TERKINI :

Friday, January 13, 2012

Tidak layak guna wang zakat untuk kes qazaf

PKR: Tidak layak guna wang zakat untuk kes qazaf


KUALA LUMPUR, 13 Jan — PKR terus memberikan tekanan terhadap Datuk Seri Jamil Khir Baharom dengan menegaskan Menteri di Jabatan Perdana Menteri itu tidak layak menggunakan wang zakat untuk membiayai kos guamannya dalam kes permohonan qazaf Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Ini kerana menurut Setiausaha Agung PKR Saifuddin Nasution Ismail (gambar), Jamil Khir dan dua Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) telah menghalang hukum Islam daripada dilaksanakan dalam kes Anwar.

Dua pegawai MAIWP itu adalah setiausahanya Datuk Che Mat Che Ali yang juga Ketua Pengarah Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) dan Ketua Pendakwa Syarie Wilayah Persekutuan, Shamsuddin Hussain.

“Alasan mereka bahawa wang zakat diwajarkan penggunaannya sebab mereka termasuk dalam Asnaf fisabillah, mereka tergolongan di kalangan yang mempertahankan kedaulatan institusi Islam. Apakah orang yang menggunakan kedudukan menghalang seorang yang difitnah membawa kes ke mahkamah syariah dianggap mempertahankan kedaulatan institusi Islam?

“Adakah orang yang menggunakan kedudukan mereka menyekat pendakwa syarie meneruskan dakwaan qazaf ke atas (Mohd) Saiful (Bukhari) (Azlan) yang membuat tuduhan tanpa menampilkan saksi boleh dianggap mempertahankan kedaulatan Islam,” kata Saifuddin dalam satu kenyataan.

Malah kata Saifuddin, Ahli Parlimen Machang ini tindakan Jamil Khir yang menafikan penggunaan wang zakat untuk membayar kos guaman itu terus menimbulkan banyak persoalan ekoran bukti-bukti baru yang didedahkan parti itu.

“Apakah jika mereka menggunakan kedudukan untuk berbuat demikian maka mereka dibolehkan menggunakan wang zakat untuk membayar khidmat guaman mereka?

“Adalah jelas mereka bukan mendaulatkan Islam bahkan merekalah yang menghalang hukum Islam daripada dilaksanakan,” katanya.

Beliau menambah kenyataan Mufti Wilayah Persekutuan Datuk Wan Zahidi Wan Teh dan Che Mat bahawa wang zakat boleh digunakan untuk mempertahankan institusi Islam mengundang lebih banyak persoalan.

Semalam PKR membuat laporan polis berhubung perkara ini dan menamakan Jamil Khir, Che Mat dan Shamsuddin atas kesalahan penyalahgunaan wang zakat.

Saifuddin turut menyentuh tentang pelantikan peguam yang mewakili ketiga-tiga individu Datuk Zainul Rijal Abu Bakar menjadi ahli majlis MAIWP pada 25 Julai 2011.

Katanya, Jamil Khir perlu tambil memberi penjelasan berhubung persoalan yang dibangkitkan parti itu menambah “ berdiam diri bukanlah jalan terbaik.”

Laporan Audit Negara mengesahkan RM63,650 dikeluarkan daripada dana zakat MAIWP bagi mendahulukan bayaran khidmat guaman untuk ketiga-tiga mereka.

Bagaimanapun Jamil Khir menafikan perkara itu menegaskan beliau telah membayar kos guaman menggunakan geran kerajaan dan bukan wang zakat.

Punca buang dakwat bernilai RM2juta semasa PRU12 terbongkar.....

Rashid, Husam dedah misteri dakwat kekal PRU12

KOTA BHARU, Jan 13: Misteri pembatalan penggunaan dakwat kekal menjelang pilihanraya umum ke 12 telah terburai semalam di Wacana Perdana 9 bertajuk, “Pilihanraya Bebas dan Adil: Realiti atau Ilusi?” yang diadakan di sini malam tadi.

