TERKINI :

Saturday, August 31, 2013

Adakah sudah tiba masanya semua pimpinan tertinggi PR berundur terutama Anwar...


Sembuh satu datang satu, yang dah baik pun kembali menanah

Oleh Aspan Alias

Cadangan Anwar supaya Najib jangan bertangguh lagi untuk duduk dengan Pakatan Rakyat untuk duduk berunding di meja bulat mendapat reaksi yang tidak memberangsangkan. Anwar telah meminta BN dan Pakatan Rakyat duduk bersama membincangkan masalah besar negara seperti masalah keselamatan, dan berbagai-bagai lagi isu yang dihadapi negara sekarang ini. Anwar berkata beliau sanggup menerima kekalahan dalam PRU13 yang lalu dan PR dan BN elok bersatu untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi negara.

Saranan Anwar ini dianggap oleh setengah pihak di dalam dan diluar BN sebagai tindakan politik ‘desperate’ Anwar kerana telah gagal memenangi pilihanraya yang lalu. Beliau begitu berkeyakinan sebelum pilihanraya itu yang PR akan pasti memenangi PRU ke13 itu sehinggakan beliau telah memberikan amaran keras kepada SPR dan mana-mana pihak yang bersama BN akan diambil tindakan setelah PR berkuasa dan beliau menjadi Perdana Menteri..

Tidak mungkin Anwar akan mengeluarkan kenyataan sebegitu melulu jika beliau tidak mempunyai keyakinan tinggi untuk memenangi PRU 13 itu. Dalam politik jejak kita di dalam air pun boleh diikuti musuh apatah lagi membaca hati pemimpin yang ghairah kuasa seperti Anwar itu. Bukan satu perkara yang susah untuk ‘menyelami air di dalam tunggak’ apabila membaca kenyataan Anwar itu. Seperti kata ramai yang menghubungi saya, Anwar itu hanya hendak menjadi Perdana Menteri dengan apa jalan sekali pun.

Penyokong Ikhwanul Muslimin terus berhimpun


Oleh: Tarikh: August 31, 2013

KAHERAH - MESIR. Ribuan penyokong Ikhwanul Muslimin dilapor meneruskan protes terhadap kerajaan sementara Mesir yang disokong tentera di seluruh negara, semalam.

Jurucakap pegawai berkata kepada Al-Jazeera, protes berlaku di beberapa kawasan termasuk Nasr City, Mohandessine, Giza, Zagazig, Menuofia dan Dakahlia dalam kawasan Delta Nil.

"Perhimpunan menuntut keadilan ke atas presiden digulingkan, Mohammed Mursi, turut melibatkan kawasan Shoubra al-Kheima, Qalyobua iaitu kampung halaman Mursi," katanya.

Polis Kedah tahan 5 lagi suspek kongsi gelap


Oleh: Tarikh: August 31, 2013

ALOR SETAR - Lima lelaki dipercayai anggota kumpulan kongsi gelap Geng 04 dan Geng 08 ditahan dalam Ops Cantas Khas di sini petang semalam dan awal pagi ini, menjadikan 183 suspek ahli kongsi gelap ditahan di Kedah setakat ini.

Ketua Polis Kedah Datuk Ahmad Ibrahim berkata empat lelaki dari Kubang Pasu berumur antara 20 hingga 30 tahun diberkas di Kompleks Kastam, Imigresen dan Kuarantin (CIQ) Bukit Kayu Hitam ketika cuba masuk ke Thailand, kira-kira 5.40 petang semalam.

"Polis mendapati semua empat lelaki itu mempunyai tatu lambang ahli kumpulan kongsi gelap dipercayai Geng 04 apabila diperiksa. Mereka kini ditahan reman bagi membantu siasatan," kata Ahmad pada sidang media di Ibu Pejabat Kontinjen Kedah di sini, hari ini.

Selepas 2009 nampaknya negara kita kekurangn idea mencipta logo merdeka...?


Masih adakah sebuah kerajaan yang mentadbir kita?

Oleh Aspan Alias

Walaupun negara telah selesai mengadakan pilihanraya, keadaan dan perasaan tidak menentu masih di rasakan dikalangan orang ramai. Rakyat merasakan keadaan lebih buruk, seolah-olah mereka tidak lagi ditadbir oleh sebuah kerajaan. .

Harga barangan masih tinggi. Keselamatan rakyat bertambah membimbangkan kerana setiap hari ada sahaja nyawa yang hilang dan harta benda dirompak melalui pecah rumah dan ragut. Dimana-mana kedengaran jenayah dilakukan dan melibatkan nyawa rakyat dari berbagai-bagai peringkat umur.

Dua hari lepas seorang eksekutif syarikat penerbangan berumur 30 tahun telah mati ditetak di hadapan rumahnya. Nyawa begitu murah dan jumlah kematian melalui kejadian jenayah ini nampaknya hampir sama dengan kematian bagi sebuah negara yang sedang menghadapi peperangan.

Rakyat merasakan kerajaan sudah bertambah miskin dan dalam pada itu mereka (Rakyat) akan berhadapan dengan GST dan lain-lain. Berbagai-bagai isu timbul dan yang terakhir timbul isu penayangan Tanda Putera, filem yang di kontroversikan oleh parti pembangkang. Di Pulau Pinang tayangan filem itu diharamkan dipanggung-panggung kerana kerajaan DAP negeri itu mempunyai kuasa untuk melarangnya dari ditayangkan. Segala yang berlaku mendapat reaksi yang negatif dari pihak yang bertentangan.

Sejak bila dalam PAS dah tak boleh berpeza pendapat sampai nak singkir mana yang tak disukanya..??

Ada sekelompok penyokong PAS yang cuba menyingkirkan beberapa pemimpin PAS kerana perbedaan perdapat.

oleh Muammar Qaddafi

http://gerbanginformasi.files.wordpress.com/2008/09/648px-pas_logosvg.png
Hairan dengan sikap satu kelompok penyokong PAS yang cuba menyingkirkan beberapa pemimpin PAS dari PAS kerana perbedaan perdapat.

Yang lucunya,mereka selalu mainkan isu kepelbagaian jemaah dimana mereka menolak wujudnya jemaah lain selain PAS.. Ingat lagi hujah seorang sahabat dari PAS, katanya "PAS adalah jemaah paling benar sebab ia paling lama di Malaysia, tidak perlu wujud jemaah lain hanya kerana berbeza pendapat,tegurlah dari dalam jika ingin menegur, bukan menubuhkan jemaah baru yang akan menimbulkan perpecahan dalam gerakan islam"

Tapi bila ada pimpinan yang berbeza pendapat,mereka mahu halau keluar?

Nampak tak jelik mereka?Nampak dak peningnya mereka!
 

KL Gangster 2 yang bocoq tu hanya 50% kualitinya....ini bermakna....!!

Bocor: 'Saya akan saman berjuta ringgit!'

Bocor: 'Saya akan saman berjuta ringgit!'  
Datuk Yusof Haslam

“SAYA akan saman berjuta ringgit!”. Demikian reaksi pengarah dan penerbit terkenal, Datuk Yusof Haslam behubung kontroversi terbaru melibatkan filem arahan terbaru anak lelakinya, Syamsul Yusof, KL Gangster 2.

Filem sekuel yang menelan kos RM 4.5 juta itu dikhabarkan bocor di Internet sedangkan masih belum ditayangkan di pawagam.

Ekoran insiden tersebut, beliau mengadakan sidang media khas tergempar, semalam.

Dalam sidang media itu, jelas kekecewaan daripada pihaknya meskipun yang tersebar hanyalah 'raw material' yang belum diberi sentuhan akhir.

