TERKINI :

Saturday, June 30, 2012

Jib dan Ros makan angin ke negara final piala euro dengan duit rakyat...!!!

Najib perasan macam rakyat bagi mandat kat dia 2008 dahulu...!!!

Rakyat beri mandat kepada Abdullah, bukan Najib

KUALA LUMPUR: Secara tidak rasminya, Datuk Seri Najib Razak tidak boleh mengatakan rakyat memberikannya mandat selama lima tahun untuk menerajui negara memandangkan beliau bukannya dipilih melalui pilihan raya lalu.

Sebaliknya, selepas BN memenangi pilihan raya umum ke-12, Mac 2008 lalu, Najib dilantik oleh Tun Abdullah Badawi untuk menerajui BN, sekaligus membentuk kerajaan.

"Kalau diikutkan, rakyat beri mandat melalui pilihan raya kepada Abdullah, bukan Najib. Dia tidak boleh berkata demikian, kononnya dia diberi mandat oleh rakyat," tegas Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar kepada Harakahdaily.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Najib yang berhasrat untuk menunggu tempoh lima tahun sebelum memanggil pilihan raya umum bagi membolehkan beliau meneruskan mandat yang diberikan rakyat.

Bagaimanapun, kata Mahfuz, pihaknya bersetuju dengan hasrat tersebut, dan meminta Najib menyatakannya secara 'akujanji' tentang tempoh lima tahun tersebut.

"Jika benar beliau berhasrat untuk mengadakan pilihan raya umum selepas tamat tempoh penggal yang diberikan, adalah lebih baik jika ia memberi jaminan secara akujanji," tegas beliau lagi.

Adun UMNO Johor kata HUDUD nie hukuman untuk semua kaum..!!!

ADUN Umno cadang Johor laksana hudud

Seorang Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Umno Johor mengambil langkah berani apabila mencadangkan Johor menjadi negeri pertama melaksanakan hukum hudud di Malaysia.

Adun Kemelah, Datuk Ayub Rahmat membangkitkan cadangan itu 20 Jun lalu pada mesyuarat pertama penggal persidangan kelima Dewan Negeri Johor ke-12.

Bercakap kepada Malaysiakini hari ini, Ayub berkata beliau mahu melihat Johor mendahului negeri lain melaksanakan hukum hudud "sebenar" -- yang menurutnya berbeza dengan hudud PAS.

Perbezaan paling ketara, kata Ayub, hukum hudud sebenar meliputi semua kaum dalam sesuatu negara berbanding hudud PAS yang hanya tertakluk kepada orang Islam.

"Kanun Jenayah Syariah II (1993) (Hudud Kelantan) tidak menggambarkan kehendak Islam yang sebenar. Ia akan menimbulkan diskriminasi dari segi pelaksanaan (di antara orang Islam dan bukan Islam)," katanya.

Situasi sebenar politik Perlis : Oleh bekas Ketua Penerangan Umno Perlis

Oleh Hashim Suboh
 
Apabila saya membuat andaian bahawa Umno/BN bakal kalah di Perlis, sesetengah pihak mentafsirkan bahawa kata-kata ini dilontarkan dari perspektif kumpulan yang berkonflik dengan Menteri Besar, Datuk Seri Md Isa Sabu semata-mata.

Sebagai bekas orang media, saya tidak akan menyalahkan wartawan yang memetik respons saya kepada pertanyaan beliau yang kemudiannya ditafsir dan ditulis berdasarkan perspektif beliau sendiri. Sebenarnya pandangan, penilaian dan rumusan saya sama sekali tidak ada kaitan dengan kedudukan kononnya sebagai orang kuat kepada sesiapa.

Kepada yang mengenali saya, ‘pemimpin’ saya yang sebenar adalah ‘prinsip’.  Jika saya bersuara dan bertindak, saya pastinya didorong oleh isu prinsip yang meresahkan. Krisis politik Umno Perlis menjelang PRU 12 pada tahun 2008 berlaku kerana pucuk pimpinan khususnya Pak Lah (Tun Abdullah Ahmad Badawi)  melanggar prinsip, sistem dan amalan parti.

