TERKINI :

Saturday, October 6, 2012

Baru digelar ulamak dah pandai kondem Ulamak Muktabar...


Laaaa RM30 jaaaa kaaaa awat tak kata RM3000 kaaa..kan soros taja....

'Buktikan demonstran Pengerang dibayar RM30'
 
Anggota Parlimen Pengerang Datuk Azalina Othman dituntut membuktikan dakwaannya bahawa peserta perhimpunan membantah projek petrokimia di kawasan itu pada 30 September lalu dibayar RM30 seorang.

"Kita menuntut supaya Azalina mengemukakan bukti dengan tuduhan berkenaan, kalau tidak, tarik balik kenyataannya dan meminta maaf kepada seluruh rakyat Malaysia," tuntut gabungan 30 NGO yang mengelarkan diri mereka "Johor Yellow Front".

Azalina kelmarin berkata di Parlimen, orang ramai, yang kebanyakannya didakwa orang luar, hadir ke perhimpunan itu kerana setiap peserta dibayar RM30.

Beliau juga mendakwa kebanyakannya peserta yang hadir orang luar dan jumlanya hanya 3,000 orang sahaja dan bukan 7,000 seperti didakwa penganjur.

Dalam kenyataan bersama 30 NGO itu hari ini, mereka juga mengkritik Azalina yang didakwa gagal mendengar suara rakyat tempatan yang menolak projek itu.

"(Tetapi) Datuk (Azalina) bukan sahaja tidak menghadiri perhimpunan ini, yang lebih mengecewakan, Datuk membuat tuduhan yang mengelirukan rakyat jelata.

Tunjuk sebab Anwar tak boleh naik jet


Oleh Haji Subky Abdul Latif 


Lalu rioh sekalian penceceh kerana Datuk Seri Anwar naik jet dari Kuala Lumpur ke Labuan, ke Sabah dan ke Sawarak.Sebelumnya kecoh Anwar dan orang-orangnya naik bas ke sana ke mari dalam jelajah kempennya menunggu PRU 13.

Apa yang dinaiknya seolah-olah tidak kena belaka. Naik bas tak boleh, naik jet pun tak boleh. Habis apa yang boleh? Mungkin naik motosikal dan naik basikal pun tak boleh juga.

Kita tunggu bila pula Anwar hendak menonggang kuda di desa dan kota? Atau tunggu saja dia dan orang-orang berkuda masuk ke Putrajaya nanti. Tok Guru Haji Abdul Hadi Awang memang selalu berkuda di belakang rumahnya di pantai Rusila. Tentu beliau tidak kekok berkuda ke Putrajaya.

Salahkah Anwar naik jet dalam keadaan jet sebagai satu kenaikan sudah tidak pelik lagi bagi dunia umumnya?

Eloknya kita minta saja sekalian yang gian dan mabuk dengan angin kencang Pakatan Rakyat hendak memfathul (membebaskan) Putrajaya memberi tunjuk sebab mengapa Anwar tidak boleh gunakan jet?

Saya teringat kisah laporan Musnyi Abdullah tentang rakyat jelata tidak boleh berpayung melalui depan istana Raja Terengganu. Komen Munsyi Abdullah, mengapa tidak dilarang burung terbang melintasi istana?

Seratus Untuk Aku, Satu Untuk Kau

Oleh: Shirzad Lifeboat

Sebagai seorang yang tergolong dalam ‘golongan pendapatan pertengahan bawah’ (lower middle income group), sebagaimana biasa petang Jumaat tanggal 28 September 2012 itu saya makan tengahari sekaligus minum petang.

Dalam keadaan kehidupan cukup terdesak – ini itu perlu dibayar, ini itu dah naik harga – maka cara terbaik ialah makan tengahari pada waktu minum petang atau sarapan pada waktu makan tengahari.

Saya tidak keseorangan. Malah sebenarnya, inilah cara rakyat dalam golongan ini dan golongan berpendapatan rendah berbajet hasil dari Bajet tahun terdahulu dan tahun-tahun sebelumnya.

Dengan demikian, apabila saya menerima sms dan e-mel, atau ditanyakan pendapat tentang Bajet 2013, tak dapat banyak din nak ulas kecuali nampaknya selepas ini kita lagi kena bajet giler.

Sambil makam nasi berlaukkan sambal belacan, timun dan telur dada dan menghirup teh bujang, sesekali saya mengalihkan pandangan ke skrin TV dan menyaksikan Perdana Menteri merangkap Menteri Kewangan, yang membaca teks ucapan belanjawan dan mengumumkan itu dan ini ibarat seorang dewa kewangan’ yang turun dari kayangan dan berkuasa menukarkan raksa (mercury) kepada emas.