“Dari awal lagi saya dah rasa. Syamsul di Bangkok lagi sudah beritahu saya, ‘pastikan ya Papa, sekarang ini zaman digital, jangan sampai kita bocor di mana-mana. Habis kita nanti.’

Al Fatihah - Ayahanda Leman Raja Lawak meninggal dunia

http://1.bp.blogspot.com/-xQ9iXE5Xwi0/UP_X9kwfpMI/AAAAAAAABas/cClhYItGYVU/s320/Al-Fatihah.png


Sidang Dun pertama Mukhriz ‘pecah rekod’


Sidang Dun pertama Mukhriz ‘pecah rekod’  
Mukhriz (kanan) bersama Adun BN sejurus selesai Sidang Dun.

ALOR SETAR - Persidangan Dun Kedah bagi mesyuarat kedua penggal pertama yang ke-13, baru sahaja melabuhkan tirai, Selasa lalu.

Pelbagai aspek diperkatakan ramai berikutan kesungguhan Menteri Besar, Datuk Mukhriz Mahathir memanfaatkan persidangan itu untuk kerajaan mahupun pembangkang mengusulkan pandangan berhubung isu-isu dibangkitkan.

Ia melakar sejarah tersendiri apabila berlaku perubahan dalam kerajaan negeri, yang kini ditadbir semula BN setelah menang dalam PRU13 lalu.

Pertama kali juga menyaksikan kepetahan Mukhriz selaku ketua kerajaan dalam Dun termasuk Ketua Pembangkang baharu, Datuk Ir Amiruddin Hamzah yang dipilih ekoran bekas Pesuruhjaya Pas Kedah, Tan Sri Azizan Abdul Razak masih dalam rawatan.

Jika sebelum ini, Azizan yang ‘mesra pembangkang’ bertikam lidah dengan diselitkan perumpamaan mencuit hati dengan Ketua Pembangkang ketika itu, Datuk Mahdzir Khalid, di mana kedua-duanya ‘orang lama’ di negeri ini, kali ini diterajui ‘orang muda’ yang cukup berkaliber, sama ada kerajaan mahupun pembangkang.

Selamatkah tiga naib presiden ini?



Oleh Yusuf Harun

KEMPEN untuk semua jawatan yang dipertandingkan dalam Perhimpunan Agung Umno pada 19 Oktober nanti dilihat baru masuk gear satu - tidak seperti jawatan presiden dan timbalan presiden yang berkemungkinan menggunakan gear automatik.

Justeru belum tahu lagi siapa bakal menentang siapa. Namun, tentu sekali perang kecil-kecilan Umno sudah pun bermula.

Di tempat-tempat lain, hampir separuh daripada 20,000 cawangan dari 191 bahagian telah menjadi medan pertempuran pemimpin peringkat cawangan.

Petanda yang memberikan alamat dan gambaran awal, sama ada ketua-ketua baru bakal mengetuai bahagian tertentu ataupun berlaku status quo sudah dapat dinilai berasaskan pemilihan di peringkat cawangan.

Dalam pada itu berita panas mula kedengaran di sana sini. Dalam perkampungan Wanita Umno misalnya, sudah bertiup khabar mengatakan Shahrizat Abd Jalil, penyandang jawatan Ketua Wanita Umno bakal disaingi Azalina Osman Said, mantan Ketua Puteri Umno.

Jangan anggap kezaliman Saddam adalah dari ajaran Islam hanya kerana memusuhi Syiah


Terdapat kecenderungan yang salah dalam sikap sekelompok manusia; iaitu apabila sesuatu pihak dimusuhi maka semua pihak yang turut berperang dengan musuh tersebut adalah benar.

Sebab itu tidak pelik jika terdapat pemimpin politik dari PAS, KeADILan atau DAP yang menyertai Umno atau parti komponen BN, atau sekurang-kurangnya 'bersama' dengan mereka selepas individu berkenaan berkonfrontasi dengan parti sendiri. Walhal wadah  yang disertai (atau bersama) itu adalah pihak yang ditentang habis-habisan sebelum ini.

Tengku Razaleigh Hamzah dan Tun Musa Hitam pernah saling berseteru kerana merebut jawatan Timbalan Presiden Umno. Apabila Musa pula tiba-tiba bermusuh dengan Tun Dr. Mahathir atas beberapa sebab, maka beliau boleh bersama dengan Tengku Razaleigh untuk menjatuhkan Mahathir. Ia sekadar satu contoh. Banyak contoh lain dalam pengalaman politik Malaysia.

PAS KEDAH KALAH - Hang kata aku.. Aku kata kat hang.. akhirnya semua mandom dan mendung

BERDENTUM LINTAQ, TELAGA DI KAMBUS: HARAP AIR DALAM BESI, API DALAM
KACA - RUPANYA BALA.

RENCANA OLEH: IBN ABDULLAH ALAWAB

19 SYAWAL 1434H (ISNIN) 26 OGOS, 2013

http://4.bp.blogspot.com/-19b1Rhscp8E/UiFxO_otj5I/AAAAAAAASDI/nsR82pJ-Zuw/s1600/2013-08-31_122931.jpghttp://4.bp.blogspot.com/-19b1Rhscp8E/UiFxO_otj5I/AAAAAAAASDI/nsR82pJ-Zuw/s1600/2013-08-31_122931.jpg

PAS - PR tempoh dan rempoh PRU13.

Seusainya PRU13 pada 5 Mei 2013 Ahad jam 5 petang, dan diikuti
keputusan PRU13 yang diumumkan oleh SPR secara resmi keseluroh negara.
Termasoklah keputusan PRU13 untuk negeri Kedah Darul Aman, iaitu
kira-kira 131 hari yang lalu ketika rencana ini dibuat. Sah PAS - PR
Kedah Darul Aman kecundang dan tumbang. Takdir, nyatalah PAS - PR cuma
mampu bertahan sepenggal penuh 5 tahun menjadi kerajaan negeri Kedah
dan semua mantan Adun baik PR maunpun umNO(Baru)bN) mendapat pencen
penuh. Makanya kerajaan negeri Kedah Darul Aman kembali dalam genggam
dan cengkam umNO(Baru)bN Kedah. Umpama sirih pulang keganggang, bak
pinang pulang ketampok dan belut balik kelumpur. Kenapa dan mengapa
jadi macamtu, rakyat tolak PAS - PR dalam PRU13?

Fakta dan faktor yang diperkata dan dipersetujui oleh sebilangan besar
rakyat pengundi, dari penyokong PAS - PR sendiri, sampai ketika lanie
sekira-kiranya seperti berikut:- Ianya adalah kesan langsung yang
terhasil dari gagah dan subornya pertarongan dalaman sesama sendiri
dikalangan pemimpin PAS Kedah, PAS Kawasan dan dalam PR juga tidak
terkecuali. Dalam rumusan rambang didapati; gejalanya berpunca dari
bersunggohnya pemimpin PAS - PR Kedah yang berbalah dan bertarong
sesama sendiri diangkat dijadikan sebagai musoh. Sampaikan mereka lupa
untuk bersatu, berpadu untuk menghadapi musoh hakiki mereka yang
sebenar dan lawan politik mereka yakni umNO(Baru)bN.

Anwar ikrar tiada persempadan semula selagi SPR tidak ditukar

OLEH ZULKIFLI SULONG, PENGARANG ANALISIS DAN RENCANA

Persempadanan semula kawasan pilihan raya tidak akan ada tahun ini selagi pimpinan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang ada kekal.

