TERKINI :

Tuesday, December 13, 2011

ATM bukan padang permainan BN

Berdasarkan laporan 10 Disember 2011, seorang blogger pro-Umno Papagamo, telah berada di tempat yang sama di mana Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng dan dua orang timbalannya P Ramasamy dan Mansor Othman semasa kunjungan mereka ke kapal selam KD Tun Razak.

(Er Teck Hwa di depan KD Tunku Abdul Rahman semasa LIMA 2009.)


Papagomo telah juga menggambarkan secara negatifnya bagaimana Lim Guan Eng mengalami mabuk laut ketika dalam kapal selam tersebut.

Selain itu, seorang wartawan yang berada di tempat kejadian pada waktu tersebut turut menyatakan seorang lagi blogger pro-Umno bernama ‘Big Dog’ (Zakir Mohamad) turut berada di sana.

Berdasarkan foto di Malaysiakini, tampaknya kemunculan beliau adalah dalam penerbangan daripada lapangan terbang Langkawi dalam helikopter tentera.

Pada mulanya, kerajaan BN berhajat untuk menjemput Ketua Menteri daripada negeri PR untuk menyaksikan perjalanan dalam laut ini, untuk membuktikan ketidaktepatan dakwaan bahawa kapal selam ini tidak dapat menyelam. Akan tetapi, segalanya tumbang-terbalik. Sebaliknya, ia menunjukkan kedangkalan Menteri Pertahanan dalam soal sekuriti negara. Bukan itu sahaja, beliau turut tidak memahami konsep pemprosesan dalam satu pentadbiran yang baik.

Semasa pertengahan tahun 2009, kapal selam pertama, KD Tunku Abdul Rahman, yang dibina dan dihantar ke Malaysia, Ahmad Zahid telah menjemput semua ahli parlimen daripada Dewan Rakyat ketika sesi ketiga parliamen ke pertunjukan LIMA untuk melawat rekabentuk dalam kapal selam.

Antara ahli parlimen pembangkang, hanya ahli parlimen Bagan Serai, Mohsin Fadzil Samsuri dan saya menyertai pertunjukan tersebut. Pada 4 Disember 2009, Kementerian Pertahanan telah mengaturkan satu kapal terbang di lapangan terbang Subang dan membawa kami terus ke Langkawi.

Semasa kami tiba di pertunjukan udara LIMA di Langkawi, Ahmad Zahid telah menjemput kami. Kementerian Pertahanan juga telah menyediakan makanan untuk kami dan dijadualkan pukul 3 petang kami akan memasuki kapal selam.

Terdapat ramai jemputan, jadi kami semua terpaksa menunggu di platform. Disebabkan ruang sempit di dalam kapal selam, setiap seorang pelawat terpaksa menunggu giliran kami.

Tun Dr Mahathir Mohamad turut berada di sama. Sebagai mantan perdana menteri, beliau diberikan keistimewaan untuk memasuki kapal selam terlebih dahulu. Namun terdapat seorang dalam ramai yang menarik perhatian saya. Beliau ialah Tan Sri Vincent Tan.

(Dr Mahathir dan Vincent Tan di depan KD Tunku Abdul Rahman semasa LIMA 2009)

Semasa Vincent Tan mengikuti Dr Mahathir memasuki kapal selam, saya berfikir mengapa Vincent Tan, seorang ahli perniagaan biasa, dan bukan pegawai kerajaan atau wakil rakyat boleh memasuki sebuah kenderaan ketenteraan. Kehadiran Dr Mahathir adalah berpatutan dan tepat kerana beliau seorang negarawan, yang pernah berbakti kepada kemajuan negara dan perdana menteri paling lama di Malaysia.
Adakah Vincent Tan seorang pakar dalam kapal selam? Mengapa seorang biasa seperti beliau dibenarkan memasuki kapal selam?

Perkara yang sama berlaku lagi selepas dua tahun. Sebagai Menteri Pertahanan, Zahid seolah tidak sedar siapa yang harus dibenarkan masuk ke dalam kapal selam. Namun begitu, seorang rakyat biasa telah memasuki kapal selam, mengambil gambar dan memaparkannya ke internet.

Ahmad Zahid masih tidak malu berkata bahawa tiada blogger yang dibenarkan masuk ke kapal selam. Selain itu, Papagomo juga sombong di dalam blognya dengan menyatakan bahawa beliau hanya boleh memberitahu pembaca ‘sedikit benda’. Yang selainnya adalah rahsia strategi ketenteraan. Adakah ini bermaksud seorang rakyat biasa boleh menghadiri majlis di mana beliau didedahkan dengan risikan ketenteraan?

Dan secara tidak malunya, beliau memberitahu kepada satu dunia bahawa beliau mengetahui sesuatu rahsia ketenteraan tapi beliau tidak akan memberitahunya.
Bukankah itu satu ancaman kepada keselamatan negara? Bagaimanakah Kementerian Pertahanan memastikan blogger tersebut tidak menjual maklumat tersebut kepada organisasi risikan negara lain?

Ahmad Zahid, sebagai Menteri Pertahanan yang mewakili negara mesti memahami bahawa dengan membiarkan seorang rakyat biasa untuk mengakses maklumat sesuatu fasiliti ketenteraan adalah satu benda yang teramat berat untuk berulang.

