TERKINI :

Thursday, November 1, 2012

Kedah : Skandal KCB di zaman BN lebih dahsyat

Oleh ZULKIFLI YAHAYA

Pendedahan oleh Ketua Audit Negara mengenai pelaburan anak syarikat kerajaan negeri iaitu Kedah Corporation Berhad (KCB) dalam sebuah syarikat yang menjalankan perniagaannya di Papua New Guinea (PNG) menjadi bahan cuba disensasikan oleh pihak pembangkang di Kedah, setelah perniagaan tersebut gagal di tengah jalan. Kerajaan negeri dikatakan mengalami kerugian yang agak besar.

Ada yang menyebut jumlah jumlah kerugian atau penyelewengan adalah sebanyak RM134 juta. ‘Angka itu dipetik dari buku laporan audit, takkan audit nak menipu?’ mereka berhujah. UMNO memang terbukti sangat pakar kalau dalam bab menipu orang kampung. RM134 juta (USD44 juta) bukanlah jumlah kerugian atau penyelewengan. Ia adalah jumlah pinjaman yang dibuat oleh KCB dengan Capital Investment Agency berpusat di London untuk membiayai mengambilalihan 70% kepentingan dalam Mas Incorporated (PNG) Ltd. yang berjaya memperolehi kawasan pembalakan di PNG. Ia juga bagi membiayai aktiviti lain KCB.

Bagaimanapun pinjaman ini telah dibatalkan pada Januari 2010 setelah Jawatankuasa Penilaian yang dilantik oleh Perbadanan Menteri Besar Kedah (PMbKed) mendapati pinjaman dan penglibatan dalam perniagaan di PNG akan menambahkan beban dan risiko kepada syarikat. Jawatankuasa ini juga mengsyorkan KCB menamatkan perniagaan mereka di negara itu memandangkan suasana tidak menentu dalam prosedur urusniaga dan perjanjian yang dimeterai. Jawatankuasa itu dianggotai oleh Setiausaha Kerajaan Negeri, Pegawai Kewangan Negeri dan Ketua Pegawai Eksekutif PMBKed. Ertinya pinjaman RM134 juta itu tidak berlaku!

Ramai tak ambil peduli himpunan 3 Nov di Seremban?

Oleh Ahmad Lutfi Othman

Siri demonstrasi aman, perhimpunan raksasa atau perarakan besar-besaran menuntut proses pilihan raya yang bersih dan adil, sejak kali pertama diadakan pada November 2007, sememangnya mendapat sambutan cukup menggalakkan.

Penyertaan daripada pelbagai lapisan masyarakat semakin meningkat, tanda kesedaran rakyat terhadap tuntutan asas demokrasi itu bertambah terbuka dan menyeluruh. Proses pendemokrasian yang merupakan trend global dan fenomena sejagat tidak mampu disekat lagi. Malah Malaysia seharusnya berada dalam liga teratas bersama negara-negara demokratik yang memberi peluang sepenuhnya rakyat untuk berpartisipasi secara bebas.

Momentum tsunami politik Mac 2008 masih kuat

Dalam himpunan terakhir, Bersih 3.0, pada April 2012, penyertaan masyarakat Tionghua lebih menyerlah, menunjukkan keresahan berdepan pelbagai penipuan dan manipulasi semasa pilihan raya kini dikongsi lebih ramai khalayak. Ia juga bukti nyata bahawa tsunami politik Mac 2008 masih mempunyai momentum yang kuat.

Pemerintahan Najib Razak cuba memberi reaksi positif, dengan melakukan beberapa pembaharuan politik dan berusaha menampakkan imej lebih baik, untuk sedia mendengar kehendak rakyat, meskipun dalam masa sama, tumpuan diberikan bagi memalitkan wajah hodoh buat peserta dan penganjur Bersih.

Iklan tanpa berbayar di TV digunakan sepenuhnya untuk menggambarkan "Bersih Yang Kotor". Malang sekali, kian kerap ia diputar, penonton semakin jelak dan mual. Media baru terutama YouTube menjadi agen paling efektif memaparkan klip video adegan sebenar, menyanggah tohmahan peserta melakukan keganasan.

