TERKINI :

Friday, January 27, 2012

Laaa Meroyan plat no. Toyota Camry rupanya si Hasan nie..!!!

Alkisah seorang mantan Exco Agama Selangor
oleh Nik Nazmi Nik Ahmad


ini gambaq hiasan sahaja.. no. plat yg tertera bukan no. idaman DHA


Maklumat yang diperoleh daripada SUK Selangor, Shah Alam:

Alkisah seorang mantan Exco Agama Selangor yang baru dipecat partinya memohon kepada MB untuk membeli kereta rasminya (Toyota Camry) daripada Kerajaan Negeri. Dikhabarkan beliau sayang sangat kepada nombor plet kereta tersebut. Maka MB atas sikap terbukanya bersetuju dan mengarah JKR Selangor membuat penilaian terhadap Camry tersebut. Camry yang dibeli Kerajaan Selangor pada asalnya sebanyak RM175,000 dinilai berharga RM100,000.

Apabila JKR memaklumkan mantan Exco Agama tersebut, beliau cuba 'tawar-menawar' dengan meletakkan harga RM70,000.

Namun JKR menolak. Dimaklumkan mantan Exco Agama menghubungi pegawai JKR tersebut dan mengeluarkan kata-kata kesat terhadapnya.

Sikap seorang berkelulusan PhD yang kononnya begitu bersungguh-sungguh mempertahankan akidah Islam dan hak Melayu tersebut mengejutkan penjawat-penjawat awam hingga menjadi bualan di kalangan mereka.

PTPTN adalah serampang dua mata pemerintah nak dera dan perabih duit rakyat....!!!

http://zamankini.files.wordpress.com/2010/03/logoumno2.gifhttp://malaysia-scholarship.net/wp-content/uploads/2011/02/ptptn_logo2.jpghttp://zamankini.files.wordpress.com/2010/03/logoumno2.gif

Hangpa nak tau pasai pa dikatakan macam nie..ini dia sebabnya.......

1- Nak galakan pelajar berhutang....supaya senang nak ugut kemudian hari....
2- Duit PTPTN ini bertujuan untuk terus di salurkan ke IPTS yang mana kepunyaan kroni depa dan IPTS ni kebanyakannya tak diiktiraf, tak berkualiti, jadi PTPTN adalah jalan penyelesaian... Jadi bottom line nya, puak depa juga yg dapat duit....

Kawaq macam ni pun belambak anak muda yang sokong...!!!!

http://2.bp.blogspot.com/-e_yJzT-dbV4/TxM16YAmSTI/AAAAAAAABTg/0OwPx1W0scc/s1600/ptptn.jpg

Dok Hina Orang Kelantan last kena kat negeri depa paling banyak minyak...!!

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/s720x720/404946_354868101208985_100000573934515_1307391_818313179_n.jpg

Ingat Dr Zaharudin sebut Kak Rosmah tetapi dia sebut Kak Limah rupa-rupanya...


Siapakah ISMA di sebalik Dr Hasan Ali.. ??

Oleh PAS Gong Pauh

Assalamualaikum...

Tindakan Datuk Hasan Ali (DHA) menyerang PAS adalah sesuatu yang menghairankan. Apa tujuannya? Apa matlamatnya? Apakah kerana dendam atau memang dia ikhlas dan jujur dalam usahanya mendedahkan parasit dalam PAS.

Kalau dia jujur, kita alu alukan kerana kita juga tidak senang dengan kejadian-kejadian yang sedang melanda PAS.

Mahasiswa yang baru sahaja bercakap kepada para jemaah dan orang ramai di Dungun, tiba tiba berdemo di Pejabat PAS kerana isu KUIN yang melibatkan MB Kedah yang kita sayangi. Tetapi yang agak kurang menyenangkan ialah munculnya kelibat beberapa pemimpin Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA) ketika sidang akhbar DHA dan kemudian ketika berforum tentang PAS.

Kenapa DHA melibatkan ISMA dalam urusan PAS?Inilah persoalan yang tidak menyenangkan kerana ISMA sejak dulu lagi memang disedari tidak senang dengan PAS dan sentiasa memberi sumbangan kepada UMNO dalam setiap program dan aktivitinya.

Kita difahamkan ISMA ialah serpihan JIM dan dalam banyak usrahnya sebelum ini banyak memperlekehkan PAS sehingga ada ahli ahli jemaah yang awalnya mahu menyertai ISMA menarik diri kerana keceluparan mereka menghentam PAS. Memang perkara ini tidak boleh dinafikan lagi kerana ada antara ahli jemaah yang mendengar sendiri bagaimana ISMA menghentam PAS.

Kita tidak mahu mengambil tahu mengenai perkara ini sebelum ini kerana yakin perjuangan ini bukan kerana manusia tetapi kerana ALLAH. Kita yakin dengan itu dan kita yakin bahawa seandainya benar ujudnya parasit dalam PAS yang cuba merencanakan pelan tindakan mengambil alih kepimpinanan PAS seperti didakwa dan kalau perancangan mengambilalih ini bukan kerana fisabillah, insyaalah satu hari ALLAH akan mendedahkan mereka seperti ALLAH mendedahkan siapa DHA sebenarnya.

Oleh itu kita tidak bimbang dengan ugutan DHA untuk mendedahkan parasit tetapi kita hairan kenapa DHA mengambil ISMA sebagai pembantunya?

