TERKINI :

Wednesday, July 31, 2013

Tembak sana.. Syiah sini...tup tup gas masak naik harga...syukur kita masih aman..!



senyum tak perlu kata apa-apa.....!

Tarikh Balik Semua Petisyen, Selamatkan Wang

Oleh Mohd Sayuti Omar

Hari ini mahkamah meneruskan lagi siri-siri penolakan petisyen pilihan raya, kali ini untuk empat kerusi parlimen semuanya membabitkan kerusi di Selangor. Kerusi-kerusi itu ialah Kuala Selangor, Sungai Besar, Sabak Bernam dan Sepang.

Penolakan itu mengekalkan keputusan pilihan raya lalu, kerusi Kuala Selangor, Sungai Besar dan Sabah Bernam kepada calon UBN manakala kerusi Sepang kepada calon Pas, Hanifa Maidin. Mahkamah juga mengenakan kos luar biasa kepada pempetisyen sebanyak RM50,000.

Memandangkan mahkamah seakan sudah ada keputusan awal dalam meneliti kes-kes petisyen ini, di mana semuanya setakat ini ditolak dengan alasan teknikal yanhg remeh, elok kalau parti-parti yang mengemukakan petisyen mengkaji balik dari meneruskan petisyen mereka dari dibicarakan.


Tidak ada guna menghabiskan wang untuk dibayar kepada pengurus pilihan raya dan pihak yang dipestiyen. Lebih baik wang itu digunakan untuk memperkasakan parti masing-masing bagi persiapan menunggu pilihan raya umum ke 14 yang sudah tidak lama lagi. (Empat tahun setengah bukan lama).

Benarkah negara kita negara aman seperti diperkatakan?

oleh Aspan Alias

Benarkah negara ini negara yang aman? Benarkah yang rakyat negara kita bukan seperti setengah negara di Afrika dan banyak negara lain yang setiap rakyat bebas kesana kemari dengan selamat? Jika benar negara kita sebuah negara yang selamat untuk bergerak bebas kenapa setiap hari dan minggu kita mendengar tembakan dan pembunuhan berlaku terhadap manusia dan ia berlaku dimana-mana.

Yang terbaru ialah percubaan membunuh Pengerusi MyWatch R Sri Sanjeevan yang berlaku di Bahau. Sebelum ini Timbaan Ketua Pengarah Kastam Di Raja Malaysia, Shaharuddin juga di tembak di persimpangan jalan di Putrajaya. Bunuh membunuh sudah menjadi begitu lumrah dan ia di syaki berlaku kerana pihak yang berkuasa terutamanya pihak penguasa seperti Polis dan lain-lain terlibat dengan kegiatan jenayah besar atau melindungi penjenayah kerana ada unsur rasuah yang tidak terkawal.

Apakah benar negara kita negara selamat? Ini persoalan yang sangat penting yang sehingga hari ini tidak ada pihak yang dapat diyakini yang kita semua berada dalam sebuah negara yang boleh di kategorikan sebagai negara yang aman..

Sanjeevan dikatakan menjadi mangsa penjenayah apabila beliau memberi isyarat yang beliau akan membongkar sindiket kegiatan dadah yang mungkin melibatkan pihak Polis. Jika ianya benar tidak sepatutnya Menteri bertanggungjawab awal-awal lagi menafikan yang pihak Polis terlibat dengan kejadian ini. Elok di lakukan penyiasatan dahulu.

Bagaimana penjenayah begitu mudah menembak serta menetak mangsa di lokasi awam?

1. Meskipun kerajaan menjadikan agenda pengurangan jenayah sebagai salah satu Bidang Keberhasilan Utama Negara, namun statistik dan laporan pendedahan jenayah di media akhir-akhir ini menunjukkan sebaliknya.

2. Daripada data sampel yang dikumpul dari paparan media sejak 1 April 2013 hingga 30 Julai 2013, sebanyak 15 kes jenayah melibatkan senjata api, pedang dan parang telah berlaku. Mangsa jenayah pula meliputi golongan berstatus tinggi hingga ke status rendah. Tambahan lagi, kejadian-kejadian yang berlaku adalah di pekarangan umum seperti di tepi jalan, tempat parkir kereta dan berdekatan sekolah pada waktu pagi, petang dan malam.

3. Ekoran daripada kes-kes tersebut, timbul beberapa persoalan;

a)    Bagaimana penjenayah-penjenayah bersenjatakan pistol dan pedang samurai begitu mudah menembak serta menetak mangsa di lokasi-lokasi awam?

b)    Adakah senjata-senjata seperti pistol dan pedang samurai senang diperolehi di pasaran serta tidak terkawal?

c)    Benarkah dakwaan sesetengah pihak yang mengatakan wujud banyak kumpulan samseng/mafia yang mempelopori sindiket-sindiket haram seperti pembunuh upahan berprofil tinggi di negara ini?

SPR kata tak puas hati masuk mahkamah..bila masuk mahkamah tak bicara lagi Hakim asyik tolak apa cerita..???

PAS persoal pengendalian petisyen pilihan raya


KUALA LUMPUR: PAS kesal dengan tindakan Mahkamah Pilihan Raya yang menolak petisyen dikemukakan oleh PAS dengan menggunakan alasan dan denda yang sama.

PAS memfailkan keseluruhan 16 petisyen di seluruh negara dan 11 darinya telah ditolak oleh mahkamah.

Tiga lagi belum disebut di mahkamah adalah bagi kawasan Nusa Jaya dan Gambir di Johor, Kelawang, Negeri Sembilan sementara dua kawasan di Terengganu Hulu Besut dan Kuala Berang keputusan akan diperolehi esok.

Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu yang melahirkan rasa kecewa terhadap keputusan yang telah dibuat oleh mahkamah yang dilihat sebagai membelakangkan proses demokrasi.

"Kita kesal cara pengendalian petisyen yang berjalan di mahkamah, 16 petisyen yang dikemukakan oleh PAS dan 11 darinya telah ditolak dengan alasan serta denda yang sama.

"Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) kata kalau tidak puas hati dengan keputusan boleh bawa ke mahkamah untuk keadilan, tetapi bila dibawa kita melihat ia tidak dikendalikan sepertimana yang kita harapkan," jelasnya pada sidang media di Ibu Pejabat Agung PAS sebentar tadi.

Petisyen Pilihanraya - Apa yang boleh diharap kepada Mahkamah Pilihanraya..!!!

Petisyen pilihanraya- bentuk mengatasi isi

Mohamed Hanipa Maidin, 31 Jul 2013

Ramai sudah mengetahui banyak petisyen pilihanraya yang difailkan khususnya oleh PAS dan PKR telah ditolak oleh Mahkamah di peringkat bantahan awal lagi. Setakat artikel ini ditulis 5 petisyen yang difailkan oleh PAS di Kelantan telah ditolak. Begitu juga 2 petisyen PKR di Kelantan juga ditolak. Petisyen PAS bagi Parlimen Titiwangsa juga ditolak. Begitu juga Petisyen Parlimen Setiawangsa yang difailkan PKR juga ditolak. Petisyen Dun Mahkota di Johor juga ditolak meskipun wujudnya banyak Borang 14 yang mengandungi maklumat tidak betul yang dilakukan oleh SPR dan menjejaskan keputusan pilihanraya.

Untuk berlaku adil terdapat juga beberapa petisyen yang Umno failkan juga dtolak. Hampir semua petisyen yang ditolak , Mahkamah mengenakan kos yang agak tinggi. Ini menimbulkan spekulasi yang tidak sihat iaitu adakah Mahkamah ingin memberi satu mesej kepada mereka yang ingin memfailkan petisyen pilihanraya pada masa akan datang supaya berjaga-jaga kerana anda mungkin akan dikenakan kos yang tinggi jika kalah. Selain itu ia juga mengundang satu mesej bahawa mana mana petisyen yang telah difailkan tapi belum didengar lagi setakat ini adalah lebih baik ditarik balik petisyen tersebut.

Semasa pendengaran petisyen PAS bagi Parlimen Kuala Selangor, peguam Umno Dato Hafarizam meminta Mahkamah mengenakan kos yang tinggi iaitu lebih dari RM30 ribu kerana beliau mahu membankrapkan Pempetisyen. Kata beliau seseorang hanya boleh dibankrapkan jika hutang lebih RM30 ribu.

Catatan syiah yang ku kenali - pertembungan hujah antara dua golongan...!!!

Catatan syiah yang ku kenali siri 5

Tanggapan buruk dan tuduhan melampau penganut syiah terhadap para sahabat r.a adalah perkara yang sudah dalam makluman sejak sekian lama. Lantaran itu saya sentiasa mengambil sikap berhati-hati untuk membincangkan topik ini bersama mereka.

Ibarat anak dagang di rantau orang, kena pandai membawa diri. Apatah lagi di Kuliyah Perubatan dan Pergigian University of Baghdad ketika itu, bukan setakat saya anak Malaysia tunggal malah saya satu-satunya pelajar bukan Arab yang wujud.

Mungkin sahabat-sahabat berpendapat, kebenaran wajib dizahirkan walau di mana kita berada. Ya…! Saya akui hakikat dan tuntutan itu tetapi kita perlu berpijak di bumi nyata. Siapalah kita yang bersendirian di rantau orang untuk mengubah suatu anutan dan pegangan yang telah diwarisi dari datuk nenek moyang mereka lagi. Lantaran itu saya lebih bertindak sebagai pencari fakta dan maklumat untuk dibawa balik ke tanah air dan di sinilah medan kita untuk menyatakan kebenaran.

