TERKINI :

Friday, August 31, 2012

Dok Kalut Jaja Janji Orang Last Janji Depa Pon kantoi tahap maxima tak sedaq...!!

BN hanya tunai 7.25% janji sepenggal

KUALA LUMPUR: Kalau separuh dari tanah rizab Melayu tergadai dan hutang negara pula hampir mencecah pada paras siling 55 peratus Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK), tidak ada nilai langsung dakwaan Umno kononnya telah menunaikan janji.

Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar menyifatkan dakwaan Naib Presiden Umno, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi kononnya kerajaan Barisan Nasional (BN) berjaya menunaikan lebih daripada 87 peratus janji yang dibuat sejak daripada pilihan raya umum pada 1959 ketika di bawah Parti Perikatan sebagai bukti kegagalan Umno.

"Kalau Zahid hendak sangat bermain dengan angka, 87 peratus dibahagikan dengan 12 kali pilihan raya, maknanya hanya 7.25 peratus janji kerajaan BN atau Perikatan yang ditunaikan setiap penggal.

"Ia bermakna Pakatan Rakyat (PR) lebih banyak menunaikan janji sebab Zahid yang kata kerajaan negeri di bawah PR hanya menunaikan kurang 15 peratus daripada keseluruhan janji yang dibuat dalam satu penggal pilihan raya.

"Kurang 15 peratus mungkin 14 peratus dalam satu penggal pilihan raya dan ia jelas lebih banyak dari hanya 7.25 peratus janji yang ditunaikan oleh kerajaan BN atau Perikatan dalam satu penggal pilihan raya . Itu kalau Zahid hendak sangat bermain angka," kata Mahfuz.

Di sisi yang lain pula, kata Ahli Parlimen Pokok Sena itu, dakwaan Menteri Pertahanan mengenai peratusan janji yang ditunaikan oleh BN itu hanya akan menjadi bahan ejekan dan cemuhan rakyat.

"Rakyat yang berbangsa Melayu akan mempersoalkan apa guna dakwaan Zahid yang belum tentu betul itu kalau rekod dalam dalam tahun 1995 sahaja menunjukkan hampir 44 peratus daripada jumlah asal tanah rizab Melayu terlepas dari tangan orang-orang Melayu," kata Mahfuz.

Menurut beliau, tanah rizab Melayu berjumlah tiga juta hektar pada tahun 1957 merosot kepada 1.7 juta hektar pada tahun 1995, iaitu hampir 44 peratus daripada jumlah asal.

[Read More]

Doktor nasihat Ustaz Azizan berehat di hospital

Saya telah menziarahi YAB Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Razak semalam di Kedah Medical Centre, Alor Setar.

Saya telah berbual dengan beliau dan juga berbincang dengan doktor yang merawat beliau.

Buat masa sekarang, beliau dinasihatkan doktor agar berehat di hospital untuk mempastikannya mendapat rehat yang cukup, makan ubat dengan teratur dan tidak memakan makanan yang tidak sesuai untuk kesihatan beliau.

Doktor mendapati Ustaz Azizan keletihan akibat terlalu banyak menyertai pelbagai program sepanjang bulan puasa yang lalu.

Doktor berpendapat beliau perlu berehat di hospital buat masa ini dan mendapat pengawasan doktor dan tidak membuat kerja yang terlalu berat tetapi boleh mempengerusi mesyuarat-mesyuarat penting.

Untuk itu, saya diberitahu MB akan memanggil mesyuarat Exco dalam waktu yang terdekat dan atas nasihat doktor, ia adakan di hospital.

Sehubungan dengan itu, rakyat Kedah dan ahli-ahli PAS tidak perlu bimbang dengan hal ini.


Dato' Mustafa Ali
Setiausaha Agung PAS

MERDEKA..!! MERDEKA..!! MERDEKA..!!



Untuk Makluman Hari Ini PUBLIC HOLIDAY


Thursday, August 30, 2012

[Gambar] Akhirnya Dataran Merdeka di Kuningkan malam ini.. MERDEKA.. MERDEKA.. MERDEKA... dari BN..!!!


[Gambar] Walaupun polis cakap 'Haram.. Haram.. Haram..', rakyat masih 'keras kepala'

Walaupun polis cakap 'Haram.. Haram.. Haram..', rakyat masih 'keras kepala' nak sertai jugak HIMPUNAN HARAM ni! Degil betul rakyat Malaysia ni!

Gambar Terkini dari Dataran...kuning kuning najib pening..

gambar di ambil dari facebook

[gambar] “Kita mahu kalau boleh, ramai orang akan memakai baju kuning dan kelihatan di mana-mana sebagai tanda sokongan kepada demokrasi.”

Jurucakap Gabungan Janji, Hishamuddin Rais, berkata perhimpunan “Janji Demokrasi” akan tetap diteruskan walaupun polis tidak membenarkan mereka berhimpun di Dataran Merdeka.

Katanya, pihaknya tidak akan melanggar arahan polis supaya tidak berhimpun di Dataran Merdeka, sebaliknya berkata mereka akan menyambut Hari Kemerdekaan di mana-mana sahaja di sekitar Kuala Lumpur dengan baju kuning.

“Jika perjalanan ke Dataran Merdeka tersekat dan hanya sampai di Chinatown (Jalan Petaling), kita akan sambut hari kemerdekaan di Chinatown,” katanya lagi.

“Kita mahu kalau boleh, ramai orang akan memakai baju kuning dan kelihatan di mana-mana sebagai tanda sokongan kepada demokrasi.”



Tour BAS DSAI : Yang UMNO dok dengki pasai paa..???