Bina banyak lagi hospital pesakit jiwa untuk merawat penyong-penyokong UMNO

oleh Aspan Alias

Nampaknya UMNO semakin hari semakin parah nilainya, sebagai manusia yang disebut oleh agama kita sebagai secantik-cantik kejadian Tuhan. Manusia dari apa keturunan dan agama sekali pun, mempunyai nilai budaya dan cara dan amalan hidup seharian yang baik, sejajar dengan kedudukan mereka sebagai secantik-cantik kejadian Tuhan itu. Masing-masing mempunyai gaya cara hidup masing-masing dan berlandaskan kepada budaya dan agama masing-masing.
Apa yang dilakukan terhadap Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim di masjid Kampung Sungai Darah, Ijok, baru-baru ini melambangkan budaya dan adat sebagai bangsa Melayu yang beragama Islam dinodai dengan terang-terangan. TS Khalid dimaki hamun oleh penduduk di situ yang merupakan penyokong UMNO tegar serta menghalau TS Khalid dengan parang dan pisau. Apa yang dilakukan oleh ‘penjenayah-penjenayah’ ini adalah di luar batas-batas kemanusiaan dan agama. Adat bangsanya tiada, agamanya pun tiada.
Tidak sedap jika hendak kita sebut yang sesiapa yang tidak ada agama dan tidak ada cara hidup seperti manusia itu adalah haiwan. Yang membezakan manusia dan haiwan itu tidak banyak unsurnya. Hanya akal fikiran sahaja yang membezakan haiwan dan manusia. Manusia diberikan akal fikiran sedangkan haiwan tidak ada unsur itu.

AES: Satu Lagi Projek BN Merompak Rakyat

Oleh sakmongkol AK47 

UMNO memimpin sebuah kerajaan yang angkuh dan sombong. Menteri kewangan nya sombong; dia engkar hadir di parlimen berdepan dengan penghujjahan ketua pembangkang. Ertinya, dia telah engkar memuliakan institusi parlimen dan memuliakan amanah yang rakyat Pekan beri pada nya.

Demikian juga MP BN yang lain yang kencing berlari mengikut guru mereka kencing berdiri. Dia bongkak bila mengistiharkan bajet Pakatan tidak senilai dengan kertas dimana bajet tersebut dicitak.

Adakah PM dan Menteri kewangan kita buta bila Lapuran Odit Negara menyatakan bahawa pentadbiran kewangan negeri2 dibawah Pakatan lebih baik dari negeri yang ditadbir UMNO/BN? fakta nya ialah- bila Pakatan Rakyat buat janji, mereka ada track record untuk menyokong janji mereka. UMNO/BN hanya dapat mengemukakan rekod yang buruk.

Memang itulah perangai parti syaitan yang kita kenal. 2 sifat syaitan ialah engkar dan bongkak. Parti inilah sekarang menjalankan jinayah ekonomi merompak rakyat. Apa yang berlaku pada Felda sebagai contoh, adalah suatu rencana dan pakatan jahat Najib merompak rakyat. Kalau tidak masakan dia meletakkan seorang perasuah sebagai pengerusi Felda dan menukar pegawai2 yang ada conscience dengan pegawai yang korap. Itu bermakna, angkara durjana yang di perlakukan keatas Felda adalah suatu yang premeditated- kalau dalam istilah undang2 criminal, mereka ada mens rea. Bencana AES.

Kenyataan Nazri terhadap Chia diragui, kata PKR

KUALA LUMPUR: Kenyataan Menteri Undang-undang Datuk Seri Mohd Nazri Abdul Aziz di parlimen baru-baru ini bahawa ahli perniagaan Michael Chia telah dibersihkan daripada tuduhan rasuah dilihat mempunyai konflik berkepentingan, kata PKR.

Menurut Pengarah Strateginya, Rafizi Ramli, PKR mendapati keluarga beliau khususnya anak sulung Nazri, Nedim ada hubungan dalam bentuk kenderaan dengan Chia.

Kenderaan itu ujarnya berupa SUV Hummer berwarna hitam, yang berharga lebih RM459,000, yang dimiliki oleh Chia dan mungkin telah digunakan oleh Nedim.