(Gambar: Wacana Perdana di KTC malam tadi)

Forum yang berlangsung hampir tiga jam itu dipengerusikan oleh pensyarah UKM, Datuk Dr Mohd Agus Yusuf dengan tiga panelis – Datuk Paduka Husam Musa, Naib Presiden PAS, Tan Sri Abdul Rashid, mantan pengerusi Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) dan Datuk Seri Nazri Aziz, Menteri di Jabatan Perdana Menteri.

Dalam hujahnya, Rashid berkata beliau dan SPR telah berusaha untuk memperkenalkan penggunaan dakwat kekal pada tahun 2007, sebelum ia dibatalkan oleh pihak-pihak tertentu menjelang PRU-12.

“Usahlah cakap pasal dakwat kekal, saya dulu pun dah nak buat kalau orang tak sekat… (tepukan gemuruh), undang-undang dah buat, tapi ada orang yang tidak bersetuju dia sekat.

“Jadi ini nak buat pula, baguslah, buat lah, memang itu patut dibuat… SPR tak tipu, kalau ada penipuan, itu orang lain tipu. Jangan salahkan SPR. Orang lain saya tak tahu. SPR ikut undang-undang 100 percent, jangan salahkan SPR. Kalau undang-undang itu bodoh macam lembu, bodoh macam lembulah,” kata Rashid dalam forum itu.

Pada masa ini, Husam mencelah, “Tan Sri, kalau parti-parti lain itu menipu, SPR duduk sana buat apa?”

Rashid pula membalas, “SPR tak ada kuasa.” Balasan Rashid itu membuatkan hadirin yang penuh sesak dalam dewan itu tidak kering gusi dengan gelak ketawa.

Menjawab Rashid, Nazri mengaku bahawa beliaulah antara orang yang mempertikaikan penggunaan dakwat kekal kerana berdasarkan perlembagaan negara, perkara yang melayakkan seseorang itu mengundi hanya dua – berumur 21 tahun dan berdaftar sebagai pengundi.

“Jadi, kalau ada seorang yang tak mahu dakwat kekal dicalit di jari dan mahu kertas undi, apa yang berlaku? Syaratnya cuma dua, berumur 21 tahun dan berdaftar. Disebabkan itu, dan waktu PRU dah dekat, SPR ambil pendekatan untuk batal penggunaan dakwat kekal,” terang Nazri mengenai sebab penggunaan dakwat kekal dibatalkan.

Mengenai persoalan mengapa dakwat kekal digunakan sekarang pula, Nazri berhujah bahawa Majlis Fatwa Kebangsaan baru sahaja memberikan lampu hijau untuk penggunaan dakwat kekal dan peguam negara bersetuju untuk tukar perlembagaan untuk membolehkannya.

“Sekarang Majlis Fatwa baru umum benarkan, maksudnya dulu tak pernah umum lah, kalau tak mengapa nak umum dua kali,” sindir Nazri.

Menjawab dakwaan Nazri mengenai halangan perlembagaan, Rashid secara sinis menjawab, “Saya tak setuju bantahan Peguam Negara pada 2007. Dalam perlembagaan pun tak kata mesti tunjuk kad pengenalan (IC) sebelum mengundi. Tapi kita suruh tunjuk IC, kalau tak dia tak boleh mengundi. Itupun dipatuhi. Kalau nak mengundi kena patuhi peraturan dan cara-cara mengundi.”

Dalam kontroversi Majlis Fatwa Kebangsaan, Husam mengingatkan Nazri bahawa fatwa sudahpun dikeluarkan pada 2007, dan semua ini boleh disemak melalui web e-fatwa di Internet.

“Tan Sri Rashid baru berbisik kepada saya, SPR ada menerima surat daripada Majlis Fatwa mengenai hal itu pada tahun 2007. Macam mana seorang menteri tak tahu mengenai hal ini? Wallahuaklam,” kata Husam.

Kemudian, exco kerajaan Kelantan turut mengingatkan Rashid mengenai alasan yang diberikannya kepada rakyat ketika pembatalan dakwat kekal bahawa terdapat laporan ada pihak yang cuba mensabotaj proses pilihan raya dengan menyeludup sejumlah besar dakwat kekal ke negara ini.

