TERKINI :

Sunday, November 25, 2012

Najib Kini Mengemis Undi ?

 – Oleh Adil Mat Selamat
25 November 2012

SEJAK kebelakangan ini, kempen politik semakin hangat dan agresif, apatah lagi detik masa untuk Parlimen dibubar boleh berlaku pada bila-bila masa saja daripada sekarang.

Kempen di pihak PR kelihatan agak fokus iaitu menjelaskan kepada rakyat mengenai masalah korupsi dan kepincangan sistem urus tadbir kerajaan BN, sambil menyebarluaskan kejayaan atau pencapaian negeri yang diperintah PR khususnya Selangor dan Pulau Pinang.

Bagi PR, dua negeri itu menjadi permata dan ‘benchmark’ untuk mereka berkempen. Itu jelas dan ianya memang diakui satu strategi yang mudah difahami rakyat.

Manakala bagi BN, kempen mereka sangat ketara dengan ‘komisyen’ untuk mendapatkan sokongan rakyat. Ini terbukti dengan segala bantuan yang mencurah-curah turun, malah bukti ini menjadi semakin jelas berdasarkan belanjawan BN baru-baru ini. Jumlahnya, silalah anda kira sendiri.

Kempen berupa ‘komisyen’ ini apabila diterjemahkan dalam bahasa demokrasi ia sebenarnya adalah rasuah. Namun, budaya UMNO-BN, telah menukar istilah rasuah ini menjadi ‘komisyen’, semuanya berlaku apabila dasar DEB diperkenal dan yang terbaru apabila rasuah kapal selam scorpene digunakan menjadi ‘komisyen’.

Mukhriz Mahathir di nasihatkan masuk PASTI supaya pandai bab matematik..!!

Adik-adik PASTI, mana lebih besar RM2.12 billion dengan RM1.608 billion?

(Kedah satu-satu negeri dalam dunia yang tidak ditadbir oleh kerajaan tetapi oleh pembangkang, mokalau orang luar negeri baca ni mesti gelak gulin-gulin...)
Oleh: Pak Dee Jantan
Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Mukhriz Mahathir berkata, iklim pelaburan di Kedah semakin menyusut sejak ditadbir oleh PAS pada 2008. Buktinya, pada tahun lalu (2011) pelaburan masuk RM6.14 billion tetapi tujuh bulan pertama tahun ini cuma RM283 juta sahaja pelaburan masuk. Angka tu semua sebenarnya merujuk kepada pelaburan KHTP sahaja, tak masuk pelaburan RM0.5 billion projek Aman Central yang telah dimulakan.
Musykilnya akan kepala otak Pak Dee ialah pada tahun 2011 itu siapa yang memerintah Kedah? BN ke? Kalau Mukhriz dakwa pelaburan masuk menyusut sejak PAS/PR mentadbir Kedah maka kenalah ambilkira pelaburan masuk sejak Mac 2008. Mana boleh penyusutan dilihat pada tahun ini berbanding tahun lepas.

Aduhai..Ajak DEBAT takut...dengan DOA pun takut..dengan BILLBOARD pun takut...!!!





Tu dia aihh macam sial ja 'pengadil' nie... hak tengkorang hang..??

‘Pengundi tidak dikenalpasti’ masih mempunyai hak mengundi, kata pengerusi SPR

Oleh Md Izwan dan Ida Lim
November 25, 2012

KUALA LUMPUR, 25 Nov — Disebalik kebimbangan Selangor tentang 28 per peratus pengundi baru di negeri Pakatan Rakyat (PR) itu berkemungkinan “pengundi hantu”, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) tetap dengan pendirian tidak boleh menghalang mereka yang berdaftar oleh kerana mereka mempunyai hak sah untuk membuang undi dalam pilihan raya umum (PRU) akan datang.

“Dibawah undang-undang, mereka adalah pemilih berdaftar yang sah di Selangor dan mereka boleh mengundi di Selangor, tidak kisahlah mahu panggil mereka ‘pengundi hantu’ atau tidak, mereka berdaftar.