"Sebagai seorang menteri kanan, yang bertanggungjawab dalam soal perundangan terutamanya dalam isu rasuah dan pengubahan wang haram, Mohamed Nazri perlulah lebih telus dan bersih tanpa mempunyai sebarang kepentingan terutama dengan individu yang dikaitkan dengan tuduhan," kata Rafizi.

Surat Kerahan ke Majlis Perasmian Himpunan Kebangkitan Rakyat


Panas!! Mangsa Kerakusan AES dengan Kes yang PELIK tapi BENAR


JOHOR - Seorang mekanik berusia 57 tahun telah menerima 1 saman trafik dan 3 saman daripada kamera AES dalam masa 2 bulan. Bagaimanapun ia menafikan saman itu adalah miliknya kerana gambar yang ditunjukkan oleh kamera AES itu adalah
kereta yang berbeza tetapi menggunakan nombor pendaftaran yang sama.

Mangsa yang memandu kereta Perodua Alza silver bernombor pendaftaran JNJ 4186 menerima saman pertama daripada JPJ menunjukkan pada 28 September jam 4.22 ptg beliau memandu laju di Batu Pahat, sedangkan pada masa itu beliau sebenarnya masih bekerja.

"Selepas insiden itu, saya pergi ke balai polis untuk melaporkan perkara ini. Seminggu kemudian saya dimaklumkan oleh pihak berkuasa saman ini akan dibatalkan" katanya.

Mangsa kemudiannya menerima saman kedua bertarikh 2 Oktober jam 5.33 ptg kerana memandu laju di kilometer 376.9 lebuhraya Utara-Selatan. Pada tarikh dan masa itu juga beliau sedang bekerja dan mempunyai dokumen yang membuktikan dia sedang bekerja.

Mangsa yang tidak berpuas hati telah merujuk ke ibu pejabat JPJ Johor dan diarahkan untuk membuat pemeriksaan kenderaan miliknya supaya dapat disahkan. Akhirnya keputusan yang diperolehi menunjukkan kereta miliknya adalah sah dan tulen tanpa ada sebarang perubahan.

Perhimpunan tersebut tetap diteruskan - Mahfuz

Polis wajar benarkan Himpunan Kebangkitan Rakyat+

KUALA LUMPUR: Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar berkata, pihak polis sepatutnya tidak mempunyai masalah untuk memberi kelulusan kepada Himpunan Kebangkitan Rakyat di Negeri Sembilan Sabtu ini.

Katanya, alasan yang dibangkitkan berhubung pengisian borang permohonan tidak lengkap adalah perkara kecil dan beliau percaya pihak penganjur akan mengambil maklum perkara itu.

"Apa yang penting adalah tempat yang telah ditetapkan untuk perhimpunan tersebut telah memenuhi kriteria yang telah ditetapkan undang-undang dari sudut keselamatan.

"Isu pengisian borang yang tidak mengikuti peraturan adalah perkara yang kecil," katanya.

Beliau mengulas kenyataan Ketua Polis Daerah Seremban, Asisten Komisioner Saiful Azly semalam bahawa  himpunan yang dijadualkan Sabtu ini itu melanggar Akta Perhimpunan Aman 2012 dan boleh dikenakan tindakan.

Dalam PIMPINAN PAS KEDAH ada manusia yang berhati 'HITAM''

oleh Mohd Radzhi Samad @ Kulim

Keratan dari www.kedahlanie.info

Nampaknya ada pihak dalam PAS KEDAH kelaku mereka semakin pelik...pelik dengan MAJLIS yang dianjurkan itu. Siapa tak kata pelik.. dalam orang bersemangat nak ke Negeri Sembilan sambut HIMPUNAN PAKATAN RAKYAT..mereka pulak sedang kalut dok nak buat MAJLIS IJTIMAK NEGERI KEDAH pada waktu dan tarikh yang sama iaitu 03/11/2012 nanti.cuma masa habis sahaja jam 2.00 petang. dan himpunan pula bermula jam 4.00 petang. Jika begini keadaannya rombongan dari KEDAH kena pergi naik KAPAL TERBANG jika hendak naik KERETA maksimum speed cuma 110km/hr takut kamera AES ambil gambar.. Ini semua akan menyusahkan perjalanan yang akan bergerak dalam tergesa-gesa.