Demikian ikrar Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim (gambar) dalam kenyataannya kepada The Malaysian Insider.

Tahun ini, sampailah sudah masanya persempadanan semula kawasan pilihan raya perlu dibuat.

Ini bermakna, bila-bila masa sahaja Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) perlu membentangkan satu persempadanan pilihan raya baru ke dalam Dewan Rakyat.

Mengikut Perlembagaan, ia perlu dilakukan setiap lapan hingga 10 tahun sekali.

Friday, August 30, 2013

Teras kesal Datuk Husam Musa dikambinghitamkan

Oleh Mohd Azmi Abdul Hamid

Teras kesal Datuk Husam Musa dikambinghitamkan oleh pihak yang mencemburui kelantangan beliau untuk menyatakan kebenaran, tapi didakwa sebagai menghasut.

Tindakan menahan beliau seorang Wakil Rakyat yang dikenali ramai dan juga seorang pemimpin kanan kepada parti politik di Kuala Lumpur dan dibawa ke Kota Bharu pada 21 hb Jun yang lalu adalah aneh,  kerana ia tidak menunjukkan amalan professional di pihak polis sendiri.

Walaupun pihak polis mendakwa bahawa beliau telah dikaitkan dengan kesalahan di bawah Akta Hasutan 1948 namun jelas ia adalah dakwaan terpilih kerana kenyataan menghasut yang jauh lebih merbahaya pernah dikeluarkan oleh Tun Mahathir, Ibrahim Ali dan oleh akhbar Utusan Malaysia sendiri.

Pendakwaan pihak polis terhadap beliau, seperti pemimpin pembangkang yang lain, sangat bersifat terpilih kerana ia dipengaruhi oleh parti politik yang memerintah.

Bagi Teras ini adalah kes yang bukan pertama kali malah telahpun dilakukan beberapa kali bagi menyekat pemimpin pembangkang menyatakan pandangan kepada rakyat.

Selepas 1Israel.. Anwar nak dedahkan pulak "Endless Possibilities" juga datang dari Israel

Najib Terkedu Dengan Pendedahan Ini

Slogan terbaru diperkenal Perdana Menteri, Endless Possibilities yang sama dengan kempen Kementerian Pelancongan Israel bukannya kebetulan, kata Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim.“Sekarang kita ada bukti cukup. 
Sama macam kempen 1Israel. Dia (Najib) kena jelaskan,” kata Anwar ketika ditemui pemberita di majlis hari raya KEADILAN Lembah Pantai, hari ini.Anwar berucap dalam majlis hari raya parlimen Batu di Dataran Dewan Masyarakat Fasa Tiga, Bandar Baru Sentul“Sekarang lebih berat. 
Ia tak mungkin secara kebetulan” tegas Anwar.Endless Possibilities adalah slogan yang diguna Kementerian Pelancongan Israel untuk mempromosi negara itu pada 22 April 2013.

Muhyiddin bakal senasib Ghafar Baba?

oleh - Shahbudin Husin

August 30, 2013

Walaupun belum membuat pengumuman rasmi jawatan yang bakal ditandinginya, tetapi tidak ternampak pula kecenderungan untuk Timbalan Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin bersedia mencabar Najib bagi jawatan Presiden Umno dalam pemilihan parti 19 Oktober depan.

Dengan tempoh pertandingan tidak sampai dua bulan dari sekarang, Muhyiddin nampaknya cukup selesa dengan kedudukannya sebagai Timbalan Presiden Umno dan Timbalan Perdana Menteri. Jika sebelum pilihan raya dulu, kedengaran juga ura-ura daripada para penyokongnya bahawa keputusan PRU 13 akan menentukan gerak langkah dan percaturan Muhyiddin yang seterusnya tetapi kini semua ungkapan itu sudah tidak kedengaran lagi.

Walaupun masih ada mengharapkan Muhyiddin akan mencabar Najib berikutan beberapa perkembangan menunjukkan Najib masih tidak berubah, ditambah dengan keputusan PRU 13 yang mengesahkan beliau lebih buruk daripada Pak Lah, di sebalik Muhyiddin masih menangguhkan untuk membuat pengumuman jawatan bakal ditandinginya, beliau sebenarnya cukup selesa dengan kedudukan dan jawatannya sekarang.

Sekarang bukan saja tidak kedengaran lagi suara penyokong Muhyiddin mengenai kemungkinan beliau mencabar Najib, malah pegawai dan jentera politik Muhyiddin juga tidak berbuat apa-apa gerak kerja yang menunjukkan keinginan meningkatkan karier politik bos mereka itu.

Antara Lambang, Logo & Tatoo 49 kumpulan kongsi gelap di dedahkan oleh Polis

http://1-ps.googleusercontent.com/x/www.malaysiakini.com/mk-cdn.mkini.net/670/300x375xb3817bfe676664c8f65399e7a0fe1c5f.jpg.pagespeed.ic.KGML71k4im.jpg

Jalur Gemilang kurang kerana merdeka ‘diUmnokan’

TEMERLOH: Menjelang beberapa jam sahaja lagi negara akan menyambut hari ulang tahun kemerdekaan ke-56, rata-rata dilihat rakyat bagaikan tidak cakna dan tidak mempedulikan 31 Ogos tarikh yang dianggap 'keramat' oleh kerajaan itu.

Ini dapat diukur dengan kurangnya pengibaran bendera Jalur Gemilang pada kenderaan, premis-premis perniagaan dan di rumah kediaman sehingga sambutan merdeka tahun ini dilihat suram dan hambar jika dilihat daripada sambutan rakyat.

Dalam tinjauan sepanjang perjalanan dari plaza tol Bentong ke Kuantan, jumlah kenderaan yang lalu-lalang, didapati yang melekatkan atau mengibarkan Jalur Gemilang hanya boleh dibilang dengan jari.

Begitu juga dengan kebanyakan premis perniagaan seperti restoran, pusat membeli-belah dan stesen minyak, bangunan swasta, pejabat dan bangunan di kawasan komersial di beberapa jalan utama di Kuantan dan Temerloh juga dilihat tidak berbuat demikian.

Memang terdapat gesaan daripada pihak kerajaan terutama melalui media televisyen menyeru rakyat mengibarkan bendera kebangsaan. Namun jelas sekali gesaan tersebut hanya dipandang sepi oleh umum.

Read More

Adaka ANWAR akan digelar pengkhianat rakyat selepas ini...?

Nampaknya apa rentak tari yang akan di mainkan lagi selepas ini...
Kita sama sama saksikan apa episod seterusnya......

Akhirnya KU LI mengundur diri...


PAS: Gadai pangkalan TUDM bahayakan negara

Rancangan kerajaan untuk mengadakan projek pembangunan di pangkalan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) di Sungai Besi akan membahayakan negara kerana ia bertentangan dengan konsep pertahanan menyeluruh, kata Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar.

"Tindakan itu akan menyebabkan negara kehilangan sebuah pangkalan pertahanan di tengah bandar sedangkan ia merupakan satu elemen penting kepada pertahanan nasional yang menepati konsep dan perlaksanaan pertahanan menyeluruh.

"Amat tidak wajar pangkalan pertahanan yang begitu strategik digadaikan semata-mata untuk memenuhi kepentingan kroni pihak yang berkuasa sedangkan pangkalan pertahanan udara seperti di Sungai Besi masih dikekalkan di kebanyakan negara maju," katanya yang dipetik oleh Harakah Daily.