Dua tahun lepas Vincent Tan, dua tahun kemudian ialah Papagomo dan Big Dog. Sejak bila tempat ketenteraan menjadi tapak permainan BN?

Pada era Nazi German, Wermacht (German Armed Forces) dan Schutzstaffell (SS) adalah dua entiti yang berlainan. Ia adalah kenapa semasa Jeneral Walther Wenck ditewaskan di Battle of Berlin, di mana Hitler memberikan arahan untuk tidak berundur, tapi Walther Wenck tidak mematuhi arahan tersebut. Sebaliknya, Wermacht mengikut General Wenck untuk menyerah diri kepada perikatan Alliance. Ketaatan Wehrmacht adalah kepada Ketua Pertahanan di bawah kerajaan dan bukan parti politik. Disebabkan itu, 3 juta warga Wehrmacht diselamatkan daripada dibunuh oleh perikatan Alliance.

Di atas ialah contoh yang baik pemisahan kuasa antara parti dengan negara. Kementerian Pertahanan di bawah Ahmad Zahid pula meletakkan parti politik di atas kepentingan negara. Beliau membiarkan rakyat biasa yang mempunyai hubungan politik untuk mengakses fasiliti ketenteraan.

Beliau hanya berpura-pura tidak tahu. Berdasarkan ini, Ahmad Zahid telah membuktikan bahawa beliau tidak berupaya untuk mengurus. Berdasarkan keterlanjuran yang serius ini, kabinet harus menuntut beliau untuk meletakkan jawatan. Jangan biarkan politik menghancurkan imej baik ATM.

---------------------------------------------------
Er Teck Hwa adalah seorang Penulis adalah Ahli Parlimen Bakri

Apa model hudud Perkasa jika mereka tolak hudud PAS?

Oleh RUHI HAYATI THANI

DALAM Perhimpunan Agung Umno, Timbalan Presidennya, Muhyiddin Yassin telah membacakan doa Rabitah yang boleh ditemui dalam Al-Ma’thurat. Ia disusun oleh Imam Hasan Al- Banna. Hal Umno mesti berjihad dan berinfak juga bergema di bibir Muhyiddin yang menjadi imam saat mewiridkan lafaz sumpah bai’ah itu.

Nampaknya Umno mula belajar mengenali Islam Haraki walaupun para pendukung jemaah-jemaah Islam inilah yang mereka tindas selama ini. Presiden Umno, Najib Razak dengan riak wajahnya yang bersahaja, telah berucap hal agama de ngan memberikan tumpuan terhadap ungkapan Wasatiyyah beberapa hari sebelum perhimpunan itu. Semua ucapan ini cuma hiasan bagi mewajahkan Umno sebagai sebuah parti bernuansakan Islami. Realitinya, ia tidak boleh mengasuh pun MCA dan mendorongnya ke arah memahami Islam, khasnya dalam mengangkat permasalahan hukum hudud.

Misalnya, dalam forum hudud pada 4 Disember lalu di Wisma MCA, Presiden MCA, Dr Chua Soi Lek berkata, Malaysia sukar mencari pelabur disebabkan rekod hak asasi Malaysia merosot diakibatkan oleh hukuman hudud yang dianggap kejam. Lalu, kata beliau, para pelabur akan lari dari negara ini.

Bagi mengimbangi kelemahan Umno yang sangat ketara ini, maka di sinilah peranan Perkasa. Setiausaha Agung Perkasa Syed Hassan Syed Ali contohnya telah menyelar Soi Lek sebagai celopar. Katanya, Soi Lek kabur tentang hudud ketika mendakwa pelaksanaan hudud membawa kemusnahan ekonomi.

Maka, beliau ingin Umno sebagai ‘imam’ Barisan Nasional ‘mengajar mulut celopar’ Soi Lek itu. Cara ‘mengajar’ itu, kata Syed Hassan, ialah Umno perlu menasihati Soi Lek supaya menarik semula kenyataannya baru-baru ini dalam forum hudud itu.

Untuk pengetahuan Syed Hassan, Umno sudah lelah dan kalah dalam pusingan awalnya ketika Najib tunduk akur kepada MCA. Di sini, tiada ertinya lagi jika beliau mengemis bantuan Umno untuk menginsafkan MCA. Kesilapan Syed Hassan ialah beliau seperti tidak mengerti bahawa Umno telah kecundang.

Lalu, apa diharapkan lagi kepada Umno yang sudah KO dibelasah MCA dalam sayembara mempertahan hudud ini?

Bagaimanapun, Syed Hassan tidak meminta Soi Lek meminta maaf sebab sedar, pemimpin MCA itu tidak faham, tapi sebaliknya Soi Lek perlulah menarik semula kenyataannya dalam sehari dua ini. Jika tidak, kata Syed Hassan, Perkasa akan ‘mengajar MCA secukupnya pada pilihan raya umum ke-13.’

Kalau maksud Syed Hassan itu adalah Perkasa tidak akan undi calon MCA, maka kita tertanya-tanya juga bagaimana Perkasa mahu ajar MCA sedangkan Umno sudah bersumpah baiah dalam Perhimpunan Agung baru-baru untuk tidak mengundi calon lain, melainkan Umno BN saja. Hal inilah yang mesti beliau perjelaskan kepada setiap ahli Umno yang menganggotai Perkasa itu.

