TERKINI :

Monday, January 9, 2012

Mufti Kedah - ‘Lebih senang saya bercakap dengan orang cerdik di mahkamah’

dari KedahLa

Harga semasa RM800 ribu tapi pampasan diberi RM1.48 juta

Alor Setar – Mufti Kedah Dato’ Syeikh Baderudin Haji Ahmad memberitahu, beliau lebih senang untuk mengemukakan hujah yang dibuat oleh Majlis Fatwa Negeri Kedah berhubung isu cadangan istibdal tanah wakaf Madrasah Salihiah di mahkamah.

“Lebih senang saya bercakap dengan orang cerdik di mahkamah dengan membawa segala hujah dan bukti,” katanya.

Bercakap kepada wakil Wakil Warta Darul Aman di pejabatnya, beliau berkata apa yang diputuskan oleh Majlis Fatwa adalah berdasarkan apa yang diminta oleh pihak jawatankuasa Madrasah Salihiah. Malah, katanya, apa yang diberi lebih besar dari apa yang diminta.

“Nilaian semasa tanah wakaf itu cuma RM800 ribu tetapi pihak terbabit setuju bayar RM1.48 juta. Begitu juga surau ganti dibuat dengan lebih besar di tingkat bawah bagi memudahkan jemaah memasukinya,” terang Dato’ Syeikh Baderudin.

Sebelum ini Mufti Kedah itu telah mempelawa Badan Bertindak Selamatkan Madrasah Salihiah (BBSMS) untuk bertemunya bagi menjelaskan perkara sebenar tetapi BBSMS enggan sebaliknya mengemukakan tuntutan di mahkamah.

Berhubung pemakluman fatwa terhadap SPB Yang DiPertuan Agong, beliau menjelaskan bahawa secara rasmi pihaknya belum berbuat demikian dan akan menghantar empat orang wakil Majlis Fatwa Negeri untuk bertemu baginda bagi memperjelaskan keputusan fatwa secara terperinci.

“Tetapi secara tidak rasminya saya telah menjelaskan kepada Tuanku dan baginda bersetuju terhadap fatwa tersebut,” ujarnya.

30 tahun BN Kedah nak selesai tapi GAGAL... mai PR perintah 3 tahun terus selesai...itu yang jelouse tuu..!!

‘Mereka rasa tamparan bila kita dapat bangun projek terbengkalai 30 tahun’ [kedahLa]


Oleh: SITI ZALEHA ABDUL RAHIM

ALOR SETAR – Pembangunan semula Plaza Tunku Yaakob yang terbengkalai sejak 30 tahun menjadi satu tamparan hebat kepada pembangkang.

Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri, YB Dato’ Ir Amiruddin Hamzah berkata, kerajaan negeri dibawah Pakatan Rakyat yang baru memerintah empat tahun berjaya membangunkan semula projek Plaza Tunku Yaakob yang selama ini mencacatkan pandangan bandaraya Alor Setar.

Maka, pihak pembangkang merasakan mereka tercabar dengan isu ini kerana gagal memulihkan projek terbengkalai 30 tahun ini.

Jadi, isu merobohkan Madrasah Salihiah Kanchut dijadikan modal sebagai isu politik.

“Tamparan yang cukup hebat kepada Barisan Nasional kerana masalah Plaza Tunku Yaakob terbengkalai telah berlarutan kira-kira 30 tahun, mereka (kerajaan dahulu) tak boleh selesaikan, tiba-tiba zaman kita jadi kerajaan, dengan izin Allah, boleh selesai,” ujar beliau pada satu ceramah di Batu 2, di sini.

Dalam perbincangan dengan pemaju untuk bangunkan semula projek tersebut, kerajaan negeri memutuskan supaya surau tersebut merupakan bangunan terakhir yang dirobohkan.

Tambah beliau, daripada sumber maklumat yang diperolehi, YB Dato’ Paduka Ahmad Bashah Md Hanipah turut mengakui bahawa projek pembangunan semula ini adalah satu langkah yang baik.

“Saya dapat makluman bahawa Dato’ Bashah juga kata projek ini adalah projek yang baik, tetapi dia kena buat juga sebagai isu politik memandangkan beliau merupakan Pengerusi Perhubungan UMNO Kedah yang perlu mencari kesilapan kerajaan negeri.

“Pada awal dia (Dato’ Bashah) rancak, lepas tu dia pun lepas kepada orang lain, sebab dia tahu lepas ni dia kena berdepan dengan Majlis Fatwa,” jelas beliau.

YB Dato’ Ir Amiruddin turut menyingkap sejarah bagaimana pemaju bersetuju dengan projek ini.

“Projek ini adalah dengan izin Allah, tiba-tiba kita didorong untuk kenal dengan pemaju yang mempunyai track record yang baik, beliau (pemaju) telah datang ke Kedah untuk melihat projek lain, kita (kerajaan) pelawa tengok bangunan yang menyakitkan mata 30 tahun tu, mana tahu ada satu benda baru yang boleh dilakukan untuk manfaat semua.

“Setelah dilihat, Alhamdulillah kita dapat maklum balas positif, beliau kata projek ini ada peluang untuk dibangunkan semula,” jelas beliau.

Sifat tenang PAS Kedah resahkan pembangkang (BN)

oleh KedahLa


Oleh: Che Nad

Nampaknya sifat pemaaf dan tenang PAS meresahkan Barisan Najib yang melabelkan diri sendiri sebagai Barisan Nasional.

Mereka sengaja membuat pelbagai onar agar PAS melenting, apabila PAS melenting maka itu akan dijadikan isu baru bagi mengekalkan populariti BN.

Kita tahu bahawa UMNO hidup dengan isu. Isu adalah satu-satunya sebab mereka wujud. Sementara PAS dan PR menyelesaikan masalah rakyat, isu semakin kurang, maka semakin pendeklah nafas BN.