Walaupun dalam keadaan beringat, akhirnya hari panas dan tegang berlaku juga tanpa diundang. Seorang teman (tentunya syiah) yang tinggal di pinggir Baghdad berkali-kali memaklumkan keluarganya sangat ingin untuk bertemu dan berkenalan dengan saya. Undangan mereka saya tunaikan sebaik sahaja selesai menghadapi peperiksaan akhir di tahun keempat pengajian. Sekitar bulan Julai 1997, ketika cuaca panas membahang dengan suhu melebihi 45°C, di satu penempatan syiah di panggil Hayyu Adil.

Wajah Suspect Kes Tembak Mati Pengasas Ambank Tersebar.

Berikut di bawah ialah keterangan lanjut mengenai suspect yang dipercayai ada kaitan dengan kes pembunuhan pengasas Ambank baru2 ini.

Orang ramai yang ada maklumat tentang suspect mohon tampil di balai polis berhampiran bagi membantu siasatan.

Kuala Lumpur, 31 Julai 2013 - Siasatan kes pembunuhan pengasas Arab Malaysian Bank yang berlaku pada 29 Julai 2013 di Lorong Ceylon, Kuala Lumpur sedang giat dijalankan bagi mengesan saspek utama pembunuhan. Hasil siasatan dan penelitian kamera litar tertutup(CCTV) di lokasi kejadian, Polis Kuala Lumpur percaya imej lelaki yang dirakam dan dikenali sebagai ‘Sei Ngan Chai’(sebutan kantonis) atau Jian adalah saspek utama kejadian.

Sehubungan itu, Polis Kuala Lumpur ingin meminta orang ramai yang mengenali dan mempunyai sebarang maklumat mengenai saspek berkenaan menghubungi Bahagian Siasatan Khas (D9) IPK KL di talian 03-21460685 atau Hotline Polis KL (Rakan Cop) ditalian 03-21159999 atau SMS Polis KL(Rakan Cop) ke 32728 atau mana-mana balai polis berhampiran.

Benarkah PAS dalam perpecahan?

Ramai yang bertanya kepada saya, benarkah PAS sedang menghadapi krisis kepimpinan yang serius? Ada kelompok kepimpinan, kem-kem tertentu, diresapi fahaman Islam Liberal, menganut ajaran Syiah dan lain-lain.

Saya mula-mula berjinak dengan PAS sejak tahun 1985 dan secara rasmi sebagai ahli tahun 1986. Bermula sebagai ahli biasa yang menampal poster, pasang bendera, kutip derma masa ceramah, kawal lalu lintas dan berbagai tugasan yang diamanahkan.

Dari ahli biasa, meniti hirarki kepimpinan sampai pada waktu ini. Bergaul dengan macam-macam jenis manusia melalui program pentarbiahan dan dalaman parti; hingga percampuran dengan masyarakat di luar. Latar belakang ahli tentulah berbeza. Ada yang dulunya Umno, Arqam, Tabligh, Jim, Abim; hingga kepada penganut Tareqat dan sesetengahnya beramal dengan ajaran yang 'pelik2' yg diwarisi sebelum menyertai PAS.

Alhamdulillah, manhaj tarbiah yang dipelolehi dari PAS atas nama Usrah, Tamrin, Kuliah dan lain-lain dapat menyelaraskan Wehdatul Fiqh dan Wehdatul Amal. Namun, bezanya dalam PAS ialah keterbukaannya. Samada pandangan pimpinan sendiri yang dinukilkan dalam buku-buku yang diterbitkan seperti Tuan Guru Nik Aziz, Tuan Guru Hj Hadi, Ustaz Fadhil Nor, Hj Yusof Rawa, Ustaz Yahya Osman(sekadar beberapa nama) atau Tokoh Gerakan Islam luar, antaranya Yusof Qardhawi, Syed Qutb, Hassan Al Banna dan lain-lain, ianya dijadikan sandaran ilmu dalam memperkasa jamaah, khususnya dasar perjuangan PAS yang bersesuaian dalam konteks masyarakat majmuk di Malaysia.

Dok kalut SYIAH dalam PAS... nie yang terang-terang ngaku Ketua Syiah awat kerajaan tak ada tindakan

nie dia org yg ngaku dia syiah siap buat laporan polis lagi jadi masalah skrh jika dah dok bising kata syiah tu sesat la haram la siap buat fatwa apa bagai lagi..jadi apa tindakan selanjutnya keatas org yg ngaku syiah nie....

dah terang2 dia ngaku syiah kira dah terang2 dia langgaq fatwa takan pihak berkuasa nak tengok saja jaaa....

yang dok kalut cari siapa syiah dalam PAS tu apa kejadahnya...yg tu tuan tubuh tak ngaku lagi cuma dakwaan jadi kira yg tu nak kena siasat panjang lagi.... nie yg terang2 ngaku..apa tindakan hangpa.... sembang ja bagi deras pong pong pong...hujung dia tala kat PAS....

Adakah KUIN dah kena JUAL... ini dia notis Perpindahan Kuliah Muamalat dari K.Ketil ke A.Setar telah dikeluarkan...


Ooooooo BN ada hubungan sulit dengan Parti Komunis dekat cina...!!!!

Khairy diminta jelaskan hubungan BN dan Liga Pemuda Komunis China

30 July 2013

969726_655326977818089_1316894311_nKUALA LUMPUR, 30 JULAI: Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin diminta memperjelaskan perkembangan hubungan antara Barisan Nasional dengan Liga Pemuda Komunis China (Communist Youth League of China, CYL) lantaran pengakuan beliau semalam tentang kewujudan hubungan bukan kerajaan antara kedua entiti tersebut.

Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng dalam kenyataan medianya mengutuk sifat hipokrit Ketua Pemuda UMNO itu terhadap komunisme lantaran kerelaan untuk berdamai dengan parti komunis China meskipun parti tersebut jelas memberi bantuan kepada Parti Komunis Malaya.

Guan Eng berkata, andai begini keadaannya kenapa UMNO terus memainkan isu komunis sedangkan Parti Komunis Malaya bukan sahaja tidak lagi menjadi ancamana, malah sudah tidak wujud langsung.

Beliau yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang mengulas kenyataan Khairy berikutan isu tayangan filem ‘The New Village’ yang dituduh sebagai mengagungkan komunis. Baginya, adalah pelik bagi Khairy untuk mengamuk tentang apa sahaja yang berkaitan dengan komunis tetapi tidak ada masalah mengumumkan penubuhan sekretariat tetap pada 12 Oktober 2009 bagi menguatkan ikatan antara Pemuda BN dengan pihak pemuda komunis China.

Adakah KERAJAAN NAJIB sedang cuba nak tipu rakyat bab TPPA..??

Mohammad Agus Yusoff

Pada sebelah pagi Khamis ini (1 Ogos 2013), Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) akan mengadakan hari terbuka di Matrade, Jalan Duta. Tujuannya satu: mendengar keluhan rakyat tentang TPPA dan memberi penerangan mengenainya. Ini adalah satu usaha Kementerian yang baik, tetapi setahu saya telah banyak penerangan seumpama itu diberikan, namun tidak satu pun penjelasannya yang menyakinkan.

Alih-alih apa yang kita dengar ialah Malaysia akan mendapat manfaat daripada TPPA ini kerana pasaran Malaysia akan lebih besar mengjangkau ke 793 juta orang orang di 60 negara Pasifik. Malaysia akan hebat kerana tidak lagi menjadi ‘jaguh kampung’, tetapi menjadi jaguh global. Barangan di Malaysia pula semuanya berkualiti kerana tidak banyak lagi barang tiruan yang dilambakkan di pasaran negara kita.

MITI juga cuba meyakinkan kita bahawa kita tidak akan berkompromi sekiranya perjanjian ini menggugat kedaulatan negara kita. Kita juga mempunyai pakar-pakar ekonomi dalam agensi kerajaan seperti UPE, Perbendaharaan dan Bank Negara untuk memantau keadaan ini.

Persoalannya, jikalah TPPA ini baik, mengapa dari 60 negara Pasifik, hanya 12 sahaja yang terlibat dalam perundingan ini? Jika pasaran terbuka luas untuk Malaysia, mengapa China dan Korea Selatan tidak turut sama menyertai perundingan ini? Jika kerajaan cuba menjustifikasikan kemasukan Jepun dalam perundingan ini sebagai bukti TPPA itu baik, saya kira itu merupakan analisis yang silap. Jepun telah lama maju sebagai ‘pedagang dunia’ sejak sebelum datangnya TPPA lagi. Jadi Jepun tidak perlukan TPPA untuk mengajar mereka tentang perdagangan dunia.

Tuesday, July 30, 2013

TEMBAK : Alahai MENTERI ada kami salahkan POLIS..skrg KEMENTERIAN yang bersalah sebenarnya..

Jangan salahkan polis kes tembak tinggi

  • Ahmad Zahid Hamidi  
  • Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi

Kalau dah kurang kakitangan, kerajaan tambahlah bajet, tambahkan bilangan polis. Benda senang pun tak boleh fahamkah menteri? Takkah sampai bila2 nak bagi alasan sama.
PUTRAJAYA - Polis tidak boleh dipersalahkan dalam peningkatan kejadian pembunuhan menggunakan senjata api yang dilihat seolah-olah berleluasa sejak kebelakangan ini.

Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata sebaliknya semua pihak perlu memahami bahawa polis di Malaysia menghadapi kekurangan jumlah anggota dan peralatan berbanding negara maju.

"Sebagai contoh, di New York, Amerika Syarikat, seorang polis berkhidmat untuk 35 penduduk berbanding seorang polis di Malaysia berkhidmat untuk 700 penduduk untuk sesuatu kawasan," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas menerima kunjungan hormat Pesuruhjaya Tinggi Australia ke Malaysia, Miles Kuppa di pejabatnya di sini hari ini, sebagai mengulas kejadian tembak yang sering dilapor sejak kebelakangan ini termasuk melibatkan individu berprofil tinggi.

Pertahankan Melayu atau "pertahankan Baju Melayu"..??

