TERKINI :

Tuesday, July 31, 2012

Ini dia antara cara nak kurangkan harga kereta...!!!

PKR cadang hapus beri AP, perkenal bidaan

PKR hari ini mendedahkan bahagian kedua cadangan dasar automotifnya yang melibatkan pelan untuk menghapuskan pemberian permit import (AP) secara berperingkat-peringkat selama tiga tahun sehingga 2015.

Pengarah strategi parti itu, Rafizi Ramli berkata, rancangan itu akan menjana RM2.8 bilion dalam pulangan kerajaan bagi mengurangkan kesan pengurangan eksais dan cukai jualan kenderaan yang dianggarkan berjumlah RM8 bilion setahun.

Pertama kali tema Hari Merdeka jadi perdebatan

KUALA LUMPUR: Presiden Teras Pengupayaan Melayu (Teras) Mohd Azmi Abdul Hamid berkata, 55 tahun adalah umur yang memerlukan seseorang itu menjadi sangat matang dan boleh membuat anjakan yang besar dalam kehidupan.
Baginya, tema Hari Kemerdekaan ke-55 tahun ini mempunyai signiikan yang tersendiri.

Ini, katanya adalah kerana umur lebih setengah abad memerlukan negara menilai dengan jujur apa yang telah dicapai dan apa kelemahan yang masih belum dapat diatasi.

“Teras tergerak untuk memberi komen kepada tema kemerdekaan kali ini ialah kerana ia telah menimbulkan perdebatan,” katanya dalam satu kenyataan.

Menurutnya, sementara ada yang cuba mempertahan tema yang asal iaitu ‘Janji Ditepati’ ramai yang berpandangan tema itu adalah lanjutan dari tema Barisan Nasional yang kini giat mempopularkan mesej bahawa kerajaan telah menunaikan janji dan dengan itu harus dibekalkan berkuasa.

Akan tetapi, ujarnya bukankah kermerdekaan adalah persoalan yang berkait dengan perjuangan dan partisipasi rakyat serta soal kedaulatan.

Jika Pasaraya buat SALE semua pakat serbu.. tapi bila nak jual kereta murah semua pakat bantah..!!!


 Dah bagi murah tak nak. Nak jgak mahal. Apa lah penyokong BN neh. 

Time mkn nak cari tmpt murah tpi sodap,time shoping pon cri tmpt murah tp kuliti, sng cite semua nak murah.

 Tapi nie dah bagi formula kenderaan murah pun semua pakat dok mengejeknya..kata rugi laa. bangrap la....

Eh jd pelik pulak nak gak harga mahal!!!. Jln undur blkng pulak? Islam kata gunakan rezki dgn berhemah n jgn mmbazir......

Apabila HUDUD didendangkan semula...itu bermakna UMNO BN sudah kehabisan Oksigen..!!!

"HUDUD" ALAMAT KUBRA PRU13

Apabila gendang hudud dipalu sekuatnya, maka ia antara tanda - tanda pilihanraya umum semakin hampir. UMNO terpaksa sekali lagi menggunakan peluru karatnya iaitu hudud untuk memecah belahkan Pakatan Rakyat. Saya akui hudud bukan agenda Pakatan Rakyat tetapi hudud adalah sebahagian daripada Islam yang tetap diperjuangkan oleh PAS di sepanjang zaman insyaallah.

Pakatan Rakyat telah beberapa kali bincang perkara ini dan simpul ringkasnya ialah kami "setuju untuk tidak bersetuju" atau dalam dalam bahasa lebih mudah ialah : DAP tidak menerima hudud dan PAS tidak boleh paksa mereka untuk menerimanya sebagaimana mereka tidak boleh menghalang hasrat PAS mahu mendaulatkan syariat Islam itu.

