TERKINI :

Wednesday, January 11, 2012

Ingat...‘hanya Umno bagi makan’..!!

Jangan ugut rakyat ‘hanya Umno bagi makan’

KOTA KINABALU, 11 Jan: Para pemimpin Umno Barisan Nasional di negeri ini diingatkan tidak memperalatkan kemaslahatan dan kesempitan rakyat sebagai medan meraih undi dan populariti.

Ketua Penerangan Pemuda PAS Sabah, Mohd Julpikar Abd Mijan (gambar) menegaskan bahawa politik ugut mengugut dan ‘hanya Umno yang bagi makan’ perlu dihindarkan selagi mana keyakinan dan keesaan yang tinggi kepada Allah.

“Rosak Umno BN yang ada pada hari ini bukan disebabkan kepimpinannya yang lemah. Bukan juga faktor ketandusan kepimpinan yang baik.

“Tapi, rosak dan tandusnya Umno BN disebabkan kejahilan dan khurafat yang tidak pernah padam dalam diri mereka,” ujarnya.

Katanya, kesempitan hidup yang dialami rakyat menjadi tugas utama Umno BN bagi mengekalkan kuasa dan pemerintahan yang ada pada hari ini.

“Rakyat miskin, mereka tindas. Diberi macam-macam ugutan. Kononnya tiada Umno tiadalah tempat tinggal, tiadalah makanan dan tiadalah keselesaan.

“Ini fahaman khurafat yang Umno BN Sabah berjangkit dengan Semenanjung. Yang jadi mangsa, rakyat Sabah,” ujarnya.

Menurut beliau lagi, kedaifan dan kekurangan yang ada pada rakyat sebenarnya perlu ditingkatkan pengetahuan bagi mewujudkan sebuah masyarakat yang berilmu dan berpendidikan.

“Umno sepatutnya bila sudah berkuasa, mampu untuk membawa keluar rakyat daripada kepompong kemiskinan dan kedaifan ini. Jangan tahu mengkritik negeri yang dipimpin Pakatan Rakyat. Lihat dulu negeri yang dipimpin ini, sama ada betul atau tidak sudah menepati citarasa rakyat.

“Bagi pendidikan kepada anak-anak kampung, beri mereka sekolah dan pelajaran. Beri mereka penempatan yang bagus-bagus, punya kemudahan dan keperluan asas bukan suap mereka dengan ugutan dan kuasa,” tegas Julpikar.

Dalam perkembangan yang lain, Julpikar yang juga Ketua Penerangan PAS Sepanggar mempelawa para media dan wartawan untuk melihat sendiri hasil usaha dan kerja kuat Umno Sepanggar yang dikatakan menjiwai kehidupan rakyat.

“Kita (PAS) jemput semua para media dan wartawan untuk menilai sendiri kerja kuat Umno Sepanggar yang dikatakan sejak tahun 2009 ini.

“Sehingga ke hari ini, penduduk Kampung Numbak dan Kibagu masih tidak mempunyai jaringan perhubungan jalan raya yang baik,” jelasnya.

Kedua-dua kampung berkenaan hanya bersebelahan dengan mercu tanda dan kemegahan pasaraya One Borneo dan gedung ilmu Universiti Malaysia Sabah.

Wahai Umno BN Kedah !!...isu apa lagi?

Oleh adiib

http://2.bp.blogspot.com/-NOpeMYOXCBM/TkDjc2qQOVI/AAAAAAAAAGI/jLJw2nBy5LQ/s400/jkkpp-amirudin2%255B1%255D.jpgSebenarnya kata YB Amiruddin,mereka dengki sebab Kompleks Tunku Yaakob yang terbengkalai selama 30 tahun dapat diselesaikan oleh kerajaan PR yang diterajui PAS.Selesai masalah menyakitkan mata itu dengan bakal terbinanya Kompleks Niaga Super Mega dan sebuah hotel bertaraf 5 bintang di Bandaraya Alor Setar

.Diselesaikan oleh kerajaan yang mereka kategorikan tak pandai memerintah dan tak pandai buat pembangunan.La sapa yang pandai?Itu lah mereka bangkitkan isu Surau Salihiah itu.Umum mengetahui tentang isu tersebut serta penerangan berkenaan dengannya telah pun disebar ke seluruh masjid-masjid di Negeri Kedah pada Jumaat,minggu lepas.Tutup isu.

Tup-tup,pada minggu ini 9 hb.Januari 2012,Datuk Seri Anwar Ibhahim pulak dibebaskan.Ingatkan Ubn Kedah ada isulah di atas keputusan itu.Kut-kut boleh belasah PR kedah atas hukuman yang bakal dikenakan namun tak kesampaian untuk tumpang di atas isu nasional itu.