Sehingga jam 4.00pm artikal ini di tulis masih belum ada penafian dari PAS KEDAH berkenaan SMS tersebut jadi ia boleh diandaikan ianya BENAR dan MAJLIS IJTIMAK PAS Negeri KEDAH itu program RASMI PAS KEDAH.

Apa susulan 2 kes rogol terima hukuman ringan

KUALA LUMPUR: Dr. Siti Mariah Mahmud [PAS-Kota Raja] minta Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga Dan Masyarakat menyatakan sama ada Kementerian bercadang untuk membawa usul meminda hukuman yang lebih berat kepada pesalah rogol bawah umur (statutory rape) dan apakah langkah dan tindakan susulan Kementerian terhadap 2 kes rogol bawah umur yang menerima hukuman ringan.
Beliau yang juga Timbalan Ketua Dewan Muslimat PAS Pusat bertanya demikian dalam soalan bagi jawab lisan pada persidangan Dewan Rakyat, hari ini.

Ahli-ahli Parlimen PAS yang turut mengemukakan pertanyaan bagi jawab lisan hari ini seperti di bawah.

Dr. Mohd Hatta Md Ramli [Kuala Krai] minta Menteri Kesihatan menyatakan apakah bentuk latihan dan berapakah kekerapan ia dijalankan untuk melatih kakitangan bagi membantu kewujudan perkhidmatan sokongan untuk pesakit mengerjakan ibadah semasa berada di hospital.

Che Uda Che Nik [Sik] minta Menteri Pelajaran menyatakan keperluan guru mengikut opsyen juga masih belum dapat diatasi walaupun kita telah merdeka lebih 54 tahun. Kekurangan guru opsyen utama terutamanya Bahasa Inggeris masih berlaku, apakah langkah Kerajaan untuk mengatasi masalah ini secara total.

Datuk Wan Abd Rahim Wan Abdullah [Kota Bharu] minta Menteri Pelancongan menyatakan usaha-usaha terkini yang dilakukan untuk menarik lebih ramai pelancong-pelancong dari Asia Barat melancong ke Malaysia.

Beza antara system AES di MALAYSIA dan AMERIKA..!!

PENGUNDI MUDA di KEDAH akan sokong BN pada PRU13 nanti disebabkan kebodohan AZIZAN jaga BOLA..!!!

Depa dok hingaq lanie kata UNDI MUDA akan kembali kepada BN... punca UTAMA dia sebab AZIZAN tak reti jaga BOLA.... dengan apa yang keluaq surat habaq utama hari nie memang habih lingkup team kedah...dah la slow..team2 lain dok hanbat star2 suruh men kat team depa..kita nak lepaih plak...time la tak tau kepala ekoq lagi hat mana nak mai kedah hat mana import kedah..jem lagu nie...bagi la hat minat bola jadi kepala kat ataih..geng muda dok tggu pru 13..nak kalih depa dah meluat dah..try Survey kat page FACEBOOK bola yg sokong team kedah.. dah berkandaq depa dok maki AZIZAN....

Dah la dok kena pemohong dan kecoh dengan KCS sebab dok bagi muka sampai puak-puak tu dok buat kerja pediah duit klaim sampai berjuta-juta lanie depa dok rancang dalam wisma lagi untuk pejatuh KEDAH.. mai tang bola pulak dok buat kelaku serupa.. dok serah bulat bulat kat puak jemuan tu urus bola.... JIKA macam nie punya kelaku AZIZAN tak mustahil dalam orang dok pulun nak tawan PUTRAJAYA last KEDAH boleh terlepas macam tu ja kat BN...macam nie punya kelaku tak caya hangpa tunggu laa....

Antara "NATURALLY LANGKAWI" & "LANGKAWI PERMATA KEDAH"...??

Betulkah PAS KEDAH sabotaj AHLI dari pergi ke HIMPUNAN KEBANGKITAN RAKYAT di Negeri Sembilan

Assalamualaikum... 