ISMA yang menolak PAS tiba tiba mahu menjadi juara kepada usaha DHA mendedahkan parasit. ISMA sudah galak sewaktu DHA kemaruk dengan TV dan Akhbar UMNO sehingga muncul kenyataan bahawa PAS sudah hilang hala tuju. Satu kenyataan yang sudah lama dipendam mereka(yang dilaporkan banyak diperkatakan dalam usrah mereka), Seolah-olah mereka mendapat peluang untuk menyerang PAS ketika kemelut DHA.

Kita bimbang kerana dendam mereka kepada JIM dan kebanyakan ahli JIM sekarang ini sudah bersama PAS maka mereka juga mahu merosakkan PAS. Tetapi sebagai satu jemaah yang istiqamah dan yakin dengan pertolongan ALLAH, kita tidaklah terlalu bimbang dengan tindak tanduk mereka kerana kita yakin dengan pertolongan ALLAH.

Perjuangan ini bukanlah mudah. Bukannya mudah juga untuk memperolehi pertolongan ALLAH kalau semua pergolakan yang berlaku tidak ditangani dengan betul. Malah yang bakal menjadi hijab kepada pertolongan ALLAH ialah sikap ahli jemaah sendiri yang tidak kisah dengan apa yang berlaku, membiarkan ISMA berleluasa memasukkan jarum mereka dengan menggunakan DHA dan UMNO, merupakan antara perkara yang boleh menjadi hijab pertolongan ALLAH itu. Tetapi dalam masa yang sama,ahli jemaah tidak boleh mengambil tindakan melulu terhadap mereka.

Dengan memberi ruang untuk mendengar siapakah parasit yang berada dalam PAS dan meneliti bukti-bukti yang diberikan(setakat ini masih belum ada), para ahli jemaah juga seharusnya mengikuti jadual dan panduan beribadat dan bermunajat serta sentiasa mengikhlaskan diri kepada perjuangan.Petunjuk ALLAH yang kita perlukan dan petunjuk itulah yang mesti dicari.

Ingatlah sebarang pemikiran muktazillah yang boleh merosakkan usaha mendapat pertolongan ALLAH harus dijauhi dan dalam masa yang sama kita ingin menasihati ISMA agar menjauhi DHA dan menjauhi percubaan untuk memporak perandakan PAS. Teruskan kerjasama anda dengan UMNO untuk meneruskan kebathilan dan kesengsaraan kepada rakyat tetapi jangan sesekali cuba merosakkan PAS.

Sumber: pasgongpauh.blogspot.com

Nampak gayanya bulan 3 nie tak jadi lagi pilihanraya 13.. Najib dok cari tarikh baru pulak...!!!!

http://us.123rf.com/400wm/400/400/gibsonff/gibsonff1109/gibsonff110900022/10627967-calendar--march-2012.jpg
Berikut 11 sebab kenapa mengadakan PRU-13 tidak akan diadakan dalam masa terdekat atau pada bulan Mac 2012 tahun ini.
  • Jentera kerajaaan yang ada tak sempat buat persediaan disebabkan cuti berpanjangan dari cuti sekolah sehingga cuti tahun baru cina. Sebahagian besar daripada jentara pilihanraya kerajaan terdiri daripada para pegawai kerajaan yang masih dalam mood bercuti.
  • Masalah dalam UMNO masih berserabut. Najib umumkan mahu 'calon winnable'. Maknanya ramai golongan veteran termasuk Pak Lah terpaksa lepaskan kerusi merekakepada yang lebih muda dan lebih digemari oleh penyokong. Kononnya nak buat transformasi. Tapi masalahnya majoriti kumpulan veteren ni tidak mahu lepaskan kerusi mereka. Masalah ini tidak dapat di selesaikan dalam masa terdekat.
  • Sebahagian daripada pemegang jawatan Menteri Besar juga mahu disingkirkan oleh kumpulan Najib tetapi terdapat banyak halangan yang perlu diselesaikan sebelum PRU-13 yang nampaknya sukar dalam masa terdekat ini.
  • Isu panas rasuah, kronisme, nepotisme dan lain-lain yang buat Najib atau BN atau lebih tepat lagi Umno masih tak berkesudahan. Contohnya isu Lembu Shahrizat masih berkeliaran makan rumput serta anak pokok orang kampung. Orang UMNO sendiri dah naik lemas dengan skandal macam tu. Selagi isu ni tak selesai kalau Najib bubarkan parlimen alamat dia sengaja cari mampuih. Mana nak sempat bersih semua tu sebelum March. Najib perlu tunggu sehingga isu ini reda untuk mendapatkan momentum yang baik.
  • Sabah dan Sarawak yang jadi simpanan tetap kemenangan BN banyak hadapi masalah. Umno tak dapat selesaikan semua masalah tersebut sebelum March ni. Kalau mereka tak ambil perhatian dengan Sabah dan Sarawak, alamat Putrajaya bakal dikuasai oleh PR.
  • Pakatan Rakyat semakin lama semakin kuat dan berada dalam keadaan yang paling kuat sepanjang sejarah Pakatan Rakyat. Ramai kumpulan bermasalah telah dibuang atau lari keluar parti. Yang terakhir adalah Hasan Ali baru-baru ini. Tak ada lagi yang boleh menghalang PR untuk maju ke depan sekarang ini, ini menakutkan BN.
  • Datuk Seri Najib perlu menunggu ratingnya naik lebih baik sedikit sebagaimana mula dia mengambil kuasa iaitu 72%. Ratingnya yang agak buruk sekarang ada kemungkinan akan naik semula dengan beberapa perubahan dan janji manis yang telah dilakukannya dan ia akan hanya naik selepas suku kedua tahun ini bukan dalam masa terdekat.
  • Penyenaraian Felda pada April 2012 ini dijangkan dapat memberikan faedah kepada lebih 10,000 para peneroka Felda yang merupakan harapan kuat Datuk Seri Najib. Kesannya hanya akan ada selepas April jadi tak mungkin PRU13 akan di adakan sebelum itu.
  • Beberapa perubahan pembaikan yang dijanjikan Najib seperti pembaikan sistem pilihanraya serta akta keselamatan masih dalam proses untuk dilaksanakan. AUKU juga masih dalam proses perbincangan. Ini perlu dikemaskinikan dulu bagi menaikkan rating kerajaan yang ada sekarang dan tidak mungkin semua ini mampu dilaksanakan sebelum Mac 2012.
  • Kerajaan yang ada sekarang sudah tentu mahukan Parlimen serta dewan uindangan negeri dibubarkan serentak di seluruh negara. Dengan melewatkan PRU-13 boleh membuatkan semua negeri yang dikuasai PR akan menurut sama. Jika diadakan pada Mac ini berkemungkinan negeri PR tidak akan turut serta bubarkan DUN.
  • Banyak projek yang mempunyai impak tinggi pada rakyat seperti MRT dan lain-lain hanya akan berjalan selepas suku kedua tahun ini. Kerajaan BN perlu tunggu semua ini berjalan lancar untuk menaikkan ratig mereka di mata rakyat.
Semua alasan diatas membuatkan PRU-13 pada bulan Mac adalah terlalu awal untuk kerajaan BN bertempur dengan yakin bagi menguasai majoriti 2/3 kerusi Parlimen. Berkemungkinan PRU hanya akan diadakan paling awal pada Jun 2012 dan paling lewat pada September 2012.

