TERKINI :

Thursday, January 12, 2012

Blogger UMNO aka Padi Jantn menghina MUFTI KEDAH di facebook..


  • Mohdsalleh Ibrahim Tu la kerja depa. Dalam blog depa siap ambik gambar kereta sultan. Dok tak puas hati lagi dengan Fatwa . Masyaallah.
    about an hour ago ·
  • Razif Fuad tu la hasil tarbiyyah depa. Ulama pun depa kata bodoh...
    56 minutes ago · · 1
  • Haziq Fikri kalau mufti wilayah camne? siap kata Jamil Khir boleh dan layak dapat zakat
    55 minutes ago ·
  • KedahLanie Tak ada sapa2 yg nak report polis kaa jatuh tahap hina nie
    55 minutes ago ·
  • Ku Ahmad mereka yg mengatakan bodoh pda mufti ,mereka itu lebih bodoh dari lembu....bahkan lebih bodo dari lembu2 bodo sedunia........
    54 minutes ago ·
  • Paart Donutz igt ikat pala kuning tu dh kira sama tahap cam serban la..leh kata bodoh sesuka hati kt mufti...apa bengong budak ni...
    49 minutes ago ·
  • Pemimpin Ummah orang gila tak mengaku gila tapi tuduh orang lain gila
    49 minutes ago ·
  • Watleklok Skit orang2 jahil mcm ni susah nk dinasihat... hati mereka itu sakit , maka Allah tambahkan lagi sakit dlm hati mereka.. betui la orang kata, lebih baik berdebat dengan 1000 orang yg bijaksana daripada berdebat dengan seorang manusia yg bodoh... kerana kebodohan mereka lebih sukar dari lembu, nk tarik hidung tak boleh, ada akai tak mau pikiaq...
    43 minutes ago ·
  • Mazhar Yusof Cyber trooper umno biadab..
    40 minutes ago ·
  • Paart Donutz nk heran pa...kalu org suruhan maki mufti sbb bos dia maki sultan...
    35 minutes ago ·
  • Tok Kasai depa 2 puak2 tentera dajjal....

Surat Cinta Pada MB Kedah - Masih banyak yang sayang pada team Hijau Kuning...

Assalamualaikum...

kalau kedah lanie masih ingat,saya pernah tulis dah msg lebh kurang camni sblum ni,tapi buat kali kedua rasanya perlu kerana saya sayangkan pentadbiran kerajaan Kedah yg duk ada la ni..
didoakn moga kerajaan kedah trus kekal untk meningkatkan lagi kualiti hidup kat kedah ni,amin..

Saya nak share pasal keresahan ramai fan2 bola sepak kedah la ni..

seperti yg kita tau kedah ni kuat gn bolanya,dan ada bunyi2 dah kata ustaz azizan gagal tadbir KFA gn baik,kedekut duit ,tak pandai cari sponsor dan macam2 lagi..semua ni membawa effect kepada kerajaan negeri kedah skrng..

perlu diingat sesetengah orang muda yg tak ikut sgt politik akan mengundi base on benda2 camni la,dia rasa ustaz azizan jaga kfa tak elok,dia undi bn,sebab bola macam2 leh jadi,saya tau sebb saya memang duk gn depa2 ni,kita yg rugi nnti..

So disini saya cadangkan untk cik bagi pendapat kat ustaz azizan untk lepaskan jawatan gn rela hati dan buat pilihanraya untk pilih calon2 profesional yg btui2 tau pasai bola,tau cari sponsor(penting sgt untk kemajuan bola kedah yg mngkn ustaz azizan terlepas pandang) dan pentadbiran..bukan nak pertikaikan kredibiliti ustz azizan,tapi beliau sudah cukp buzy gn keja2 negeri,baik kita ringankan beban dia pegang kfa sekaligus dapat focus kat kerajaan kedah..

InsyaAllah kalau dia buat cam saya cakap tu,buat pilihanraya untk pilih presiden kfa dan kemudian kerajaan negeri support kfa dari belakang,orang akan respect ustz azizan dan suka akan keputusan dia...dalam masa sama insyaAllah Negeri Kedah akan maju dari segi pentadbiran(yg sememangnya kian maju) dan juga Sukan(terutamanya bola yg memang kita tau betapa semangat orang kedah)...

harap sangat2 rintihan saya ni dapat diketengehkan ke pihak2 yg sepatutnya..

Pembaharuan dalam bola sepak seperti yg giat dibuat kelantan akan menambahkan sayang rakyat gn kerajaan la ni..

Sori,panjang lebar dan kurang menarik susunan bicara,tgh exam mode,harap kita serba sket dapat membantu negeri kesayangan kita...

saya tau saya cuma rakyat biasa ja,tapi harap sgt dapat dipertimbangkan cadangan ni demi kejayaan negeri kita yg tercinta..

Terima kasih bnyak kerana sudi dengar luahan saya ..

Aku Nama Zuhai
Kedah Sejahtera Nikmat Untuk Semua..

ISU ZAKAT : ASNAF ATAU PINJAM?

Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) melihat penjelasan Pengarah Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP), Datuk Che Mat Che Ali yang merujuk kepada kenyataan Mufti Wilayah Persekutuan, Datuk Wan Zahidi Wan Teh bahawa penggunaan wang zakat kes guaman adalah dibolehkan demi mempertahankan kedaulatan Islam merupakan suatu kenyataan yang amat pelik dan mengelirukan. DPPM merasa kesal kerana Datuk Che Ali Che Mat begitu mudah menghalalkan penggunaan wang zakat oleh Datuk Seri Jamil Khir dan MAIWP dengan alasan ‘mempertahankan kedaulatan Islam’.

