TERKINI :

Sunday, March 18, 2012

Betapa Jahatnya Kerajaan UMNO/BN terhadap Rakyat Kelantan

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/420521_10150653263483046_215868293045_8822569_1334582958_n.jpg


Tanah sisa Lynas diserah kepada PM serta Menteri....

IPOH, 18 Mac: Gabungan aktivis anti-Lynas, Selamatkan Malaysia Hentikan Lynas (SMSL) bercadang menghadiahkan contoh tanah tempat pembungan sisa pepejal nadir bumi di Bukit Merah untuk disimpan anggota kabinet termasuk Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Pengerusinya Tan Bun Teat berkata, tindakan itu bagi melihat adakah pihak kerajaan, sedia menerima sisa radioaktif itu yang didakwa mereka sebagai selamat dan tidak merbahaya sehingga meluluskan pembinaan loji nadir bumi The Lynas Advanced Materials Plant (LAMP) di Gebeng, Pahang.

"EALB (Lembaga Perlesenan Atom & Nuklear Malaysia) dan menteri-menteri kabinet kata sisa buangan radioaktif itu tidak merbahaya sampai dia kata 'kosong ancaman'. Kita nak tahu sama ada mereka akan mengotakan kata-kata mereka.

"Kita akan bawa balik sedikit sisa nadir bumi ini, dan kita cabar mereka untuk simpan dirumah mereka. Mereka jangn cakap tak serupa bikin," katanya kepada Harakahdaily.

Beliau berkata demikian ketika ditemui pada sesi lawatan sehari ke Perak semalam bagi meninjau bekas tapak loji sisa nadir bumi di Kampung Bukit Merah yang telah ditutup pada 1992, di sini semalam.

Bagaimanapun katanya, tanah tersebut terlebih dahulu akan dijadikan baja untuk pokok bunga seperti cadangan EALB sebelum pasu bunga itu diserahkan.

Ketika mengambil sampel tanah tersebut, beliau mendapati biarpun sudah lebih 20 tahun ditinggalkan, kadar radiasi tanah tersebut masih melepasi paras bahaya.

Terdahulu hampir 50 orang rombongan SMSL dari Kuantan datang ke sini mengadakan pertemuan dengan penduduk Kampung Baru Bukit Merah di sini bagi mendapatkan maklumbalas berhubung kesan loji nadir bumi yang pernah beroperasi di sini.

Dalam pertemuan yang diadakan di Dewan Pusat Rukun Tetangga kawasan Bukit Merah itu, satu jawatankuasa penduduk dibentuk sebagai menyokong tindakan SMSL membantah Lynas di Pahang.

Tukar kerajaan penyelesaian terbaik

Sementara itu, Naib Pengerusi SMSL Ismail Abu Bakar berkata, langkah terakhir bagi menyelesaikan isu Lynas ini adalah dengan menukar kerajaan.

Katanya, kerajaan yang tidak mahu mendengar suara rakyat dan mahu menggadai keselamatan rakyat harus ditolak dan diganti kerajaan yang lebih bertanggungjawab.

"Apa yang kita dah buat jika tak berjaya, akhirnya kita terpaksa balik kepada rakyat.

"Kita akan mintak rakyat tukar kerajaan sebab Pakatan Rakyat sudah janji akan tutup Lynas jika menguasai kerajaan persekutuan," katanya.

50 tahun PM Melayu tapi kenapa Melayu Layu..??


APA YANG BOLEH DIHARAP DENGAN KERAJAAN IMALAYSIA NIE... URUS AMAH INDO PUN GAGAL

Subramaniam: Malaysia tidak pernah setuju dengan satu amah, satu kerja


IPOH 17 Mac — Menteri Sumber Manusia, Datuk Seri Dr. S.Subramaniam menafikan yang Malaysia setuju dengan Indonesia yang amah dari negara jiran tersebut, yang akan mula dihantar ke negara ini bulan depan, hanya akan melakukan satu tugas khusus di rumah majikan mereka dan untuk gaji minimum RM700, menurut Utusan Malaysia.

Beliau menegaskan, kenyataan seorang pegawai buruh Indonesia yang Malaysia sedia menerima prinsip baru satu amah, satu kerja, tidak berasas.