Bagi mengukur sukat kejujuran Syed Hassan dan Perkasa termasuklah Umno ini, maka umat Islam perlu selalu menguji dan menyemak kenyataan mereka berulangkali. Contohnya, kata Syed Hasan, Perkasa sokong hudud kerana ia adalah hukum Allah. Yang ditolak Perkasa hanyalah hudud PAS. Kenyataan ini persis ucapan Dr Mahathir Mohamad yang enggan melaksanakan hudud yang kerap dinisbahkan kepada hudud PAS.

Yang jelasnya hingga kini, Umno tidak berdaya membawa hudud yang didakwa sebagai hudud Allah itu. Tambah Syed Hassan, kalau hudud dilaksanakan dengan tidak tepat mengikut prinsip sebenar, akan berlaku ketidakadilan. Kata beliau, banyaklah terpesong daripada hudud sebenar yang ingin dilakukan oleh PAS ini. Jika hudud sebenar dilaksanakan, negara bertambah baik, katanya.

“Sudah pasti jenayah akan kurang, rasuah akan sifar, rogol dan buang bayi tak akan terjadi kerana ada hudud sebenar. Jika ini boleh berlaku, ia membuat negara aman damai. Cuma Perkasa percaya negara belum bersedia melaksanakan hudud sebenar,” kata beliau tanpa menjelaskan kesanggupan NGO itu sama ada mereka sudi berkempen atau tidak ke arah pelaksanaan hudud yang sebenarnya.

Syed Hassan mungkin pernah dengar sebelum ini bahawa ada kepemimpinan PAS meminta kepada umum agar diberikan peluang melaksanakan hudud di Kelantan sebagai percubaan.

Namun, Umno pula yang menolak ‘pilot project’ itu dengan berkata, bahawa kini bukan masanya yang sesuai untuk berbuat demikian. Maka, kepada Syed Hassan, kita bangunkan pertanyaan – apakah model hudud sebenar jika benar mereka boleh tampilkan?

Dan, jika mereka berkata bahawa negara atau masyarakat belum bersedia, soalan kita - adakah Syed Hassan ingin berkempen dan memberi penerangan ke serata negara dalam upaya membangunkan fikiran rakyat agar menerima hudud sebenar yang Perkasa perkatakan itu.

Bersara 60 tahun burukkan krisis pengangguran

Syed Abdullah Jamalullail

Semasa Penjawat Awam diberikan opsyen untuk melanjutkan umur persaraan wajib dari umur 56 tahun kepada 58 tahun dahulu lambakan pelajar yang tamat pengajian mereka begitu sukar untuk mendapat pekerjaan dimana-mana agensi sektor awam kerana mereka perlu menunggu selama 2 tahun berturut-turut kerana Penjawat Awam yang sepatutnya bersara pada umur 56 tahun dilanjutkan lagi kepada 58 tahun.

Kini apabila kerajaan mengumumkan untuk melanjutkan umur persaraan kepada kakitangannya lagi sekali daripada umur 58 tahun kepada 60 tahun yang akan berkuatkuasa 1hb Januari 2012 masalah pengangguran dikalangan belia-belia kita yang baru tamat pengajian mereka ini akan bertambah kerana keadaan akan lebih sukar untuk mendapatkan pekerjaan dimana mereka terpaksa menunggu hingga ketahun 2014 barulah dibuka kembali jawatan kosong apabila had umur persaraan wajib kakitangan awam mencecah umur 60 tahun itu pada akhir tahun 2013 dan mungkin ada yang layak bersara hingga ketahun 2014 mengikut tarikh lahir masing-masing.

Fenomina ini telah ditempuhi kepada belia dimasa proses peralihan perlanjutan umur persaraan daripada umur 56 kepada 58 tahun tidak berapa lama dahulu.Bayangkan lebih daripada 100 ribu pelajar yang tamat pengajian mereka dipusat pengajian tinggi dan lebih daripada 200 ribu yang hanya ada sijil kelulusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) setiap tahun itu hendak diletakkan dimana jika tawaran pekerjaan semakin sempit ruangnya.Walaupun pihak Kerajaan berikan jaminannya tidak akan menjejaskan pengambilan kakitangan awam yang baru tetapi mana mungkin secara logiknya tawaran pekerjaan ditambahkan lagi lebih kurang 100 ribu itu tanpa sebab tertentu.

Ambil contoh dimana bakal-bakal Guru yang sudah lama mengeluh dan ada yang memendamkan rasa melalui media kerana masih belum mendapatkan tempat mengajar walaupun sudah agak lama menerima Ijazah dan Diploma mereka.Kalau dahulu ramai dikalangan belia berminat untuk mengambil Ijazah Perguruan kerana terjamin akan pekerjaan yang menanti tetapi ianya bukan lagi suatu jamian lagi.

Diharap pihak Kerajaan ambil tindakan sewajarnya bagaimana untuk menyelesaikan masalah pengganguran yang semakin meruncingkan itu.Saya cadangkan ambilkan sahaja lebih kurang 100 ribu belia yang layak bekerja disektor awam sebagai pekerja sambilan sebelum mereka ini diserapkan berperingkat-peringkat kejawatan tetap apabila ada yang akan bersara wajib nanti mengikut penggiliran masing-masing.Kemungkinan kaedah sebegini sedikit sebanyak akan dapat mengatasi masalah lambakan pengangguran itu nanti.