Kedudukan ini jauh lebih baik daripada UMNO dan BN. Bukan sahaja parti kompenan mereka yang biadab terhadap Islam, malah UMNO sendiri bersetuju untuk tidak melaksanakan syariat Islam di Malaysia termasuk undang - undang jenayah syariat. Malah UMNO menikus dihadapan MCA apabila Presiden MCA 'menengking' Adun UMNO Kemelah sebagai pemimpin yang hilang aqal tatkala Adun itu mencadangkan perlaksanaan hudud di negeri Johor sedang rata - rata pimpinan PAS memberikan sokongan terbuka kepada Adun Kemelah.

Hari Kebangsaan: Benar sungguh kritikan Mat Sabu

Mohamed Hadi al-Majwi ,

Kira-kira setahun yang lalu sewaktu umat Islam di negara kita sedang sibuk menyambut Hari Raya Aidilfitri, Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu (Mat Sabu) pula sedang enak 'dilanyak' oleh media perdana mengenai isu Mat Indera dan komunis. Mat Sabu menekankan isu lain, tetapi dek kerana manipulasi media pemerintah, rakyat tertumpu kepada isu komunis pula yang kemudiannya menyaksikan perbicaraan mahkamah yang cukup melucukan dan masih berlangsung sehingga sekarang.

Jika diimbas kembali, Mat Sabu mengkritik bagaimana sambutan Hari Kebangsaan 'disabotaj' oleh parti pemerintah seolah-olah Umno dan Barisan Nasional (BN) sahajalah yang berjuang memerdekakan negara. Walaupun propaganda ini tidak dizahirkan sekurang-kurangnya melalui logo dan tema Hari Kebangsaan, tetapi mesej ini tetap meniti bibir-bibir pak menteri, bagaimana tanpa perjuangan Umno dan BN (dahulunya Parti Perikatan), rakyat negara kita ini masih duduk di atas pokok.

Teguran Mat Sabu ternyata tidak diambil endah oleh parti pemerintah malah makin menjadi-jadi perangainya untuk sambutan Hari Kebangsaan pada tahun ini. Buat julung-julung kalinya, parti pemerintah telah membuat kesilapan hatrick (setakat inilah) dalam menangani isu sambutan Hari Kebangsaan yang ke-55.

Pemerintah lakukan 3 benda bangang untuk kemerdekaa tahun ini..!!

oleh AnakKedah007

TENGKORAK CHEE HANG

Untuk sambutan Hari Kebangsaan pada tahun ini. Buat julung-julung kalinya, parti pemerintah telah membuat kesilapan hatrick (setakat inilah) dalam menangani isu sambutan Hari Kebangsaan yang ke-55...

1- pemilihan tema Hari Kebangsaan iaitu "Janji Ditepati" yg mendapat tentangan

2- dilakar pula dengan pemilihan logo Hari Kebangsaan yang begitu hodoh, "lekeh" dan menjadi bahan sendaan rakyat jelata di internet.

Isu Hudud - karpal Singh nie BIJAK dari segi Undang-Undang tapi bangang dari segi Strategic Management..!!!

Karpal Singh lupa makan ubat dan sekali lagi tegaskan DAP tolak hudud!


Jangan marah.

Sebab?

Karpal yang cari pasal. Bukan sesiapa pun tapi karpal seorang. Sama macam karpal cari pasal time dia meroyan suruh dsai bertaubat dan minta maaf di tv3 ari tue. Bahkan jangan lupa aksi dia di parlimen ketika dsai dituduh terlibat dalam skandal liwat pada tahun 1999.

Ungkit?

Jawapan Isu Harga Kereta - Negara tak bangrap jika AP diuruskan dengan baik..!!!

Pengurusan Permit Import (AP) Yang Lebih Baik Jana Sumber Kewangan Negara Menggantikan Cukai Eksais

Kebimbangan yang dimainkan oleh Umno/Barisan Nasional dan sesetengah pihak bahawa penghapusan cukai eksais kereta demi menurunkan harga kereta akan mengurangkan hasil kerajaan dan menjejaskan ekonomi adalah tidak tepat.