Mengikut telahan seorang Ustaz berdasarkan ayat Quran, sesebuah kumpulan atau golongan itu akan Allah naik dan turunkan silih berganti. Daripada rekod PRU negara sejak dahulu lagi menunjukkan setiap kali BN menang besar akan dituruti oleh hampir kalah pada tahun berikutnya dan begitulah sebaliknya.

Jadi menurut ustaz tersebut, BN telah hampir kalah pada PRU-12 lalu dan berkemungkinan besar BN akan menang besar pula pada PRU-13 nanti. Itu semua hanyalah sekadar andaian. Tiada sesiapa yang tahu apa yang akan terjadi pada masa depan, Allah lebih mengetahuinya.

Sumber di ambil daripada Utusan Meloya dengan beberapa pembaikan dan tambahan daripada saya.

http://wartashubhi.blogspot.com/2012/01/kenapa-pru-13-bukan-pada-mac-2012.html

Madrasah Salihiah.....Puak Umno Dah Sengap Ka?

Sebelum nie bukan main kecoh puak-puak ni yang menghentam keputusan majlis fatwa negeri kedah?Tapi mana puak-puak ni? masih ada lagi ka yang dok nak berjihad?ataupun dah dapat duit umno bagi sengap balik dok ngan anak bini?

Isu nie aku sokong kerajaan negeri kedah atas kebijaksanaan bagi mematahkan terus usaha-usaha jahat puak-puak penentang terutamanya UMNO kedah yang ketiadaan modal bagi menghadapi PRU13 nanti..

Mana Mat Basyah yang baru ni bukan main kemaih-kemain..Kerajaan negeri buat kebaikan untuk rakyat dan negeri tapi puak-puak ni pulak bikin onar.Puak-puak ni yakin Umno boleh rampas kedah agaknya dari PR tapi insyallah aku yakin kedah akan kekal dibawah pentadbiran PR...

Bukan aku seorang saja yang puji kebijaksaan PR dalam memerintah kedah.Tapi Tuanku agung pon memuji kebijaksanan nie...Ok..Bagi mematahkan serangan yang dibuat oleh Puak-puak Umno nie.



Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Diraja Azizan Razak menunjukkan pelan cadangan surau baru di Aman Central, yang bakal menggantikan Madrasah Salihiah.

Surau itu bakal dibuka 24 jam walaupun kompleks membeli belah itu tidak dibukan 24 jam.

Surau berkeluasan 4,800 kaki yang mampu memuatkan 400 jemaah akan dibina di aras bawah oleh pemaju, Belleview Sdn Bhd, bagi menggantikan madrasah yang diroboh.

Sebelum Timbalan Pengerusi Umno Kedah, Datuk Mukhriz Mahathir, mencabar kerajaan negeri Kedah menunjukkan pelan cadangan surau bagi menggantikan Madrasah Salihiah.

“Saya hairan kenapa asyik bercakap pasal nak roboh surau tetapi tidak diuar-uarkan akan dibina surau baru yang lebih luas dan selesa.

“Sejumlah RM4.8 juta disumbangkan pemaju kepada Majlis Agama Islam Kedah (Maik) untuk bina surau ini, selain RM1.4 juta yang telah dibayar, menjadikan keseluruhan RM6 juta,” kata Azizan kepada media selepas meraikan masyarakat Cina sempena sambutan Tahun Baru Cina, di Seri Mentaloon.