 UMNO dengki DSAI berkempen guna BAS.

kah kah kah

Sementara tunggu member2 update perhimpunan janji demokrasi di dataran sebab aku tak pergi, kita layankan satu isu yang timbul disebabkan sikap baghal orang umno. Mungkin ramai yang dah tahu yang dsai akan berkempen jelajah satu malaysia guna bas.

Bas tersebut juga boleh menjadi pentas ceramah bila dibuka.. lihat gambar contoh kat bawah neh geng ;




Bas tersebut lebih baik jika dibandingkan dengan bas mewah najib.

Dataran Merdeka dah start di Kuningkan dah..!!!


Puisi Khas A.Samad Said untuk malam ini...!!!

NONESasterawan negara Datuk A Samad Said hari ini menyiarkan satu puisi khas sempena perhimpunan Janji Demokrasi di Dataran Merdeka malam ini.

Puisi berkenaan, yang dimuatkan di laman Facebook, antara lainnya menggesa supaya orang ramai memakai pakaian berwarna kuning sebagai simbolik tuntutan dalam perhimpunan itu.

A Samad yang popular dengan gelaran Pak Samad juga menyeru pembacanya supaya meraikan sambutan berkenaan walau "dihindar untuk mengalir ke Dataran".

Tulisan berkenaan dipercayai merujuk kepada tekanan oleh pihak berkuasa kepada rancangan 47 NGO yang dipimpinnya untuk berhimpun pada malam ini.

Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Rais Yatim semalam dilaporkan mengalu-alukan rancangan NGO tersebut untuk memenuhi Dataran malam ini dengan berbaju kuning.

Bagaimanapun, polis hari ini mengumumkan bahawa perhimpunan tersebut bertentangan dengan undang-undang negara.
Berikut adalah petikan penuh puisi A Samad berjudul "Janji Demokrasi":

Dari Dataran Merdeka jam 9.00 malam...!!!



JANJI DEMOKRASI - Berhimpunlah di mana-mana dibumi Malaysia untuk sambut MERDEKA..... Janji "KUNING"

 
KUALA LUMPUR: Gabungan Janji akan tetap merayakan sambutan ambang merdeka 'Janji Demokrasi' malam ini meskipun tidak berhimpun di Dataran Merdeka seperti perancangan asal.

Jurucakapnya, Hishammuddin Rais berkata, Gabungan Janji tetap menyeru rakyat turun beramai-ramai ke Kuala Lumpur dengan memakai pakaian kuning dan menyambut detik 12 tengah malam di mana-mana sahaja.

"Apa yang penting, Gabungan Janji mengajak seluruh rakyat beramai-ramai ke Kuala Lumpur, pakai baju kuning, keluar untuk bersantai, bukan untuk membuat kacau. Tak boleh masuk Dataran Merdeka, beradalah di kawasan sekitar.

"Jadi berkumpullah di mana-mana yang sempat untuk kita menyambut merdeka," kata beliau ketika dihubungi Harakahdaily hari ini.

Polis hari ini menyerahkan surat rasmi kepada anggota jawantankuasa penganjur, Maria Chin Abdullah memberitahu perhimpunan 'Janji Demokrasi' di Dataran Merdeka malam ini menyalahi undang-undang negara.

Alasan yang diberikan polis kepada penganjur adalah kerana gagal memberi pemberitahuan bawah Seksyen 9(1) Akta Perhimpunan Aman 2012 kepada Ketua Polis Daerah Dang Wangi.

Selain itu, pihak polis juga membertahu, Gabungan Janji gagal memperoleh persetujuan daripada pemunya tempat perhimpunan, iaitu Dataran Merdeka bawah Seksyen 11 Akta Perhimpunan Aman 2012 dan menggugat persiapan yang dibuat untuk menyambut hari kemerdekaan pada 31 Ogos.

Justeru Hishamuddin berkata, dalam mesyuaratnya malam tadi, plan alternatif telah ditetapkan jika perhimpunan tidak dibenarkan.

Namun katanya, bacaan puisi oleh Sasterawan Negara, Datuk A. Samad Said akan tetap diteruskan walaupun tiada tempat yang spesifik.

"Kita tetapkan juga pembacaann puisi oleh Pak Samad tapi bergantung kepada beliaulah nak baca di mana. Kalau dalam LRT, dalam LRT lah bacaan puisi itu," katanya.

Negara Islam UMNO, Negara Pengekspot Babi

 
Tulang Besi mendapat maklumat berkaitan ekspot daging babi Malaysia dari link ini.. Mengikut laman ini, data di bawah ini diambil dari laman Bangsa-Bangsa Bersatu (FAOSTAT) (Sila rujuk geraf di akhir artikel ini)

Sekiranya maklumat ini benar, maka perkara ini amat dikesali sama sekali. Di kala ini UMNO ke sana ke mari mengaku memperjuangkan Islam. Mereka memperlekehkan PAS kerana sudah tidak memperjuangkan ISlam. Mereka menuduh PAS membuang agenda Negara Islam kerana berkawan dengan DAP.

Padahal PAS berhenti menggunakan slogan Negara Islam semenjak selepas PRU 1969 lagi di kala PAS menyertai Barisan Nasional. PAS menggunakan slogan Negara Berkebajikan pada tahun 2007, setahun sebelum PAS menubuhkan kerajaan bersama DAP.

Rupanya dalam UMNO mendabik dada mengatakan mereka memperjuang negara Islam, negara Islam yang sama juga menjadi negara pengekspot babi.

Awat yang kerajaan takut sangat dengan JANJI BERSIH nie.. org nak pie lepak-lepak jee..!!

