TERKINI :

Thursday, July 25, 2013

Malaysia Oh Malaysia : Asnaf zakat tinggal 1 sahaja.. iaitu AMIL.. jika bagi kat 7 lagi akan kena PENJARA...

Sejak bila penerima zakat nie sudah jadi 1...setahu kami penerima zakat ada 8... tapi bila mai kat negeri pasir berdengong nie penerima zakat jadi 1... dan jika di bayar kepada yang 7 lagi siap masuk penjara lagi...

makin jadi caca merba dah negara kita nie nampaknya... duit punya pasal macam2 fatwa baru mereka akan keluarkan....

Bayar zakat kepada bukan amil boleh dipenjara

25 Julai 2013

KUANTAN - Individu yang didapati membayar zakat kepada mereka yang bukan amil yang ditauliah Majlis Ugama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang (Muip) boleh dikenakan hukuman denda dan penjara.

Pengurus Besar Kanan Pusat Kutipan Zakat (PKZ) Pahang, Datuk Haladan Md Daud berkata tindakan boleh dilakukan mengikut peruntukan Enakmen No.8 Pentadbiran Agama Islam Dan Adat Resam Melayu Pahang 1982 (Pindaan 1987).

"Kesalahan membayar kepada bukan amil atau mereka yang bukan amil menerima zakat boleh disiasat di bawah Seksyen 173 dan jika sabit kesalahan boleh dipenjara tidak lebih setahun atau denda tidak melebihi RM2,000 atau kedua-duanya sekali," katanya di sini hari ini.

Bukan semua Syiah sesat, kata Mufti Perak

Oleh Hasbullah Awang Chik
July 25, 2013

Bukan semua pengikut Syiah boleh diperangi, malah ada di kalangan mereka pada kaca mata Ahli Sunnah Wal Jamaah tidak sesat secara keseluruhannya, kata Mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria.

Beliau menegaskan perihal ibadah golongan Zaidiah yang terletak di bawah pecahan Syiah diterima kerana tidak berbeza dengan pegangan mazhab Shafie.

Mufti Perak itu juga mendedahkan terdapat kira-kira 70 mazhab yang terangkum dalam fahaman Syiah.

“Kita tidak menolak ada fahaman Syiah ini yang dianggap terkeluar dari Islam. Ini kerana ajaran Syiah yang hangat diperkata memang bertentangan dengan Ahli Sunnah Wal Jamaah yang sanggup mengkafirkan rakan seagama,” katanya ketika dihubungi The Malaysian Insider.

Seorang ahli akademik dari sebuah universiti tempatan yang terlibat dalam kajian ketamadunan menyifatkan isu Syiah hangat diperkatakan berikutan krisis di Timur Tengah yang belum menemui jalan penyelesaian.

Jika isu itu terus diperbesarkan di Malaysia, katanya, tidak mustahil negara juga bakal berdepan kemelut perang saudara, malah mungkin mengheret kaum lain yang tidak terlibat dalam isu itu.

KUIN oh KUIN : Zaman Azizan MB.. Pensyarah serah memo mai Zaman Mukriz MB.. student pulak serah memo

Pelajar Kuin bantah dipindah, serah memo pada MB
 
Kolej Universiti Insaniah (Kuin) yang dibiayai kerajaan negeri Kedah sekali lagi menjadi tumpuan apabila pelajarnya membantah keputusan untuk memindahkan fakulti mereka ke tempat lain tanpa notis yang betul.

NONESeramai 504 daripada 1,200 pelajar terbabit menandatangani petisyen membantah langkah memindah Fakulti Muamalat (Pentadbiran Islam dan Perbankan) dari Kuala Ketil ke Mergong, kerana mereka tidak menerima sebarang notis bertulis mengenai pemindahan tersebut.

Beberapa wakil pelajar berkumpul untuk menyerahkan memorandum mengenai perkara itu kepada Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Muhkriz Mahathir.