Dalam page's pro BN dia tulis komen "pertahankan melayu"

Pertahankan melayu jadah ikot mana cet cakap?

Bank bumiputra lingkop siapa punya kerja?

Habis aset dan tanah melayu. Cuba Googles berapa baki tanah rezab melayu di negeri dalam negara..nescaya..negari palibg byk tanah rezeb ialsh Kelantan. .paling kikis..Johor. .habis tanah jual kat cina Singapore dah.

Pinjamkan 250 juta duit rakyat kpd krony.NFC tergadai kat Jepun..rembat semaunya..last2 org asing dapat aset. .

Pecat ketua hakim jujur.tun Saleh Abas.lantik krony yg boleh cucuk hidung..akhirnya system kehakiman hancur..melayu yg rugi.

Habis GLC kerajaan di swastakan..contohnya penjana tenaga bebas YTL tu dah kasi kat cina..melayu lah sangat. .

Banyak contoh bukti umno penjahanam melayu...sedarlah.bila harga rumah mahal..hingga cecah 500 k sebuah..korang rasa yg beli rumah tu siapa? 

Akhirnya..melayu merempat..yg berniaga. .taukeh..Banglasia. .

Tu reality sekarang. .tak caya turun tgk sendiri..boleh?
 
Dalam page's pro BN dia tulis komen "pertahankan melayu"

Pertahankan melayu jadah ikot mana cet cakap?

Bank bumiputra lingkop siapa punya kerja?

Habis aset dan tanah melayu. Cuba Googles berapa baki tanah rezab melayu di negeri dalam negara..nescaya..negari palibg byk tanah rezeb ialsh Kelantan. .paling kikis..Johor. .habis tanah jual kat cina Singapore dah.

Pinjamkan 250 juta duit rakyat kpd krony.NFC tergadai kat Jepun..rembat semaunya..last2 org asing dapat aset. .

Pecat ketua hakim jujur.tun Saleh Abas.lantik krony yg boleh cucuk hidung..akhirnya system kehakiman hancur..melayu yg rugi.

Habis GLC kerajaan di swastakan..contohnya penjana tenaga bebas YTL tu dah kasi kat cina..melayu lah sangat. .

[Video] Allah sedang turunkan ilmu satu persatu untuk Umat Islam Malaysia belajar.. kini bab "ORANG ISLAM MEMBELA ANJING"

EKSKLUSIF: Saya Tiada Niat Hina Islam, Orang Melayu Terlebih Sensitif

EKSKLUSIF: Saya Tiada Niat Hina Islam, Orang Melayu Terlebih Sensitif

KUALA LUMPUR – “Saya tiada niat hina Islam”.

Itulah kata-kata yang diungkapkan oleh pembikin video yang kini menjadi viral di laman sosial Facebook, Chetz Yusof, yang merupakan seorang penganut Islam.

Menurut wanita berusia 38 tahun ini, tujuannya memuat naik video itu adalah untuk memberikan pendidikan kepada masyarakat di luar sana mengenai penjagaan anjing seperti mana yang dilakukannya.

“Saya takde niat pun hina Islam sebaliknya video itu adalah pada mulanya saya memang buat suka-suka tapi alang-alang baik saya ‘educate’ orang di luar mengenai penjagaan anjing dan kebersihan,” katanya eksklusif ketika dihubungi Mynewshub sebentar tadi.

Selain itu, Chetz yang merupakan seorang jurutera, turut berasa pelik apabila video yang sudah lama dimuat naik sejak 2010 itu, hanya kini hendak diperkatakan.

“Benda ni dah lama kenapa dia (video) timbul sekarang? Orang Melayu terlebih sensitif,” katanya yang memiliki lapan ekor anjing yang semuanya merupakan anjing jalanan.

Ketua Pemuda PAS menjawab surat terbuka...!!

Fitnah Semakin Marak

1. Terdapat satu artikel di The Malaysian Insider yang entah dari siapa tetapi menggunakan nama Mohamad Abdullah, melemparkan fitnah kepada saya dan Yb Ustaz Nik Mohd Abduh. Penulis mengemukakan surat terbuka kepada Tuan Guru Hj Nik Abdul Aziz Nik Mat al Mursyidul Am PAS, kononnya saya mendapat dana dari Kontraktor Lynas. Penulis pun sebut "dimaklumkan ...." soalnya siapa yang memaklumkan perkara itu kepada beliau?

2. Saya telah mengisytiharkan harta. Saya menyertai pilihanraya baru - baru ini dengan wang sejumlah yang telah saya isytiharkan sebelum dibantu oleh rakan - rakan. Wang deposit pilihanraya sejumlah RM15K tu pun dibayar oleh YDP PAS Kawasan. Jika tidak, hilang kelayakkan saya untuk bertanding.

3. Selepas pilihanraya , saya mengerjakan umrah atas pembiayaan An Nuur Travel kerana dalam masa yang sama saya bertugas sebagai mutawwif kepada ahli jamaah An Nuur Travel. Ertinya kehidupan saya sebelum dan selepas pilihanraya , dari dulu sehingga sekarang adalah serupa.

Aduhai Pimpinan PAS.. mai tang rakyat hangpa suruh BOIKOT UTUSAN tapi bila UTUSAN interview hangpa bukan main galak jawabnya..!!!

Pasukan antijenayah, bukan tangani musuh BN....

Lim Guan Eng

ULASAN Tiga kes tembakan berlaku semalam, termasuk pembunuhan Hussain Ahmad Najadi, pengasas Bank Pembangunan Arab-Malaysian di tengah-tengah Kuala Lumpur pada waktu siang hari.

Ia membuktikan bahawa jenayah yang semakin meningkat bukan lagi persepsi tetapi bukti kegagalan polis dan keperluan mendesak untuk keluar dari obsesi terhadap musuh politik BN.

Dua kes tembakan lain menyebabkan seorang terbunuh di Ipoh dan cedera di Bukit Mertajam.

Sebelum ini polis menyalahkan pemansuhan Ordinan Darurat yang membenarkan banyak samseng dibebaskan sehingga dikatakan berlakunya peningkatan jenayah bunuh kalangan samseng.

Pihak polis tidak lagi boleh menyalahkan pemansuhan Ordinan Darurat terhadap pembunuhan Hussain kerana beliau bukan penjenayah, tetapi seorang tokoh bank antarabangsa yang dihormati.

Kes pembunuhan terbaru ini mengejutkan rakyat Malaysia yang menyedari betapa serius kegagalan kerajaan persekutuan untuk memastikan ketenteraman dan keselamatan awam, terutamanya kes tembakan Pengerusi MyWatch, R Sri Sanjeevan, di Bahau Sabtu lalu - yang di siang hari.

Pakai tunggu zirafah beranak dalam hutan tapak hospital Pendang tu lah kot nampaknya - Mantan MP Pendang

UMNO derhaka kepada titah YDP Agong? Kehendak baginda untuk rakyat Kedah tidak ditunaikan



Masihkah kau ingat Sidang Bajet Kedah aritu...Tuanku desak Pusat bina Hospital Pendang & Bandar Baharu dalam titah perasmiannya

Isu kekurangan diesel, punca dan cara mengatasinya

Isu kekurangan diesel, punca dan cara mengatasinya - James Alin

July 30, 2013

Krisis minyak diesel yang menjadi kronik minggu lalu nampaknya sudah semakin reda di Sabah tetapi baru bermula di Sarawak. Barisan panjang menunggu giliran isi minyak oleh kenderaan berat, pengangkutan awam, bas sekolah dan kenderaan pacuan empat roda sudah berkurangan di kebanyakan stesen minyak di sekitar bandar utama di Sabah. Mungkin krisis diesel akan reda tetapi orang Sabah masih marah kerana ini bukan pertama kali krisis kekurangan atau kehabisan barangan berlaku.

Sebelum kita membincangkan penyebab utama dan cara mengatasinya, kita lihat dulu sebab mengapa orang Sabah masih marah dan "girigitan" dengan kerajaan BN. Pertama, BN mungkir janjinya untuk mendahulukan rakyat dan mengutamakan pencapaian. Orang Sabah "girigitan" (perkataan Sabah yang bermaksud marah, kecewa, sakit hati tetapi tidak dapat berbuat apa-apa) kerana Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Hasan Malek berdolak dalik dan menafikan ada kekurangan diesel.

Rakyat Sabah belum dan tidak akan lupa kerana krisis kekurangan barangan keperluan berlaku berulang kali, malahan semakin parah sejak kebelakangan ini. Krisis kehabisan simen, besi dan barangan perlu sektor pembinaan yang menyebabkan projek pembinaan di Lembah Klang tergendala pada 1995-1996. Kekurangan minyak diesel dan petrol, minyak masak, gula, tepung , daging ayam dan telur dan pelbagai barangan lain juga pernah melanda seluruh negara semasa pentadbiran Pak Lah. Rakyat Sabah boleh menjangka bahawa kekurangan barangan perlu akan melanda lagi menjelang perayaan akan datang.

500 demo bantah pindah kampus KUIN


(Pelajar, ibu bapa, kakitangan dan penduduk kampung demo bantah perpindahan KUIN dari Kuala Ketil)

KUALA KETIL: 500 pelajar, waris dan penduduk Kuala Ketil berkumpul di hadapan pintu gerbang utama Kolej Universiti Insaniah (KUIN) kampus Kuala Ketil petang semalam bagi mendesak agar kampus itu dikekalkan.

Ini berikutan arahan berpindah yang mereka terima dari pihak pentadbiran KUIN 16 Julai lalu yang mengarahkan semua pelajar berpindah semula ke kampus Stargate, Alor Setar.


