TERKINI :

Sunday, May 6, 2012

Menyangkal Pendapat Dhaif Mufti BERKENAAN ISU BERSIH..

By Naruto

Saya terpanggil untuk memberi ulasan saya terhadap kenyataan yang dibuat oleh Mufti Wilayah Persekutuan, Datuk Hj Wan Zahidi bin Wan Teh pada 5 Julai 2011 iaitu MENYERTAI PERARAKAN MENENTANG PEMERINTAH ADALAH DOSA BESAR YANG BOLEH MENJEJASKAN IMAN yang di’spin'kan semula bagi memberi justifikasi kepada pemerintah untuk menghalalkan perbuatan mereka semasa Bersih 3.0 yang lepas.

Saya hanya akan menghadkan skop saya kepada kenyataan Mufti ini sahaja tanpa menyentuh ulasan-ulasan lain berkaitan kejadian pada 28 April yang lepas

Tuan Mufti ini memulakan argument’nya dengan menggunakan authority Surah An-Nisa ayat 59.  Saya perturunkan terjemahan lengkap Ayat 59 ini iaitu:

“Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada “Ulil-Amri” (orang-orang yang berkuasa) dari kalangan kamu.  Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (Kitab) Allah (Al-Quran) dan (Sunnah) RasulNya – jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat.  Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu), dan lebih elok pula kesudahannya.”

Bagi pelajar undang-undang, samada sivil ataupun syariah, mereka akan diajar iaitu untuk sesuatu peruntukan itu beroperasi, ianya perlu berdasarkan kepada syarat-syarat yang ditetapkan.  Ianya dinamakan undang-undang teras dan undang-undang prosidur.

Bagi Ayat 59 ini, Allah memerintahkan orang-orang yang beriman agar taat kepadaNya, RasulNya dan Ulil-Amri.  Ini adalah teras kepada Ayat 59 ini.  Namun ayat susulan memberikan pengecualian untuk berbeza pendapat dengan syarat ianya mestilah berpandukan Kitab Allah dan Sunnah RasulNya. 

Persoalannya, adakah Ayat ini membenarkan kita untuk berbeza pendapat dengan Allah atau RasulNya.  Tetapi jika kita meneliti syarat yang dinyatakan dalam Ayat ini, maka sedah tentulah kebenaran untuk berbeza pendapat ini hanyalah dengan Ulil-Amri sahaja.

Berbalik kepada kenyataan Tuan Mufti kita, katanya:

“Memandangkan golongan pemerintah atau “ ulilamri “ begitu penting bagi menjaga kesucian agama dan keutuhan masyarakat Islam, nas-nas syarak meletakkan ketaatan kepada mereka selepas Allah dan Rasulnya seperti yang terdapat dalam surah Annisa’ ayat 59. Oleh kerana hubungan antara pemerintah dan rakyat begitu penting, para ulama membahaskannya dalam kitab-kitab akidah.

2.         Berasaskan dalil-dalil yang jelas daripada Quran dan Sunnah, para ulama Ahli Sunnah telah ijmak mengatakan bahawa taat kepada pemerintah adalah fardhu ke atas setiap muslim. Al-Mawardi ketika mengulas ayat 59 Surah Annisa’ mengatakan:

“Maka Allah (melalui ayat ini) memfardhukan ke atas kita ta’at kepada para pemerintah daripada kalangan kita “

Ibnu Hajar dalam “Fathul Baari” menyatakan :

“Para ulama telah ijmak menyatakan wajib taat kepada pemerintah yang berkuasa dan berjihad bersamanya”

3.         Sehubungan dengan itu, menderhaka kepada pemerintah adalah satu dosa besar yang diletakkan sebaris dengan dosa syirik, membunuh, makan harta anak yatim, makan riba, menderhaka kepada dua ibu bapa, seperti yang disebutkan oleh Ibnu Hajar dalam kitabnya Azzuwajir berasaskan hadis-hadis sahih riwayat Bukhari, Muslim Ibnu Abi Hatim dan lainnya.

Imam Nawawi dalam kitabnya Syarh Sahih Muslim menyatakan :

“ Adapun menderhaka kepada pemerintah dan memerangi mereka, maka hukumnya haram dengan ijmak ulama “

4.         Termasuk dalam perbuatan derhaka ialah membantah tanpa mengikut saluran yang sah apa-apa keputusan pemerintah yang dibuat secara sah berasaskan kuasa yang diberikan kepada mereka dalam menjalankan urusan pentadbiran negara.”

