TERKINI :

Thursday, October 11, 2012

Kes MP Sabak Bernam dah nak jadi mcm Khir Toyo dah.. nama ja PENJARA tapi masih BEBAS...!!!

Mahkamah benar hukuman penjara MP Umno ditangguh


Mahkamah Tinggi Shah Alam menangguhkan pelaksanaan hukuman enam tahun penjara dan denda RM400,000 terhadap Ahli Parlimen Sabak Bernam, Datuk Abdul Rahman Bakri dan pembantunya, Rosli Busro yang disabitkan atas tuduhan membuat tuntutan palsu.

Pada mulanya, mahkamah menolak rayuan mereka dan Hakim Datuk Akhtar Tahir memerintahkan hukuman tersebut dijalankan mulai hari ini.

Bagaimanapun, pihak peguambela berjaya berhujah meminta penangguhan hukuman tersebut lewat petang ini.

Bagaimanapun, jumlah ikatjamin terhadap Abdul Rahman dinaikkan daripada RM50,000 hingga RM80,000.

Demokrasi..tapi menekan.......

oleh Aspan Alias,


Transformasi yang banyak-banyak dilaungkan oleh Najib hanya setakat di bibir sahaja. Tidak ada perubahan malah ia bertambah buruk keadaannya. Cara Najib mengumumkan satu demi satu pelan transformasi beliau itu, Najib seolah-olah bercita-cita tinggi macam dunia ini pun hendak di alihnya.

Lazimnya orang yang selalu keluar dengan berbagai rancangan yang mega-mega akhirnya tidak membawa apa-apa kesan dan tidak akan terlaksana segala pelan-pelan tersebut. Tetapi apabila pelan-pelan tersebut tidak diyakini oleh rakyat maka pihak-pihak yang bertentangan dengan kerajaan akan ditekan dan di takut-takutkan.

Pihak yang bertentangan akan dilayan dengan buruk dan tidak bertamaddun dan tidak sesuai berlaku dalam dunia tanpa sempadan. Pimpinan kita dengan besar hati ingin mengikut peredaran masa dan zaman tetapi mereka mempunyai jiwa yag fakir.

Anak Mahmud Taib ada RM700juta dalam 111 akaun. Kalahkan Sadiq Sigaraga.

oleh Mummy Rokiah



Bekas isteri putera kepada Ketua Menteri Sarawak Datuk Seri Mahmud Abu Bekir Taib, Shahnaz Abdul Majid mendedahkan hari ini bahawa anak Tan Sri Mahmud Taib mempunyai 111 akaun di beberapa buah negara luar termasuk AS, Eropah dan Carribean.
 
Keseluruhan jumlah wang yang disimpan ialah sebanyak RM700 juta. Di antaranya di dalam Bank Of Swizerland sebanyak RM70.1 juta, HSBC Bank Jersey – RM52.19 juta, RM16.27 juta dan RM29.16 juta di HSBC Bank Hong Kong.
 
Benar atau tidak pendedahan bekas menantu Tan Sri Mahmud Taib ini satu persoalan lain. Rakyat percaya isteri pasti lebih tahu luar dalam parut di badan suaminya. Inikan pulak wang dan harta yang pernah dikongsi bersama semasa dibuai gelora cinta asmara (Pinjam senikata lagu P.Ramlee). Tan Sri Pehin seorang peminat tegar P.Ramlee pasti mengetahui senikata lagu  Jiwa Rasa Gelora, kasih pada teruna, bukan kerna intan permata kerna budi bahasa. 
 

Tidak daftar SABK bukti Pusat diskriminasi SAR

KUALA LUMPUR: Hanya menyalah Sekolah Agama Rakyat (SAR) tidak mahu mendaftar sebagai Sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK)  dengan Kementerian Pelajaran untuk tidak mendapat peruntukan dari Kerajaan Pusat adalah alasan yang lemah dan menunjukkan diskriminasi ke atas SAR.
Sehubungan itu, Teras menggesa pihak Kementerian Pelajaran mengadakan pertemuan bersemuka dengan wakil SAR untuk mendengar alasan mereka kenapa ada yang tidak mahu mendaftar sebagai SABK.

“Adalah sangat angkuh bila Timbalan Menteri Datuk Puad Zarkashi menuding Lembaga dan Mudir SAR tidak mahu kehilangan kuasa jika berdaftar dengan Kementerian Pelajaran kerana ini seolah menyatakan SAR ditubuhkan untuk kepentingan peribadi,” kata Presiden Teras, Mohd Azmi Abdul Hamid.