Ketua Pengarah Jabatan Tenaga Kerja Semenanjung Malaysia (JTKSM), Datuk Sheikh Yahya Sheikh Mohamed kini berada di Jakarta untuk membincangkan perkembangan baru ini.

Subramaniam (gambar) meminta kerajaan Indonesia supaya tidak membenarkan ramai pegawai-pegawai kerajaannya membuat kenyataan. Ini berikutan laporan yang seorang pegawai duta Indonsia mendakwa ada kes penderaan oleh pegawai kerajaan Malaysia

PASAL APA GAGAL, SEBAB MENTERI-MENTERI KITA DUNGU!

Nie hangpa baca aku ambik dari Blog Hanief

Biar Aku Tolong Kau Fikir | Gaji Amah

Otak kau tak boleh pakai. Ambil tukul besi, kasi ketuk itu kepala. Angkat itu otak keluar, buang dalam tong sampah!

Sekarang kau dah tak ada otak. Jadi biar aku tolong kau fikir tentang gaji amah.

Amah --- Kau --- Majikan --- Kerajaan
Amah dapat gaji dari kau
Kau dapat gaji dari majikan
Majikan dapat untung dari tender kerajaan
Hari ini, kerajaan buat-buat terkejut dengan undang-undang baru yang mereka cipta sendiri. Umum tahu, bahawa rakyat Malaysia belajar tak tinggi walaupun ada yang dapat PHd. Sebab PHd. Malaysia tak tinggi jika nak dibanding dengan PHd. Singapura.

Contoh macam krisis harga barang naik. Rakyat Malaysia yang konon bijak selalu salahkah para peniaga. Padahal punca masalah berbangkit dari kebodohan kerajaan yang gagal menetapkan satu standard gaji di Malaysia.

Para peniaga dapat duit dari rakyat yang menjadi pelanggan mereka. Nah! Kalau rakyat tak ada gaji yang baik. Macam mana nak beli-belah? Rata-rata gaji orang Malaysia kecil. Sebab itu semua orang terasa harga barang mahal. Termasuk kos menggaji amah pun mahal RM700.00.

Salah siapa ni? Inilah salah kerajaan. Kerajaan gagal menggubal satu undang-undang berkaitan dengan gaji minima.

Kerajaan selalu kata nanti banyak syarikat akan gulung tikar sebab bos syarikat tak dapat bayar gaji pekerja pada kadar yang ditetapkan kerajaan.

Kalau nak ikutkan, dah memang banyak syarikat gulung tikar. Mereka hanya bernyawa kerana bantuan pekerja asing. Kalau pekerja tempatan minta gaji RM1,500, pekerja asing boleh dibayar RM700.

Ramai tak sedar bahawa syarikat yang tak mampu nak bayar gaji semua ini memang patut berhenti daripada berniaga. Kerajaan wajib menyuruh semua bos syarikat ini pergi makan gaji di Singapura. Biar bos Singapura masuk dan buka syarikat di Malaysia. Kalau tak mahu bos Singapura masuk Malaysia, panggil bos dari UK, AS, Jerman, Jepun dan Korea.

Ini nak harapkan usahawan yang tak ada duit, bos syarikat yang hampir muflis, ahli politik yang makan duit projek lembu dan sebagainya. Bagaimana Malaysia nak maju?

Kalau nak bangunkan negara, pemimpin harus bijak, mesti tarik pelabur yang berduit, rakyat mesti cukup duit untuk berbelanja dan bukan disuruh berjimat. Apa kau ingat padi dah semakin pupus ke sampai nak kena berjimat, ikat perut dan lain-lain?

Kau suruh rakyat berjimat, tapi bini kau shopping merata dunia. Rakyat kau suruh makan ubi dan ikat perut, tapi perut kau boroi macam babi! Bila lancar program futsal, masa nak tendang bola serupa badak kenyang berlari. Berlengkung-lengkang perut boroi dia!

Eh! Kalau di Jepun dah lama PM dia letak jawatan tau? Apa punya teruklah Malaysia ni?

Kesimpulannya:-
Laksanakan gaji minima RM2,000
RM2,000 gaji? Kau nak pakai orang gaji RM700 kan? Ada baki RM1,300. Bayar kereta RM500, sewa rumah RM500, makan RM300.

Anak-anak suruh isteri sara, duit minyak, duit parkir, bil air, bil elektrik, bil Streamyx, bil telefon semua mintak isteri payungkan. LOL! Buat malu je! Dahlah duit hantaran berhutang lagi!

