TERKINI :

Monday, March 31, 2014

Anak Dr. Mahathir dah mula kecut perut, larang rakyat Kedah jangan turun Himpunan Derita Rakyat di Baling..!!

 

Anak Dr. Mahathir dah mula kecut perut ke sampai nasihat rakyat Kedah jangan terlibat dalam himpunan tersebut...

Ada kami kesah, hang bukan umum bagi harga getah tinggi pun, hang bukan bagi elaun Getah untuk tampung titik peluh penoreh pun....

Yang hang tau bawa masuk makmal lepas tu dok buat kajian... dan hasil dia hang bagi projek RM4bilion kat kroni hang di Langkawi tapi puak penoreh dok kais pagi makan pagi macam tu laa..

Harap2 hari Sabtu ni di Baling ada geng kepala merah tunggu siap dengan senapang botol gas dan water canon...

Satu aja kata kami... Ada Kami Kesah...

http://3.bp.blogspot.com/-BzhUlsOh9WI/UwvbmS1ZWrI/AAAAAAAABJk/SM12xkyiMIw/s1600/Demo+Harga+Getah+Naka+DSC_0247.jpg
http://2.bp.blogspot.com/-HHVDNl89Dds/Uzk1Y9BjGPI/AAAAAAAA9k8/_WPG4n0Dkv0/s1600/10151437_615336588546254_387315350_n.jpg

[Kagum] Kehebatan Satelit Malaysia dalam mencari MH370..!!


Thailand... Sebuah negara huru-hara..GeoPolitik.. Sosio Ekonomi tengah jahanam sekarang.

Hasil lambakkan RM yang terkalung di leher-leher Jinjang, Thailand dapat memiliki satelit sendiri.

Sama seperti China, dengan slumber Siam bagitahu dunia, satelit dorang dapat kesan hampir 300 objek di lautan Hindi.

Politik sosio ekonomi Malaysia dilaporkan berkembang tiap tahun seiring perkembangan rambut 'dia', tapi satelit kita dapat kesan berapa objek?

Satelit Astro boleh tolong tak?

Untung sabut, boleh Astro deal dengan kementerian untuk naikkan bil bulanan!

'Nikmat' hidup bermadu - ada masa bahagia ada masa merana..!!

'Nikmat' hidup bermadu


“SAYA sedih melihat perangai kaum lelaki dan wanita Melayu kita (bukan semua), nama sahaja beragama Islam, tetapi perangai langsung tak menunjukkan mereka Muslim sebenar. Saya tak mahu sentuh bab lain yang lebih teruk, tetapi memadai untuk saya memperkatakan soal nikah kahwin dan tanggungjawab sebagai suami dan isteri.

“Si wanita, bila nak kahwin suami orang, sanggup buat apa saja, macam tak ada maruah, sementara si lelaki berjanji sanggup beri bulan dan bintang. Tapi setelah hajat tercapai atau si wanita sudah dikorbankan, baru kita tahu dia takut bini, bini terkentot langsung tak berani keluar rumah.’’ Itu cerita NorIzzaty dalam e-melnya.

“Saya tak cakap pasal orang lain, tetapi inilah perangai kakak saya. Daripada awal lagi kami sekeluarga larang dia kahwin suami orang, dia senyap-senyap kahwin lari ke Siam. Masa rahsia belum terbongkar segalanya manis. Bila bom dah meletup, dan dah dapat anak, suami takut balik rumah, mulalah menangis macam orang meroyan.

Benarkah Ejen Penerbangan Israel Enggan Terima Tempahan MH370 Pada Tarikh Kejadian..??


Sebelum ini ada teori mengaitkan Isreal dalam misteri kehilangan MH370 berdasarkan tulisan seorang wartawan Amerika Syarikat, Christopher Bollyn. Dalam tulisan berkenaan Bollyn dalam hujahnya selain klon MH370 juga menekankan bahawa kedutaan Israel juga didakwa "bercuti" tanpa sebarang alasan kukuh pada pada hari kejadian kehilangan MH370 dimana mempunyai persamaan dengan apa yang berlaku pada hari serangan di Twin Tower, Amerika Syarikat pada 9 November 2011. (boleh rujuk di sini)

Masih kita ingat seramai 4000 orang pekerja WTC terselamat dalam serangan 9/11 kerana tidak datang bekerja pada hari tersebut.

Dalam hal ini nampaknya macam ada kebetulan juga apabila terdapat penumpang Israel terselamat dari nahas MH370. Laporan daripada laman FreeMalaysianToday(1) juga mempersoalkan pesawat tersebut dapat memuatkan seramai 300 orang penumpang, tetapi siapakah dalam senarai menunggu yang tidak mengambil penerbangan tersebut.

Projek untuk KRONI sebanyak RM4BILLION di Langkawi untuk orang kaya, rakyat makan kuah jawabnya..!!

PROJEK HOTEL RM4 BILION DI LANGKAWI HABIS LAGI PANTAI AWAM... HANGPA PENDUDUK LANGKAWI BERENANG DALAM SELUT LA WOI !!!





Lagi projek besar.....lagi satu pantai awam di pantai kok akan musnah.....pasti hanya untuk tetamu hotel bertaraf pantai pensendirian.......melopong lagi rakyat Langkawi jangan harap pantai awam sebelum ini dikekalkan.......

Sebelum ini pembinaan hotel St.Regis di pantai awam Beringin Kuah.......pun dah tutup untuk awam.....





Hampa mau ka lagi anak bekas PM jadi PM, kami tak kelapaq aihhh..!!!

Bersediakah Kita Menerima Seorang Lagi Anak Bekas PM Jadi PM?

Sementara usaha pencarian pesawat MH370 masih buntu walaupun setelah memasuki hari ke 24 dengan pelbagai teori dan kemungkinan mengenai nasib 239 penumpangnya boleh didengar di mana-mana, insiden ini juga seperti dilorongkan untuk menjadi rahmat dan keuntungan kepada Hishammuddin Hussein, Menteri Pertahanan yang dalam masa sama memangku jawatan Menteri Pengangkutan.

Dengan kapasitinya sebagai Pemangku Menteri Pengangkutan yang diberi tugas berhadapan dengan media untuk memberikan maklumat terkini mengenai kehilangan pesawat itu sejak lebih tiga minggu lalu, keupayaan dan kemampuannya mengendalikan pelbagai asakan media, terutamanya daripada luar negara, segera membangkitkan keyakinan banyak pihak tentang potensinya sebagai bakal PM selepas ini.

Hanya kerana itu,ramai yang mulai melupakan pelbagai kelemahan dan ketidakmampuannnya dalam mengendalikan pelbagai isu dalam negara ketika menjadi Menteri Dalam Negeri dahulu yang menyebabkannya nyaris-nyaris kecundang sebagai Naib Presiden UMNO pada pemilihan UMNO 2013 lalu.

'Tarik balik kertas putih tragedi Memali'

 
PAS mendesak kerajaan menarik balik kertas putih yang dibentangkan di parlimen sebelum ini berhubung peristiwa berdarah Memali yang mengorbankan 18 nyawa pada 1985.

MP Pokok Sena Datuk Mahfuz Omar berkata kerajaan perlu berbuat demikian kerana kertas putih berkenaan kini dianggap “meragukan” ekoran pendedahan terbaru bekas menteri dalam negeri Tun Musa Hitam berhubung urutan peristiwa tersebut.

Katanya, pendedahan Musa itu seolah-oleh menggambarkan wujud “satu konspirasi sangat licik dan tersembunyi” dalam tragedi 19 November 1985 itu.

Menurutnya, Musa dalam satu forum di Kota Bharu pada 27 Mac lalu mendakwa Mahathir berada dalam negara ketika peristiwa itu berlaku dan bukannya di luar negara.

Kenyataan berkenaan membuka satu perspektif baru memandangkan kerajaan pada tahun 1987 – semasa bahang kempen pemilihan Umno sedang memuncak – mengumumkan bahawa Musa bertanggungjawab memberi arahan kepada pihak polis untuk melepaskan tembakan.

Kan dah kata...'PM tak sebut MH370 terhempas'...

 
Pemangku Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Hishammuddin Tun Husein Onn menangkis tuntutan waris penumpang China supaya Malaysia memohon maaf kepada mereka berhubung berhubung nasib yang menimpa pesawat MH370.

Katanya, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dalam pengumuman pada 24 Mac lalu langsung tidak menyebut bahawa penerbangan itu "terhempas" atau "tiada yang terselamat".

“Dakwaan itu sangat tidak betul,” katanya yang menjelaskan, perdana menteri hanya mengumumkan bahawa penerbangan tersebut berakhir di tengah Lautan Hindi, berdasarkan analisis ke atas data yang diperolehi.

Tambahnya, satu pertemuan peringkat tinggi dengan anggota keluarga tersebut akan diadakan tidak lama lagi, bertujuan untuk memberi taklimat dari pakar antarabangsa.

Jelasnya, kebanyakan daripada penyelidikan dalam kes tersebut dijalankan tenaga pakar antarabangsa dari banyak negara.

Kemerosotan pemikiran di Malaysia

– Oleh Aishah

pbs
SISTEM masyarakat yang semakin kompleks ini mendesak lahirnya pemikir untuk menyelesaikan masalah yang tidak beres yang dilihat dalam kehidupan sehari-hari.

Kejadian ini menurut Syed Hussein Alatas, menjadi tanggungjawab pemikir – memegang usaha memikirkan permasalahan masyarakatnya.