Katanya, pihak menteri perlu kembali kepada dasar memberi peruntukan perkapita kepada SAR seperti sebelumnya yang telah dibatal oleh kerajaan ketika Tun Mahathir menjadi PM.

Imam Hoslan anggap penjara sebagai "madrasah tarbiyah"

Imam Hoslan pertahan 'ijtihad ke atas perundangan'
 
Imam Hoslan Hussin yang dibebaskan daripada hukuman penjara hari ini mengakui kesal dengan perbuatan melemparkan selipar ke arah panel hakim Mahkamah Persekutuan pada Mac lalu.

Namun beliau tetap mempertahankan bahawa tindakannya itu, yang menjadi kesalahan menghina mahkamah, merupakan satu "ijtihad" terhadap sistem perundangan yang disifatkannya "tidak betul".

Ditanya sama ada beliau mengesali perbuatan berkenaan, Hoslan menganggukkan kepala dan seterusnya menyatakan bahawa tindakan tersebut hanya satu "pendekatan ringan".

"Perlakuan saya yang lepas merupakan ijtihad dan pendekatan ringan terhadap sistem yang tak betul. Sistem ini yangg perlu kita perbetulkan.

"Tindakan saya ialah sebagai orang yang nak keadilan dan patuh pada pencipta," katanya lagi ketika ditemui Malaysiakini di pejabat Parol Bandar Tun Razak, Kuala Lumpur.

Mengulas lanjut, Hoslan turut menyifatkan penjara yang dihuninya selama tujuh bulan tiga hari itu sebagai satu "madrasah tarbiyah" baginya.

Macam nie punya HARAM JADAH MP BN pun hangpa nak sokong lagi..!!!


“Kami bukan serang KCS, kami cuma mahu Datuk Rasli berundur”


JITRA – Ahli-ahli Majlis Daerah Kubang Pasu menyangkal dakwaan pihak tertentu yang mengatakan tindakan mereka cuba mencampuri urusan pentadbiran kerajaan negeri Kedah di dalam hal ehwal berkaitan perlantikan Yang Dipertua, Majlis Daerah Kubang Pasu.

Ketua Whip Ahli Majlis, Basir Ismail berkata, beliau begitu hairan apabila masih ada pihak yang mempertahankan tindakan Setiausaha Kerajaan, Datuk Rasli Basir, seolah-olah ianya sah dari segi undang-undang.

Barangkali mereka tidak baca undang-undang (Akta 171) ataupun buat-buat tidak paham ataupun sengaja mahu memutar belit isu ini supaya perkara berkaitan undang-undang tidak lagi menjadi asas untuk diberi perhatian di dalam penyelesaian isu ini, katanya.

Memetik laporan Bernama yang ditulis oleh Kamarul Ariffin Mohd Yassin, Basir berkata jelas maksud yang cuba disampaikan cuba mengelirukan orang ramai dan berunsur provokatif.

Sejak awal isu ini dibangkitkan, kami (ahli majlis) tidak pernah menyerang pegawai tadbir (KCS) Kedah, sebaliknya memberi fokus ke atas tindakan Setiausaha Kerajaan yang secara jelas membelakangkan bidangkuasa Pihak Berkuasa Negeri, sekali gus tidak sah dan ultra vires.

Bukti terkini BN & SPR khianat daftar pemilih...

oleh Rakyat M@rhaen


 [Jawapan dari Parlimen]

disebabkan perkara ini rakyat PR melaungkan BERSIH supaya daftar pemilih di bersihkan... cuba tengok 5 kawasan paling tinggi peningkatannya...semua itu kawasan PARLIMEN PR..meningkat sampai dekat 40%... siapakah 40% ini... adakah ini yg dikatakan PENDATANG TANPA IZIN.. PENGUNDI BERTINDIH.. PENGUNDI YG NAMA DIA 'KOMA' sahaja....

dan cuba lihat pula di kawasan paling rendah pula terutama Putrajaya w/pon rendah pengundinya tapi sudah bertambah 126%.... mai kot mana semua nie....

Wahai NASHA hang dengaq sini sat..!!!

Jika tak mahu bantu, jangan pula menyusahkan

Harakahdaily, 11 Okt 2012


KUALA LUMPUR: PAS menasihati seluruh ahlinya agar 'tidak sesekali menyusahkan' perjuangan parti sekalipun tidak mahu membantu perjuangan ini.

Perkara itu dinyatakan Ketua Penerangan PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dalam madahnya berbentuk nasihat pagi ini.

Madahnya berbunyi "Orang tua tua berpesan, kalau tanganmu tidak sampai untuk membantu mengusung sebuah rumah, jangan pula engkau bergayut di alang rumah"

“Maknanya kalau kamu tidak mampu atau tidak mahu menolong sewaktu orang ramai mengusung sebuah rumah. Ianya tidaklah sangat menjadi masalah.