Menurutnya, Maik telah pun mengenal pasti enam tapak di sekitar Alor Setar untuk dipilih bagi menggantikan tanah wakaf baru madrasah itu.

Menurut Azizan selain berhasrat membangunkan negeri ini, projek berkenaan Aman Central bakal menyediakan peluang pekerjaan kepada lebih 2,000 orang.

“Selain kompleks beli belah, sebuah hotel lima bintang akan dibina berdekatan dalam usaha kita merancakkan pertumbuhan ekonomi di kawasan sekitar. Kita mahu ubah kawasan ini menjadi seperti Orchard Road di Singapura

Mana Mat Basyah??Sejak jadi Model beras ni senyap sepi nampaknya..Kahkahkah



http://siasahkini.blogspot.com/2012/01/mana-puak-yang-dok-kecoh-kecoh-sangat.html

Mai Tang Rakyat Bagi RM500 pun sampai cerita dalam khutbah suruh berjimat.. mai tang pemimpin boros...??

http://2.bp.blogspot.com/-rd0UdDJvEMo/TyJIUBpAAYI/AAAAAAAAF3c/tc8yqwhidLI/s1600/403958_2334777903416_1668876674_1642893_1980755892_n.jpg

Tajuk khutbah di Melaka hari ini ialah Wasatiah dlm kehidupan. Mungkin juga di negeri lain pun tajuk yang sama.

Arakian, seraya khatib berkata, "bersederhanalah manfaatkan bantuan RM500 yang kerajaan beri..". Ya, rakyat yang menerima bantuan tu dah memang dah hidup sederhana, pemimpin yang atas tu hidup mewah, belanja sakan, mereka yang patut menjadi contoh hidup bersederhana..!

Rakyat yang sememangnya terhimpit dan susah untuk menjalani kehidupan sudah lama berjimat dan besederhana. Manakan duit belanja bulanan pun tak cukup lantaran harga barangan yang semakin meningkat. Caj perkhidmatan semakin melonjak. Harga minyak tak turun-turun.

Pemimpin yang berada di atas membazir, anak isteri shopping ratusan juta, beg tangan berharga ratusan ribu, barang kemas jangan cakap. Bil air dan bil api pun cecah juta ringgit. Rakyat diminta berjimat.

Inilah bahananya bila kita tersilap pilih pemimpin Umno/BN menjadi kerajaan pusat. Diharapkan pada PRU 13 seluruh rakyat Malaysia akan buat perubahan secara total.

UBAH SEBELUM PARAH.

Sumber : Thelegendz

Sapa kata TOK LEBAI PAS bila perintah tak reti buat PEMBANGUNAN... nie apa kejadahnya..???

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/402516_10150509699382157_319981142156_8904656_478840371_n.jpg

Tuuuuu dia aihhhh biaq kat umno perintah 30thn dok jd terbiaq mcm tuuu jaaa....sampai naik menara asyik dok tengok belah stadium dan city point jaa jika tgk belah kuala kedah nampak laaa bangunan terbiaq tuuuu....sampai 3 mb tak dapat seattle....last mai ustaz jaaa yg seattle nya...... Maluuuu nya oi.... Gua cadang mat bashah p beli sebiji buat pusat khidmat....

30 tahun dok buat semak bandar Alor Setar
http://www.utaraonline.net/v4/images/uploaded/plaza.jpg
Proses Meruntuhkan bangunan sedang giat dijalankan..

Pertandingan Boling Piala YB Exco Belia & Sukan

Disebabkan AZIZAN tak 'sependapat' dengan kita 1 perkara habis kesemua kebaikan yang beliau lakukan kita nak tolak..?

Ramai yang berbeza pendapat dengan Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Diraja Azizan Abdul Razak tentang isu Akta Universiti dan Universiti Kolej (AUKU), namun ia tidak sepatutnya menidakkan kehebatan MB Kedah ini.

Berikut adalah catatan seorang wartawan Harakah, AZAMIN AMIN tentang Azizan Razak sebagaimana yang beliau kenali. Tulisan ini sudah lama tetapi masih relevan untuk memahami isu di Kedah.

KEDIAMAN

Rumah dua tingkat di tepi jalan itu, sekilas pandang tiada satu pun kelihatan istimewa. Tiada bezanya dengan rumah-rumah sebaris dengannya. Bawahnya batu, menempatkan ruang dapur dan tamu. Tingkat atasnya kayu, tempat sepasang suami isteri beradu dan berkumpulnya anak menantu jua cucu. Pekarangannya agak sempit, cukup-cukup memuatkan dua buah kereta. Di pagarnya tersidai dua karpet kecil dan sebatang mop lantai.

Sekelilingnya beberapa pokok sederhana besar ditanam, menghijaukan laman. Tiada kolam renang mahupun rekaan air terjun buatan yang melambangkan kemampuan penghuninya berbelanja besar, menghias kediaman.

Sesiapa yang lalu-lalang, baik pejalan kaki mahupun pengguna jalan raya, pasti terlepas pandang dek kerana tiadanya nilai estitika ataupun kemuncak kemewahan yang mampu menarik perhatian.