Negara yang baru merdeka dalam kawasan membangun diisi oleh masyarakat kelas atas dan menengah, mereka tidak menghormati pemikir masa lampau atau mengembangkan percakapan intelektual di rumah.

Golongan ini yang juga digelar sebagai Pak Pandir tidak mampu mencerna dan mengenalpasti satu-satu masalah, ia bukan sahaja tidak menyelesaikan masalah sedia ada malah menambah.

Sistem pendidikan di Malaysia, bermula dengan Laporan Razak (1956), Laporan Rahman Talib (1960), Laporan Jawatankuasa Kabinet (1979), Akta Pendidikan (1996), Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (2006-2010) dan penyediaan Pelan Pembangunan Pendidikan (2013-2025).

Kerajaan juga memperuntukkan 16 peratus daripada belanjawan negara setiap tahun untuk Kementerian Pelajaran.

Hutang isi rumah meningkat, pendidikan merosot, Wawasan 2020 hanya mimpi?


lge kanak2

KUALA LUMPUR, 31 MAC: Kualiti sistem pendidikan merosot dan peningkatan hutang isi rumah merupakan ancaman besar yang mampu merosakkan Wawasan 2020, kata Ahli Parlimen DAP Bagan, Lim Guan Eng.

Beliau berkata, hutang isi rumah yang tinggi akan menurunkan kualiti kehidupan dan rekod sosial membuktikan bahawa pendidikan anak-anak akan menjadi mangsa pertama apabila kesempitan ekonomi melanda.

“Pendapatan negara tidak meningkat dengan cukup untuk meningkatkan kualiti kehidupan rakyat.

“Peningkatan harga barangan seperti gula, petrol, tarif elektrik dan premium insuran motor dari Kerajaan BN tahun lalu makin menekankan hakikat bahawa upah tidak dapat mengatasi inflasi,” katanya ketika berucap dalam Perbahasan Bajet Tambahan di Dewan Rakyat, hari ini.

Demikian itu, beliau mencadangkan agar kerajaan melaksana gaji minimum RM1,100 bersekali tempoh tangguhan selama 5 tahun untuk Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) supaya dapat meningkatkan pendapatan rakyat serta membantu pertumbuhan ekonomi.

LANGKAWI - Ini baru UNTUNG..buat MAAHAD TAHFIZ mana UNTUNG..!!

http://4.bp.blogspot.com/-x9V1S-q_Mbs/UbwiTJh6OnI/AAAAAAAAS8A/NTZjcZ-9A0M/s1600/988502_620717587948209_1865404621_n.jpg 
 

TAHNIAH KERAJAAN MUKHRIZ
DAN TAHNIAH KEPADA SEMUA PENGUNDI

Hukuman mati 529 ahli Ikhwanul Muslimin akan lahirkan kumpulan radikal baharu


Wartawan Sinar Harian

Maszlee
SHAH ALAM - Hukuman mati ke atas 529 ahli Ikhwanul Muslimin (IM) dikhuatiri akan melahirkan kumpulan radikal dan subversif baharu yang kecewa dengan penindasan terhadap golongan moderat Islam.

Pensyarah Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Dr Maszlee Malik berkata, perkara sama pernah berlaku sebelum ini ketika pemerintahan Gamal Abdul Nasir sehingga mencetuskan kemunculan kumpulan pengganas al-Qaeda.

“Apa yang dilakukan rejim Jeneral Abdul Fattah Al-Sisi sekarang akan mencipta pengganas lebih besar di masa depan. Ini kerana mereka telah membunuh harapan golongan moderat yang percaya pada keamanan.

“Tidak mustahil kumpulan pengganas atas nama agama lebih ganas dari al-Qaeda akan muncul. Mereka merupakan kumpulan terpencil yang bangkit dengan keganasan,” katanya, semalam.

Menurutnya, insiden tersebut juga mencatatkan sejarah pencabulan hak asasi manusia yang paling teruk pernah dilakukan.

Apa terjadi pada pelan induk wakaf?

MUHAMMAD ALI HASHIM

MINGGU lalu di bawah tajuk “Umat Islam lebih Barat daripada Barat”, saya melahirkan rasa bimbang terhadap trend keterlaluan umat Islam menciplak model ekonomi Barat, terutama kapitalisme liberal merosakkan.

Trend ini dilihat semakin berleluasa seperti disaksikan di sekitar kota ikon Islam Makkah yang sedang pesat dibangunkan semula. Dominasi hotel mewah bertaraf dunia berjenama Barat dan kompleks belibelah menawarkan barangan berjenama mahal serta makanan segera berjenama global membawa banyak persoalan.

Namun pada akhirnya saya masih optimis setelah melihat beberapa pembangunan ikon Islamik dimajukan di Makkah yang berpotensi mengubah dan memperbaiki masa depan umat Islam. Ikon Islamik paling hebat ialah Kompleks Menara Zamzam yang mendominasi suasana sekitar Kaabah Baitullah.

Ia satu binaan yang mangagumkan, terutama kerana seluruh kompleks ini dibangunkan berlandaskan institusi wakaf, iaitu Waqaf Raja Abdulaziz al Haramin al Sharifin.

Saman ke atas bekas setpol ditolak & Plaintif diarahkan membayar kos keseluruhan RM20,000


Saman ke atas bekas setpol ditolak  
Aminuddin (dua, kiri) bersama Sanusi (depan, tengah) dan Zulkifli (dua, kanan) gembira selepas menerima keputusan mahkamah, semalam.

ALOR SETAR - Mahkamah tinggi di sini semalam menolak tuntutan saman seorang ahli perniagaan terhadap bekas Setiausaha Politik Menteri Besar, Muhammad Sanusi Md Nor dan seorang lagi defendan yang didakwa memfitnahnya berhubung pelaburan balak di Papua New Guinea yang mengalami kerugian, dua tahun lalu.

Pengerusi Eksekutif Mas Incorporated (PNG) Ltd (Mas), Datuk Abdul Manaf Abdul Hamid memfailkan saman terhadap Sanusi sebagai defendan pertama dan bekas Pengarah Urusetia Penerangan Negeri Kedah, Zulkifli Yahya sebagai defendan kedua.

Tuntutan berkenaan dibuat setelah defendan pertama yang didakwa melakukan fitnah terhadap plaintif dengan membuat kenyataan di laman internet sekitar bulan Oktober 2012. Antaranya melabelkan plaintif sebagai tokoh putar alam.

Video Susana Ribut di Kg Pinang Pedu yang mengangkat bumbung rumah

Oleh : Oleh Norul Awatif Romli

Padang Terap: Kira-kira 30 buah rumah mengalami kerosakan terutama pada bahagian bumbung akibat ribut di Kampung Pinang, Pedu, di sini, petang tadi.

Kejadian berlaku kira-kira jam 5.30 petang ketika kebanyakan penduduk berada di rumah mereka.

Salah seorang mangsa, Mohd Subhi Bakar, 40, berkata, rumah mereka ranap apabila ditimpa pokok kekabu yang tumbang ketika angin kencang.

Menurutnya, ketika kejadian dia bersama ibunya Mek Tik Ahmad, 73, sedang menonton televisyen di ruang tamu rumah sebelum terdengar bunyi runtuhan kuat di bahagian dapur.

Foto

Keluarga penumpang China dibawa ke lokasi rahsia


 Keluarga penumpang China dibawa ke lokasi rahsia
 
SUBANG - Usaha untuk mendapatkan respons daripada keluarga penumpang MH370 yang tiba dari China sejak semalam gagal sama sekali apabila pihak MAS telah membawa mereka keluar dari Hotel Holiday Villa tepat jam 10 pagi tadi.

Keluarga tersebut yang diiringi pihak polis dan pengawal dibawa secara berkumpulan menuju ke pekarangan lobi hotel untuk menaiki dua buah bas e-Putra yang disediakan khas untuk mereka.

Kelihatan anggot keluarga penumpang MH370 berwajah sugul dan muram namun agak tenang ketika dibawa menuju ke kenderaan yang telah tersedia.

Usaha Sinar Harian Online untuk mendapatkan maklumat lanjut dari pegawai MAS dan juga sukarelawan tidak berhasil apabila mereka enggan memberikan kerjasama.

Apa sudah jadi dengan prestasi skuad "Lang Merah" musim ini?

Rombak juga pemain tempatan
Lang MerahAPA sudah jadi dengan prestasi skuad Lang Merah musim ini?

Selepas garang pada beberapa perlawanan awal, prestasi skuad kendalian David Mitchell kini terumbang-ambing dan sekadar menghuni kedudukan keenam Liga Perdana dan ketinggalan 10 mata dibelakangi pendahulu, Polis Diraja Malaysia (PDRM).

Situasi ini jelas mengundang perasaan kurang senang Presiden Kelab Penyokong Bola Sepak Kedah, Nor Hasmadi Hamzah yang bimbang hasrat kembali ke saingan Liga Super berkubur.

Menurutnya, Persatuan Bola Sepak Kedah (KFA) yang menerima tajaan berjumlah lebih RM15 juta dari kerajaan negeri dan badan korporat harus bertindak pantas termasuk melakukan rombakan besar-besaran dalam skuad Hijau Kuning.

"Bukan sahaja awang import, pemain tempatan pun wajib dirombak sebenar pelaburan RM15 juta bukan satu jumlah yang kecil.

Kerap berubah polisi dan taksub dengan semua A bakal menjahanamkan system sekolah MALAYSIA..!!