DPPM mempersoalkan, bagaimana Datuk Che Ali Che Mat boleh mendefinasikan kes penggunaan wang zakat sebagai ‘mempertahankan kedaulatan Islam’. Ini kerana saman yang dikemukakan oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim terhadap individu terbabit kerana beliau mahu membawa kesnya di mahkamah syariah. Sebaliknya ia dinafikan dan akhirnya ia dibawa ke mahkamah sivil. Adakah usaha mempertahankan kes Datuk Seri Anwar Ibrahim daripada dibawa ke mahkamah syariah juga boleh dikategorikan sebagai ‘mempertahankan kedaulatan Islam’? Bukankah Datuk Seri Anwar Ibrahim yang sepatutnya dianggap ‘mempertahankan kedaulatan Islam’ kerana mahu membawa kesnya ke mahkamah syariah dengan mengikut undang-undang Islam, tetapi haknya dinafikan sehingga beliau diheret ke mahkamah sivil.

Selain itu, sekiranya benar duit zakat yang digunakan oleh Datuk Seri Jamil Khir adalah ‘untuk mempertahankan kedaulatan Islam’, mengapa duit zakat itu dipulangkan balik? Mengapa ia tidak terus dianggap sebagai asnaf yang layak mendapat zakat? Pemulangan duit zakat itu menunjukkan seolah-olah MAIWP bersetuju bahawa duit zakat itu tidak patut digunakan untuk kos guaman maka ia perlu dipulangkan balik setelah mendapat peruntukan kerajaan.

Adakah dengan kenyataan Datuk Che Ali Che Mat menunjukkan MAIWP mengakui bahawa kos pendahuluan untuk kes guaman tersebut menggunakan duit zakat. Jika begitu, mengapa daripada awal MAIWP dan Datuk Seri Jamil Khir menafikan penggunaan duit zakat sebaliknya menjelaskan ia diambil dari peruntukan kerajaan.

Jika Datuk Ali Che Mat mengakui demikian, ia bermakna MAIWP dan Datuk Seri Jamil Khir telah berbohong kepada rakyat sehingga akhirnya terpaksa mengakui malah membenarkan penggunaan duit zakat atas alasan untuk ‘mempertahankan kedaulatan Islam’. Sudahlah berbohong, menghalalkan penggunaan duit tersebut pula demi mendaulatkan Islam. Seolah-olah bagi Datuk Che Ali, duit itu adalah halal untuk kegunaan kos guaman Datuk Seri Jamil Khir dan beberapa orang yang lain.

DPPM musykil adakah dengan kenyataan ini ia bermaksud mereka yang mempunyai kes mahkamah dengan isu yang sama seperti Datuk Seri Jamil Khir berhak mendapat zakat sebagaimana keistimewaan yang diterima oleh beliau. Jika demikian DPPM akan mewar-warkan kepada umat Islam yang mempunyai kes mahkamah atas isu yang berkaitan boleh memohon zakat kerana alasan ‘ingin mempertahankan kedaulatan Islam’. Mungkinkah umat Islam boleh mendapat hak dan layanan yang sama seperti yang dinikmati oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri?

Disediakan oleh;

RIDUAN MOHD NOR
Ketua Penerangan
Dewan Pemuda PAS Malaysia

Anwar bebas, Umno pecah

Mantan perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, apabila ditanya mengenai keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur membebaskan Datuk Seri Anwar Ibrahim, secara sinikal beliau menjawab:

"Walaupun saya hairan jugalah pasal dia (Anwar) tak bersalah. Tapi ini bukti bahawa tidak ada konspirasi dari dulu sampai sekarang.

mahathir ebook launching 091211 04"Apabila pihak mahkamah berpendapat dia (Anwar) tidak bersalah, mereka (mahkamah) berkata dia tidak bersalah. Mungkin ada pihak yang nak appeal, saya tak tahulah."

Mahathir memang terkenal dengan komen-komen sinikalnya. Anwar Ibrahim adalah bekas anak didik yang ditatang beliau satu ketika dahulu.

Namun akhirnya Anwar menjadi musuh politik nombor satu Mahathir yang menjadi perdana menteri selama 22 tahun itu. Anwar juga merupakan satu-satunya ahli politik yang masih belum dapat “dibunuh” karier politiknya olehnya.

Ahli-ahli politik lain seperti Tengku Razaleigh Hamzah, Tun Abdullah Ahmad Badawi, Tun Musa Hitam dan ramai lagi, terpelanting dengan mudah apabila bertembung dengan Mahathir.

Sudah pasti Mahathir adalah orang yang paling tidak gembira dengan keputusan mahkamah tersebut. Jika Anwar didapati bersalah Isnin lalu, Mahathir sudah boleh berehat dengan tenang bersama keluarganya menghabiskan sisa-sisa hayatnya yang masih ada.

NONEApabila Mahathir berkata, “Mungkin ada pihak nak appeal, saya tak tahulah” – ini merupakan satu isyarat bahawa kes liwat II ini masih belum selesai dan sudah pasti bapa kepada Datuk Mukhriz itu mahu rayuan dilakukan terhadap keputusan mahkamah supaya perang liwat II berterusan.

Peperangan politik antara Mahathir-Anwar masih belum selesai walaupun ia telah memakan masa hampir 12 tahun. Suka tak suka pertembungan antara kedua-dua ahli politik ini telah mengheret seluruh negara bersama.

