TERKINI :

Thursday, March 15, 2012

PTPTN : Along ciptaan Kerajaan untuk buat duit dengan rakyat

[Video] Juak UMNO terkaku dek 'smash' Kadir Sheikh Fadzir katakan UMNO amal politik wang..

Kadir pertahan dakwaan BN 'beli undi'

Timbalan Presiden Angkatan Amanah Merdeka (AMANAH) Tan Sri Abdul Kadir Sheikh Fadzir hari ini mempertahankan kenyataannya sebelum ini yang mendakwa BN menggunakan wang untuk meraih sokongan pengundi dalam pilihan raya.

NONEAbdul Kadir berkata beliau juga tidak pernah menafikan kenyataan tersebut dalam pertemuan dengan sekumpulan pemimpin Umno bahagian Kulim-Bandar Baru pada 19 Februari lalu.

Beliau berkata demikian bagi menjawab dakwaan seorang pemimpin Umno bahagian tersebut, Mat Saad Osman yang mendakwa Abdul Kadir menafikan kenyataan tersebut dalam pertemuan tersebut.

Mat Saad juga menuntut Abdul Kadir supaya menyaman portal berita berkenaan kerana menyiarkan berita tersebut.

Abdul Kadir bagaimanapun berkata, beliau tidak pernah menafikan kenyataannya itu dalam pertemuan berkenaan.

"Apa saya kata, saya tak nafi langsung. Setiap apa yang saya kata, mana boleh nafi.

"Tak perlu saman, tak perlu tarik balik... Sekarang semua orang cari (Mat Saad), marah dekat dia," kata Abdul Kadir lagi dalam sidang media di pejabatnya hari ini.

Portal The Malaysian Insider pada 17 Januari lalu memetik Abdul Kadir sebagai berkata perbuatan "membeli undi" itu dikenali sebagai taktik "bom."

kuala terengganu by election vote buying in hotel 160109Dalam laporan itu juga, Abdul Kadir dipetik sebagai berkata bahawa beliau sendiri telah mengalami pengalaman itu dan telah memberikan "RM200 hingga RM1,000 dalam kempen pilihan raya Barisan Nasional (BN) untuk mendapat undi."

Bernama pada 10 Mac pula melaporkan, Abdul Kadir didakwa telah mengeluarkan kenyataan bahawa jumlah berkenaan dibayar kepada pengundi di kawasan Kulim-Bandar Baharu supaya mengundi BN pada pilihan raya lalu.

Abdul Kadir dalam sidang medianya hari ini bagaimanapun menjelaskan bahawa perkara itu dilakukan di sebuah negeri yang enggan dinyatakannya.

Mengimbau kembali peristiwa berkenaan yang didakwa berlaku pada 40 tahun lalu, Abdul Kadir yang menjadi exco Pemuda Umno ketika itu berkata beliau membantah amalan tersebut.

Tindakannya itu juga disokong secara "senyap-senyap" oleh mantan perdana menteri Tun Abdul Razak serta Tun Dr Ismail, kata Abdul Kadir lagi.

"Sebab dari awal kita tahu tidak elok... Jadi kita tak perlu panjang cerita ini, tak payah buat apa yang dilakukan sebelum ini," katanya.

Kadir berkata, beliau turut berasa sensitif apabila rakyat di kawasannya dikaitkan dengan "sebarang perkara yang tidak baik".

Kadir menyifatkan ahli-ahli Umno termasuk rakyat tanpa mengira kaum ataupun fahaman politik di kawasannya "ibarat manusia intan permata dan tersangat mulia".

"Kami di Kulim Bandar-Baharu tidak pernah dan tidak perlu membayar wang untuk membeli undi sama ada semasa pemilihan parti ataupun semasa pilihan raya umum.

"Ini saya tegaskan bersungguh-sungguh," katanya," katanya sambil menegaskan sepanjang penglibatan beliau dalam tempoh 30 tahun di bahagian itu, tidak pernah menggunakan duit untuk tujuan berkenaan.

"Bukan susah nak jadi popular, kita berkhidmat sepanjang masa, ikhlas dan tak perlu beri (rasuah) duit," katanya.


Ingatlah Semua...Musuh Pakatan Rakyat Yang Utama PRU13 ialah SPR....

Kejahatan SPR Makin Menjadi-Jadi
Pemimpin Pakatan Perlu Kemaskini Nama Masing-Masing

Pemindahan tempat mengundi MB Selangor Abdul Khalid Ibrahim dari Petaling Jaya ke Lembah Pantai mengesahkan kerja jahat dan tidak bertanggungjawab Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dalam menjalankan amanah dan amanah rakyat.