Habih isu apa lagi yang nak diketengahkan oleh Ubn Kedah?Banjir?InsyaAllah tak berlaku kut.Punya beria-ria depa bersiap ,makanan bertong-tong dan tikar,bantal penuh di balai raya namun banjir tak jadi.Jadi tiada isu banjir.Kerajaan Negeri pun la ni duk sibuk menjayakan projek-projek tebatan banjir di kawasan-kawasan yang berpontesi banjir.

Isu ekonomi lagi tak boleh makan.Terbukti dari kejayaan-kejayaan pentadbiran dan kecekapan pengurusan ekonomi jauh mengatasi kerajaan depa dahulu.Ambil 2 perkara sudah.Hasil balak zaman depa atas keluasan yang sama depa dapat RM 8 juta sahaje cukai balak.Kerajaan PR dapat RM 70 juta pada keseluruhan tahun 2011.Perbezaan yang amat ketara.Satu lagi anak syarikat GLC kerajaan negeri boleh memperolehi keuntungan 400% lebih dari zaman mereka memerintah.Pakat habih kakitangan syarikat itu merasai bonus.

Jadi isu apa lagi Ubn Kedah nak kenen kerajaan PR Kedah.Mungkin isu YB Hassan Ali.Peringkat nasional.Perpecahan dalaman PAS?Panas juga isu ini.Tapi sayang Dr.Hassan Ali dah dipecat dari PAS,jadi dah tiada isu.PAS bukan parti cakap tak serupa bikin tapi parti kalu cakap mesti bikin.Ubnlah yang jelas parti pengecut.Ahli yang terang seleweng duit rakyat sampai RM250 juta pun tak berani nak buat apa-apa.Sedangkan ramai MP mereka yang desak agar ahli wanita itu dipecat!

Ni isu terbaru mereka mewar-warkan ada pulak orang kuat-orang kuat PAS yang tak puas hati kepada kepimpinan Dato Seri Diraja Ustaz Azizan Razak MB Kedah dan kununnya akan letak jawatan dalam masa terdekat. Kununnya!Kalau betul buatlah.Hangpa ingat PAS parti mak pak hangpa.Kalau tak kena gayanya tak dan letak jawatan,tup-tup dah dipecat.Jangan buat hal.

Jadi melongolah kami orang-orang PR di negeri Kedah ni,baik dari PAS,Keadilan dan DAP menunggu-nunggu apa isu terbaru Ubn Kedah bakal keluarkan nanti.Bukan apa kalau dah bersedia ni senanglah nak hayun balik.Lagi pun macam kata Haji Zul Ya nota utara,kerja pembangkang main isu la,buat apa lagi,baru macam ada kerja!

Isu madrasah Salihiah - Gambaran surau yang bakal dibina

Gambaran surau yang bakal dibina





Majlis Fatwa kata kaedah Guna Dakwat kekal HARUS & di BENARKAN..!!

Majlis Fatwa: Guna dakwat kekal harus, dibenar

Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan hari ini memutuskan penggunaan dakwat kekal pada pilihan raya umum ke-13 (PRU 13) adalah harus dan dibenarkan.

Pengerusinya Prof Tan Sri Abdul Shukor Husin berkata, perkara itu diputuskan berdasarkan tiga kriteria iaitu dakwat tersebut tidak najis, tidak memudaratkan dan boleh menyerap air.

"Dakwat itu jika digunakan oleh umat Islam ia boleh diserap air jadi tidak akan menimbulkan sebarang masalah untuk menunaikan sembahyang,” katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat mengenai perkara itu di Putrajaya.

Mesyuarat yang berlangsung di Jabatan Kemajuan Islam Malaysia itu turut dihadiri wakil Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Jabatan Kimia, Kementerian Kesihatan dan para mufti.

Pada Disember lalu, SPR mengumumkan dakwat kekal jenis "silver nitrate" akan digunakan pada PRU13.

Dakwat itu adalah berlainan dengan dakwat kekal yang disyorkan pada pilihan raya umum 2008, namun tidak digunakan selepas keberkesanan kaedah tersebut dipersoalkan pelbagai pihak.

Mengulas lanjut, Abdul Shukor berkata, ujian yang dijalankan Jabatan Kimia dan Kementerian Kesihatan juga mendapati penggunaannya tidak memudaratkan atau pun memberikan kesan sampingan.

Bagaimanapun, katanya, keputusan itu adalah tertakluk kepada penggunaan dakwat berdasarkan sampel sama yang telah diberikan kepada Jawatankuasa Fatwa dan yang telah diuji sahaja.

"Jika SPR berhasrat menggunakan dakwat jenis lain, maka keputusan lain perlu dibuat. Tetapi difahamkan SPR hanya akan menggunakan dakwat yang sama,” katanya.

Surau yg kita roboh nak ganti yang baru... mai masa depa roboh sampai tanah wakaf & kuboq pun hilang..!!