Senarai calon yang dikemukakan oleh Badan Perhubungan dan Bahagian-bahagian  diketepikan kerana campurtangan Ahli Parlimen Kangar yang pada ketika itu adalah juga Setiausaha Agong Umno/BN. Lebih ‘palat’ lagi, Pak Lah juga akhirnya menerima senarai calon yang dikemukakan oleh Ahli Parlimen Kangar dan Padang Besar yang jika dirujuk kepada ‘sistem, amalan dan prinsip’ samasekali tidak berhak dibenarkan berbuat demikian.

Nampak sangat Najib dok ketaq lutut bila nak bubar parlimen...

Memang nampak sangat Najib tak berani nak bubar parlimen

Najib boleh kata apa saja tapi dia silap besar kalau dia ingat orang nak percaya setiap apa yang dia cakap.

Kalau penyokong dan ahli Umno yang bangang mungkin kut akan percaya apa saja yang Najib kata tapinya tak nanti ahli dan penyokong Pakatan Rakyat, ahli dan penyokong Umno BN yang celik politik pun payah nak percaya apa yang Najib cakap.

Realitinya, orang yang cerdik politik tentu dapat baca apa sebenarnya realiti sebenar dari ucapan Najib. Tambah-tambah pulak alasan yang Najib guna tu cukup lemah.
mStar melaporkan:

[Sumber: mStar]
Cara Najib jawab soalan pemberita tu langsung tak meyakinkan. Memang nampak sangat yang sebenarna Najib tak berani lagi nak bubar parlimen dan adakan RPU13.


Ambiga 'ayam tambatan' kepada transformasi pilihanraya negara

Oleh Aspan Alias

Datuk Ambiga Sreenevasan, Pengerusi bersama Bersih 3.0, sudah menjadi seorang yang paling popular dan beliau sudah pasti menjadi seorang yang ‘of consequence’ dalam politik negara kini. Ambiga bukan seorang ahli politik dan beliau tidak bercadang dan terfikir untuk  berkecimpung dalam arena yang beliau tidak pandai untuk turut serta.

Beliau merupakan ketua kepada sebuah NGO yang inginkan pilihanraya diadakan dan dilaksanakan secara bersih. Sebagai warganegara yang bertanggungjawab,  beliau bersama rakan-rakan beliau dan disokong oleh majoriti rakyat yang inginkan satu pilihanraya bersih, secara tidak langsung beliau merupakan seorang yang paling berpengaruh dalam negara kita.
Perjuangan beliau di dalam NGO Bersih itu mendapat pengiktirafan antarabangsa dan beliau telah mendapat beberapa anugerah di atas peranan beliau dalam membina sebuah masyarakat yang ‘civil’. Beliau mendapat penghormatan untuk bertemu dengan Presiden Obama dari  Amerika Syarikat yang  tidak mudah di perolehi oleh ramai pemimpin negara kita. Dr Mahathir sendiri terpaksa menggunakan ‘lobbyist’ ternama dan terpaksa membayar ber‘million’ ringgit untuk bertemu dengan Presiden Amerika Syarikat suatu ketika dahulu.

Kita Gantung Pembunuh, bukan Gantung yang Berbeza Pendapat!

Oleh sakmongkol AK47

Matnya- Kita gantung yang membunuh Altantuya. KIta gantung pengedar dadah. Kita gantung yang menjual Kad Pengenalan. Kita gantung yang menjual rahsia tentera laut. kita gantung yang menjual kerakyatan.

Kita tak gantung orang yang berbeza pendapat dan pandangan. Hanya untuk sekali sahaja- pemimpin UMNO gunalah otak kamu.

Pemimpin2 United Munafik National Organization( UMNO) bersikap macam burung ostrich yang menyorokkan kepala dalam lubang tanah. Dia ingat kalau dia tak nampak musuh pemangsa, maka musuh pemangsa atau binatang lain tidak nampak akan dia. Hendak kita ketawakan dan kritik mereka, kita serba salah- maklum sahajalah, mereka berotak burung. Kita jadi pandir jika melayan puak UMNO.

Tak setuju- tarik kerakyatan! Tak setuju- kita gantung. Tak setuju kita jel!. Inilah kualiti pemimpin UMNO. Hendakkah kita amanahkah negara kepada orang bermutu rendah dan selekeh otak macam ini?