Perpindahan nama Khalid tanpa pengetahuan itu adalah perbuatan paling jahat dan tidak bertanggungjawab. Tindakan itu membenarkan dakwaan Bersih dan pembangkang selama ini yang SPR adalah komponen ke 14 atau 15 Barisan Nasional.

Pengerusi SPR Abdul Aziz Yusuf akan membuat seribu dalih termasuk soal teknikal berhubung perpindahan nama Khlid itu. Adalah dipercaya perpindahan haram itu untuk sebotaj PKR dan sekaligus menghalang Khlid bertanding di mana-mana kerusi di Selangor.

Niat lebih busuk dari itu ialah untuk menafikan hak Khalid dilantik menjadi MB Selangor sekiranya PKR menguasai Selangor dalam pilihan raya umum ke 13 akan datang.

Kejadian seperti itu bukan baru dan hanya berlaku ke atas Khalid Ibrahim tetapi menimpa ramai lagi pengundi. Saya dan isteri juga ada pengalaman tersendiri di dalam hal ini. Pada tahun 1993 nama saya dipindah ke kawasan lain tetapi nasib baik saya sempat membuat bantahan. Manakala dalam tahun 1999 nama isteri saya dihantar ke lokasi lain menyebabkan dia terpaksa mengundi jauh dari kawasan asal kami.

Perpindahan saya dan isteri diluar pengetahuan kami dan seingat kami tidak pernah memohon untuk membuat perpindahan ke mana-mana kawasan. Adalah dipercayai kerja pindah memindah secara haram ini dilakukan oleh egen Umno kerana pada masa itu ada pegawai dari ibu pejabat Umno berdekatan kediaman kami datang ke rumah meminta no kad pengenalan atas alasan untuk bancian penduduk.

SPR tidak boleh lari dari tanggungjawab ini dan wajar menerima cacian dan sumpah seranah dari rakyat terutamanya mereka yang terlibat dengan pertukaran itu. Mungkin borang permohonan tukar kawasan mengundi dikemukakan, tetapi SPR seharusnya terlebih dahulu kena mengesahkan apakah ia palsu atau benar.

Mungkin setiap kesalahan seperti ini hukuman sewajarnya perlu dikenakan ke atas pegawai terlibat kerana ia membabitkan hak asasi seseorang dan kerja jahat biadap ini satu pencerobohan hak asasi dan sekaligus merudumkan integriti kepada badan bebas itu.

Sehubungan ini para pemimpin perlu mengemaskini nama masing-masing dalam pendaftaran bagi memastikan nama tidak dilempar ke kawasan lain oleh SPR. Tektik menukar kawasan mengundi ini adalah tektik terbaru SPR dalam membantu UBN bagi menghalang pemimpin bertanding di kawasan asal. [wm.kl.4:21 pm 15/03/12]

Mohd Sayuti Omar,

PM perabih wang... nak bertunang pun dah buang RM408K... Kahwin nanti lagu mana pun tak tau..???

http://2.bp.blogspot.com/-NHupkzoGKvw/TfjUAnmDd4I/AAAAAAAACGM/MxiX9ljS2ms/s1600/1.jpg
Itulah perkara pertama yang terlintas dalam pemikiran Tulang Besi. Apabila angka RM408k dilayangkan kepada umum berkaitan dengan majlis pertunangan anak PM itu, Tulang Besi seperti tidak boleh percaya.

Dalam keadaan majoriti rakyat hidup dalam kesempitan, berebut2 pembayaran RM500 BRIM serta terpaksa mencatu makanan, PM sendiri boleh bermewah-mewah di dalam menyambut majlis pertungangan anak beliau.

Juga, sehingga hari ini tiada satu pun bukti dokumentasi yang membuktikan majlis tersebut TIDAK DIBAYAR oleh Pejabat Perdana Menteri (PMO). Yang ada hanyalah kenyataan2 umum menafikan majlis tersebut tidak dibayar oleh PMO namun tiada satu bukti yang dibawa keluar.

Sepatutnya dalam keadaan majoriti rakyat hidup dalam kesempitan, PM mesti mengorak langkah proaktif untuk hidup sederhana bersama-sama dengan rakyat. Itu tandanya PM adalah seorang yang berjiwa rakyat.

Tulang Besi merasakan khabar kos majlis PM ini sangat2 menyebak hati. Bayangkan ramai anak2 muda tidak boleh membeli rumah kerana pendapatan mereka terlampau rendah. Pihak bank pula menolak semua permohonan mereka kerana walaupun ada pinjaman 100% namun pendapatan rakyat terlampau rendah untuk layak mendapat pinjaman 100% itu.