Beri sekolah kuasa autonomi, elak fokus semua A, selamatkan sistem pendidikan, kata pendidik
OLEH SHERIDAN MAHAVERA
March 27, 2014
Isu PBS ▪ Tiga tahun pelaksanaan, tiga tahun sekolah ditekan dengan pelbagai pencapaian. Ditekan oleh siapa? Kepada siapa yang mengejar KPI.
Kerap berubah polisi dan taksub dengan semua A dalam mata pelajaran merupakan punca mengapa sistem sekolah di Malaysia terus merudum meskipun berbilion ringgit dibelanjakan setiap tahun.

Guru, aktivis dan bekas pegawai Kementerian Pendidikan yang ditemubual mendakwa meskipun mempunyai polisi jelas seperti Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) akan menjadi tidak berguna jika tidak dilaksanakan dengan betul.

Seorang aktivis berkata, bagi mengatasi masalah itu, kerajaan perlu mengambil inisiatif sendiri seperti yang diguna pakai program Yayasan Amir iaitu memberikan sekolah lebih autonomi adalah kaedah terbaik mendidik pelajar.

Ulasan tersebut dikemukakan selepas Ahli Ekonomi Kanan Bank Dunia, Frederico Gil Sander, berkata kualiti pendidikan Malaysia lebih membimbangkan daripada kadar hutang isi rumah negara.

Gil Sander mengulas tentang bagaimana tahap pelajar sekolah menengah di Malaysia lebih rendah daripada negara lebih miskin seperti Vietnam dalam program penilaian antarabangsa, Pisa.

Anak Kapten Zaharie selar Akhbar DAILY MAIL sebab fitnah bapanya..

 “Fitnah itu lebih teruk daripada membunuh. Saya tidak akan memaafkan anda,” kata Aishah, 28, anak sulung kepada Kapten Zaharie Ahmad Shah dalam Facebooknya (FB) semalam. Kata-kata itu jelas menunjukkan kemarahan dan kekecewaan selepas portal berita luar negara, Daily Mail menyiarkan kenyataan 35 perenggan penjelasan Aishah dan ibunya, Faizah Khanum Mustafa Khan ketika disoal pegawai penyiasat berikutan kehilangan penerbangan MH370.

Aishah juga menulis dalam FBnya: “Anda sepatutnya mempertimbangkan membuat filem kerana anda begitu baik dalam membuat cerita dan skrip. Semoga Tuhan merahmati kamu.” Ini adalah kali pertama Aishah yang belajar di Australia itu membuat kenyataan terbuka selepas 23 hari pesawat berkenaan hilang.

Aishah dan kapten Zaharie MH370
Selain itu, laman Facebook ‘Friends Of Captain Zaharie MH370’ turut menyelar laporan Daily Mail itu. Laman berkenaan mendakwa anak lelaki juruterbang berkenaan melahirkan rasa kecewa dan sedih dengan laporan yang dianggap tidak bertanggungjawab itu. Laman itu juga mendakwa laporan terbabit adalah bohong dan mempertikaikan sumber kenyataan itu diperoleh.

Hanya rakyat sahaja yang membuat bantahan, tapi kerajaan Malaysia diam membisu sahaja..!!

Rakyat kita terus bantah

Rakyat kita terus bantah  
Laporan Sinar Harian pada 29 Mac yang memaparkan bantahan rakyat Malaysia terhadap hukuman yang dijatuhkan kepada penyokong Mursi.

KOTA BHARU - Sebuah pertubuhan bukan kerajaan, Cakna Palestin meminta kerajaan dan rakyat negara ini bersama-sama menyatakan solidariti mengecam tindakan Kerajaan Mesir serta sistem mahkamah yang menganiaya rakyat sendiri.

Presidennya,  Wan Mohd Sharafi Wan Mustaffa berkata, dalam masa terdekat satu perhimpunan solidariti akan diadakan bagi menyatakan pendirian terhadap isu tersebut.

“Di mana letaknya kewarasan sebuah kerajaan seandainya mendakwa dan membunuh rakyatnya sendiri? Puluhan pemimpin kanan Ikhwanul Muslimin (IM) didakwa sebagai pencetus rusuhan rakyat diburu, ditangkap dan dipenjarakan.

Najib buat lawak hari ini.. lancar pelan tarik pelancong ke Langkawi!


Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini melancarkan Pelan Induk Pembangunan Perdana Quay di Teluk Burau di sini dan melahirkan harapan untuk melihat tiga juta pelancong akan mengunjungi Langkawi setiap tahun dan menyumbang RM3.8 bilion kepada ekonomi.

Beliau berkata pelancongan adalah elemen utama Program Transformasi Ekonomi bagi menjadikan Malaysia sebuah negara berpendapatan tinggi menjelang tahun 2020.

“Saya mahu melihat ketibaan 3 juta pelancong ke pulau ini setiap tahun, membawa RM3.8 bilion kepada ekonomi dan melahirkan sekurang-kurangnya 4,200 pekerjaan baharu kepada rakyat Malaysia,” katanya semasa pelancaran itu.

DS Najib sedar tak??

Orang lain sedih berduka.. Hishammuddin seorang aje bergembira..!


South China Morning Post (SCMP) yang berpangkalan di Hong Kong menulis Datuk Seri Hishammuddin Hussein yang menerima kritikan dalam mengendalikan krisis MH370 daripada media luar mendapat sokongan yang baik daripada rakyat Malaysia.

Katanya lagi cara Hishammuddin mengendalikan kes ini lebih baik daripada peristiwa Lahad Datu dan akhbar itu mampu mengedalikan tugas dan mengambil alih tugas perdana menteri.

Perkara ini di sokong oleh Oh Ei Sun, bekas Setiausaha Politik Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak pada tahun 2009 kata akhbar SCMP berkenaan.

Hishammuddin juga dikatakan tidak terlibat dengan rasuah (ya ke?) dan politik wang serta tidak banyak masalah dalam umno.

Anggota Keluarga dari China Mahu bukti MH370 berakhir di Lautan Hindi

MH370 PETALING JAYA - Kerajaan Malaysia diminta mengadakan satu sesi taklimat bagi menjelaskan kepada semua anggota keluarga penumpang terutamanya dari China bukti pesawat Malaysia Airlines MH370 berakhir di Lautan Hindi.
  
Tuntutan tersebut disuarakan oleh kira-kira 30 anggota keluarga penumpang yang tiba dari China hari ini.
  
Mereka berharap taklimat tersebut dapat diadakan secepat mungkin dengan bantuan Kedutaan Besar China di Malaysia.
  
Wakil daripada anggota keluarga penumpang, yang hanya mahu dikenali sebagai Jiang Hui, berkata walaupun pelbagai taklimat serta penjelasan telah diadakan di China, namun mereka masih tidak jelas dan mahukan data lengkap terutamanya daripada pakar.
  
"Selama 22 hari menunggu, jawapan yang kami dapat daripada pihak MAS di sana (China) adalah terhad...Semuanya perlu dirujuk terlebih dahulu kepada kerajaan Malaysia untuk membuat sebarang kenyataan kepada kami.
    

Isu "PENJAMIN" di istiharkan MUFLIS perlu dilihat semula..!!

Isu muflis: Perlu kaedah lebih efisien

Isu muflis: Perlu kaedah lebih efisien  
Sohaimi (kanan) mendengar aduan seorang lelaki yang didakwa teraniaya di sebuah hotel, di Alor Setar, semalam

ALOR SETAR -  Notis serahan gantian melalui pengiklanan akhbar tempatan, dilihat hanya sebagai syarat mencari individu yang terlibat dalam hal berkaitan muflis.

Pengerusi Sekretariat Bebas Muflis, Datuk Sohaimi Shahadan berkata, ada individu tertentu hanya menyedari dia muflis selepas tidak dibenarkan keluar dari negara mahupun berdepan masalah lain, walhal tiada dokumen berkaitan diterima.

“Malah, individu berkaitan hanya mengetahui status kebankrapan diri masing-masing setelah menerima notis perintah mahkamah mahupun akaun bank dibekukan pihak berkaitan.

“Kami mencadangkan supaya penambahbaikan akta bankrap sedia ada dilaksanakan menerusi pindaan akan datang bagi membantu penjamin yang menjadi mangsa keadaan,” katanya.

Beliau berkata sedemikian pada sidang media Siri Ketiga Jelajah Taklimat dan Pendaftaran Sekretariat Bebas Muflis, di sebuah hotel, Jalan Stadium, dekat sini, semalam.

Amacam? Hak Istimewa Orang MELAYU hendak dibuka kepada MUALAF...

Mualaf sepatut nikmati hak istimewa orang Melayu

Mohd Noor Abdullah  
Datuk Mohd Noor Abdullah

SEREMBAN - Golongan mualaf di negara ini sewajarnya diberi hak istimewa sebagaimana yang dinikmati orang Melayu di bawah Perlembagaan Persekutuan, kata Bekas Hakim Mahkamah Rayuan Datuk Mohd. Noor Abdullah hari ini.
  
Mohd Nor yang juga penaung Persatuan Darus Sa'adah Negeri Sembilan, sebuah persatuan Mualaf, berkata ini kerana kedudukan mualaf adalah sama dengan ciri-ciri takrifan yang diberikan oleh perlembagaan kepada orang Melayu.
  