Zulkifli Osman, seorang jurucakap dari pejabat menteri besar, menerima memorandum tersebut.

Apabila engkau marah elok kamu diam

Dato' Tuan Ibrahim bin Tuan Man, 25 Jul 2013

Wahai anakku,
Nak marah senang. Nak keluarkan kata-kata senang. Masa engkau marah dan keluarkan kata-kata lagi senang. Tapi wahai anakku, yang payahnya ialah menarik balik kata-kata tersebut.

Yang paling aku bimbang ialah kamu gagal menyembuhkan hati yang terluka mereka yang menyayangimu kerana kata-kata marahmu.

Wahai anakku,
Sebab itu, apabila engkau marah elok kamu diam. Bersabar dulu kerana puncak marah itu sekejap saat saja. Jika kamu tidak mengawal amarahmu, kemarahan kamu yang beberapa saat itu aku bimbang akan melukakan hati orang tersayang kamu bertahun lamanya sehingga kamu menyesal satu hari nanti.

Kamu jangan rasa hebat apabila orang yang menyayangimu tidak melawan marahmu. Kamu jangan berasa betul. Kerana satu hari nanti, engkau akan merasai kepedihan mereka apabila mereka mengambil keputusan meninggalkan kamu.

Wahai anakku,
Ambillah kesempatan ini untuk meningkatkan kesabaranmu di Ramadhan untuk kegunaan di hari-hari biasa. Senyum.

Aziz, Wan Ahmad cuba tutup kegagalan SPR - Rafizi

Harakahdaily, 25 Jul 2013

KUALA LUMPUR: Ahli Parlimen Pandan Rafizi Ramli mendakwa pengerusi dan timbalan pengerusi SPR, yang mencabarnya mengulangi kenyataan di luar Dewan Rakyat berhubung pembekal dakwat kekal hanya sebagai cubaan menutup kegagalan suruhanjaya itu mengendalikan PRU13 lalu.

Pengarah Strategi PKR itu juga berkata tidak timbul isu mahu mencabarnya mengulangi kenyataan di luar dewan memandangkan beliau sudahpun bercakap tentang isu itu kepada media di luar dewan ketika persidangan parlimen yang berakhir minggu lalu.

"Kenyataan di luar dewan yang telah saya buat adalah mencukupi untuk mereka mengambil tindakan undang-undang.

"Tidak timbul soal mengikut kehendak kedua-dua mereka yang cuba mengelak dari persoalan sebenar dengan menimbulkan perkara cabar mencabar, “siapa lebih anak jantan” seperti yang dimainkan oleh kedua-dua mereka sekarang," katanya.

NFC - Perabih duit beli kondo last juai aset saham & syarikat kat tokey Jepun

Syarikat Jepun ambil alih aset, liabiliti NFCorp

Syarikat Jepun akan ambil alih aset, liabiliti NFCorp
KUALA LUMPUR - National Feedlot Corp Sdn Bhd (NFCorp) hari ini menjelaskan bahawa syarikat Jepun, Kirimitonas Agro Sdn Bhd, bersetuju membeli keseluruhan saham dan syarikat berkaitan, dan seterusnya mengambil alih keseluruhan aset dan liabiliti, termasuk pinjaman RM250 juta dengan Kerajaan Malaysia.

Kedua-dua pihak menandatangani perjanjian jual beli pada 21 Feb, kata Pengerusi NFCorp Datuk Seri Mohamad Salleh pada sidang media di sini hari ini.

"NFCorp tidak mengetahui mengenai sebarang kelainan kepada terma dan syarat dalam persetujuan itu, dan sama ada pembeli memaklumkan kepada pelanggan mengenai perkara yang bertentangan," katanya semasa menjelaskan kenyataan yang dibuat oleh anggota parlimen pembangkang mengenai perkara itu. - Bernama

Mukhriz: Pendekatan terbaik selamatkan Insaniah

Mukhriz Tun Dr Mahathir
Mukhriz Tun Dr Mahathir
 
ALOR SETAR - Kerajaan Kedah akan mengambil pendekatan terbaik untuk menyelamatkan Kolej Universiti Insaniah (Insaniah) yang menghadapi kemelut kewangan daripada dijual, kata Menteri Besar, Datuk Mukhriz Tun Dr Mahathir.