Mahfuz berkata pangkalan TUDM di Sungai Besi bukannya sekadar ruang-ruang pejabat malah ia adalah pusat operasi tentera udara serta pusat integrasi maklumat radar pertahanan udara di bawah tanah dengan hubungan terus dari Butterworth di utara, Kuantan di timur dan maklumat radar mobile dari Bukit Ibam yang mana masa yang begitu lama terpaksa diambil untuk memastikan sistem tersebut betul-betul berfungsi dengan baik dan tepat.

Wahai PAS.. Salahkah pemimpin kritik parti sendiri?

oleh Zahiruddin Zabidi

Menuju PAS Baru: Krisis, Peluang dan Dinamisme (2009) adalah buku karangan Dr Mujahid Yusuf Rawa, Ahli Jawatankuasa PAS Pusat merangkap Ahli Parlimen Parit Buntar.

Buku tersebut diterbitkan pada tahun 2010 oleh The Malaysian Insider Sdn Bhd.

Pada tahun 2012, sebuah lagi buku sebagai kesinambungan buku yang pertama itu pula terbit dengan tajuk Rejuvenasi PAS: Idea, Realiti, Aplikasi ke Arah Aspirasi Masa (2012) terbitan Ilham Centre.

Sebelum kedua buah buku Dr Mujahid ini terbit, sebuah buku dwibahasa berjudul Politik Baru: Mematangkan Demokrasi Malaysia (2009) terlebih dahulu diterbitkan oleh Institut Terjemahan Negara Malaysia - ITBN (kini dikenali sebagai Institut Terjemahan & Buku Malaysia - ITBM).

Pengarangnya adalah Datuk Saifuddin Abdullah. Beliau pada masa itu merupakan ahli Majlis Tertinggi Umno merangkap ahli Parlimen Temerloh dan merupakan timbalan menteri Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi.

Mukhriz - Kedah akan guna tenaga solar

Mukhriz Tun Dr Mahathir
Mukhriz Tun Dr Mahathir
KULIM - Kerajaan Kedah merancang untuk menjadikan negeri ini sebagai pengguna tenaga solar berikutan Kedah kini menjadi pengeluar panel solar secara besar-besaran, kata Menteri Besar Datuk Mukhriz Tun Dr Mahathir.

Katanya sebagai permulaan kerajaan negeri akan memasang panel solar di bangunan kerajaan negeri dalam usaha mengurangkan penggunaan tenaga elektrik sedia ada.

Mukhriz berkata Kedah boleh dikatakan antara pengeluar panel solar terbesar di dunia dengan adanya dua syarikat pengeluar panel solar yang besar di Kulim Hi-Tech Park di sini, oleh itu tiada alasan untuk Kedah tidak menggunakan tenaga solar.

Pendang - Bukit Jenun pendam tragedi

Wartawan Sinar Harian
30 Ogos 2013

Bukit Jenun pendam tragedi 
Pekan lama Bukit Jenun yang terkenal

BAGI yang tidak mengenali Bukit Jenun pastinya akan beranggapan tiada apa yang  istimewanya di situ, namun di sebaliknya, tempat itu mempunyai sejarahnya tersendiri pada satu ketika dahulu.

Bukit Jenun merupakan kawasan di dalam daerah Pendang  yang  berada di Mukim Air Puteh dan terletak di lokasi agak terpencil, iaitu lebih kurang 32 kilometer ke Selatan Bandar Alor Setar.

Bukit Jenun dikelilingi oleh bukit-bukit kecil dan ada sesetengah daripada bukit itu masih berhutan tebal dan setengah daripada kawasannya pula terletak di kedudukan rendah dan berpaya, yang  dimanfaatkan  oleh  penduduk  dengan tanaman padi.

Di kawasan ini dikatakan terdapat dua jenis tanaman utama iaitu padi ditanam di sebelah barat dan tanaman kedua adalah getah yang ditanam di sebelah timur. READ MORE

Isu Insaniah: Ambil tindakan jika benar salah

MOHAMAD FAKHRI MOHD ALI
30 Ogos 2013

Amiruddin Hamzah 
Amiruddin Hamzah

ALOR SETAR - Kerajaan negeri digesa mengambil tindakan undang-undang sekiranya benar berlaku penyalahgunaan kuasa dan penyelewengan dalam pengurusan anak syarikat Insaniah Holdings Sdn Bhd (IHSB).

Ketua Pembangkang Dun, Datuk Ir Amiruddin Hamzah berkata, kerajaan negeri perlu bertindak tegas dalam menangani perkara itu termasuk membuat aduan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) jika perlu.

"Kalau berlaku penyelewengan yang dikesan dalam IHSB, saya minta kerajaan negeri ambil tindakan undang-undang," katanya kepada Sinar Harian, kelmarin.

Beliau yang juga Adun Anak Bukit berkata, biarpun perkara itu perlu diberi perhatian serius, namun perkara berkaitan kegagalan pembayaran gaji kepada kakitangan IHSB juga tidak wajar diabaikan.

"Pada masa sama, masalah kakitangan IHSB juga perlu diberi perhatian. Saya difahamkan lebih 200 orang yang masih belum dapat bayaran gaji mereka ditambah pula status mereka sebagai kakitangan IHSB masih menjadi tanda tanya.

"Kita minta kerajaan negeri tolong segera selesaikan masalah mereka yang gagal dibayar gaji sejak empat bulan lalu," katanya.

Kelmarin, Sinar Harian melaporkan, kepincangan pengurusan dan kewangan dalam anak syarikat IHSB didedah secara terperinci dan turut mengejutkan pemimpin pembangkang.

Menurut laporan itu, Exco Pendidikan, Pengangkutan dan Kerja Raya, Datuk Tajul Urus Mat Zain berkata, kewangan yang meruncing berpunca daripada kos operasi yang tinggi, antaranya pembayaran gaji kepada Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) IHSB yang juga CEO Insan Medic mencecah RM35,000.

Nik Aziz: 'Itu usaha kuburkan Insaniah'


Oleh: Wartawan Sinar Harian Tarikh: August 30, 2013

KOTA BHARU - Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menyifatkan pendekatan kerajaan negeri Kedah dalam menangani isu Kolej Universiti Insaniah (Kuin) seolah-olah cuba menguburkan institusi pengajian berkenaan.

Menurutnya, cara kerajaan Kedah yang kini ditadbir parti lawan jelas menampakkan keinginan mereka untuk melemahkan perjalanan institusi pengajian agama berkenaan apabila kemasukan Julai 2013 lalu merosot sehingga 50 peratus.

“Kontroversi yang melanda Insaniah boleh menghilangkan keyakinan rakyat terhadap pusat pengajian berkenaan dan tidak mustahil ia boleh menguburkan institusi pengajian tinggi agama di negara ini,” katanya yang dipetik melalui Facebooknya, semalam.

Bangla semakin kurang ajaq.... nanti yang 1.4juta nak datang entah camna lagi kelaku mereka...


Kakitangan TNB hampir putus tangan ditetak warga bangla ketika hendak potong bekalan elektrik


SUBANG JAYA - Seorang kakitangan Tenaga Nasional Berhad (TNB) hampir terputus pergelangan tangan ditetak dua lelaki ketika melakukan kerja pemotongan bekalan elektrik di Lot 190 Jalan PJS 7/23 Bandar Sunway di sini petang semalam.

Timbalan Ketua Polis Daerah Subang Jaya, memaklumkan dalam kejadian pukul 5 petang itu, berlaku pertengkaran antara mangsa, Muhammad Adni Isa, 42, dengan dua suspek yang tidak puas hati dengan tindakan mangsa memotong bekalan elektrik.

"Mangsa bersama seorang rakan bertugas membuat pe motongan elektrik di hadapan tiang TNB tempat kejadian. Tiba-tiba datang dua lelaki bertanya mengapa potong elektrik.