KENYATAAN MEDIA
DEWAN PEMUDA PAS MALAYSIA
USAH DISEKAT KEINGINAN RAKYAT SAMBUT MERDEKA
12 Syawal 1433 bersamaan 30 Ogos 2012

 
Himpunan Janji Demokrasi telah diklasifikasikan sebagai perhimpunan haram oleh Polis DiRaja Malaysia kerana gagal memberi notis 10 hari sebelum perhimpunan berlangsung di Dataran Merdeka pada malam ambang merdeka. Hanya kerana notis serta kebenaran menggunakan Dataran Merdeka, menyebabkan Himpunan Janji Demokrasi yang turut sama mahu menyambut merdeka tidak diizinkan berlangsung. Walhal, kerajaan awal-awal lagi promosikan sambutan hari kemerdekaan negara dengan mengajak seluruh rakyat hadir bagi memberikan sokongan sebagai tanda kemeriahan sambutan itu.

Sambutan Hari Merdeka adalah milik rakyat Malaysia yang cintakan negaranya. Sesiapa sahaja perlu digalakkan menyambutnya sebagai tanda mengingati negara yang mendapat kemerdekaan penuh pada tarikh 31 Ogos setiap tahun. Malangnya, dengan pengharaman ini, ada sebilangan rakyat ternafi untuk menyambut kemerdekaan negara dengan cara mereka. Apakah sambutan hari kemerdekaan hanya untuk versi yang direstui oleh kerajaan semata-mata?

Janji Bersih d'Kedah : Malam nie jam 10 di JAM BESAR SG. PETANI

BN selesa di Kubang Pasu, Pas nekad rampas Jerlun

NURUL FATIHAH SULAINI
29 Ogos 2012
Menjelang PRU 13
Menjelang PRU 13 
 
Pertandingan dua penjuru bagi satu kerusi parlimen dan dua kerusi Dewan Undangan Negeri (Dun) di Kubang Pasu dalam pilihan raya umum ke-12 (PRU12), menyaksikan perbezaan undi yang ketara terutamanya bagi kerusi parlimen.

Biarpun Barisan Nasional (BN) tampak selesa dengan kejayaan mempertahankan kerusi Parlimen Kubang Pasu, kerusi Dun Bukit Kayu Hitam dan Jitra sama seperti PRU11 namun pertarungan sengit bakal calon BN untuk menduduki kerusi Dun Bukit Kayu Hitam berkemungkinan boleh berlaku.

Bagi kerusi berkenaan, ada desas-desus menyatakan bahawa kerusi calon BN, Datuk Ahmad Zaini Japar yang menang dengan majoriti 6,995 dalam PRU12, Ahmad Zaini menerima 13,219 undi menewaskan Che On Yusof dari PKR dengan 6,224 undi mungkin akan digantikan nama lain.

WWW 1 - Utusan kalah saman lagi..

WWW 1: Mahkamah arah fail taksiran ganti rugi
 

KUALA LUMPUR: Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini mengarahkan agar peguam Ahli Parlimen Bukit Gantang, Datuk Seri Ir Mohammad Nizar Jamaludin memfailkan notis taksiran ganti rugi saman beliau terhadap Utusan Malaysia.

Arahan tersebut telah dikeluarkan oleh timbalan pendaftar, Mazuliana Abd Rashid di pejabat pendaftar mahkamah pagi ini.

Menurut peguam Mohammad Zamri Ibrahim, timbalan pendaftar telah melapangkan tarikh agar peguam-peguam Nizar memfailkan taksiran ganti rugi mengikut di bawah akta yang baru diwartakan.

[Gambar: Zamri (kiri) bersama Nizar dan peguam di lobi Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.]

 "Kita diarahkan agar memfailkan taksiran ganti rugi dan selepas itu barulah tarikh ditetapkan untuk pendengar taksiran berapa ganti rugi bagi kes tersebut," katanya kepada media di lobi mahkamah.

Menurutnya lagi pada waktu pendengaran tersebut barulah ditetapkan jumlah ganti rugi yang perlu dibayar oleh Utusan Malaysia.

"Penghakiman telah kami perolehi dan sekarang hanya perlu failkan taksiran ganti rugi," sambung beliau lagi.

Dalam pada itu, perbicaraan tidak akan berlaku kerana Utusan Malaysia tidak pernah memfailkan permohonan mengenepikan penghakiman tersebut.

Manakala bagi kes saman TV3 ditetapkan pada 19 September nanti untuk tujuan pegurusan kes bagi peguam plantif, Nizar memfailkan jawapan terhadap pihak defenden, TV3.

Hakim Datin Yeoh Wee Siam menetapkan tarikh tersebut di kamarnya pagi tadi.

Mohammad Zamri menjelaskan perjalanan kes saman terhadap TV3 itu masih panjang melainkan pihak TV3 bersetuju untuk menyelesaikannya pada 19 September nanti.

"Jika TV3 ingin membuat penyelesaian kita akan pertimbangkan sebaik-baiknya tetapi jika mereka ingin meneruskan maka perbicaraan akan diteruskan," tambah beliau.

Sebelum itu, Ahli Jawatankuasa PAS Pusat itu telah memfailkan saman fitnah pada 10 Julai lalu kepada dua media pro Umno iaitu Utusan Malaysia dan TV3 berhubung isu bidaan plat kenderaan WWW 1.

Namun pihak Utusan Malaysia dan TV3 tidak memberi respons untuk memohon maaf dalam tempoh yang telah diberikan.

Yang nyata peneroka tetap berhutang 800 unit tersebut

Felda ambil alih hutang peneroka beli saham mulai 1 September

29 Ogos 2012
Ahmad Maslan
Datuk Ahmad Maslan 
 
SERDANG - Peneroka yang berhutang dengan bank untuk membeli 800 unit saham Felda Global Ventures Holdings Bhd (FGVH) tidak perlu lagi membayar kepada bank mulai bulan depan apabila hutang mereka itu diambil alih Felda.