Katanya pendekatan itu bukan sekadar menyelamatkan Kuin malah bagi memastikan kebajikan semua warga Kuin mendapat pembelaan sewajarnya.

"Kerajaan negeri sedang melihat pilihan-pilihan yang ada supaya Kuin dapat diselamatkan, infrastruktur dan secara fizikal keseluruhannya," kata Mukhriz kepada pemberita selepas merasmikan program Bubur Lambuk anjuran Telekom Malaysia (TM) di sini, hari ini.

Program 'Sepetang Bersama Anak Yatim' utk tahun yg ke 6 bagi DUN Kubang Rotan

YB Nasir Mustafa

Insyaallah hari sabtu ini PKWR DUN Kbg Rotan akan menganjurkan program 'Sepetang Bersama Anak Yatim' utk tahun yg ke 6.

Semua anak yatim yg kematian bapa, belum cukup umur dan tinggal dgn penjaga yg kurang kemampuan di dlm DUN Kbg Rotan adalah peserta yg dicari dan diberi kelengkapan pakaian hari raya.

Program ini dijayakan dgn membuka kepada semua yg budiman utk menjadi keluarga angkat sepetang bersama anak yatim atau memberi sumbangan dgn kadar RM150.00 utk setiap anak yatim.

Keluarga angkat akan ditemukan dgn anak-anak yatim mengikut jumlah yg ditentukan oleh pihak keluarga angkat. Selepas itu keluarga angkat akan membawa anak2 ini membeli-belah dan berkumpul semula utk sama2 berbuka puasa. Sementara sebahagian lagi anak yatim yg tiada keluarga angkat akan diberi sumbangan tunai sejumlah RM150 seorang.

Pelbagai pengalaman menarik telah dirasai oleh peserta melayani dan meraikan anak2 yg diperintah utk menjaga hak mereka oleh Allah dan dijanjikan pelbagai balasan baik.

Timb. Pengerusi SPR akui tindakan penyokong parti menahan beliau dalam kereta semalam sebab salah SPR sendiri..!!

SPR akan tampal pelekat pada kenderaan konvoi

Wan Ahmad Wan Omar
Wan Ahmad Wan Omar
 
KUALA BESUT - Semua kenderaan yang digunakan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) bagi meninjau pusat pengundian pada pilihan raya akan datang akan ditampal pelekat suruhanjaya bagi mengelakkan kejadian ditahan penyokong parti.
 
Timbalan Pengerusinya, Datuk Wan Ahmad Wan Omar berkata, penguatkuasaan itu perlu dilakukan supaya penyokong parti yang berkumpul berdekatan pusat pengundian tidak keliru atau berasa sangsi dengan kehadiran kenderaan konvoi yang memasuki kawasan pengundian.
 
Beliau berkata demikian semasa mengulas pengalaman beliau ditahan penyokong parti pembangkang semasa meninjau pusat pengundian Sekolah Kebangsaan Kampung
Baharu di sini, semalam.
 
"Kejadian yang berlaku hari ini (semalam) disebabkan tersilap identiti dan kita faham bahawa orang-orang parti politik ini tidak mahu mengganggu tugasan SPR dan pemimpin mereka sendiri membantu saya untuk keluar daripada kawasan itu.
   

Rahsia kenapa Najib Ubah Ayat dari BONOS jadi BAYARAN BANTUAN KHAS KEWANGAN

Najib Ubah Terminologi Tapi Maksud Masih Sama..