Macam mana, tak ramai anak-anak muda kahwin di Chow Kit dan Bukit Bintang serta Brickfields saja? PTPTN lagi?

Persetankan syarikat yang akan gulung tikar
Suruh bos syarikat yang nak gulung tikar itu makan gaji di syarikat bos kaya.

Bawa masuk pelabur atau bos syarikat yang kaya
Bukan bawa masuk pendatang asing dari negara mundur.
p/s: Kalau Najib tak boleh bikin gaji minima untuk golongan swasta, suruh dia letak jawatan, pergi jual cekodok ke, goreng pisang ke bagi bini dia makan. Setakat jadi PM tunjuk jari satu macam tu, anak jiran aku pun boleh jadi PM!

Kes Scorpene akhirnya ke mahkamah Paris

Kes yang dibawa oleh NGO hak asasi manusia Malaysia, Suaram, terhadap syarikat gergasi pembuat kapal Perancis, DCNS, akhirnya akan dibicarakan di mahkamah setelah tiga tahun menunggu.

NONEPengarah Suaram, Cynthia Gabriel mengesahkan kes itu akan didengar
Idi mahkamah Paris, tetapi hanya akan mendedahkan maklumat lanjut mengenainya dalam sidang akhbar esok.

"Masanya sudah tiba. Kes ini akan dibicarakan di Perancis. Kami amat teruja," katanya ketika dihubungi Malaysiakini.

Ia telah tertangguh disebabkan oleh perkembangan politik di Perancis dan Malaysia kerana ia dianggap sebagai kes berprofil tinggi.

Syarikat Perancis yang membekalkan dua kapal selam Scorpene kepada Malaysia itu, dituduh membayar berjuta-juta ringgit sogokan kepada pegawai tertinggi Malaysia yang terlibat dalam pembelian.

Di bawah undang-undang Perancis, apa-apa bayaran atau komisen itu dianggap sebagai haram.

NONEMelibatkan pembelian sebanyak RM7.3 bilion untuk dua kapal selam
kelas Scorpene pada tahun 2002 oleh kerajaan Malaysia, skandal itu berlaku ketika Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak menjadi menteri pertahanan.

Cynthia (kiri) berkata kes itu terlewat sebelum ini kerana kedua-dua negara berdepan dengan kemungkinan menghadapi pilihan raya, dan kesannya adalah tinggi terhadap ahli-ahli politik yang didakwa terlibat dalam pemerolehan itu.

Azizan berjiwa Besar....tidak seperti Anak Buahnya...!!!

oleh DepaKata.co.cc

Alhamdulillah hari ini sekali lagi depa dok kata yang kita dapat melihat jiwa yang besar seorang manusia bernama Azizan Razak atas keterbukaan hati beliau menerima 2 exco sebagai timb. pesuruhan jaya 1 & 2 selepas mesyuarat bulanan berlangsung siang tadi walaupun ada usul supaya mereka berdua dilucutkan jawatan sebagai TPJ.

Sebelum ini sewaktu keputusan PAS PUSAT dikeluarkan supaya MB Kedah patut melantik kembali 2 Exco tersebut beliau tetap patuh walaupun hakikatnya jika dilihat 2 Exco tersebut tidak bersetuju dengan corak pemerintahan beliau yang mana dikatakan membuat keputusan tanpa secara berjemaah.

Yang ralat dan musykilnya sekarang kenapa ada pihak yang cuba melaga-laga MB dengan 2 Exco ini walaupun keputusan telah dibuat oleh PAS PUSAT yang mana kedua belah pihak dapat menerima dengan penuh keikhlasan namun ada pihak lain pula yang kepanasan.

Dari apa yang depa dok kata pihak ini bukannya dari Tingkat 4 tetapi mereka merupakan satu UNIT TINDAKAN KHAS yang mana cuba menyahkan dan memburukkan 2 Exco ini. Mereka sanggup turun kebawah untuk menabur paku supaya persepsi buruk terserlah pada 2 Exco ini.. sedangkan apa yang kita lihat TINDAKAN KAMIKAZE 2 Exco ini bukannya dibuat atas batang tubuh mereka sendiri tetapi keputusan mesyuarat PAS Kawasan dan mereka juga tidak mendedahkan keburukan yang dikatakan itu kepada Media Utama tetapi melepaskan segala ketidakpuasan hati itu kepada 'BAPA' yang berada di PUSAT...