“Pada 5 Mac 2008, Tan Sri keluar di kaca TV memberikan 2 sebab mengapa dakwat kekal tak jadi guna. Dia memberi sebab keselamatan kerana ada orang ditangkap membawa dakwat ini termasuk di Kelantan.

"Ketua Polis Tan Sri Musa Hasan pula mengesahkan adanya dakwaan tersebut. Dan kemudian ditanya ahli parlimen Pakatan Rakyat selepas Mac 2008, Menteri Dalam Negeri Tan Sri Syed Hamid Albar menyatakan tiada tangkapan tersebut dan tiada dakwaan dibuat. Bermakna, Tan Sri Rasyid telah dipaksa berbohong,” selar Husam.

Husam turut berkata keputusan menggunakan dakwat kekal kini adalah hasil perjuangan Bersih 2.0.

“Yang berikan hujah yang kata dakwat kekal boleh digunakan untuk PRU akan datang ini ialah Tan Sri Abdul Ghani Patail, yang dulunya memberikan nasihat yang sama tak boleh pakai. Peguam Negara yang sama yang dulu kata tak boleh pakai, tetapi kini boleh pakai, bermakna ada sesuatu yang lompang kepada sistem piliharaya ini.

"Yang lebih penting ialah, bila Tan Sri Ghani Patail kata boleh pakai sekarang, ini adalah hasil daripada Bersih. Kalau tak ada Bersih, tak adalah dakwat kekal kini,” tambah beliau lagi.

Sementara itu, Rashid berkata undang-undang pilihanraya tidak dapat dilaksanakan sepenuhnya kerana SPR tidak diberikan kuasa sepenuhnya.

“SPR kena share kuasa, jadi demokrasi negara tak lengkap. Orang lain berkuasa, polis berkuasa, kementerian penerangan berkuasa... bukan Umno berkuasa (gelak hadirin), tapi mereka tak bebas,” kata beliau.

Keterangan Rashid dipersetujui Husam.

“Setuju kuasa SPR tak mencukupi, jadi pemulihan PSC (Jawatankuasa Terpilih Parlimen) tidak kena pada core (tunjang) nya (memberikan kuasa sepenuhnya kepada SPR untuk laksana undang-undang pilihanraya).”

PRU13: Ingat setuju celop jari saja-saja kaa...sebelum nasi menjadi bubur..baik pakat sedia...!!

Penggunaan dakwat kekal yang akan dikuatkuasakan pada PRU-13 nanti hanyalah bertujuan untuk mengelakkan pengundian lebih dari sekali. Tetapi bagaimana pula dengan pungundi yang hanya mengundi sekali sahaja tetapi dia sebenarnya bukan seorang warganegara Malaysia yang sah? Atau pengundi yang sudah mati boleh kembali mengundi oleh mereka yang bukan warganegara Malaysia? Inilah yang berlaku jika daftar pemilih tidak dibersihkan 100% seperti yang dituntut oleh Bersih 2.0.

Ternyata daripada bukti-bukti yang diperoleh daripada sumber-sumber yang sahih, terdapat 'double standard' dan percanggahan maklumat di antara pengkalan data (database) SPR di dalam website dengan pengkalan data SPR versi CD dan lainnya. Bagaimana seseorang individu yang bernama tempat seperti Balai Polis "X" atau Kampung "Y" juga boleh didaftarkan sebagai pengundi? Dan banyak lagi isu-isu pelik bin ajaib yang dikaitkan dengan daftar pengundi SPR tersebut masih menjadi ribuan misteri.

PSC bagi penambahbaikan pilihanraya sepatutnya bertindak untuk melantik Mimos Berhad atau mana-mana badan IT yang bebas daripada sebarang pengaruh politik untuk mengkaji tahap kebolehpercayaan data-data yang tersimpan dalam daftar pemilih SPR tersebut sehingga ia dijamin 100% bebas daripada data-data yang diragui serta 100% tidak bercanggah dengan data yang tersimpan di dalam rekod Jabatan Pendaftaran Negara (JPN).