"Tidak puas hati dengan jawapan diberikan mangsa, berlaku pertengkaran sebelum kedua-dua mereka keluar dari rumah membawa dua bilah parang dan menetak tangan kiri mangsa beberapa kali,” katanya ketika dihubungi. —

Kenapa kami tak sokong Enakmen tersebut - Adun PAS

Ustaz Ahmad Yahaya [admin]

ALOR SETAR - PR menegaskan bahawa keputusan untuk menolak enakmen berkaitan anti Syiah pada persidangan Dun baru-baru ini bukan disebabkan masalah Syiah, tetapi kerana Rang Undang-undang Kesalahan Jenayah Syariah (Kedah Darul Aman) 2013 yang diperkenalkan adalah bertentangan dengan Syariah sebenar.

Ketua Pemuda Pas Kedah, Ahmad Yahaya berkata, penolakan keputusan itu juga tidak ada kaitan sama ada penyokong PR terlibat dalam fahaman itu.

Fasal 17

“Kami menolak kerana Rang Undang-undang ini bertentangan di beberapa fasal dengan Syariah yang sebenar. Contohnya pada fasal ke 17 yang menyentuh berkenaan dengan meminum minuman memabukkan.

“Disebut di sini, apabila disabitkan dengan kesalahan boleh didenda tidak melebihi RM3,000 atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi dua tahun atau kedua-duanya.

Padahal, dalam undang-undang Islam, orang yang minum arak perlu disebat. Sekurang-kurangnya, sebutlah perkataan sebat,” katanya pada sidang media di Kompleks Pas Pokok Sena, semalam.

Punca masalah air Felda Lubuk Merbau akan dikenal pasti

Mahdzir Khalid (berdiri, dua dari kiri) bersalaman dengan tetamu yang hadir dalam majlis sambutan Aidilfitri Felda Lubuk Merbau di Padang Terap, Kuala Nerang, Kedah, kelmarin.

PADANG TERAP 28 Ogos - Masalah bekalan air di Felda Lubuk Merbau di sini yang sering menghantui kira-kira 3,000 penduduk terutama ketika musim perayaan akan diatasi segera setelah puncanya dikenal pasti.

Menurut Timbalan Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Seri Mahdzir Khalid, satu mesyuarat membabitkan jawatankuasa khas menangani masalah itu akan diadakan dalam masa terdekat membabitkan pihaknya, pengurusan Felda terbabit serta Syarikat Air Darul Aman Sdn. Bhd. (SADA).

Beliau yang juga Ahli Parlimen Padang Terap menjangkakan masalah yang menjejaskan kehidupan harian penduduk Felda itu akan diselesaikan selewat-lewatnya hujung tahun ini.

PAS Kedah minta Mukhriz tidak alih isu KUIN

POKOK SENA: PAS Kedah meminta kerajaan negeri di bawah pimpinan Datuk Mukhriz Mahathir supaya tidak mengalihkan isu pokok berkaitan kemelut Kolej Unversiti Insaniah (Kuin) sepertimana penjelasan yang dibuat pada Sidang Dewan Undangan Negeri Kedah baru-baru ini.

Menurut Pesuruhjaya PAS Kedah, Datuk Mahfuz Omar, dua isu utama yang telah dibangkitkan selam ini ialah berkaitan masalah gaji dan status kakitangan Insaniah Holdings Sdn Bhd (IHSB) dan masalah perpindahan semula pelajar ke kampus lama Mergong.

"Walaupun Mukhriz dan Exco Pendidikan, Datuk Tajul Urus Mat Zain memberikan jawapan pada seis  penggulungan, bagi Pakatan Rakyat, kami tiada masalah dengan segala pendedahan itu.

“Kalau kerajaan dapati ada apa-apa masalah salahgunakuasa atau penyelewengan dalam pengurusan Kuin mahupun apa jua bidang pentadbiran semasa Pakatan Rakyat memerintah Kedah, kerajaan diminta untuk membuat siasatan dan mengambil tindakan.Kita akan turut memberikan kerjasama,” katanya pada sidang media yang diadakan di Markas PAS Pokok Sena, Jalan Langgar dekat sini hari ini.

Mahfuz ucap tahniah kepada Adun PR Kedah

POKOK SENA: Pesuruhjaya PAS Kedah, Datuk Mahfuz Omar mengucapkan tahniah kepada semua Adun Pakatan Rakyat negeri kerana berjaya memainkan peranan masing-masing dengan baik semasa  persidangan Dewan Udangan Negeri (Dun) pada 25 hingga 27 Ogos lalu.

Katanya, barisan Adun Pakatan Rakyat yang diketuai oleh Adun Anak Bukit, Datuk Ir Amiruddin Hamzah telah berjaya memiankan peranan masing-masing pada sidang tersebut.

"Ini menampakkan kebolehan dan keupayaan kita walaupun sebahagian dari kita adalah muka baru, tetapi berjaya mengambil bahagian untuk menyentuh perkara-perkara yang membabitkan isu rakyat termasuk yang meyentuh tentang isu Islam itu sendiri.

Thursday, August 29, 2013

Penjelasan kenapa ADUN PR tak sokong Rang Undang-Undang yang di bentangkan semalam...!!


Sebenarnya rang undang-undang (RUU) yang dibentangkan dalam DUN Kedah ialah Rang Undang-Undang Kesalahan Jenayah Syariah (Kedah Darul Aman) 2013, TIADA Enakmen Anti Syiah yang dibentangkan !

Kenapa kami Adun-Adun PR beragama Islam mengundi untuk tidak menyokong RUU ini ? Sebab hukuman yang dicadangkan dalam RUU ini bercanggah dengan hukum syarak, macammana nak disebut sebagai "Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah" ?

Malahan Adun-adun (BN) yang luluskan enakmen ini patut dikenakan tindakan bawah fasal 8 enakmen kesalahan jenayah syariah 2013 (EKJS) -kerana- mempersenda ayat Al Quran atau Hadith sebab dalam EKJS yang mereka lulus, contohnya minum minuman memabukkan kalau didapati bersalah akan kena denda tak lebih RM 3 ribu atau dipenjara tidak melebih 2 tahun atau keduadua sekali, padahal hadis sahih sebut bagi kesalahan di atas hendaklah di SEBAT pelakunya ! 

Pemimpin atau rakyat yang perlu bina semangat patriotisma?

oleh Aspan Alias

http://3.bp.blogspot.com/-tLj9bff7bTk/UFvVpNYYgEI/AAAAAAAAAIg/VCakoBLde74/s320/img_6202%5B1%5D.jpg‘National Anthem Act’ 1968 akan berkuat kuasa tidak berapa lama lagi didalam pawagam. Semua penonton mesti bangun dan menghormati ‘Negara Ku’ yang akan dimainkan sebelum tayangan sesebuah filem itu.. Sesiapa yang melanggarnya boleh di denda tidak lebih dari seratus ringgit atau dipenjara tidak melebihi satu bulan. Ini adalah kandungan yang ada di dalam Akta itu yang digubal pada tahun 1968 dahulu.

Tujuannya, kata Menteri yang bertanggungjawab ialah untuk membina semangat patriotik terhadap negara dikalangan penonton pawagam itu dan rakyat keseluruhannya. Ramai yang menghubungi saya untuk memberikan komen tentang undang-undang baru ini. Maka saya bersetuju untuk memberikan komen pendek tentang undang-undang baru ini.