UNIT ini pada dasarnya dilihat seperti think tank MB namun jika diteliti betul-betul apa motif dan matlamat mereka pun kita tak tahu..hendak kata mahu mengukuhkan PAS KEDAH tidaklah pula... nak bagi KELAM KABUT adalah lagi...dimana proses melagakan ORANG AZIZAN dan ORANG PHAKROL giat di jalankan...

Jika berdasarkan dari apa depa kata UNIT ini mula-mula mereka menggunakan medium online dengan memberikan komen-komen memburukan 2 Exco serta mewujudkan page facebook seperti "SELAMATKAN KEDAH NEGERIKU"...

http://3.bp.blogspot.com/-Imn99CJIxQw/T2UWQTkegFI/AAAAAAAAF_E/V8BeZPd_fNU/s1600/2012-02-26_001334.jpg

http://3.bp.blogspot.com/-R7G_anoesrk/T2UVDevaQWI/AAAAAAAAF-4/81Rai2V9FqM/s1600/2012-02-26_001739.jpg

Selepas medium facebook golongan ini turun pula kebawah dengan menghantar proksi-proksi untuk bertemu dengan pihak-pihak di kawasan seperti perjumpaan dengan MKK & Ketua cawangan di Jerai serta perjumpaan dengan AJK-AJK di Kawasan Baling... target mereka untuk mengeluarkan usul di mesyuarat negeri untuk menolak dua TPJ ini..dan bila mesyuarat negeri semalam maka keluarlah usul ini dan di sokong oleh beberapa pihak yang bersekongkol dengan golongan ini....

Namun disini kita lihat betapa besarnya JIWA MB KITA.. beliau menolak akan USUL tersebut dan mengekalkan kedua orang TPJ beliau.

Nampaknya usaha UNIT ini hendak mengkais 2 TPJ ini telah gagal dan sudah semestinya selepas ini mereka akan SPIN pula bahawa MB KEDAH berjiwa besar seperti yang dikatakan oleh kami ini....

Akhir kalam kami berdoa semoga segala kerja buat yang tidak elok ini dipalingkan ke muka mereka semula sesungguhnya perjuangan dalam PAS ini jika ada sekelumit dalam hati untuk menyimpang walaupun manusia sekeliling tidak tahu.. ianya akan di balas jua oleh Allah swt.. yang nyata ianya lambat atau cepat sahaja...itu terletak pada kuasa Allah....

Jangan ingat kita HEBAT sedangkan ALLAH swt itu lagi HEBAT dari kita.... jadi sudah-sudah laa MB dan 2 Exco berlapang dada boleh terima semua keputusan.... maka marilah kita semua pun berlapang dada seperti mereka.. musuh kita ialah rejim BN UMNO bukannya rakan taulan disekeliling kita....

Ayuhhh sahabat-sahabat ku semua.....

Najib, kaki perempuan yang membawa Malaysia ke arah kehancuran

Bagaimana seorang individu yang tidak dapat memahami konsep yang ringkas dan terang boleh berada di kedudukan mengurus dan memimpin negara? Lihatlah kegagagalan skim MyFirst Home dan keputusan terbaru memansuhkan skim saraan kakitangan kerajaan,selain dari kegagalan yanglain-lain.

Dilancarkan setahun yang lepas, skim pemilikan rumah untuk golongan berpendapatan rendah gagal kerana pihak bank enggan memberi pinjaman 100% kepada pemohon yang berpendapatan kurang dari RM3000 sebulan.Bagaimana Najib boleh tidak dapat memahami fakta bahawa dengan pendapatan demikian, seseorang mungkin tidak ada wang tambahan untuk membayar ansuran rumah?Seharusnya Najib ketahui yang seorang individu perlu membayar berbagai-bagai keperluan seperti makanan,pengangkutan dan perbelanjaan lain. Selepas potongan EPF dan Socso, tiada lagi wang yang tinggal.