Glongan pro transformasi

Walaupun kecil dalam Umno, golongan ini sedikit sebanyak membantu memulihkan sokongan orang muda terhadap Barisan Nasional (BN). Golongan ini, kebanyakannya, adalah bekas penyokong Anwar sewaktu dalam Umno dahulu.

Golongan ini gembira dengan keputusan mahkamah dan selepas selesai kes liwat II ini, mereka mahu perlawanan antara BN dan Pakatan Rakyat naik ke tahap yang lebih matang iaitu ke tahap polisi.

student handing memo to saifuddin abdullah on academic freedomTimbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah adalah antara yang tergolong dalam golongan ini. Keberanian beliau untuk berhadapan dengan politikus Pakatan dalam majlis-majlis debat sedikit sebanyak telah memenangi hati anak-anak muda dan pengundi atas pagar.

Akan tetapi di dalam parti Umno, golongan pro-transformasi terlalu lemah dan jika transformasi politik itu bukan program Datuk Seri Najib Razak selaku presiden dan perdana menteri, sudah pasti golongan ini telah lama dikuburkan.

Sebab itu kita boleh lihat kurangnya komen-komen dari golongan pro-transformasi mengenai keputusan mahkamah Isnin lalu.

Mungkin golongan ini mengambil sikap berhati-hati oleh kerana kini, umum tahu golongan “garis keras” dalam Umno yang dipayungi oleh Mahathir sedang marah.

Sokong parti kuat

Politik Melayu itu mudah. Sokongan diberikan kepada parti yang kuat. Arwah atuk penulis sendiri pernah berpesan, jika mahu menyertai politik, ikutlah parti yang kuat.

Keputusan mahkamah Isnin lalu telah memberikan satu kekuatan baru kepada Anwar Ibrahim dalam usaha untuk memenangi hati majoriti pengundi Melayu terutamanya di kawasan luar bandar sekaligus menawan Putrajaya.

Bekas menteri Umno yang masih ahli parti tersebut, Tan Sri Kadir Sheikh Fadzir secara terang-terangan telah menunjukkan sokongannya terhadap Anwar.

Beliau hadir ke rumah Anwar dan menemani mantan timbalan perdana menteri itu ke mahkamah pada hari keputusan diumumkan.

Tindakan Kadir ini juga boleh dilihat sebagai isyarat jelas beliau tidak bersama Najib. Jika Datuk Zaid Ibrahim pada satu ketika dahulu dipecat dari Umno kerana hadir di kongres PKR, apa pula tindakan yang bakal dikenakan terhadap Kadir yang juga merupakan timbalan presiden AMANAH – di bawah pimpinan Ku Li.

Setidak-tidaknya, penyokong Kadir akan mengikut jejak langkah beliau untuk memberikan sokongan kepada Anwar Ibrahim. Ini merupakan satu kerugian politik kepada Najib Razak.

Apa yang bakal terjadi?

Kita lihat nanti apabila pendakwaraya membuat rayuan terhadap keputusan mahkamah Isnin lalu. Apabila itu berlaku, lebih jelas lagi perpecahan dalam Umno kelihatan.

Najib akan berusaha keras untuk pastikan keputusan mahkamah Isnin lalu kekal di mahkamah rayuan. Jika keputusan mahkamah rayuan berbeza, hilang terus kepercayaan golongan atas pagar terhadap program transformasi politik beliau.

Sementara golongan “garis keras” yang berdiri di belakang timbalan perdana menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin mahukan Anwar disimpan dalam penjara agar ketua pembangkang itu mengalami nasib seperti mantan pengerusi Putera-AMCJA, Dr Burhanuddin Helmy – menghabiskan masa lama dalam penjara sepanjang perjuangan politiknya.

Jika gagal menjinakkan golongan garis keras dalam Umno,Najib akan berada dalam keadaan, “yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran”. Apatah lagi pada ketika ini Umno mengalami masalah besar di basis sokongan mereka – Melayu kawasan pedalaman apabila Skandal NFC diketahui umum.


ULASAN ini adalah pandangan peribadi penyumbang/penulis dan tidak semestinya mencermin pendirian sidang pengarang Malaysiakini.

Amin Iskandar menerima anugerah zamalah Intelektual Awam Asia (API) 2009-10 untuk menjalankan kajian tentang sejarah pemantauan pilihan raya di Filipina dan Indonesia. Memblog di http://www.aminiskandar.blogspot.com dan berkicau di http://www.twitter.com/aminiskandar.

Mufti dimaki, Agong disindir - Haram jadah punya puak-puak ni......

dari KedahLa.blogspot.com


Oleh: Pakdee Jantan

Setelah tidak mampu lagi berhadapan dengan 10 ulamak Majlis Fatwa maka UMNO mengubah strategi iaitu membelasah habis-habisan Dato' Mufti Kedah. Pelawaan dengan hati yang ikhlas supaya kumpulan UMNO yang menentang Majlis Fatwa yang dinaungi Tuanku Sultan datang berbincang dengan mufti ditolak dengan penuh bodoh sombong oleh kumpulan Pak Sheikh Danork UMNO lulusan SRP.

Pak Dee tak mau tolong jawab bagi pihak Tok Mufti kerana beliau sudah bersedia untuk 'mengajar' akan puak2 bodoh sombong tu di mahkamah. Semua hujah mereka adalah hujah recycle, yang diulang2 walaupun kita dah bagi hujah balas (depa bukan baca pun, kalau depa rajin membaca dan mentelaah takkan mengaji takat SRP tapi belagak macam lulusan STPM... Err sebut diploma tinggi sangat) campur pula dengan fitnah dan pembohongan terhadap pemaju dan kerajaan negeri.