BN perlu belajar bagaimana untuk hidup secara lebih budiman, secara lebih berorientasikan kesejahteraan rakyat, dan bukan berorientasikan kesusahan rakyat. Bukannya dengan mengadu domba dengan pelbagai isu, sehingga isu seremeh roboh bangunan yang ada surau untuk bina surau lebih besar pun dipolitikkan separuh gila.

Jika BN sebagai pembangkang di Kedah terpaksa hidup atas isu, maka sampai bila pun mereka terpaksa cipta isu dan membuat provokasi agar PAS dan PR turut bergelumang dengan isu yang tidak mensejahterakan rakyat.

Marilah kita berdoa semoa BN insaf dan kembali ke pangkal jalan, bersama PR mensejahterakan Kedah.

Anwar Ingatlah Lekuk Di Mata Ini Wujud Kerana Menangisimu

Pembebasan Anwar Ibrahim dari tuduhan liwat oleh Mahkamah Tinggi Kuala KLumpur hari ini memberi suntikan semangat baru kepada Pakatan Rakyat. Pembebasan itu yang dinanti dengan penuh debaran seolah-olah memberi tambahan oksigen bertong-tong kepada Pakatan Rakyat. Gabungan itu sebelum ini yang sudah agak tergancat sedikit sekiranya Anwar dijatuhi hukuman bersalah kini boleh menarik nafas lega persis pesakit jantung yang bari menjalani by pas.

Malahan keputusan mahkamah itu yang menafikan Anwar meliwat pembacuh kopi memberi suntikan keyakinan kepada Anwar untuk muncul sebagai pemimpin negara di masa depan. Sudah tentu mereka yang sebelum ini sudah konfius, keliru dan putus harapan kembali memadukan sokongan kepada Anwar Ibrahim. Anwar sendiri juga tidak percaya dengan keputusan yang diterima hari ini.

Apakah keajaiban keputusan ini merupakan laluan-laluan ajaib yang akan membawa beliau ke kerusi perdana menteri?

Baik DAP dan Pas yang menjadikan rakan kepada PKR di mana mereka telah bersetuju meletakkan Anwar sebagai tunggak utama juga kembali bersemangat. Harapan yang mereka rasakan pudar dan samar sebelum ini kini bersinar kembali. Saya yakin individu yang goncang keimanannya terhadap perjuangan dibawa Anwar ekoran tuduhan itu akan kembali menguatkan pancangan mereka kepada parti dokongan masing-masing.

Tuhan itu Maha Adil dan maha segala-gala. Tidak sampai 24 jam Hasan Akidah mempersoalkan soal moral Anwar, meragui kesucian Anwar kerana kesuciannya lebih tinggi, tiba-tiba mahkamah memberi jawaban di atas keraguan itu. Apakah Hasan Akidah sedia untuk membetulkan akidahnnya terhadap Anwar ini? Kalau dia bermoral itulah yang patut beliau lakukan, memohon maaf secara terbuka kepada Anwar sebagai mewakili seluruh orang yang menjijikkan Anwar.

Seorang yang mempunyai integriti yang tinggi, bijaksana seperti Hasan Akidah tidak perlu berfikir daripada melakukan itu kerana itu juga tuntutan agama yang diperjuangkan Hasan Akidah. Namun apabila melihat Inchek Ibrahim mendampingi ia boleh menceritakan segala-galanya. Bagi Hasan Akidah, Inchek Ibrahim jauh lebih baik dari Anwar.

Kembali kepada pembebasan Anwar itu, teringat saya kepada kata-kata seorang rakan Fb saya, bahawa tarikh 09/01 itu adalah tarikh di mana berkebetulan pada ketika itu bulan sedang mengambang penuh. Iya tarikh itu memang keramat dan berkat. Yang sangat pentingnya keputusan mahkamah itu juga telah menutup rapat isu seorang bijaksana dalam Pas yang kini telah dinyahakan oleh parti berkenaan. Harapan Hasan Akidah untuk menjaja keburukan Anwar dengan keputusan yang diharap Anwar bersalah, punah ranah dan koyak rabak.

Apa yang berlaku hari ini hendaklah disambut dengan solat sujud dan pernyataan kesyukuran yang maha tinggi oleh semua penyokong Pakatan Rakyat. Yang bukan beragama Islam wajar berdoa kepada Tuhan masing-masing dengan cara dan ritual keagamaan tersendiri. Ini bukan soal plurlisme. Itu rakan Anwar yang berjubah lusah harus memahami kewajiban ini. Kebenaran itu mengatasi segala berapa jumlah yang dimasukkan ke dalam jubah anda.

Dalam pada itu kita ingin tahu sejujur mana pula pihak-pihak yang bermati-matian yakin dengan dakwaan oleh pembacuh kopi itu yang Anwar meliwatinya. Sebelum ini mereka telah menyampahkan Anwar, menghina Anwar dengan seribu penghinaan. Hari ini ternyata penghinaan mereka berdasarkan kepada pengakuan bohong oleh pengaduh telah memberi jawaban.

Apakah mereka seorang demi seorang akan berbaris ke rumah Anwar untuk memohon maaf? Meminta ampun kepada Anwar di atas keceluparan dan kemabukan kerana bencikan Anwar disebabkan mereka dihasut atau diupah sebuku garam? Tidak mungkin!

Barang kali mereka akan berbuat begitu secara senyap selepas Anwar dinobatkan sebagai perdana menteri. Mereka akan mendatangi rumah Anwar dari pintu depan dan belakang, rusuk kiri dan rusuk kanan. Mereka akan membawa jambangan bunga pujin dan sanjungan besar. Mereka akan bercerita sehingga Anwar akan terpesona dan memaafi mereka.

Biarlah kalau mereka datang membawa mangga kemaafan kerana sifat Anwar begitu. Anwar akan memaafi dan mencium setiap setanggi yang dibawa kepadanya tanpa menyelidik apakah setangi itu dicuri atau apa. Saya yakin Anwar tidak akan peduli segala cacian itu. Kepadanya perjuangannya untuk membebaskan rakyat dari belenggu kekuasaan yang kurafat, yang bidaah yang menzalimi rakyat. Anwar akan memaafi sesiapa saja yang memohon kepadanya.