Walaupun Najib bukan seorang yang arif tentang kewangan,beliau ada penasihat,pakar,ahli-ahli dan 1.4 juta kkaitangan kerajaan untuk beliau mendapatkan idea dan formula. Yang utama, skim tersebut bertujuan memancing pengundi terutamanya golongan muda. Najib bergantung kepada skim tersebut kerana beliau perlu menang dengan apa cara sekalipun dalam PRU ke 13.tetapi ianya menjadi satu kegagalan.

Hal yang sama berlaku kepada skim saraan kakitangan awam yang diumumkan Febuari lepas dimana jurang perbezaan antara kakitangan awam eringkat tinggi dan mereka yang berda dalam gerd yang lebih rendah-iaitu golongan majoriti- sangat luas. Pelan ini menjadi bahan kritikan sejak awal lagi dan akhirnya dimansuhkan oleh Najib kerana terlalu hangat untuk diteruskan. SBPA juga bertujuan memancing undi untuk PRU 13.

'Popularity poll' that went unnoticed and incompetent advisers

Tidak mengejutkan bila kajian populariti beliau langsung tidak dihiraukan, hanya segelintir sahaja rakyat yang mempersoalkan kenapa ianya meningkat ke 69%.Dakah ianya sesuatu yang dibuat-buat?Adakah kerana bagaimana soalan-soalan poll tersebut dirangka? Bagaimanapun, selain dari kajian meragukan dikalangan rakyat Malaysia, kekurangan respon menunjukkan rakyat telah membuat keputusan dan tidak akan mengubah fikiran hanya dengan keputusan man-mana kajian

Najib gagal kerana beliau terlalu jahil.Beliau terus meletakkan orang yang salah di kedudukan yang tinggi.Mereka yang perlu membantu beliau dalam program transformasi ,tetapi transformasi yang dilihat oleh rakyat ialah dari Ah Jib Gor kepada Ah Chep Gor, akibat dari dakwaan bahawa beliau menggunakan RM400,000 duit rakyat untuk majlis pertunangan anak perempuan nya.

Ah Jib Gor ialah nama panggilan yang diberikan oleh penasihat2 nya untuk memancing pengundi Cina.Tapi mereka tidak sedar nama panggilan tersebut membuat masyarakat Cina merasa penghinaan dan kurang rasa hormat terhadap tahap intelektual dan kematangan mereka ialah satu lagi tanda kesilapan besar percaturan pasukan perangka strategi Najib.

Dana 1MDB yang membeli aset Ananda Krishnan untuk jumlah kontroversi RM8.5billion mempunyai panel penasihat dan pengarah2 yang mem[unyai latarbelakang yang meragukan.1MDB, yang dikatakan oleh pemimpin pembangkang,Anwar Inrahim sebagai dana lumpur berbaur politik, kini mahu melupuskan aset2 lapuk tersebut diluar negara, yang mana para penganalisa mensyaki satu cubaan untuk menutup mulut rakyat tentang harga belian yang terlalu tinggi.

Tambahan pula,program transformasi ekonomi dan politik Najib juga gagal. Senarai panjang yang selalu digembar gembur tidak perlu kerana rakyat sudah tahu.Tidak banyak yang berjaya menarik perhatian pelabur manakala jumlah hutang negara terus naik.

Satu lagi kes memalukan yang bakal meletup ialah penyenaraian saham Felda Global Ventures. Setiap hari, ada saja peneroka Felda yang menolak idea yang mungkin akan memberi kekayaan kepada mereka di peringkat awal, tetapi kemudian mendedahkan mereka kepada risiko kehilangan tanah kerana pengambilalihan oleh pakar pasaran saham.

Tetapi akhirnya isu kurang pemahaman PM terhadap isu dan konsep, ditambah pula dengan nasihat dari orang-orang yang salah,akan membawa kepada kejatuhan pemerintahan beliau. Pemerintahan yang dicemari malapetaka, ketidakupayaan, tidak jujur dan hiprokrit.

Rekod buruk Najib

Sejak Najib dipanggil balik dari England dan menceburi diri di bidang politik pada usia 23 tahun pada tahun 1976 setelah bapanya PM kedua Abdul Razak, meninggal dunia, beliau telah memegang beberapa jawatan dalam kabinet bermula dengan Timbalan Menteri Telekom dan Pos,Timbalan Menteri Pelajaran dan juga Timbalan Menteri Kewangan.