Namun, kata beliau, pada masa ini ramai di antara saudara baharu ini disisihkan daripada menerima manfaat tersebut oleh sesetengah pegawai kerajaan yang menganggap mereka sebagai bukan Bumiputera.
  
"Hak istimewa orang Melayu itu termasuk peluang membeli tanah rizab Melayu, Amanah Saham Bumiputera dan menikmati kuota untuk kemasukan ke institusi pengajian tinggi dan sebagainya.
  

Pengemis Berkeliaran Di Sekitar Alor Setar, mana pihak berkuasa?

Tidak selesa 'diburu' pengemis

Tidak selesa 'diburu' pengemis
Seorang peminta sedekah duduk di hadapan sebuah kedai kain di Jalan Langgar


ALOR SETAR - Kehadiran seorang lelaki yang meminta sedekah di depan sebuah kedai kain di Jalan Langggar di sini menimbulkan perasaan kurang senang orang ramai.

Malah, lelaki sekitar usia 50-an itu didakwa sering meminta-minta sambil menadah bekas wangnya pada sesiapa sahaja yang lalu-lalang di sekitar kedai kain terbabit.

Pelanggan yang hanya ingin dikenali Nurul Atikah, 23, berkata, dia tidak selesa dengan kehadiran peminta sedekah terbabit.

“Apabila saya dan rakan melalui kawasan terbabit untuk ke bank, dia secara tiba-tiba menghulurkan bekas wangnya hingga mengejutkan kami.

Najib lancar pelan tarik pelancong ke Langkawi

LANGKAWI - Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini melancarkan Pelan Induk Pembangunan Perdana Quay di Teluk Burau di sini dan melahirkan harapan untuk melihat tiga juta pelancong akan mengunjungi Langkawi setiap tahun dan menyumbang RM3.8 bilion kepada ekonomi.

Beliau berkata pelancongan adalah elemen utama Program Transformasi Ekonomi bagi menjadikan Malaysia sebuah negara berpendapatan tinggi menjelang tahun 2020.

"Saya mahu melihat ketibaan 3 juta pelancong ke pulau ini setiap tahun, membawa RM3.8 bilion kepada ekonomi dan melahirkan sekurang-kurangnya 4,200 pekerjaan baharu kepada rakyat Malaysia," katanya semasa pelancaran itu.

Najib berkata enam tahun daripada sekarang kerajaan mahu menyambut ketibaan 36 juta pelancong ke Malaysia dan mengutip hasil RM168 bilion setahun atau lebih RM3 bilion setiap minggu.

Sunday, March 30, 2014

Janji Najib Dimungkiri Lagi, Negara Jadi Makin Tertutup

Shahbudin Husin, 

Dalam jawapan di Parlimen mengenai kelulusan permit penerbitan akhbar Malaysiakini dan FZ Daily, Kementerian Dalam Negeri melalui jawapan bertulis oleh Menterinya, Ahmad Zahid Hamidi memberitahu pihaknya menolak untuk meluluskan kedua-dua permit itu adalah bertujuan untuk mengawal jumlah akhbar di negara ini.

Ia juga, menurut jawapan kepada pertanyaan Ahli Parlimen Sungai Petani, Johari Abdul, ialah agar orang ramai tidak dikelirukan dengan berita yang terlalu banyak.

Jawapan Zahid Hamidi itu juga dipetik sebagai berkata bahawa kedua-dua penerbitan yang tidak diluluskan itu didapati cenderung menerbikan berita-berita sensasi dan kontroversi untuk menarik perhatian pembaca.

Formula Satu: Mercedes kuasai podium satu dan dua

Formula Satu: Mercedes kuasai podium satu dan dua
Lewis Hamilton, Nico Rosberg dan Sebastian Vettel di podium meraikan kemenangan mereka di Grand Prix Formula Satu Petronas Malaysia 2014, hari ini. --Foto AP
 
SEPANG: Mercedes AMG Petronas menguasai Litar Antarabangsa Sepang setelah Lewis Hamilton dan Nico Rosberg mendominasi kedudukan pertama dan kedua perlumbaan Grand Prix Formula Satu Petronas Malaysia 2014, hari ini.

Kedudukan ketiga dihuni juara dunia tahun lalu, Sebastian Vettel dari pasukan Red Bull.

Fernando Alonso dari pasukan Ferrari berada di tempat keempat diikuti Nico Hulkenberg dari Force India.

Rosberg yang terdahulu memenangi perlumbaan pembuka musim di Australia, kini masih mendahului kejohanan dengan 25 mata.

Antara pemandu ternama lain yang memenuhi 10 kedudukan teratas ialah Jenson Button (McLaren), Felipe Massa (Williams), Valtteri Bottas (Williams),  Kevin Magnussen (McLaren) dan Daniil Kvyat (Toro Rosso).

MH370: Proses mengesan kotak hitam bermula Isnin

Ocean ADV
Kapal ADV Ocean Shield milik Tentera Laut Diraja Australia pangkalan Tentera Laut Diraja Australia, HMAS Stirling.

PERTH:Dengan jangka hayat hanya tinggal tujuh hari operasi mengesan kotak hitam pesawat MH370 merupakan keutamaan ketika ini.

Kapal ADV Ocean Shield milik Tentera Laut Diraja Australia hari ini sedang dipasang dengan pengesan kotak hitam dari tentera laut Amerika Syarikat.

Ia terdiri daripada satu Towed Pinger Locator 25 (TPL-25) dan satu kenderaan penyelam berautonomi Bluefin-21.

Towed Pinger Locator
Towed Pinger Locator 25 (TPL-25) dan kenderaan penyelam berautonomi Bluefin-21.

Proses mengesan kotak hitam di kawasan  pencarian di Lautan Hindi mempunyai pelbagai cabaran termasuk faktor masa berikutan bateri penyiar akan mati selain kawasan pencarian yang terlalu luas.

TRAGEDI MEMALI: SIAPA BERSALAH?

Mohammad Agus Yusoff

http://www.freemalaysiatoday.com/wp-content/uploads/2013/03/musa-hitam-dan-mahathir.jpg
Ramai yang meminta saya menjelaskan siapa yang bersalah dalam kes tragedi Memali--Tun Dr Mahathir atau Tun Musa?

Yang pasti, Menteri Dalam Negeri pada waktu itu ialah Tun Musa. Maka, beban tanggungjawab perlulah diletakkan di bahu beliau.

Tapi tragedi ini adalah sejarah hitam negara. Justeru, sebagai sebuah kerajaan, maka kabinet Dr Mahathir pada waktu itu yang DSAI adalah juga menteriya perlu memikul tanggungjawab bersama dengan tragedi ini.

Soal siapa bersalahnya subjektif kerana yang pentingnya dalam pemerintahan negara ialah kebertanggungjawapan bersama.

Mengenai dakwaan Tun Musa bahawa Tun Dr Mahathir berada dalam negara pada waktu itu, dakwaan ini perlu siasatan lanjut yang boleh dilakukan dengan empat cara.

Gagal ikut arahan jurulatih punca Kedah kalah - Penasihat KFA

KEGAGALAN pemain skuad Liga Perdana Kedah mengikut strategi dan arahan ketua jurulatih David Stuard Mitchel dikatakan sebagai penyebab kekalahan mereka 1-3 kepada Polis Diraja Malaysia (PDRM) Jumaat lepas.

Penasihat Persatuan Bola Sepak Kedah (KFA) Datuk Othman Aziz berkata beberapa pemain sekadar melengkapkan jadual perlawanan dan tidak bermain bersungguh-sungguh untuk mencapai misi ke Liga Super 2015.

"Semakin hari semakin merudum apabila mencatat empat kemenangan sahaja. Ada masalah dalam pasukan ini di mana tidak ada koordinasi dan ketua pasukan yang boleh memimpin pasukan sepanjang tempoh 90 minit perlawanan.

"Wujud elemen tak berapa sihat dalam pasukan ini dan saya minta pengurus dan jurulatih lakukan perubahan yang lebih besar untuk pasukan bangkit semula," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

MH370: Tiada keperluan bagi Malaysia mohon maaf sekarang, kata Hishammuddin


KUALA LUMPUR: Pemangku Menteri Pengangkutan Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, tiada keperluan bagi Malaysia membuat permohonan maaf kepada ahli keluarga penumpang MH370 buat masa sekarang.

Menurutnya, beliau tidak melihat sebab untuk mengeluarkan kenyataan maaf berikutan pihak berkuasa masih menyiasat punca kehilangan pesawat berkenaan.

Katanya, Tentera Udara DiRaja Malaysia (TUDM) juga sedang menjalankan inkuiri dalaman selain Kementerian Pengangkutan mengadakan inkuri melibatkan antarabangsa.

Jelas Hishammuddin, hanya selepas siasatan selesai, langkah seterusnya termasuk permohonan maaf akan dipertimbangkan.

Malaysia telah menjadi sasaran kritikan beberapa pihak di dunia berikutan usaha mengesan pesawat MH370 masih di jalan buntu.

Dah dok kata HUDUD PAS kenapa Mamat Umno si Asraf tak suruh UMNO yang bentangkan..!!

Merah Tinta MSO·

Politik cerdik atau politik berkualiti yang diharapkan dari Umno dengan adanya cerdik pandai berpengetahuan agama seperti Asraf Wajdi Dusuki tampaknya tidak kesampaian apabila ahli MT Umno itu masih bercakap menggunakan nada sama dengan pemimpun Umno tua sebelum ini.