BANGUNKAN INSANIAH

Memadai diceritakan antara kejayaan Ustaz Azizan bersama kerajaan Pakatan Rakyat ini ialah berjaya membangunkan Kolej Universiti Insaniah dengan penambahan bangunan baru di Kuala Ketil dan peningkatan mata pelajaran yang ditawarkan.

Sebelum ini, selama 12 tahun di bawah kerajaan lama, hanya 7 subjek ditambah sedangkan di kala pemerintahannya selama dua tahun ini, sudah 42 subjek baru diperkenalkan.

CUKUP BERANG

"Paling pantang, ada orang minta projek daripadanya. Dia juga cukup berang jika sesuatu itu harganya amat mahal dan tidak munasabah. Dia begitu teliti dan cerewet tentang duit," kata seorang kakitangan kerajaan negeri tentang sikap MB Kedah itu terhadap perbelanjaan dan peruntukan kewangan.

Selain itu beliau turut mengarahkan semua Exco Kerajaan negeri, melalui potongan gaji, menyumbang dana ke Tabung Tunku Mahmud, bagi tujuan kebajikan untuk rakyat Kedah.

Ya, memang tidak disangkal, Ustaz Azizan begitu cermat bila masuk bab wang kerajaan. Sikapnya itu sudah tidak menjadi rahsia lagi bahkan sebelum beliau bergelar Menteri Besar lagi. Malah tidak pernah campur adukkan antara wang kerajaan negeri dengan wang milik parti.

Apatah lagi dalam hal ehwal lantikan kuasa atau jawatan, Ustaz Azizan, bapa 14 orang anak ini tidak pernah menggunakan kuasa yang ada untuk menawarkan pekerjaan kepada anak-anaknya di pejabat kerajaan negeri sungguhpun diketahui ada antaranya yang tidak mempunyai pekerjaan tetap, kata satu sumber rapat dengan MB Kedah itu.

Ketika mula-mula mengangkat sumpah sebagai pemimpin negeri Mac 2008 yang lalu, rumahnya tidak mempunyai pagar. Kosong dan lapang begitu sahaja.

Namun atas nasihat Unit Perancang Ekonomi (UPEN) demi faktor keselamatan, Ustaz Azizan bersetuju dengan cadangan mereka supaya membina pagar rumah dan pondok pengawal. Bagaimanapun, beliau tidak mahu menggunakan peruntukan kerajaan negeri sebaliknya membina menggunakan duit sendiri.

HARGA KEMEJA MB


Bagi membeli pakaian, beliau akan ke sebuah kedai cina di Simpang Empat, Kangkong dan sebuah kedai di Pulau Pinang bagi membeli baju-baju kemeja yang diminatinya dan kedua buah kedai ini, merupakan kedai pakaian kegemarannya sejak dulu lagi.

Dan lebih mengujakan, ada antara kemeja-kemeja yang dibelinya di sini, yang dipakai ketika majlis rasmi ataupun sewaktu bertugas rata-ratanya sekitar RM19.00 sahaja!

Tidak cukup dengan itu, jika ada urusan rasmi di Kuala Lumpur atau ke mana sahaja di negara ini, beliau tidak pernah menaiki kapal terbang sebaliknya menggunakan jalan darat semata. Ustaz Azizan 'tahan' berjam-jam dalam kenderaan untuk ke lokasi yang jauh.

Kata juruiring dan pengawal peribadinya, beliau tidak akan singgah di sepanjang perjalanannya seperti dari Alor Setar ke Kuala Lumpur sehinggalah tiba ke destinasi yang dituju. Malah masa bertolak dan pulang tidak tentu masa, adakalanya tengah malam atau menjelang subuh.

Selain mengurangkan kos, beliau berasa selesa dan bergerak ke sini sana bertemu sesiapa sahaja menggunakan kereta. Cuma sesekali dijemput Tuanku Sultan Kedah untuk menaiki pesawat peribadi Boeing 737, beliau tidak upaya menolaknya.

HUBUNGAN DENGAN ISTANA


Bercerita pula hubungannya dengan istana, ustaz Azizan sememangnya terkenal dengan sikap hormatnya kepada Sultan dan institusi raja-raja. Kerana itulah, setiap hari Rabu, di awal pagi sebelum mesyuarat exco kerajaan negeri, beliau akan mengadap Sultan Kedah, untuk melaporkan perkembangan dan perjalanan urusan kerajaan.
Lazimnya, para pemimpin negara atau negeri akan menginap di hotel mewah khususnya di Kuala Lumpur bagi urusan-urusan rasmi. Bukan seorang perbelanjaan yang ditanggung, malah melibatkan para pegawai, setiausaha, petugas, pemandu dan pegawal peribadi

Tidak seperti Ustaz Azizan, bagi mengelakkan pembaziran, beliau menyewa sebuah rumah tiga bilik di lokasi yang dirahsiakan di ibu kota untuk didiaminya bersama para petugas. Betapa cermatnya dan bayangkan apabila perbelanjaan menginap di hotel yang boleh mencecah RM80,000 sebulan dapat dijimatkan!

Menarik cerita MB Kedah ini ketika berada di rumah sewanya itu. Saya bertanya makanan kesukaan beliau dan kata pegawainya sekiranya lapar, lewat malam Ustaz Azizan meminta pegawainya membungkus Roti Arab kuah Dal atau seperti selalunya, hanya meminta mereka memasakkan mee segera untuknya!