Orang kata.. sepertimana penggunaan ayat 'Pelarasan oleh Kerajaan' yang membawa maksud 'Kenaikkan harga', perkataan 'Bayaran Bantuan Khas Kewangan' telah digunakan bagi menggantikan perkataan 'Bonus'. Perkataan itu digunakan bagi mengelakkan dari Kerajaan Negeri Selangor yang ditadbir oleh Pakatan Rakyat menambah jumlah bonus yang diberikan kepada seramai 21,776 kakitangan tetap, kontrak dan sambilannya.
Sebelum ini Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim telah mengumumkan pembayaran bonus Hari Raya sebanyak sebulan gaji kepada kakitangan awam di negeri itu dengan peruntukkan RM30 juta untuk seluruh kakitangannya itu..
Kata Tan Sri Khalid ketika mengumumkan perkara itu “Sekiranya kerajaan Pusat mengumumkan pemberian bonus sebulan setengah gaji kepada kakitangan awam, maka kerajaan Selangor akan menambah lagi setengah bulan gaji kepada kakitangan awam di negeri ini,”

Oleh itu kerana malu untuk mengumumkan RM500 sebagai bonus untuk Kakitangan Kerajaan maka Najib mengumumkannya sebagai  'Bayaran Bantuan Khas Kewangan'..

Polis Tumpu 5 Kawasan Panas Cegah Jenayah

Ketua-Polis-Kedah-Datuk-Ahmad-Ibrahim
Ketua Polis Kedah, Datuk Ahmad Ibrahim


ALOR SETAR 24 Julai - Polis akan memberi tumpuan kepada lima lokasi panas di negeri ini dengan menambah jumlah anggota sukarelawan polis di kawasan itu bagi membantu mencegah berlakunya jenayah.

Sukarelawan polis itu akan dibahagikan mengikut jumlah yang sesuai di lima lokasi tersebut iaitu Kubang Pasu, Kulim, Kota Setar, Kuala Muda dan Langkawi.

Ketua Polis Kedah, Datuk Ahmad Ibrahim berkata, sukarelawan polis akan membantu anggota sedia ada dan mereka akan diberikan latihan yang secukupnya untuk melaksanakan tugas dengan baik.

"Ketika ini terdapat kira-kira 737 anggota sukarelawan polis di Kedah dan mereka telah menjalani kursus latihan asas polisdi Langkawi.

"Pertambahan jumlah anggota sukarela ini kita dapat mantapkan lagi pencegahan jenayah di kawasan panas yang menjadi tumpuan iaitu Kubang Pasu, Kulim, Kota Setar, Kuala Muda dan Langkawi," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Majlis Tamat Latihan Sukarelawan Polis di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kedah, di sini hari ini.

Tahniah kepada BN dan juga PAS di Kuala Besut

oleh Aspan Alias

BN menang dalam pilihanraya kecil Kuala Besut dengan majoriti yang lebih sedikit dari majoriti yang diperolehi BN dalam PRU yang lalu. Tengku Zaihan memperolehi 8288 undi dan calon PAS Che Long mendapat 5696 undi. Ia memberi makna BN memenangani kerusi Kuala Besut dengan majoriti 2592 undi kali ini berbanding dengan 2434 dalam pilihanraya umum lepas.

Kalau dikaji dari keputusan itu kita sekali gus menerima hakikat yang BN memenangi PRK Kuala Besut betul-betul kerana kedudukan BN sebagai pihak ‘incumbent’ di peringkat negeri dan Persekutuan. Kita ucapkan tahniah kepada kedua-dua orang calon kerana telah memperolehi jumlah undi yang besar. Demokrasi telah terlaksana dan keputusan telah pun kita ketahui.

Seperkara yang nyata BN memenangi PRK ini, tidak boleh mendabik dada kerana dalam pada keseluruhan jentera BN ke Besut sejak hampir sebulan lalu. Ditambah pula dengan kuasa ‘incumbency’ yang diperguna habis-habisan oleh kerajaan Persekutuan dan negeri, tambahan undi untuk BN hanya sebanyak 171 undi sahaja. Kos dalam bentuk pengumuman projek pembangunan Kuala Besut juga begitu besar, ia itu hampir RM3/4 billion.