TANAH WAKAF -SURAU DAN PERKUBURAN - TELAH DI CABUL OLEH UMNO BINA PEJABAT UMNO DAN KEMAS- TANAH WAKAF INI SAMA NASIB DGN SURAU SOLIHIAH KANCUT DI RUNTUH DAN BINA SEMULA UTK KEPENTINGAN UMNO...


Kg.hutan kampong yg terletak 1 km dari bandar raya Alor Setar dan kg ini terletak di daerah mengundi dun Bukit Pinang ,Parlimen Pokok Sena, Kedahkita ingin menberi tahu kepada rakyat kedah amnya 1 malaysia,bahawa bangunan pejabat umno dan kemas ini berada di atas tapak wakaf dan di bawahnya juga ada perkuburan islam ,tanah ini sudah lama di bangkitkan oleh penduduk dan pihak masjid kg.hutan kampong,pihak ajk masjid sudah ketegahkan kepada pejabat agama negeri kedah tetapi masa pemerintahan umno, surat sebegini tidak di hiraukan atau tidak di layang di sebabkan pihak pemerintah umno akan masuk campur hal-hal agama yg boleh merugikan umno,contohnya jika berlaku pegambilan tanah dan meruntuhkan bangunan mereka,surau ini sudah wujud sejak 100 tahun dahulu sama juga dengan kes surau solihiah kancut.

Kedua-dua surau ini sama nasib di bina semula oleh umno untuk kepentingan mereka, Ajk masjid telah memaklumkan kepada kedahkita yg surat dan gran yg telah di lampiran di sini telah pun di maklumkan kepada sejak dahulu lagi tetapi tidak ada jawapan, dan baru kini pihak pejabat agama telah memaklumkan kepada pihak masjid yg kedudukan sebenar tanah ini adalah tanah wakaf dan akan menyerah tanah ini kepada pihak masjid hutan kampong,Ajk masjid hutan kampong hanya menunggu tindakan susulan dari pejabat agama islam kedah.
Sendbord asal yang digunakan utk surau kg hutan kampong


Ini bangunan asal surau yang telah dipindah tempat oleh umno...


surat yg di keluarkan oleh masjid hutan kampong kepada pejabat agama kedah,
perkara :pembinaan Dewan UMNO di atas Tanah Wakaf di Lot 398 Hutan Kampong yang terdapat kubur di bawahnya...


pelan geran tanah yg asal bertulis di dalamnya tanah wakaf...

tanah yg berstatus tanah wakaf
mengapa umno tidak prihatin dan menyerah tanah wakaf ini kepada jabatan agama kedah sedangkan mereka tahu status tanah ini adalah tanah wakaf yang di atasnya ada tanah perkuburan islam,di mana letaknya keislaman umno, umno hanya fikir itu tanah wakaf mereka berkuasa tidak ada siapa yang boleh menghalang mereka mengambilnya dahulu sewaktu umno berkuasa.mana badan bertindak roboh surau seperti yg di lakukan di surau solihiah kancut...?/megapa badan bertindak ini diam ...??

Mengapa tidak berani bersuara kepada pemimpin2 umno yg umno telah melakukan dosa besar merampas tanah wakaf dan bina pejabat umno dan kemas di atas kubur......???jika mahu menegak kebenaran tanah wakaf harus la di teruskan seluruh negara yg badan bertindak ini menbela semua tanah-tanah wakaf dan surau yg di salah gunakan....?? kedah kita cabar badab berindak ini buat laporan polis dan menbuat demo kepada umno, mana pakida umno dan pekasa....??

http://www.kedahkita.com/2012/01/tanah-wakaf-asalnya-surau-di-salah-guna.html

Jawab lekaih JAMIL KHIR jawab.. nie depa tunjuk resit pulak nie..???

PKR dedah bukti Jamil Khir dan dua pegawai MAIWP gunakan wang zakat

January 11, 2012

PETALING JAYA, 11 Jan — PKR hari ini menolak penafian Datuk Seri Jamil Khir Baharom berhubung penyalahgunaan wang zakat menambah akan mengemukakan laporan terhadap Menteri di Jabatan Perdana Menteri bersama dokumen yang menyokong dakwaan itu.

Pengarah Komunikasi PKR Nik Nazmi Nik Ahmad (gambar) hari ini mengedarkan kepada pemberita dokumen-dokumen yang menunjukkan Jamil Khir dan dua pegawai kanan Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) telah menggunakan RM63,650 wang zakat untuk membiayai kos guaman dalam menghadapi kes permohonan qazaf Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 2010.

Dokumen pertama menunjukkan baucer pembayaran dari MAIWP berjumlah RM32,150 bertarikh 29 April 2010 kepada sebuah firma guaman sebagai “pembayaran kos guaman untuk kes Datuk Seri Anwar Ibrahim lawan Shahsuddin Hussain, Datuk Che Mat Che Ali dan Datuk Seri Jamil Khir Baharom”.