Rakyat yang insaf hanya perlu mengucapkan terima kasih saja kepada Anwar. Dia telah mengorbankan segala-galanya dalam hidupnya untuk rakyat. Dia hampir kehilanganh maruah kerana diserang bertubi-tubi. Bahkan dia hampir mati. Anwar menangis tidak siapa tahu melainkan Tuhan dan malaikat yang menjaganya saja.

Anwar tidak mengharap balasan dari segala pengorbanan itu kerana pengorbanan itu adalah sunah bagi orang sepertinya. Tetapi apa yang Anwar dan kita semua harapkan dengan pengorbanan dan perjuangan itu, rakyat perlu menyatakan sokongan dan membalasnya dengan menjatuhkan kerajaan mitos yang dipikul pocong-pocong yang ada hari ini.

Hendaknya dan sama-sama berdoa semoga tiada lagi cabaran dan dugaan selepas ini. Biarlah orang yang sekuturnan dengan para fitnah sudah tidak ada lagi dan mereka sudah insaf dan keturunannya pupus serta merta. Biarlah negara ini merekodnya orang-orang jahat dan pemfitnah setakat apa yang ada hari ini. Jangan ita panjangkan senarai orang jahat dalam negara ini.

Ingatan kepada Anwar di dalam menerima sahabat yang baru, teman-teman penyokong yang baru jangan lupa kepada kawan lama. Ingatlah dan renunglah parut, kesedihan dan bekasan linangan air mata yang bertakak di bibir mata yang wujud kerana terlalu banyak menangis nasibmu. Jadikan itu sebagai mempori dan tanda sayang dan kasih mereka kepada kamu.

Dan aku telah lama menyenaraikan satu persatui siapa yang mengkhiantimu, siapa yang suci hati kepadamu dan siapa yang sedang mencsari lubang untuk memasuki ke rumah semula sesudah kau bebas. Aku sudah tahu dan aku akan menanam onak dan duri serta menyebur racun agar petualng itu tidak akan mendekati kediamanmu. [wm.kl.11:00 am 09/01/12]

Mohd Sayuti Omar,
http://msomelayu.blogspot.com

Mohon maaflah pada Anwar pada sesiapa yg dok kata beliau Peliwat - Nik Aziz

Nik Aziz puasa sunat, minta penuduh Anwar mohon maaf

http://3.bp.blogspot.com/-zIYgzx6xBZE/TjS2lPMEX8I/AAAAAAAADEs/4Omj5Gousi0/s400/nik%2Baziz.jpg
PENGKALAN CHEPA, 9 Jan: Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, menasihatkan pihak yang telah memfitnah Datuk Seri Anwar Ibrahim sebelum ini memohon maaf dengan segera.

Katanya, ianya termasuk pihak media yang seolah-olah telah menggambarkan Anwar bersalah walaupun mahkamah belum membuat sebarang keputusan sebelum ini.

“Para wartawan yang turut membuat fitnah terhadapnya selama inipun perlu memohon maaf dari Anwar.

"Berdosa besar dan tidak akan masuk syurga selagi tidak memohon maaf darinya,” ujarnya lagi.

Beliau berkata demikian kepada media sekembalinya dari Kuala Lumpur, di Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra, di sini pagi ini.

Sementara itu beliau yang juga Menteri Besar Kelantan memberitahu akan menunaikan solat sunat ‘syukur’ malam ini ekoran keputusan mahkamah yang memutuskan Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu, tidak bersalah.

Beliau juga akan berpuasa sunat sehari esok bagi melahirkan rasa syukur terhadap fitnah yang dilemparkan terhadap Anwar yang akhirnya ditamatkan dengan keputusan mahkamah hari ini.

“Mudah-mudahan fitnah politik di negara ini tidak akan berlaku lagi,” ujarnya.

Ucapan dari Timb. Presiden, Naib Presiden serta Pengarah P/Raya PAS sempena kebebasan Anwar



Ucapan Presiden PAS selepas DSAI dibebaskan...


Coli dan seluaq dalam Puteri UMNO saja GLC tak tolong beli...

oleh kedahla

Pada 03.02.08 (di zaman BN), STDC telah membekalkan kain tudung kepada Puteri Umno Kedah bernilai RM20,000.00. (No. cek: 631901) dibayar kepada pembekalnya atas nama HM Design & Trading.

Soalnya, mengapa nak beli kain tudung Puteri pun sapu duit GLC. Kalau RM20,000.00 tu bagi kat orang miskin seorang RM100.00 maka 2,000 keluarga miskin boleh beli beras makan nasik berminggu-minggu.

Awatlaa kalau dah nama UMNO.. semua nak sapu duit GLC, duit kerajaan, duit rakyat. Tak reti cari sendiri ka? Kalau bagi peluang lagi depa ni pegang Kedah, aku bimbang lepas ni.. kain batik, seluaq dalam, coli depa pun rakyat nak kena tolong beli bagi.. ih ih ihhh.

‘JANGAN SERAH KEDAH DEKAT PENYAMUN’

901 - Poster dari manusia yang masih tak puas hati dengan Anwar..!!

http://1.bp.blogspot.com/-6N5vkVWn7kA/Two8RZou-II/AAAAAAAAA94/IrhDkGc7NNE/s1600/Capture.JPG

Siapa Liwat Siapa Sekarang ini....
mana Saiful...???

PERKASA tawar Hasan Ali jawatan PRESIDEN...



KUALA LUMPUR - Perkasa sedia menerima dan menawarkan jawatan kepada Datuk Dr Hasan Ali, yang dipecat dari Pas berkuat kuasa serta-merta hari ini.