Tak cukup dengan itu Agong pun disindir kononnya bertitah kepada Mufti..'selesaikan isu madrasah dimahkamah sebab perkara ini dah jadi kes mahkamah'. Haramjadah punya puak2 ni dah tak reti hormat dekat Sultan, jenis penderhaka.. patut dibuang negeri, hantar pi duduk dengan penasihat depa Yahudi APCO kat Israel tu baru padan muka.

Siang tadi pelan surau baru sudah diedarkan ke seluruh dunia. Semua yang tengok gambaran surau tu.. takdak sapa pun yang bantah, kecuali yang bengong tak dak otak. Maka akibat tak mampu hadapi sokongan rakyat terhadap surau baru tu depa kalih pulak isu tanah wakaf kononnya haram bagi Cina Kristian majukan, walhal masa zaman BN dulu tanah wakaf MAIK diserah pada Cina kapiak untuk berniaga dan menguasai bangunan Sentosa, Jalan Putra.. takpalaa pulak halai.

Kalau UMNO buat menatang apa pun halai, mokalu kata UMNO bukak kandang babi dalam masjid aku ingat puak2 tu akan sokong habih.. Cina kapiaq pun takpa dah kalau UMNO buat, tak taulah kot UMNO anggap Cina Sentosa tu Melayu sebab puak tu yang dok basuh pungkok Cina tu jadi depa taulah kata Cina Sentosa tu bukan Cina...

Alaa Hasan Ali...Sedangkan Adam alaihissalam pun di keluarkan dari syurga....

Oleh Aspan Alias

http://www.mole.my/sites/default/files/images/mole%20hassan%20ali%20pas.storyimage.jpg

Saya masih tidak memahami kenapa isu pemecatan Hasan Ali dari PAS mengambil tempat di dada mEdia dengan begitu meluas sekali. Jawapannya tentulah mudah….kerana pilihanraya sudah menghampiri kita maka isu seperti ini menjadi hangat dan panas kerana kepanasan isu ini menjadi harapan bagi setengah pihak untuk mendapat ‘ganjaran’ politik darinya.

Pertemuan di antara Hasan dan Tok Guru Nik Aziz beberapa ketika dahulu sepatutnya telah meredakan keadaan kerana di pihak Nik Aziz beliau telah pun memaafkan Hasan jika ada apa-apa kesalahan dari pihak Hasan. Maksudnya pertemuan itu adalah pertemuan memaafkan di antara satu dengan yang lain.

Tetapi ego dan keperongosan Hasan membuatkan keadaan bertambah rumit dengan memarahi pihak lain kononya beliau tidak pernah meminta maaf kepada TGNA. Hasan merasakan beliau begitu besar darjatnya, lebih besar dari aulia dan ambia dan elemen meminta maaf itu tidak ada dalam dirinya. Meminta maaf itu adalah perkara yang beliau anggap seperti suatu fitnah pada dirinya. Saya tidak tahu di mana yang dikatakan Hasan sebagai pejuang Islam dan Raja itu ada ke relevanannya.

Baiklah, kalau Hasan sudah tidak serasi dengan PAS, maka pemecatannya dari PAS itu sepatutnya di ambil sebagai perkara yang baik untuk dirinya. Tidak payahlah menuduh yang pemecatannya dari PAS itu adalah kerana Anwar Ibrahim. Tidak payahlah Hasan bersikap terlalu ‘apologetic’ sangat terhadap kekurangan yang ada pada diri sendiri itu. Semua manusia ada kekurangan walaupun sifatnya adalah sifat yang secantik-cantik kejadian Tuhan.

Pemecatan ini tidak ada apa-apa ‘significance’ terhadap kedua-dua belah pihak. Kalau benar-benar Hasan hendak teruskan perjuangan Islamnya banyak lagi ‘premise’ yang lain untuk beliau berjuang. Elok kita perjuangkan Islam kepada diri kita yang sebenar-benarnya, diri kita dahulu sebelum kita memperjuangkan dakwah Islam itu.

Sedangkan Nabi Adam as pun dipecat dari Syurga apa sangatlah isu Hasan yang dikeluarkan dari PAS ini. Apa lagi tempat yang paling indah dari syurga dan dari syurga itulah Adam as di keluarkan dan dihantar kedunia ini. Tetapi Adam telah melakukan tanggungjawab yang tidak ada tolok bandingnya terhadap Tuhannya walaupun dikeluarkan dari syurga itu….iaitu mengembangkan umat Tuhan yang menjadi khalifah di atas muka bumi ini. Adam telah memaparkan kebesaran Tuhan dengan menambah umat untuk melakukan tawajjuh dan tawassul kepada Rasul dan Tuhannya.

Jadi Hasan boleh mengambil iktibar dan pelajaran dari ini. Berjuanglah untuk Islam sebagaimana yang beliau laungkan itu walaupun tidak berada dalam PAS lagi. Tetapi hakikatnya Hasan adalah seorang ahli politik seperti yang lain-lain juga.

Hanya Hasan tidak mempunyai kudrat untuk mengakuinya, tetapi semua orang faham apa sebenarnya matlamat Hasan. DAN Hasan sendiri lebih mengetahui tentang dirinya.

Hanya satu yang Hasan sudah terlupa, apabila berada di dalam politik itu, jejak kita di dalam air pun boleh diikuti oleh orang lain

Tugas yang paling mulia yang sepatutnya di lakukan oleh Hasan ialah untuk mengosongkan kerusi EXCO kerajaan Negeri Selangor itu. Itu sepatutnya di lakukan oleh Hasan secara ‘gentleman’.