Dr Mahathir sendiri yang kata- memang pemimpin UMNO yang sekarang ini orang2 bodoh dan half past six. Yang cerdik sudah masuk PAS, yang bijak sudah masuk PKR dan yang pandai dah masuk DAP. Yang tolol dan bahlul dan mengeluarkan bahan yang patut keluar dari dubur, di keluarkan ikut lubang mulut sahaja yang tinggal dalam UMNO. Sebab itu Dr Mahathir kata, UMNO sudah busuk sampai ke usus. Kalau kita hendak selamat, maka kita amanahkan negara kepada Pakatan Rakyat. Bukan saya cakap, Dr Mahathir yang suruh.

Tema Bajet 2013 : Kekalkanlah Saya Sebagai PM..

Oleh Shahbudin Husin+

Jika mahu dikatakan transformasi, barangkali inilah transformasi yang sebenarnya yang mahu dibawa oleh Najib. Sejak menjadi Perdana Menteri, Najib ternyata paling banyak melakukan pelbagai perkara baru semata-mata untuk mendapatkan undi dan memastikan dirinya terus kekal berada di puncak kuasa.

Dari memberi wang kepada rakyat, budak sekolah, pelajar universiti, durian runtuh kepada peneroka Felda sehinggalah kepada memberi baucer tayar kepada pemandu teksi - adalah antara pembaharuan politik yang diperkenalkan Najib. Najib dilihat sebagai pemimpin yang pemurah dengan wang tunai dan ini tidak pernah dilakukan oleh mana-mana pemimpin sebelum ini, jia ada pun pemberian tunai hanyalah pemberian bonus kepada kakitangan kerajaan.

Kali ini beliau melangkah setapak lagi ke hadapan dengan menjadikan sambutan Hari Merdeka sebagai medan kempen bagi UMNO dan BN pula melalui persetujuan kerajaan menggunakan ungkapan 1Malaysia Janji Ditepati sebagai tema sambutannya pada tahun ini.

Pengumuman tema ini diumumkan oleh Dr Rais Yatim, menteri yang bertanggungjawab terhadap sambutan hari kemerdekaan itu.

Duduk kira puak FELDA jaa.. nie depa yang jadi penanam padi apa cerita..??

KUALA LUMPUR Sekumpulan pesawah Malaysia, pada 26 Jun lalu, menggesa kerajaan menaikkan harga padi dan subsidi kepada petani.

Harakahdaily melaporkan, Pengerusi Badan Bertindak Pesawah Malaysia, Mohamad Fuad Yaakob berkata, kerajaan harus mengkaji harga padi terkini yang disifatkan tidak lagi relevan pada masa kini.

Pendapatan 140,000 keluarga pengusaha tanaman padi dalam kawasan Lembaga Kemajuan Pertanian Muda (Mada) dengan keluasan 240,000 hektar hanya berpendapatan RM480 sebulan iaitu di bawah paras miskin tegar.

"Kos pengeluaran makin hari makin meningkat. Walaupun input diberi kepada kami untuk mengurangkan bebanan, tapi bermula musim satu tahun 2010 hasil padi makin mengurang sedangkan kos semakin meningkat.

"Kami mendesak kerajaan mempertimbang hasrat kami kerana kami menyumbang keringat dan peluh kami ke arah menjaga keselamatan beras negara.

"Hari-hari rakyat, sama ada orang kaya atau miskin, kita makan nasi sedangkan Felda dapat imbuhan tapi pesawah tetap menghadapi masalah besar," kata beliau pada sidang media bersama Ahli Parlimen Pakatan Rakyat di lobi Parlimen.

'Seolah-olah PM takut kepada Singapura'



ULASAN Semenjak Singapura keluar daripada Malaysia pada tahun 1965, sehingga hari ini, hubungan kedua-dua negara tidak pernah sunyi daripada kontroversi.

Tanah yang berkongsi sejarah dan kebudayaan terpisah menjadi dua negara yang berbeza oleh kerana penjajahan dan kemudiannya akibat daripada politik.