Presidennya, Datuk Ibrahim Ali berkata, beliau sudah menjangka bekas Pesuruhjaya PAS Selangor itu, yang juga Pengerusi Jawatankuasa Tetap Hal Ehwal Islam, Adat-Adat Melayu, Infrastrukur dan Kemudahan Awam Selangor akan dipecat dan mengalu-alukannya untuk menyertai Perkasa.

"Sekiranya Datuk Hasan Ali mahu menyertai Perkasa, sebarang jawatan kami boleh tawarkan termasuk jawatan presiden," katanya kepada pemberita di sini, hari ini.

Dalam pada itu laporan Bernama juga menyebut Perkasa menunaikan solat hajat di Masjid Wilayah Jalan Duta selepas Asar hari ini bagi memohon tiada kejadian tidak diingini berlaku di ibu kota berikutan perhimpunan 901 anjuran PKR esok.

Ibrahim berkata, solat hajat berkenaan dihadiri kira-kira 100 orang dan Perkasa akan berkumpul di masjid itu sehingga keputusan diumum dan perhimpunan berkenaan selesai esok.

"Perkasa tidak akan terlibat langsung dengan perhimpunan itu. Seandainya keadaan tidak terkawal, kami sedia membantu polis dengan adanya skuad keselamatan Perkasa kira-kira 300 orang," katanya

Ibrahim turt mengecam PKR yang menganjurkan perhimpunan itu kerana ia akan memberi kesempatan kepada media asing untuk memburukkan nama negara.

"Saya amat membantah perhimpunan berkenaan kerana mereka langsung tidak menjunjung perlembagaan negara dan hanya mementingkan kepentingan pemimpin mereka tanpa memikirkan ketenteraman awam," katanya.

http://www.sinarharian.com.my/politik/perkasa-tawar-hasan-ali-jawatan-1.17147

901 - Ingat..Jangan Syok Sangat dok puji mahkamah baik... lupakah anda dengan kes MB Perak suatu waktu dahulu...???

Update 10.20 am - DSAI sedang berucap dihadapan puluhan ribuan penyokong dan rakyat yang hadir. Tunggu upload video di YouTube.

Apakah kes kemenangan Nizar suatu dulu dlm kes MB Perak yang sah, akan menikam DSAI kali ini ? Mohon bertenang. Jangan dok komen/ulas mahkamah adil dan sebagainya kerana kena beringat pelanduk mudah lupakan jerat, tapi jerat tidak lupakan pelandok. Lihat kes dato seri nizar yang menang sehari kes kuasa MB Perak tapi dalam 12 jam berubah kembali. DAH LUPA KAA ? Kena bertenang kerana pendakwa tentu akan kemukakan rayuan di bawah seksyen lain pulak...masih banyak muslihatnya !

http://albanjarionline.blogspot.com/2012/01/real-901-6-terkini-2-dsai-akan-ditahan.html



Selamat berjuang diucapkan kepada Hassan Ali...

http://3.bp.blogspot.com/-18OYj0-tHpE/TrOGeVScmlI/AAAAAAAABOI/tVlEidpt0uY/s400/hasan_ali%255B1%255D.jpg

1. SAYANG....Semangat Islamnya tinggi tp kurang memahami fiqh politik..Nak bawa Islam mesti penuh strategi...

2. PAS memecat dr Hassan Ali bukan kerana DAP, bukan kerana 901, bukan kerana soal Anwar, tetap beliau telah membelakangi 'manhaj' dan 'disiplin parti', beberapa kali membuat kenyataan terbuka yg mengkritik pandangan dan dasar parti walaupun sudah diberi amarah berkali2.....NAMUN PAS tetap beri peluang utk membuat rayuan...kalau beliau ikhlas bersama jemaah, beliau akan kembali membuat rayuan..jika tidak??...faham2lah sendiri...

3. Syeikh Qaradhawi, Muhd Al Ghazali, Syd Sabiq dll pernah diambil tindakan oleh Ikhwan Muslimin. Namun mereka menunjukkan keikhlasan dan kekal bersama pjuangan Islam hingga penghujung usia...Ketika Muhd Al Ghazali dipecat, Hasan Hudhaibi berkata:
"Kami memecat beliau bkn sebagai menafikan ilmu dan tawadhu'nya, tetapi kepentingan menjaga disiplin dalam kerja jamaah adalah diutamakan."
4. Barbalik persoalan pemecatan keahlian ini, PAS tak pernah gugurkan perjuangan Islam. Tp hanyalah strategi seperti mana strateginya Nabi Saw membawa Islam sehingga terpaksa gugurkan Kalimah Bismillah dan Rasulullah dlm Perjanjian Hudaibiyah.

5. Gugur kalimah bukan bererti gugur perjuangan...Gugur kalimah 'islamic State' dan swing kpd 'welfare state' hanya semata2 strategi yg langsung tak bercanggah dgn Islam..

6. Insyaallah, Majlis Syura Ulama' dipenuhi tokoh agama dan orang2 alim, mereka pastinya arif dan sudah melakukan 'istikharah' sebelum membuat keputusan..

7. Pada HASSAN ALI, anda boleh perjuangkan perjuangan dan cita2 anda melalui NGO, luar drpada PAS...sbb PAS ada perlembagaan, PAS bukan milik individu, tapi jemaah, kena faham fiqh politik dan adab jemaah kalau nk sertai haraki PAS...lepas ni kalau nak pakai tv3, Utusan Malaysia hari2 pun xpa...=)

Selamat berjuang diucapkan kepada Hassan Ali... kpd harakah islamiah (PAS), teruskan perjuangan!..

ALLAHUAKBAR!!

nukilan pemimpin ummah

Tengah hari ini Anwar akan ke Permatang Pauh dengan di iringi 100 buah kereta..... siapa nak follow dipersilakan....


Anwar sedang berjalan keluar diiringi Presiden Pas Abdul Hadi Awang, Timbalan PKR Mohamed Azmin Ali dan beberapa pemimpin yang lain.

Tengah hari ini Anwar akan ke Pulau Pinang dengan diiringi 100 buah kereta.