Walau bagaimana pun ini hanyalah pandangan peribadi saya.

http://aspanaliasnet.blogspot.com/

PBSNT Vs FAM - Ahmad Said naik angin dengan FAM...

Ahmad Said naik angin

AHMAD SAID ancam saman FAM.

KONTROVERSI 'surat pekeliling' yang melibatkan Persatuan Bola Sepak Negeri Terengganu (PBSNT) dengan Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) belum reda.

Semalam, Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Said tampil menyuarakan rasa kesal dan tidak puas hatinya ekoran 'penderitaan' yang dialami pasukan bola sepak Terengganu gara-gara kekeliruan yang timbul dalam surat tersebut.

Dalam nada keras, Ahmad yang juga penyokong No. 1 Terengganu mengemukakan tiga pilihan kepada FAM dengan dua daripada syarat itu ialah meminta badan induk bola sepak negara itu membayar ganti rugi atau membenarkan dua pemain import yang telah ditandatangani Terengganu beraksi dalam Liga Super.

Bagaimanapun, syarat ketiga yang disuarakan Ahmad perlu diambil serius FAM apabila Menteri Besar itu mengancam akan menarik penyertaan Terengganu dan T-Team daripada beraksi dalam Liga Malaysia (Liga M).

"Saya mewakili kerajaan negeri yang memberi peruntukan kepada pasukan dan kami telah berbincang dengan peguam berkaitan isu ini.

"Kita nak ingatkan FAM, kalau mereka salah, mereka kena akui dan kita boleh terima. Tetapi kita ada tiga pilihan sebab kerajaan negeri yang bertanggungjawab ke atas pasukan Terengganu," tegas Ahmad kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Exco di Kuala Terengganu semalam.

Jelas Ahmad lagi, tiga pilihan atau syarat itu ialah membenarkan kedua-dua pemain import yang telah didaftar itu bermain dengan Terengganu dalam Liga M serta membayar ganti rugi.

"Situasi paling sukar kemungkinan besar kita akan tarik pasukan Terengganu serta T-Team dan tidak akan bertanding dalam Liga Malaysia," ujarnya lagi.

Ahmad yang melihat sendiri surat pekeliling bertarikh 23 Disember itu juga menjelaskan, dia tidak takut untuk digantung demi menjaga maruah bola sepak Terengganu.

Katanya, surat pekeliling itu secara jelas menyatakan yang Terengganu boleh mendaftar pemain import untuk beraksi dalam Liga M sebelum 9 Januari dan tanpa menyebut satupun perkara berkaitan Piala AFC.

"Nak gantung, gantung la...sebab FAM tidak bersikap profesional. Kita main bola untuk suka-suka dengan liga yang kita ada. Tetapi kalau sudah begini, ia memang tidak adil.

"Kamu (FAM) beri arahan, lepas itu silap dan kemudian kamu salahkan kami. Itu tidak adil namanya. Kecualilah jika mereka ego.

"Sebab itu pasukan Malaysia tidak berkembang sebab ada pegawai-pegawai yang macam ini yang bermain politik. Kita kata kita profesional tetapi sikap tidak profesional," ujarnya.

Jelas beliau lagi, jika perkara ini tidak diselesaikan dengan cara baik, pihaknya juga sedia mengambil tindakan undang-undang berdasarkan surat pekeliling itu.

"Saya nak tengok reaksi selepas kenyataan ini dan apa yang FAM akan buat. Lagipun, kita sudah panjangkan perkara ini ke pihak peguam dan kita ada hak untuk tuntut.

"Kita saman bukan nak dapat kepentingan pun, tapi kerajaan negeri terpaksa tanggung kerugian. Kalau kita nak tunggu pemain import bermain bulan April, buat apa kerajaan negeri nak bayar begitu sahaja," tegasnya lagi.

Sebelum ini, kontroversi membabitkan FAM dan PBSNT bermula apabila Terengganu menandatangani dua pemain import iaitu Francis Forkey Doe dari Liberia dan Erison Da Silva Santos Carnieto dari Brazil berdasarkan surat pekeliling bertarikh 23 Disember yang dikeluarkan FAM kepada negeri itu.

Bagaimanapun, FAM kemudian mengesahkan yang PBSNT tidak boleh menggunakan khidmat pemain import itu pada awal musim ini memandangkan surat pekeliling itu hanya merujuk kepada kempen Piala AFC dan bukannya Liga M.

Sehari kemudian, FAM menerusi Setiausaha Agungnya, Datuk Azzuddin Ahmad kemudian telah memohon maaf ekoran kesilapan teknikal, namun tetap bertegas dua pemain import Terengganu itu tidak boleh beraksi dalam Liga M.

UTUSAN buat berita spekulasi... habih pakat nak tengok saja dia tuduh hangpa..??

Letupan: Laporan Utusan satu spekulasi, kata polis

Polis hari ini memberi amaran kepada orang ramai supaya jangan membuat spekulasi mengenai identiti dalang tiga letupan buatan sendiri dekat kompleks mahkamah Kuala Lumpur di Jalan Duta Isnin lalu, sejurus selepas keputusan kes Liwat II diumumkan Isnin lalu.

NONESemalam akhbar Utusan Malaysia milik Umno menyiarkan laporan muka depan yang memetik satu sumber polis yang menyatakan bahan letupan itu dibawa masuk oleh peserta perhimpunan 'Bebas Anwar 901 '.

Ditanya mengenai laporan tersebut, Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Mohamad Salleh berkata ia hanya spekulasi media.