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Ahmad Maslan berkata peruntukan RM360 juta yang diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak bagi membiayai pembelian unit saham itu semalam akan digunakan untuk membayar balik  pinjaman yang dibuat oleh peneroka, kepada 10 konsortium bank.

"Jadi, daripada bayar kepada bank yang ada faedah lima peratus setahun, peneroka akan bayar kepada Felda tanpa faedah dalam tempoh lima tahun iaitu kira-kira RM50 sebulan," katanya kepada pemberita selepas menutup Kem Anak Muda Generasi Felda (Kemuda) dan Kursus Induksi Permuafakatan Siswa/Siswi Felda (Persada) 2012 di Universiti Putra Malaysia (UPM) di sini hari  ini.

Kembalilah kepada Islam

oleh Syed Abdullah Syed Osman Jamalullail,

Tiada jalan pintas dan apa-apa juga jalan lain yang boleh menyelamatkan umat Islam melainkan kembali kepada ajaran Islam yang dibawa oleh Rasulullah SAW. Buatlah dan rancanglah apa pun tidak akan dapat membuka simpul permasalahan sosial yang kini sangat membimbangkan kita.

Isu buang bayi, zina, sumbang mahram, dadah, maksiat dan syirik serta murtad dan juga jenayah lain tidak akan dapat dibendung selagi manusia berdegil tidak mahu kepada ajaran al-Quran sebagai pembimbing mereka. Malahan Allah cabar manusia mencari dunia lain untuk hidup jika tidak suka dengan peraturan-Nya lagi.

Kembalilah kepada asal walaupun dunia menganggap kita ketinggalan zaman dan kolot kerana terbukti pada zaman sebelum Merdeka dan pada zaman awal Merdeka dahulu apabila kita dapat menjaga tata susila dan adat resam serta berpegang teguh kepada ajaran islam. Ketika itu pergaulan lelaki perempuan terbatas dan kurangnya pengaruh budaya tidak sihat dari barat. Di samping tidak ada langsung bahan lucah daripada internet dan sebagainya. Umat pada masa itu mampu bertahan dan tidak terkeluar daripada landasan Islam yang sebenarnya.

Sebahagian daripada kita sudah jauh daripada Rasulullah SAW dan bertambah jauh dengan Allah walaupun kita rasa 'perjalanan' kita itu betul. Hakikatnya tidak kerana banyak penyelewengan yang kita lakukan terhadap Islam dan tidak memegang amanah saperti yang dituntut oleh agama.

 Kita seolah-olah telah hilang punca dan diharapkan jangan sampai Allah tutupkan hijabnya hingga hilang perjalanan untuk kembali kepada-Nya. Kembalilah ke pangkal jalan dan ambillah kembali segala ajaran Islam itu sebelum terlambat. Hal ini kerana bila-bila masa sahaja bala akan diturunkan jika masih berdegil atau sekurang-kurangnya kembalikanlah kepada kehidupan sebagaimana datuk nenek kita hidup sebelum zaman merdeka dahulu.

Walaupun sederhana tetapi masih dapat mengekalkan identiti sebagai seorang muslim yang bertanggungjawab kepada agamanya dan masih lagi dapat mengekalkan budaya serta adat resam datuk moyang kita dahulu. Janganlah kita menzalimi diri kita sendiri dan juga anak cucu kita serta menzalimi masyarakat yang lain yang mahu kepada keharmonian hidup dan aman damai.

Janji Demokrasi: Ayuh Kuningkan Dataran Merdeka !

Sebagai NGO yang terlibat secara langsung, Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) berdiri teguh di belakang Gabungan JANJI yang menganjurkan sambutan ambang kemerdekaan bersama seruan Janji Demokrasi yang dituntut. SAMM menjangkakan jumlah kehadiran yang besar apabila Dataran Merdeka dijadikan sasaran utama dari dalam dan luar Kuala Lumpur untuk menyambut detik tiba Hari Kebangsaan tahun ini.

Bagi SAMM, Sudah sekian lama rakyat membiarkan aparat pemerintah memperkuda sambutan kemerdekaan demi kepentingan politik mereka dan seolah-olah ianya sambutan hari Umno kebangsaan. Regim pemerintah saban tahun telah mempromosi tokoh kemerdekaan negara hanya dari kalangan presiden Umno terawal hingga terakhir sedangkan ramai lagi tokoh yang berjuang menuntut kemerdekaan telah disembunyikan dari paparan umum ketika sambutan merdeka. Sejarah sebenar disorok supaya dilihat hanya Umno yang memperjuangkan kemerdekaan namun fakta sejarah menunjukkan perjuangan menuntut kemerdekaan negara telah bermula sebelum Umno diwujudkan. Inilah 'lagu' yang didendangkan setiap tahun ketika Hari Kemerdekaan.

RAIS YATIM kantoi... mamat tu cuma ajak-ajak ayam jaa..!!!


oleh AnakKedah007

  
Perhimpunan itu memang berunsur kepartian BN sahaja.
Apa hairan jika Rais Yatim cuma ajak-ajak ayam kepada orang awam menyertainya? 
Pasai apa kata macam tu cuba hangpa baca kat bawah nie...

Isu Penubuhan Kelab Penyokong di IPT : Jika BN boleh maka pastikan PR pun boleh


KENYATAAN MEDIA
TIMBALAN KETUA PEMUDA
DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN WANGSA MAJU
ISU PENUBUHAN KELAB PENYOKONG UMNO DI KAMPUS
10 Syawal 1433 bersamaan 28 Ogos 2012

Merujuk kepada kenyataan Sdr YB Khairy Jamaluddin di mana Pemuda UMNO akan menubuhkan Kelab UMNO atau penyokong UMNO di kampus IPT pada 26 Ogos di Rembau Negeri Sembilan.