Saya salah seorang dari ahli PAS KEDAH berasa musykil dengan satu SMS yang saya terima dalam kawasan saya. Apa yang sedang saya fikirkan ialah bila membaca SMS tersebut ianya merupakan satu majlis anjuran PAS NEGERI KEDAH yang pada dasarnya ia WAJIB di hadiri oleh semua pendokong.

Namun apa yang saya RALAT sekarang benarkah apa yang tertera di SMS tersebut kerana pada masa dan tarikh MAJLIS IJTIMAK tersebut pihak PAKATAN RAKYAT telah ada satu majlis besar di Negeri Sembilan sana iaitu HIMPUNAN KEBANGKITAN RAKYAT.
Jadi sekarang persoalan yang timbul adakah SMS itu benar dan JIKA benar kenapakah MAJLIS IJTIMAK tersebut perlu diadakan serentak dengan HIMPUNAN di Negeri Sembilan sana.

Baru jadi JKKK berlagak mengalahkan YB Pasir Salak






Apa la punya double standard.

Padan la mazlan aliman bengkek. Baca bawah neh sat ;
Bendera PAS disuruh turun, bendera Umno tak apa!

Sejak wujudnya Umno, tiada siapa ganggu bendera Umno dan BN di pasang di mana2. Sampai lusuh dan koyak tak ada yang peduli. Pasang di premis masjid surau pun tidak mengapa. Kata jangan politikkan rumah ibadah, langgar semacam sahaja.

Kedudukan parti politik sama sahaja di sisi perlembagaan persekutuan. Tiada yang membezakan antara BN atau Pakatan Rakyat.

Tapi kerana ketaksuban dan jahil perlembagaan, ada Pengerusi JKKK seperti bukti surat yg saya lampirkan bertindak tidak cerdik. Arah bendera PAS diturunkan, atas alasan ianya dinaikkan dlm kawasan JKKK.

Itu Hak Khyril


“ITU hak dia,” kata Presiden Persatuan Bola Sepak Kedah (KFA), Datuk Seri Azizan Abdul Razak ketika ditanya khabar angin penyerang skuad Hijau Kuning, Khyril Muhymeen Mohd Zambri, 25, dikatakan bakal ‘dilamar’ pasukan negeri lain dengan tawaran gaji lumayan.

Azizan yang juga Menteri Besar Kedah seperti merelakan penghijrahan penyerang kebangsaan itu yang terkenal dengan panggilan Khyril ke negeri selatan tanah air.

Menurutnya, terpulang kepada setiap pemain skuad Kenari sekiranya mereka mendapat tawaran yang lebih baik daripada pasukan atau kelab negeri lain kerana ia salah satu cara pemain dapat pergi lebih jauh.

“Selepas kita latih dia dan jika dia dapat tawaran baik… baguslah. Memang kita galakkan orang berbakat untuk pergi dan ia memang menjadi satu kebiasaan tapi kita akan tengok pula berdasarkan kontrak sedia ada.

Jom mai pakat derma sorang sikit.....

Pembinaan surau tergendala
Wartawan Sinar Harian
30 Oktober 2012
Pembinaan surau tergendala
Penduduk melihat keadaan surau yang tidak dapat diteruskan pembinaannya 
kerana tidak mempunyai modal mencukupi. Gambar kecil: Abdullah.
 
PENDANG - Penduduk Kampung Bukit Cepat, di sini, terpaksa menggunakan rumah penduduk dan dewan orang ramai untuk menunaikan solat jemaah memandangkan mereka tidak mampu mengumpulkan wang dengan jumlah sepatutnya bagi menyiapkan pembinaan surau kampung itu.

Sinar Harian difahamkan penduduk kampung terbabit mengambil inisiatif sendiri bagi membina sebuah surau di kampung terbabit setelah permohonan yang dibuat kepada pelbagai pihak tidak mendapat perhatian.

Penduduk membina surau kampung itu bedasarkan sumbangan penduduk kampung kerana mereka tidak mempunyai surau.

Akibat itu, mereka tidak sanggup untuk terus menggunakan rumah penduduk atau dewan orang ramai bagi menunaikan solat jemaah.




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...