Beliau menggesa orang ramai supaya tidak menyebarkan berita seumpama itu kerana ia akan menimbulkan perasaan tidak senang.

Bercakap kepada media selepas satu majlis di ibunegara, beliau berkata, kes tersebut disiasat di bawah Seksyen 6, Akta Bahan Letupan 1957, yang membawa hukuman penjara tujuh tahun atau denda RM10,000, atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

Katanya, motif di sebalik pemasangan alat letupan itu juga tidak dapat dipastikan sehinggalah suspek ditangkap.

Bagaimanapun, kata Mohamad, secara umumnya polis merasakan kejadian letupan itu bertujuan menimbulkan huru-hara pada hari berkenaan. Empat orang cedera dalam kejadian tersebut.

NONE

Najib Kencing 1Malaysia..... Itu pun jangan ada jugak yang tolong jilat bagi cucinya...!!!


Oh AHLI MAJLIS...............Versi PKR KEDAH...

Assalamualaikum...

Salam to all

Rasa syukur yang tidak terhingga apabila menerima berita tentang pembebasan DSAI mengenai kes FITNAH 2,tidak dapat tidak inilah berita gembira yang harus di kongsi bersama.Semestinya UMNO mahupun parti komponen BN merasakan bahang dengan pembebasana DSAI,kebenaran tetap akan muncul jua.

Namun keputusan MAHKAMAH sememangnya memeranjatkan banyak pihak,ada ketika merasakan ia satu mimpi.Apapun ia anugerah kepada penyokong PR khususnya penyokong PARTI KEADILAN RAKYAT.

Gelombang dan gerakkan 901 sememangnya memainkan peranan sehinggakan pihak UMNO dan PERKASA terasa tempias menyebabkan IBRAHIM ALI terpaksa membuat program qiamullai di MASJID WILAYAH.Ini yang di katakan tekanan sehingga merimaskan UMNO dan BARISAN NASIONAL.Cuma yang peliknya ada juga segelintir manusia di dalam PARTI KEADILAN RAKYAT tidak merasai bahang 901,yang mereka tahu jawatan yang perlu di rebut.Di saat semua penyokong PKR susah hati dengan nasib DSAI,ada juga sebilangan pimpinan PKR KEDAH terus menerus memikirkan jawatan itu dan ini.Lebih memeranjatkan sesi taklimat 901 di selit sesi soal jawab mengenai jawatan AHLI MAJLIS.Keadaan yang sebegini sememangnya tidak sihat untuk kemajuan parti.Seolah-olah jawatan itu penting sehinggakan fokus untuk program 901 menjadi penghalang di dalam mendaptkan jawatan.

Pelik juga melihat gelagat KETUA PENERANGAN PKR KEDAH di dalam isu perebutan AHLI MAJLIS seolah2 AHLI MAJLIS ADALAH SEGALANYA dan menjadi fokus utama di dalam perjuangan.Reaksi PENGURUSI MPN PKR KEDAH juga seakan merestui keadaan ini berlaku.Di dalam keadaan ahli parti bimbang nasib DSAI mereka ini masih memikirkan soal jawatan.Di dalam penulisan yang terdahulu telah di nyatakan agar PENGURUSI MPN PKR KEDAH berhati-hati di dalam membuat keputusan,dan kini beliau telah melakukan kesilapan sehinggakan beliau sering jatuh sakit.Anasi-anasir yang tidak baik semakin menular di dalam PKR KEDAH,ia bakal menjadi barah dan seterusnya menyusahkan PARTI KEADILAN RAKYAT terutama di KEDAH

Rata-rata masyarakat maklum mengenai track rekod PKR KEDAH iaitu sentiasa di palitkan dengan isu KATAK,tetapi ini semua gagal di jadikan pengajaran oleh PKR KEDAH TERMASUK PENGURUSI PKR KEDAH iaitu DATO HJ WAN SALLEH WAN ISA.Tidak dapat membezakan mana yang baik dan mana yang buruk.Sikap dan perangai UMNO seharusnya di tinggal jauh sebelum menyertai PARTI KEADILAN RAKYAT.Janganlah terlalu memikirkan jawatan kerana ia semuanya sementara dan boleh bertukar ganti dan bukan monarki.Di harap kepada pimpinan yang berwajib sila ambil perhatian mengenai sindrom gila JAWATAN AHLI MAJLIS kerana ia akan merosakkan parti dan dapat memecahbelahkan perpaduan di dalam parti.Kepada DATO WAN SALLEH WAN ISA silalah tinggalkan kerusi empuk pengurusi PKR KEDAH jika berlaku perpecahan di kalangan anggota PARTI kerana tindakkan menukar AHLI MAJLIS.Di waktu yang genting seperti ini adalah tidak wajar sama sekali tindakkan menukar AHLI MAJLIS di lakukan,perpaduan di dalam PARTI itu lebih penting daripada menjadi satu dua kerat pembodek.

Di dalam PARTI KEADILAN RAKYAT tidak perlu manusia yang bersikap makan bodek bahkan kaki ampu pun tidak di perlukan,kerana PARTI KEADILAN RAKYAT sebuah parti yang menuntut KEADILAN dan memperjuangankn hak RAKYAT. Ia bukannya sebuah parti serpihan UMNO dan bukannya PARTI yang isinya anggota yang membawa sikap buruk UMNO sehinggakan boleh meruntuhkan parti itu sendiri.Sedarlah bahawa PKR KEDAH telah melalui zaman getir dan kini PKR KEDAH bakal melalui saat getir jika DATO HJ WAN SALLEH WAN ISA terus menerajui PKR KEDAH.Jangan dilihat apa yang di utarakan ini sebagai suatu perkara yang pelik,kerana di saat ini ANASIR UMNO semakin meresap masuk di dalam BARISAN KEPIMPINAN PKR KEDAH,semoga yang berkenaan berwaspada selalu......