Asraf dalam mempertahankan Islam dalam Umno menggesa Pas membentangkan deraf hudud di parlimen sebagai bukti parti itu benar-benar ingin melaksanakan hukum hudud. Katanya Pas boleh gunakan hukum hudud yang sudah dibentangkan di DUN Kelantan.

Cabaran Asraf itu membiadas balik kepada Umno sendiri mengenai hukum hudud. Apa yang patut Asraf gesa ialah Umno sendiri membentangkan hukum hududnya sebagai perbandingan dengan hukum hudud Pas dan tidak perlu bersusah payah meminta Pas berbuat demikian. Hudud bukan saja milik Pas tetapi milik Umno juga.

Kritikan sosial dalam filem Seniman P Ramlee

KOMEDI adalah salah satu tema besar, jika tidak yang paling utama, dalam karya Seniman Agung P Ramlee. Daripada Bujang Lapok (1957) sehinggalah filem terakhirnya, Laksamana Do Re Mi (1972), ramai dalam kalangan kita masih boleh ketawa pada adegan lucu yang sama, meskipun sudah berulang-kali menontonnya.

Walaupun tidak kurang bilangan filem komedi Melayu sekarang yang cuba menyalin kembali lawak-lawak P Ramlee, namun saya pasti kita semua bersetuju bahawa P Ramlee itu tiada galang gantinya.

Malam ini, sempena Festival P Ramlee Pulau Pinang 2014, Penang Institute bangga untuk menganjurkan sebuah lagi Forum Nusantara, yang kali ini bertajuk “Satira Dalam Filem Melayu.” Bagi mewacanakan unsur komedi dalam filem-filem tempatan dan P Ramlee secara khusus, kami telah mendatangkan sebagai panelis tokoh-tokoh seni tempatan seperti Hassan Mutalib, seorang pensyarah filem di UiTM serta pengasas animasi di Malaysia. Turut serta adalah Disman yang merupakan pengarah teater absurd di Kuala Lumpur, serta Abu Mamu Raja Lawak, iaitu seorang bintang yang tidak asing lagi di Pulau Pinang. Pengerusi forum pada malam ini pula ialah Dr Mahyuddin Ahmad daripada USM.

Tubuh RCI Memali ketika dua Tun masih hidup

Tubuh RCI Memali ketika dua Tun masih hidup, gesa Kit Siang

Penasihat DAP, Lim Kit Siang gesa RCI ditubuhkan supaya bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad boleh memberi keterangan berhubung peristiwa Memali 1985. Gambar fail.
Penasihat DAP, Lim Kit Siang menggesa Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) mengenai tragedi Memali 1985 ditubuhkan secepat mungkin sementara dua tokoh utama di sebalik peristiwa itu masih hidup.

Lim berkata, Tun Dr Mahathir Mohamad yang juga perdana menteri dan timbalannya, Tun Musa Hitam ketika peristiwa itu berlaku boleh memberikan keterangan untuk mencari keadilan dan ketelusan di sebalik tragedi hitam yang berlaku di dalam negara itu.

"Dr Mahathir dan Musa masih hidup dan boleh memberi keterangan mengenai tragedi yang meragut 18 nyawa termasuk 4 anggota polis itu," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Baru-baru ini, selepas hampir 30 tahun peristiwa Memali berlalu, Musa mengambil tindakan yang mengejutkan negara apabila mendedahkan Dr Mahathir berada di Kuala Lumpur, bukannya di China ketika kejadian itu berlaku seperti dilaporkan sebelum ini.

Dr Mahathir ketika mengulas pendedahan itu bagaimanapun tidak menafikannya tetapi berkata akan menyemak semula bagi memastikan kesahihan tuduhan Musa itu.

"Saya sedang kaji kebenaran tentang apa yang disebut oleh Tun Musa.

Waris dari Beijing mahu M'sia mohon maaf

 
Waris penumpang MH370 dari China mahu Kerajaan Malaysia dan Malaysia Airlines (MAS) meminta maaf kerana mengisytihar kematian kesemua 239 orang dalam penerbangan MH370, tanpa mengemukakan bukti konklusif.

Seorang wakil kepada 34 orang waris berkenaan, Jiang Hui berkata kerajaan Malaysia melalui Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak bertindak dengan tidak bertanggungjawab apabila mengumumkan perkara itu, 24 Mac lalu.

"Kami mahu Kerajaan Malaysia dan MAS memohon maaf kepada keluarga dan waris berkenaan isu ini.

"Pada 24 April, Kerajaan Malaysia beri kenyataan tidak bertanggungjawab bahawa kapal terbang (telah) terhempas tanpa bukti," kata beliau dalam sidang media dalam bahasa Mandarin di sebuah hotel di Subang hari ini.

Individu berkenaan turut mengenakan baju-T berwarna putih dengan tulisan "Doakan untuk MH370" dan "Kembalilah dengan aman" dalam bahasa Cina.

Lori Bawa Nadir Bumi Lynas terlibat kemalangan, Ketua Polis Daerah kata ia "tidak begitu berbahaya"

Satu kemalangan yang membabitkan sebuah lori yang membawa produk nadir bumi Lynas, mengakibatkan ia bertabur atas jalan persekutuan Kuala Lumpur-Kuantan di Lanchang, Pahang, pagi ini dan ditutup kepada lalulintas.

Ketua Polis Daerah Temerloh, Abdul Aziz Salleh berkata pihak berkuasa menerima laporan mengenainya pada jam 9 pagi ini dan ia berlaku di kilometer 149 jalan tersebut berhampiran Lanchang.

Bercakap kepada Malaysiakini hari ini, beliau berkata lori itu membawa 15 bekas berisi cecair kimia, iaitu PrND Chloride, dan 13 daripadanya bertaburan di atas jalan raya.

Beliau berkata, empat daripadanya pecah dan menyebabkan cecair kimia tumpah ke atas tanah.

Pesanan Untuk Golongan Yang Ada Kes Hutang Sepanjang Hidup

TOK PERAK

*WALAUPUN terus berduka nestapa di atas kehilangan pesawat dan orang-orang tercinta, alihkan sejenak perhatian kita kepada satu perkara lain yang patut juga diberi perhatian, iaitu hutang.

Orang kita banyak hutang, demikianlah yang dijelaskan dalam Laporan Tahunan 2013 Bank Negara Malaysia (BNM) minggu lalu.

Menurut laporan tersebut tahap hutang isi rumah negara ini berjumlah RM854.3 bilion yang merupakan 86.8 peratus daripada keluaran dalam negara kasar (KDNK). Untuk pengetahuan, hutang isi rumah ialah nilai terkumpul pinjaman yang dilakukan oleh setiap isi rumah domestik.

Kerajaan telah melaksanakan pelbagai langkah progresif bagi memastikan pengurusan kewangan yang kukuh dan menggalakkan pasaran hartanah yang stabil dalam usaha mengawal perkembangan hutang isi rumah.

Langkah tersebut bertujuan memastikan pengembangan kredit yang berhemah, menggalakkan tingkah laku individu dan institusi yang bertanggungjawab, pasaran hartanah yang teguh dan membendung tingkah laku spekulatif.

Bagi orang biasa apa yang dilaporkan oleh BNM agak sukar untuk difahami, terutama istilah-istilah seperti KDNK, spekulatif, hartanah dan sebagainya. Tidak perlu mendalami istilah-istilah ekonomi yang pelik itu. Memadailah kita faham bahawa orang kita banyak hutang.

*MENARIK juga untuk diketahui bahawa sebanyak 61.8 peratus atau RM527.6 bilion daripada keseluruhan hutang isi rumah rakyat Malaysia adalah hutang pinjaman pembelian kediaman dan kenderaan.

Kenapa Musa Ingat Tapi Mahathir Tak Ingat?

http://www.freemalaysiatoday.com/wp-content/uploads/2013/03/musa-hitam-dan-mahathir.jpg
Bekas Perdana Menteri, Mahathir Mohamad tidak mengambil masa yang lama untuk menjawab dakwaan bekas timbalannya, Musa Hitam bahawa beliau berada di dalam negara dan bukannya di China ketika peristiwa Memali yang mengorbankan 14 nyawa dan mencederakan puluhan yang lain pada tahun 1985 itu berlaku.

Bagaimanapun jawapan Mahathir ialah, "pasal perkara ini sudah berlaku begitu lama, saya kena semak baliklah apa yang dia kata betul atau tidak".

Memandangkan perkara itu sudah berlaku hampir 30 tahun lalu, maka Mahathir sudah tidak ingat lagi di mana beliau berada ketika itu dan memerlukan sedikit masa, barangkali untuk menyemak kembali diari lamanya.

Jawapan Mahathir ini bermakna kebenaran masih tergantung sehingga beliau menyemak dan memastikan di mana beliau berada ketika peristiwa Memali itu terjadi.

Bagaimanapun haruslah diakui bahawa peristiwa Memali adalah peristiwa besar yang sukar dilupakan oleh rakyat negara ini dan tentunya juga menjadi topik perbincangan di dalam mesyuarat kabinet atau di kalangan jemaah menteri ketika itu. Sekaligus jawapan Mahathir yang tidak dapat mengingati di mana beliau berada agak sedikit mengecewakan bagi sesetengah orang.

Bagaimanakah Musa Hitam masih mengingati bahawa ketika itu Mahathir berada di dalam negara dan bukannya di China sebagaimana yang dilaporkan sebelum ini?