-Syed Abdullah Syed Osman Jamalullail
Ampangan

Guru terainaya - Elaun Guru GSTT ditarik

Elaun Guru GSTT ditarik
Guru terainaya

Assalamualaikum wbt saudara editor,

Saya merupakan salah seorang guru sandaran terlatih yang telah bkhidmat selama 4 tahun.

Kerajaan telah mengumumkan pada bulan Mac yang lepas bahawa semua GSTT yang mencukupi syarat akan diserap dan diberikan kursus kpli/dpli/kdc bermula tahun 2012.

Berdasarkan kontrak lantikan saya sekarang (contract of services) kami dibayar gaji sebanyak RM1901.80, elaun bantuan sara hidup sebnyak RM300 dan elaun khidmat awam RM300.

Tetapi bermula minggu lepas, semua GSTT dipanggil mengikut PPD masing-masing untuk menukar status kami dari contract of services (cos) kepada contract for services (cfs).

Berdasarkan contact cfs gaji akan dibayar sebanyak RM2331dan tiada elaun lain.

Gaji GSTT cfs dibayar berdasarkan hari bekerja. Malang bagi kami, GSTT cos apabila dipanggil dan dipaksa menandatangani pertukaran kontrak dari cos kepada cfs dan terpaksa memulangkan semula perbezaan gaji yang kami telah terima dan caruman kwsp majikan kepada kerajaan bermula 11/10 dan gaji bulan disember akan dibayar mengikut hari bekerja.

Ini satu penganiayaan bagi kami. Di mana kami nak dapatkan wang untuk pulangkan semula wang tersebut sedangkan kami baru dimaklumkan mengenai pertukaran kontrak ini pada bulan Disember.

Walhal kami juga telah menerima surat tamat konrak berakhir 31 disember 2011 berdasarkan contract of services. Apa beza kami GSTT dengan guru tetap? Beban kerja kami sama seperti guru-guru tetap yang lain. Adakah kami tiada hak untuk bercuti?

-Guru terainaya

Agong & Timbalan yang baru akan rapatkan Kedah dan Kelantan dengan Pusat

Agong baru akan rapatkan Kedah dan Pusat
Harakahdaily

ALOR SETAR, 13 Dis: Kerajaan negeri Kedah yakin, hubungan antara kerajaan negeri Kedah dengan Pusat selepas ini akan bertambah baik ekoran perlantikan Sultan Kedah, Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah sebagai Yang di-Pertuan Agong.

Demikian kata Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Razak dalam sidang medianya semalam bagi mengucapkan tahniah kepada Tuanku Abdul Halim.

Ini adalah perlantikan yang kedua kalinya buat Tuanku Abdul Halim sebagai Yang DiPertuan Agung.

Bagi Azizan, pelantikan Sultan Kedah Tuanku Abdul Halim merupakan penghormatan bersejarah dan menjadi kebanggaan bagi seluruh rakyat Kedah.

Beliau berkata seluruh rakyat mendoakan agar baginda dan Sultanah Haminah Hamidun dilimpahi rahmat, dipanjangkan usia, sihat sejahtera serta dapat memerintah dengan penuh kedaulatan dan keamanan.

"Akan tetapi, rasa bangga patik-patik sekalian bercampur hiba, berat rasanya hati untuk berjauhan dengan seorang raja pemerintah, tempat sekalian patik bergantung harap selama ini," katanya ketika berucap pada Majlis Istiadat Pelantikan Jemaah Pemangku Sultan di Istana Anak Bukit di sini semalam.

Azizan berkata beliau mewakili seluruh anggota Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri, anggota-anggota perkhidmatan awam serta seluruh rakyat berikrar akan taat setia mencurahkan tenaga dan fikiran bagi menjamin kestabilan dan keharmonian negeri itu.

Katanya agenda kerajaan negeri bagi menjamin kebajikan rakyat akan terus didokong dan hubungan baik dengan kerajaan persekutuan akan terus dijaga.

"Pastinya pesanan serta pandangan Tuanku yang konstruktif, galakan dan tunjuk ajar kepada kerajaan bagi meningkatkan taraf hidup dan kesejahteraan rakyat serta menekankan supaya keadilan, keamanan terus ditegakkan menjadi suntikan dan panduan bagi patik mengemudikan pentadbiran negeri," katanya.

Dalam pada itu, Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar turut merafak sembah tahniah kepada Tuanku Abdul Halim.

Katanya, perlantikan Tuanku sebagai Yang di-Pertuan Agong baru bukan sahaja menjadi kebanggaan rakyat negeri Kedah malah seluruh rakyat di negara ini.

"Kita memohon kesejahteraan kepada Tuanku untuk memerintah Malaysia.

"Kita harap pemerintahan baik Tuanku di Kedah akan disebarkan ke seluruh Malaysia," katanya.

Timbalan Agong

Sementara itu, rakyat Kelantan menyambut baik perlantikan Sultan Kelantan sebagai Timbalan Yang di-Pertuan Agong.

Sultan Kelantan Sultan Muhammad V, yang dilantik Timbalan Yang di-Pertuan Agong, merupakan seorang raja berjiwa rakyat dan sangat dekat di hati penduduk negeri itu.