Senarai "DURIAN RUNTUH" yang diberikan oleh BN kepada rakyat K.Besut

Senarai Pemberian sempena PRK di Kuala Besut :

http://4.bp.blogspot.com/-n2CV-ZWBUp0/UeHNRUdumeI/AAAAAAAA5MU/U9BumGsS-3U/s400/tpm+rasmi+rumah+(1).jpg

1. Projek berjumlah RM250 juta untuk mendalamkan Sungai Besut. - TPM – Mingguan Malaysia 21 Julai 2013

2. Peruntukan menaik taraf Masjid Haji Ishak, Kampung Dengir sebanyak RM343,000
TPM – Bernama 17 Julai 2013

3. Kerajaan negeri Terengganu mengumumkan peruntukan bernilai lebih RM10 juta untuk membina pangsapuri empat tingkat merangkumi 72 unit di Kampung Lay Out.- The Malaysianinisider / Kosmo – 17 Julai 2013

4. Bantuan RM147,750 dalam bentuk anak ayam kampung, kambing, makanan ayam dan motosikal roda tiga daripada Jabatan Perkhidmatan Veterinar Terengganu kepada 314 petani sekitar Kuala Besut oleh Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Tajuddin Abdul Rahman.- TV9 14 Julai 2013

Isu Pil Kuda - Selepas laporan polis dilakukan maka ia mengesahkan bahawa mamat PKR itu memang layan pil kuda!!!


SAMAN PRESIDEN PAS, KERJA BANGSAT SABOTAJ PR



MENGAPA perlu saman? Jenis pemimpin atau orang politik bangsat mana yang mahu selesaikan masalah dengan menyaman pemimpin rakan partinya sendiri? Paling menjadi tanda tanya adalah mengapa isu saman Presiden PAS ini muncul dua hari sebelum hari mengundi di PRK Dun K.Besut?

Pemimpin PKR ini seolah-olah ingin membalas dendam dengan sengaja menanti saat-saat hari mengundi untuk menjejaskan imej Presiden PAS, sekaligus menjejaskan nama baik PAS sebagai wakil PR di dalam merebut Kerusi Dun K.Besut. Apakah bijak kaedah yang beliau lakukan itu? Itukah pemimpin yang kita mahu harapkan untuk mengukuhkan PR?

Isu pil kuda bukan baru. Di dalam Kongres PKR sebelum ini Ketua AMK sudah bangkitkan. Sepatutnya isu ini sudah diselesaikan dengan baik di meja perbincangan. Kita ingatkan sudah selesai kerana isu ini senyap selepas itu, tetapi muncul secara tiba-tiba disaat kita di dalam PR amat mengharapkan PAS merebut Kerusi Dun K.Besut. Sebab itu aku mahu sebut cara itu adalah cara paling bangsat di dalam politik akibat dendam kesumat, dan tidak mustahil ada agenda di sebalik itu.

Presiden KFA yang baru sedang melihat kerjasama dengan 'kelab luar' untuk memantapkan semula bolasepak Kedah

Dato' Paduka Mukhriz tekad lonjak Kedah dengan melihat kerjasama dengan kelab luar.
Dipetik dari Utusan, 25 Julai.
ALOR SETAR - Menteri Besar Kedah, Datuk Mukhriz Tun Dr. Mahathir semalam dilantik menjadi Presiden Persatuan Bola Sepak Kedah (KFA) yang baharu bagi penggal 2013-2014.

Pelantikan itu dipersetujui sebulat suara oleh sebanyak 28 perwakilan yang menyertai Mesyuarat Agung Luar Biasa (EGM) di Wisma Darul Aman, semalam.

Mukhriz yang ditemui pemberita selepas pemilihan itu berkata, beliau menerima amanah tersebut serta berazam untuk mengembalikan kegemilangan bola sepak pasukan Kedah.

"Amanat ini amat berat memandangkan bola sepak memberikan kesan yang mendalam kepada rakyat negeri ini.