(Pelajar, ibu bapa dan penduduk Kuala Ketil membantah perpindahan KUIN dari sini)

KUIN merupakan sebuah kolej yang telah mengislamisaikan program-program konvensional seperti Program Perniagaan, Perbankan, Perancangan Kewangan, Risiko dan Takaful, Hospitality dan Pemakanan Halal dan lain-lain lagi.

Kampus KUIN Kuala Ketil yang bernilai RM330 juta itu adalah lagenda tinggalan Menteri Besar Kedah sebelum ini, Datuk Seri Azizan Razak.

SURAT RAYUAN KEPADA PEMANGKU REKTOR KUIN..!!


Salam ramadhan saudara blogger….

Kepada YBhg. Dato’ Hajjah Che Barni yang sangat saya hormati...

Bersyukur kita ke hadrat Allah S.W.T. kerana telah dikurniakan kesihatan dan umur yang panjang untuk merasai bulan yang terlalu mulia ini. Marilah kita bersama-sama meningkatkan lagi ibadah puasa terutama pada 10 malam terakhir Ramadhan agar memperoleh berkat dan rahmat. Kakitangan KUIN juga cukup bersyukur kerana mendapat gaji baru yang diumumkan oleh Y.A.B Menteri Besar tempohari setelah sekian lama berjuang menuntut hak dan keadilan. 

Sudah tentulah kenaikan ini menceriakan lagi sambutan Hari Raya yang akan menjelang tidak lama lagi. Namun, setelah kita berbelanja dengan gaji baru, setelah kita berbahagia dengan gaji baru bersama keluarga, masih lagi kedengaran berita sedih berkenaan sahabat-sahabat kita yang tidak menerima kenaikan gaji baru ini. Mereka ini merupakan rakan-rakan kita yang berjuang sewaktu pemerintahan terdahulu. Khabarnya mereka ini telah disekat kenaikan gaji baru kerana kononnya mempunyai masalah disiplin pada zaman pemerintahan terdahulu. 

Seperti contoh, saudara Fazli 'Loy' telah disekat daripada menerima kenaikan ini disebabkan oleh Sasaran Kerja Tahunan beliau (tahun 2011 kalau tidak silap saya) mendapat kurang daripada 50 markah. Penilai yang memberi markah tersebut adalah dikalangan orang kuat Jamil iaitu Dr. ’U’. Lihatlah bagaimana perkara ini telah menyekat rezki seseorang sehinggakan mampu memberi kesan yang negatif terhadap prestasi kerja beliau. Begitu juga dengan rakan-rakan sekerja yang lain yang masih menagih simpati agar mereka diberikan kenaikan gaji baru ini.

Zaman di mana ramai orang biasa mahu menjadi 'peguam dan ulamak'..

Zaman di mana ramai orang biasa mahu menjadi 'peguam dan ulamak'... bagaimana menghadapi kecelaruan ini?
oleh Zulkifli Yahaya

Guru besar Sekolah Kebangsaan Pristina, Kuala Lumpur bertungkuslumus mempertahankan diri apabila media sosial mempersoalkan tindakannya menjadikan bilik persalinan ala tandas menjadi tempat makan sementara kepada pelajar bukan Muslim.

Katanya, tempat itu bersih, bukannya tandas. Orang ramai di media sosial mempersoalkan, kalau bilik persalinan sekalipun ia tidak wajar kerana di situ ada tandas dan bilik mandi. Kementerian Pelajaran mengarahkan pihak sekolah menghentikan serta merta bilik itu dijadikan kantin sementara. Kalau betul di pihak sekolah, mengapa kementerian arah 'kantin sementara' itu dialihkan? Apapun isu itu dipolemikkan panjang lebar di alam maya.

Di Ipoh, seorang bapa berang dan enggan menerima laporan pihak hospital berhubung kematian anaknya lantas tidak mahu menuntut jenazah anaknya di hospital selagi bedah siasat kedua tidak dijalankan. Menurut laporan, anaknya mati tersepit di celah tingkap akibat sesak nafas. Bapa itu mempersoalkan kesan lebam yang terdapat di badan jenazah anaknya dan beberapa aspek yang menimbulkan keraguan terhadap cara kematian anaknya. Benarkah si malang itu mati tersepit atau tidak menjadi bahan polemik yang panjang di media maya. Semua orang kelihatan bijak memberi hujah, macam peguam belaka.

Dalam dok dikatakan "AMAN BUMI MALAYSIA"..ini dia senarai kes tembak menembak sepanjang tahun ini..!!!

Senarai Kes Tembakan Sepanjang Tahun Ini - Polis, Kami Takut!


Baca berita tadi beb. Ada satu lagi kes tembakan. Kali neh mangsa tembakan ada yang mati. Yang kena tembak 3 orang. 2 disahkan parah. Lepak2 kat kedai makan jek pun kena tembak. Kejadian berlaku di Ipoh.

Di tembak depan rumah, ditembak selepas menunaikan solat, ditembak selepas parking bas, di tembak selepas keluar lif, di tembak selepas beli tosai, di tembak semasa bawa kenderaan, di tembak semasa berhenti kat traffic light merah, di tembak semasa melepak kat kedai makan.

Ini antara sebab2 tembakan misteri yang tatau apa punca nya. Namun polis menyifatkan kes2 tersebut berkaitan dengan dadah.

Budak umur empat tahun pun kena tembak beb.

Itu tak masuk lagi kes jenayah2 tembakan akibat samun. Nak menyamun satu hal, menyamun sampai nak membunuh orang pula tue. Gila kejam.

Ada satu kes tembakan berpunca dari isu remeh temeh je. Pemandu lori taknak bagi jalan pada kereta, sekali pemandu kereta pergi tembak pemandu lori tersebut.

Gila betul. Sanggup nak bunuh orang pasal hal2 gini?

Apabila dalam PAS sudah mula melobi dan men'cop' orang aku orang hang.. tunggu masa la nak melingkup..!!

Surat terbuka untuk Tuan Guru Nik Aziz 
oleh - Mohamad Abdullah

Saya selaku ahli PAS ingin menyuarakan rasa kecewa dan marah atas insiden terbaru yang melibatkan kepimpinan tertinggi PAS yang sewajarnya memaparkan akhlak dan pekerti berjemaah yang tinggi selaku teladan bagi ahli dan masyarakat umum.

Insiden ini rentetan dari Ijtima' Badar anjuran Dewan Pemuda Pas Pahang di Temerloh pada 27 Julai yang lalu yang menjemput Zaharudin Mohamad antara tujuan khususnya ialah membicarakan berkenaan isu pimpinan yang berotak Liberal dalam PAS.

Ekoran dari program itu maka keluarlah 'mesej' melalui 'wassup' Ketua Dewan Pemuda PAS Pahang yang antara lainnya berbunyi seperti berikut:

“wujudnya ajk pusat dan ahli pas yg berfikiran Islam liberal yg sangat membahayakan jamaah dan seterusnya meruntuhkannya. Maka ana mencadangkan mereka yg ana senaraikan ini tidak dipilih menjadi ajk pas pusat pada pemilihan akan datang...

Apabila Umno BN menjadikan penjawat awam sebagai mangsa rakus ego politik bebal mereka


Apabila pemaju tamak & kerajaan pula tak berani tegur pemaju akhirnya rakyat juga yang kena tanggung..!!

PADA 5 JULAI 2013, Bank Negara menguatkuasakan peraturan baru menghadkan:

(i) pinjaman peribadi setakat 10 tahun maksimum (dahulu 25 tahun);
(ii)pinjaman hartanah dan rumah 35 tahun (dahulu 45 tahun), dan 
(iii) tidak membenarkan lagi pinjaman pra kelayakan.

Alasan yang diberikan Bank Negara adalah untuk menangani kenaikan hutang isirumah yang meningkat dari RM465.2 bilion pada tahun 2008 kepada RM754.6 bilion pada pertengahan tahun 2013. Dengan harga rumah mahal, harga kereta mahal dan kos hidup yang mahal, rakyat Malaysia adalah ‘juara’ dalam membuat hutang, iaitu hutang isirumah kita adalah 140% berbanding dengan pendapatan, Singapura 105%, Amerika 123%, Korea 101%, Thailand 53% dan Indonesia 38%.

Akibat hutang yang banyak ini, kadar individu yang diisytiharkan bankrap pada tahun 2012 ialah 19,575 ataupun 53 orang sehari dalam setahun, di mana 50% adalah dari golongan berumur 25-44 tahun. Jumlah individu yang bankrap dari tahun 2007 sehingga 2013 adalah 245,000 orang yang mana faktor utamanya adalah disebabkan oleh kegagalan untuk membayar pinjaman (hutang).

Syiah: Usaha halus pecahkan PAS

OLEH ZULKIFLI SULONG, PENGARANG ANALISIS DAN RENCANA
July 29, 2013

Tuan Ibrahim dan Mohamad Sabu...saling bantu membantu dalam PAS. - Gambar The Malaysian Insider oleh Timmy Say, 29 Julai, 2013.
Tuan Ibrahim dan Mohamad Sabu...saling bantu membantu dalam PAS. - Gambar The Malaysian Insider oleh Timmy Say, 29 Julai, 2013.Tuan Ibrahim dan Mohamad Sabu...saling bantu membantu dalam PAS. - Gambar The Malaysian Insider oleh Timmy Say, 29 Julai, 2013.

Analisis: Awal tahun 2012, Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang pergi ke beberapa negara Timur Tengah. Di sana beliau dan rombongan menyertai persidangan antarabangsa yang melibatkan gerakan Islam seluruh dunia.
"Kita mohon ahli PAS tidak termakan dengan fitnah dan berjaga-jaga dengan taktik jahat musuh untuk melaga-laga pemimpin dan ahli PAS dengan pelbagai label seperti ulama dan profesional, liberal, kumpulan Erdogan, UG mahupun Syiah.”
Sekembali dari lawatan itu beliau membuat satu catatan yang sangat bernilai tentang apa yang berlaku di Syria.