SERI MENTALOON


Ya, beliau tidak mahu menetap di Seri Mentaloon yang gah laksana istana itu tetapi menjadikan bangunan luas itu untuk dimanfaatkan oleh rakyat bagi apa jua program pembangunan Insan ataupun majlis-majlis rasmi, tanpa dikenakan sebarang bayaran.

Sikap Ustaz Azizan terhadap rakyat, kawan dan lawan sudah menjadi buah mulut orang. Mereka amat kenal gerak gaya dan perangai Menteri Besar mereka yang cukup mesra dan suka berseloroh. Saya sendiri pernah, menyaksikan serombongan 10 artis serta 40 krew produksi sebuah drama yang menjalankan penggambaran di Kedah diraikan oleh Azizan di Seri Mentaloon dengan jamuan makan tengah hari.

Biarpun rombongan itu terlewat satu jam sedangkan MB mempunyai acara di lokasi yang lain, Ustaz Azizan masih sabar menunggu dan melayan tetamu, membuat kebanyakannya malu tersipu. Bukti, pemimpin parti Islam ini sentiasa terbuka kepada sesiapa sahaja.

Selain itu, Ustaz Azizan sering mempamerkan keprihatinannya terhadap masalah dan kebajikan rakyat. Buktinya, sejurus selepas mengadap Sultan Kedah, beliau dengan lengkap berpakaian baju melayu bergegas ke tempat kejadian setelah dimaklumkan terdapat 14 buah kedai hangus terbakar di Sungai Limau sewaktu cuti Tahun Baru Cina tempoh hari.

Beliau tiba, ketika api sedang naik menjulang sambil memerhatikan bomba dan sukarelawan memadamkan kebakaran malah datang sekali lagi keesokan harinya bersama Tengku Bendahara Kedah, menyampaikan sumbangan derma kilat kepada mangsa.

Begitu juga dengan kejadian ribut kuat di Kuala Ketil yang melibatkan lebih 300 penduduk mengalami kerosakan kediaman, yang mana sehari selepas kejadian, Ustaz Azizan tiba awal dengan pasukan rombongannya menyampaikan sumbangan derma.

PERANGKAP WARTAWAN


Tetapi awas, bagi sesiapa yang tidak bersedia atau cuba 'menggoreng' fakta, akan menerima padah daripadanya yang cukup arif selok belok perangkap wartawan. Ada masa bidasan jawapan cukup pedih sehingga wartawan begitu berhati-hati mengelak serkap jarang.

"Sekarang ini Kedah tak ada air, macamana Dato' Seri? tanya seorang wartawan arus perdana yang dilihat cuba-cuba memprovokasi beliau.

"Kamu ni mandi tak pagi tadi?" tanya Ustaz Azizan pantas, kemudian dijawab 'ya' oleh wartawan itu, bagi mengelak dirinya dikatakan tidak mandi atau berbau busuk.

"Kalau begitu, macamana kamu kata tak ada air. Kamu mengaji Universti mana? Kan sekarang ni musim kemarau dan seluruh negara ada masalah kekurangan air. Ini urusan Allah SWT, jadi kita mohonlah doa, supaya hujan," katanya membuat wartawan itu terdiam seribu bahasa.

RAMADAN


Ada kisah menarik perhatian saya, ketika dititipkan semula pegawai khas MB tentang satu usaha kejadian sabotaj yang dilakukan pihak lawan sekitar Ramadan tahun lalu.

Waktu itu, di masjid-masjid telah teredar ribuan risalah palsu yang menyatakan bahawa Ustaz Azizan selaku MB Kedah akan memberi sumbangan wang saku untuk Hari Raya kepada rakyat Kedah.

Esok paginya lebih 300 orang memenuhi pekarangan pejabat MB bagi menuntut apa yang dijanjikan seperti yang dicanang risalah palsu itu. Ustaz Azizan yang baru tiba ke pejabat, hairan dan terpinga dengan kehadiran orang ramai itu, lantas memanggil para pegawainya menjelaskan apa yang berlaku.

Anda tahu keputusannya? Jika dilihat perwatakannya yang bengis dan tegas itu, ramai boleh mengagak tindakan selanjutnya. Namun yang berlaku adalah sebaliknya!
Ustaz Azizan berasa simpati pula dengan orang ramai yang tertipu dengan risalah itu. Lebih menghibakan beliau, ada bersusah payah datang dari jauh, hulu kampung, semata-mata berharap dan bergantung ihsan sumbangan yang dihebahkan palsu itu.

Lantas beliau mengarahkan para pegawainya mengagihkan wang sebanyak RM50.00 seorang kepada semua yang hadir dan wang yang dikeluarkan itu datangnya daripada poketnya sendiri!

Depan Cina kata PAS memerintah.. Depan Melayu kata DAP memerintah.... Last boleh kat hangpa jugak merakuskan harta rakyat

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/409464_10150506761462157_319981142156_8897370_1848473342_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/404838_10150509633397157_319981142156_8904511_237869622_n.jpg

Serang Azizan Razak Tidak Bijak


Saya tidak mengikuti isu membabitkan MB Kedah Azizan Razak yang dikatakan menyokong Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) yang sudah kesekian lama diperjuang untuk dihapuskan. Saya tidak tahu apakah 'konsekuens' isu itu di sebaliknya. Sebesar manakah atau sejauh manakah Azizan telah menyokong akta yang kini dibenci kerana dikatakan telah menyekang mahasiswa itu.