"Saya juga ingin mengucapkan terima kasih serta penghargaan kepada bekas Presiden KFA, Tan Sri Azizan Abdul Razak atas jasa dan sumbangan beliau kepada KFA.

Rafizi Bikin Panas Lagi.. selepas dedah bab DAKWAT kini dedah bab TOPI lah pula..!!

Rafizi Bikin Panas Lagi..

PETALING JAYA - PKR mendakwa penganugerahan kontrak dakwat kekal kepada syarikat milik Mohamed Salleh Alli pada PRU13 lalu turut membekalkan topi untuk petugas dan pegawai SPR.

Pengarah Strateginya, Rafizi Ramli berkata pihaknya juga mendapati kontrak yang diberikan kepada tiga syarikat pembekal topi itu menggunakan nama yang berbeza tetapi dikawal individu yang sama.

Beliau mendakwa dua daripada tiga syarikat tersebut dimiliki isteri dan pekerja Mohamed Salleh iaitu Shamsia Mansoor serta Norsiah Yusoff.

"Hasil semakan kami dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM), ketiga-tiganya mempunyai hubung kait secara langsung dengan Mohamed Salleh Alli," katanya pada sidang media di sini, hari ini.

Kenapa calon PAS kalah di Kuala Besut?

Oleh The Malaysian Insider
July 25, 2013


BN menang dengan pertambahan majoriti pada PRK Kuala BesutBN menang dengan pertambahan majoriti pada PRK Kuala BesutANALISIS BERITA: Sebagaimana diramal, Barisan Nasional (BN) memenangi pilihan raya kecil (PRK) Kuala Besut dengan meningkatkan jumlah majoritinya dari 2,434 pada pilihan raya umum ke-13 (PRU13) kepada 2,952 undi di kerusi berhampiran dengan kubu kuat PAS di Kelantan.

Tengku Zaihan Che Ku Abdul Rahman menang bergaya kali ini dengan mengalahkan calon PAS, Endut @ Azlan bin Yusof atau lebih dikenali masyarakat setempat dengan nama Che Long, dengan majoriti yang lebih besar.

Benar Che Long popular di kalangan masyarakat setempat iaitu 71.6 peratus lebih dikenali berbanding calon BN 14.2 peratus (tidak kenal kedua-duanya, 14.2 peratus) berdasarkan kajian Ilham Centre, tetapi popular tidak semestinya disukai.

Ini kerana, mengikut kajian Ilham Centre, sebuah badan pengkaji pilihan raya, 77.2 peratus dari pengundinya memilih faktor parti calon berbanding hanya 12.8 peratus faktor keperibadian calon.

Kajian juga menunjukkan 82.7 peratus pengundi Kuala Besut yakin dengan kelebihan BN yang mempunyai sumber kewangan yang besar.

Che Long: Kita pakat tengok janji projek BN

Abdul Rahim Sabri

Biarpun menerima kekalahannya dalam pilihan raya kecil DUN Kuala Besut malam tadi, calon PAS Azlan Yusof menyindir kerajaan bahawa "rakyat nak tengok sungguh projek" yang dijanjikan oleh kerajaan BN direalisasikan.

Walaupun menganggap kekalahannya sebagai "tidak pelik dan biasa", calon yang mesra dipanggil Che Long itu berkata rakyat di Kuala Besut mendapat keuntungan dengan tawaran duit dan dijanjikan dengan projek mega oleh kerajaan.

"Kalah itu biasa sahaja, menang itu luar biasa. Ditakdirkan kalah, biasa bagi Che Long. Che Long kalah tidak berasa pelik kerana rakyat di Kuala Besut mendapat banyak duit dan projek yang ditawarkan lebih RM400 juta.

"Rakyat nak tengok sengoti (sungguh) ke dok (tidak) projek-projek tu. Kita pakat-pakat tengok, kalau panjang umur," katanya yang disambut gelak ketawa penyokongnya dalam sidang media malam tadi.




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...