Proses verifikasi di atas amatlah diperlukan bagi menjamin proses pilihanraya yang 100% bersih, dan telus daripada sebarang penyalahgunaan data oleh mereka yang tidak bertanggungjawab dan tidak yakin dengan kemenangan mereka di dalam PRU-13 nanti. Sesuatu perlulah dilakukan sekarang sebelum segalanya sudah terlambat seperti nasi sudah menjadi bubur.

Pemuda Prihatin,
Rawang Selangor

RAPAT RAKYAT - Ceramah Seluruh Kedah malam ini 13.01.2011

KLIK IMEJ


KLIK IMEJ

Hukum penggunaan wang Zakat

Penyelewengan Wang Zakat.

Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) melihat penjelasan Pengarah Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP), Datuk Che Mat Che Ali yang merujuk kepada kenyataan Mufti Wilayah Persekutuan, Datuk Wan Zahidi Wan Teh bahawa penggunaan wang zakat kes guaman adalah dibolehkan demi mempertahankan kedaulatan Islam merupakan suatu kenyataan yang amat pelik dan mengelirukan.

Ketua penerangannya, Riduan Mohd Nor (gambar) berkata, DPPM merasa kesal kerana Che Mat begitu mudah menghalalkan penggunaan wang zakat oleh Datuk Seri Jamil Khir dan MAIWP dengan alasan ‘mempertahankan kedaulatan Islam’.

Katanya, DPPM mempersoalkan, bagaimana Che Mat boleh mendefinasikan kes penggunaan wang zakat sebagai ‘mempertahankan kedaulatan Islam’.

Ini, ujarnya kerana saman yang dikemukakan oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim terhadap individu terbabit kerana beliau mahu membawa kesnya di mahkamah syariah sebaliknya ia dinafikan dan akhirnya ia dibawa ke mahkamah sivil.

“Adakah usaha mempertahankan kes Anwar daripada dibawa ke mahkamah syariah juga boleh dikategorikan sebagai ‘mempertahankan kedaulatan Islam’?

“Bukankah Datuk Seri Anwar Ibrahim yang sepatutnya dianggap ‘mempertahankan kedaulatan Islam’ kerana mahu membawa kesnya ke mahkamah syariah dengan mengikut undang-undang Islam, tetapi haknya dinafikan sehingga beliau diheret ke mahkamah sivil?” soalnya.

Selain itu, kata beliau sekiranya benar duit zakat yang digunakan oleh Datuk Seri Jamil Khir adalah ‘untuk mempertahankan kedaulatan Islam’, mengapa duit zakat itu dipulangkan balik.

Soalnya lagi, mengapa ia tidak terus dianggap sebagai asnaf yang layak mendapat zakat.

Beliau berkata, pemulangan duit zakat itu menunjukkan seolah-olah MAIWP bersetuju bahawa duit zakat itu tidak patut digunakan untuk kos guaman maka ia perlu dipulangkan balik setelah mendapat peruntukan kerajaan.

“Adakah dengan kenyataan Datuk Che Mat menunjukkan MAIWP mengakui bahawa kos pendahuluan untuk kes guaman tersebut menggunakan duit zakat?” katanya.

Jika begitu, kata beliau mengapa daripada awal MAIWP dan Jamil Khir menafikan penggunaan duit zakat sebaliknya menjelaskan ia diambil dari peruntukan kerajaan.

Jika Che Mat mengakui demikian, ujar beliau ia bermakna MAIWP dan Jamil Khir telah berbohong kepada rakyat sehingga akhirnya terpaksa mengakui malah membenarkan penggunaan duit zakat atas alasan untuk ‘mempertahankan kedaulatan Islam’.

“Sudahlah berbohong, menghalalkan penggunaan duit tersebut pula demi mendaulatkan Islam, seolah-olah bagi Datuk Che Ali, duit itu adalah halal untuk kegunaan kos guaman Datuk Seri Jamil Khir dan beberapa orang yang lain,” ujarnya.