AES: Apa Sistem Penguatkuasaan Automatik

Oleh Zulhazmi Shariff

Automated Enforcement System – AES (Sistem Penguatkuasaan Automatik)
a) Apa AES
AES ialah suatu sistem penguatkuasaan yang dijalankan secara automatik 24 jam tanpa henti.

b) Bagaimana AES berfungsi?

i) Kamera akan dipasang di lokasi-lokasi yang telah dikenalpasti (hot spot) dan beroperasi 24 jam tanpa henti.

ii) Kamera disambungkan ke pengkalan data JPJ.
iii) Apabila sesebuah kenderaan melalui kawasan tersebut, jika melebihi had laju yang ditetapkan, maka gambar kenderaan akan diambil dan dihantar ke pusat pemprosesan gambar serta pengkalan data JPJ.

iv) Jika disahkan melakukan kesalahan, maka saman akan terus dikeluarkan kepada pemilik kenderaan.

c) Siapa mengendalikan Kamera AES? Kamera AES akan dikendalikan oleh dua (2) Syarikat swasta iaitu:

i) Beta Tegap Sdn Bhd. yang menggunakan sistem Redflex daripada Australai; dan

ii) ATES Sdn Bhd. yang menggunakan sistem Jenoptik Robot daripada Jerman

Orang Muda Tetap Menolak Najib

Oleh Shahbudin Husin

Cubaan Najib untuk memikat hati pengundi muda nampaknya tetap melalui jalan buntu. Dalam Bajet 2013, beliau memperkenalkan BR1M 2.0 yang memperuntukkan habuan sebanyak RM250 untuk orang bujang berusia antara 21 hingga 30 tahun yang berpendapatan RM2000 ke bawah, selain memperkenalkan rebet RM200 untuk mereka memiliki telefon pintar.

Pemberian itu disambut dingin oleh majoriti orang muda. Berbanding gejala rasuah, skandal dan penyelewengan yang terus berleluasa, habuan RM 200 dan RM250 itu langsung tidak mengocak iman mereka. Lagi pula, berbanding PR yang menawarkan penurunan harga kereta, pinjaman PTPTTM dihapuskan dan sebuah kerajaan yang lebih telus dan terurus, ia ternyata jauh lebih menarik hati golongan muda.

Sebab itu, walaupun bajet ini kali dianggap terbaik oleh UMNO, rakyat dan anak muda umumnya hanya berbicara sehari dua saja mengenainya. Selain tiada pembaharuan dan arah tuju yang jelas, bajet kali ini hanya dipenuhi pemberian tunai yang minta dibalas dengan undi dalam pilihanraya sahaja. Selebihnya kosong.

Dengan hasrat untuk berinteraksi dengan golongan muda yang menguasai dunia maya, Najib juga cuba meniru pendekatan Anwar dengan tampil melalui Google Hangout dalam program #tanyanajib pada 3 Oktober lalu dengan tujuan mempromosi segala macam "goodies" yang diagih-agihkannya bak Santa Claus itu.

Kabinet bayangan kata orang... kabinet bayangan kata Najib


Najib sudah bercakap tentang rasuah dan keburukannya kepada masyarakat dan negara semalam. Dalam perasmian ‘International Association of Anti-Corruption Conference’ semalam semua mendengar kata-kata Najib yang semuanya mengutuk perlakuan rasuah baik dalam politik, kerajaan, swasta dan yang lain-lain.

Di antara ayat yang kita dengar dalam ucapan beliau di persidangan itu ialah “countries needed to instill a ‘natural’ abhorrence’ into the conscience of the society”. Sepotong ayat dari Najib ini telah mendapat banyak reaksi semasa saya dan beberapa orang yang minum kopi bersama saya tengah malam tadi.

“I almost fell from my chair when I heard Najib delivering his speech at that conference. I just couldn’t believe it bro! Ayat ini tidak sepatunya keluar dari mulut Najib yang sedang menghadapi tekanan dari rakyat kerana dia dan rasuah itu adalah sinonim. Itu persepsi rakyat terhadap dia. Selamba aje dia cakap gitu. Tak malu-malu dia bercakap hal rasuah ini” Kata salah seorang yang ada bersama saya di kedai mamak di Kota Damansara tengah malam tadi.

Rasuah: Najib ‘berkokok, ekor bergelumang tahi’

Lim Guan Eng

Adakah pemimpin-pemimpin BN mampu buktikan diri dalam usaha membanteras rasuah dengan melakukan pengisytiharan harta secara terbuka, melaksanakan tender terbuka, melarang ahli keluarga daripada urusan perniagaan dengan kerajaan serta menggugurkan pemimpin BN yang mempunyai gaya hidup mewah?

Ucapan Perdana Menteri Datuk Seri Najib semasa upacara pembukaan Persidangan Persatuan Pencegah Rasuah Antarabangsa telah menyeru agar pemimpin-pemimpin dari semua lapisan masyarakat menonjolkan nilai-nilai yang betul dan kelakuan beretika agar membantu dalam usaha membanteras rasuah. Malangnya, kenyataan Najib ini umpama ayam berkokok berderai-derai, ekor bergelumang tahi.