DPPWM menyambut baik usaha ini selari dengan pindaan Akta Universiti dan Kolej Universiti (Auku) 2012 baru-baru ini, yang kini membenarkan mahasiswa untuk telibat dan memegang jawatan dalam mana-mana persatuan dan pertubuhan termasuk parti politik. Difahamkan dalam pindaan tersebut, pemimpin parti politik dari kedua kubu kerajaan dan pembangkang dibolehkan untuk hadir ke universiti-universiti dalam program mahasiswa dan mahasiswa yang ingin berkecimpung dalam politik juga diperbolehkan atas kebenaran Naib Canselor .

Sebagaimana mudah dan tanpa karenah serta sekatan keatas UMNO dan parti komponen lain dalam Barisan Nasional , kami juga bertegas agar pihak Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) turut memberi ruang dan peluang yang sama kepada parti – parti lain dalam Pakatan Rakyat untuk masuk ke kawasan kampus secara terbuka. Sikap pilih kasih dan memilih bulu dengan hanya membenarkan UMNO mendominasi keadaan akan menyebabkan hilangnya rasa hormat kepada pihak kementerian sendiri. Jangan hanya membenarkan apa yang dilakukan oleh UMNO tetapi perkara yang sama dihalang kalau dilakukan oleh Pakatan Rakyat.

TQ Gerakan atas cadangan TMB...!!!

oleh depakata.co.cc

Depa dok kata Tak pa aihh gerakan oi...hang tok sah kalut laa.. tinggai 6,7 bulan ja lagi MB Azizan nak dok kerusi tuuu.. hangpa pulon bagi menang PRU13 dan AMBIK Mukriz tu jadi MB pihak hangpa.. dia kan hensem bergaya lagi...Habih cerita.... tapi jika Mat Bashah tak jamin laa....

Tapi Jikalau Hangpa Boleh Menang Laaa..!!!

Setiap keluarga Beris Jaya terima dividen RM4225

SIK – Berikutan kenaikan keuntungan Kumpulan Ladang-Ladang Perbadanan Kedah Sdn Bhd (KLPK) di bawah Perbadanan Kemajuan Negeri Kedah pada tahun lepas sebanyak 13 peratus maka seramai 553 ketua keluarga di bawah Skim Penempatan Semula Beris Jaya menarik nafas lega kerana menerima dividen bersih sebanyak RM4225 berbanding tahun lepas hanyak sebanyak RM2900.

Perbezaan keuntungan dividen pada tahun ini berbanding tahun lepas adalah amat ketara iaitu sebanyak RM1325. Skim Penempatan Semula Penduduk Beris atau lebih dikenali sebagai Skim Bandar Baru Beris Jaya dimulakan pada pertengahan tahun 2002.

Pada tahun 2003 semua penduduk yang layak mula menikmati dividen hasil ladang bermula daripada sebanyak RM570 pada 2003 dan meningkat dari tahun demi tahun sehinggalah pada tahun ini ahli menerima dividen sebanyak RM4225.

Setakat ini KLPK, agen pengurus ladang ini telah menjana keuntungan ladang sebanyak RM20,026,275 sejak dari tahun 2003 hingga JUN 2012.

Wednesday, August 29, 2012

Terbaik Untuk Warga Felda.. Harga Saham anda hari nie 'naik' ke RM5.00 dari RM5.05...


Apa yang aku faham.. ROGOL orang sudah tak salah di BUMI MALAYSIA..!!!

Mahkamah perlu dipersalahkan kerana perogol bawah umur bebas, kata bekas menteri
Oleh Debra Chong

KUALA LUMPUR, 29 Ogos — Datuk Zaid Ibrahim hari ini menyalahkan Mahkamah Rayuan kerana membiarkan seorang lagi perogol remaja bawah umur bebas dari penjara, dengan berkata mahakamah telah melepaskan tanggungjawab untuk melindungi kanak-kanak.

Bekas menteri ‘de facto’ undang-undang itu merujuk kepada dua kes mahkamah membebaskan dua orang lelaki yang didapati bersalah mengadakan hubungan seks dengan kanak-kanak bawah umur dari dihukum mandatori lima tahun penjara minimum serta sebatan dibawah seksyen 376(2) Kanun Keseksaan.

“Saya menyalahkan Mahkamah Rayuan dalam keadaan sebegini di negara ini, dengan menganggap kes rogol bawah umur sebagai kesalahan yang tidak serius,” kata Zaid dalam kenyataannya yang dihantar kepada The Malaysian Insider hari ini.

2.9 | Program Jelajah Bas Sempena Eidul Fitri Bersama Dato’ Seri Anwar Ibrahim di Kedah & Perlis



Program Jelajah Bas Sempena Eidul Fitri Bersama Dato’ Seri Anwar Ibrahim pada 2 September 2012 (Ahad) - Kedah & Perlis

8.30-9.30 pg
Bakar Bata (DUN)
Alor Setar (P)

Sarapan Pagi

Restoran Zeti, Kg Berjaya,
Bakar Bata, Alor Setar, Kedah

10.00–11.30 pg
Kangar (P)
Kuala Perlis (DUN)

[Dedah Bukti] Kepada anak-anak Ghafar Baba.. Terimalah hakikat bahawa Mat Sabu pernah ziarah beliau..

Sumber: Fb

Ada lagi orang umno yang menyatakan kebenaran...

Ini dia soalan cepumas yang sekog pun ulamak UMNO takleh nak jawab!!!

Oleh TOK SENAPI

Berkatalah otai besaq UMNO yang mengisytiharkan BN sebagai Parti Setan baru-baru ini, Mahathir bin Md Iskandar bahawa, "Saya tidak tolak hudud tapi saya tolak hudud PAS." Katanya lagi, hudud PAS tak adil.