Trajedi MH370 - Objek Sana Objek Sini, Tapi Satu Apa Pun Tak Ada Kaitan..!!

Tragedi MH370 : Berita Memalukan Najib Ini Sudah Tersebar?
 
Wartawan BBC menunjukkan objek pelbagai warna yang ditemui dan sebenarnya ia hanya cebisan jaring yang besar kemungkinan daripada bot nelayan, bukan MH370.

Kapal China dan Australia tidak menemui apa-apa yang bermakna dan boleh dikaitkan dengan pesawat MH370 dari kawasan pencarian baharu selepas objek pelbagai warna yang dikesan semalam hanya sampah laut sahaja.

Wartawan BBC yang berada di atas salah sebuah kapal itu menunjukkan ia hanya jaring biasa yang sukar untuk dikaitkan dengan MH370.Semalam, kapal terbang tentera China melihat tiga objek yang disyaki dari pesawat MH370 berwarna putih, merah dan oren di kawasan baharu pencarian semalam yang meliputi kawasan seluas 1,850 km di barat Perth, Australia, lapor agensi berita rasmi China, Xinhua.

Susulan penemuan itu, kapal China membuat pencarian di kawasan itu bagi mengesan pesawat malang yang hilang sejak 8 Mac lalu.Ia adalah pencarian yang memasuki minggu keempat selepas penemuan tanda palsu yang disangka serpihan pesawat itu sebelum ini.

Apa Hishammuddin fikir sebelum sidang media?

KUALA LUMPUR - Apa yang sering bermain dalam fikiran pemangku Menteri Pengangkutan Datuk Seri Hishammuddin sebelum beliau memasuki bilik sidang akhbar yang bersiaran secara langsung setiap hari sejak tiga minggu lepas?

"Keluarga penumpang dan anak kapal. Bahagian paling sukar bagi saya ialah mengetahui mereka akan menonton dan mengharapkan sesuatu... bahawa saya boleh memaklumkan kepada mereka berita gembira atau yang mengakhiri penantian mereka," katanya.

Beliau mendedahkan perkara ini ketika ditemu bual media tempatan di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) hari ini.

Hishammuddin, 52, yang menjalani rawatan angioplasti hampir empat bulan lepas, beliau mengakui kurang tidur selepas insiden berkenaan.

"Tak tidur sebab zon masa. Maklumat datang dari pelbagai zon masa. Maklumat yang seperti ini umpama 'roller-coaster' untuk saya. Sebelum nak tidur, orang kata ada tumpahan minyak, esok pagi kata negatif.

Baru nak tidur, kata ada (jumpa) jaket keselamatan, esok bangun kata negatif. Itu yang saya lalui bersama anggota Kabinet khususnya Perdana Menteri," katanya.

Empati beliau terhadap keluarga terbabit diluahkan secara terbuka sebelum ini, dan Hishammuddin berharap waris mereka yang berada dalam pesawat malang itu faham bahawa kerajaan Malaysia sedang berusaha sedaya upaya serta konsisten dalam insiden yang tidak pernah berlaku dalam sejarah penerbangan.

Pelajar China gesa media henti burukkan imej Malaysia

 Pelajar China gesa media henti burukkan imej Malaysia
PRESIDEN Persatuan Alumni Pelajar Cina Malaysia (MACSA), Adam Huang (duduk, tengah) menunjukkan sijil penghargaan mengenai bantuan kerajaan Malaysia kepada China semasa gempa bumi tahun lalu ketika mengadakan sidang media mengenai tragedi pesawat MH370 di Wisma MCA di sini, hari ini. - Foto Abdullah Yusof

KUALA LUMPUR: Pelajar China yang sedang mengikuti pengajian di Malaysia dan mereka yang pernah menuntut di negara ini, menggesa media China dan rakyat negara itu supaya tidak memburukkan imej Malaysia berikutan tragedi yang menimpa pesawat Malaysia Airlines MH370.

Presiden persatuan Alumni Pelajar China Malaysia (MACSA), Adam Huang, berkata persatuan itu sudah menghubungi media di China melalui kedutaan negara mereka di sini untuk memintanya tidak lagi mengutuk Malaysia.

"Kami telah menghubungi media di China supaya berhenti daripada mengutuk dan memburukkan imej Malaysia. Kami juga minta mereka membantu memulihkan kepercayaan rakyat China terhadap Malaysia," katanya pada sidang akhbar di Wisma MCA di sini, hari ini.

BUKIT SELAMBAU - Arah henti sedut pasir


Kerajaan Negeri Kedah mengarahkan agar projek pengambilan pasir oleh sebuah syarikat di Kampung Batu Belacan dekat sini, dihentikan segera sehingga satu siasatan lanjut dibuat mengenainya.

Exco Pendidikan, Pengangkutan dan Kerja Raya Negeri Kedah, Datuk Tajul Urus Mat Zain berkata, syarikat itu diminta menghentikan operasi walaupun mendakwa sudah mendapat kelulusan.

Menurutnya, setakat ini kerajaan negeri membekukan permit baharu pengambilan pasir kepada mana-mana syarikat yang membuat permohonan dan perkara sama dibincangkan dalam Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri.

“Kita menerima aduan penduduk berhubung tindakan pengusaha syarikat yang menjalankan kegiatan mengorek pasir yang dikatakan boleh menjejaskan aktiviti mereka yang menjalankan pertanian,” katanya.

Menurutnya, projek pengambilan pasir didakwa dilakukan sebuah syarikat sejak awal tahun ini dan kehadiran syarikat itu bagaimanapun mengundang rasa tidak puas hati petani yang bimbang dengan situasi itu.

Malaysia masih menaruh harapan ada yang masih hidup dalam MH370

PUTRAJAYA 29 Mac - Kerajaan masih menaruh harapan untuk menemui penumpang atau anak kapal pesawat MH370 yang kali terakhir dikesan di selatan Lautan Hindi selamat biarpun peratusannya sangat tipis.

Pemangku Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, harapan masih ada berikutan operasi mencari dan menyelamat masih belum menemui sebarang objek serta maklumat sahih mengesahkan pesawat jenis Boeing 777-200 itu terhempas di lautan tersebut.

“Tidak kira terpencil mana sekalipun kawasan pencarian ini kita tetap berharap untuk menemui penumpang yang masih hidup. Saya berharap dan berdoa operasi mencari dan menyelamat ini dapat menemui mereka yang hidup biarpun harapan itu agak tipis.

“Saya juga memahami sensitiviti ahli keluarga terbabit dan sekiranya ada bukti yang menjurus ke arah penemuan bukti mengenai pesawat tersebut termasuk penumpang yang masih selamat ia tetap menjadi keutamaan kita dalam misi ini," katanya.

Saturday, March 29, 2014

Memali: Dr M tak ingat sama ada berada di KL

Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata beliau 'tidak ingat' sama ada beliau ada di negara ini ketika peristiwa Memali berlaku pada 1985.

Katanya, beliau perlu mengkaji kembali perkara tersebut.

"Saya sedang kaji kebenaran tentang apa yang disebut oleh beliau (Tun Musa Hitam).

"Pasal ini berlaku sudah begitu lama saya kena semak baliklah apa yang dia kata betul ataupun tidak," kata Dr Mahathir ketika ditemui pemberita di sesi minum petang bersama Alumni Universiti Utara Malaysia (UUM) di Hotel Istana hari ini.

Semalam, Timbalan Perdana Menteri ketika itu, Tun Musa Hitam mendakwa Dr Mahathir berada di ibunegara ketika kereta perisai menuju ke kampung terpencil di Baling, Kedah itu untuk melumpuhkan satu kumpulan agama yang diketuai oleh Ibrahim Mahmud, yang lebih dikenali sebagai Ibrahim Libya.

Malah, Musa dilaporkan memberitahu satu forum di Kota Bharu semalam dan petikannya dimuat naik di Youtube, bahawa Dr Mahathir masih berada di Kuala Lumpur pada hari kedua, ketiga dan keempat selepas peristiwa tersebut.

Peristiwa bersarah Memali berlaku apabila kira-kira 400 anggota polis menyerbu kampung itu pada 19 November 1985 selepas berdepan dengan penduduk kampung yang enggan menyerahkan seorang pendakwah, Ibrahim Libya kepada pihak berkuasa yang menuduhnya sesat.

Serbuan itu mengakibatkan 14 penduduk kampung dan empat anggota polis terbunuh.

BN kekal di Balingian

BN kekal di Balingian dengan majoriti besar

BN mengekalkan kerusi DUN Balingian di Sarawak dengan majoriti besar.

Calon BN Yussibnosh Balo memperolehi 8,163 undi manakala calon PKR, Abdul Jalil Bujang mendapat 1,300 undi.

Yussibnosh mendapat 84 peratus daripada jumlah undi hari ini. Daripada 13,366 jumlah pengundi di Balingian, 72.33 peratus keluar mengundi.

Ketika dihubungi, ketua PKR Sarawak Baru Bain berkata walaupun kalah dalam Balingian, PKR boleh berbangga dapat menembusi kerusi tersebut.

"Kami telah mencapai tiga perkara. Pertama, kami menambah jumlah undi. Kedua, kita tidak hilang deposit walaupun BN mendakwa sebaliknya.

"Dan akhirnya, dengan kami bertanding di Balingian, BN terpaksa mengumumkan banyak projek untuk kawasan pilihan raya itu. Kami berharap mereka akan melaksanakannya.