"Tetapi janganlah pula engkau bergayut di alang rumah tersebut, janganlah engkau menyusahkan orang yang penat mengusung rumah itu,” kata beliau.

Tuan Ibrahim berkata nasihat itu adalah sesuatu yang amat indah untuk direnungi.

Politik Pemuda Pas Membengongkan Saya....

MELEPAS RASA


Catatan ini dalam bahasa politik menggunakan laras politik, pendekatan politik dan minda politik. Ia bukan dari luar kerangka politik apa lagi fanatik agama semata-mata. Ingat dan faham ini! Jangan keliru dan menuduh yang bukan-bukan kepada saya.

Saya mulakan... saya konfius dan sesekali kesal dengan cara Dewan Pemuda Pas berpolitik dan cara mereka berfikir. Saya keliru dan berasa asing di tengah batas agama dan politik kumpulan ini. Konfius kerana mereka berada dalam lingkaran politik tetapi ada kalanya dangkal mengenai politik dan menunjukkan sikap 'juios' kepada politik moden dianuti partinya.

Rasa kesal dan tidak faham ini, saya lihat kepada beberapa tindak balas dan kenyataan politik yang dibuat oleh dewan itu yang begitu kontras dengan stail dan amalan politik sekular. Terbaru saya ambil sikap dan stand Ketua Dewan Pemuda Pas Nasarudin Hassan yang juga memancarkan keseluruan pendirian dan sikap dewan berkenaan.

Sekali rasa saya nampak dewan ini seprerti dalam keadaan serba salah ataupun delima dengan apa yang berlaku. Ini menyebabkan nafas politik mereka seakan semput. Mereka dilihat tiada fokus politik nasional dan kelihatan seperti terasing dari arus perdana politik Pakatan Rakyat.

W/pun BN semakin tertekan sekarang ini... REMBAT duit rakyat tetap berjalan....

dalam keadaan pembangkang yang begitu kuat sekarang ni dan keadaan BN yang begitu genting ....pun penipuan dan penyelewengan masih berterusan oleh puak-puak BN ni....bayangkan aja semasa kedudukan pembangkang amat lemah 30,20 dan sepuluh tahun dulu.....

Tender padi: Kementerian Kewangan ditipu?

Penganugerahan kontroversi tender pembekalan pagi RM164.8 juta kepada petender yang didakwa tidak layak menimbulkan lebih persoalan, ekoran sebab Kementerian Kewangan meluluskan dikatakan tidak sah.

Dalam surat bertarikh 20 Julai lalu yang bocor, bahagian perolehan kerajaan di kementerian menjelaskan walaupun petender tidak memenuhi kriteria yang ditetapkan, kelulusan diberikan ekoran keperluan benih padi yang mendesak dan "faktor kesegeraan" bagi musim penanaman semula.

Datuk Rasli Basir patut jadi Menteri Luar bukan SUK...

Oleh: ENGGANG QADHA


Tempoh hayat Datuk Rasli Basir sebagai penjawat awam ialah pada Jun 2011 (bersara wajib) namun kelicikan beliau berjaya minta Tuanku buat lantikan kontrak terhadapnya sehingga Jun 2012 dengan alasan Rasli perlu selesaikan segala program yang berkaitan pertabalan Tuanku menaiki takhta sebagai Yang DiPertuan Agong. Alasan itu cuma rekaan dan karut semata-mata kerana tanpa Rasli pun semua kerja boleh berjalan dan dilaksanakan oleh SUK baru.

Ramai yang kecewa dengan lantikan kontrak Rasli sebagai SUK, terutamanya KCS yang kanan. Bila hampir berakhir tarikh Jun 2012, Rasli minta Tuanku sambung lagi kontraknya. Kali ini entah apa pula alasannya... maka bersambunglah kontrak sampai Jun 2013.

Jika tahun lalu cuma beberapa orang yang marahkan Rasli kerana 'sangkutkan' kenaikan pangkat mereka, kini ini jumlah KCS yang marahkan Rasli bertambah-tambah, dianggarkan 80 peratus!

[Dedah] Tangan ghaib UMNO yang batalkan kuliah Ust Azhar Idrus di UMP


PM Najib bertemu Soros di New York

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak telah mengadakan pertemuan peribadi dengan jutawan George Soros - individu yang dilihat oleh penyokong setia Umno sebagai musuh no 1 - di New York dua tahun lalu.