Khabarnya sampai ada protes besar-besaran dalam media massa, menerusi blog, muka buku dan sebagainya.

Ada sebab kenapa saya tidak mengikuti atau mempedulikan isu berkenaan. Kerana isu itu berlegar dalam lingkungan sesama sendiri, maka tidak wajar saya kira ia diperbesarkan. Isu itu seharusnya diselesaikan secara baik dengan diam tanpa gemercingan ke luar.

Dalam saat pilihan raya menjelma sepatutnya semua pihak mengelakkan dari bertembung sesama sendiri dan bersikap mendiamkan apa-apa yang masing-masing tidak berkenaan di antara satu sama lain. Jangan membuka banyak lubang intip untuk mengintip musuh nanti musuh akan mencuri peluang menerobos melalui lubang itu. Pembangkitan isu berkenaan boleh diibaratkan sebagai membuka lubang untuk musuh.

Mulut sesama sendiri perlu diam saat hendak melakukan serangan ke atas musuh. Kalau saat hendak ambush musuh tetapi sesama sendiri masih bercakap dan bercakaran bukan saja musuh terlepas tetapi diri sendiri akan menjadi mangsa kelak.

Apakah motif atau isu sebenarnya di sebalik serangan ke ataz Azizan Razak saya tidak tahu. Hanya hari ini apabila saya membaca laporan di sebuah portal melaporkan Abdul Aziz Bari juga mengecam Azizan Razak sampai minta Azizan Razak menyertai BN kalau hendak sokong AUKU baru saya tahu mengenai isu berkenaan. Kenyataan atau protes Aziz Bari itu saya kira agak keras dan menjadikan saya bingkas untuk mengulas.

Serangan kepada MB Kedah itu puncanya kerana Azizan menyokong tindakan Kolej Insiniah Kedah (KUIN) menggantung lima orang pelajarnya yang terlibat dalam tunjuk perasaan. Itu sahaja. Tidak lebih dan tidak kurang dari itu. Jadi mereka yang mahukan AUKU dihapuskan marah kepada sokongan Azizan itu, menterjemahkan Azizan tidak bersama mereka.

Sokongan itu diheret kepada soal ikrar dalam Buku Jingga. Kononnya dengan pendirian Azizan itu beliau telah bersikap menyanggah kandungan Buku Jingga. Tidak dinafikan dalam Buku Jingga ada dinyatakan untuk menghapuskan AUKU. Pernyataan dan janji di dalam Buku Jingga itu sudah menjadi manifesto Pakatan Rakyat dan sudah diterima sebahagian besar rakyat.

Memanglah dari segi prinsipnya tindakan Azizan itu bertentangan dengan aspirasi Buku Jingga. Tetapi adalah melampau kalau beliau diserang dengan berbagai cemuhan, apa lagi serangan itu sama jenis serangan ke atas Najib Razak, Sharizat Abdul Jalil atau Rosmah Mansor. Bagi saya kenyataan Abdul Aziz Bari seperti dipetik itu saya lihat tidak cermat dan agar boros. Kalaupun beliau anti kepada AUKU tetapi Aziz tidak sepatutnya begitu lancang menyerang Azizan.

Beliau kena ingat dan faham sebusuk dan seburuk mana Azizan dia masih bersama Pakatan Rakyat dan MB kerajaan Pakatan Rakyat di Kedah. Saya kira mereka yang menyerang Azizan Razak sudah melupai adat dan terbawa-bawa dengan emosi kerana terlampau geramkan UBN. Tidak boleh juga bila kita tidak senang dengan stail dan sikap seseorang kita terus menyerang mereka bila timbul saja isu yang dibangkitkan sedangkan ia boleh dibahas atau diselesaikan secara baik.

Kalau semua faham tindakan (kenyataan sokongan) Azizan itu sebenarnya ia tidak ke mana dan mudah gelabah. Ia tidak sedikitpun pun menghalangkan cita-cita untuk menghapuskan AUKU. KUIN adalah sebahagian daripada ratusan Pusat Pengajian Tinggi (IPT) yang masih mengguna pakai akta berkenaan atau tertakluk dengan akta najis itu. Bukan KUIN sahaja yang mempraktikannya, tetapi pusat-pusat pengajian lain juga berbuat demikian.

Saya percaya Azizan juga tidak bersetuju dengan akta yang menyekat kebebasan mahasiswa bersuara itu. Apa lagi Azizan adalah pemimpin Pakatan Rakyat (oposisi) yang sangat memerlukan kepada kebebasan bersuara di kalangan mahasiswa untuk mendokong Pakatan Rakyat. Kenapa beliau menyokong tindakan itu, perlu di lihat dari sudut lain yang lebih profesional dan akademik serta politik, bukan secara harfiah. Inilah kita kadang kala kerana terlalu emosi sangat tidak dapat menyelami erti di sebalik makna. Tidak dapat menyelami erti lain daripada apa yang kita difahamkan. Ada kalanya kita terbawa-bawa dengan rasa dendam kepada seseorang itu ke mana saja.