Ucapan ini bukan kali pertama TS dengaq tapi dah berkali-kalai sejak dia jadi PM lagi. Apabila ditanya wartawan, tang mana yang kata hudud PAS tu tak adil? Maka jawab Mahathir, kalau orang Islam mencuri kena potong tangan, orang kapiaq mencuri kena penjara atau denda. Adil bagi Mahathir, kalau dah mencuri dua-dua tu (Muslim dan kafirin) kena potong tanganlah.

Kalau macam tu penilaian mengenai konsep 'adil' Mahathir Md Iskandar, maka banyaklah perkara yang Allah tentukan dalam dunia ini 'tak adil'. Muslim kena solat, kafirin tak payah, waktu Muslim solat kafirin dok relax tengok tv. Muslim kena posa, kafirin tak payah. Waktu Muslim posa, kafirin enak-enak jamah makanan. Haktu rupanya penilaian 'keadilan' menurut fikrah UMNO.

TS nak tambah lagi... kat akhirat esok Muslim yang beriman masuk syurga, puak-puak kapiaq masuk neraka. Mahathir nak kata apa? Takkan dia nak tepuk dai, ihh tak adil sungguh... ada yang masuk syurga ada yang masuk neraka... Adakah maksud keadilan UMNO ialah dua-dua pihak (mungkin MCA dan UMNO) pakat dok sekali dalam kawah kat akhirat esok??? (ni soalan bukan tuduhan)

TS rasa macam tak guna nak nasihat otai besaq UMNO tu, cuma nak nasihat orang bawah2 UMNO... nak habag bagi hukum Allah itu adalah teramat adil. Umat Islam yang terhukum, bertaubat maka dosanya akan terhapus dengan hukuman tersebut. Maknanya kat akhirat esok dah tak kena. Manakala bukan Muslim pulak... kalau tak dihukum mengikut hudud pun tapi hukum ikut Penal Code, kat akhirat esok depa tetap masuk neraka lantaran kekufurannya.

Ada satu soalan cepumas yang telah ditanya kepada Mahathir dan UMNO sejak 22 tahun lalu sampai laa ni tak jawab-jawab ialah....

"Kalau hudud yang PAS buat tu tak betoi, mana dia draf hudud UMNO yang betoi tuu?".

Sekog pun ulamak ulamak takleh jawab soalan ni...

Mujahid Yusof Rawa - Syawal dan hudud

Oleh Mujahid Yusof Rawa

Saya mengambil masa yang panjang untuk menulis sesuatu tentang perkara serius kerana tidak mahu tersasar dari intipati tajuk. Saya lebih selesa tajuk santai sambil menceritakan keadaan dan peristiwa. Tajuk serius memerlukan pentakrifan dan pengkategorian yang jitu dan mantap manakala bersantai gambarannya adalah longgar dan bersahaja.

Saya belum mencuba menulis dengan kombinasi kedua-dua cara serentak, pasti ia sesuatu yang menarik apabila pembaca mendapati dalam bersantai ada keseriusan dan dalam keseriusan ada santai.

Adakah harapan?

Saya mendapati ruang yang baik untuk saya menulis dengan cara santai dengan saya membicarakan persoalan hudud yang muncul di ambang Syawal.

Apakah mesejnya bahawa hudud muncul di ambang Syawal dan pada penghujung umat Islam berpuasa di bulan Ramadan, Allah sahaja yang mengetahui, namun Syawal adalah bulan kemenangan, adakah ini membawa petanda bahawa isu hudud yang sekian lama dibahaskan di seluruh dunia Islam akan muncul di Malaysia dalam suasana penuh kemenangan, yakni orang ramai dapat menerimanya?

Inilah yang menjadi persoalannya, dapatkah orang ramai menerimanya?

Kenyataan Tun Mahathir resahkan Umno-BN

Oleh WAN NORDIN WAN YAACOB

Bukan sekali mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohammad membuat kenyataan yang agak mengecutkan Umno-BN berdepan sebarang kemungkinan perubahan dalam Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13).

Terkini, bekas Presiden Umno itu dalam blognya dan beberapa portal lain menyebut kononnya peralihan kuasa kerajaan pusat adalah sebesar-besar bahaya.

Lebih menghairankan, Mahathir seolah-olah sudah mula meroyan dan tidak segan menyatakan "Lebih baik syaitan yang anda kenali dari malaikat yang anda tidak kenal".

Pada penafsiran biasa, rakyat akan melihat bahawa syaitan yang dimaksudkan Mahathir mungkin sekali adalah BN kerana pada frasa ayatnya jelas menyatakan bahawa lebih baik memilih syaitan yang anda kenal daripada malaikat yang anda tidak kenal.

Rakyat tidak merasakan ia suatu yang sangat pelik kerana Mahathir juga pernah menyebut Umno itu busuk hingga ke ususnya.

Begitupun, perkembangan itu membawa kegusaran kepada Umno-BN.

Nasihat kepada profesor: Kaji, bukan buat andaian politik

http://2.bp.blogspot.com/-bOjfXHOtYJE/T2rbG3rmJQI/AAAAAAAACMM/w5GyizF8Z1g/s1600/signboard.jpgBerhubung kenyataan Prof Dr Suhaimi Abu Talib yang disiarkan dalam Malaysiakini, berkenaan isu pemberian air percuma kepada rakyat di negeri Selangor jelas membawa sikap sebenar Umno dan BN yang tidak senang dengan dasar yang dilaksanakan oleh kerajaan Pakatan Rakyat sekarang ini

Kenyataan yang dibuat itu menunjukkan bahawa profesor berkenaan tidak mengikuti perkembangan yang berlaku dalam negeri Selangor.