KEADILAN telah menjelaskan bahawa jumlah cukai RM8 bilion yang dianggarkan dikenakan ke atas rakyat sekarang ini sebenarnya akan dipulangkan kepada rakyat. Jumlah ini akan dibelanjakan oleh rakyat di dalam ekonomi negara yang akan merancakkan pertumbuhan ekonomi. Pertumbuhan ekonomi ini akan meningkatkan hasil kerajaan melalui kutipan cukai pendapatan syarikat dan individu. Kesan berganda kepada ekonomi negara jika jumlah RM8 billion ini dipulangkan kepada rakyat adalah lebih tinggi berbanding jika ia berada di dalam poket kerajaan.

Malah, pengurusan permit import (AP) kereta yang lebih baik juga akan menambahkan lagi pendapatan negara. Gabungan kedua-dua langkah ini akan memastikan pendapatan negara tidak terjejas secara mendadak hasil dari penghapusan cukai eksais secara berperingkat.

Gempar..!! Ada kejadiah aneh berlaku pada seluruh masjid dalam negara yang tak dihebahkan..

 Gempar!! Peristiwa Aneh Berlaku Di Malaysia Malam Awal Ramadhan



Suatu perkara aneh telah mengejutkan umat Islam di sebuah negara yang diberi nama Malaysia yang telah berlaku kira-kira jam 8 hingga 10 malam tadi. Keanehan ini dijangka akan bertahan selama satu minggu atau dua minggu lagi.

“Saya terkejut!” kata seorang saksi memulakan ceritanya. “Semalam, masjid ini, besar dan luas,” sambungnya. “Tiba-tiba sahaja malam ini, masjid ini menjadi sempit dan kecil, terutamanya menjelang waktu isyak tadi.”

Perkara aneh, di mana masjid-masjid dan surau-surau di Negara ini menjadi kecil dan sempit berlaku, hampir di seluruh Negara pada malam ini.

DepaKata - Bila lagi SETPOL nak saman nie..???

oleh depakata.co.cc

mana dia nie... kami geng blogger sedang dok ternanti-nanti nak lihat padijantan kena saman macam papagomo nuu... depakata masa nielah nak tengok padi jantan nie ada maruah atau tidak...

Bukan apa dah bergudang-gudang dah si padi jantan nie dok buat onak dan fitnah kerajaan negeri... namun apa satu tindakan pun kerajaan negeri tak ambil....

Apabila setpol umumkan minggu lepas kami golongan blogger yg hidup kat kedah nie melihat inilah peluang terbaik nak saman beliau kerana SPRM pun sudah nafikan akan berita tersebut...

Mampos Habis La Macam Nie... Nak senarai RISDA laa pulak..!!!

Risda juga akan disenarai di Bursa Malaysia

31 Julai 2012
'Tindakan kukuh ekonomi Bumiputera'
Tan Sri Rahim Tamby Chik
 
ALOR GAJAH - Pihak Berkuasa Kemajuan Pekebun Kecil Perusahaan Getah (Risda) berhasrat mengikut jejak Felda Global Ventures Holdings (FGVH) untuk disenaraikan di Bursa Malaysia.
  
Pengerusi Risda Tan Sri Rahim Tamby Chik berkata pihaknya sedang melakukan kajian berhubung kaedah terbaik bagi tujuan itu.
  
"Risda berbeza dengan Felda kerana tanah ladang dimiliki pekebun sendiri, dan perancangan ini bergantung kepada kelulusan kerajaan," katanya kepada pemberita selepas menyerahkan dividen peserta Rancangan Tanaman Baru Berkelompok (RTBB) dan Tanam Semula Komersil (TSK) negeri Melaka di Masjid Tanah di sini.
 

Kerajaan Negeri Kedah bagi duit raya kepada pelajar Sek Agama Rakyat

RM500 ribu disumbang untuk pelajar sekolah HESA
Ditulis oleh Azimah Rafie dan Maslina Harun


ALOR SETAR, 30 Julai 2012 – Seramai 5,084 orang pelajar sekolah di bawah Pertubuhan Hal Ehwal Sekolah Agama Kedah (HESA) mendapat bantuan RM100 seorang.