Selepas ini akan ramailah orang yang akan masuk penjara sebaik sahaja keluar dari pawagam-pawagam di seluruh negara. Jangan dipersoalkan niat Kementerian Penerangan itu dan Menterinya sekali. Niat mereka baik dan jujur untuk melihat pembangunan semangat patriotisma dikalangan rakyat Jika dengan Akta baru ini boleh membinanya kita terima dan kita akur dengannya. Lagi pun sememangnya kita wajib berdiri semasa lagu Negara Ku itu dimainkan. Tetapi kenapa mainkan di dalam pawagam?

BN Kedah Khianati Perjuangan Rakyat Mesir

Dewan Pemuda PAS Kedah

:: BN KEDAH KHIANATI RAKYAT MESIR ::


Tahukah anda, Pakatan Rakyat telah mengemukakan usul mengenai Mesir pada Sidang Dun Kedah baru-baru ini. Malangnya usul itu ditolak.

Alasan penolakan usul itu adalah:
1. tiada kaitan kepentingan rakyat Kedah;
2. Mesir tidak bersempadan dengan Kedah.

Usah ditanya mengenai iman persaudaraan islamiyyah, cukup dipersoalkan di mana kewarasan kemanusiaan BN?

Pie Mana Habih Ahli UMNO nie takan 12 orang sahaja yang pie menontonnya..??

 
Jom tonton Tanda Pusara malm nih..kasi pengarahnya untung sikit..kesian pulak aku tengok..penonton..campor tukang jaga tiket..tukang bukak pintu pangung..adakah dalam 13 orang semuanya..kah kah kah..

Wooii cai cai..masa inilah nak membantu MACAI...pakai songkok tinggi woii!!!

Orang buat petisyen suruh bicara di Mahkamah nie hakim belum hujah apa-apa lagi dah jatuh hukum..!!

Pakatan Perak tanggung hampir RM1j kos petisyen p'raya
oleh Bernama

Parti Pakatan Rakyat di Perak perlu menanggung hampir RM1 juta sebagai kos dalam 11 petisyen pilihan raya di negeri itu, yang kesemuanya ditolak atas alasan teknikal.

MP DAP Taiping Ng Kor Ming berkata keseluruhan kos yang ditanggung Pakatan itu berjumlah hampir RM965,000.

Kos paling tinggi yang dikenakan adalah untuk petisyen pilihan raya bagi kerusi parlimen Tapah, sebanyak RM150,000.

Ia diikuti dua petisyen pilihan raya di Pasir Panjang (masing-masing RM120,000 dalam bentuk kos) dan Selama, di mana Pakatan diarah membayar RM110,000 dalam bentuk kos.

ISU ENAKMEN ANTI SYIAH : ADUN BN yang sokong semalam yang patut awal sekali didakwanya


Maaf... Aku sibuk nie... banyak kerja nak kena buat.....!


Oleh Suraya Yaacob

"AKU SIBUK LA, BANYAK BENDA NAK KENA SETTLEKAN NI!!!"

Apabila hal-hal dalam hidup anda bagaikan terlalu banyak, kerja, anak & bini, kawan-kawan, business, orang tua kita, dan anda rasa 24 jam sehari memang tak cukup, ingatlah tin biskut kering Hup Seng dan dua cawan kopi.

Seorang professor dalam kelas sosiology telah mengeluarkan beberapa barang di hadapan kelas.

Apabila kelas dimulakan, tanpa sebarang penerangan, professor terus mengeluarkan satu tin biskut Hup Seng yang besar dan kosong, dan terus mengisi tin tersebut dengan bola-bola golf sehingga penuh.

Kemudian, professor menanyakan pada anak muridnya, “Adakah tin biskut ini sudah penuh?” Kesemua anak murid mengangguk dan mengatakan “Ya!”

Professor kemudian mengambil sekotak kacang, dan menuangkannya ke dalam tin biskut tersebut. Tin biskut digoncangkan sedikit, lalu kacang-kacang pun bergerak-gerak mengisi ruang di antara bola-bola golf.

TPM dan Mukhriz ziarah Tan Sri Azizan di Hospital Sabtu lepas


KUIN : Ada yang dapat gaji sampai RM35K... ini penjelasannya...

Muhammad Sanusi Md Nor

Isu Insaniah Holding yang 'didedahkan' oleh Tg Dawai (Exco Pendidikan) di hari akhir Sidang Dun tidak mengejutkan. Ia hanya bacaan semula skrip Group pencalar KUIN ( kump yang tak puashati krn tak dpat kenaikan gaji 13%-BersihKUIN). Setelah dibacakan dibanyak tempat termasuk di atas lori, di balai polis dan di pejabat MB, sidang DUN inilah peluang menjadikan skrip itu popular.

Lama sebelum ke sidang DUN, srip ini telah dijaja ke sana ke mari, tapi tak men'setim'kan pihak berkuasa, polis maupun SPRM. Saya dimaklumkan dua kali laporan polis dibuat terhadap insaniah holding, tapi tak ada kes!

Kes pertama dibangkitkan ialah berkaitan gaji RM35k Dr Ramli yang mengepalai Insan Medic menubuhkan fakulti Perubatan. - Kan aku dah kata byk kali, perkara pokoknya ialah tentang duit gaji- Dr Ramli berpengalaman 30 tahun menubuh dan menguruskan fakulti Perubatan.

Sila pastikan puak kongsi gelap yang didedahkan ini dihapuskan.. ini yang penting..


Dedah..dedah lah juga... tapi kena benteraslah takan nak biarkan mereka bermaharajalela dalam negara....

Apakan akan Mufti Johor lakukan jika beliau ditugaskan di Masjid Qiblaitain Madinah..?


Oleh Zul Hazmi


Masjid Qiblatain dikenali juga sebagai Masjid Bani Salamah sebuah masjid tertua selepas Masjid Quba dan Masjid Nabawi. Qiblatain bermaksud dua kiblat. Pada mulanya ummat Islam bersolat berkiblatkan Baitul Maqdis sehinggalah suatu hari ketika Rasulullah bersolat zohor bersama para sahabat di Masjid ini, semasa rakaat kedua datang Malaikat Jibril menyampaikan wahyu kepada Rasulullah :

".. Maka sesungguhnya Kami akan memalingkan kamu ke arah kiblat yang kamu sukai, oleh itu palingkanlah mukamu ke arah Masjidil Haram.. " Surah Al-Baqarah : 144.

Mendengar wahyu tersebut segera Rasulullah bergerak beralih arah ke arah Kaabah di Makkah. Bermula hari tersebut maka kiblat seluruh ummat Islam ialah Kaabah di Mekah. Perubahan tersebut memberi tamparan hebat kepada Yahudi yang sebelumnya berbangga ummat Islam berkiblatkan tempat suci mereka.

Surau kontroversi diroboh pemilik


Isu surau: Maij panggil pemilik resortPhoto: Ni dia nasib surau yang salah kiblat..yang kontroversi org budha pakai kejap tuh.

Pasni..jika surau or masjid salah kiblat..jangan ubah sejadah anda..panggil orang robohkan..jika nadib baik..ada peruntukan bina yg baru..itu pon jika..jika la..

Bravo..bijak bijak org yg kerja jaga agama kita rupanya..

Jangan edjust sejadah anda..robohkan aja..

Mudah bukan?

KOTA TINGGI - Surau di sebuah resort di Sedili Besar yang digunakan sekumpulan penganut agama Buddha untuk ritual pada 10 Ogos lalu hingga mencetuskan kemarahan umat Islam, akhirnya dirobohkan oleh pengurusan resort berkenaan hari ini.
  
Menurut salah seorang pekerja resort berkenaan Mohd Kanang Abdullah, 29, dia diarahkan oleh pemilik resort tersebut supaya melakukan kerja-kerja meroboh surau berkenaan.
  