NONEPada 22 Jun, Pesuruhjaya Tinggi Singapura Ong Keng Yong dipanggil ke Wisma Putra berhubung dakwaan penglibatan tiga diplomat dari Suruhanjaya Tinggi itu dalam perhimpunan BERSIH 3.0.
Menteri Luar Datuk Seri Anifah Aman berkata beliau memanggil Ong ke pejabatnya untuk menyampaikan rasa tidak senang kerajaan Malaysia berhubung penglibatan ketiga-tiga diplomat itu dalam perhimpunan itu.

Sebagai reaksi kepada isu ini, kumpulan pendesak Melayu PERKASA, membawa lebih kurang 500 orang berhimpun di hadapan kedutaan Singapura.

Perhimpunan yang diketuai oleh Datuk Ibrahim Ali itu, mendesak agar ketiga-tiga diplomat yang menghadiri perhimpunan BERSIH 3.0 pada 28 April lalu dihantar pulang segera.

Fomca kemuka 8 tuntutan pengguna kepada semua parti politik


FOMCA
PETALING JAYA - Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna Malaysia (Fomca) hari ini mengemukakan lapan tuntutan pengguna kepada semua parti politik yang bakal bertanding pada pilihan raya umum ke-13.

Presiden Fomca Datuk N. Marimuthu berkata Barisan Nasional (BN) dan pembangkang kini rancak membuat persediaan menghadapi pilihan raya umum ke-13 dan sudah pasti masing-masing sedang memikirkan manifesto terbaik bagi meraih pengundi kelak.

"Fomca yang mewakili golongan pengguna juga tidak ketinggalan untuk bersama-sama menyertai suasana pilihan raya ini dengan menyediakan sebuah buku berkaitan tuntutan pengguna iaitu 'Manifesto Tuntutan Pengguna' untuk diambil perhatian oleh semua ahli politik," katanya pada sidang akhbar mengenai buku 'Manifesto Tuntutan Pengguna bagi PRU-13' di sini, hari ini.

Pas nafi guna artis tarik pengundi muda

ROSLINDA HASHIM
29 Jun 2012
Mahfuz Omar
Mahfuz Omar

ALOR SETAR - Kehadiran artis dalam parti politik bagaikan trend apabila seorang demi seorang menyatakan sokongan terhadap sesebuah parti politik. Terbaru, Hairie Othman menjadi ahli Pas dan Abby Abadi sebagai penyokong Pas.

Walaupun agak janggal mengaitkan artis dengan Pas, namun ia bukanlah sesuatu yang baru, ekoran sebelum ini beberapa nama sudah dikaitkan dengan Pas, antaranya, Yassin Brothers, Ringgo Arrow, Bob Lokman, Azmil Mustafa dan Akhil Hayy.

Ketika ditanya trend artis sertai parti politik, Naib Presiden Pas, Datuk Mahfuz Omar berkata, ia suatu perkembangan yang baik kerana Pas adalah sebuah parti politik yang terbuka untuk semua.

“Artis sekarang lebih berfikiran terbuka dan tidak takut hilang peminat gara-gara mereka memilih Pas sebagai parti pilihan, malah kita juga ada selebriti politik yang diibaratkan sebagai orang ternama dalam politik yang disenangi ramai iaitu Mursyidul Am, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat,” katanya.

MKK & JKKKP..hangpa nganga lagi tak pie tolong kakak nie..???

Bingung kena keluar rumah
Wartawan Sinar Harian
29 Jun 2012
Bingung kena keluar rumah
Ahli keluarga Som berharap dapat menyelesaikan masalah yang dihadapi.
 
BUKIT SELAMBAU – Seorang ibu tunggal serta lima anggota keluarga lain bingung memikirkan ke mana hala tuju seterusnya setelah pemilik rumah sewa meminta supaya mengosongkan rumah diduduki mereka sehingga hujung bulan ini.

Som Abdul Rahman, 53, berkata, hanya tinggal beberapa hari sahaja lagi tempoh yang diberikan tuan rumah supaya berpindah tetapi dia masih belum tahu ke mana hala tuju mereka.

Menurutnya, dia sudah beberapa kali merayu supaya membenarkan enam beranak itu berteduh di bawah rumah berkenaan yang disewa RM50 sebulan.

“Bagi menampung perbelanjaan, saya dan anak sulung, Norasidah, 24, mengambil upah menoreh getah dan menerima pendapatan kira-kira RM40 seminggu setiap seorang.




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...