DPPM, ujarnya musykil adakah dengan kenyataan itu ia bermaksud mereka yang mempunyai kes mahkamah dengan isu yang sama seperti Jamil Khir berhak mendapat zakat sebagaimana keistimewaan yang diterima oleh beliau.

Jika demikian, tambah beliau DPPM akan mewar-warkan kepada umat Islam yang mempunyai kes mahkamah atas isu yang berkaitan boleh memohon zakat kerana alasan ‘ingin mempertahankan kedaulatan Islam’.

“Mungkinkah umat Islam boleh mendapat hak dan layanan yang sama seperti yang dinikmati oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri?” tanya beliau.

Skandal NFC RM250j: Mengapa Ketua Wanita Umno ambil cuti jadi menteri 3 minggu?


Wanita Umno Malaysia bernama Datuk Seri Sharizat Abdul Jalil akhirnya mengambil cuti selama 3 minggu dari tugas Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat demi meredakan amarah rakyat terhadap penyelewengan RM250 juta projek lembu Pusat Fidlod Nasional (NFC).

Difahamkan, pentadbiran Datuk Seri Najib Tun Razak terpaksa mengambil langkah berani ini kerana rakyat khususnya Melayu sendiri tidak dapat menerima hakikat mengenai skandal paling kontroversi berkenaan.

Rakyat dikatakan marah kerana projek tersebut dikaitkan dengan suami dan keluarga Sharizat sehingga terpaksa mengheret campurtangan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) demi memperbaiki imej pentadbiran Najib sendiri.

Laporan Ketua Audit Negara 2011 menyatakan ada kecelaruan dalam skandal tersebut.

“Sedih melihat seorang boleh menjadi bodoh apabila tersepit,” menurut emel berkenaan.

“Keputusan Shahrizat (gambar) untuk bercuti adalah perkara terbaik untuk Umno dan memberikan nafas lega kepada pentadbiran Najib,” menurut sumber kerajaan.

Pegawai kanan kerajaan, katanya, telah berbincang berkaitan perkara itu dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak supaya mencadangkan kepada Shahrizat untuk mengambil cuti pendek.

“Shahrizat pada mulanya enggan, tetapi kemudiannya bersetuju untuk mengambil cuti,” tambahnya.

Sharizat semalam berdalih, memohon cuti dari Najib selama tiga minggu.

Dari isu NFC didedah tidak beroperasi secara telus sehinggalah pembelian kondo mewah di Bangsar dan Singapura dan terbaru Ketua Strategi PKR Rafizi Ramli mendedah e-mel seorang ahli Lembaga Pengarah SPRM menyatakan mengenai cubaan rasuah kepada pihak polis dan lain-lain.

Tan Sri Megat Najmuddin Megat Khas telah mengesahkan kepada The Malaysian Insider bahawa individu yang menghantar emel terbabit adalah dirinya, sebagaimana dakwaan terbaru PKR itu.

Datuk Shamsubahrain Ismail telah dituduh menipu Pengerusi NFC Datuk Seri Mohamad Salleh Ismail sebanyak RM1.76 juta sebagai bayaran rundingan untuk mendapatkan perkhidmatan penasihat.

PKR telah membuat beberapa pendedahan berhubung skandal tersebut termasuk pembelian dua unit kondominium mewah di Bangsar dan penggunaan dana untuk keperluan peribadi keluarganya.

PKR kemudiannya mengemukakan bukti-bukti penyelewengan lain termasuk pembelian kereta Mercedes-Benz CLS350 berharga RM534,622 dan dua lot tanah di Precinct 10, Putrajaya dengan nilai RM3,363,507.

PKR turut mendakwa sejumlah RM10 juta telah dipindahkan ke Singapura untuk pembelian kondominium mewah untuk keluarganya.

Perkembangan terbaru mengenai skandal yang membabitkan keluarga Sharizat menerima desakan pembangkang, termasuk tuntutan pecat dari kabinet Najib.