Dinyatakan dengan jelas baucer itu telah disalurkan dari wang zakat MAIWP.

Jamil Khir, menteri yang bertanggungjawab dalam hal ehwal agama Islam, sementara Che Mat adalah Setiausaha MAIWP dan Shahsuddin adalah ketua pendakwa MAIWP.

Menurut Nik Nazmi, baucer pembayaran itu telah didedahkan kepada PKR oleh pegawai MAIWP tahun lepas dan perkara itu kemudian dibangkitkan di Parlimen pada Jun oleh Ahli Parlimen Machang Saifuddin Nasution Ismail.

“Kamu kemudian membawa kes ini kepada Jawatankuasa Kira-Kira Wang (PAC) untuk tindakan selanjutnya. PAC kemudian meminta satu siasatan dilakukan oleh Ketua Audit Negara,” katanya.

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Seri Setia ini turut mengedarkan salinan sepucuk surat daripada Ketua Audit Negara Tan Sri Ambrin Buang kepada Pengerusi PAC Datuk Seri Azmi Khalid bertarikh 21 November 2011 mengesahkan RM63,650 wang zakat telah digunakan untuk membiayai kos guaman ketiga-tiga individu itu,

Dalam surat itu, Ambrin mengesahkan Che Mat telah meluluskan satu bayaran interim berjumlah RM31,500 dari MAIWP “peruntukan sumber untuk khidmat guaman” pada 28 Januari 2010.

“Pembayaran ini telah diluluskan pada 9 Februari 2010 melalui baucer No. 2010B01304, untuk menggunakan wang zakat terlebih dahulu memandangkan geran kerajaan masih belum diterima,” kata Ambrin.

Ambrin juga mengesahkan pembayaran baucer kedua MAIWP berjumlah RM32,150 pada 29 April 2010, menjelaskan ia adalah untuk menyelesaikan kos guaman dalam kes qazaf.

Beliau berkata MAIWP telah menerima geran kerajaan sebanyak RM700,000 pada 22 Jun dan Disember tahun lepas, majlis agama itu menggunakan wang itu untuk membayar balik RM63,650 wang zakat.

“Dalam penafiannya, Jamil Khir tidak pernah menyentuh tentang pengesahan laporan Ketua Audit Negara mengenai dua pembayaran itu - pada Februari 2010 dan April — yang menggunakan wang zakat.

“Menurut Ketua Audit Negara, wang itu digantikan pada Disember, enam bulan selepas digunakan,” kata Nik Nazmi.

Katanya, walaupun wang zakat telah diganti semula namun perbuatan ketiga-tiga individu itu menggunakan wang zakat untuk membiayai kos guaman melanggar Kanun Jenayah.

“PKR berpendapat penyalahgunaan sedemikian adalah perkara yang serius bagi sesebuah institusi Islam. Saya akan buat laporan di balai polis Dang Wangi pada pukul 11 pagi esok dan serahkan dokumen ini,” katanya.

Semasa menafikan dakwaan itu tahun lalu, Jamil Khir menegaskan beliau telah membayar kos guaman menggunakan geran kerajaan dan bukan wang zakat.

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/395875_2419445808083_1309530202_32027738_1749934129_n.jpg

jumpa kat facebook..

Veteran UMNO masih kurang yakin dengan gerak kerja Najib..!!!

Veteran Umno: Pembebasan Anwar saja tak cukup

Ketika pemimpin BN bermegah kononnya keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur yang membebaskan Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim dari tuduhan liwat II membuktikan badan kehakiman adil dan bebas, seorang bekas menteri dan veteran Umno berpandangan sebaliknya.

NONETan Sri Kadir Sheikh Fadzir yang kini timbalan presiden Angkatan Amanah Merdeka (AMANAH) berkata keputusan itu "tidak cukup" untuk menepis persepsi umum yang sering mempersoalkan kebebasan nstitusi badan kehakiman dari pengaruh kerajaan.

"Ini tidak cukup... Saya harap ia permulaan yang baik, peluang keemasan untuk meletakkan sesuatu pada tempatnya supaya kita semua dapat tidur nyenyak," katanya yang juga bekas menteri pelancongan dan penerangan.

Kadir menjawab soalan berhubung laporan media arus perdana termasuk kenyataan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang berkata keputusan mahkamah yang memutuskan Anwar tidak bersalah itu membersihkan kerajaan daripada tuduhan campur tangan dan konspirasi politik.

"Bersejarah tetapi mengejutkan"

Sambil menyifatkan keputusan itu sebagai "bersejarah tetapi mengejutkan", Kadir menegaskan ia peluang terbaik bagi memulihkan imej badan kehakiman termasuk pelantikan Ketua Hakim Tan Sri Ariffin Zakaria dilihat berpeluang untuk memperbetulkan persepsi itu.

zaki azmi interview 140911Dalam wawancara dengan Malaysiakini, Kadir berkata Ariffin tidak pernah terbabit dengan parti politik dan seorang yang ‘takut’ kepada Allah berbanding penyandang sebelum ini Tun Zaki Azmi (kiri) yang pernah menjadi penasihat undang-undang Umno.