Bagi beliau, apa yang berlaku di Syria bukanlah pertembungan kerajaan Syria yang bermazhab Syiah dengan rakyatnya yang Sunni sebagaimana yang digembar gemburkan oleh sesetengah pihak di Malaysia.

"Pemerintahannya bersifat diktator bertopeng demokrasi, yang menekan rakyat dengan lesen yang diberi oleh kuasa-kuasa besar dunia di atas nama rakan strategik bagi keselamatan Israel yang dilindungi dengan cara paling istimewa.

nampaknya Hospital Pendang & Bandar Baharu pakai masuk angin keluaq asaplah jawabnya..!!!

11 hospital baru dibina tahun ini
  • Hilmi Yahaya  
  • Hilmi Yahaya

KUALA LUMPUR - Kementerian Kesihatan mendapat kelulusan membina 11 hospital baru di seluruh negara tahun ini.
 
Timbalan Menterinya, Datuk Seri Dr Hilmi Yahaya berkata ia melibatkan Hospital Parit Buntar di Perak, Hospital Shah Alam (Selangor), Hospital Tampin dan Hospital Rembau (Negeri Sembilan) serta Hospital Bera dan Hospital Rompin (Pahang).
 
Yang lain ialah Hospital Kuala Krai dan Hospital Bachok (Kelantan) serta Hospital Lawas, Hospital Petra Jaya dan Hospital Sri Aman (Sarawak).
 
"Berbanding 140 hospital yang ada sekarang, 14 termasuk Hospital Kuala Lumpur dikategorikan sebagai hospital negeri, masing-masing 26 hospital berpakar major dan minor, 66 hospital tanpa pakar dan lapan institusi perubatan khas," katanya pada sesi soal jawab persidangan Dewan Negara di sini hari ini.
 

Aidilfitri: Tarikh lihat anak bulan Ogos depan 29 Julai 2013

KUALA LUMPUR - Tarikh melihat anak bulan Syawal bagi menetapkan tarikh Hari Raya Puasa ialah pada petang Rabu, 7 Ogos bersamaan 29 Ramadan ini.

Menurut Pejabat Penyimpan Mohor Besar Raja-raja hari ini, Majlis Raja-Raja telah mempersetujui bahawa cara menetapkan tarikh Hari Raya Puasa adalah berdasarkan Rukyah dan Hisab.

Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja akan mengisytiharkan pada malam itu juga tarikh Hari Raya Puasa yang ditetapkan melalui radio dan televisyen, menurut kenyataan Pejabat Penyimpan Mohor Besar Raja-raja di sini.

Monday, July 29, 2013

Amannya Negara Kita.. Ada yang mati kena tembak lagi petang tadi..!!!

Pengasas Bank Arab-Malaysia ditembak mati, isteri cedera

OLEH MUZLIZA MUSTAFA

July 29, 2013
Latest Update: July 29, 2013 07:11 pm
 
Pengasas AmBank Berhad, Hussain Ahmad Najadi (gambar), 75, yang berasal dari Bahrain ditembak mati di kawasan letak kereta di Lorong Ceylon, Kuala Lumpur hari ini sementara isterinya cedera terkena tembakan.

Beliau yang kini merupakan penduduk tetap Malaysia berjalan menuju ke keretanya bersama isteri apabila seorang yang bersenjata menuju ke arahnya dan melepaskan beberapa das tembakan ke arah belakang menyebabkannya terbunuh di tempat kejadian kira-kira pada jam 1.30 tengahari.

Isterinya yang cedera terkena tembakan di badan dikejarkan ke hospital.

Pengasas AmBank ditembak mati di Kuala Lumpur hari ini. - Gambar The Malaysian Insider oleh Muzliza Mustafa, 29 Julai, 2013. 
Pengasas AmBank ditembak mati di Kuala Lumpur hari ini. - Gambar The Malaysian Insider oleh Muzliza Mustafa, 29 Julai, 2013. 

Saksi kejadian berkata pasangan itu terdahulu melawat kuil yang berada di hadapan tempat letak kereta.

Saksi yang tidak mahu namanya didedahkan berkata dia berada di gerai makan apabila seorang lelaki berjalan mendekati pasangan itu.

“Kemudian saya mendengar bunyi beberapa das tembakan dan melihat pasangan itu tumbang. Saya berlari menyelamatkan diri apabila lelaki itu menuju ke arah saya,” katanya.

Apa kecoh-kecoh nie... dah diesel tak ada naik basikal laa....!!!

KUALA LUMPUR: Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) meminta kerajaan menyelesaikan segera krisis bekalan minyak diesel di beberapa negeri berikutan banyak aduan daripada pengguna jalan raya bahawa bekalan minyak diesel habis di stesen-stesen minyak.

“Keadaan ini sudah berlarutan beberapa hari lamanya dan ia menimbulkan kekalutan bagi pengguna jalan raya, khususnya pemandu-pemandu lori,” ujar Naib Ketuanya, Dr Raja Ahmad Al Hiss dalam satu kenyataan.

Lebih dari itu, ujarnya krisis bekalan minyak diesel bukan hanya berlaku di Semenanjung, malah ia juga berlaku di Sabah dan Sarawak.

Jika ini berlarutan, kata beliau ia boleh menjejaskan pertumbuhan ekonomi ketika negara berada di ambang sambutan Hari Raya Aidilfitri beberapa hari lagi.

Katanya, apa yang dibimbangkan adalah harga-harga barang terutama makanan akan meningkat mendadak atas faktor tersebut.

“DPPM merasa kesal kerana kerajaan khususnya daripada Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan tidak menyelesaikan permasalahan ini dengan segera,” katanya.

Jika Presiden FAM sedaq macam Bekas Presiden BAM nie bagus juga rasanya..!!!

Nadzmi akui tak dapat formula lahir jaguh badminton dunia

Datuk Seri Mohd Nadzmi Mohd Salleh mengakui sepanjang 13 tahun beliau menerajui Persatuan Badminton Malaysia (BAM), beliau tidak bertemu formula terbaik untuk melahirkan lebih ramai jaguh badminton dunia dari kalangan pemain negara.

Bekas presiden BAM itu berkata di bawah kepimpinannya, banyak perkara dilakukannya untuk mencapai matlamat itu, namun hasilnya adalah minimum apabila hanya Datuk Lee Chong Wei dan pasangan beregu Koo Kien Keat-Tan Boon Heong yang mampu menempatkan diri mereka dalam kelompok terbaik dunia.

Beliau memberitahu bahawa pencapaian pemain Malaysia semakin membimbangkan dan ia menjadi cabaran buat kepimpinan baharu BAM bagi mencari formula terbaik untuk melahirkan pemain Malaysia yang bertaraf dunia.

"Sebagai Presiden BAC (Konfederasi Badminton Asia), kami ada berbincang bagaimana negara seperti China dan Korea Selatan begitu mendadak pencapaian mereka dalam melahirkan pemain-pemain hebat. Mereka melakukan sesuatu yang mana orang lain tidak tahu.

"Jika kita masih menggunakan taktik sama seperti yang dilakukan Indonesia dan Thailand, kita tetap tidak akan berubah. China telah melakukan pendekatan baharu, kita perlu mendapat mencari formula itu. Kalau kita kekal dengan cara lama, saya tidak yakin Malaysia dapat kekal dengan kejayaan sekarang," tegasnya.

Yang nak sekat internate apa hal pulak...?

Jangan salahkan internet, kata Pas

Datuk Tuan Ibrahim Tuan Ma

SHAH ALAM - "Internet bukanlah punca kekeliruan dalam masyarakat".

Demikian kata Ketua Penerangan Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dalam satu kenyataan media hari ini.

Menurut Tuan Ibrahim, cadangan untuk menyekat akses internet yang diumumkan Menteri Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek tidak dapat menyelesaikan masalah kekeliruan rakyat.

Tambahnya, kegagalan kerajaan bertindak adil adalah punca rakyat menjadi keliru.

"Apabila rakyat tidak dapat merasai kerajaan berlaku adil kepada semua, maka akan timbul pelbagai persepsi dan tanggapan sehingga wujudnya tohmahan kepada kerajaan di internet," katanya.

Pistol.. Tembak.... Pistol.... Tembak.... nasib baik Malaysia masih aman...!


Seorang lelaki maut, 2 cedera ditembak ketika minum


Bernama 4:48PM Jul 29 2013

Seorang lelaki maut dan dua cedera parah apabila ditembak oleh lelaki yang menaiki sebuah kereta ketika ketiga-tiga mereka sedang minum di bahagian luar sebuah restoran di Kampung Simee di Ipoh pada 10.15 malam tadi.

Ketua Polis Daerah Ipoh ACP Sum Chang Keong berkata Jasrafveenderjeet Singh, 25, yang cedera di leher meninggal dunia ketika dirawat di Hospital Raja Permaisuri Bainun di Ipoh.

Dua lagi yang cedera Koo Loo Kong, 55, dan Sarbjit Singh Harder Singh, 28, kini dirawat di hospital yang sama dan keadaan mereka dilaporkan stabil, katanya ketika dihubungi di Ipoh hari ini.

"Jasrafveenderjeet yang sedang minum bersama rakan-rakannya telah dihampiri sebuah kereta jenis Proton Wira yang dinaiki dua suspek.

Demokrasi Mesir, kemenangan untuk segelintir penipu besar

Tuan Guru Abdul Hadi Awang, 28 Jul 2013

Al-Quran memaparkan bahawa di Mesir tercipta sejarah kemunculan Fir’aun, raja yang memerintah kerajaan paling zalim dan penipu dalam sejarah dunia. Al Quran adalah kitab suci petunjuk sepanjang zaman, bukan sahaja hukumnya, termasuk juga ceritanya. Peristiwa terkini menjadi kenyataan yang berulang bahawa Al-Quran adalah kalam Allah yang membawa petunjuk sepanjang zaman bukannya buku cerita.