Tengku Muhammad Faris Petra, 42, putera sulung Sultan Ismail Petra, yang sering membahasakan diri baginda sebagai "kita", telah menggunakan gelaran Sultan Muhammad V setelah dimasyhurkan sebagai Sultan Kelantan ke-29 pada 13 Sept 2010.

Baginda yang gemar turun padang termasuk ke kawasan pedalaman serta perkampungan Orang Asli di Gua Musang dan Jeli, sering membahasakan diri baginda sebagai "kita".

Sejak ditabalkan sebagai Tengku Mahkota Kelantan pada 6 Okt 1985, baginda lebih suka mengenakan jubah atau berbaju Melayu dengan berkain pelikat yang dikenali sebagai berbaju "gumbang", berkopiah putih ketika melawat rakyat.

GAMUDA tidak perbaiki jalan raya di bawah selian mereka...

mintak YB Firdaus Jaafar tengok sat komplain sahabat nie..rasanya jalan Guar Nenas tu dari ANEKA ke SIMPANG utk jalan utama ke gunung jerai banyak lopak... jalan guar nenas ke guar stesyen dah turap ok dah...tapi yg ANEKA tu kena tengok sikit..itu mainroad by pass pekan gurun utk projek double track....ok..
· · · 6 hours ago

    • Zul Hazmi tunggu la dekat2 pilihanraya mesti jalan akan ok..... tapi jalan yg disebut tu kalau buat bg elok pon akan rosak jgk selagi projek bypass keretapi tu tak siap sbb lori2 besaq dok lalu...... kalau buat pon lps ni rosak lg.... touch up sikit2 ok la kot....
      6 hours ago · · 1
    • Hata Shuib sepatutnya Gamuda dan geng dia kena pi baik pulih, jalan tu semua saiz kenderaan berat lalu selepas kerja2 dari Gamuda utk jejambat Gurun yg menyebabkan laluan biasa di tutup. harap pegawai JKR, Gamuda, MKK, JKKK, Adun Gurun kena lebih aktif, boleh kata tiap2 hari ada kemalangan di jalan tu.
      6 hours ago · · 1
    • Cn Razlan perghh jalan kwsn gua nie....gua setuju cakap Zul Hazmituuu mai touch up lubang2 besaq gajah tu pon ok dah... oi Mohd Shubihi hg ejust sat kes nie takan nak suruh mat bouk kot....
      6 hours ago · · 1
    • Fadzil Noor Bin Sahani mintak YG GURUN dgn YB GUAR CHEMPEDAK tgk sama mana saluran boleh tampung....
      5 hours ago · · 1
    • Zul Hazmi hamboi..... YB Pendang pon masuk mai sini ka???
      5 hours ago ·
    • Fadzil Noor Bin Sahani x boleh sentuh sikit YB depa tu...kot2 lpas ni lawyer tu boleh bac'kup pendang pulak...duk kena juruih ja sblm ni..hahaha
      5 hours ago ·
    • Zul Hazmi kita ok ja.... kita tolong kawasan mana pon.... dah kita ni tak dak kawasan.... hahahahahaa
      5 hours ago · · 1
    • Amir AsHraf jalan bedong--semeling baru ni aku lalu dh ditarkan...jalan elok dh.
      5 hours ago · · 1
    • Fadzil Noor Bin Sahani Amir AsHraf tu org pendang...Zul Zul Hazmi.sebut pendang ja masuk selalu...
      5 hours ago ·
    • Amir AsHraf aku tau lah jln2 area sana sbb org umh sebelah merbok
      5 hours ago ·
    • Jaspizal Jamil Jalan yg x turap lagi tu adalah dibawah selian gamuda...yg dibawah JKR dah diturap...dah banyak kali aduan dibuat...tapi x dak apa2 tindakan dari pihak gamuda...
      5 hours ago ·
    • Hata Shuib alamakkk MKK Tlj / Guar dh masuk. Betui, yang tu tanggungjawab Gamuda n Geng. Jan kemarin pakcik Tua Tionghua langgar anjing kat depan kilang simen, kemarin dulu RXZ tersungkuq kat lopak sebelah kebun kelapa sawit.
      5 hours ago ·
    • Shahbuddin Md Isa orang kampung bukan tahu bawah gamuda ka siapa yang mereka tahu kerajaan negeri kena ambil tahu masalah2 begini..
      4 hours ago ·
    • Muhd Asri Kat alor setar tu ada juga kes mcm ni- jalan berlubang , tengok lubang kat dengan depan Puspakom, kat traffic light sebelah Nissan, kat padang TNB sampai ke kilang sime tyre - semua ni dah berbulan2 dah macam tu . Hehe
      4 hours ago ·
    • Mohd Shubihi tunggu aku jadi menteri kerja raya la
      3 hours ago · · 1
    • Maba Budu haha......jalan oh jalan !!....huhu
      2 hours ago ·

Sultan Abdul Halim lafaz sumpah Agong


Sultan Kedah Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah berangkat tiba di Kompleks Bunga Raya, Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) di Sepang pagi ini, bagi menghadiri istiadat melafaz sumpah dan menandatangani surat memegang jawatan sebagai Yang di-Pertuan Agong ke-14.