Hakim membebaskan Anwar dari tuduan liwat. Keputusan yang benar-benar upset. Keputusan ini sudah tentu disambut dengan linangan air mata kegembiraan oleh puluhan ribu penyokong Anwar yang berhimpun sejak awal pagi.




http://bloglistpolitik.blogspot.com/2012/01/terkini-lambaian-kemenangan-anwar.html

Kedua-dua bukti iaitu DNA dan oral-lisan tak boleh sabit kesalahan...maka ANWAR BEBAS...!




Hakim Mohamad Zabidin Mohd Diah memutuskan Dato Seri Anwar Ibrahim tidak bersalah dan mengarahkan supaya beliau dibebas dan dilepaskan.

Hakim Mohamad Zabidin yang tidak membaca penghakiman penuh kecuali kesimpulannya berkata kedua-dua bukti iaitu DNA dan oral-lisan tak boleh sabit kesalahan.

"Selepas meneliti bukti, saya tidak boleh pasti 100 peratus bahawa bukti telah diusik.

"Justeru, mahkamah keberatan menerima bukti sedemikian dari SP1 Saiful."

Isteri Anwar, Dr Wan Azizah Wan Ismail kelihatan menanggis sambil memeluk suaminya dalam kegirangan.

Seluruh mahkamah kecoh seketika dengan penyokong Anwar menjerit gembira.

Sebelum itu, Hakim memulakan persidangan pada kira-kira jam 9.20am dengan mengambil tempatnya.

Allah huakbar....Alhamdulillah........ Anwar BEBAS.....


Anwar punca saya di pecat - Hassan

Pemecatan Saya Oleh PAS Berpunca Dari Anwar Ibrahim - Hassan Ali

alt

KUALA LUMPUR 9 Jan. - “Saya dipecat kerana Anwar Ibrahim,” kata bekas Pesuruhjaya PAS Selangor Datuk Dr Hasan Mohamed Ali malam ini.

Mengulas pemecatannya sebagai anggota PAS hari ini, Hasan yang juga Pengerusi Jawatankuasa Tetap Hal Ehwal Islam, Adat-Adat Melayu, Infrastrukur dan Kemudahan Awam Selangor berkata segala komen yang diutarakannya adalah membabitkan isu peribadi Ketua Pembangkang itu kerana tidak mahu rakyat terjebak dalam pemainan politik Anwar.

“Saya tidak mahu beliau (Anwar) mengheret rakyat menjunjung perjuangannya yang saya rasa amat kotor, ini yang saya perjuangkan.

“Saya tidak sanggup hadir menyokong Anwar esok, saya antara orang PAS yang tidak sanggup membuat justifikasi mengapa Anwar harus jadi Perdana Menteri,” katanya kepada pemberita di kediamannya di Damansara.

Turut hadir bekas Timbalan Presiden PAS Nasharudin Mat Isa dan Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) Ibrahim Ali.

Dr Hasan berkata beliau akan membuat sidang media minggu ini bagi menjelaskan secara terperinci mengenai perjuangannya itu.

Hasan berkata Anwar, yang juga Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), tidak layak menjadi Perdana Menteri kerana mempunyai latar belakang ‘meragukan’ dan berpendapat Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang atau Murshidul Am PAS Nik Aziz Nik Mat lebih layak memegang jawatan itu.

“Saya paling tidak seronok bila ada desakan daripada Azmin Ali (Timbalan Presiden PKR) untuk pecat saya. Macam mana orang PAS boleh ditunjuk sedemikian rupa.

“Apa hak Azmin mahu campuri rumahtangga PAS. Apapun terjadi, saya dipecat, digugur atau apa sekalipun, saya akan berjuang demi Islam, institusi Raja dan demi bangsa Melayu di negara ini,” katanya.

Beliau berkata perjuangan itulah yang cuba dibawanya dalam PAS, namun usaha tersebut tidak dihargai, tidak ditunjuk jalan dan disekat PAS sendiri.

Sementara itu, Nasharudin berkata kehadirannya malam ini sebagai menyatakan sokongan peribadi kepada Hasan, yang sentiasa komited memperjuangkan syiar Islam walaupun berdepan pelbagai cabaran dan dugaan.

“Tindakan pimpinan PAS Pusat memecat Dr Hasan merupakan satu tindakan drastik tanpa memberi peluang kepada beliau untuk memberi penjelasan.

“Saya sebagai anggota Majlis Syura Ulama PAS ingin menyatakan ruang masih ada untuk beliau berkhidmat kepada parti dengan mengemukakan rayuan pemecatan beliau dalam tempoh 30 hari kepada majlis ini,” katanya.

Nasharudin juga berharap tidak timbul polemik di kalangan anggota PAS yang menganggap orang yang menyatakan pendapat dalam media proUmno ingin menjadi anggota UMNO.

“Saya harap politik kita lebih matang daripada itu, mesej perjuangan kita harus dikukuhkan agar Islam sentiasa berada di hati kita,” katanya.

Ibrahim pula berkata beliau hadir atas dasar ingin menyatakan sokongan terhadap perjuangan Hasan menegakkan Islam di negara ini.

“Tindakan memecat Hasan sepatutnya tidak terjadi dalam sebuah parti yang memperjuangkan Islam, parti Islam perlu ada perbincangan dan rundingannya. Ini bukan isu kecil, ini melibatkan prinsip,” katanya.

http://www.klpos.com/politik/2179-pemecatan-saya-oleh-pas-berpunca-dari-anwar-ibrahim-hassan-ali

Aduhai....Gua Nak Kata Aman Macamana Bumi Malaysia Sekarang nie.... [part 3]

Penduduk dihantui kes rompak
ROSDALILAH ZAHARI
January 8, 2012
penduduk

HULU KINTA – Serangan sekumpulan perompak ke atas seorang pemuda, A Ganesh Kumar, 24, di Lorong Bunga Raya 3, Kampung Tersusun Batu Lapan, di sini, pada awal pagi, Khamis lalu, menyebabkan penduduk kampung berkenaan tidak mampu lagi berdiam diri.