Bantuan ini berikutan dengan ketidakadilan kerajaan Pusat dalam membahagikan bantuan RM100 kepada pelajar sekolah agama di Kedah menyebabkan sesetengah pihak merasakan diri mereka terpinggir.

Pengerusi Jawatankuasa Agama, Pelajaran dan Koperasi, Dato’ Haji Mohamed Taulan Mat Rasul dalam ucapannya berkata, berlaku diskriminasi dalam pembahagian bantuan RM100 kepada pelajar sekolah menyebabkan pelajar dibawah HESA ini tidak mendapat sumbangan dari kerajaan Pusat sedangkan mereka juga adalah pelajar sekolah yang memerlukan bantuan.

Kerajaan Malaysia tewas lagi bila masuk mahkamah..kali ini Zunar pula menang saman..!!!

Kartunis Zunar menang kes saman kerajaan
Wartawan Sinar Harian
31 Julai 2012
Zunar menang kes saman kerajaan
Zunar
 
KUALA LUMPUR - Kartunis politik Zulkiflee SM Anwar atau dikenali sebagai Zunar, hari ini menang kes saman ke atas kerajaan dan empat yang lain berhubung tindakan pihak berkuasa merampas 66 buku dan satu lukisannya dua tahun lalu.

Pesuruhjaya Kehakiman Mahkamah Tinggi, Vazeer Alam Mydin Meera membenarkan permohonan Zunar.
Pada 15 Jun tahun lalu, Zunar memfailkan saman sivil ke atas kerajaan Malaysia dan empat defenden berhubung penangkapannya dan rampasan terhadap 66 buku Cartoon-O-Phobia serta sebuah lukisan kolaj pada 2010.

Kepada Abby Abadi apa kata buka bisnes tudung sendiri lagi OK rasanya..!!!

oleh AnakKedah007.blogspot


Eishh awat tangan gatai nak sentuh Abby Abadi tak tau..opsss nak mampos....

bukan sentuh dia laaa tapi nak sentuh bab isu dia kena ditamatkan kontrak sebab jadi duta tudung tuu.. he he he

Alaa Abby apa kata hang buka biz tudung pulak.... pie cari rakan2 artis yg dah berhijrah tuuu buat satu konsortium dan ceburi bidang juai juai tudung nie.... rasanya ini yg terbaik.... bab depa nak tamatkan kontrak tu lantak merekalah....takyah dok bising-bising dalam bulan ramadhan nie... kita ampun sahaja ketakutan tokey tudung tu dengan penyertaan Abby dalam politik....

Tudung wardina dah ada jadi lepas nie mana tau Tudung Abby Abadi pulak boleh gempak satu negara.....

Janji Sudah Tak Di tepati - Bekas isteri tuntut durian runtuh

Bekas isteri tuntut durian runtuh

Bekas isteri tuntut durian runtuh
Dari kiri, Aminah, Kamyah dan Rozita
 
BANDAR TUN RAZAK - Bekas isteri peneroka menuntut janji Pengerusi Felda, Tan Sri Isa Samad yang sebelum ini menyatakan mereka layak menerima separuh daripada duit durian runtuh fasa kedua iaitu sebanyak RM2,500.

Aminah Zulkifly, 46, berkata, mereka berhak mendapat duit berkenaan memandangkan sebelum ini Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menyatakan wang durian runtuh itu adalah imbuhan daripada hasil titik peluh peneroka dan penerokawati ketika membangunkan tanah Felda dahulu.

“Satu negara jelas mendengar pengumuman Perdana Menteri yang menyatakan durian runtuh ini sebagai ganjaran menghargai jasa peneroka dan penerokawati yang bersusah-payah di awal kemasukan ke tanah rancangan dahulu.

Kedah Tukaq Jurulatih untuk hadapi Piala Malaysia

Wan Jamak terancam


KEDAH akan mendapatkan khidmat jurulatih dari Croatia untuk menggantikan Wan Jamak Wan Hassan bagi menghadapi saingan Piala Malaysia yang bermula pertengahan bulan depan.

Pengurus pasukan, Datuk Khazali Din bagaimanpun enggan mendedahkan nama jurulatih itu buat masa ini.