NONEKetibaan Tuanku Abdul Halim bersama Sultanah Haminah Hamidun pada pukul 9.07 pagi disambut oleh Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Rais Yatim dan isteri Datin Seri Masnah Rais.

Seramai 29 anggota dan pegawai dari Batalion Keenam Rejimen Renjer Diraja mengadakan kawalan kehormat setempat.

Baginda berdua kemudian berangkat ke Dataran Parlimen di Kuala Lumpur untuk sambutan penuh istiadat.

Tuanku Abdul Halim, 84, dipilih oleh Raja-raja Melayu pada Mesyuarat Khas Majlis Raja-raja di Istana Negara pada 14 Okt lalu sebagai Yang di-Pertuan Agong ke-14 untuk tempoh lima tahun berkuat kuasa hari ini.

Ini adalah kali kedua Tuanku Abdul Halim dipilih sebagai Yang di-Pertuan Agong selepas kali pertama pada 21 Sept 1970 untuk tempoh lima tahun, berakhir 20 Sept 1975.

Sementara Sultan Kelantan, Sultan Muhammad V dipilih sebagai Timbalan Yang di-Pertuan Agong bagi tempoh yang sama.

Sambutan

Di Kuala Lumpur, keberangkatan tiba Tuanku Abdul Halim dan Tuanku Haminah di Dataran Parlimen di Kuala Lumpur pada pukul 10 pagi disambut dengan tiupan nafiri oleh 20 anggota dari Rejimen Kedua Kor Armour Diraja.

NONEPerdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan isteri Datin Seri Rosmah Mansor serta Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dan isteri Puan Sri Norainee Abdul Rahman menyambut keberangkatan tiba baginda berdua.

Baginda berdua kemudian diiringi ke peterana, melintasi pasukan kawalan tombak, diikuti dengan persembahan tabik "Hormat Diraja" oleh pasukan kawalan kehormat dan disusuli lagu Negara Ku oleh pasukan pancaragam pusat Rejimen Askar Melayu Diraja yang dipimpin Leftenan Nor Azizan Yahaya.

Serentak dengan itu, bendera peribadi Yang di-Pertuan Agong dikibarkan dan diikuti dengan tembakan meriam sebanyak 21 das.
Tuanku Abdul Halim kemudian memeriksa pasukan kawalan kehormat terdiri daripada 103 pegawai dan anggota dari Batalion Pertama Rejimen Askar Melayu Diraja yang diketuai Mejar Muhammad Abdullah.

Istiadat negara itu diteruskan dengan bacaan doa oleh Mufti Wilayah Persekutuan Datuk Wan Zahidi Wan Teh dan disusuli dengan tabik 'Hormat Diraja' serta lagu Negaraku.

Lafaz sumpah

Baginda berdua kemudian menerima menghadap menteri-menteri kabinet dan ketua-ketua jabatan sebelum berangkat ke Istana Negara di Jalan Duta untuk istiadat melafaz sumpah jawatan dan menandatangani surat memegang jawatan sebagai Yang di-Pertuan Agong.

NONETuanku Abdul Halim kemudiannya melafaz sumpah memegang jawatan sebagai Yang di-Pertuan Agong ke-14 dalam upacara penuh adat istiadat di Istana Negara.

Ini merupakan kali kedua baginda dipilih sebagai Yang di-Pertuan Agong.

Kali pertama ialah dari 21 Januari 1970 hingga 20 September 1975 semasa berusia 43 tahun.

Sistem penggiliran Yang di-Pertuan Agong dalam kalangan sembilan Raja Melayu dimulakan sejak negara Merdeka pada 31 Ogos, 1957.

Istiadat hari ini merupakan istiadat seumpamanya yang pertama kali diadakan di Istana Negara yang baru dibina bercirikan binaan Islam dan tradisional Melayu di kawasan seluas 96.52 hektar, yang mula beroperasi pada 15 November lalu.

Pengisytiharan

Berikut ialah pengisytiharan Sultan Kedah Tuanku Abdul Halim Mu'azam Shah sebagai Yang di-Pertuan Agong Ke-14 yang dibacakan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak pada Istiadat Melafaz Sumpah Memegang Jawatan dan Menandatangani Surat Sumpah Jawatan di Istana Negara di Kuala Lumpur hari ini:

"Bahawasanya adalah diperuntukkan oleh Perkara 32 Perlembagaan Persekutuan bahawa hendaklah ada seorang Ketua Utama Negara bagi Persekutuan yang digelar Yang di-Pertuan Agong yang dipilih oleh Majlis Raja-raja:

Dan bahawasanya menurut peruntukan Jadual Ketiga kepada Perlembagaan Persekutuan, Majlis Raja-Raja telah mengisytiharkan Beta dipilih memegang jawatan Yang di-Pertuan Agong.

Maka oleh yang demikian Beta, Al-Sultan Almu'tasimu Billahi Muhibbuddin Tuanku Alhaj Abdul Halim Mu'azam Shah ibni Almarhum Sultan Badlishah, dengan ini mengisytiharkan bahawa Beta pada hari ini telah memegang jawatan Yang di-Pertuan Agong dan telah mengangkat sumpah yang dikehendaki oleh Perkara 37 Perlembagaan Persekutuan mengikut cara yang ditetapkan oleh Perkara itu.