"Semua ini akan merangsang usaha kami dalam menghadapi pilihan raya negeri akan datang, " katanya.

Balingian dianggap kubu kuat BN. Penyandangnya, Tan Sri Abdul Taib Mahmud mendapat 6,210 undi dalam pilihan raya negeri 2011, atau 75 peratus undi.

Pencabar terdekat Taib ialah calon bebas Datuk Salleh Jafaruddin, manakala calon PKR Suriati Abdullah hanya mendapat 871 undi.

Pilihan raya kecil itu diadakan selepas Taib melepaskan kerusi itu untuk dilantik sebagai yang dipertua negeri.

Ali Mamak meninggal dunia kerana leukemia

Pelawak dan penyanyi veteran, Datuk Ali Mamak meninggal dunia di Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM) pada pukul 4.20 pagi ini akibat penyakit leukemia.

Ali Mamak atau nama sebenarnya Jantan Osman, 63, mengalami pelbagai komplikasi dua hari sebelum beliau menghembuskan nafas terakhir di sisi keluarganya.

Selain melawak, Ali juga merupakan seorang penyanyi lagu-lagu komedi yang tidak asing lagi dengan pelbagai rentak dan lagunya pula sarat dengan mesej berunsur kritikan sosial atas isu-isu semasa.

Jenazah dibawa pulang ke rumah keluarganya di Dusun Tua, Batu 16, Hulu Langat dekat sini dan akan dikebumikan sebelum solat zuhur. - UTUSAN ONLINE

Inmarsat: Teori 'Berakhir di lautan' bukan dari kami

Syarikat satelit yang berpangkalan di Britain, Inmarsat, berkata pihaknya tidak terbabit dalam membuat kesimpulan bahawa pesawat MH370 telah "berakhir di Lautan Hindi".

Pada malam 24 Mac lalu, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengadakan sidang akhbar untuk mengumumkan bahawa pesawat MH370 telah "berakhir di Lautan Hindi" dengan memetik analisis data satelit Inmarsat.

Bagaimanapun, pengumuman telah membangkitkan kemarahan di

kalangan keluarga penumpang China, yang enggan menerima kesimpulan itu sehinggalah pesawat tersebut ditemui.

Jurucakap Inmarsat Jonathan Sinnatt berkata Inmarsat hanya menyediakan maklumat dan terpulang kepada kerajaan Malaysia untuk membuat kesimpulan sendiri, laporan China Daily.

"Kami menyediakan maklumat kita kepada rakyat Malaysia, dan mereka menggabungkannya dengan maklumat yang lain yang mereka ada, yang kita tidak tahu tentangnya, dan kemudian mereka membuat kesimpulan daripadanya dan membuat pengumuman mereka sendiri.

"Kami tidak terbabit dengan apa yang Malaysia umumkan, itu terpulang kepada mereka, kerana mereka melihat gambaran penuh. Kami hanya menyumbang satu set maklumat," jurucakap itu dilaporkan berkata.

Karpal lepas jawatan pengerusi DAP

Pengerusi DAP Karpal Singh telah melepas jawatan tersebut berikutan sabitannya di bawah Akta Hasutan.

Mengumumkan demikian dalam satu kenyataan hari ini, beliau berkata, Timbalannya, Tan Kok Wai akan mengambil alih jawatan tersebut.

Menurutnya beliau melepaskan jawatannya itu sementara menunggu rayuannya yang telah difailkan di Mahkamah Rayuan terhadap sabitan dan hukuman ke atasnya.

Buat sementara waktu, katanya, Kok Wai akan bertindak sebagai pengerusi.

Karpal berkata beliau tidak akan memohon pengecualian daripada Pendaftar Pertubuhan (ROS) untuk membolehkannya mengekalkan jawatannya ekoran sabitan terhadapnya.

Ini merupakan yang terbaru dalam siri cabaran yang dilihat sebagai bermotifkan politik yang dihadapi parti itu sejak terpaksa mengadakan pemilihan semula jawatankuasa kerja pusatnya atas arahan ROS.

Pada bulan Januari, DAP akhirnya mengambil keputusan untuk menyaman ROS berhubung dakwaan penganiayaan yang berterusan.

MH370 - Pihak Interpol sanggah menteri yang mengatakan terlalu rumit nak periksa passport

Pemeriksaan pasport tidak 'terlalu rumit'

Reuters - Agensi polis antarabangsa, Interpol, semalam menolak tanggapan Malaysia bahawa pangkalan datanya untuk menyemak pasport adalah terlalu rumit.

Interpol berkata walaupun beberapa negara lain menggunakan pangkalan data itu berjuta kali setiap tahun, tetapi Jabatan Imigresen Malaysia tidak memeriksa pasport penumpang pesawat dengan pangkalan data agensi itu sepanjang tahun ini sebelum kehilangan pesawat MH370 pada 8 Mac.

Kenyataan agensi itu dibuat ekoran komen Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Zahid Hamidi di Parlimen Rabu lalu bahawa bebanan pangkalan data Interpol memperlahan pemeriksaan imigresen.

Zahid berkata pangkalan data Interpol yang mengandungi data kehilangan 40.2 juta pasport adalah "terlalu besar" dan akan menjejaskan sistem pengurusan pangkalan data Malaysia.

Akhbar Malay Mail Online memetik Zahid sebagai berkata tambahan pula, maklumat Interpol mengenai pasport yang hilang, boleh melambatkan proses pemeriksaan imigresen di kaunter.

Interpol, yang berpangkalan di Lyon, Perancis berkata, ia hanya mengambil masa 0.2 saat untuk pangkalan datanya mendedahkan kepada pihak berkuasa sama ada pasport disenaraikan sebagai dicuri. Tidak ada negara lain yang pernah mengadu proses itu terlalu perlahan, katanya.

"Keputusan Malaysia tidak merujuk kepada pangkalan data Dokumen Perjalanan Hilang (SLTD) Interpol sebelum membenarkan pelancong memasuki negara atau menaiki pesawat, tidak boleh dipertahankan dengan menyalahkan teknologi atau Interpol. Jika ada sebarang tanggungjawab atau untuk dipersalahkan atas kegagalan ini, ianya adalah Jabatan Imigresen Malaysia," katanya.

Dua penumpang yang menggunakan pasport Austria dan Itali yang dicuri dapat menaiki pesawat tersebut yang hilang di ruang udara Laut China Selatan pada 8 Mac. MK

Helang Merah semakin hilang bisanya, kenapa?

Oleh Marlon jr.

Lang Merah semakin hilang bisanya... Hari demi hari semakin terbang rendah dari radarnya... Nak salahkan Kapten Flight pun dah diganti dengan yang baru... Dulu merudum kata Ustaz tak pandai urus bola sebab tu lingkup tapi sekarang dok tengok macam nak lingkop juga walaupun orang lain yang ambik alih....

Punca nak melingkop nie sehari demi sehari rasanya semua dah pakat nampak dah kot... Golongan yang paling lama dalam organisasi bolasepak Kedah yang tidak bertukar dari zaman Arwah Ahmad Basri dan Coach Azrai ialah mereka yang berada dalam KFA itu... Mereka inilah yang sebenar menyusun atur bolasepak Kedah...

Datanglah siapa pun yg jadi pengurus dan coach, keputusan bolasepak Kedah berada dalam tangan mereka... Mungkin zaman arwah Ahmad Basri mereka masih follow arahan presiden dan coach dan mereka sekadar mengurus tadbir halatuju bolasepak kedah tetapi bila bertukar dengan Arwah Ustaz mereka dah besaq kepala dan mula menggunakan kuasa...

Jika dilihat hasil kerja tangan mereka bolasepak kita semakin hari semakin malap dilihatnya... Dengan susun atur pemain dan jurulatih yang dilakukan sepenuhnya oleh mereka seperti didedahkan maka hala tuju dah macam hilang kawalan... Sekadar berhias di luar dengan nama digagahkan dengan Lang Merahnya tapi isi dalaman semuanya hampas..mereka ini sudah tepu membuat keputusan dan sudah tiba masanya mereka ditukarkan...

Jika mereka ini terus di kekalkan untuk membuat keputusannya maka macam sekarang inilah akan dilihat bolasepak kita...

Disebalik MH370, banyak kelemahan negara kita terdedah..!

Kerajaan arah AG teliti implikasi perundangan dalam bab MH370

Hishammuddin memberitahu, kerajaan mengarahkan Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail meneliti segala implikasi perundangan berikutan insiden menimpa pesawat MH370 termasuk kemungkinan Malaysia Airlines (MAS) disaman waris penumpang.

Menurutnya, keputusan tersebut dibuat Kabinet hari ini selepas mengambil kira perkembangan terkini insiden pesawat MH370, selain sebagai persiapan awal kerajaan untuk melangkah ke hadapan.

Pada masa sama, beliau menjelaskan Kabinet turut memutuskan bahawa semua waris penumpang yang ketika ini berada dalam tekanan emosi tinggi perlu didekati dan dibantu dengan segala langkah perlu terutamanya dalam aspek penjelasan mengenai maklumat terkini MH370.

"Kerajaan faham emosi keluarga mangsa kini cukup tinggi tetapi kita bekerjasama rapat dengan semua pihak untuk mencari MH370 dan segala maklumat berkaitan dikongsi bersama ahli keluarga," katanya.