Sebelum keputusan diumumkan, Kadir berkata beliau pergi ke kediaman Anwar dan menemaninya sehingga ke mahkamah sebagai tanda rasa simpati dan memberi sokongan kepada bekas timbalan perdana menteri itu.

Katanya lagi, sebelum keputusan diumumkan, beliau percaya 70 peratus Anwar yang juga ketua pembangkang akan dihumbankan ke penjara.

Kawan setia

"Saya adalah kawan yang setia... Dr Mahathir membuatkan saya rapat dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

"Kami memang berkawan rapat dan saya betul-betul kasihan kepadanya dengan apa yang berlaku kepadanya... saya simpati kepadanya dan kali ini saya benar-benar bersimpati dengannya," katanya.

NONEDitanya sama ada beliau menyokong Anwar dari sudut politik, Kadir dilihat tidak dapat menyembunyikan pujiannya terhadap tokoh politik kelahiran Kampung Cherok Tok Kun, Pulau Pinang itu.

"Saya rasa beliau mempunyai bakat kepimpinan yang hebat. Beliau boleh menjadi pemimpin negara yang hebat. Dan (sikap) beliau yang natural (semulajadi).

"Apabila beliau masuk ke kampung, apabila beliau bercakap dengan orang kampung, beliau nampak natural. Beliau tidak perlu tunjuk lagaknya. Main drama kata orang," katanya.

Berjiwa rakyat

Menganggap Anwar adalah seorang pemimpin yang berjiwa rakyat seperti pengasas negara sebelum ini, Kadir menambah kampung Anwar berdekatan dengan kampungnya - di Kulim Bandar Baharu - yang terletak kira-kira 10 kilometer.

NONE"Jadi beliau adalah pemimpin berjiwa kampung. Sebab itu jika beliau berpeluang menjadi perdana menteri, beliau menjadi perdana menteri yang hebat di mata rakyat, (sikap) semulajadinya (yang suka) mengambil berat tentang rakyat," katanya yang mengelak untuk membandingkan kepimpinan Anwar dan Najib.

Kadir, 73, adalah anak sulung kepada 12 adik beradik. Bapanya merupakan pengasas kepada Umno di Kulim Bandar Baharu.

Beliau aktif dalam politik sejak tahun 1970-an di bawah pentadbiran perdana menteri kedua Tun Abdul Razak. Pernah menjawat jawatan menteri kebudayaan, kesenian dan pelancongan pada tahun 1999 di bawah kepemimpinan Tun Mahathir Mohamad.

mca agm 2005 opening 200805 keng yaik and kadirKemudian, menyandang jawatan sebagai menteri penerangan di bawah pimpinan perdana menteri kelima Tun Abdullah Ahmad Badawi.

Kini Kadir selaku bendahari Umno bahagian Kulim-Bandar Baharu - bahagian yang diwakili sejak lima penggal sebelum menyerahkan kepada adiknya Datuk Abdul Aziz Sheikh Fadzir pada pilihan raya umym 2008.

Bagaimanapun, Abdul Aziz tewas kepada wakil PKR Datuk Zulkifli Noordin sebelum beliau mengisytihar diri keluar parti dan menjadi ahli parlimen bebas.

Utusah buat kerja Fitnah lagi hari ini... buat andaian lebih dia tu pihak polis...!!!

Biarlah polis teruskan siastan. Utusan, hang jangan jadi surat khabar negeri Malabar, faham ? Malu la nasionalis melayu yang beli tiap pagi baca laporan hang ! Ptuihhh !!

Utusan Malaysia :

KUALA LUMPUR 10 Jan. – Tiga butir bom buatan sendiri yang meletup sehingga mencederakan lima individu di pekarangan Kompleks Mahkamah Jalan Duta di sini semalam, dipercayai dibawa oleh mereka yang menyertai perhimpunan Kempen Bebas Anwar 901.

Ini kerana, polis yang membuat pemeriksaan ketat di seluruh kawasan perhimpunan sebelum membenarkan peserta memasuki lokasi itu seawal pukul 4 pagi, tidak menemui sebarang objek berbahaya.

Sumber polis berkata, siasatan awal percaya, bom-bom tersebut dibawa oleh mereka yang menyertai perhimpunan itu.

“Kawasan tersebut telah dikawal oleh anggota polis sehari sebelum perhimpunan selain pemeriksaan dibuat secara rapi.

“Malah, pemeriksaan terakhir turut dilakukan sebelum peserta perhimpunan dibenar berkumpul di kawasan itu dan tiada objek berbahaya ditemui.