Berlaku terkini selepas Arab Spring, satu pendedahan bahawa peristiwa pertengahan abad dua puluh yang baru berlalu oleh buku berjudul: Inside The Muslim Brotherhood, karya bersama Dr Yusuf Nada dan Douglas Thompson, memaparkan kisah benar berlaku di tahun lima puluhan (26 Okt. 1954), apabila regim tentera di bawah pimpinan Presiden Gamal Abdul Nasir ingin mengatasi pengaruh Gerakan Ikhwan Muslimin yang menguasai rakyat kerana dakwah, tarbiyah dan aktiviti politik dan kemasyarakatan dalam tajuk Islam yang sempurna yang sangat adil terhadap semua. Walaupun adanya kerjasama yang baik dan aman oleh pihak Ikhwan dalam kerajaan bagi membuat perubahan selepas tentera mengambil alih kerajaan Mesir dan sehingga Ikhwan Muslimin bersama membebaskan Mesir daripada tentera British dan pembebasan Terusan Suez. Maka kerana takut dan dengki terhadap pengaruh Ikhwan di kalangan terbesar rakyat, maka satu drama bohong dilakonkan bagi mencipta tuduhan dan fitnah menyingkir Kumpulan Islam ini daripada bersama memimpin rakyat.

Mohon maaf pada Ani Arope

Subky Latif, 28 Jul 2013

Seorang pembaca telah menegur saya tentang sentuhan terhadap penamatan khidmat Tan Sri Ani Arope daripada menerajui TNB dalam satu tulisan saya di ruang ini sedikit hari lalu.

Dinasihatkan saya minta maaf kepada Tan Sri Ani Arope yang sekarang sedang dirawat kerana satu sakit yang serius. Dicadangkannya supaya saya menziarahinya.

Yang pertama saya menerima nasihatnya dengan ini minta maaf atas kekeliruan atas tulisan saya itu. Moga-moga Tan Sri dan keluarganya menerima permintaan maaf saya.

Saya sebenarnya menumpukan fokus terhadap khidmat cemerlang beliau sebagai pegawai kanan kerajaan. Kerana kecekapan pentadbirannya, maka setelah bersara daripada perkhidmatan dalam kerajaan, maka beliau diamanahkan antara lain mengepalai TNB.

Saya suka nyatakan bahawa saya tidak dekat sangat dengannya tetapi saya tahu tentang kecemerlangan perkhidmatannya.

Entah mengapa dalam tulisan saya itu saya tersentuh tentangnya yang tamat perkhidmatannya di TNB setelah berlaku blackout atau power failure agak panjang hampir seluruh Semenanjung.

Sudah-sudah la Rajagop[al & FAM oi.. baik hangpa semua berundur laa..dah lingkop dah bolasepak negara nie..!!

Tragedi bola sepak negara

Oleh MUHAMMAD DAYNE AZMIN
dayne.ghazali@utusan.com.my

Apa lagi saya boleh cakap? Kalau saya cakap nanti orang marah. Namun memang kualiti pemain dan jurulatih kita masih di takuk rendah dan kekalahan besar sebuah pasukan berstatus kelab, memang memalukan sebagai pasukan negara.

KUALA LUMPUR - Bekas pemain kebangsaan menyifatkan kekalahan memalukan Harimau Malaya 0-5 kepada kelab kedua tercorot J-League 1, Shonan Bellmare dalam aksi persahabatan kelmarin, sebagai satu tragedi bola sepak tanah air.

Mereka berkata, maruah Harimau Malaya dicarik-carik kerana kekalahan besar tersebut.

Lantaran itu, kata mereka tiada sebarang alasan yang boleh diberikan jurulatihnya, Datuk K. Rajagobal untuk menutup kepincangan Harimau Malaya sebaliknya satu formula drastik perlu dicari untuk memperbaiki prestasi yang semakin merudum.

Antara orang lama yang lantang bersuara adalah bekas pemain kebangsaan, Khalid Ali, yang menggesa supaya rombakan perlu dilakukan bagi pasukan kebangsaan sebelum terlambat dan menyifatkan kekalahan itu sebagai memalukan.

Menteri Bangang ini salahkan rakyat lagi bila hutang meningkat..!!

 
baguih la jadi menteri lagu nie... rakyat banyak berhutang sekarang ini ialah untuk loan rumah dan loan kereta... rumah yg harga tinggi dan kereta yg harga separuh darinya untuk cukai kerajaan... 

Terkini Isu Semasa Mesir - kenyataan terbaru Syeikh Dr.Yusuf Qaradhawi

[ Terkini Isu Semasa Mesir ]

Ahad | 28 Julai 2013 | 11.00 malam

Presiden Kesatuan Ulamak Islam Sedunia Syeikh Dr.Yusuf Qaradhawi mengeluarkan kenyataan terbaru seperti yang disiarkan oleh "Al-Jazeera". Antara mesej yang disampaikan oleh beliau ialah:

1) Kepada Menteri Pertahanan, Abdul Fatah As-Sisi yang telah mengkhianat janji sewaktu mengangkat sumpah dilantik ke jawatan itu di hadapan Dr.Muhammad Mursi. As-Sisi juga beranggapan dia telah diberikan "kuasa" melalui himpunan menyokongnya Jumaat lepas manakala selain mereka itu bukan rakyat Mesir bahkan bukan manusia. Lalu dia menggunakan "kuasa" itu melakukan apa yang disukainya.

2) Menyifatkan Adli Mansour, Presiden sementara sebagai "boneka"dan kerajaan kudeta pimpinan Perdana Menteri Hazim Beblawi sebagai "kerajaan zalim".

3) As-Sisi sebelum menyingkir Dr.Muhammad Mursi telah memansuhkan perlembagaan 2012 yang telah diperakui dengan sokongan 64 peratus pengundi. Lalu as-Sisi membentuk jawatankuasa penggubal yang terdiri hanya 10 orang dalam tempoh hanya sebulan bagi mengadakan pindaan perlembagaan. Sedangkan pada zaman Dr.Muhamamd Mursi tahun lalu, perlembagaan dibincang oleh 100 orang panel yang mewakili pelbagai lapisan masyarakat dalam tempoh 6 bulan sebelum diadakan pungutan suara pada Disember 2012.

NEGARA ALAMAI KRISIS BEKALAN DIESEL : MENTERI GAGAL HARUS LETAK JAWATAN

Hari ini berlaku fonomena kebanyakan stesen minyak di seluruh negara telah kehabisan minyak diesel.

Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) menggesa pihak bertanggungjawab agar segera tampil menjelaskan situasi sebenar yang berlaku, serta menyediakan pelan terbaik untuk selesaikan krisis ini.

Che'GuBard sendiri sudah 6 jam terperangkap di pekan Bentong kerana kenderaan yang dinaiki telah kehabisan diesel. Che'GuBard dalam rangka lawatan ke pantai timur, dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Kuantan untuk progam bersama SAMM Pahang sebelum ke Kemaman lewat malam ini untuk program seterusnya.

Satu pengalaman yang luar dugaan apabila mendapati dari Gombak hingga ke pekan Bentong, 9 stesen minyak yang disinggahai semuanya kehabisan minyak diesel. Di hampir semua stesen minyak kelihatan lori dan kenderaan yang menggunakan diesel tersadai.

Alor Setar - 100 peniaga Pekan Rabu dakwa terjejas

Wartawan Sinar Harian

ALOR SETAR - Kira-kira 100 peniaga Pekan Rabu, dekat sini, mengadakan demonstrasi aman kira-kira sejam di pekarangan kompleks perniagaan berkenaan kerana mendakwa kewujudan tapak niaga di kawasan parkir menyulitkan mereka.

Peniaga, Abdul Hamid Muhammad, 59, berkata, sejak kompleks perniagaan itu beroperasi kira-kira 35 tahun lepas, perniagaan mereka tidak pernah terjejas.

“Bagaimanapun, sejak awal Ramadan ini apabila kawasan parkir dijadikan tapak niaga, sambutan diterima kami agak hambar dan kurang memberangsangkan.

“Ia turut mengakibatkan masalah meletakkan kenderaan berlaku apabila hampir 60 tapak parkir dijadikan lot tapak niaga, yang mana ia turut menyukarkan kami untuk membawa masuk stok ke dalam kedai,” katanya.

Abdul Hamid berkata, mereka dikenakan saman apabila meletakkan kenderaan untuk memasukkan stok, walaupun beberapa kali mengemukakan aduan namun, pihaknya menerima maklum balas mengecewakan apabila pihak majlis bertegas untuk membenarkan perniagaan dijalankan.

RM50,000 zakat diagih kepada pelajar miskin

SUNGAI PETANI 27 Julai - Bank Rakyat Sungai Petani menyerah sumbangan zakat perniagaan berjumlah RM50,000 kepada pelajar miskin di 77 sekolah rendah dan menengah di daerah Kuala Muda dalam majlis berbuka puasa di Hotel Park Avenue Sungai Petani, di sini baru-baru ini.

Penyerahan itu dilakukan oleh Ketua Wilayah Utara Bank Rakyat, Ahmad Mazlan A. Manaf kepada Pegawai Pelajaran Kuala Muda, Abdul Razak Mat.

Pengurus Cawangan Bank Rakyat Sungai Petani, Othman Shahid berkata, sumbangan zakat itu untuk diagihkan kepada pelajar di 54 sekolah rendah dan 23 sekolah menengah di daerah itu.

"Mereka yang menerima wang RM100 seorang itu adalah daripada keluarga susah, kita harap mereka ceria apabila menerimanya di sekolah masing-masing sedikit masa lagi," katanya.