Lokasi MH370 lebih dekat berdasarkan kiraan kelajuan pesawat

KUALA LUMPUR 28 Mac - Lokasi pencarian pesawat MH370 yang dianjakkan 1,100 kilometer (km) ke arah timur laut dari lokasi sebelum ini dibuat berdasarkan maklumat meyakinkan daripada Boeing hasil pengiraan kompleks terhadap kelajuan pesawat tersebut.

Pemangku Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, dengan mengambil kira kelajuan, ketinggian, jarak dan keupayaan pesawat, Boeing merumuskan MH370 mungkin terbang lebih dekat tetapi masih dalam kawasan pencarian di koridor selatan.

Katanya, zon baharu itu lebih kecil berbanding sebelum ini dan operasi menyelamat mesti dilakukan berpandukan pada petunjuk terbaik yang diperoleh ketika ini.

"Semalam proses pengiraan itu memberikan petunjuk baharu yang menunjukkan MH370 terbang lebih laju daripada disangka sebelum ini iaitu 855 km sejam. Ini bermakna lebih banyak minyak telah digunakan MH370 dan pesawat itu tidak boleh terbang lebih jauh seperti disangka.

"Pasukan penyelamat Australia telah mengubah lokasi pencarian tetapi kekal konsisten iaitu di kawasan di mana banyak objek berpotensi berjaya dikesan oleh satelit pelbagai negara sebelum ini," katanya dalam sidang akhbar di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini hari ini.

Friday, March 28, 2014

Pecat Timb Menteri Pertahanan kerana memalukan TUDM...!

| HARAKAHDAILY

KUALA LUMPUR: Timbalan Menteri Pertahanan sepatutnya meletakkan jawatan atau dipecat kerana membuatkan krisis kredibiliti kerajaan dan negara menjadi lebih parah di tengah bencana MH370 yang telah lama berlangsung.

Lim Kit Siang berkata, di tengah krisis seperti yang kita hadapi sekarang, kecuaian dan sikap tidak bertanggungjawab seperti yang ditunjukkan oleh Timbalan Menteri Pertahanan dengan menyebut perkara yang karut di Parlimen pada hari Rabu lalu bahawa Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) tidak cuba menghalang MH370 sewaktu pesawat itu dikesan oleh radar tentera berhampiran Selat Melaka pada 8 Mac kerana TUDM “mengandaikan” bahawa pesawat itu telah diarahkan untuk berpatah-balik oleh pengawal lalu lintas udara.

“Tidak cukup untuk beliau menarik balik dakwaannya itu setelah lebih 24 jam mengaibkan TUDM, kerajaan, dan negara serta dengan menyebut bahawa kata-katanya di Dewan Rakyat berkenaan pesawat MH370 yang berpatah balik itu ternyata silap dan hanya berasaskan andaiannya sendiri,” kata Ahli Parlimen Gelang Patah itu dalam kenyataan kepada Harakahdaily sebagaimana di bawah..

Timbalan Menteri Pertahanan sepatutnya meletakkan jawatan atau dipecat kerana membuatkan krisis kredibiliti kerajaan dan negara menjadi lebih parah di tengah bencana MH370 yang telah lama berlangsung.

Malaysia telah pun berada dalam kemelut kerana masih belum mampu menjelaskan misteri kehilangan pesawat Boeing 777 Malaysia Airlines sehingga kini dan berdepan pula dengan kritikan masyarakat dunia yang mempertikaikan kemampuan negara ini untuk menangani krisis apabila keluarga penumpang dan anak kapal terbabit tidak diberikan semua maklumat yang berkaitan.

Seperti yang disebut oleh seorang pakar media dari Kanada, dalam dunia komunikasi krisis, persepsi dapat membawa akibat yang buruk.

Agensi pelancongan China henti jualan tiket MAS

Agensi pelancongan atas talian China menghentikan jualan tiket untuk penerbangan Malaysia Airlines (MAS).

South China Morning Post melaporkan beberapa agensi popular China akan memulaukan MAS sehingga "kebenaran terserlah" dalam kes MH370.

Agensi yang tidak lagi menjual tiket penerbangan MAS sebagai pilihan termasuk agensi popular seperti eLong, LY.com dan Qunar.

Bagaimanapun, hariaj itu melaporkan Ctrip.com, agensi pelancongan atas talian terkenal, masih menjual tiket MAS ekoran “bantahan daripada jabatan jualan”.

Pasangan Malaysia di Sweden didapati bersalah dan dihukum penjara

Pasangan Malaysia didapati bersalah

KUALA LUMPUR 28 Mac - Pasangan Malaysia yang didakwa mendera anak-anak mereka didapati bersalah oleh Mahkamah Daerah Solna, Stockholm, Sweden hari ini dan dihukum penjara selain diperintah membayar ganti rugi kepada anak-anak mereka.

Shalwati Norshal, guru yang bercuti tanpa gaji dihukum penjara 14 bulan sementara suaminya, Azizul Raheem Awaludin, Pengarah Tourism Malaysia di Sweden, dihukum penjara 10 bulan.

Shalwati didapati bersalah mencabul integriti anak perempuan mereka, Aishah, 15, dan sulung lelaki pasangan itu, Ammar, 13, serta memukul dua lagi anak mereka.

Azizul Raheem pula didapati bersalah mencabul integriti Ammar selain memukul Aishah dan Adam, 12, tetapi dibebaskan daripada sebarang pertuduhan yang membabitkan anak bongsu mereka, Ariff, 8.

Apabila lori LYNAS xcident, maka pie laa panggil menteri dan mb mai tolong

Akhirnya Tembelang MAHATHIR dalam isu MEMALI didedahkan oleh bekas Timbalannya sendiri..!

Selepas hampir 30 tahun peristiwa Memali berlaku, bekas timbalan perdana menteri Tun Musa Hitam mendedahkan bahawa perdana menteri ketika itu Tun Dr Mahathir Mohamad berada di Kuala Lumpur, bukannya China sebagaimana yang diberitakan sebelum ini.

Pendedahan ini dibuat sendiri oleh Musa yang juga menteri keselamatan dalam negeri ketika peristiwa itu berlaku pada 19 November 1985 yang mengorbankan 14 orang dan berpuluh yang lain cedera.

Musa mendedahkan perkara ini dalam Diskusi Politik Malaysia: Dulu dan Sekarang anjuran Kerajaan Negeri Kelantan yang diadakan di Kota Bharu malam kelmarin.

Turut serta bersama beliau sebagai panel adalah naib presiden PAS Datuk Husam Musa dan moderatornya adalah Profesor Madya Datuk Dr Mohmamad Agus Yusof.

Musa ketika menjawab soalan Agus berkata, Dr Mahathir berada di Kuala Lumpur ketika kejadian itu bahkan, "Dua tiga hari selepas kejadian itu pun dia berada di Kuala Lumpur."

Ia disambut oleh Agus dengan berkata "Oh my God," dengan nada terkejut ekoran pendedahan Musa itu kerana media melaporkan Dr Mahathir berada di China ketika kejadian itu berlaku.

"Ok, my God, our God," kata Musa menyambut kenyataan Agus sambil ketawa dengan pendedahan itu.

Dalam diskusi itu juga Musa berkata, "titik hitam dalam politik saya adalah Memali, saya cakap terus terang." Musa berkata, itulah juga yang dinyatakan beliau kepada kawan-kawanya dalam politik dan di mana-mana.

Menurut ensiklopedia bebas, Wikipedia, peristiwa Memali berlaku pada 19 November 1985. Insiden ini mengorbankan 14 orang dan berpuluh-puluh yang lain tercedera serta penahanan beratus-ratus orang.

Kesemua yang ditahan telah dibebaskan kecuali 36 orang.

Mereka ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

Dalam pertempuran antara orang kampung dengan pihak polis, Ustaz Ibrahim Mahmud atau lebih dikenali dengan Ibrahim Libya terbunuh.

Polis memanggil operasi ini sebagai 'Operasi Angkara atau Operasi Hapus'.

"Ketika itu Tun Dr Mahathir Mohamad selaku Perdana Menteri Malaysia berada di China," menurut Wikipedia, dan kini baru didedahkan sebaliknya oleh Musa apabila beliau berkata ketika itu Dr Mahathir berada di Kuala Lumpur.

Peristiwa Memali berlaku apabila polis cuba menahan Ibrahim Libya di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) kerana didakwa mengamalkan ajaran sesat.

Ibrahim pula tidak mahu menyerah diri kalau mahu ditahan di bawah ISA. Akibatnya polis merempuh perumahan Ibrahim Libya dan pengikutnya dengan kereta perisai dan mengakibatkan 14 terbunuh.

Musa dipersalahkan dengan peristiwa itu dan Dr Mahathir selaku perdana menteri terlepas kerana dia diberitakan berada di luar negara ketika itu, iaitu China.

Pendedahan Musa hari ini akan memberikan satu episod baru dalam peristiwa hitam ini.

PAS menyifatkan semua yang terbunuh sebagai mati syahid manakala Sultan Kedah Tuanku Abdul Halim menziarahi kubur Allahyarham dan pengikutnya serta menyiramkan air mawar di atas pusara mereka. – 28 Mac, 2014. MI

MH370 - Kronologi Bergambar - Antara terus ke LAUTAN HINDI & ke DIEGO GARCIA..??

MAKLUMAT YANG DI BERIKAN KERAJAAN MALAYSIA

PERSEPSI YANG DITIMBULKAN OLEH MASYARAKAT MAYA
MANA SATU PADA FIRASAT ANDA???
Nak Baca Maklumatnya Sila KLIK SINI




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...