"Kerja-kerja meroboh dimulakan pada pukul 9 pagi tadi dengan menggunakan sebuah jentolak. Kerja ini kita akan sambung esok," katanya kepada Bernama ketika ditemui di sini.
   

1.4 juta Bangla: 'Anak di rumah mati kelaparan'


KUALA LUMPUR: Keputusan kerajaan membenarkan 1.4 juta pekerja Bangladesh dibawa masuk secara berperingkat ke negara menjelang awal tahun hadapan seperti 'kera di hutan disusukan, anak di rumah mati kelaparan'.

Pengerusi Lajnah Buruh PAS Pusat, Anuar Tahir (gambar) berkata, tindakan kerajaan itu menggambarkan sikap kerajaan yang lebih mengutamakan pekerja asing berbanding pekerja tempatan.

"Lajnah Buruh PAS membantah keras keputusan kerajaan ini kerana malang kepada pekerja Malaysia apabila lebih mempercayai warga bangladesh berbanding pekerja tempatan.

"Program ini tidak dapat menyelesaikan masalah ketiadaan pekerjaan dalam kalangan rakyat sendiri," kata beliau ketika dihubungi Harakahdaily hari ini.

Cara apply rumah mesra rakyat (RMR) 1 malaysia.




1. Wajib ada tanah sendiri
2. Pergi SPNB
3. Ambil borang dan isi.
4. Apply kat SPNB nak design ni.

Kalau nak print gambar ni silakan.

Harga - rm60k
Subsidi kerajaan - rm20k
Yang perlu dibayar - rm40k
Kalau buat loan 20 tahun - rm150 bulan2

Kalau nak apply dan memohon boleh rujuk terus ke SPNB di --> http://www.spnb.com.my/

atau

Jumpa adun kawasan anda dan minta borang untuk RMR ini.

Sila sebarkan supaya semua orang tahu.

Mana ada Mukhriz bentang Enakmen Anti Syiah semalam...!

mungkin sebab itu yg adun PR tak sokong sebab mereka hanya mengubah enakmen kesalahan jenayah..dan tidak di specifikkan kepada syiah....

inilah alasan yg diberikan sebab apa calon PR tak sokong....

'Ada tak kena dalam bola sepak negara'


Mohamad Hasan  
Mohamad Hasan

"ADA sesuatu yang tidak kena dalam industri bola sepak," demikian reaksi Presiden Persatuan Bola Sepak Negeri Sembilan (PBNS) Datuk Seri Mohamad Hasan berhubung prestasi buruk skuad Hoben Jang Hoben tahun ini.
  
Beliau yang juga Menteri Besar berkata, keadaan itu bukan hanya berlaku dalam pasukan bola sepak negeri ini tetapi juga disedari melanda industri sukan itu di seluruh negara.
  
Ditanya sama ada terdapat unsur-unsur pengamalan rasuah dalam sukan bola sepak di negeri ini, beliau menjawab, "Bukan unsur-unsur, memang ada," katanya dalam sidang media selepas menghadiri jamuan rumah terbuka Aidilfitri Setiausaha Kerajaan Negeri Sembilan Datuk Mat Ali Hassan, di sini hari ini.
   

KUIN jadi kilang buat duit dizaman PAS? Biar betoii.. PAS Kedah tolong jawab sat..

Membaca laporan tentang sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Kedah semalam yang dilaporkan oleh Bernama ini membuatkan aku teringat kisah Perang Uhud yang berlaku di zaman Rasulullah S.A.W.. 

Dimana kerana tamak dan tidak patuh kepada arahan Rasulullah S.A.W. kemenangan yang pada awalnya milik tentera Islam bertukar menjadi kekalahan akhirnya..

Dalam perang yang berlaku pada hari Sabtu, 7 Syawal atau 11 Syawal tahun ketiga hijrah 26 Mac 625 M antara tentera Islam dengan tentera kafir Quraisy ini Rasulullah S.A.W. telah menyusun strategi dengan membahagikan tentera kepada tiga pasukan iaitu pasukan kanan dan kiri berhadapan melawan musuh.

Pemilihan PAS: Kalau Dr. Hatta tak boleh pakai maknanya Presiden PAS pun sama laa...

Dr. Hatta difitnah
Tapi kalau la betul dakwaan mamat tu dan TG Hj Hadi pulak sebagai Presiden PAS memang tutup mata, pada aku bukan saja Dr. Hatta patut disingkirkan tapi TG Hj Hadi pun patut disingkirkan sama.
 
Menjelang pemilihan PAS yang dah tak lama dah, nampaknya kerja lobi melobi semakin dahsyat. Aku sebenarnya takdak masalah kalau ada yang nak melobi mana-mana pemimpin yang dia rasa layak, tapi nak melobi pun agak-agak la sama.

Kalau dah sampai tahap memfitnah pemimpin lain, itu bukan melobi tapi tu lebih sesuai dipanggik kerja HARAM JADAH.

Apa Rahsia Datuk Kamaruddin Bersara Sebagai Setiausaha SPR Senyap-senyap?

oleh blog Greenboc


Abdul Ghani Salleh Dilantik Setiausaha Baharu SPR

KUALA LUMPUR, 27 Ogos - Pengarah di Pejabat Pembangunan Persekutuan Negeri Selangor Datuk Abdul Ghani Salleh dilantik Setiausaha Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang baharu, berkuat kuasa 19 Ogos ini.

Menurut kenyataan SPR Selasa, Abdul Ghani, 55, menggantikan Datuk Kamaruddin Mohamed Baria yang bersara pada 13 Ogos lepas.

Kamaruddin dilantik ke jawatan itu pada 1 Okt 2010.

"SPR berharap dengan pengalaman luas beliau dalam perkhidmatan awam, pelantikan Abdul Ghani sebagai Setiausaha SPR yang baharu dapat memimpin Urus Setia SPR dalam merancang, menyelaras dan melaksanakan dasar yang ditetapkan SPR dengan cekap dan berkesan," kata kenyataan itu.

[Video & Gambar] Kemalangan ngeri pekerja TNB di Kulim Hi Tech



Kemalangan Ngeri Yang Berlaku Berdekatan Kilang Saint Gobain di Kulim Hi-Tech Park, Kulim..

Kemalangan yang agak dahsyat pagi tadi di Kulim Hi-Tech Park, Kulim Kedah

Lokasi berdekatan dengan Kilang Saint Gobain dan First Solar, Mangsa adalah pekerja TNB Kulim. Ini adalah videonya yang dirakamkan oleh rakan facebook...

Mangsa adalah staff TNB Kulim. 5 anggota terlibat kemalangan pagi tadi. Semoga Allah permudahkan segala urusan magsa.

Kemalangan yang berlaku pagi tadi berpunca kereta mangsa yang gagal dikawal telah berpusing dan melanggar tiang lampu.

Tokey Pekasam - 'Pulangannya memang lumayan'

'Pulangannya memang lumayan'

'Pulangannya memang lumayan'  
Shamsul (kiri) mengeluarkan ikan yang tersangkut pada pukat.

KULIM - Tidak ramai dalam kalangan remaja hari ini ingin melibatkan diri dalam peniagaan ikan pekasam, walaupun permintaan terhadap makanan itu tinggi tetapi cara menyediakannya dikatakan sangat rumit.

Namun, lain pula bagi Shamsul Nizam, 21, kerja menangkap ikan dan kemudiannya diproses untuk dibuat pekasam merupakan rutin harian dilakukannya untuk menambah pendapatan.