Sunday, July 28, 2013

Apabila Sisters In Islam pertikai mufti

oleh - Ku Seman Ku Hussain

July 28, 2013

MUFTI Wilayah Persekutuan, Datuk Wan Zahidi Wan Teh mengambil pendekatan tidak popular apabila dengan tegas melarang empat wanita Islam daripada menyertai pertandingan Miss Malaysia World baru-baru ini. Ketegasan Wan Zahidi telah menyelamatkan satu lagi percubaan memperlekehkan Islam di negara ini selepas beberapa pihak lebih menyelamatkan kuasa politik berbanding Islam.

Sebenarnya larangan terhadap wanita Islam menyertai Miss Malaysia World bukan perkara baharu. Pada 1996 sudah dikeluarkan fatwa yang melarang penyertaan wanita Islam dalam pertandingan ratu yang memakai pakaian mandi yang mendedahkan aurat.

Sepatutnya tanpa fatwa sekalipun, sudah tidak ada wanita Islam yang menyertai Miss Malaysia World di atas sebab yang disebutkan di atas tadi. Tidak perlu menunggu larangan dikeluarkan oleh pihak berkuasa agama Islam kerana menyertai pertandingan ratu bukanlah suatu yang dapat mempertingkatkan kesucian Islam malah merendah dan sekaligus menghina Islam. Empat peserta Islam itu ialah Sara Amelia Bernard, Wafa Johanna De Korte, Miera Sheikh dan Kathrina Ridzuan.

Salah seorang peserta, Sara Amelia berhujah, selepas fatwa itu dikeluarkan, ada peserta Islam misalnya Rima Fakih pernah memenangi pertandingan itu di Amerika Syarikat (AS) pada 2010 dan Hammasa Kohistani yang beragama Islam memenangi Miss England pada 2006. Dia merujuk penyertaan peserta Islam di luar negara sebagai asas kukuh untuk mewajarkan menyertai Miss Malaysia World.

Ketua DPP Gombak dan JUHAM


1. Setelah saya mengamati tulisan berbalas jawab antara keduanya iaitu Ketua DPP Gombak dan JUHAM berkait isu bekas calon PKR mahu saman Tuan Guru Hj Abdul Hadi, saya senyum sendiri penuh bangga terhadap reaksi anak buah. Point sepakat antara mereka ialah kasihkan Tuan Guru Hj Abdul Hadi selaku Presiden PAS walaupun beberapa keadaan lain mereka berbeza pendekatan.

2. Sewaktu tercetus isu bekas calon PKR mahu saman Tuan Guru Presiden PAS, memang tiada siapa yang respon. Saya percaya masing - masing mempunyai cara takwil dan tafsir yang tersendiri terhadap keadaan ini. Bukanlah kerana mereka redha Tuan Guru Presiden di saman orang malah saya yakin , akan tampil para aktivis dan peguam kita untuk membela Tuan Guru Presiden. Namun sahabat saya dari JUHAM sebagai peguam yang sangat arif dengan mainan saman menyaman ini telah mampu menghidu lebih awal bahawa ini tidak lebih sekadar irama politik yang telah diketahui key note terutamanya apabila pengisytiharan saman itu di buat dalam suasana menghadapi pilihanraya kecil DUN Kuala Besut.

3. Sementara pendekatan sahabat saya Ketua DPP Kawasan Gombak pula tampil memecah kesunyian lalu memuktamadkan bahawa ada pihak yang sedia membela Tuan Guru Presiden. Seolah - olah takdir kalamnya , beliau seperti berkata, kalau orang lain enggan bersuara untuk mempertahankan Tuan Guru Presiden, maka biar sayalah yang bersuara. Melalui bait - bait artikel beliau, saya yakin bahawa itu bukan kenyataan membodek kerana tidak ada apa pun habuan yang bakal beliau perolehi samaada harta atau pangkat. Sementelah Islam yang dipelajari melalui Usrah Gabungan saban minggu di Gombak tidak mendidik anggotanya menjadi pembodek. Kenyataan itu pastinya datang dari hati yang tulus kerana kasih dan cinta kepada pemimpin mereka yang cuba diseret ke mahkamah.

Antara penghinaan pemimpin BN tentang Islam


Kes penghinaan Islam di Internet oleh pasangan Alvin Tan Jye Yee dan Vivian Lee sedang disiasat dan bakal berdepan hukuman.Penghinaan seumpama ini, bukannya pertama kali malah lebih mengecewakan ialah pemimpin Barisan Nasional yang mula mengorak langkah bernada celupar apabila membicarakan tentang agama Islam yang dikasihi umat

Bertitik-tolak dari situ, banyak pihak mula memberanikan diri mencela agama Muhammad sehingga kini sudah menjadi satu kebiasaan untuk memperleceh, mempergunakan dan mempersendakan agama.

Lebih mengecewakan, orang awam dikenakan tindakan keras sebaliknya melibatkan pemimpin BN, terlepas hukuman begitu sahaja.

Berikut antara petikan penghinaan pemimpin BN tentang Islam yang kita tercintai:

1."..apakah kita nak jadikan ini ukuran agama Islam kerana kita berjanggut maka kita Islam. Kononnya Sunnah Nabi. Kita tak tau. Kita tak tau sebenarnya macam mana janggut dia. Di zaman itu nak cukur pun mudah ke? Dia bukan ada Gillette. Zaman nabi ada Gillette ke, tak dak. Pisau cukur pun tak dak masa tu. Jadi masalah macam mana nak cukur masa tu. Lepas itu, dia berjalan sana sini naik unta. Bukan nak dapat air banyak...di padang pasir". - Tun Dr. Mahathir Mohamad di Majlis Tertutup Majlis Agama Kebangsaan, 1997.

Dilema Cina, dilema Melayu dan dilema rakyat serta negara

oleh Aspan Alias

Mahathir pun ada dilema.

Dr Mahathir berkata sekarang negara menghadapi ‘dilema Cina' dalam mana bangsa Cina sedang berada didalam satu dilema samada untuk merebut kuasa politik dan ekonomi negara sendirian dan mengenepikan bangsa Melayu dan sebagainya. Bangsa melayu sedang diusahakan oleh bangsa Cina untuk diketepikan dalam semua bidang. Begitulah bunyinya lebih kurang dalam apa yang beliau tulis dalam blog beliau dua tiga hari yang lepas.

Pengarang buku ‘Malay Dilemma’ ini kini mengarang satu lagi ‘dilema’, kali ini ‘Chinese dilema’ dan saya tidak berminat untuk menerima pandangan yang tidak diperlukan itu. Sesungguhnya ia bukannya ‘Chinese dilema’ dan bukannya dilema sesiapa. Yang dalam dilema sekarang ialah rakyat Malaysia sendiri khususnya orang Melayu dan sedikit dari bangsa-bangsa lain di negara ini.

Ia adalah dilema yang tidak dapat di selesaikan kerana budaya pemikiran dan politik orang Melayu dan rakyat Malaysia amnya yang buruk yang terbentuk oleh kuasa BN itu sendiri. Dilema ini ditambah oleh sikap dan nilai perjuangan yang dpaparkan sebagai alternatif oleh pihak pembangkang yang juga tidak mampu memberikan penyelesaian terhadap dilemma yang di hadapi oleh rakyat Malaysia khususnya orang Melayu dan Bumiputra termasuk di Sabah dan Sarawak.

Kekal lah PAS sebagai parti yang berakhlak

Oleh Roslan SMS

Kalaulah disuruh pilih sebuah parti yang dikatakan stabil, ahli-ahlinya berdisiplin dan berakhlak, sudah pasti pilihan tadi adalah PAS. Parti yang memperjuangkan Islam sejak sebe,um Merdeka ini lagi dikenali samada oleh kawan atau lawan sebagai sebuah parti orang baik-baik, keranan bukankah sepatutnya begitu lantaran yang diperjuangkan parti ini adalah Islam.

Parti ini bermula dari sekecil-kecil gerakan, yang dipandang rendah dan lekeh, dijangka tidak panjang usianya kerana kurang diyakini dapat menambat minat dan sokongan rakyat berbandin Umno yang seakan usianya.

Tetapi lantaran istiqomah ahli-ahli dan pimpinannya yang didokong kuat oleh para ulamak PAS kekal dipersada politik tanahair sehinggalah ke hari ini. Malah kalau dikira usianya menjangkau Umno, kerana Umno dikira mati dan hidup semula akibat diharamkan Mahkamah satu ketika dahulu.

Petisyen yang membuang masa.. sekadar hakim yang buat keputusan tanpa di bicara dan hujah dalam mahkamah..!!!

Anwar berang dengan kadar petisyen p'raya ditolak

Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim berang dengan kadar mahkamah menolak kes petisyen pilihan raya umum ke-13 yang difailkan oleh calon-calon Pakatan Rakyat.

Anwar berkata, peguam beliau akan membuat satu pendirian yang kuat esok mengenai perkembangan berkaitan dengan penolakan petisyen pilihan raya, di mana calon-calon juga diperintahkan membayar kos kepada lawan mereka.

"Peguam kami akan membuat pengumuman mengenainya di KL, kami sedang berbincang tindakan kami selanjutnya," katanya kepada pemberita di Pulau Pinang ketika ditemui pada majlis berbuka puasa di Seberang Jaya malam tadi.

Beliau menyifatkan sebagai tidak masuk akal dan tidak betul, cara hakim-hakim menolak kes-kes tersebut atas alasan teknikal tanpa membenarkan kes-kes itu dibicarakan.

Malah, kata Anwar, Pakatan juga tidak boleh menerimanya sekiranya perkara yang sama juga berlaku kepada petisyen yang difailkan oleh BN.