Bapa mangsa, C Arasu, 56 berkata, anaknya kini terlantar di hospital kerana mengalami kecederaan serius dalam kejadian yang berlaku pada jam 1.20 pagi itu.

Menurutnya, Ganesh Kumar baru pulang ketika itu selepas menghabiskan tugasnya di Loji Penapis Air Ulu Kinta dan terlihat kelibat empat lelaki dipercayai sedang mengumpil cermin tingkap rumah mereka.

“Melihat keadaan itu, anak saya segera mengambil kapak untuk mempertahankan diri, namun telah diserang kumpulan lelaki terbabit secara bertubi-tubi, menyebabkan dia mengalami kecederaan serius.

“Saya sedang tidur ketika itu dan tidak menyedari apa yang berlaku sehinggalah mendengar suara anak saya mengerang kesakitan dan terkejut melihat keadaannya dengan beg duit serta telefon bimbit bertaburan di lantai,” katanya ketika ditemui, semalam.

Katanya, Ganesh Kumar terpaksa dihantar dan ditahan di wad Hospital Pakar Ipoh (KPJ-ISH) pada hari kejadian dan dia bersyukur kerana jiran tetangga menyedari kejadian itu, sekali gus mengelak daripada berlaku kehilangan nyawa.

Kejadian berkenaan, secara tidak langsung menyebabkan Arasu serta lain-lain penduduk tidak dapat berdiam diri dan menggesa pihak bertanggungjawab untuk memandang serius kejadian berkenaan supaya tiada nyawa yang melayang selepas keja­dian­ itu.


Berlarutan sejak November

SEORANG penduduk yang pernah menjadi mangsa rompak di situ, G Vadiveloo, 54 memaklumkan kejadian rompak di situ telah berlarutan sejak November tahun lalu.

“Kejadian berkenaan semakin menjadi-jadi sehingga ke awal tahun ini dan sepanjang 15 tahun saya tinggal di sini, kejadian yang saya alami merupakan kejadian terburuk.

“Rumah saya pernah dimasuki empat lelaki bersenjata parang dan bertopi keledar pada kira-kira jam 10 malam, 10 November lalu dan saya mengalami kecederaan akibat ditetak oleh perompak terbabit,” katanya.

Vadiveloo berkata, dia menerima lapan jahitan di belakang bahu kanan akibat tetakan­ itu, namun anak perempuan serta isterinya terselamat.

Katanya, dalam kejadian berkenaan, sebuah kereta jenis Honda City milik anaknya, beberapa kad ATM, komputer riba, wang tunai, tiga telefon bimbit serta beberapa bara­ngan­ lain telah dilarikan dan kejadian telah dilaporkan kepada polis dalam kadar segera.

“Hasil rompakan tidak dijumpai hingga kini dan kerana kekurangan bukti semua perompak terbabit telah dibebaskan selepas ditahan reman selama 14 hari.

“Selepas mereka dibebaskan, kawasan perumahan ini sekali lagi didatangi sekumpu­lan­ perompak yang semakin aktif melakukan jenayah dan saya sekeluarga sentiasa dalam ketakutan kerana risau kejadian­ sama berulang kembali,” katanya.

Vadiveloo tidak menolak kemungkinan, kumpulan perompak yang semakin aktif hingga kini merupakan kumpulan sama merompak rumahnya berdasarkan gambaran beberapa mangsa lain di kawasan perumahan itu.

Akan ambil tindakan

Ketua Kampung (JKKK) Kampung Tersusun Batu Lapan/Bandar Baru Putra/Villa MDP, Mohd Tahir Zakaria memaklumkan, lima kes rompak telah berlaku di kawasan berkenaan sehingga Khamis lalu.

Menurut beliau, modus operandi yang digunakan kumpulan perompak terbabit dilihat sama dan mereka seolah-olah sudah biasa dengan keadaan di kawasan itu.

“Beberapa langkah keselamatan telah diambil dalam usaha mengelak kejadian sama berulang. Antaranya, menubuhkan pasukan Ikatan Relawan Rakyat Malaysia (Rela) dan Kawasan Rukun Tetangga (KRT) di Kampung Tersusun Batu Lapan.

“Kami telah menubuhkan KRT sebelum ini, namun belum didaftarkan secara rasmi dan kami akan menyegerakan pendaftarannya selepas ini,” katanya ketika ditemui, semalam.

Menurut beliau, Tenaga Nasional Berhad (TNB) juga telah dihubungi dan dimaklumkan akan memasang lampu jalan di kawasan berkenaan dalam masa terdekat.

“Majlis Bandaraya Ipoh (MBI) juga telah memaklumkan kami, yang mereka akan membersihkan kawasan semak berhampiran bagi me­ngelak ia dijadikan tempat persembunyian kumpulan perompak terbabit.

Luahan penduduk di kawasan berkenaan turut didengari Ahli Parlimen Ipoh Barat, M Kulasegaran yang turut melawat kampung itu.

Ucapan Terakhir DSAi di Kuala Lumpur semalam.... lawan tetap lawan...



DEKLARASI BANGKIT 2012

Menginsafi firman Allah s.w.t, :

وَاتَّقُواْفِتْنَةً لَاتُصِيبَنَّ الَّذِينَ ظَلَمُوامِنكُمْ خَاصَّةً وَاعْلَمُوا أَنَّ اللهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ

“Dan jagalah diri kamu daripada fitnah (kemudaratan) yang bukan sahaja akan menimpa orang-orang yang zalim di antara kamu secara khusus (tetapi akan menimpa kamu secara umum). Dan ketahuilah bahawa Allah Maha berat azab hukumanNya". (Surah al-Anfal, ayat 25).