“Mereka boleh mengundi di Selangor semasa hari pilihan raya,” kata Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof kepada The Malaysian Insider melalui telefon semalam.

Pengerusi suruhanjaya tersebut mengulas laporan Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim Jumaat lepas -menunjukkan satu kajian dijalankan baru-baru ini yang menyatakan negeri itu dapat mengesan sebanyak 134,675 daripada 497,084 pengundi baru berdaftar bagi suku keempat tahun lepas.

Untuk pengundi yang Selangor dakwa tidak dapat dikesan, walaupun tidak dapat dikenal pasti “bukan bermakna mereka tidak boleh mengundi sama sekali”, kata Abdul Aziz.

Akhirnya projek SULIHH yang tergendala beberapa seketika akan diteruskan semula.



[KedahLanie.info] Akhirnya projek SULIHH yang tergendala beberapa seketika disebabkan pelabur menarik diri kini nampaknya akan menjadi kenyataan apabila ada pelabur baru masuk untuk melabur.

Sebuah syarikat dari negara China iaitu China City Investment Limited dengan saham 50/50 telah sanggup untuk melabur keatas projek ini dan ianya sama seperti apa yang MB KEDAH umumkan dahulu dimana akan dilaksanakan diatas kawasan laut yang di tambak.

Dengan termetrinya perjanjian antara wakil Sykt Kerajaan Negeri iaitu Merapoh & Syarikat China ini maka projek SULIHH ini kembali meniti perbualan rakyat Kedah dimana sebuah Loji penapisan Minyak akan wujud di bumi Kedah dengan kapasity 400,000 tong sehari. [Video di Bawah]

[TERKINI] Kuala Lumpur bertukar HIJAU sekarang ini...

Lautan HIJAU telah melanda KULA LUMPUR hari ini... Kepada sesiapa yang berdekatan dan nak joint dipersilakan.... Go GREEN Go....


 

Eishhh hangpa percaya ka pengakuan pimpinan UMNO nie..???

Ramai pemimpin Umno mengaku salah

Akhir-akhir ini ramai di antara pemimpin-pemimpin BN berkata yang UMNO sudah pulih dan parti itu telah membetulkan kesilapannya. Kata mereka lagi yang UMNO akan berubah dan akan membetulkan kesalahannya. UMNO tidak akan lakukan lagi apa yang mereka telah lakukan selama ini. Oleh itu marilah menyokong UMNO sekali lagi kerana telah berubah. Begitulah lebih kurang kata-kata mereka di antaranya termasuk apa yang dikatakan oleh Najib dan Muhyiddin Yassin.

Dengan kata-kata itu ia memberi makna yang selama ini mereka mengaku UMNO dan BN telah membuat kesalahan dan UMNO telah mengakui apa yang dituduh oleh pelbagai pihak yang UMNO itu telah melacurkan politik dan siasah negara. Justeru UMNO sememangnya parti yang telah berdosa dan sekarang mahu bertaubat. Saya gembira dengan pengakuan Najib dan pimpinan tertinggi UMNO yang lain yang UMNO telah melakukan kesalahan dan sekarang mahu bertaubat dan meminta diberi lagi peluang untuk memerintah kita rakyat yang sudah begitu lama dalam pencarian ini.

Persoalannya sekarang apa yang mereka telah taubatkan itu? Maaf-memaafkan sesama sendiri itu memang amalan orang mukmin. Tetapi tidak bermakna menjanjikan taubat itu sudah cukup untuk meneruskan penguasaan lagi terhadap rakyat dan negara. Apabila UMNO sudah taubat, parti itu sepatutnya direhatkan untuk melaksanakan apa yang mereka taubatkan itu. Jika RM ratusan billion wang rakyat dicuri dan diambil oleh pimpinan BN secara haram, ia memakan masa untuk melakukan proses pemulangan balik harta-harta curi itu kepada rakyat jelata.

Politik Samseng Taik Kucing.. dengan billbord pun dah mula takut..!!!