Menurutnya, pekasam boleh menggunakan apa sahaja jenis ikan tetapi pekasam ikan puyu paling disukai ramai.

“Ikan apa pun boleh kita gunakan untuk dijadikan pekasam kerana semua tulang ikan itu akan reput dan boleh dimakan apabila digoreng.

Wednesday, August 28, 2013

Apabila Syaitan Berkata-Kata....!!!

Syaitan berkata:

http://fc04.deviantart.net/fs70/i/2011/182/0/c/beautiful_view_of_a_mosque___by_ya_allah-d3kmxie.jpg
1. Orang Islam yg mendengar azan tetapi tidak segera menunaikan solat adalah 'Bapaku'.. kecuali wanita.

2. Orang Islam yg suka membazir pada perkara yg tak berfaedah adalah 'saudaraku' .

3. Orang yg ruku & sujud mendahului imam adalah 'anakku' .

4. Wanita yg marah2 ketika ada tetamu di rumah nya adalah 'ibuku' .

5. Wanita Islam yg tidak memakai tudong adalah 'istriku' .

6. Orang Islam yg makan tanpa membaca bismillah terlebih dahulu adalah 'anakku' .

7. Orang yg tidak suka berkongsi msg ini dengan saudara islam yg lain adalah 'sahabatku' .

Aduhai.. PKR nak buat open house pun tak boleh kaa..!!

Majlis Aidilfitri PKR dihalang
William Mangor | August 28, 2013
Beliau hairan kerana aktiviti raya ini bukanlah acara politik tetapi merupakan majlis ramah tamah Aidilfitri
BETONG: Permohonan untuk menggunakan beberapa kawasan lot parkir untuk mengadakan majlis ramah tamah Aidilfitri yang dianjurkan Parti Keadilan Rakyat (PKR) cawangan Betong dihalang oleh Majlis Daerah Betong (MDB) atas pelbagai alasan yang meragukan.

Jurucakap PKR Betong, Abang Kassim Abang Bujang melahirkan kekecewaan terhadap MDB kerana menghalang majlis awam.

“Aktiviti di Betong ini adalah satu aktiviti yang PKR kawasan Betong lakukan selepas pilihan raya. Cuma masalahnya apabila kita memohon daripada Majlis Daerah Betong (MDB) untuk menggunakan beberapa lot parkir dibawah pejabat PKR cabang Betong ditolak oleh MDB,” katanya.
Beliau hairan kerana aktiviti raya ini bukanlah acara politik tetapi merupakan majlis ramah tamah Aidilfitri, tetapi permohonan PKR ditolak oleh MDB atas alasan yang tidak munasabah.

Ahli perniagaan Melayu serah resolusi bantah TPPA kepada Najib

OLEH MOHD FARHAN DARWIS

Najib  tiba di 'Majlis Sepetang di Aidilfitri MTEM' di Intan. Gambar The Malaysian Insider oleh Afif Abd Halim., 28 Ogos, 2013.
Najib tiba di 'Majlis Sepetang di Aidilfitri MTEM' di Intan. 
Gambar The Malaysian Insider oleh Afif Abd Halim., 28 Ogos, 2013.

Majlis Tindakan Ekonomi Melayu (MTEM) hari ini menyerahkan resolusi bantahan Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPPA) yang mengandungi 75 ketetapan untuk Putrajaya penuhi jika mahu menyertai perjanjian, kata Ketua Pengarah Eksekutif MTEM, Nizam Mahshar.

Antara intipati kandungan Resolusi Persidangan Meja Bulat bantahan TPPA yang ditegaskan MTEM adalah termasuk perkara berkaitan ubat-ubatan, harta intelek, dan juga perolehan kerajaan.

Selain itu, MTEM juga jelas Nizam telah menemui Ketua Setiausaha Menteri Perdagangan dan Industri Datuk Dr Rebecca Fatima Sta Maria untuk menyertai jawatankuasa yang mengendalikan kajian analisis kos manfaat dalam hal TPPA.

"Beliau akan mempertimbangkan permintaan kami," kata Nizam merujuk kepada pertemuan dengan KSU Miti tersebut ketika ditemui pemberita selepas Majlis Sepetang Aidilfitri anjuran MTEM yang turut dihadiri Najib petang tadi.

Rais dok kalut Bendera murah dari harga rokok... Kain Tudung Kepala yang murah tu pun bini hang & Najib tak mampu beli...!!


Gesaan terbaru Lembaga Tabung Haji dibawah Pengerusi yg baru bila di Mekah & Madinah

 
  • Apabila kita meletak yang bukan "ahlinya" menerajui institusi agama, maka beginilah jadinya...
  • Pergi bumi Rasulullah SAW pun nak bawa identiti Melayu ke? Ptutnya bawa sunnah..baru sedap mata memandang
  • Baju melayu melambangkan budaya saja tapi kalau pakai jubah dapat pahala sunah mana mau......
  • Bukan nak halang pakai baju melayu... dok sana tu cari pahala laa..dah mudah dah dengan jubah nie dari dok pakai sampin dengan baju melayu..mau nak terberak terkencing
  • Entah laa pikiaq la cara nak bagi murah ka kos haji, cara nak bagi servis mantap ka di tanah suci...macam-macam lagi boleh buat aih dari dok pikiaq benda nie...

Laporlah SPRM pun tapi bayar gaji kakitangan Insaniah tu bayarlah dulu...!!

KUALA LUMPUR: Apa jua tindakan yang diambil Kerajaan Kedah berhubung isu Insaniah Holdings Sdn Bhd (IHSB), Menteri Besar, Datuk Mukhriz Mahathir digesa terlebih dahulu membayar gaji 268 kakitangan IHSB yang tertunggak sejak Mei lalu hingga 25 Ogos.

Pesuruhjaya PAS Kedah, Datuk Mahfuz Omar berkata, isu sebenar adalah keengganan kerajaan Kedah untuk membayar tunggakan gaji kakitangan IHSB namun mereka cuba mengalihkan isu ini dengan menimbulkan pula isu penyelewengan.

"Kalau ada di kalangan mereka (268 kakitangan) yang menyeleweng sila ambil tindakan kepada orang berkenaan. Takkan kesemua mereka ini menyeleweng," tegas Mahfuz kepada Harakahdaily.

Malah beliau turut mencabar Mukhriz Mahathir untuk mengambil tindakan terhadap kerajaan sebelum ini jika benar-benar berlaku penyelewengan.

Jika anda tak mau pasang bendera sudah lah.. tapi jangan pulak dok kata gila kat orang yang nak pasang..!!

Dia patriotik tapi dianggap gila

Pernah dianggap gilaPernah dianggap gila
Pernah dianggap gila
Semua hiasan dilakukan sendiri dan turut dibantu anaknya.

TIKAM BATU – “Acik dah tegar dicaci, dimaki dan dianggap gila hanya kerana mahu ceriakan persekitaran rumah dan restoran mi udang dengan ratusan bendera Jalur Gemilang sepanjang bulan Kemerdekaan.

Demikian luahan Abdullah Ahmad,  65, atau lebih mesra disapa Acik, seorang pengusaha mi udang di Batu Lintang, Tikam Batu yang sanggup berhabis ribuan ringgit demi meluahkan kecintaannya kepada negara.

“Bukan sahaja kanak-kanak yang gelarkan Acik gila, malah ada antara orang tua turut bersikap begitu.

“Acik tidak faham dengan semangat orang sekarang menyambut merdeka, adakah sekadar melaungkan perkataan itu semata- mata tanpa terdetik di hati dan meresap ke dalam jiwa mereka,” katanya.




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...