TERKINI :

Thursday, June 13, 2013

Tidak siapa yang berkuasa tanpa sokongan menyeluruh orang Melayu

oleh Aspan Alias

Saya mendapat banyak pandangan yang agak berlainan dari apa yang kita dengar dan pandangan yang berbeza ini selalunya tidak diutarakan kepada saya melalui komen-komen dalam blog ini. Mereka memberikan pandangan dan komen itu melalui e-mail.

Biasanya komen-komen yang datang melalui e-mail itu lebih jujur kerana mereka memberikan hujah dan alasan yang mencukupi dan tiada setakat melemparkan komen marah dan berselindung di sebalik ‘anonymous’. Mereka menghujahkan isu dengan panjang lebar tidak kira samada hujah mereka itu bertentangan dengan pendapat saya atau sebaliknya.

Banyak kali juga mereka memanggil saya untuk bersama-sama mereka minum petang atau pagi dan mereka adalah dikalangan yang serius dalam memberikan pandangan. Secara kasarnya ramai yang masih berpendapat yang Pakatan Rakyat masih belum bersedia untuk menjadi pihak ‘alternative’ walaupun dikalangan yang memberikan pandangan itu adalah mereka yang cenderung untuk menyebelahi Pakatan Rakyat.


Apa yang menyebabkan susahnya menundukkan BN itu, dan apa pula yang membuat usaha menundukkannya itu tidak mustahil? Jawapannya mudah. Susah untuk menundukkan UMNO itu kerana jika UMNO itu tidak melakukan kesalahan dan menunjukkan kelemahan yang nyata, ia tidak senang untuk di kalahkan oleh mana-mana pihak yang lain.

Isu yang menjadi masalah bagi UMNO sekarang ialah pimpinan UMNO kini sudah hilang hampir keseluruhan wadah perjuangan mereka dan tidak lagi mengekalkan ‘attribute’ asal kewujudan parti itu. Tidak keterlaluan jika kita katakan UMNO itu sudah tidak lagi menyerupai UMNO sebenarnya. Yang tinggal kepada UMNO itu hanyalah sijil pendaftaran parti itu dan pada namanya sahaja.

Kepimpinan UMNO yang terlalu ghairah untuk memajukan negara sebagai sebuah negara yang maju yang begitu deras sejak hampir tiga puluh tahun dahulu telah melalaikan banyak nilai baik yang selama ini menjadi kekuatan dan ketahanan parti itu. Dalam keghairahan untuk mencapai kemajuan fisikal, kepimpinan UMNO telah melalaikan pembangunan nilai dan etika kehidupan sebagai rakyat timur.

Rakyat dididik untuk mengejar pembangunan fisikal semata-mata justeru menjadikan mereka rakyat yang materialistik yang keterlaluan. Rakyat telah melupakan nilai asas serta etika kehidupan sebagai seorang Melayu dan sekali gus menghilangkan identiti Melayu itu sendiri.

Jika identiti bangsa itu telah hilang maka ia memberi makna yang bangsa itu akan hilang secara beransur-ansur, manusia berbeza-beza dengan identiti masing-masing. Apabila identitinya berubah, maka ia akan merubah segala-galanya dan dalam jangka masa yang panjang Melayu yang sudah hilang identitinya itu tidak akan menyerupai Melayu itu lagi.

Oleh yang demikian kita tidak boleh lagi merasa hairan kenapa UMNO tidak lagi menjadi parti yang kuat kerana ia yang sepatutnya memimpin bangsa Melayu itu, sudah tidak lagi memimpin Melayu yang mempunyai identiti asal tadi. UMNO sedang memimpin bangsa Melayu yang baru. UMNO juga yang menyebabkan Melayu itu berubah kerana selama ini UMNO tidak menumpukan untuk mengekalkan identiti asal Melayu itu.

Malahan ada pimpinan dalam UMNO berpendapat ‘attribute’ yang ada pada Melayu itu adalah penghalang kepada kemajuan bangsanya. Mereka tidak nampak betapa majunya orang Jepun tanpa menghilangkan identiti mereka sebagai bangsa Jepun dengan identiti asal mereka. Begitu juga dengan bangsa Thailand. Tidak hilang identiti bangsa mereka sambil memajukan bangsa mereka selari dengan kemajuan bangsa-bangsa maju yang lain didunia ini. Menghilangkan identiti dan nilai bangsa itu sebenarnya bukan kemajuan.

Kita wajar menerima hakikat yang kelemahan sokongan orang Melayu terhadap UMNO ialah kerana kesilapan UMNO menukar identiti bangsanya sendiri. UMNO memandang rendah kepada bangsanya sendiri Itu sebabnya tidak mustahil jika bangsa Melayu meninggalkan terus UMNO itu dan menggantikannya dengan wadah perjuangan yang menerima dan menghormati bangsa Melayu itu.

Tidak ada satu parti boleh kekal tanpa mendapat sokongan menyeluruh orang Melayu dinegara ini. Berpura-pura menyokong orang Melayu oleh mana-mana pihak akan hanya membuat orang Melayu lari dari mereka apabila kepura-puraan itu jelas terbukti dimata kasar mereka. Kepura-puraan itu akhirnya akan terlondeh juga.

Di atas asas yang disebutkan tadi maka UMNO sebagai parti untuk bangsanya boleh mengembalikan sokongan seperti sedia kala asalkan sahaja pimpinan UMNO itu sanggup melakukan perubahan dan pembaharuan tanpa was-was dan sanggup berkorban untuk masa depan bangsanya itu.

Jika UMNO menyedari apa kesalahan serta kesilapan mereka dan bersedia pula untuk membuat pembaharuan, parti itu tidak akan menghadapi banyak masalah lagi. Tetapi tahukah pimpinan UMNO apa yang hendak diubah itu? Jika UMNO masih di kenali sebagai parti yang rasuah dan tegar dengan penyalahgunaan kuasa maka UMNO akan kekal sebagai parti yang berpontensi untuk mati dalam segala-galanya.

Jika ada usaha setengah pihak samada dikalangan orang Melayu atau rakyat yang lain untuk mencari pimpinan baru yang meyakinkan rakyat maka potensi untuk UMNO kembali pulih itu tetap ada. UMNO memerlukan manusia pemimpin yang lain dari yang ada sekarang ini bagi memusnahkan persepsi rakyat yang UMNO itu adalah parti rasuah dan jahat kepada situasi politik yang berlainan.

Apabila UMNO menukar pimpinan dan berjaya memadamkan imej korup, lemah, salahguna kuasa dan sebagainya, maka tidak mungkin bagi parti-parti lain untuk mengambilalih kuasa dari mereka setidak-tidaknya satu hingga dua dekad yang akan datang.

Ini di sebabkan Pakatan Rakyat mungkin memakan masa yang panjang untuk membetulkan corak dan ‘form’ sebagai parti ‘alternative’ kerana kelemahan-kelemahan itu jelas masih terlihat dalam PRU yang lepas. Sikap pihak pembangkang yang sedang membentuk persepsi masyarakat sebagai parti ‘rebel rouser’ itu, membuatkan mereka memerlukan masa yang panjang untuk diterima sebagai ‘alternative’.

Pakatan Rakyat hanya boleh mengambilalih kepimpinan dari UMNO dalam masa yang singkat jika UMNO dalam masa yang singkat ini masih tidak melakukan transformasi yang sebenarnya.

No comments:





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...