Mohamed Salleh, suami kepada Shahrizat bagaimanapun menafikan Shamsubahrin bukanlah saudara terdekatnya mahupun pernah bekerja dengan NFC.

Suami Sharizat berdalih bahawa skandal tersebut berpunca oleh Shamsubahrain menipu dirinya; yang kini dalam proses perbicaraan di mahkamah.

Ramai yang meramal selagi skandal lembu NFC RM250 juta tidak selesai, membantutkan Najib memanggil untuk pilihan raya umum ke-13 kerana bimbang pengundi Melayu sendiri menolaK Umno Barisan Nasional kelak. -END

Zainulfaqar Yaacob

http://networkedblogs.com/sDIO0

MKK punca K'jaan Azizan kalah...!!!

dari depa kata...

laniee dah dok dengaq rakyat bawah dok merepek apa yg depa boleh dapat dari apa yg kjaan kedah memerintah lanie....tengok mcm tak ada apa.... depa dok merungut kat kedai kopi jaaa benda nie.....dan dlm masa yg sama puak sana dok main jarum cucuk bagi dalam lagi...last cerita nie tersebaq merata cerok kg.....yang apa depa dapat bila azizan memerintah...

masalah disini apa yg dok tengok puak yg jadi mata telinga kjaan negeri tak jalankan kerja depa elok2.... depa nie makan elaun buta jaaa jika dilihatnya....dan depa nie mcm tak tau nak buat apa.....

sebenaqnya jika dilihat mcm2 dah dibaginya.... spt skim kafalah... bantuan repair rumah... bantuan mini tar... bantuan one off rm100 utk anak sekolah.... bantuan nak buat pertanian... bantuan tanam nenas... bantuan anak cerdik.... macam-macam dah ada laa kalau nak dikiranya...

masalahnya puak yang dinamakan MKK nie masih tak ketahuan hala apa kerja depa.. dulu masa kerja sorg2 kerajaan negeri tambah lantik setiausaha kat depa nak bagi kerja jalan elok tapi serupa yaa jgk... tak jalan macam tuu juga....

nampaknya MKK nie kena gertok kepala sikit bagi depa ligat buat kerja.... jika depa dok macam wau putuih ekoq jaaa sampai bila mandat dan gerak jerja buat k'jaan negeri tak sampai kebawah... Jika nak kalah pon salah satu punca dia MKK lah...sebab rakyat dok tanya apa depa dapat sedangkan k'jaan negeri dah lunggok macam2 dah bantuannya....

Entah laaa kalau macam nie punya puak 'MATA & TELINGA' k'jaan negeri buat kerja hangpa tunggu kalah meruyup laaa negeri Kedah nie.... tak caya hangpa tunggu laa.....

http://www.depakata.co.cc/

Mampus UMNO......Mampus UMNO......Mampus UMNO......

Sekadar Perkongsian.

Ada sahabat yang prihatin bertanya kenapa saya memilih untuk menggunakan ungkapan "Mampus UMNO" pada Hari 901? Beliau juga berkata…teruk juga Muslimat PAS cuba difitnah oleh Blogger-Blogger UMNO…

Ini jawapan spontan saya….

Inilah sunnatuLlah perjuangan...Allah ingatkan kita dalam al Quran..apakah kamu fikir kamu akan dibiarkan mengatakan kami telah beriman sebelum kamu diuji?.....setiap yang berlaku apatah lagi yang diledakkan oleh musuh-musuh kena disiasat...dan fahamkan.....InsyaAllah kami ni dah lama dalam perjuangan...

901 bukan himpunan yang pertama buat kami...cuma musuh nak jadikan isu dengan...adanya wanita (bukan PAS yg bersorak)...wording ana "Mampus UMNO" dan adanya wanita yang pergi salam Polis…..

Saya katakan…diik, ini realiti mad'u kita....kita memimpin rakyat...bukan memimpin para alim ulama....

Wording "Mampus UMNO" tu expresi spontan...daripada para jiwa yangg sudah lazim dizalimi Regim UMNO BN.... Peliknya…. bila kita guna perkataan Mampus UMNO ramai yang marah dan pertahankan atas uslub dakwah katanya....