Diperbuat di Istana Beta, Istana Negara, di Ibu Negara Beta di Kuala Lumpur pada tiga belas haribulan Disember dalam tahun dua ribu sebelas."

Senarai Agong

Berikut adalah senarai Yang di-Pertuan Agong:

1) Yang Di-Pertuan Besar Negeri Sembilan
Tuanku Abdul Rahman Ibni Almarhum Tuanku Muhammad
Mangkat: 1 April 1960 (mangkat semasa memerintah sebagai Yang di-Pertuan Agong pertama)
Ditabal: 2 Sept 1957
Tempoh Jawatan: 3 Ogos 1957 - 1 April, 1960

2) Sultan Selangor
Sultan Hisamuddin Alam Shah Al-Haj Ibni Almarhum Sultan Ala'iddin Sulaiman Shah
Mangkat: 1 Sept 1960
Ditabal: 1 Sept 1960 (mangkat beberapa jam sebelum ditabal sebagai Yang di-Pertuan Agong kedua)
Tempoh Jawatan: Menjalankan tugas Yang di-Pertuan Agong sejak 4 April 1960 berikutan kemangkatan Tuanku Abdul Rahman)

3) Raja Perlis
Tuanku Syed Putra Ibni Almarhum Syed Hassan Jamalullail
Mangkat: 16 April 2000
Ditabal: 4 Jan 1961
Tempoh Jawatan: 21 Sept 1960 - 20 Sept 1965
(Raja paling muda dilantik sebagai Yang di-Pertuan Agong iaitu pada usia 40 tahun)

4) Sultan Terengganu
Sultan Ismail Nasiruddin Shah Ibni Almarhum Sultan Zainal Abidin
Mangkat: 20 Sept 1979
Ditabal: 21 Sept 1965
Tempoh Jawatan: 21 Sept 1965 - 20 Sept 1970

5) Sultan Kedah
Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah Ibni Almarhum Sultan Badlishah
Ditabal: 20 Feb 1971
Tempoh Jawatan: 21 Jan 1970 - 20 Sept 1975

6) Sultan Kelantan
Sultan Yahya Petra Ibni Almarhum Sultan Ibrahim
Mangkat: 29 Mac 1979
Ditabal: 28 Feb 1976
Tempoh Jawatan: 21 Sept 1975 - 29 Mac, 1979

7) Sultan Pahang
Sultan Ahmad Shah Al-Musta'in Billah Ibni Almarhum Sultan Abu Bakar Ri'ayatuddin Al-Mu'adzam Shah
Ditabal: 10 Julai 1980
Tempoh Jawatan: 26 April 1979 - 25 April 1984

8) Sultan Pahang
Sultan Mahmood Iskandar Ibni Almarhum Sultan Ismail
Mangkat : 23 Jan 2010
Ditabal: 15 Nov 1984
Tempoh Jawatan: 15 April 1984 - 25 April 1989

9) Sultan Perak
Sultan Azlan Muhibbuddin Shah Ibni Almarhum Sultan Yussuff Izzuddin Ghafarullahulahu Shah
Ditabal: 18 Sept, 1989
Tempoh Jawatan: 26 April 1989 - 25 April 1994

10) Yang Di-Pertuan Besar Negeri Sembilan
Tuanku Ja'afar Ibni Almarhum Tuanku Abdul Rahman
Mangkat : 27 Dis 2008
Ditabal: 22 Sept, 1994
Tempoh Jawatan: 16 April, 1994 - 25 April, 1999

11) Sultan Selangor
Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah Ibni Almarhum Sultan Hishamuddin Alam Shah
Mangkat: 21 Nov 2001 (mangkat semasa memerintah sebagai Yang di-Pertuan Agong Ke-11)
Ditabal: 23 Sept 1999
Tempoh Jawatan: 26 April 1999 - 21 Nov 2001

12) Raja Perlis
Tuanku Syed Sirajuddin Ibni Almarhum Tuanku Syed Putra Jamalullail
Ditabal: 25 April 2002
Tempoh Jawatan: 13 Dis 2001 - 13 Dis 2006

13) Sultan Terengganu
Tuanku Mizan Zainal Abidin Ibni Almarhum Sultan Mahmud Al-Muktafi Billah Shah
Ditabal: 26 April 2007
Tempoh Jawatan: 13 Dis 2006 - 12 Dis 2011

14) Sultan Kedah
Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah Ibni Almarhum Sultan Badlishah (Dilantik untuk kedua kali)
Ditabal:
Tempoh Jawatan: 13 Dis 2011

- Bernama

JOHOR JUARA AIDS, UMNO JUARA FITNAH KELANTAN AIDS TERTINGGI

Thank You umno/be END.... PELURU untuk di tanya kepada PUAK UMNO..!!