Billboard Keadilan di KM 383 Berharang Lebuhraya Utara Selatan telah dirobohkan oleh sambeng Upahan. Ini bukti kezaliman yang berlaku. Apakah mereka takut hanya dengan satu Billboard yang kita dirikan. Satu roboh, banyak lagi yang akan kita bangunkan.



Lebih baik sentuh BABI daripada sentuh bukan mahram..!!


Gambar sekadar hiasan.

Satu ketika dulu aku suka sangat dengan sorang ustazah . Cara dia bercakap, berhujah dalam kaca tv menarik minat aku . Aku  tertarik dengan karisma dia  dan aura dia yang lancar berkata-kata. Aku yang sentiasa dahaga ilmu rasa teruja dan bersyukur kerana sudah ramai kaum Hawa sejenisku yang  sering keluar di kaca-kaca tv dalam slot keagamaan. Alhamdulillah .

Itu dulu tidak sekarang!

Bila dia mula berkata-kata bahawa “dibolehkan” sorang pompuan itu melacurkan dirinya dalam keadaan darurat untuk menafkah anak-anak @ keluarga, hilang langsung respek aku kat dia.

Di Malaysia ni, darurat sangat ke? Langsung tak ada pekerjaan halal ke untuk dilakukan demi menampung keperluan keluarga? Kita dalam suasana perang macam di Palestin ke? Atau sentiasa diburu macam kat Rohingya? Atau macam di Somalia? Walhal kita masih ada banyak lagi kerja halal contohnya jadi pembantu rumah ,pembantu kedai,pembantu di stesen minyak dsbnya. Nak dengan tak nak je.

Awas PR - Jangan dok suka pengundi muda nak dengaq cakap hangpa..!!!

Inovasi politik (2)
Oleh: MSK

Setiap kali selesai PRU, masing-masing buat post-mortem. Diantara sebab-sebab yang paling popular ialah.
  • Umno dan BN menipu.
  • SPR berat sebelah.
  • Media disekat dan tidak memberi ruang kepada pembangkang.
  • Rakyat masih tak sedar. kerana maklumat tak sampai.
Sejak tahun 1999, itulah alasan-alasan yang diberikan dalam post-mortem. Akhirnya masing-masing membuat resolusi…”PRU akan datang kita akan ajar Umno dan Barisan Nasional!!!” “Kita akan tumbangkan BN!”

PRU 13 akan datang. apakah Umno dan BN akan bersikap gentleman dan tidak akan menipu dalam PRU kali ini? Apakah SPR akan bersikap seadil-adilnya dalam PRU 13 ini? Apakah Utusan dan TV3 akan memberi ruang kepada Pakatan Rakyat untuk menyampaikan mesej mereka? Apakah Rakyat sudah menerima maklumat yang cukup?

Jangan harap la.

Habis…nak masuk pilihanraya lagi pasai apa? Apakah selepas PRU 13 nanti, kita akan buat post mortem yang sama dan berakhir dengan resolusi..”PRU 14 nanti kita tumbangkan Umno!!”?

Marilah semua tiru jawapan TG Hj Hadi supaya 'Bapa Batu Api' meroyan !!!

Hadi: 'Biarkan Mahathir...'
MOHD AZLIM ZAINURY
25 November 2012
Hadi: 'Biarkan Mahathir...'
Abdul Hadi (dua, kanan) menyampaikan hadiah kepada peserta Program 
Perkaderan dan Tarbiyah Anak Ahli Pas di Madrasah Darul Iman, semalam.
 
MARANG – Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang tidak mahu memanjangkan polemik siapa seharusnya menjadi Perdana Menteri jika Pakatan Rakyat (PR) berjaya membentuk Kerajaan Pusat nanti.

Abdul Hadi enggan mengulas panjang mengenai kenyataan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad yang menyifatkan beliau (Abdul Hadi) lebih layak untuk menjadi Perdana Menteri berbanding Datuk Seri Anwar Ibrahim.

“Saya tak mahu komen apa-apa. Biarkan beliau (Mahathir). Komen saya habis dah, cukup dah,” katanya ketika ditemui selepas merasmikan majlis penutup Program Perkaderan dan Tarbiyah Anak Ahli Pas di Madrasah Darul Iman di Titian Baru di sini, semalam.