Penurunan Malaysia dalam tangga Indeks Persepsi Rasuah (CPI) Transparency International daripada nombor 37 pada tahun 2003 kepada nombor 60 pada tahun 2012 adalah bukti yang paling kukuh kegagalan BN untuk membanteras rasuah. Lagi teruk, Timbalan Presiden TI Malaysia Mohammad Ali sendiri telah menyatakan bahawa CPI Malaysia terus merudum akibat “elemen kerajaan” yang menggalakkan “rasuah besar”. Malah, Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Datuk Chor Chee Heung sendiri telah mengakui bahawa rasuah di Malaysia merugikan rakyat sebanyak RM26 bilion setiap tahun.

Ketua Cawangan Umno bakar baju Umno


Marah apabila menyedari dirinya menjadi mangsa pembodohan oleh pemimpin UMNO, Ketua Cawangan UMNO Permatang Tengah bertindak membakar baju UMNO/BN miliknya di tengah-tengah Pekan Permatang Pauh petang tadi.

Ketua UMNO Cawangan Batu 5, Permatang Tengah, Permatang Pauh itu yang dikenali sebagai Talib dalam masa yang sama juga mendesak Datuk Musa Sheikh Fadzir dan Datuk Omar Faudzar meletakkan jawatan mereka.

Talib ketika kejadian mendakwa dirinya mewakili seluruh Ahli UMNO Cawangan Batu 5, yang takut untuk kedepan.

Ini perlu kerana menurut beliau kedua-dua pemimpin UMNO di Pulau Pinang itu telah menipu dan menjual harta dan tanah milik Melayu di Pulau Pinang.

10 alasan kenapa aku tak menderma


Menderma atau bersedekah sama saja. Kita perlu keluarkan wang untuk melaksanakannya. Rakyat negara kita kuat berderma. Setiap kali ada penggemis di pasar malam ramai yang menghulurkan wang sehingga penuh bekas penggemis tersebut.

Berlainan pulak jika ada orang yang berkopiah membawa bekas berserta surat akuan rayuan bantuaan bagi membina surau atau masjid atau sekolah anak yatim dan lain-lain seumpamanya. Sambutan agak dingin dan sering kali orang ramai meminggirkan diri.

Kumpulan dari Afganistan (mereka dakwa begitu) pula masih lagi ada berkeliaran di sekitar bandar berhampiran kawasan masjid. Mereka meminta derma atas nama Mujahidin sejak lebih 15 tahun dulu lagi. Nada serta alasan yang sama digunakan sehingga kini.

Gaji naik..Nelson on the way....


ALOR SETAR, 6 Okt: Persatuan Bolasepak Kedah, KFA akan menaikkan gaji para pemain (terutama pemain berstatus bintang) untuk saingan musim depan.

Setiausaha Kehormat KFA, Datuk Dr Hamdan Mohamed Khaled berkata, ia sebagai satu penghargaan kepada pemain terbabit yang sanggup menolak tawaran lumayan daripada pasukan lain semata-mata untuk membantu Kedah kembali ke Liga Super.

Ketika ditemui di Alor Setar, Datuk Dr Hamdan juga berkata, Nelson San Martin dijangka tiba di Alor Setar minggu depan. KFA juga akan mengadakan mesyuarat pengurusan pada 10 Oktober ini bagi menentukan nasib para pemain sama ada dikekalkan atau digugurkan.

-Berita Rtm Kedah.

Ini punya samseng kampung hangpa boleh simpan lagi....

Kes ragut atas jejantas semakin menjadi-jadi
Wartawan Sinar Harian
5 Oktober 2012
Penduduk menunjukkan jejantas yang mengundang kes ragut
Jejantas yang menakutkan penduduk
Kes ragut atas jejantas semakin menjadi-jadi
Penduduk menunjukkan jejantas yang mengundang kes ragut 
 
PENDANG - Jejantas dibina bertujuan memberi kemudahan kepada orang ramai menyeberang jalan atau landasan namun lain pula yang berlaku di jejantas dekat Kampung Bukit Jambul Mukim Air Puteh di sini yang kerap berlakunya kes ragut.

Sinar Harian difahamkan jejantas berhampiran landasan keretapi itu dibina Julai tahun lalu untuk kegunaan pejalan kaki dan penunggang motosikal. Ia merupakan laluan penghubung bagi penduduk Kampung Alor Nan, Bukit Cepat dan Bukit Jambul.

Tinjauan di jejantas itu baru-baru ini mendapati laluan itu sangat sunyi antara jam 2 hingga 3 petang dan 6 hingga 8 malam.

Penduduk, Sabariah Zakaria, 43, berkata, rata-rata penduduk kini  takut menggunakan jejantas terbabit seorang diri kerana bimbang diragut.

Menurutnya, sejak jejantas itu dibina banyak kejadian ragut berlaku membabitkan penduduk setempat termasuk golongan wanita, petani dan kanak-kanak sekolah.




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...