Tak taulah kalau Najib menang besar kelak, apa lagi yang akan berlaku kepada rakyat Malaysia

Tulang Besi

Sejauh Mana Kesan Pemberian BR1M RM500..???


Di Parlimen hari ini Ha Najib Razak memberi tahu sebanyak RM1.92 billion wang rakyat yang diuruskan kerajaan di bawah bantuan BR1M telah diagihkan kepada 3.8 juta isi rumah sejak 1 Mac lalu. Wang itu bukan wang Umno tetapi wang rakyat.

NONESejak 1 Mac sebanyak 4.78 juta permohonan diterima dan setakat ini 3.74 juta diluluskan dimana kira-kira 80 peratus.

Permohon yang tidak berjaya dengan pelbagai sebab sebanyak 972,000 atau 20 peratus.

Pemberian bantuan seumpama itu RM500 untuk satu keluarga itu pertama kali dilakukan kerajaan. Justeru ada yang beranggapan ia adalah umpan politik UBN untuk memancing rakyat. Apa lagi pemberian itu dilakukan saat-saat perlimen hendak dibubarkan.

Bagaimana pun Najib menafikan yang ia adalah pemberian politik. Katanya untuk masa akan datang kalau kerajaan mampu, pemberian itu akan diteruskan. Tidak ada siapa yang menerima penafian Najib itu. Bercakap atau memberi tahu budak-budak mungkin boleh, tetapi tidak bagi mreka yang boleh berfikir.

Melihat kepada cara dan kaedah pemberiannya jelas menunjukkan ia adalah pemberian politik. Mereka yang mendapat bantuan itu terlebih dahulu dipanggil ke majlis tertentu dan mendengar ceramah politik orang Umno memburuk kerajaan. Setengah majlis memakan masa sehari suntuk di mana orang kampung dikurung untuk mendengar dakwah Umno terhadap pembangkang.

Wang itu yang disediakan menerusi peruntukan khas dari Bajet 2012 adalah bertujuan untuk menarik perhatian rakyat supaya memilih UBN. Kalau bukan kerana motif politik kenapa ia dibuat pada waktu ini?

Persoalnya sejauh manakah bantuan wang rakyat itu menguntung dan memberi kesan baik kepada UBN? Atau pun pemberian bantuan itu seperti mencurah air ke daun keladai sahaja.

Kebetulan dua hari lepas saya berada di kampung dan memasuki dua buah kedai kopi yang menjadi 'parlimen' orang kampung. Antara topik yang dibicarakan ialah mengenai pemberian wang RM500 itu. Saya bertanya langsung kepada mereka apakah dengan penerimaan wang itu mereka akan undi UBN dalam pilihan raya akan datang.

Mengejutkan saya bila mana ada yang menjawab wang itu tidak ada kena mengena dengan Umno. Kata mereka wang itu wang kerajaan yang mereka faham ia adalah wang mereka juga. Adapun Umno yang sibuk-sibuk menyampaikan wang itu hanya menangguk di air keruh saja. Kata mereka Umno tidak ada wang.

Berdasarkan hakikat itu katanya wang RM500 itu bukan bayaran kepada mereka untuk mengundi UBN. Walaupun semasa mendengar taklimat dan ceramah sebelum wang itu disampaikan ada pemimpin Umno berpesan agar mengenang budi kerajaan (Umno), namun mereka tidak mudah akur kepadanya.

Yang lebih memeranjatkan lagi ada kalangan mereka menyatakan keyakinan kalau Pakatan Rakyat menjadi kerajaan mungkin wang bantuan untuk rakyat lebih besar lagi. Mendengar cakap-cakap di kedai kopi kalangan penerima itu dapat disimpulkan pemberian RM500 itu tidak memberi kesan besar kepada UBN dalam pilihan raya nanti.