“Sebab itu kita percaya bom buatan sendiri yang lengkap dengan jam jangka itu dibawa oleh peserta perhimpunan,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau menambah, polis terpaksa mengambil masa untuk menyiasat insiden tersebut berdasarkan rakaman video yang diambil kerana kawasan berkenaan tidak dilengkapi kamera litar tertutup (CCTV).

Dalam kejadian itu, lima termasuk seorang peguam cedera dan dirawat di Hospital Kuala Lumpur.

Letupan pertama berlaku pukul 10.20 pagi di Jalan Khidmat Usaha disusuli 25 minit kemudian letupan kedua di kafeteria mahkamah.

Bom ketiga yang disembunyikan di bawah kon di hadapan mahkamah meletup pukul 10.55 pagi.

Kesemua peserta perhimpunan mula berada di kawasan terbabit sejak pukul 4 pagi manakala kafeteria dibuka pada waktu pejabat.

Sementara itu, Polis Kontinjen Kuala Lumpur mengesahkan tiga letupan yang berlaku semalam berpunca daripada bom jangka buatan sendiri.

Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Mohmad Salleh berkata, pihaknya menunggu pengesahan pakar dan ahli kimia untuk menentukan jenis dan kelas bahan letupan itu.

Antara bahan-bahan yang ditemui di kawasan letupan itu ialah serpihan kon plastik, bebola gegalas, jam dan bateri, katanya dalam kenyataan yang disiarkan menerusi laman sosial Facebook Polis Kuala Lumpur hari ini.

“Polis telah mengumpul semua bahan bukti di tempat kejadian dan akan dihantar untuk dianalisis dan sedang mengesan saksi-saksi lain yang boleh membantu dalam penyiasatan berhubung kejadian tersebut,” kata Mohmad. - sumber

http://albanjarionline.blogspot.com/2012/01/fitnah-terbaru-utusan.html

Saman malu difitnah khalwat - bagi ada akai sikit puak-puak yang dok fitnah tuu..!!!

Wartawan Sinar Harian
January 11, 2012
Saman malu

PANTAI MURNI - Gara-gara malu apabila niatnya disalah erti, seorang ibu tunggal mahu mengambil tindakan saman malu terhadap individu yang menimbulkan kekecohan di rumahnya pada 29 Disember tahun lalu.

Ibu tunggal terbabit, Zalina Pazin, 38, berkata, tindakan saman malu itu bakal dibuatnya setelah melakukan perbincangan dengan Biro Bantuan Guaman untuk menyaman individu yang menimbulkan kekecohan di pekarangan rumah keluarganya di Kampung Pantai Murni, malam 29 Disember tahun lalu.
Menurutnya, kekecohan berlaku akibat salah faham individu terbabit terhadap niat dia dan keluarga yang menyewakan sebuah rumah milik mereka di belakang kediaman yang mereka duduki kepada pelancong asing dari Rusia.
“Pelancong asing dari Rusia itu berbasikal seorang diri hingga ke Pantai Murni. Dia bertemu saya dan bertanyakan mengenai tempat penginapan yang boleh disewanya untuk tidur sebelum menyambung perjalanannya.
“Saya mengesyorkan tempat penginapan di Titi Hayun namun, dia tidak berminat kerana harganya terlalu mahal. Kebetulan saya dan keluarga mempunyai sebuah rumah di belakang rumah kami yang disewakan kepada seorang pemuda dan saya mempelawa pelancong Rusia terbabit bermalam di rumah itu,” katanya.
Zalina berkata, kira-kira jam 6.30 petang 29 Disember lalu, pelancong Rusia itu menyewa rumah di belakang rumahnya dengan harga RM20 untuk satu malam dan pada masa sama dia keluar ke pekan atas urusan tertentu.
Menurutnya, dia pulang ke rumah lebih kurang jam 10 malam itu dan kemudiannya memadamkan lampu untuk tidur kira-kira jam 11 malam bersama ibunya, Zainab Hussin, 55, dan dua anaknya.
“Saya terkejut sebaik memadamkan lampu terdengar bunyi bising dan mendapati ada ramai orang di luar rumah. Turut kelihatan adalah beberapa anggota polis.
“Saya kemudiannya keluar rumah dan diberitahu individu terbabit bahawa tujuan mereka datang adalah untuk menangkap saya kerana disyaki berkhalwat dengan pelancong asing itu, sedangkan pelancong asing itu tidur di rumah berasingan,” katanya.
Berikutan itu katanya, timbul sedikit kekecohan dan rumahnya dikerumuni penduduk kampung hingga mereka sekeluarga menanggung malu kerana berita mengenai dirinya berkhalwat dengan pelancong asing itu menjadi buah mulut keesokan harinya.
Zalina berkata, dia mahu membersihkan namanya dan keluarga kerana ramai penduduk dan orang sekeliling salah anggap terhadapnya hingga menanggung malu.
“Saya turut membuat laporan di Ibu Pejabat Polis (IPD) Daerah Yan pada malam itu juga untuk mengambil tindakan saman malu terhadap individu terbabit,” katanya.
Sementara itu, Ketua Polis Daerah Yan, Deputi Superintendan Ismail Abu mengesahkan menerima laporan berkenaan.