Saya tak nafikan…saya antara yang komited memperingati Muslimat dengan Surah An Nahl : 125 dalam keadaan situasi dakwah yang biasa.

Pada hari itu, suasana dakwahnya berbeza. Di keliling saya adalah Wanita-Wanita Pemberani…yang biasa "bertempur" dengan Kezaliman Regim.

Ekpresi kebencian rakyat. Benarkah kita semua kisah pada nasib rakyat yang telah dizalimi? Ekspresi saya yang juga biasa menjadi mangsa kezaliman Regim di sebalik tirai besi lokap…..

Nasib kami yang menjadi habuan dan makanan Regim? Yang komen dan marah barangkali bukan yang dizalimi, melalui pengalaman sepertimana kami. Kami menjiwai keperitahan di bawah Regim kerana kami yang dipukul, yang diterajang, yang dimandikan dengan air berkimia, yang dikepung dengan gas-gas pemedih mata berulang kali, yang dikurung berjam-jam dalam lori polis dengan niat jahat, dijerkah, ditakut-takutkan untuk dirogol ketika berada di dalam lokap tiga hari dua malam dan lelaki-lelaki bertubuh sasa dan bermuka bengis mendatangi pintu-pintu lokap kami....ada siapa tahu...ada siapa ambik tahu...ada siapa kisah....

Nah...sampaikan semua ini kepada para pejuang di sana...kepada adikku para Muslimat....kepada adikku para Pemuda….yang tidak mengenali kekanda-kekanda mereka sendiri dalam perjuangan…sehingga barangkali fitnah dan umpan musuh mudah melekat….atau apa sahaja….mereka tetap adik-adik kami dalam perjuangan…sekalipun mereka memilih tidak bertanya tetapi terus mengikut rentak yang direbanakan musuh…

Ekpresi kami yang dibiarkan kelaparan... ekpresi kami yang pernah dibiarkan hypo dalam tahanan sehingga tidak upaya bangun melangkah sehinggalah dua tiga orang sahabat datang melawat membawa air manis dan bertenaga…...

Ekpresi kami yang dibiarkan tidur di atas simen yang sejuknya mencengkam ke tulang hitam....

Ekpresi kami yang ada ketikanya dibiarkan tidur di atas lantai simen...berbumbungkan langit dan berselimutkan embun dingin pagi...

Semua ini bukan cerita buku atau ceritera penglipurlara....tetapi kisah benar kami....

Nah...Regim UMNO yang membibitkan rasa benci dan marah kami....Regim zalim ini…tiada ungkapan yg benar-benar ana mahu laungkan melainkan "Mampus UMNO" pada ketika itu. UMNO - Pertubuhan Regim. Saya langsung tidak tujukan pada orang atau individu UMNO. Tapi Pertubuhan zalim itu….

Nah….sekadar ekpresi dari jiwa-jiwa kami yang masih sedang diadili dengan tuduhan dan saksi fitnah.

Kalau itu salah….dan menyebabkan ada yang terguris dan simpati kepada UMNO….maka apa lagi yang mampu saya kata…Cukuplah Allah dan Sahabat-Sahabat Perjuanganku yang mukhlis dalam ukhuwwah ini….

Tentu mereka mengerti….. MAAF JUA.

*Tulisan ini dipetik dari Facebook Aiman Athirah Al Jundi (gambar kiri), Ketua Penerangan Dewan Muslimat PAS, dengan keizinan beliau. Utusan Malaysia semalam mendakwa bahawa gelagat Muslimat PAS di himpunan 901 cukup "memalukan".

Aduhai....Gua Nak Kata Aman Macamana Bumi Malaysia Sekarang nie.... sabar jeLah WARDINA yee..!!

Perompak masuk bilik Wardina


WARDINA menunjukkan keadaan biliknya yang diselongkar perompak yang berada dalam rumahnya hampir sejam semalam.