Rakyat juga sudah cerdik apa-apa habuan yang mereka terima dari atas saluran politik tidak semestinya mereka berterima kasih dan mengenang budi kerana hal-hal seperti itu mereka anggap satu tanggungjawab yang akan dilakukan oleh sesiapa sahaja yang berkuasa. [wm.kl.8:40 pm 13/03/12]

Mohd Sayuti Omar,
http://msomelayu.blogspot.com

Berita Semasa Dari Kedah: Menjelang PRU13.. Kedah akan lingkop jika MB & 2 Exco tak bersatu...

http://1.bp.blogspot.com/-wWjG0hJfE0Q/T1TKnU5d8sI/AAAAAAAAKyE/94hDzruTA5g/s1600/isu-exco-kedah-pas-kedah-azizan-phahrol-ismail.png
Sekarang musim cuti sekolah, kalau hangpa lajak mai ke Kedah jangan terkejut kalau tengok kat mana-mana daerah di Kedah sekarang ini gelap dengan bendera BN/UMNO. Bendera PAS pi mana habis? – entahlah mungkin depa tengah dok tunggu arahan dari Jawatankuasa Pemandu kot -bila nak bawa naik dan di mana nak pasang bendera-bendera itu?

Itulah keadaan PAS di Kedah sekarang ini. TG Haji Hadi pernah bermadah, kata dia Pilihanraya ini adalah umpamakan Peperangan – kalaulah PRU nak mai ini ibaratkan perang, maka ketahuilah apa yg kita dok nampak di Kedah ini orang-orang PAS dan penyokong-penyokong PAS macam dah hilang selera dah, macam dah tak berminat dah nak turun berperang.

Suka ka tak suka ka, krisis antara MB dan 2 org EXCO dia hari itu benar-benar memberi kesan. Saya sendiri ada menerima SMS daripada seorang sahabat, org kuat PAS cawangan yg mana waktu PRU dulu dialah yang jadi PANGLIMA kami, dialah yg susun bila nak pi tebang buluh, kat mana nak pacak bendera, tang mana nak boh poster, sapa kena jaga peti undi, sapa kena iring penceramah, tukang masak, jaga keselamatan dan sebagainya. Kali ini, dia SMS ringkas saja, dia tulis:

"PRU ni kalau umoq panjang turun mengundi je la...Itu pun kalau rajin...Malas dah nak pikiaq..Bye2 UPU (Unit Peti Undi), bye2 MTD (Majlis Tindakan DUN)”

Tergamam juga bila saya terima SMS ini, sebab ini suara hati orang kuat cawangan; dan PAS ni kalau hangpa nak tau rahsia dia: KUATnya PAS adalah kerana KUATnya org2 bawah kat cawangan ini. UMNO kuat sebab orang ATAS ada duit banyak boleh turun tabor duit mcm orang tabor baja kat bendang, tapi PAS kuatnya adalah kerana istiqamah dan kerja buat org2 bawah ini. Walaupun depa duduk di DUN yg bukan PAS bertanding, tapi depa tetap buat kerja sebab dok ingat arahan dari pucuk pimpinan. Jadi, kalau kat Cawangan ini dah patah, PAS tunggu masa saja nak tumbang kat Kawasan dan juga Negeri.

Nak habag katanya – kalau moral dan semangat org2 bawah ini tidak dibasuh dan dibakar semula, PRU13 ini Nampak jelas sangat kerajaan Kedah akan berubah PARTI.

Orang dok kata, Munir – hang dok kalut apa haih, orang-orang Cina sekarang ini depa anti-UMNO tahap gaban punya; insyaallah depa tetap bersama kita, tak dak masalah haih PAS terus kekal di Kedah.

Nak habag kat hangpa, saya dah buat survey merata; rata-rata org Cina yg saya temui berat rasanya kali ini depa nak terus sokong PAS di Kedah ini.

Nak tau pasal apa? – ini semua sebab kerja GILA MB dan EXCO dok pi berkelahi baru-baru ini.

Sebaik saja krisis itu meletus, saya ikut dengan penuh teliti berita-berita yg dipaparkan di Utusan Malaysia dan juga The STAR. Saya dah nampak, dan ada habag kat beberapa org sahabat hari tu, tapi tak sangka pula apa yg saya nampak itu menjadi kenyataan.

Saya Nampak UTUSAN dan The STAR dalam setiap laporannya mesti tak akan terlepas untuk menulis bahawa krisis ini adalah usaha kumpulan ANWARINAS (pro-Anwar) untuk menjatuhkan Azizan di Kedah; dan di setiap berita itu juga mereka tak akan lupa mengaitkan Azizan dengan Hassan Ali yg walaupun PAS tapi punya ideology yang tidak sehaluan dengan perjuangan PAKATAN di peringkat nasional.