Abdul Hadi juga dilihat seperti mengambil langkah selamat untuk tidak terus berada dalam polemik siapa pemimpin paling layak menjadi calon Perdana Menteri jika PR memenangi Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13), kerana baginya perkara itu sudah selesai.

“Bab itu habis dah. Saya tak mahu panjang, cukup,” katanya dengan nada tegas.

Apa yang UMNO BN dok takut 'PEMERHATI BEBAS' nie.. ada buat salah kot..??

Kenapa UBN Takut Pemerhati Bebas

oleh Mohd Sayuti Omar,

 
Bantahan beberapa pemimpin Umno terhadap permintaan Anwar Ibrahim agar pihak luar memantau perjalanan pilihan raya di negara ini adalah satu tindakan mundur ke belakang dan secara tidak langsung menyerlahkan bahawa demokrasi negara ini tidak telus dan masih dibayangi noda-noda kekotoran. Kenapa harus takut dengan pemerhati dari luar?

Sekurang-kurangnya dua orang pemimpinan Umno setakat ini yang melenting dengan tindakan Anwar itu, Ketua Pemuda yang tidak diberi kuasa Khairy Jamaluddin Abu Bakar dan Setiausaha Agung Teuku Adnan Teuku Mansor. Mereka telah mengkritik langkah Anwar meminta Menteri Luar Australia Senator Bob Carr agar bertindak sebagai pemerhati kepada proses pilihan raya di negara ini.

Anwar mendakwa mempunyai beberapa bukti jelas menunjukkan proses pilihan raya di negara ini tidak berjalan dengan adil dan saksama. Kalau bukti itu diberikan oleh pemimpin Pas atau DAP mungkin ia boleh ditolak dengan mudah tetapi, apabila Anwar bekas pemimpin tertinggi Umno yang sering dikaitkan dengan politik busuk dan hanyir mempertikaikannya tidak siapa dapat menafikan lagi.

Anwar menyuara apa yang beliau tahu dan mungkin apa yang beliau sendiri merestuinya selama lebih 20 tahun berada di dalam Umno.

Kuliah Untuk BN : Antara DOA LAKNAT & DOA UNTUK PEMIMPIN YANG ZALIM..!!


Ustaz Shahril Long: Doa Melaknat !


Ustaz Shahril Long: Pemimpin zalim...
Rakyat Selamat ?

Ketua Pembangkang lupa apa dia dah buat dulu... Tok Det tanah Ting Pek Kin ingat tak lagi..??

Elehh takkan Tok det lupa tanah Ting Perk Kin yang dirampas di Langkawi, itulah antara hasil negeri...

(Gambar hiasan saja ni Dato' Det, tak ada kena mengena dengan cerita. Dato' banyak dok buruk sangka dengan blog kami sampai sebut bukan-bukan pasai blog dalam Dewan... payahlah kami nak buat kerja)
Pembangkang di Kedah sibuk mempertikaikan sasaran hasil negeri RM640 juta dalam Bajet 2013, yang menurut mereka mustahil untuk dicapai sebab terlalu tinggi.
Dalam perbahasan usul menjunjung kasih titah ucapan Pengerusi Jemaah Pemangku Sultan Kedah pada Persidangan DUN, YB Dato' Seri Mahdzir Khalid (BN-Pedu) merasa hairan dengan sasaran Kerajaan Negeri mengutip premium tanah yang dianggarkan berjumlah RM150 juta pada tahun hadapan.

Jumlah berkenaan, katanya, terlalu tinggi memandangkan semenjak dari tahun 2007 lagi, purata tahunan premium tanah adalah sekitar RM40 juta setahun.
Bagaimanapun Exco Kerajaan Negeri, Dato' Ir. Amiruddin Hamzah menjelaskan bahawa pertambahan mendadak anggaran premium sebanyak RM113 juta dari anggaran tetap yang sedia ada adalah hasil one-off yang melibatkan tiga lokasi.