KUALA LUMPUR - Denyutan jantung pelakon, model dan pengacara televisyen, Wardina Saffiyah Fadhlullah Wilmot bagaikan terhenti seketika apabila dia yang terjaga daripada tidur selepas selimutnya direntap tiba-tiba ternampak kelibat tiga lelaki yang menutup muka berada dalam bilik tidurnya.

Semasa kejadian pada pukul 3 pagi itu, Wardina, 33, yang tidur seorang diri dalam bilik utama di rumahnya di Taman Bukit Utama, Bukit Antarabangsa di sini tidak mampu menjerit atau berbuat apa-apa kerana terlalu takut.

Sejurus selepas itu, artis terbabit mula sedar bahawa rumahnya telah dimasuki perompak dan saat itu ketakutannya bertambah kerana dikhuatiri dirinya atau ahli keluarga yang tidur di bilik lain akan diapa-apakan penjenayah itu.

"Saya terus berdoa agar tidak berlaku apa-apa yang buruk terhadap diri saya dan ahli keluarga saya," kata Wardina semasa menceritakan detik-detik cemas berhadapan dengan tiga perompak ketika ditemui di rumahnya di sini semalam.

Mengimbas pengalaman itu, Wardina berkata, ketiga-tiga penjenayah yang membawa kayu panjang, pemutar skru dan pemotong besi masuk ke rumahnya selepas mengumpil pintu belakang.

Wardina tidur seorang diri kerana demam. Suaminya, Ihkwan Johari, 37, tidur bersama anak bongsu lelakinya, Imran Ar-Razi, 3, di bilik lain di tingkat atas.

Dua anak perempuan pasangan itu, Amna Nafeesa, 8, dan Azra Fareera, 5, tidur bersama di sebuah bilik di tingkat atas manakala seorang saudara Wardina warga Aceh tidur di tingkat bawah.

"Ketika nyenyak tidur, tiba-tiba saya terjaga apabila terasa selimut direntap sebelum saya dengar orang arahkan saya bangun.

"Bila saya buka mata saya nampak ada tiga lelaki asing dalam bilik saya dengan dua lelaki sedang menyelongkar bilik," ceritanya lagi.

Perompak kemudian membawa ahli keluarganya ke bilik tersebut sebelum tangan suaminya diikat dengan wayar kabel komputer.

Wardina memberitahu, perompak tersebut yang bercakap loghat Indonesia beberapa kali mengugut dia dan suami supaya menyerahkan wang dan barang kemas.

ORANG KUAT KASTAM JOINT "PAS"

Oleh IZWAN ABDUL HALIM
izwan@harakah.net.my

JERLUN: Tindakan bekas-bekas pegawai tertinggi kerajaan menyertai PAS dan Pakatan Rakyat menunjukkan bahawa mereka sudah muak dengan Umno-BN yang cuba memperalatkan para pegawai kerajaan untuk kepentingan Umno-BN, demikian ditegaskan Naib Presiden PAS, Dato’ Mahfuz Omar.

Hakikat itu juga ujarnya, membuktikan bahawa ramai pegawai kerajaan telah lama menyokong perjuangan PAS, tetapi hanya mengisytiharkan secara rasmi menjadi ahli apabila telah pencen dari perjawatan.

Beliau menyatakan demikian selepas menerima serahan borang menyertai PAS dari Bekas Pengarah Kastam Negeri Kedah, Ishak Ahmad di Kampung Alor Biak, di sini malam tadi.

Tiga bulan lalu, bekas Pengarah Pendidikan Negeri Perak, Dato’ Adnan Ibrahim dan bekas Pegawai Tertinggi TLDM, Laksamana Pertama (B) Mohamad Imran Abd Hamid menyertai PAS dalam satu majlis di Taiping.

Turut menyerahkan borang menyertai PAS kepada Mahfuz adalah 16 anak muda diketuai oleh Muhamad Maududi Abd Ghani.

Hadir sama berceramah semalam ialah Exco Kerajaan Negeri Kedah, Ustaz Abd Ghani Ahmad dan Pengerusi KeADILan Negeri Kedah, Ahmad Kassim.




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...