1. PKFZ RM12bill



2. Submarine RM500mil



3. Sime Darby RM964mil



4. Paya Indah Westland RM88mil



5. Posmalaysia (transmile) RM230mil lost



6. Eurocopter deal RM1bil waste?



7. Terengganu Stadium Collapsed RM292mil



8. MRR2 repair cost RM70mil



9. Maybank Overpay for BII RM4bil



10. Tourism -NYY kickback RM10mil



11. 3 paintings bought by MAS—————– RM 1.5M



12. Overpayment by Sport Ministry————- RM 8.4M



13. London 's white elephant sports complex —- RM 70M



14. MRR2 Repairs—————————— RM 70M



15. MATRADE repairs ————————– RM 120M



16. Cost of new plane used by PM————– RM 200M



17. InventQ irrecoverable debt —————- RM 228M



18. Compensation for killing crooked bridge —– RM 257M



20. Lost in selling Augusta ——————— RM 510M



21. Worth of AP given out in a year ———— RM 1.8B



22. Submarines (future Muzium Negara artifacts)- RM 4.1B



23. PSC Naval dockyard ———————— RM 6.75B



24. The Bank Bumiputra twin scandals in the early 1980s saw US$1 billion (RM3.2 billion in 2008 ringgit)



25. The Maminco attempt to corner the world tin market in the 1980s is believed to have cost some US$500 million. (RM1.6 billion)



26. Betting in foreign exchange futures cost Bank Negara Malaysia RM30 billion in the 1990s.



27. Perwaja Steel resulted in losses of US$800 million (RM2.56 billion).



28. Use of RM10 billion public funds in the Valuecap Sdn. Bhd. operation to shore up the stock market



29. Banking scandal of RM700 million losses in Bank Islam



30. The sale of M.V. Agusta by Proton for one Euro making a loss of €75.99 million (RM 348 million)



31. Wang Ehsan from oil royalty on Terengganu RM7.4 billion from 2004 – 2007



32. For the past 10 years since Philharmonic Orchestra wasestablished, this orchestra has swallowed a total of RM500 million. Hiring a kwai-lo CEO with salary of more than RM1 M per annum !

33. In Advisors Fees, Mahathir was paid RM180,000, Shahrizat AbdulJalil (women and social development affairs) RM404,726 and Abdul HamidOthman (religious) RM549,675 per annum



34. The government has spent a total of RM3.2 billion in teaching Maths and Science in English over the past five years. Out of the amount, the government paid a whopping RM2.21 billion for the purchase of information and computer technology (ICT) equipments which it is unable to give a breakdown. Govt paid more than RM6k per notebook vs per market price of less than RM3k through some new consortiums that setup just to transact the notebook deal. There was no math & science content for the teachers and the notebooks are all with the teachers' children now.



35. The commission paid for purchase of jets and submarines to two private companies Perimeker Sdn Bhd and IMT Defence Sdn Bhd amounted toRM910 million.



36. RM300 million to compensate Gerbang Perdana for the RM1.1 billion "Crooked Scenic Half-Bridge"



37. RM1.3 billion have been wasted building the white elephantCustoms, Immigration and Quarantine (CIQ) facilities on cancellation ofthe Malaysia-Singapore scenic bridge



38. RM 100 million on renovation of Parliament building and leaks



39. National Astronaut Programme – RM 40 million



40. National Service Training Programme – yearly an estimate of RM 500 million



41. Eye on Malaysia – RM 30 million and another RM5.7 million of free ticket



42. RM 2.4 million on indelible ink



43. Samy announced in September 2006 that the government paid compensation amounting to RM 38.5 billion to 20 highway companies. RM380 million windfalls for 9 toll concessionaires earned solely from the toll hike in 2008 alone.



44. RM32 million timber export kickbacks involving companies connected to Sarawak Chief Minister and his family.


45. Two bailouts of Malaysia Airline System RM7.9 billion. At a time when MAS incurring losses every year, RM1.55 million used to buy three paintings to decorate its chairman's (Munir) office.


46. Putra transport system bailout which cost RM4.486 billion.


47. STAR-LRT bailout costing RM3.256 billion.


48. National Sewerage System bailout costing RM192.54 million.


49. Seremban-Port Dickson Highway bailout costing RM142 million.


50. Kuching Prison bailout costing RM135 million.


51. Kajian Makanan dan Gunaan Orang Islam bailout costing RM8.3 million.


52. Le Tour de Langkawi bailout costing RM 3.5 Million.


53. Wholesale distribution of tens of millions of shares in BursaMalaysia under guise of NEP to cronies, children and relatives of BN leaders and Ministers worth billions of ringgits.


54. Alienation of tens of thousands of hectares of commercial lands and forestry concessions to children and relatives of BN leaders and Ministers worth tens of billions of ringgits


55. Since 1997, Petronas has handed out a staggering 30 billion ringgit in natural gas subsidies to IPPs who were making huge profits. In addition, there were much wastages and forward trading of Petronas oil in the 1990s based on the low price of oil then. Since the accounts of Petronas are for the eyes of Prime Minister only, we have absolutely no idea of the amount.


56. RM5700 for a car jack worth RM50


57. Government-owned vehicle consumed a tank of petrol worth RM113 within a few minutes


58. A pole platform that cost RM990 was bought for RM30,000


59. A thumbdrive that cost RM90 was bought for RM480
60. A cabinet that cost RM1,500 was bought for RM13,500


61. A flashlight that cost RM35 was bought for RM143


62. Expenses for 1 Malaysia campaign paid to APCO?


63. RM17 billion subsidy to IPP


64. USD24 million diamond ring for Ro$mah --- cancellation of order -- how much compensation???


65. Cattle/Cow gate by family of Sharizat RM250 million




Thank You umno/be END




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...