Pandangan Dr Suhaimi sangat tersasar apabila beliau mengatakan hasil kerajaan Selangor merosot setelah dasar air percuma dilaksanakan?

Apakah beliau tidak meneliti rekod rizab kewangan kerajaan Selangor sekarang ini berbanding rekod kewangan zaman BN?

Dulu BN tidak memberikan air percuma, tidak ada skim khairat kematian RM2,500, tidak ada hadiah RM1,000 masuk universiti, tidak ada skim anak kelahiran Selangor, tidak ada bantuan tadika, tidak ada skim taska, tidak ada pemeriksaan kesihatan percuma, tidak ada skim pembiayaan perniagaan MIMBAR, tidak ada kebajikan kepada rakyat.

Tetapi mengapa rizab selangor sewaktu BN memerintah hanya berjumlah sekitar RM300 juta?

Kedah bangkit selepas tumpas 2 kali....


Aikkk Aduhai Najib..Menantu Kacang Hantu nie macamana boleh timboi

UMNO sembunyikan suspek penjenayah?


Diburu Kerana Menipu : Najib sorok bakal menantu di Malaysia....hebatkan...!!!


Kelibat bakal menantu Najib Razak iaitu Daniyar Nazarbayev bersama tunangnya, Nooryana Najwa dalam Majlis Rumah Terbuka Aidilfitri Perdana Menteri di Pekan Pahang, Ahad lalu tersebar di internet dan memeranjatkan banyak pihak.

Kemunculannya itu menimbulkan tanda tanya adakah beliau sebenarnya bersembunyi di Malaysia atau diseludup masuk oleh bakal mentuanya itu.

Ia kerana Daniyar sedang diburu pihak berkuasa antarabangsa.

Sebelum ini Keadilan Daily melaporkan seorang lelaki menyerupai Daniyar menjalani latihan ketenteraan dengan lengkap berseragam seakan-akan tentera Malaysia di kem askar Port Dickson.

Walaupun kesahihan gambar berkenaan berkenaan belum dapat dipastikan tetapi Najib sehingga kini tidak membuat sebarang penafian.

Daniyar mengikut laporan New York Post dan media antarabangsa lain, pernah menipu bapa tirinya, Bolat Nazarbayez seunit kondominum mewah berharga AS$20 juta (RM60 juta).

Mahathir - Mula Meroyan Tak Ketahuan Punca..!!!

  Mahathir Terus Berdolak Dalih

Selepas menuduh ada malaikat yang buat kesalahan, hari ini Mahathir Mohamad berdolak dalih pula mengenai hudud. Katanya dia bukan tolak hukum hudud tetapi hanya menolak hukum hudud Pas. Itulah dolak dalih Mahathir mengenai hudud sejak berdekad lalu.

Katanya hudud Pas tidak adil dan tidak ada dalam Qur'an. Soalnya Mahathir hanya tahu berkata-kata dan menuduh tetapi dia tidak pernah membuktikan dari juzuk mana enakmen jenayah syairah (hudud) yang diluluskan oleh Dewan Undangan Kelantan bertentangan dengan Qu'ran seperti mana dakwanya itu.

Tidak dipastikan apakah Mahathir melihat dan meneliti kanun jenayah itu atau hanya mengulas dari Putrajaya dengan sentimen politik semata-mata. Atau pun beliau hanya berpandukan kepada maklumat yang diberikan oleh Inchek Ibrahim Ali.

Jawaban Mahathir itu tidak dapat diterima sebagai satu pandangan yang baik dan ikhlas melainkan ia bermotif politik serta berniat jahat.

Dalam pada itu kalau hukum hudud Pas itu tidak adil, tidak Islamik, mengapa Umno sekurang-kurangnya kalaupun tidak BN membentangkan deraf hukum hududnya sendiri bagi dibandingkan dengan hudud Pas? Sudah lebih 20 tahun Mahathir mempertikaikan hukum hudud Pas ini tetapi gagal menyediakan hukum hududnya sendiri.

SELANGOR : Zaman UMNO tak ada tapi Zaman PR..macam-macam ada..!!!

 Selangor Cemerlang Di Bawah Pakatan Rakyat Berbanding BN

Semasa mentadbir Selangor, BN tidak memberikan air percuma, tidak ada skim khairat kematian RM2,500, tidak ada hadiah RM1,000 masuk universiti, tidak ada skim anak kelahiran Selangor, tidak ada bantuan tadika, tidak ada skim taska, tidak ada pemeriksaan kesihatan percuma, tidak ada skim pembiayaan perniagaan Mimbar, tidak ada kebajikan kepada rakyat. Pendek kata tak de apa-apalah...rakyat dapat habuk jer....

Tetapi mengapa rizab Selangor sewaktu BN memerintah hanya berjumlah sekitar RM300 juta sedangkan apabila Pakatan Rakyat berikan berbagai kebajikan kepada rakyat Selangor termasuk air percuma, tiba-tiba rizab kewangan meningkat mencecah melebihi RM2 bilion...

P/S : Nilah beza mereka yg bijak mentadbir dgn mereka yg kaki rasuah dan suka berniaga dgn rakyat....tak nampak lagi ker....

Hujan ribut rosakkan 22 buah rumah di Jalan Kuala Kedah

28 Ogos 2012

ALOR SETAR - Sebanyak 22 buah rumah di dua taman perumahan yang berkembar di Jalan Kuala Kedah dekat sini rosak akibat dilanda hujan ribut awal hari ini.

Hujan yang disertai angin kencang bermula kira-kira pukul 2.30 pagi dan berhenti hampir waktu Subuh, merosakkan 14 buah rumah di Taman Pelangi dan lapan buah di Taman Mega.

Seorang pemilik rumah di Taman Pelangi, Ahmed Bahrom, 61, berkata dia dan anggota keluarga seramai lima orang terjaga daripada tidur apabila terdengar bunyi 'prak... prak...'