Pertemuan tersebut -  yang mula-mula didedahkan minggu lepas oleh ahli parlimen Subang, R Sivarasa semasa berdebat dengan Ketua Penerangan PERKASA, Ruslan Kassim -  berlangsung di sebuah hotel mewah - Hotel Plaza di Manhattan.

Malaysiakini telah mengesahkan pertemuan Najib-Soros dengan satu sumber yang mempunyai pengetahuan langsung mengenainya.

Pertemuan perdana menteri dengan Soros, yang dituduh membiayai NGO Malaysia untuk perubahan rejim, berlaku pada 27 September 2010.

Dipercayai sekurang-kurangnya seorang pemimpin tinggi Umno hadir di pertemuan tersebut.

Najib, yang menjadi perdana menteri pada tahun 2009, menyampaikan ucapan sulungnya di Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di New York pada hari yang sama beliau bertemu dengan Soros.

Bajet BN anak tirikan 800,000 pelajar SEKOLAH AGAMA RAKYAT

'Mana dana untuk 800,000 pelajar sekolah agama?'

Aktivis dan pelajar sekolah agama rakyat (SAR) hari ini berhimpun di depan bangunan Parlimen di ibu negara untuk menuntut dana yang diperuntukkan untuk sekolah itu dalam Belanjawan 2013.

Jurucakapnya Zainal Abidin Kidam berkata, kira-kira 800,000 penuntutnya masih belajar bawah kemudahan di bawah paras sederhana walaupun ibu bapa mengeluarkan wang sehingga RM600.

"Ini melibatkan lebih sejuta ibu bapa, yang memilih menghanar anak mereka ke seolah agama. Islam adalah agama rasmi persekutuan dan pendidikan bawah tanggungjawab kerajaan persekutuan.

"Setiap individu berhak mendapatkan pendidikan Islam," katanya.

KCS sendiri taja penentangan terhadap Datuk Rasli?

Oleh: Mata KCS


Ahli Majlis Daerah Kubang Pasu yang juga ketua whip ahli majlis lantikan politik PR umumkan dalam akhbar New Straits Times hari Selasa kelmarin bahawa mereka telah mencetak 15,000 poster dan 500 banner untuk digantung seluruh negeri Kedah bagi mendesak Datuk Rasli Basir meletakkan jawatan sebagai Setiausaha Kerajaan Negeri.

Baru kelmarin juga para penguatkuasa MBAS dan MBKP bertungkuslumus bekerja sehari suntuk membuat poster dan banner tersebut di kedua-dua daerah tersebut. Di Wisma Darul Aman, pusat pentadbiran kerajaan negeri Kedah, rumos bertiup kencang bahawa gerakan menjatuhkan Datuk Rasli ini sebenarnya ditaja oleh kumpulan KCS juga, yang tidak bersetuju dengan beliau. Benarkah?

Pesanan Untuk Nasharudin Mat Isa

oleh AnakKedah007


Orang tua tua berpesan" kalau tanganmu tidak sampai untuk membantu mengusung sabuah rumah, jangan pula engkau bergayut di alang rumah". Ini suatu nasihat yang amat indah untuk direnungi. Maknanya.... Kalau kamu tidak mampu atau tidak mahu menolong sewaktu orang ramai mengusung sabuah rumah. Ianya tidaklah sangat menjadi masalah. Tetapi janganlah pula engkau bergayut di alang rumah tersebut, janganlah engkau menyusahkan orang yang penat mengusung rumah itu.

Di waktu para sahabat, pimpinan dan ahli bertungkus lumus untuk memenangkan perjuangan Islam, jangan pula ada di kalangan kita yang menyusahkan perjuangan ini.

Bajet pakatan, ekonomi rakyat – negara berkat

oleh Subky Latif

 

Pakatan Rakyat adalah kerajaan menunggu. Apabila membentangkan versi bajetnya, tiadalah yang dapat dikuatkuasakannya selagi jadi kerajaan menunggu.

Lalu diperli BNlah, berangan-anganlah.

Tetapi ia adalah persediaan apabila Putrajaya dapat dibebaskan selepas PRU13 kurang daripada enam bulan dari sekarang. Apabila bertukar saja ia dari status kerajaan menunnggu kepada kerajaan betul, maka bajetnya itu akan diisinyalah.

Semua yang digaris dalam bajet itu adalah menjuruskan kepada keperluan ekonomi tuan punya Negara ini iaitu rakyat. Apabila ia diisi dengan keperluan rakyat, maka moga-moga negara pun berkat.
Ia menuju kepada sebuah negara yang berkat. Kerajaannya adalah kerajaan dunia, tetapi menyediakan segala yang diperlukan oleh orang yang hendak ke akhirat.