Kemudian beliau di pilih sebagai Menteri Besar Pahang pada usia muda,28 tahun pada tahun 1982.Walaupun perjalanan lancar dalam bidang politik dan pendedahan yang diberikan oleh UMNO, beliau tidak menyumbang apap-apa yang berkesan kepada parti, pendapat nasionalis Melayu,Malaysia dan juga kedudukan politiknya sendiri.

Sepatutnya pengalaman sedemikian dapat membentuk beliau menjadi ahli politik sejati, yang mempunyai kematangan dalam demokrasi Malaysia yang moden dan membangun,pemimpin yang peka,prihatin dan memenuhi aspirasi rakyat. Seorang Perdana Menteri yang boleh dibangga kan oleh rakyat.

Kaki perempuan dan pertemuan dengan Rosmah Mansor

Najib bergelumang dengan skandal peribadi sebagaimana yang diberitahu oleh bapanya kepada seorang diplomat asing pada satu jamuan minum the. Razak membeirtahu anak lelakinya kaki perempuan sejak dari zaman universiti. Kemudian ada dakwaan khalwat bila dia ditangkap apa yang tidak sepatutnya dilakukan denganseorang penyanyi di Port Dickson.

Najib juga terlibat dengan kontroversi bila meninggalkan isteri pertamanya untuk berkhawin dengan isteri orang, Rosmah Mansor. Ada yang menyalahkan Rosmah ,yang mata duitan sebagai faktor utama dalam keputusan politik Najib.Tapi sama sepeti pasukan penasihat nya, Rosmah yang boros,terburu-buru dan agresif hanya sebahagian dari masalah Najib.

Tanggungan terbesar Najib ialah dirinya sendiri, kekurangan fokus,intelek dan keupayaan untuk mengenal dan memilih yang terbaik. Inilah sebab beliu sentiasa dalam kesusahan dan alasan nya sentiasa beliau tidak mendapat nasihat yang betul..Beberapa kali hal ini berlaku ,sebbelum rakyat sedar hanya orang jahil dan bodoh shaja akan sewenang nnya dan kerap kali tersilap.

Altantuya dan zaman mewah Najib di Kementerian Pertahanan

Masih terbayang bayang dalam kepadanya seperti kata-kata Damocles ialah pembunuhan Altantuya Shaaribu, dimama Rosmah dituduh terlibat. Sudah tentu 2 bekas pengawla peribadi yang didapati bersalah atas tuduhan tersebut. Najib dan kawan baiknya Razak Baginda juga dituduh mengambil secara tidak jujur RM570 juta wang imbuhan dari syarikat gergasi menjual senjata Perancis DCN kerana bersetuju mmebeli kapal sleam Scorpene bagi pihak kerajaan Malaysia

Semasa Najib sebagai Menteri Pertahanan,beliau terlibat dalam pembelian 12 buah helikopter Eurocopter EC725 Cougar berjumlah RM2.3 billion,walaupun Brazil membayar hanya RM4.5 juta untuk 50 unit model yang sama.Najib juga memantau pembelian 18 buah jet pejuang Sukhoi dari Rusia bernilai RM3.2 billion, dimana komisen dibayar kepada syarikat Malaysia IMT Defence, pada kadar 12 peratus dari belian atau RM380 juta. Jumlah sebesar itu untuk menjadi orang tengah. Tapi Najib terlepas kerana UMNO.

Semasa zaman mewah beliau sebagai menteri pertahanan, Najib juga terlibat dalam skandal PSC-Naval Dackyard,dimana kontrak diberikan kepada PSCpada tahun 2004 untuk membekalkan bot patrol kepada tentera laut.harga kontrak meningkat dari harga asal RM5.35 billion kepada RM6.75 billion menjelang Januari 2007.Lebih buruk lagi,hanya 2 bot yang rosak dari 6 buah yang sepatutnya.Dan 298 aduan direkodkan berkenaan 2 bot tersebut yang didapati masing-masing terdapat 100 dan 383 item tidak lengkap.

Rasuah dan perkauman makin buruk

Ikrar Najib untuk memerangai rasuah ternyata palsu. Najib membuatkan amalan rasuha makin teruk dalam 3 tahun lepas belaiu menjadi PM selepas Abdullah Badawi dalam tahun 2009.