Isu Madrasah Salihiah - Lagi Hujah mematah otak selut kenyataan bodoh puak 'sana'

Agong seorang yang bijaksana, baginda tak akan keluar kenyataan bodoh macam blogger UMNO

Oleh: Saiburi Sudin

UMNO terus menegakkan benang basah dalam mempertahankan tindakan mereka melawan Majlis Fatwa Negeri Kedah. Bica Roslinda Hashim/Muhamad Sanusi SETPOL MB Kedah/Ketua Penerangan PAS Kedah - Sinar UTARA 9/1/12 dibahaskan. Sekarang biar SS pula nak patahkan hujah2 dangkal yang dikeluarkan oleh blogger pro Mukhriz iaitu Kedah Times (KT).

KT: Muhamad Sanusi kena faham dulu, yang dipersoalkan keputusan kedua Majlis Fatwa setelah Kerajaan Kedah menghantar Dato' Amirudin jumpa Mufti dan keputusan mengeluarkan fatwa yang kedua itu, adakah telah dipersembah maklum kapada KDYMM Tuanku Sutan?.

SS: Dipersembah atau tidak keputusan fatwa yang dibuat secara muzakarah oleh 10 ulamak Kedah yang tinggi profail itu tetap berwibawa lagi haq. Mereka membuat keputusan berdasarkan ilmu Islam dan kepentingan ummah, bukannya kepentingan politik.

KT: Ikut Mufti kata, setelah itu, beliau akan persembah maklum kapada KDYMM Sultan Kedah. Ini yang tak kena.

SS: Mufti dah beritahu, pemberitahuan lisan tidak rasmi sudah dibuat dan baginda bersetuju. Cuma secara rasmi saja belum dan Majlis Fatwa akan hantar 4 orang wakil mereka mengadap dan menjelaskan fatwa tersebut. Ingat hujah bahawa 'Tuanku belum dimaklum' sebagai 'tidak kena' tidak boleh bertahan lama kerana apabila baginda dimaklum dan bersetuju, KT nak putag pusin kot mana pulak?

KT: Dah keluar fatwa pertama, muslihahnya, bila disembah maklum, KDYMM Tuanku Sultan akan persoalkan "ORANG RAMAI ATAU WARIS WAQAF KHAS TANAH SURAU TUUU... TAK KATA APA KAAA...?".

SS: Orang cerdik tak akan berhujah berdasarkan 'mungkin, kalau, andai, agak-agak, barangkali, mungkin, kot-kot, entahka...' atau apa-apa maksud seumpamanya. Berhujahlah berdasarkan reality atau apa yang sebenarnya berlaku. Kalau nak buat jangkaan pun biarlah rasional atau masuk akal. Tuanku atau Yang DiPertuan Agong adalah seorang yang bijaksana, baginda tidak akan tanya soalan yang sebodoh itu. Baginda dan umat Islam yang faham Islam tahu bahawa waris pewakaf tiada hak lagi terhadap harta wakaf kerana harta wakaf tidak boleh dituntut oleh waris, ia terputus hubungan dengan si pewakaf sebaik sahaja diwakafkan (kecuali pahala wakaf). Kalau pewakaf pun terputus hak milikan apatah lagi waris yang ditinggalkan.
Satu lagi baginda pun tahu soal berkaitan hukum hakam serahkan kepada pihak yang berautoriti mengenainya iaitu majlis fatwa, bukan pandangan orang ramai. Kalau fatwa nak diserahkan kepada orang ramai untuk 'kata apa-apa' habislah bercempera hukum hakam.

KT: Jadiii... persoalan serupa itu, orang ramai nak tahuuuu... Kerajaan Negeri atau Mufti buatka. Peliknya kenapa kata UMNO ketepikan keputusan Majlis Fatwa. Sebenarnya, PAS sembunyikan keputusan itu daripada KDYMM Tuanku Sultan, kerana motifnya jika disembah maklum, Kerajaan Negeri akan menghadapi bahana teguran KDYMM Sultan Kedah.

