nik Abduh ?

Oleh Fakhrulrazi Mokhtar

http://2.bp.blogspot.com/-6lScKLOYnf8/VWQx4SGnpwI/AAAAAAAABW8/EvRFg_-aeeI/s1600/11053165_10203611528322839_9184620906731853444_n.jpg
TERSEBAR sudah sekeping gambar menunjukkan bertapa akrabnya calon Ketua Pemuda Pas, UstazNik Muhammad Abduh bersama seorang individu yang dikenali dengan nama seseorang yang sangat mencurigakan.

Gambar tersebut tersebar dan melalui maklumat disebut pertemuan itu dibuat di Perlis.
Walaupun salah seorang lagi individu yang berada dalam gambar itu adalah Naib Presiden Pas, Salahuddin Ayub namun umum dan ahli Pas tahu Salahuddin hanya jemputan ke program bersama ahli dan kepimpinan Pas di Perlis.

Persoalannya bagaimana individu tersebut yang sebelum ini dikaitkan dengan sebuah parti lawan boleh berada bersama Nik Abduh untuk ke program itu.

Biarpun pihak tersebut berasal dari Perlis namun penglibatannya dengan Nik Abduh menjadi tanda Tanya.

Andainya isu dan gambar itu adalah fitnah saya selaku ahli dan pimpinan Pemuda Pas Malaysia mengharapkan Nik Abduh menjawabnya di pentas wacana bersama seorang lagi calon Ketua Pemuda, Suhaizan Kaiat yang juga penyandang jawatan.

Yang baru masuk PAS , bercakap macam masuk PAS sudah 20 tahun

Oleh Abd Shukur Harun


Ekstremisme, atau golongan berfaham melampau wujud dalam mana-mana organisasi masyarakat, khususnya parti politik di mana-mana pun. Ia sudah lama wujud sepanjang sejarah manusia.

Ekstremis ini sangat fanatik kepada kumpulan mereka, tidak kira memiliki kebenaran atau tidak. Golongan ini juga mengesampingkan aspek moral dan etika, malah nilai kemanusiaan.

Sebab itu tindakan golongan fanatik ini semata-mata didorong atas kepentingan golongan mereka saja, bukan berdasarkan hak dan kebenaran.

Malah mereka bersikap “tujuan menghalalkan cara”, iaitu doktrin politik Machiavelli, ahli teori politik Itali yang berkata: “Politik tidak ada hubungan dengan moral.”

Malah Machiavelli juga pernah menyebut: “Men rise from one ambition to another: First, they seek to secure themselves against attack, and then they attack others.”




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...