Maaf sebab saya cut & paste panjang lebar kenyataan ini.  Ini kerana saya nak tunjukkan bahawa kenyataan Tuan Mufti ini menyembunyikan pengecualian yang diberikan oleh Allah Taala “jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu” perkara yang tertentu.  Perkara ini dibolehkan dengan syarat mestilah berpegang kepada kitab Allah dan Sunnah RasulNya.  Persoalan pada dua kejadian Bersih yang lepas, adakah syarat untuk “berbantah-bantah” ini diikuti?  Tak kiralah samada Kumpulan Bersih ataupun Pemerintah sendiri??

Apabila Tuan Mufti mengatakan “[t]ermasuk dalam perbuatan derhaka ialah membantah tanpa mengikut saluran yang sah apa-apa keputusan pemerintah yang dibuat secara sah berasaskan kuasa yang diberikan kepada mereka dalam menjalankan urusan pentadbiran negara”, adakah beliau tidak membaca apa yang Bersih tuntut?

Saya tak nak kata asas kepada apa yang Bersih tuntut itu benar ataupun tidak.  Tapi apa yang nak saya nyatakan di sini kenapa begitu rendah tahap intelektual Tuan Mufti sehingga sanggup menyembunyikan sesuatu untuk menegakkan pemerintah.  Paling malang, beliau ‘bermain’ dengan ayat suci Al-Quran demi untuk menjustifikasikan hajat pemerintah.

Namun adakah apabila Tuan Mufti ini menyatakan "tanpa mengikut saluran yang sah", beliau bermaksud mengikut apa yang Allah kehendaki seperti dalam Ayat 59 ini.  Tetapi kita semua tahu bahawa Pemerintah tidak menggunakan kaedah syariah di dalam mentadbir negara ini walaupun negara ini 'beragama' Islam.  Jadi, adalah tidak salah jika saya katakan bahawa apabila Tuan Mufti menyatakan "tanpa mengikut saluran yang sah",dia sebenarnya bermaksud undang-undang negara dan bukannya apa yang termaktub dalam Ayat 59 Surah An-Nisa.

Dan apabila beliau berkata seperti mana yang dipetik di bawah, maka ternyatalah beliau memang ingin menghalalkan kehendak Pemerintah untuk ‘mengharamkan’ Bersih dengan cara mengambil separuh dan menyembunyikan separuh apa yang dinyatakan Allah di dalam Al Quran.  Saya tidak mahu mempengaruhi sesiapa, bacalah sendiri kenyataan beliau ini dan fikirkanlah:

“8.        Maka bertolak daripada kewajipan menasihati dan mengingatkan sesame muslimin, saya menyeru agar setiap umat Islam tidak melibatkan diri dengan apa juga bentuk sekalipun dalam sebarang tunjuk perasaan anti Kerajaan. Kerana perbuatan demikian adalah merupakan sebahagian daripada tindakan durhaka dan membatalkan kesetiaan dan ketaatan kepada pemerintah yang telah ijmak ulama mengharamkannya. Kesannya seperti yang dinyatakan nas-nas di atas boleh menjejas iman, memutuskan jalan ke syurga dan menyebabkan seseorang mati dalam keadaan jahiliah. Sayugia diperingatkan juga bahawa mereka yang terlibat dalam penganjurannya, bukan sahaja akan menanggung dosa perbuatan itu, tetapi juga dosa setiap orang yang mengikutnya, tanpa mengurangkan dosa para pengikut tersebut.”

Selain itu, di perenggan 8 juga beliau mengatakan sesuatu yang pada saya amat lemah dan boleh terkena batang hidung sendiri.  Contohnya, bagaimana jika anggapan SPR memang tidak jujur dalam mengadakan pilihanraya itu betul.  Tidakkah Tuan Mufti ini sekali turut berdosa kerana mempertahankan mereka.  Entahlah, Fikir-fikirkanlah.  Rumusan lemah beliau di perenggan 8 adalah seperti di bawah:

Ini diterangkan dalam sebuah hadis riwayat Muslim yang bermaksud, “ ... Dan sesiapa yang menganjurkan perbuatan jahat dalam Islam, maka ia akan menanggung dosa perbuatan tersebut dan dosa setiap orang yang mengikuti perbuatan tersebut selepasnya, tanpa mengurangkan sedikitpun dosa para pengikut tersebut”. Mereka juga akan dipertanggungjawabkan di sisi Allah terhadap setiap kesan yang terbit daripada perbuatan tersebut, seperti pertumpahan darah, kehilangan nyawa, kemusnahan harta benda, serta kesengsaraan dan kesusahan yang ditanggung oleh orang ramai.

Nasihat saya yang jahil ni kepada Tuan Mufti, kerana sebagai saudara seagama, bertaubatlah Tuan!

Kenyataan Tuan Mufti ni masih lagi boleh dicapai di laman web

Wallahualam.

No comments:





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...