Apa yang perlu difahamkan, KUIN tidak boleh bertindak di luar mana-mana akta yang telah ditetapkan oleh Kementerian Pengajian Tinggi. Ia terikat dengan syarat-syarat dan undang-undang tubuhnya. Walaupun KUIN itu dibawah kerajaan negeri yang prinsip politiknya tidak suka kepada akta itu, ia tidak boleh tidak dari memperakui akta berkenaan dan tidak boleh mengabaikannya. Mana-mana ada mahasiswa yang bersalah dan perlu dihukum maka akta itu masih relevan dan digunakan.

Kalau KUIN tidak menggunapakai akta itu pasti ia bertentangan dengan akta penubuhannya yang mana kelulusan dari Kementerian Pengajian Tinggi yang menghendaki menggunapakai akta berkenaan. Semua kena akui bahawa AUKU walaupun dalam proses penghapusan masa kini, tetapi ia masih belum dihapuskan, jadi ia masih valid untuk KUIN juga.

Contohnya begini, kita tidak suka dengan tol yang dikenakan oleh pihak menguruskan lebuh raya sekarang ini kerana ia membebankan. Malahan kita berjanji untuk menghapuskannya kalau kita memerintah. Tetapi selagi kita belum memerintah, lebuh raya itu tetap terikat dengan perjanjian kerajaan, kita wajib membayarnya. Tidak membayar bermakna kita melakukan kesalahan yang boleh dikenakan tindakan.

Jadi bila Azizan Razak menyokong tindakan KUIN itu tidak bermakna beliau bersetuju dengan akta itu. Begitu juga bila kita membayar tol bukan bermakna kita bersetuju dan redha dengan pengenaan tol itu. Beliau menyokong sebagai menghormati keputusan institusi berkenaan yang bertindak menggunakan undang-undang yang masih berlaku (valid). Manakala kita membayar tol dalam paksa itu juga kerana menghormati syarat-syarat yang dikenakan kepada kita. Kedudukannya sama bukan?

Kaedah atau hal-hal seperti ini perlu difahami secara mendalam. Baik mahasiswa, pemimpin pelajar dan ahli politik perlu fahami mengenai perkara ini dan kedudukan sebenarnya. Apa guna kita menyerang sesama sendiri, kalau tindakan itu akan dilihat sebagai kita berpecah belah sesama kita, tiada ada guna langsung.

Kepada saya, (maaflah) mereka yang mempertikaikan tindakan Azizan, membesar-besarkannya apa lagi menyerang termasuk sampai mengungkit perangai dan peribadinya tidak bijak dan bukan orang yang memakai minda politik sepanjang masa. Mereka tidak ada sikap tasamuh di dalam politik. Mereka hanya berfikir dengan apa yang ada di hadapan mereka saja dan tidak melihat kebenaran-kebenaran lain yang berlegar di sekeliling mereka. Maaflah...

Nasib baik dalam kes ini para pemimpin tertinggi nampaknya faham dan tidak terikut dengan nafsu amarah yang mentah itu.

Perhatikan apakah kenyataan sokongan Azizan kepada tindakan KUIN itu adakah dibangkit oleh pemimpin tertinggi Pakatan Rakyat? Bukan saja dari Pas, tetapi PKR dan DAP juga. Rasanya tidak ada. Ini menunjukkan para pemimpin lebih bersikap profesional dan tahu waktu mana hendak bergaduh dan waktu mana untuk tutup mulut. Bermain politik ibarat kita berlakibini kita kena tahu waktu mana hendak bergaduh masa mana hendak bertengkar fasal nasi hangit. Kalau waktu senja kita bergaduh ertinya sepanjang malam kita akan kerugian...

Justeru mahasiswa, bloger yang anti AUKU dan sebagainya silalah tututp mulut anda. Hasrat dan matlamat untuk hapuskan AUKU itu tidak akan terhenti dengan hanya Azizan Razak membuat kenyataan menyokong tindakan KUIN itu. Malahan cara anda menyerang Azizan itu ia sedikit sebanyak boleh menghilangkan tumpuan untuk menghapuskan AUKU yang telah dimeteraikan dalam Buku Jingga itu.

Kalau anda bijaksana anda tidak ungkitkan secara terbuka kenyataan Azizan Razak itu dan menerima tindakan KUIN itu. Anda patut berjumpa dan berbincang dengan Azizan. Dalam pertemuan itu anda secara senyap mengemukakan memorandum agar Azizan campur tangan melepaskan pelajar berkenaan. Cara ini paling fatanah dan menggambarkan anda - orang-orang yang mengkritik secara terbuka adalah orang yang bijaksana dan berfikiran tenang. Saya rasa Azizan juga akan bersetuju dengan permintaan anda secara diplomasi itu.

Bijaksanalah di dalam melayani isu-isu politik dan pilihlah subjek-subjek untuk diperkatakan, jangan pakai 'rawal' semua sekali. Politik perlu bijaksana yang bijaksana. Dan Abdul Aziz Bari yang baru melangkah kaki secara rasmi dalam lautan politik itu juga saya rasa sudah mula menunjukkan sikap tidak bijaksananya. Aziz sepatutnya tidak serang Azizan seperti itu yang mana boleh melukai hati penyokong MB Kedah itu, tetapi yang afdal memberi penjelasan kenapa Azizan membuat kenyataan sokongan itu. Mendamaikan dan bukan menghuruharakan lagi minda itulah politik harmonis. [wm.kl.7:14 pm 26/01/12]

Mohd Sayuti Omar,

Yang dok percaya apa kejadahnya..?





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...