Menurutnya, perkara itu masih di peringkat perbincangan antara Persatuan Bola Sepak Kedah (KFA) dengan jurulatih itu yang dijangka berada di Alor Setar bulan depan.

“Kita akan umumkan nama jurulatih itu selepas persetujuan dicapai,” katanya.

Kedah belanja mewah - Gerakan terlepas keretapi rupa-rupanya..!!

Siaran semula artikal untuk menjawab persoalan "KETUA PEMBANGKANG KEDAH" berkenaan isu kereta....

Sebenarnya isu ini MB sudah jelaskan pada tahun lepas lagi tetapi memandangkan isu di Kedah nie tak ada hendak bantai MB maka ianya di recycle supaya kelihatan ada benda tidak betul berlaku...

Sila Klik bawah nie...

Gejala Sosial - 55 Tahun UMNO Jaga Negara.. Inilah hasilnya

Menangani gejala sosial masa kini
TAKRIL TASUKI
31 Julai 2012















Orang Melayu dilihat mengungguli gejala sosial masa kini. Sebagai umat Islam, wajar mengambil iktibar daripada teguran dan ingatan daripada Sultan Selangor baru-baru ini. Baginda amat bimbang dengan penularan pelbagai masalah sosial kini yang perlu ditangani dengan segera dan berhemah.

Masalah orang Melayu kini bertambah kronik dengan ancaman pelbagai masalah termasuk isu perpecahan, cukup selesa, alpa dan pemikiran bercelaru yang melemahkan perpaduan sejagat, sehinggakan orang bukan Islam semakin berani melemparkan kritikan dan penghinaan terhadap agama Islam.

Orang Melayu perlu sedar, kekuatan mereka hanya bergantung kepada perpaduan. Kita tiada lagi kekuatan ekonomi, pendidikan malah moral. Kuasa politik yang dimiliki pula semakin tercabar. Orang Melayu sekarang umpama pepatah ‘jika pohon kelapa tumbang, kura-kura pun teringin memanjatnya’.

Isu Hudud - Biar Rakyat tentukan, bukan Karpal

Pas: Rakyat berhak tentukan hudud, bukan Karpal

Datuk Mohd Amar Nik Abdullah
Datuk Mohd Amar Nik Abdullah
 
KOTA BHARU - Biarkan pelaksana hukuman hudud ditentang keras Pengerusi DAP Karpal Singh, Pas Kelantan menegaskan hanya rakyat berkuasa menentukan dasar kerajaan termasuk pelaksanaan undang-undang Islam.

Timbalan Pesuruhjaya III Pas Kelantan, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah berkata, situasi itu berlaku melalui sistem demokrasi khususnya pilihan raya.

“Dalam soal ini, rakyat memainkan peranan utama, contohnya, Pas tidak bersetuju perjuangan menegakkan negara sekular, tetapi kita hendak halang macam mana sebab rakyat yang menentukan perkara itu,” katanya kepada pemberita.

Azizan umum bonos raya untuk kakitangan Kjaan Negeri Kedah

Kakitangan Kerajaan Negeri Kedah dapat bonus Aidilfitri
30 Julai 2012 

ALOR SETAR - Lebih 6,000 warga kerja kerajaan negeri Kedah akan turut menikmati bayaran bonus setengah bulan gaji dengan kadar minimum RM500 sempena sambutan Aidilfitri tidak lama lagi.
 
Menteri Besar Datuk Seri Ustaz Azizan Abdul Razak berkata kerajaan negeri akan mengikut langkah yang diambil kerajaan pusat dalam pemberian bonus berkenaan.
 
"Kita dah setuju nak bagi (bonus) dan serah kepada Pegawai Kewangan negeri untuk urus," katanya kepada pemberita selepas majlis penyerahan sumbangan duit raya RM100 kepada pelajar Sekolah Agama Rakyat, di sini hari ini.
 
Beliau bagaimanapun tidak memaklumkan tarikh bayaran bonus berkenaan. - Bernama




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...