"Masa saya bangun pukul 2.45 pagi. Hujan sedang lebat dan angin kencang.

Masa itu saya lihat siling plaster di ruang tamu mulai runtuh sedikit-sedikit sehingga habis semuanya manakala bumbung rumah diterbangkan angin," kata pesara tentera itu yang kerugian hampir RM10,000.

Seorang lagi mangsa, Sufiah Ahmad, 58, dari Taman Mega kerugian lebih RM5,000 akibat bumbung rumahnya terbongkah diterbangkan ribut kencang dalam kejadian itu.

Kerajaan sentiasa dengar dan atasi masalah rakyat

ALOR SETAR – Kerajaan Negeri Kedah sentiasa prihatin dan ‘mendengar’ masalah rakyat negeri Kedah apabila menaiktaraf dan membaiki lampu jalan yang sedia ada di kawasan sekitar Alor Setar agar dapat menjamin keselamatan dan keselesaan penduduk setempat.

Exco Industri & Pelaburan, Perumahan, Kerja Raya, Pertanian & Industri Asas Tani, Bioteknologi,YB Dato’ Ir Amiruddin Hamzah menjelaskan bahawa penambahan lampu jalan sekitar Jalan Simpang Kuala telah dilaksanakan di bawah Program Bandar Selamat dan pembaikan lampu jalan sedia ada di Jalan Alor Mengkudu yang mengalami kerosakan kabel juga telah diperbaiki.

Beliau menjelaskan dalam jawapan bertulis ketika menjawab pertanyaan daripada ADUN Kota Darulaman, YB Encik Lee Guan Aik berkenaan dengan usaha kerajaan negeri dalam menghadapi masalah lampu jalan di sekitar Alor Setar, semasa Mesyuarat ke Tiga Penggal ke Empat Dewan Undangan Negeri ke 12.

Alhamdulillah... kemenangan sulung KEDAH perolehi keatas TERENGGANU


 KEDAH 2 - 1 TERENGGANU

Alhamdulillah! Peningkatan dari segi permainan walaupun perlu diperbaiki dari segi hantaran dan urgency dalam permainan. Fokus perlawanan akan datang kerana kini semua pasukan masih mempunyai peluang sama rata.

Tahniah Khyril! 2 gol cantik dari beliau mengukuhkan lagi reputasi beliau sebagai antara penyerang plorifik Malaysia. Teruskan rentak jaringan KM18!

PULUN KEDAH PULUN!


Tuesday, August 28, 2012

Menjelang dua tahun perkhidmatan E-Idaman di Kedah

ALOR SETAR -  Pihak Environment Idaman Sdn Bhd  telah menandatangani Perjanjian Konsesi selama 22 tahun bersama dengan Kerajaan Persekutuan pada 1 September 2011.

Environment Idaman Sdn Bhd mengambil alih perkhidmatan pengurusan sisa pepejal dan pembersihan awam daripasa pihak berkuasa tempatan (PBT) di negeri Kedah dan Perlis sejak tahun 2010.

Ketua Pegawai Eksekutif Environment Idaman Sdn Bhd, Encik Mohd Saiful Anuar Zainal berkata, dengan termeterainya perjanjian konsesi itu, perjanjian Interim bersama PBT yang telah ditandatangani pada tahun 2009/2010 dengan sendirinya terbatal.

“Aktiviti pihak syarikat akan dikawal selia oleh pihak Perbadanan Pengurusan Sisa Pepejal dan Pembersihan Awam Negara (PPSPPA) yang telah ditubuhkan di bawah Akta 672,” ujarnya.

Walaubagaimanapun, katanya, pihak PBT masih memainkan peranan penting dalam memastikan tahap kebersihan berada pada tahap yang baik pada setiap masa.

“Pada 1 September 2012 ini, genaplah dua tahun perlaksanaan penswastaan penuh bagi negeri Kedah dan Perlis dan sepertimana yang telah dijadualkan di dalam perjanjian konsesi, bermulalah perlaksanaan KPI penuh bagi ibu negeri Kedah dan Perlis iaitu Majlis Bandaraya Alor Setar (MBAS) dan Majlis Perbandaran Kangar (MPK),” jelasnya.

Nah..!! Utusan kantoi dengan Karpal siap pohon maaf lagik...

 Utusan mohon maaf pada Karpal Singh

utusan malaysia apologize to karpal singh notice 260808Seorang wartawan Utusan Melayu hari ini memberitahu Mahkamah Tinggi di sini bahawa beliau menulis artikel mengenai Pengerusi DAP Karpal Singh, empat tahun lalu tanpa sebarang niat jahat.

Zulkifli Jalil, 40, yang kini memegang jawatan sebagai pengarang berita di syarikat Utusan Melayu (M) Bhd mengakui wujud ketidaktelitian dan salah faham di dalam artikel bertajuk 'DAP diingat jangan bakar perasaan Melayu'.
joint action group utusan malaysia memo politik baru ybJ 241008 02
Pengarang berita itu, yang memberi keterangan berhubung saman fitnah RM10 juta yang difailkan oleh Karpal Singh terhadap Utusan Melayu (M) Berhad, turut menyatakan bahawa ketika kejadian beliau tidak tahu bahawa wujud perbezaan antara perkataan menolak negara Islam dan menolak agama Islam sebagai agama rasmi negara.

Zulkifli turut mengakui bahawa beliau tidak menghubungi Karpal Singh untuk mendapatkan penjelasan ketika menulis artikel tersebut dan penulisannya bergantung kepada pengalaman serta laporan berita lain mengenai Karpal Singh yang ada kalanya membidas perjuangan PAS untuk membentuk negara Islam.




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...