Bagi org2 PAS piang, mereka jadi simpati dengan Azizan sekiranya benar PAS Kedah cuba diresapi oleh pengaruh PKR, tapi kerana majority org2 PAS adalah WALA (taat 1000%) kpd pimpinan, bila Pusat masuk tangan semuanya selesai mcm petik jari saja; tapi bagi org2 bukan Islam khususnya penyokong/pengundi Pakatan dari golongan Tionghua, mereka mula “buka mata”; membaca ulasan2 dalam the STAR menyebabkan mereka tanpa sedar telah “dibrain-washkan” bahawa AZIZAN itu Anti-Anwar, mengundi PAS di Kedah bermakna mengundi untuk AZIZAN, mengundi AZIZAN sama maknanya dengan mengundi untuk Anti-Anwar, anti-PAKATAN. Jadi, buat apa nak undi PAS?

Lantas itu, tidak hairanlah salah seorang sahabat saya berbangsa Cina pengundi Pakatan menyatakan secara terbuka bahawa beliau menyokong Pakatan tetapi kali ini tidak pasti sama ada akan mengundi PAKATAN di Kedah kerana faktor AZIZAN ini.

Secara terus-terang beliau menyatakan bahawa AZIZAN ini seperti HASSAN ALI. Kata beliau, kalaulah AZIZAN macam NIK AZIZ, lainlah sikit! (Ini semua angkara The STAR yg berjaya mem-brainwash mereka).

Sembang pi sembang mai, beliau cakap, jangan terkejut kalau di PRU kali ini orang-orang Cina akan melakukan apa yg pernah mereka lakukan di Penang sekitar tahun 1999/2003 dulu – PARLIMEN depa pangkah pembangkang (PAKATAN) tapi NEGERI depa bagi kat BN.

Masalahnya, jika PAS memilih untuk mengenepikan AZIZAN dlm PRU kali ini, maka perpecahan besar akan berlaku bukan saja di kalangan penyokong2 PAS tetapi juga akan terus menghakiskan saki baki kepercayaan yang masih ada di kalangan golongan atas pagar yang mengundi PAS pada tahun 2008 hari itu. Depa akan kata kita undi PAS bagi depa perintah Kedah, ada MB, satu penggal pun tak dan nak sudah.

Itulah Dilema PAS di Kedah hari ini. Kekal Azizan pun tak kena, Ketepikan Azizan pun tidak membantu juga. Semuanya angkara krisis dalaman yg tidak matang itu hari.

Lantas, persoalannya sekarang, dalam keadaan tersepit ini, dalam keadaan ditelan mati anak dan diluah mati bapa ini, apa yang PAS Kedah boleh lakukan sementara masih ada sebulan dua lagi menjelang PRU nak mai ini?

Kita merasakan satu-satu cara yang TERBAIK: sama ada suka ka tak suka ka - ketiga-tiga orang ini, Azizan Razak, Phahrorazi dan Dr Ismail kena berganding bahu; mereka tiga-tiga orang ini kena naik SATU PENTAS yang sama menjelajah seluruh negeri Kedah daripada Bandar Bharu Kulim sampai la ke Bukit Kayu Hitam, daripada Baling sampai lah ke Kuala Kedah sana; berjabat tangan pi habag kat rakyat yang masalah kecil ni dah selesai dan tak ada apa yang perlu dirisaukan.

Di samping itu MB sendiri kena jelaskan kepada pengundi2 bukan Islam yang turun mai dengar ceramah perdana itu nanti bahawa beliau Azizan Razak bukanlah Hassan Ali dan bukanlah anti Anwar anti Pakatan seperti yang digambarkan oleh The STAR.

Bayangkan jika ketiga-tiga orang Tokoh ini boleh naik satu pentas yg sama di setiap kawasan Parlimen di Kedah ini; katakan depa mai Stadium Keladi Kulim, sure jem jalan ke pekan Kulim. Kalau depa turun pi Baling, sure meriah Pekan Baling untuk satu hari itu, kalau depa mai Sg Petani lagilah jem Sg Petani yg sudah sedia jem ini. Nak habag kata, berduyun-duyun rakyat Kedah akan turun nak tau cerita sebenarnya daripada mulut depa bertiga ini.

Insyaallah kalau kena gayanya, pengundi2 Pakatan, pengundi2 atas pagar hatta pendokong2PAS yang merajuk dan patah semangat seperti sahabat saya yg hantar SMS itu tadi akan kembali bersama-sama dengan PAS dan PAKATAN seperti di bulan March tahun 2008 itu hari.

Ini cuma pendapat org bawah tukang pacak bendera saja ini, kalau tak terima pun tat pa, mai P.Raya ini pakat-pakatlah tunggu nak jadi apa.

moniermatdin@yahoo.com
http://www.mindapolitikmoniermatdin.blogspot.com
14.3.12




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...