SS: Dah berbuih mulut bagi tau 'itu keputusan Majlis Fatwa' tapi sengaja hangpa buat pekak badak, lepas tu pura2 tanya pulak 'peliknya kenapa kata UMNO ketepikan keputusan Majlis Fatwa'.. Bukan setakat 'ketepikan' tapi UMNO lawan hangit keputusan Majlis Fatwa satu dunia tahu..poodahh toksah dok berlakonlah. PAS dituduh sembunyikan keputusan fatwa dari Tuanku? Apa kena mengena dengan PAS pulak tak pasai2 nak pi persembah fatwa dekat Tuanku? Biar Majlis Fatwalah yang berurusan. Tuduh pulak Tuanku akan buat 'teguran' terhadap fatwa.. satu tuduhan yang amat jahat terhadap Tuanku sedangkan seumur hidup baginda tidak pernah membantah keputusan Majlis Fatwa. Memang UMNO jenih derhaka!!!

KT: Tetapiii.... yang orang ramai halang tu ialah, kenapa Kerajaan PAS nak roboh Surau Salihin? Sedangkan gereja disebelah sempadan tanah Aman Central tidak dirobohkan?. Ini persoalannyaaaa...

SS: Orangramai mana yang halang? Cuma segelintir golongan penentang fatwa (rasa lebih pandai dari ulamak, walhal SPM pun tak pass) yang melakukannya untuk kepentingan politik UMNO. Majoriti rakyat Kedah termasuk sebahagian besar ahli UMNO sendiri pun tak tentang pun.

KT: Sapa tak mahu pembangunan dan cantik, hinggakan Amirudin kata nak buat hotel disebelah/hadapan Sekolah Kebangsaan Kancut, antara hotel dengan Aman Central ada jambatan. Cantik tuuuu... Tapiiii... Surau Salihin tu jangan diruntuh lah dan buat satu plan bangunan surau yang cantik juga berasingan dengan komplek Aman Central. Tapak surau biar disitu. Ini, kenapa kerana nak bina komplek cantik, tanah waqaf khas surau dijual?. Itu persoalannyaaaaa.

SS: Boleh, sebab atas bekas tanah wakaf tu nanti bukan naik super mega mall atau hotel semua kat situ. Tak celuih. Ia akan jadi tapak parking dan jejantas (kalau tak silap berdasarkan plan tu sekali lalulah, tunggu Dato' Amiruddin pamerkan dalam masa terdekat). Soalnya kalau biarkan di situ ia akan tersisih, terperangkap & terperosok di celah tiga bangunan utama yang naik 5 tingkat. Lagi susah org nak masuk, kalau org tahu itu surau (setelah buang syarikat insuran) maka nampak koman sungguh surau berbanding bangunan lain yang gagah menggelamkan surau. Tapi mokalu buat di super mega mall Aman Central dengan reka bentuk Islamik kubah dari luar, boleh akses 24 jam, lebih besar, dua lapis, ia akan nampak lebih gagah. Kali pertama super mega mall di Msia ada surau sehebat itu.. Tempat lain semua surau sempit dalam bangunan.
Tapak biar kat situ? Maka kesianlah kat pewakaf sebab pahala tak mengalir. Org akan pi surau lebih besar, surau tu mati. Pejabat insuran dapat jugak pahala kot, tapi tak sebesar kalau org makmurkan sebagai sebuah surau. Dengan pampasan RM1.48 juta, wakaf dialih boleh bina lagi 7 buah surau..bayangkan besarnya pahala pewakaf.

KT: Tetapiii.... yang orang ramai halang tu ialah, kenapa Kerajaan PAS nak roboh Surau Salihin? Sedangkan gereja disebelah sempadan tanah Aman Central tidak dirobohkan?. Ini persoalannyaaaa...

SS: (Ulang balik jawapan sebelum ni) Shopping Complex dikunjungi oleh semua orang, yang nak ramai pun orang Melayulah sebab orang Melayulah pengguna terbesar di negara ini. Buat shopping complex yang ada sebuah surau besar, gah boleh nampaknya syiar Islam di situ sudah tentu membanggakan kita. Tapi kalau runtuh gereja, depa nak bina balik dalam shopping complex tu.. hangpa syok sangatka shopping complex pertama di Kedah ada gereja? Ok, katakanlah depa setuju pi buat gereja tu tang lain sebagai ganti, nak cari tang mana di Kedah ni buat gereja baru? Belakang rumah Chot? Tepi rumah Sobri Sudin? Biaq pi lah gereja tu dok tangtu, sesuai sangat bukan dalam perkampungan orang Islam pun daripada depa buat lain gereja di tempat baru, akan timbul lagi kontroversi baru.

(Lain2 tu hujah makimhamun, pelecey dan kutuk Sanusi.. Biasalah tu ajaran Yahudi APCO kalau tak mampu berhujah maka serang penghujah... tak payahlah SS jawab, buang masa jer..isu pembangunan pun sama, depa dok ulang ayat yang semaksud dengan tu sejak 50 tahun dah)

OK, SS tunggu hujah apa lagi depa nak guna.. Mai sini SS nak kepak. Sekian dulu..jumpa lagi, wassalam.

Keputusan Liga Super malam tadi - Kedah tewas





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...