Tugas menentang kezaliman dan kefasadan adalah tugas rakyat. Dengan ini, kami melancarkan revolusi minda untuk mengangkat kuasa rakyat menentang kezaliman demi menegakkan kebenaran. Arus revolusi ini mesti disambut. Sudah tiba masanya rakyat Malaysia melancarkan kebangkitan.

Iktibarkanlah firman Allah s.w.t. :

وَإِذَاقِيلَ لَهُم لَاتُفْسِدُواْفِى اْلأَرْضِ قَالُواْإِنَّمَانَحْنُ مُصْلِحُونَ

“Dan apabila dikatakan kepada mereka: “Janganlah kamu membuat bencana (kefasadan) dan kerosakan di muka bumi”, mereka menjawab: “Sesungguhnya kami orang-orang yang hanya membuat kebaikan”. (al-Baqarah, ayat 11)

Maka kami menyeru seluruh rakyat agar bangkit malakukan perubahan total yang pantas dan radikal terhadap perkara-perkara berikut.

Pertama: Kebangkitan untuk menegakkan Hak Asasi Manusia berdasarkan prinsip kepercayaan kepada Tuhan. Kami percaya bahawa hak-hak asasi dan kebebasan sejagat ialah elemen yang melengkapi agama dan bahawa tiada seorangpun secara prinsip berhak menangguhkannya secara keseluruhan atau sebahagian atau melanggar atau mengabaikannya.

إِنَّ اللهَ يَأْمُرُكُمْ أَن تُؤَدُّوااْلأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُم بَيْنَ النَّاسِ أَن تَحْكُمُوابِالْعَدْلِ إِنَّ اللهَ نِعِمَّايَعِظُكُم بِهِ إِنَّ اللهَ كَانَ سَمِيعًا بَصِيرًا – النساء : 58

“Seusngguhnya Allah menyuruh kamu supaya menyerahkan segala jenis amanah kepada ahlinya (yang berhak menerimanya), dan apabila kamu menjalankan hokum di antara manusia. (Allah menyuruh) kamu menghukum dengan adil. Sesungguhnya Allah dengan (suruhanNya) itu member pengajaran yang sebaik-baik kepada kamu. Sesungguhnya Allah sentiasa Mendengar lagi sentiasa Melihat”.

Kedua: Kebangkitan untuk menegakkan keadilan untuk semua rakyat Malaysia, bebas dari penyalahgunaan kuasa dan rasuah, yang akan membolehkan semua rakyat tanpa sekatan kaya miskin dapat memenuhi keperluan hidup yang sama termasuk makanan dan pakaian yang baik, tempat tinggal mampu milik, pendidikan yang sempurna, rawatan yang berkualiti dan persekitaran yang bebas pencemaran kimia dan radioaktif;

Ketiga: Kebangkitan untuk mendaulatkan kuasa rakyat melalui proses demokrasi melalui pilihan raya yang adil dan bersih. Kekuasaan adalah satu amanah, dan mendapatkan kuasa melalui eksploitasi dan penipuan adalah satu bentuk kekejian yang mesti dihapuskan.

Keempat: Kebangkitan untuk memperjuangkan keadilan ekonomi, dengan merapatkan jurang kaya miskin. Cukai dan wang zakat, mesti digunakan untuk membantu yang lemah bukan untuk kepentingan segelintir golongan elit. Peluang ekonomi mesti dibuka luas dengan adil tanpa meminggirkan golongan marhain.

Keadilan berdasarkan firman Allah s.w.t.:

إِنَّ اللهَ يَأْمُرُبِالْعَدْلِ وَاْلإِحْسَانِ وَإِيتاّئِ ذِى الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ – النحل : 90

“Sesungguhnya Allah menyuruh berlaku adil dan berbuat kebaikan serta memberi bantuna kepada kaum kerabat; dan melarang daripada melakukan perbuatan-perbuatan yang keji dan mungkar serta kezaliman. Ia mengajar kamu (dengan suruhan dan laranganNya ini), supaya kamu mengambil peringatan mematuhiNya”.

Kelima: Kebangkitan untuk merevolusikan minda rakyat agar bijak menilai baik buruk dasar-dasar pemerintahan dan perilaku pemimpin, sama ada kerajaan yang memerintah atau pembangkang, termasuk raja-raja dan sultan agar kuasa sebenar terus berada ditangan rakyat. Rakyat berhak meruntuhkan kerajaan yang zalim dan membina semula kerajaan yang adil selaras dengan peruntukan perlembagaan.

Dengan ini, kami berikrar akan terus membina momentum kebangkitan rakyat dan menyeru pihak-pihak berwajib agar insaf dan kembali kepada prinsip-prinsip keadilan yang sebenar sebelum rakyat menunjukkan jalan keluar.

Renungilah Firman Allah s.w.t. ini:

سَمَّاعُونَ لِلْكَذِبِ أَكَّالُونَ لِلسُّحْتِ فَإِنْ جَاّءُوكَ فَاحْكُم بَيْنَهُم أَوْأَعْرِضْ عَنهُمْ وَإِن تُعْرِضْ عَنهُمْ فَلَن يَضُرُّوكَ شَيْئًا وَإِنْ حَكَمْتَ فَاحْكُم بَيْنَهُم بِالْقِسْطِ إِنَّ اللهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ - المائدة : 42

“Mereka sangat suka mendengar berita-berita dusta, sangat suka memakan segala yang haram (rasuah dan sebagainya). Oleh itu kalau mereka datang kepadamu, hukumlah di antara mereka (dengan apa yang telah diterangkan oleh Allah), atau berpalinglah diri mereka; dan jika engkau berpaling dari mereka makan mereka tidak akan dapat membahayakanmu sedikitpun; dan jika engkau menghukum maka hukumlah di antara mereka dengan adil; kerana sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berlaku adil”.

Semoga tahun 2012 ini membawa satu perubahan yang bermakna buat negara dan rakyat.