Doa dalam tema bajet itu ialah mencari sebuah negara yang berkat. Berkat itu adalah kata-kata menuju akhirat. Iaitu mencari kesenangan di dunia dan kesenangan di akhirat.

Itulah matlamat hidup Islam. Bagi orang Islam ia dapat semua – kesejahteraan di dunia dan di akhirat. Ia juga dengan sendirinya menjadi dunia yang disenangi oleh orang bukan Islam, baik mereka rakyat dan yang bukan rakyat yang bertandang ke sini.

Itulah tema dan persedia untuk menjadi sebuah negara berkebajikan. Pengisian terperincinya, bacalah keterangan pembentangan Ketua Pembangkang atas bajet itu.

Kenapa Felcra belum bayar RM200 juta kepada Kedah?

KUALA LUMPUR: Lembaga Penyatuan dan Pemulihan Tanah Persekutuan (Felcra) sehingga sekarang masih belum membuat pembayaran keuntungan RM200 juta kepada Kerajaan Negeri Kedah.

Perkara itu diungkit Ahli Parlimen Padang Terap, Mohd Nasir Zakaria sewaktu membahaskan Bajet 2013 di Dewan Rakyat.

Mohd Nasir turut mempersoalkan tindakan Felcra yang juga dilihat bermusuhan dengan kerajaan negeri apabila sehingga sekarang belum hadir mesyuarat yang diadakan oleh pihak Menteri Besar mahupun kerajaan negeri.

"Saya ingin meminta kepastian dan penjelasan kenapakah sehingga sekarang belum ada pembayaran keuntungan RM200 juta dibuat kepada Kerajaan Negeri Kedah.

"Malah dalam masa yang sama saya juga melihat seolah-olah Felcra ingin 'berperang' dengan kerajaan negeri apabila tidak menghadiri mesyuarat yang diadakan oleh pihak kerajaan negeri," katanya.

Tambahnya lagi, keengganan Felcra mahupun kerajaan menyerahkan hak milik kerajaan negeri sebanyak RM200 juta itu menimbulkan persoalan.

Malah menurut beliau lagi, terdapat perjanjian yang dibuat yang mana ada ladang-ladang yang dibangunkan oleh Felcra yang sebahagiannya diambil daripada tanah-tanah yang diusahakan oleh orang kampung.

Terima Kasih MP Baling atas sumbangan rumah

Dulu saiz reban ayam, kini dapat kediaman baru

Dulu saiz reban ayam, kini dapat kediaman baru
Shahrizan di samping keluarganya berdiri di belakang kediaman lamanya itu.
 
BALING - Hasrat sebuah keluarga di Kampung Guar Reban untuk menikmati kediaman yang lebih selesa tercapai setelah menerima sumbangan rumah menerusi Ahli Parlimen Baling, Datuk Azzamudden Md Taib.

Keluarga yang menetap di sebuah rumah bersaiz reban ayam sebelum ini bersyukur kerana tidak perlu lagi hidup dalam keadaan berhimpit.

Shahrizan Yusof, 32, bersama isteri, Noraishah Ramli, 26, dan empat anak mereka berusia dua sehingga lima tahun menetap di situ sejak setahun lalu.

Disebabkan fakor usia, Shahrizan tidak berjaya mendapat sebarang rumah bantuan bagi menggantikan rumah lamanya itu.

Shahrizan yang hanya bekerja kampung itu lega setelah dimaklumkan akan menerima sumbangan kediaman yang akan didirikan bersebelahan rumah lamanya itu.

Karnival 'Gerek Ton' Kastam Kedah 2012 Sabtu ini


10 Oktober 2012

ALOR SETAR - Kastam Kedah akan menganjurkan acara berbasikal Karnival 'Gerek Ton' Kastam Kedah 2012 pada Sabtu ini, di Kompleks Kastam Diraja Kedah.

Menurut kenyataan Kastam Kedah, karnival sehari itu terbuka kepada rakyat Malaysia dan warga asing untuk semua peringkat umur.

Bagi peserta yang berumur di bawah 18 tahun, mereka perlu mendapat kebenaran bertulis daripada penjaga, kata kenyataan itu.

Sebanyak empat acara dipertandingkan untuk kategori lelaki dan tiga untuk kategori wanita.

Karnival yang dijadual bermula pukul 6.30 pagi itu akan dirasmi Ahli Jemaah Pemangku Sultan Kedah Tan Sri Tunku Puteri Intan Safinaz Tuanku Abdul Halim Mu’adzam Shah.

Bagi yang berminat, mereka boleh melayari laman sesawang http://gerektonkastamkedah2012.blogspot.com untuk maklumat lanjut. - Bernama




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...