MENUJU PUTRAJAYA

Nukilan Merak Buih

Masalah teksi sempadan akan dibincangkan dengan Pusat



Oleh: MUSLIM ABDUL RAZAK BUKIT KAYU HITAM, 10 Januari 2012 – Kerajaan Negeri Kedah akan mengaturkan pertemuan dengan Kerajaan Pusat bagi mengatasi masalah pemandu teksi negara ini di sempadan Malaysia-Thailand.

Exco Jawatankuasa Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Kerja Raya , Bekalan Air, Sumber Air dan Tenaga, Dato’ Ir Haji Phahrolrazi Zawawi berkata, kerajaan negeri akan mengatur pertemuan dan berbincang dengan Kementerian Dalam Negeri, Kementerian Pelancongan dan Suruhanjaya Pengangkutan Awam dalam masa terdekat.

Pemandu teksi di sempadan mengahdapi masalah saingan dari van penumpang negara jiran yang melimpahi masuk ke negara ini membawa pelancong dan penumpang terus dari Thailand melepasi sempadan sehingga ke destinasi di selatan tanahair. Beliau berkata demikian semasa ditemui selepas membuat tinjauan masalah pemandu teksi di sempadan Malaysia-Thailand dekat Bukit Kayu Hitam disini.

“Kita tidak mempunyai kuasa dalam hal ini dan berkemugkinan hal ini perlu dikaji semula kerana kemasukan kenderaan awam bagi kedua-dua negara telah dipersetujui sebelum ini.

“Selain itu, pelbagai aspek perlu diambil kira kerana isu tersebut melibatkan hubungan antara dua negara, Malaysia dan Thailand,” jelasnya.

Gambaran Surau baru menjelaskan tohmahan

ALOR SETAR, 12 Jan - Gambaran pelukis serta plan tapak surau baru yang bakal dibina menganti kan Surau Al-Sahiliah sudah dipersetujui oleh Kerajaan Negeri.

Gambaran pelukis berdasarkan senibina yang dipersetujui oleh Kerajaan Negeri ini bagi mengantikan Surau Al-Sahiliah yang menjadi pertikaian beberapa pihak yang tidak bertanggungjawab.

Gambaran pelukis ini sekaligus menjelaskan tohmahan pihak terbabit bahawa Kerajaan Negeri masih belum mempunyai perancangan mengenai surau baru yang bakal dibina.

Surau baru yang merupakan sebahagian daripada bangunan kompleks Aman Central menampakkan ciri-ciri islamik dilihat dari hadapan dan tepi. Surau tersebut juga boleh di ekses dari luar tanpa perlu masuk kedalam bangunan kompleks.

Dengan sebuah kubah dan menara dibahagian sisi hadapan serta senibina bercirikan Timur Tengah dibahagian luar, surau yang bakal dibina jelas kelihatan sebagai tempat beribadat umat Islam.

Dengan kapasiti yang boleh memuatkan 400 jemaah pada satu masa, ia lebih menyerupai sebuah masjid bukan lagi surau.

Berdindingkan cermin lutsinar serta bercirikan ukiran moden dibahagian dalam, surau ini dibahagikan kepada dua bahagian berasingan untuk lelaki dan wanita serta tempat wuduk yang juga dibina berasingan menjadikannya sebuah surau yang selesa untuk beribadah.

Terakhir Dikemaskini (Khamis, 12 Januari 2012 02:50)

Meneladani keluarga Rasulullah



Rasulullah SAW banyak memberi panduan cara membentuk keluarga bahagia yang sepatutnya dicontohi oleh umat Islam. - Gambar hiasan


TIADA siapa di dunia ini yang tidak mendambakan kewujudan sebuah keluarga bahagia bersama isteri dan anak-anak termasuk ahli keluarga yang lain walau apa pun pegangan akidah mereka.

Kita sebagai umat Islam yang merupakan umat Nabi dan Rasul terakhir Junjungan Besar Nabi Muhammad SAWmemiliki pelbagai keistimewaan berbanding penganut agama lain dalam meneladani kehidupan berkeluarga secara harmoni dan damai.

Ia disebabkan penghulu segala nabi dan rasul ini adalah memiliki 'pakej lengkap' sebagai seorang hamba Allah SWT dalam pelbagai aspek kehidupan yang mendasari urusan duniawi dan ukhrawi.

Lipatan sejarah suci kehidupan seorang hamba Allah yang diangkat menjadi kekasih Allah ini bukan sahaja diiktiraf oleh umat Islam sebagai nabi dan rasul-Nya. Malah baginda juga turut mendapat perhatian seorang Ahli Astrofizik berbangsa Yahudi Amerika Syarikat iaitu Michael H.Hart yang menerbitkan sebuah buku pada tahun 1978 bertajuk The 100: A Ranking of the Most Influential Persons in History yang terjual hampir 500,000 naskhah pada masa itu ekoran beliau menamakan Nabi Muhammad SAW yang dikatakan sebagai Pengasas Islam di tempat pertama dan tertinggi mengatasi tokoh-tokoh yang lain.

Justeru, tidak hairanlah sebagai umat Islam kita terlalu bertuah dengan pengutusan baginda yang menjadi penunjuk kepada jalan yang lurus dan benar. Kehebatan dan ketokohan baginda bukan sahaja dalam aspek penyebaran nur Islam semata-mata seperti Rasulullah iaitu pesuruh Allah.