Renungilah peringatan Hadis ini, apabila umat ini melakukannya 15 perkara, nuscaya mengundang bala musibah daripada Allah s.w.t.:

عَنْ عَلِىٍّ بْنِ أَبِى طَالِبٍ رَضِىَ اللهُ عَنْهُ قَالَ : قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : إِذَا فَعَلْتَ أُمَّتِى خَمْسَ عَشَرَةَ خَصْلَةً حَلَّ بِهَا الْبَلَاءُ , قِيْلَ وَمَا هِىَ يَارَسُوْلَ اللهِ ؟ قَالَ إِذَا كَانَ الْمَغْنَمَ دُوَلًا وَاْلأَمَانَةُ مَغْنَمًا وَالزَّكَاةُ مَغْرَمًا وَأَطَاعَ الرَّجُلُ زَوْجَتَهُ وَعَقَّ أُمَّهُ وَبَرَّ صَدِيْقَهُ وَجَفَا أَبَاهُ وَارْتَفَعَتِ اْلأَصْوَاتُ فِى الْمَسَاجِدِ وَكَانَ زَعِيْمُ الْقَوْمِ أَرْذَلَهُمْ وَأُكْرِمَ الرَّجُلُ مَخَافَةَ شَرِّهِ وَشُرِبَتِ الْخُمُوْرُ وَلُبِسَ الْحَرِيْرُ وَاتُّخِذَتِ الْقِيَانُ وَالْمَعَازِفُ وَلَعَنَ آخِرُ هَذِهِ اْلأُمَّةِ أَوَّلَهَا , فَلْيَرْتَقِبُوْاعِنْدَ ذَلِكَ رِيْحًا حَمْرَاءَ أَوْ خَسْفًا أَوْ مَسْخًا .

رواه الترمذى

Peringatan Hadis Nabi s.a.w. yang diriwayatkan oleh At-Tirmizi dari Ali (r.a.): Apabila umatku telah membuat 15 perkara, maka bala pasti akan turun ke atas mereka iaitu:

  • 1. Apabila kekayaan Negara hanya dimiliki oleh orang-orang tertentu sahaja.
  • 2. Apabila amanah dijadikan sumber memperolehi keuntungan.
  • 3. Zakat dijadikan hutang (tidak bayar zakat).
  • 4. Suami taat pada isteri.
  • 5. Anak mendurhakai ibunya.
  • 6. (sedangkan ia) berbaik-baik dengan temannya.
  • 7. (dan) menjauhkan diri dari bapanya.
  • 8. Suara-sura ditinggikan di dalam masjid.
  • 9. Orang yang paling hina di kalangan satu kaum menjadi ketua kaum itu.
  • 10. Seseorang itu dimuliakan kerana kejahatannya.
  • 11. Arak diminum di merata-rata tempat.
  • 12. Kaum lelaki ramai yang memakai sutera (pakaian perempuan).
  • 13. Artis-artis disanjung tinggi dan dipuja.
  • 14. Banyak jenis muzik dimainkan.
  • 15. Generasi umat Islam pada zaman ini menyalahkan generasi yang terdahulu.

Maka sabda Baginda s.a.w. lagi: “Hendaklah mereka menanti ketibaan tiupan angin merah, atau gempa bumi ataupun mereka akan ditukar menjadi makhluk lain.”

SEKRETARIAT BANGKIT 2012

901 - Pesanan Dato’ Seri Anwar Ibrahim


Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh

Tanggal esok 9 Januari 2012 ini, penghakiman kes Fitnah Liwat II akan termaktub dalam sejarah, samada sebagai detik penentuan keadilan ditegakkan ataupun hari gelap buat kedaulatan undang-undang dan kepada mereka yang perjuangkan keadilan.

Saya menyeru seluruh rakyat Malaysia agar membulatkan tekad serta iltizam dalam menuntut pembaharuan politik. Mereka boleh mengaibkan saya, mereka boleh menghumban saya ke penjara, mereka boleh menginjak hak rakyat dan mereka boleh memukul kita hanya kerana berkumpul, akan tetapi mereka takkan dapat merampas kehormatan diri, maruah serta semangat kita untuk melakukan apa yang benar dan memperjuangkan apa yang kita percaya.

Mengulangi fitnah keji sejak dari 1998 lagi terhadap diri saya dan sepanjang sandiwara perbicaraan yang panjang ini, pelbagai fitnah dan tohmahan telah dilemparkan, namun ianya tidak menghakis keyakinan rakyat. Kita telah menyaksikan betapa polis, pihak pendakwaan dan kehakiman serta media yang dikawal UMNO berganding bahu memastikan agar kerajaan BN yang rasuah dan zalim ini terus berkuasa.

Walau apa pun jua penghakiman yang akan diputuskan nanti, ia harus tetap melonjakkan semangat dan keyakinan menuntut perubahan bagi menegakkan hukum, melaksanakan sistem ekonomi saksama dan memupuk semangat persaudaraan yang tulen. Usaha dan upaya mestilah digembeling demi membanteras kezaliman, rasuah dan penyalahgunaan kuasa. Pastikan pada Pilihanraya Umum ke 13 nanti, kebangkitan rakyat akan menghumban penguasa angkuh dari tampuk pemerintahan.

Mereka mungkin berhasrat memenjara dan merantai saya tetapi mereka takkan sesekali dapat memasung jiwa dan semangat saya. Di sini saya mengulangi ikrar bahawa saya tidak akan berhenti selagi kita belum berjaya melaksanakan Perubahan dan menghapuskan segala kebejatan yang dilakukan oleh kerajaan UMNO-BN dan membangunkan sebuah bangsa yang adil lagi saksama. Berbekalkan semangat perjuangan yang murni serta bertawakal kepada Allah, Inshaallah, perjuangan kita akan mencapai kejayaan.

Saya akan tetap bersama anda semua di hati dan jiwa saya dan bersama-samalah kita bina sebuah negara Malaysia yang baharu.

ANWAR IBRAHIM

Sedutan ucapan terakhir tour DSAi sebelum 901







Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...