Tokoh muda menggalas cabaran..!!

oleh - Nasrudin Hassan

Mendepani cabaran untuk menguasai pasaran gerak kerja Amal Islami menuju PRU ke 14 sekali gus menongkah arus pasca PRU 13 memerlukan gandingan mantap tokoh veteran yang berpengalaman dengan tokoh muda yang bertenaga dan memiliki visi jelas buat perjuangan Islam yang suci dokongan Parti Islam Se Malaysia [PAS]. Tanpa menafikan ketokohan, kehebatan dan keperluan tenaga tokoh veteran, masa depan jamaah memerlukan tokoh muda lebih ramai diberi laluan untuk mengambil posisi penting dalam kepimpinan.

Perkara paling asas ialah warisan dan proses peralihan kepimpinan jamaah. Ia perlu dilihat serius oleh semua peringkat organ jamaah Islam ini. Tanpa prejudis, jangan sampai laluan kepimpinan "tersumbat" gara - gara tokoh veteran "enggan" atau "lengah" memberi laluan kepada tokoh muda. Saya tidak menafikan bahawa perjuangan ini tidak dilihat serta tidak diukur dengan usia. Berjuang mestilah sampai ke mati dan saya tidak pernah mempersoalkan kedudukan ini.

Namun, apa yang saya bangkitkan ini ialah mengenai posisi kepimpinan. Laluan mesti diberikan secara terancang dan penuh strategik bersulamkan ukhuwwah islamiyyah yang tinggi. Justeru menjadi adab berjamaah secara tradisi, tokoh muda "segan silu" menapak ke hadapan selama mana tokoh veteran masih "bertahan" di posisinya.

Duta Vatican di Malaysia - Satu lagi kesilapan besar kepada Umat Melayu Islam Negara ini yang dilakukan oleh Najib

SATU LAGI KESILAPAN BESAR KEPADA MELAYU ISLAM NEGARA INI




Kita baru sahaja selesai pilihanraya yang ke 13 pada 5 mei yang lepas. Mengikut rumusan DS Najib, banyak kerusi BN kalah adalah akibat tsunami Cina. Kawasan-kawasan yang ramai pengundi Cina calun BN kalah dengan begitu teruk sekali. 

Pengundi Cina juga telah keluar beramai-ramai dengan slogan “Ini kali lah..” yang membawa mesej bahawa ini kali lah masanya selepas Merdeka mereka akan ajar betul-betul untuk nyahkan BN khasnya UMNO atau Pertubuhan Melayu Bersatu. Dalam lain makna "Ini kali lah.." untuk menguburkan kuasa Melayu. 

Kuasa Melayu nyaris-nyaris hancur malah sehingga kini ia sedang berada di tebing lubang kubur dan tidak siapa dapat meramalkan apa akan terjadi pada pilihanraya yang akan datang yang di jangkakan pada tahun 2018. 

Inilah balasan yang orang-orang Melayu terima setelah menerima kerakyatan kaum lain. Ia memakan masa selama 56 tahun dan redap api perkauman yang membara sebenarnya tidak pernah padam. 

Ayuh Semua... Jangan biarkan Ramadan kita 'kemetot'...!!!

Oleh Zulkifli Yahaya

SETIAP kali PAS kalah pilihan raya, maka ulasan, muhasabah, kritikan, 'post mortem' dan sebagainya akan berjela-jela tersenarai sebab musabab kekalahan yang sebahagian besarnya terjurus kepada faktor-faktor nyata. Faktor tersebut seperti isu semasa, penipuan pihak lawan, demokrasi pincang, pengkhianatan dalaman, kelemahan jentera dan kekuatan pihak lawan.

Kekurangan yang berkaitan dengan urusan kerohanian atau munajat jarang tersenarai dalam 'post mortem'.

Para sahabat Rasulullah s.a.w. pernah tidak menang-menang dalam pertempuran melawan musuh. Mereka melakukan muhasabah sejenak, lalu membuat kesimpulan bahawa mereka telah meninggalkan satu sunnah Rasulullah s.a.w. iaitu bersugi. Selepas bersugi Allah turunkan kemenangan.

Catatan sejarah para sahabat ini pernah dirakamkan oleh Almarhum Dato' Fadzil Noor dalam satu ucapan dasar muktamar tahunan PAS yang berlangsung di Taman Melewar. Almarhum mahu ahli-ahli PAS mengambil iktibar supaya jangan meninggalkan perkara yang mengundang pertolongan Allah dalam perjuangan.

SPR nie guna 'Teknologi' apa..????

Teknologi SPR
Oleh esmael


"SPR terus dipersoal kewibawaannya. Soalnya kenapa ? Mudah jawabnya, kerana SPR banyak menyimpan pelbagai cerita misteri pilihanraya. Misteri yang belum terungkai. Tetapi mengikut keperluan peruntukan dalam beragama, kebatilan akan terselah jua akhirnya. Maka benarlah kata pepatah bangkai gajah masakan dapat ditutup ? Lalu soalnya bila ? Tiada siapa yang boleh menjawab dengan tepat, sama-samalah bersabar dan tunggu episod seterusnya

Mempersoalkan integriti SPR bukan sahaja dari pembangkang malah pihak kerajaan sendiri. Tanda ketidakpuasan tentang keputusan pilihan raya lalu adalah sebagai buktinya. Kesilapan dan kecuaian SPR menjadi-jadi, membuat keputusan berat sebelah atau bermain silap mata seperti kejadian karan terputus ketika undi dihitung. Berlaku juga peti undi yang lambat sampai seperti dibeberapa tempat dikepulauan Langkawi, tidak seperti pilihanraya sebelum ini, walaupun pada hari pengundi lautan dipersekitaran kepulauan tersebut seperti hamparan karpet, dan kemudahan teknologi laut dan pengangkutan yang semakin canggih, tapi capaian antara pulau-pulau semakin sukar nampaknya. Atau heli pembawa peti undi tidak dapat mendarat pada waktunya di kawasan pendalaman Sabah, cuaca buruk dan amat membimbangkan ! Ahhh pekerja ladang teh di pendalaman Sabah sebenarnya tidak mengundi kerana mereka berbangsa Bangla atau pekerja upahan dari pergunungan di Tibet.

Guru-guru dibenarkan berpolitik, tapi ingat!! Wajib sokong umno sahaja!

Photo: Guru-guru dibenarkan berpolitik, tapi ingat!! Wajib sokong umno sahaja!!
KLIK SINI

Kalau Syaidina Ali hidup semula, puak Syiah lah Syaidina Ali akan kerat kepala dulu!

DrAzman IbrahimGeger bab syiah seminggu dua ni. Kawan-kawan sekelas saya di Univ Baghdad dulu dalam 25 orang semuanya. Ada kurdi, Arab Iraq, Arab Palestin, Arab Yaman dan Arab Jordan. 5 orang saja sunni termasuk ambo! Bakinya syiah.. Kami belajar bersama, mengulangkaji bersama, buat presentation bersama, latihan praktikal di hospital pun sama-sama. Bukannya sehari dua, tapi 6 tahun. Belum lagi dikira penganut syiah yang hidup bersama dalam masyarakat.

Alhamdulillah... saya tetap teguh dgn aqidah ahli sunnah wal jamaah walaupun tak berjaya 'mengsunnikan' kawan-kawan syiah. Terpesongnya amalan dan aqidah orang syiah bukan setakat saya baca di buku dan kitab, tetapi mampu dilihat dengan mata kepala sendiri. Musim peperiksaaan kawan-kawan syiah datang bermalam dirumah sampai 2,3 hari untuk sama-sama mengulangkaji pelajaran.

Ulasan Ketua Pemuda berkenaan Kehebatan Anak & Menantu dalam PAS

Nasrudin Hassan

1. Sebentar tadi saya menerima e -mail dari seorang rakan yang merujuk saya kepada artikel bertajuk "Kebangkitan Pengaruh Menantu, Kali ini dalam PAS" oleh Amin Iskandar seorang pengarang berita di portal The Malaysian Insider.

2. Saya melihat artikel itu sarat dengan spekulasi yang mencetus fitnah. Ia dilihat sengaja dicetus untuk membantu pihak yang mahu menjatuhkan Tuan Guru Hj Abdul Hadi Awang lalu merosakkan kredebiliti ulama' tersohor yang kini sedang menerajui kepimpinan PAS. [Sebab itu gambar Tuan Guru Hj Abdul Hadi menjadi penghias artikel dan nama Tuan Guru juga di serlahkan dengan ketara.] Saya memilih untuk respon artikel itu kerana nama saya turut diseret dalam spekulasi yang menumbuhkan fitnah rekaan pengarangnya.

3. Tiba - tiba sahaja nama Al Fadhil Ustaz Zaharudin Mohamad menjadi hit dan diperkenalkan kepada umum sebagai menantu kepada Tuan Guru Presiden PAS, sedang menurut perspektif saya bahawa Ustaz Zaharudin Mohamad adalah seorang yang sangat low profile, justeru itu ia tidak dikenali umum sebelum daripada ini. Bahkan bukan beliau sahaja yang berstatus menantu kepada pemimpin utama jamaah PAS malah ramai lagi yang pernah berstatus menantu kepada pemimpin utamanya sebelum ini malah ada yang berstatus anak kepada pemimpin utama. [saya tidak perlu menyenaraikannya]

Antara BILAL & ORANG KAMPUNG.. Siapa yang gila..????


 
SAPA GILA??

Seorang penduduk dikatakan gila, tetba pergi ke surau pada pukul 10 pg, lalu melaungkan azan.

Penduduk kg mendengar azan tu rasa pelik lalu semuanya bergerak ke masjid utk siasat. Selepas melihat org gila itu azan, ketua kg menjerit

"hoi, pukul 10 pagi ni azan solat apa?"

Org gila menjawab:

" td azan yg betul pkl 6 pg ada 5 org je dtg, ni azan yg salah sekampung plak datang?"

Sapa gila?




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...