Dibawah pemerintahanya ,Proton terus dalam kerugian dengan rugi bersih RM88.2 juta untuk suku ketiga berbanding RM68.1 juta yang dicatat dalam masa yang sama satu ketika dulu. Perolehan merosot ke RM1.43 billion berbanding RM1.83bil dahulu>MAS juga mengalami kerugian walau terdapat kerjasama kontroversi dengan Air Asia.Kerugian tidak dapat dibendung,dan kerugian RM2.5 bil diumumkan minggu lepas.

Sekarang Najib bergantung kepada platform 1Malaysia untuk menyatupadukan negara,beliau gagal meraih respon. Hakikatnya beliau mungkin kelihatan tenang dan tidak perkauman, tetapi beliau mempunyai karakte yang meragukan. Beliau ialah Ketua Pemuda UMNO yang mengugut akan memandikan keris dengan darah kaum Cina pada satu rali di kampung Baru,Kuala Lumpur pada tahun 1987,tidak lama sebelum bekas Perdana Menteri Mahathir Mohamad melancarkan gerakan besar-besaran menangkap pemimpim2 pembangkang dan aktivis yang digelar operasi lalang.

Walau beliau mewarwarkan perlunya kesederhanaan,Najib memberi sokongan kepada kumpulan ekstrimis dan perkauman seperti Perkasa dan Jati. Rosmah sendiri hadir ke majlis anjuran Perkasa sebagai sokongan,memberikan indikasi bahawa penerimaan dan pengiktirfan dari pemimpin tertinggi.Sebagaimana kata para pengkritik,bagaimana rakyat boleh percaya beliau seruis berkenaan kesaksamaan dan keharmonian kaum?

Jadi apa kejayaan yang telah Najib capai selama ini?

Didalam negara,Najib tidak mencapai sebarang kejayaan yang boleh dibanggakan dan apa yang konon nya dikatakan berjaya hanyalah rekaan semata. Beliau juga gagal membaiki imeh selelpas berbelanjan jutaan ringgit,dengan perundinag media dari UK yang tertangkap menaja berita yang secara sengaja menggambarkan Najib dalam imej postif kepada pemerhati anarabangsa.

Najib juga gagal membaiki UMNO.Beliau gagal memberi pimpinan parti yang diperlukan untuk memberi nafas baru kepada UMNO.UMNO masih ditakuk lama dengan tabiat menipu,membeli undi,menyebar propaganda palsu dan memberi imbuhan untuk menang pilihanraya.

UMNO masih tiada isi dan integriti,gagal mencari ahli baru yang berbabkat kedalam parti.Jika di bandingkan,PKR dan Pas lebih berjaya menarik golongan professional Melayu menyertai mereka berbanding UMNO.Perlu diberi perhatian kata singkatan ABU direka ketika zaman Najib- Anything But UMNO.

Di peringkat antarabangsa ,Najib terkenal dengan percutian mewah keluar negara dan perjumpaan dengan VVIP-jelas penuh kemewahan dan dibayar oleh pembayar cukai negara.The Global Movement of Moderates, yang dilancarkan oleh Najib pada 16 Januari 2012 sebagai tinggalannya kepada dunia, gagal. GMM ggal meraih sokongan kerana Najib bukan orang yang berkebolehan.Bila beliau bercakap berkenaan idea- idea mulia dan persamaan hak manusia diluar negara, di negara snediri beliau melaungkan retorik perkauman, amaran yang beliau akan terus memegang kuasa walaupun bermakna”crushed bocies’,”lost lives’ dan”ethnic cleancing”.

Tamparan paling hebat dalam cita-cita Najib diperingkat natarabangsa datangnya bulan lepas bila Washington Post menyiarkan berita bertajuk Najib juara “ champion of doubletalk” bila pemerintahan nya secara tidak sah menghantar pulang penulis Hamza Kashgari untuk menghadapau hukuman pancung kerana dakwaan murtad.

Mungkin, ketidakupayaan nyata beliau ialah kegagalannya mengawal isteri nya.Bagaimana seorang lelaki yang lemah boleh mengurus negara dengan hutang RM460 bil,dan tergelumang rasuah di setiap tahap dalam kerajaan nya. Memang Najib tidak berkeupayaan,beliau tidak sepatutnya dilantik sebagai Perdana Menteri.UMNO tiada pilihan-siapa lagi kalau bukan Najib? Jika demikian, apa lagi UMNO?

Malaysia Chronicle





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...