Malah meliputi semua aspek, bagindalah seorang nabi dan rasul, pemimpin, panglima, imam, suami, bapa, rakan atau sahabat dan pelbagai lagi.

Ia bertepatan dengan penghormatan oleh Allah SWT menerusi firman-Nya yang bermaksud :Demi sesungguhnya, adalah bagi diri Rasulullah SAW itu contoh ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa ingin mengharapkan keredaan Allah dan balasan baik di akhirat kelak serta ia pula banyak menyebut dan mengingati nama Allah (dalam masa susah dan senang).(al-Ahzab: 21)

Seseorang individu muslim yang mengimpikan sebuah keluarga bahagia, maka Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW adalah rujukan dan contoh ikutan terbaik buat semua keluarga muslim.

Memetik kisah perjalanan hidup baginda yang penuh dengan rasa mahabbah bersama keluarganya. Antaranya sebagai ketua keluarga atau suami, baginda SAW sangat menghargai isteri-isteri baginda dengan mempamerkan akhlak yang tinggi disulami kasih sayang, bantu membantu, mengambil berat dan bertimbang rasa.

Malah apa yang paling penting baginda tidak pernah walau sekalipun melakukan kekasaran kepada isteri-isteri baginda.

Apa yang dipamerkan adalah tahap kesabaran yang tinggi walaupun tidak dinafikan sebagai manusia biasa memiliki sifat amarah namun baginda menghadapinya dengan kesabaran kerana isteri dan anak-anak adalah bukannya harta 'kebetulan' malah ia adalah anugerah Allah SWT.

Keindahan dan keharmonian dalam berumahtangga akan terserlah dengan wujudnya sifat saling faham memahami dan hormati menghormati antara satu sama lain. Contohnya, Nabi Muhammad SAW tidak keberatan membantu isteri baginda menyiapkan kerja-kerja rumah yang lazimnya dijuarai hanya oleh kaum ibu sahaja.

Ini berdasarkan kepada Ibn Hajar pernah berkata bahawa Aisyah meriwayatkan katanya: "Baginda (nabi) yang menjahit kainnya, menjahit sepatunya, dan mengerjakan apa yang biasa dikerjakan lelaki di rumah mereka." (riwayat Ahmad Ibnu Hibban).

Sikap membantu isteri sebegini bukanlah menjadi kehinaan dan menjadikan seseorang suami itu rendah martabat dan darjatnya serta timbul pula istilah moden yang mengatakan 'takut isteri atau takut bini.'

Malah jika semua merenung kembali bagaimana sesebuah rumah tangga itu terbina atas rasa persefahaman dan kemesraan. Sikap mulia yang dibawa oleh Rasulullah SAW terhadap para isteri yang diakui oleh Saidatina 'Aisyah r.a yang meriwayatkan Rasulullah SAW tidak pernah sekalipun memukul isteri dan pembantunya. (riwayat Bukhari).

Pernah juga diceritakan bahawa Saidatina 'Aisyah amat terharu atas pengorbanan suaminya yang berdarjat tinggi bertaraf habibullah (kekasih Allah) iaitu sewaktu hendak memulakan suatu perjalanan, baginda akan memastikan tempat duduk isterinya di atas unta dalam keadaan selesa.

Anas pernah mengatakan baginda akan duduk bagi membolehkan isterinya berpijak di atas lututnya untuk naik ke atas unta. Jelasnya apa yang dipraktikkan oleh baginda SAW ini adalah teladan berharga dalam mendukungi keharmonian berumahtangga.

Sebenarnya dengan melakukan perkara sedemikian, ia bukan sahaja menjadi pengikat tanda kasih sayang malah mampu mengajar kita untuk 'bermanja' di tempat yang sewajarnya atas panduan agama.

Baginda Nabi SAW biar pun dalam latar sejarah kehidupannya tidak 'berkesempatan' menikmati suasana belaian kasih mesra ibu bapa kerana ayahanda serta bonda baginda terlebih dahulu dijemput menemui Allah SWT terlebih dahulu menjadikan kehidupan baginda seorang anak yatim piatu tidak sedikit pun mengurangi kasih sayang nabi SAW untuk menyantuni ahli keluarganya dengan rasa hormat dan kasih sayang.

Inilah yang tersirat dalam sabda Baginda SAW ini: "Sebaik-baik kamu ialah orang yang baik terhadap kaum keluarganya dan aku sebaik-baik orang terhadap keluargaku". (riwayat At-Tirmizi).

Secara mudahnya , tonggak kehidupan dalam rumah tangga walau tidak diselimuti harta benda dan kemewahan ia masih ada ruang untuk umat Islam mengecapi bahagia dan harmoni asalkan landasannya berpaksikan perintah keagamaan menerusi the best practices(amalan-amalan terbaik) yang dipaparkan oleh baginda SAW terhadap ahli keluarga baginda.

Sebagai suami atau isteri, usahlah kita lupa memohon agar Allah SWT sentiasa menyirami rumahtangga kita dengan Rahmat serta Rahim-Nya dalam setiap penghujung solat seperti doa yang yang dipetik dalam surah al-Furqaan: 74, Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami: perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertakwa.

l Jika ada kemusykilan agama, sila LIKE ke Facebook Pages Ustaz Tuan Asmawi Tuan Umar, Pegawai Perhubungan Awam Jawi merangkap Pengasas & Penasihat Imam Muda & Ustazah Pilihan di www.facebook.com/tuanasmawi4u atau ADD AS FRIEND Facebook Profilewww.facebook.com/tuanasmawi





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...