[DUN Kedah] Masa BN tanya soalan bukan main cengei huraiannya..bila jawab sekoq tak panggung kepala..!!

Kerajaan negeri lakukan program jangkaui manifesto

ALOR SETAR – Walaupun baru empat tahun mentadbir negeri, kerajaan negeri Kedah bukan sahaja berjaya melaksanakan 46 perkara daripada 56 dalam manifesto, malah dapat melakukan lain-lain perkara yang tiada dalam manifesto.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Usahawan, Penerangan dan Pembangunan Insan, YB Ustaz Abd Ghani Ahmad berkata, kerajaan negeri melaksanakan 82 peratus daripada janji manifesto semasa Pilihan Raya Umum ke 12.

“Kerajaan negeri sentiasa memikirkan program yang member kebaikan kepada rakyat, dengan mengambil sikap telus dan amanah, kita (kerajaan) berjaya melaksanakan 46 perkara yang dijanjikan masa pilihan raya 2008.

Insya'Allah.. Dengan 4 Langkah ini Pasukan Kedah akan meningkat semula prestasi..!!

Empat langkah tingkat prestasi bolasepak

 
ALOR SETAR – Empat langkah drastik diambil oleh kerajaan negeri Kedah di bawah pasukan bola sepak (KFA) bagi meningkatkan prestasi bola sepak Kedah.

Exco Kesihatan, Belia dan Sukan, Kesenian dan Warisan, Kebudayaan, YB Dato’ Hamdan Khalib menjelaskan bahawa KFA sedang mengambil langkah jangka masa pendek yang drastic, yang pertama adalah mengambil jurulatih dari luar negara bermula selepas tamat Liga Super, Ogos lepas.

Beliau menjawab persoalan daripada YB Dato’ Seri Mahawangsa Dato’ Seri DiRaja Mahdzir Khalid (ADUN Pedu) berkenaan langkah-langkah yang diambil oleh kerajaan negeri untuk menaikkan kembali pasukan bola sepak Kedah yang jatuh semasa Liga Super baru-baru ini, semasa Mesyuarat Pertama Penggal Kelima Dewan Undangan Negeri ke 12 di Wisma Darul Aman.

“Jurulatih tersebut adalah Mario Tot dari Croatia. Kita berharap dia dapat merancang dan juga mencorak permain Kedah agar dapat masuk ke Liga Super.

[Bajet Kedah] BN nie jika kita buat pie la kot mana pon kompom depa bangkang sedangkan yang dibuat tu sama ja dengan depa dulu..!!!

Mari kita lihat bagaimana BN MENIPU RAKYAT dalam isu Bajet Kedah 2013



Dalam pembentangan Bajet 2008 di zaman BN mentadbir Kedah, Dato' Seri Mahdzir Khalid selaku Menteri Besar beliau menetapkan jangkaan hasil cuma RM484 juta tetapi perbelanjaan mengurus adalah sebanyak RM502 juta, pembangunan RM277 juta dan pengurusan air RM348 juta. Jumlah keseluruhan perbelanjaan ialah sebanyak RM1,127 juta.

Pada masa itu tiada seorang pun ADUN pembangkang (PAS) yang menempelak kerajaan negeri kerana berbelanja sehingga melangkaui 'defisit' sebanyak RM643 juta. Sebabnya mereka tahu membaca laporan bajet.

Lucunya seorang ADUN pembangkang (sekarang BN) iaitu Dato' Ir Nawawi Ahmad mempersoalkan jangkaan hasil RM640 juta dalam Bajet 2013 sedangkan perbelanjaan ialah RM1.1 bilion yang katanya, menunjukkan 'defisit' hampir 72 peratus. "Defisit ini lebih teruk daripada Greece. Ia seolah-olah Kerajaan Negeri telah mengisytiharkan Kedah akan bankrap pada tahun hadapan. Dewan Perniagaan Cina Negeri Kedah pun cakap, ekonomi di Kedah sedang masuk gear gostan," kata Nawawi yang merupakan ADUN BN dari Kuah.




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...